Print side | Luk vindue

CPU og RAM betydning i Synology NAS

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119083
Udskrevet den: 29-Maj-2024 kl. 11:36


Emne: CPU og RAM betydning i Synology NAS
Skrevet af: mortena1980
Emne: CPU og RAM betydning i Synology NAS
Skrevet den: 11-Januar-2013 kl. 09:34
Jeg overvejer at anskaffe mig en Synology NAS. Har kig på DS213+, ds213, ds213 air og ds212j.

Ud over funktionen som centralt lager for billeder, musik og andre dokumenter, skal der også ligge HD-film (720p og 1080p) på NASen, der skal afspilles på min pt. medieafspiller, en PS3 fra 2007 (skal snart udskiftes, da den larmer som et ondt år ved streaming via PS3 media server og Netflix afspilning). Vi er to i hjemmet, som kan finde på at trække data fra NASen på samme tid.

Forskellen på de fire NAS ligger bl.a. i CPUen og RAM, som set nedenfor
Modelnavn/mulighedDS213+DS213DS213airDS212j
CPU-frekvensDual Core 1.067 GHz2.0 GHz1.6 GHz1.2GHz
Floating PointYesNoNoNo
HardwarekrypteringsmotorYesYesYesYes
HukommelseDDR3 512 MBDDR3 512 MBDDR3 256 MBDDR2 256MB
Spørgsmål:

1: Hvor stor en forskel vil feks. en dual core 1 ghz processor gøre ift. en 2 ghz single core processor? f.eks. i forhold til, hvis vi hver samtidig trækker en hd-film fra NASen på hver vores platform? 

2: Til vores brug, er det så overkill med en Synology NAS, som jeg skal købe en harddisk til, og kan jeg nøjes med den billigere Western Digital My Book Live Duo til det?

3: Ved I om der en funktion i Synologys NAS, eller i en anden NAS, som også kan synkronisere en folder på NASen med f.eks. Picasa eller lignende sky-tjenester. Vil nemlig gerne have backup af mine billeder både på NASen og i skyen.

På forhånd tak for jeres svar :)




Svar:
Skrevet af: Yesper82
Skrevet den: 11-Januar-2013 kl. 15:43
Min gamle Qnap TS 209II pro, har 500mhz single core processor og 256Mb DDRII ram. Den klarer fint streaming af videofiler i 1080P, selv video på 10Gb pr. time kører fint.
Der hvor den føles langsom, er f.eks hvis den skal vise dine billeder i et webgalleri. Hvor den skal lave thumbnails af alle billederne.
Ved almindelig overførsel eller streaming af filer, kræves der ikke så meget af processor/ram.


Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 11-Januar-2013 kl. 19:29
Nu spørger jeg lidt dumt, men er det selve NASen som står for decode/encode delen? Det må det vel være, for hvad skulle den ellers med CPU og RAM...eller?


Skrevet af: Yesper82
Skrevet den: 11-Januar-2013 kl. 20:18
NAS'en decoder normalt ikke noget. Det en din afspiller(f.eks. PS3), der gør det. NAS'en leverer bare filen gennem netværket.
En NAS er jo en lille computer, derfor har den også brug for processor og ram.
Derudover kører NAS'en også flere forskellige "programmer", som webserver, ftp-server, downloadcenter osv..


Skrevet af: Petey
Skrevet den: 13-Januar-2013 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af mortena1980 mortena1980 skrev:


1: Hvor stor en forskel vil feks. en dual core 1 ghz processor gøre ift. en 2 ghz single core processor? f.eks. i forhold til, hvis vi hver samtidig trækker en hd-film fra NASen på hver vores platform?


Ingenting.  Der bruges lidt cpukraft på kernel'en, torrents samt GUIen, når du har den åben, og resten er groft sagt til dynamisk indhold på hjemmesider (PHP) på den indbyggede webserver.  Det er fotogallerier mm., der skal bruges cpu-kraft til.  Men det formoder jeg, at du ikke skal bruge den til?
Om du trækker en eller 4 film fra den kommer kun an på kvaliteten af dit netværk og så netværkskontrolleren i din syno. :)

Hvis du kører 1 gbit netværk skal du dog vide, at Synologys billigste modeller ikke kan bruge båndbredden fuldt ud.  Min 411j ligger omkring 20-30MB/s i skrivning og 40-55MB/sek i læsning.  Jeg har dog ikke fortrudt valget, da jeg meget sjældent sender eller henter store filer på den.  Men jeg savner til gengæld Wake-on-Lan, som tilsyneladende er blevet fast bestanddel i alle nyere modeller.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Januar-2013 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Petey Petey skrev:

Hvis du kører 1 gbit netværk skal du dog vide, at Synologys billigste modeller ikke kan bruge båndbredden fuldt ud.  Min 411j ligger omkring 20-30MB/s i skrivning og 40-55MB/sek i læsning.  Jeg har dog ikke fortrudt valget, da jeg meget sjældent sender eller henter store filer på den.  Men jeg savner til gengæld Wake-on-Lan, som tilsyneladende er blevet fast bestanddel i alle nyere modeller.
 
Netop det sidste du skriver er, og som du så åbenbart (og heldigvis for dig) ikke bruger så meget, det er et af de mest afgørende punkter for, hvor hurtigt en NAS føles.
Overførelses af filer (uanset om du skriver eller læser) kan være dræbende langsomt for en langsom NAS. Min gamle 207+ når knap og nap 24MB/sek, hvis der absolut intet laves på boksen samtidig. Og den magter IKKE at overfører hurtigere end 1,8 - 2MByte i download station, så dør CPUén simpelthen. Dvs. jeg kan eksempelvis ikke unytte min båndbrede fuldt ud.
Jo hurtigere en NAS er, desto bedre vil den kunne udnytte ting som disse. og overførelse af store filer, kan vise sig at være en voldsom opgave.
 
RAM er afgørende specielt ved flere processorer på een gang, og/eller flere brugere koblet til NASén på een gang. Jo mindre ram, desto mere dræbende langsom vil den føles.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Januar-2013 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af mortena1980 mortena1980 skrev:

Jeg overvejer at anskaffe mig en Synology NAS. Har kig på DS213+, ds213, ds213 air og ds212j.

Ud over funktionen som centralt lager for billeder, musik og andre dokumenter, skal der også ligge HD-film (720p og 1080p) på NASen, der skal afspilles på min pt. medieafspiller, en PS3 fra 2007 (skal snart udskiftes, da den larmer som et ondt år ved streaming via PS3 media server og Netflix afspilning). Vi er to i hjemmet, som kan finde på at trække data fra NASen på samme tid.
 
Ingen af nedstående vil have problemer med at opfylde dine behov. Men du skal overveje, hvordan og hvor meget du gider sidde og vente på at få lagt dine film over. Som jeg nævnte i forrige indlæg, så er CPU og RAM helt afgørende for, hvilken hastigheder du kan forvente at læse/skrive med.
Har du massere af tid til at vente, når du overfører dine film, så er det intet problem for selv ældre NAS, at opfylde dine behov.
Oprindeligt skrevet af mortena1980 mortena1980 skrev:


1: Hvor stor en forskel vil feks. en dual core 1 ghz processor gøre ift. en 2 ghz single core processor? f.eks. i forhold til, hvis vi hver samtidig trækker en hd-film fra NASen på hver vores platform? 
 
Ingen forskel - Men hvis du lige samtidig skal have gang i download station i høj fart, og måske lige samtidig skal overfører lidt film frem og tilbage, så forvent at nogle processorer vil tage ekstra lang tid.

Oprindeligt skrevet af mortena1980 mortena1980 skrev:

2: Til vores brug, er det så overkill med en Synology NAS, som jeg skal købe en harddisk til, og kan jeg nøjes med den billigere Western Digital My Book Live Duo til det?
 
Igen - billige modeller =  langsommere modeller. Fordel/ulemper er nævnt.

Oprindeligt skrevet af mortena1980 mortena1980 skrev:

3: Ved I om der en funktion i Synologys NAS, eller i en anden NAS, som også kan synkronisere en folder på NASen med f.eks. Picasa eller lignende sky-tjenester. Vil nemlig gerne have backup af mine billeder både på NASen og i skyen.
 
Ved ikke om det er kommet med i de nyere. I de gamle var det ikke.

 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lks
Skrevet den: 14-Januar-2013 kl. 11:34
Hvis DS media server skal transcode film til f.eks PS3 har cpu meget at sige.
 
Det samme gælder hvis der installeres 3'ed parts programmer, hvor nogle af dem kan være ret cpu tørstige, når de f.eks skanner indhold.
 
Jeg har ihverfald fortrudt, at jeg kun købte en DS212 og ikke en DS212+


Skrevet af: mortena1980
Skrevet den: 14-Januar-2013 kl. 11:40
Tusinde tak for jeres udførlige svar. NASen  vil også blive brugt til at vise billeder fra, så jeg tager ds213+, da den har en floating point funktion, som tilsyneladende skulle hjælpe ved dannelse af thumbnails.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 14-Januar-2013 kl. 13:10
Husk at thumbnails genereres af din PC, hvis du overfører billeder med Synology Assistant!
Har DS212+ også indbygget support for floating point beregning i processoren?


Skrevet af: mortena1980
Skrevet den: 14-Januar-2013 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Husk at thumbnails genereres af din PC, hvis du overfører billeder med Synology Assistant!
Har DS212+ også indbygget support for floating point beregning i processoren?

Tak, ved ikke om ds212+ har floating point, den er forsvundet inde fra Synologys hjemmeside, så jeg kan ikke tjekke det.

Tror mit setup bliver en ds213+, og så anskaffer jeg mig en WD Live Tv, så jeg både kan få adgang til Netflix og Mkv-filerne inde på NASen :).


Skrevet af: Basta
Skrevet den: 16-Januar-2013 kl. 09:14
Jeg kigger lige med her!
 
Er ds213+ hurtig nok til at køre 3d.iso eller er det afspilleren, som afgøre det? Og kan den bruge båndbredden fuldt ud når man overfører store filer til den?
 
Beklager hvis mine spørgsmål er besvaret før men aner ikke som meget om NAS :)


Skrevet af: Kraks
Skrevet den: 16-Januar-2013 kl. 19:29
Hej alle

Jeg har selv kigget på en 212j og 213+. Ved der bliver snakket om det tidligere i tråden men er ikke sikker på jeg har forstået det korrekt. Vil det være muligt på 212j, at streame en blu ray film gnidningsløst, samtidig med at der downloades via download station???

På forhånd tak


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 16-Januar-2013 kl. 19:51
De nye NA'S kan også bruges til at optage tv med, ved dog ikke om det sætter ekstra krav til ram / cpu eller om det klares i tuneren.


Skrevet af: Basta
Skrevet den: 17-Januar-2013 kl. 09:45
Lyder smart. Ved du som om 213+ kan optage tv?



Print side | Luk vindue