Print side | Luk vindue

Købet hæves, men hvad med forsikringen?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119366
Udskrevet den: 22-September-2024 kl. 10:33


Emne: Købet hæves, men hvad med forsikringen?
Skrevet af: ehrnberg
Emne: Købet hæves, men hvad med forsikringen?
Skrevet den: 17-Januar-2013 kl. 17:26
Jeg er ved at hjælpe min lillebror med en klagesag vedr. en bærbar pc. Den kan ikke spille spil flydende, og nogle spil nægter den at tage imod. Det er på trods a at den er købt som gamer pc med gamer spec. Endvidere har sælger garanteret at maskinen skulle kunne køre de nye og tunge spil, samt et andet specifikt spil. Den har været indleveret til rep 2 gange, hvor den første gang blev renset og formateret, uden resultat. Anden gang fik han er opkald en han der kiggede på den, som sagde at han ikke kunne finde en fejl.

Jf. paragraf 42 i købeloven har han ret på at hæve kørt for både pc, taske og forsikring.

Men... Er det den fulde forsikringspris, eller skal der fratrækkes noget af beløbet i og med computeren har været i brug, og forsikringen derfor har været der i noget tid? Håber i kan hjælpe mig, og ham, da vi vil fremlægge sagen for butikken i morgen.



Svar:
Skrevet af: Nick_S
Skrevet den: 17-Januar-2013 kl. 17:53
Da du i og for sig har haft gavn af forsikringen i al den tid du har haft computeren, vil du heller ikke kunne gøre krav på at få hele summen tilbage.
De vil derfor kunne gange prisen ud pr dag du har haft computeren og trække den sum fra. Resten vil du kunne få udbetalt. Dette selvsagt udelukkende såfremt forsikringen ikke har været brugt ved skade (så vidt jeg husker)


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 17-Januar-2013 kl. 18:24
Jeg mener også at du har ret, men eftersom produktet ikke er som lovet, er forsikringen jo købt til det "forkerte" produkt. Og så bliver jeg i tvivl om han ikke skal krediteres for det hele?

Jeg vil helst ikke ind i butikken og ligne en kæmpe klovn, for det er jo ikke for at angribe butikken, men for at hjælpe min bror med at få pengene retur. Så derfor er det vigtigt at have tingene iorden inden.


Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 17-Januar-2013 kl. 23:30
Lavpraktisk, men kig lige på hvad det drejer sig om i kr. (Fulde beløb for forsikringen kontra den "ubrugte del af forsikringen")

Er det værd at tage en, mulig, kamp for ?

/Claus


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 17-Januar-2013 kl. 23:48
Jeg vil ikke tage en kamp op omkring noget jeg ikke har ret til. Men har jeg retten til det i dette tilfælde, så vil jeg da mene, at de 300,- er værd at tage med, når der alligevel bliver en sag. Det er ikke beløbet, men princippet.


Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 00:12
Først og fremmest så er der de første 6 måneders garanti, hvor det er sælger der skal modbevise at der ikke er fejl på produktet.
Dernæst så har sælger solgt et produkt på "den kan køre nye og tunge spil, samt et andet specifikt spil"*. Jævnfør sidstnævnte, så vil jeg mene at du er i den fulde ret til at annullere handelen (hoved-produktet og den tilhørende forsikring til denne, som vil være ubrugelig uden) pga falsk eller ukorrekt markedsføring/salgsgejl.
Fejl og ukorrekt markdsføring/salgsgejl har intet at gøre med en anvendelse af en evt. tillægs-forsikringen, som dækker ekstra ud over det købeloven gør.
 
*Kan du dokumentere dette, så har du gode chancer hvis det ender i en klage/retsag.
 
 Edit:
Personligt ville jeg ikke acceptere et nej, og efter en "bestemt" forhandling med sælger uden resultat, nævne (delvist indirekte) at denne behandling af deres kunder ikke giver god omtale (aka hvis de pisser på dig 1 gang, så gør dem opmærksom på at du pisser tilbage på dem 10 gange Wink )
 
 
 


Skrevet af: Nick_S
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 00:59
Jeg kan love dig at hvis du tager en "offensiv" holdning, vil sælgeren begynde at blive ligeså offensiv. Og så trækker det først ud. Det nytter absolut ingenting at lave sådanne "trusler" som der nævnes ovenfor. Tro mig.


Skrevet af: Stougaard
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 01:04
Hmm har forhandlerne evt. En bedre computer der vil kunne klare spillene, i så fald gælder det vel bare om at få købt den nye, og få det således at forsikringen dækker den nye computer..

Dette afhænger jo selvfølgelig af hvor gammel den nuværende computer og forsikring er.. Her tænker jeg på paragraf 52..


Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 02:13
Oprindeligt skrevet af Nick_S Nick_S skrev:

Jeg kan love dig at hvis du tager en "offensiv" holdning, vil sælgeren begynde at blive ligeså offensiv. Og så trækker det først ud. Det nytter absolut ingenting at lave sådanne "trusler" som der nævnes ovenfor. Tro mig.
Beskedenhed er det gyldne ord i denne sammenhæng.
Man skal da absolut ikke begynde at true sælgeren - en indirekte hentydning gør underværker. Fx når man kan argumenteret for at, forsikringen er ubrugelig uden den pc som den er solg til, ikke kan levere den ydelse som er blevet lovet af sælgeren (aka falsk markedsføring).
 
Er sælger absolut ikke til at snakke med, så få fat i chefen (der burde vide at omtalen fra én utilfreds kunde spredes 100 gange hurtigere end én tilfreds kunde) og giv en "udskæring i pap" om fakta - kan der ikke findes et kompromis her, så er det, igen, en pæn hentydning til "mulige konsekvenser", men ingen trusler.
 
PS jeg har aldrig oplevet et firma som ikke har været til at nakke med, i en høflig tone (med argumenerne/fakta i orden) når jeg ikke har været tilfreds med det jeg har fået leveret.
 


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 02:38
Jeg er selv uddannet sælger, så kommunikationen er der styr på :) Men ja, man kan i frustration komme til at smide en spids bemærkning ud.

Computeren er ca 1,5 år gammel, men er stadig fuldt med på spec. Min bror har interesse i at der kan byttes til en ny, hvor han evt skal spytte lidt flere penge i, så der er lidt at forhandle med.

Angående cheferne i butikken. Tjah. What to say. Jeg tror ikke de er uddannet sælgere. Der er ingen service, og je gentager INGEN!! De er det klassiske eksempel på, hvordan man ikke skal løse en reklamation.

Sælgeren der solgte computeren yder derimod den bedste service han nu engang kan med de chefer han har. Han er flink og hjælpsom, og computeren er ikke solgt under falsk markedsføring, for den har de specs der skal til for at kunne game. Men den kan bare intet. Så sælger handlede i god tro da han solgte, men det ændre dog ikke på det faktum at computeren ikke lever op til de krav, som blev stillet i købs øjeblikket.


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 07:17
En 1,5 år gammel bærbar er pr. defintion ikke "fuld med på spec.". 

Nu er der jo forskel på at køre et spil, og så skrue fuldt op for alle detaljer. Hvis jeg havde en 1.5 år gammel bærbar, ville jeg forvente at skulle skrue markant ned for detaljerne på nye og tunge spil og jeg ville ikke blive chokeret hvis der var noget som ikke kørte optimalt.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:


Computeren er ca 1,5 år gammel, men er stadig fuldt med på spec. Min bror har interesse i at der kan byttes til en ny, hvor han evt skal spytte lidt flere penge i, så der er lidt at forhandle med. 

Så sælger handlede i god tro da han solgte, men det ændre dog ikke på det faktum at computeren ikke lever op til de krav, som blev stillet i købs øjeblikket.
 
Kan maskinen spille de spil der var nye på købstidspunktet?
 
Man kan altså ikke forvente at en 1 1/2 år gammel gamer bærbar kan spille nyudgivelser uden at skulle justere på kvaliteten i spillet - det er et faktum.
 
Du får ikke en 1 1/2 år gammel bærbar til at spille alle de nyeste spil ved højeste opløsning, med alle detaljer, 16xAA slået til osv. - det er naivt.
 
Hvis maskinen stadig kan spille de spil der kom for 1 1/2 år siden, så har I i mine øjne ikke en sag - jeg ville som sælger pure afvise jer.
 
Det lyder i mine øjne som om I har glemt at forventningsafstemme med sælgeren i sin tid.


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 08:33
Nu antager i noget uden at vide noget. Vi snakker spil som counterstrike og farming simulator. Det skal den kunne trække, hvilket sælger også har sagt så sent som for 2 uger siden.

Specs er

Intel i 7, 2,3 GHz Dual
8 gb ram
Geforce et eller andet med 2 gb dedikeret.

Med de specs skal den kunne køre de spil som der er problemer med. Det er klart at hverken jeg, eller han, forventer at man kan installerer det nye hitman, og så smide den op i fuld opløsning uden hak.

Når jeg kigger på lignende computere idag, så ligner de bedste computere den her meget. Forskellen er blot et nyere grafikkort og måske en lidt stærkere processor. Så jeg vil mene, at denne pc stadig er godt med på specs.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 10:32
Lidt en speget sag at komme 1½ efter køb og sige at nu kan computeren sørme ikke spille tunge spil. Det skulle ha' været indenfor de første 6 mdr! Nu kan man bare håbe på forståelse fra forhandler, der højest kan forventes at ville tage computeren tilbage i handel med en ny og kraftigere computer. Og et vist tab på den gamle må påregnes.


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 10:36
Og igen tales der som der er forstand. Er counterstrike tungt? Nej, derfor kom den ind da dette problem opstod. Farmin simulator er et nyt spil, men med meget meget meget lave minimumskrav. Det virker slet ikke. Så nej, det er ikke en speget sag, men en sag der handler om, at sælger lovede noget, som ikke kunne overholdes.


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 10:52
Må hellere uddybe:
 
Min bror købte computeren for ca 1,5 år siden, mens han gik på efterskole. Meningen med den var, at han skulle spille de spil der var fremme dengang. Dvs call of duty black ops, osv. Men da han gik på efterskole, var der ikke tid til at spille, så der blev den brugt til skolearbejde. I weekenderne var han sammen med hans kæreste, så heller ingen spilmuligheder der.
 
Men da han så begyndte at ville spille for ca 6 mdr siden, så fandt han ud af, at den ikke kunne kører de spil der var blevet lovet, at den med lethed ville kunne kører. Derfor formaterede han den og prøvede igen. Uden resultat. Han handlede indenfor rimelig tid, da han er 17 år gammel, bor 20km væk fra butikken, og kom ind senest 2-3 måneder efter problemet blev opdaget. Han købte i mellemtiden et landmandsspil som ikke krævet noget som helst. Det kan slet ikke installeres, og den kommer med fejlmeddelelser. Dette er også årsagen til, at computeren har været indleveret 2 gange. Og når den så kommer ud 2. gang, uden at være forbedret, og sælger samtidig bekræftede ved sidste indlevering, at computeren med de specs burde kunne trække farming simulator, og også tungere spil så som fx battlefield 3, jamen så er det ikke en speget sag.
 
Og Kampus, du har ikke ret i at dette skulle have fundet sted indenfor de første 6 måneder. Ja der er garanti de første 6 måneder og derefter reklamation, men dette blev tilsidesat da sælger flere gange afgav løfte om, at computeren skulle kunne spille de forskellige spil. Derfor skal salget hæves, uden nogen som helst form for tab på den nuværende pc.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 11:00
Jeg skitserer bare hvad loven committer sælger til. Alle de bortforklaringer tror jeg ikke I kan bruge til noget, desværre.


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 11:07
Det er desværre bare ikke det du skitserer, som loven rent faktisk siger. Og specielt ikke når der også er købt en tillægsforsikring, da det halve år er forlænget til 3 eller 4 frem for 6 måneder.
 
Men nu må vi se hvad butikken siger. Skal derind idag og så må tiden vise. Men efter hvad jeg har kunne læse mig frem til, og har fået bekræftet af både en jurist og en fra forbrugerklagenævnet, så er grundlaget her ikke tyndt, speget eller fyldt med bortforklaringer. Det eneste jeg glemte at spørge om, var hvad man gjorde med forsikringen. Computeren ved jeg skal tages retur ifølge alle gældende regler.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 11:11
Efter de 6 mdr ligger bevisbyrden hos køber. Så hvis det kan påvises at computeren ikke opfyldte kriterierne for tunge spil ved købstidspunktet, har I en sag. Held og lykke med den fremover Smile
 
Hvis man er stillet bedre via forsikringen, er sagen jo helt klar..


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 11:13

Tak :)



Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 16:56
Nu kan det jo være de gamle spil som slet ikke er lavet til at kører på så ny hardware.
Det et altid en svær sag når hardware og software ikke er købt sammen, og når den nu er så gammel er det jo dig som køber der skal bevise at fejlen har været der på købs tidspunktet (hvis forsikringen ikke siger noget andet)
Hvordan klare den Call of duty som du selv nævner var målet på købs tidspunktet?



Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 17:00
Den kan ikke kører Call of Duty flydende. Det hakker enormt. Både ved singleplayer og især multiplayer.


Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 17:16
Okay.
Men det er da lidt mærkeligt at butikken ikke kan se der er en fejl, de må da også kunne se at det ikke kører som det skal. At de måske ikke kan finde årsagen er jo lidt et andet problem.


Skrevet af: Mentalisac
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 17:31
Som udgangspunkt skal computeren kunne spille de spil du omtaler (Måske ikke farming simulator, da det vidst er lidt halv gammelt)

Men der er tydeligvis noget galt et sted..

Har i prøvet gendannelse til fabriks indstillinger? (det indbyggede recovery program)
Opdateret GFX drivere?
Firmware / Bios update?
Windows update?
osv osv..

Se om alle ram køre, kan være der en blok der er stået af?
HDD test, kan være den køre på halv hastighed?

Hvis alt dette er tip top, så skal sælger sende den retur til Producenten og lade dem kigge den igennem, det koster ikke sælger noget andet end fragt og tid.

I får den ikke byttet til en ny, det 100% sikkert, for med de specs så skal den kunne køre det hele..
Så sælger har ikke løjet i salgs øjeblikket eller lovet dig noget forkert..

Men noget fejler den, og det skal fixes, om det er en lille ting i selv skal stå for, eller den virkelig er defekt må du jo få kigget på..


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 18:31
Når og hvis en maskine ikke kan installere spil, ligger "fejlen" typisk i drevet. Det er ikke alle drev, der er kompatible med alle spil. I nogle tilfælde afhjælper en firmwareopdatering, så tjek drevproducentens hjemmeside.
Spilles der off eller online? Ved online spil, er der altid mange ubekendte faktorer der spiller ind.
Spilles der kun på batteridrift? Dette nedsætter i mange tilfælde computerens ydeevne.
Er der ved en fejl installeret mere end et antivirus software?
Som andre indlæg beskriver, er al hardware i orden, og fuldt opdateret. Her skal blæserne også virke, varme nedsætter hastigheden.
Selv spillene skal opdateres, der findes som regel et hav af patches, der retter alle mulige fejl.
Listen er lang, men kan dog bruges til inspiration, fejlfinding giver mange hyggetimerSmile


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:


Geforce et eller andet med 2 gb dedikeret.

At det er dedikeret betyder ikke en skid, det kan stadig være et elendigt kort. At det har 2GB RAM er bare et slagstrick, da grafikchippen i en bærbar sjældent er så hurtig, at den overhovedet kan udnytte 2GB RAM. Find ud hvad hvilken chip der sidder på kortet, så er det nemmere at vide hvor godt grafikkortet er.


Skrevet af: Bruger udmeldt 10
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 18:59
.


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 19:12
Mejnert, hvad i alverden skal det betyde?? Han har vidst prøvet noget Call of Duty på efterskolen, men det laggede så meget at han stoppede. Men det var der flere a de andre elevers computere der også gjorde, så han tænkte at det nok bare var netværket. Siden har han ikke brugt den til spil.

Jeg syntes egentlig ikke du kan være bekendt at skrive sådan som du gør. Du får det til at lyde som om viber igang med at udnytte eller svindle os frem til en fordel for ham. Men det er ikke sådan det hænger sammen.

Men resultatet af det blev, at han fik alle penge tilbage og købte en ny pc. Alt foregik i go ro og orden.


Skrevet af: TommyF
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 19:36
Uanset hvad, en I7 skal kunne køre ret meget,,,, check det grafik kort igen, jeg kører på meget mindre maskiner med grafik tunge programer og spil, klart de ikke kører flydende, MEN det er en dual core 2 med 4gb ram, men din maskine skal kunne køre det meste ok, undersøg grafikkortet, er HD en 5400 omd, osv.


Skrevet af: Mentalisac
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:

Men resultatet af det blev, at han fik alle penge tilbage og købte en ny pc. Alt foregik i go ro og orden.

Lyder til der var noget "ualmindeligt galt" med den, men super service af butikken/producenten


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 20:13
De kunne ikke finde fejlen på produktet, men godkendte at sælger havde lovet en egenskab som computeren af en eller anden årsag ikke besad. Jeg er ikke teknisk overhovedet, så ved ikke hvorfor den ikke kunne hvad den burde kunne. Har som sådan ikke en skid med sagen at gøre. Skrev bare herinde for at høre til det med forsikringen. Så om servicen var god. Ja bestemt. God og forstående tone hele vejen igennem, men uanset hvad, så havde min bror både købeloven og forbruger klagenævnet, som begge dele orkede på paragraf 42. Så jeg går ud fra at det gik som det skulle.


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 18-Januar-2013 kl. 20:14
Ikke orkede på paragraf 42, men pegede på. Damn iphone.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 09:36
Kan du prøve at finde grafikkort typen? At det er dedikeret og har 2 GB ram siger ikke en dyt om hvor godt grafikkortet er ;)


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 09:40
Fnukder, jeg har ingen papirer på den, og computeren er tilbageleveret til butikken, så det er ikke noget jeg vil arbejde videre med.

Ved dog at det AMD Radeon HD 6650M, 2 Gb VRAM, der er på min pc, er dårligere end det der var på min brors, men min computer kører fint og flydende alle de spil han ikke kan spille. Det eneste der driller mig er gta IV :s


Skrevet af: Langmack
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 09:53
Har PC'en dual graphics? Altså switchable grafik mellem hhv. NVIDIA og Intel kort?
Har oplevet før, at i ovenstående tilfælde, så skifter den ikke grafikkortet når der køres spil med "low requirements" - fx Counter-Strike.

Her var løsningen at sætte BIOS til at benytte nvidia kortet som standard, herefter ingen problemer.


-------------
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 10:03
Det ved jeg ikke. Igen, jeg er ikke inde i de ting. Går heller ikke rigtig op i det, men det kan vel ikke være sådan en lille ting, når de vælger at hæve købet.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:

Og Kampus, du har ikke ret i at dette skulle have fundet sted indenfor de første 6 måneder. Ja der er garanti de første 6 måneder og derefter reklamation, men dette blev tilsidesat da sælger flere gange afgav løfte om, at computeren skulle kunne spille de forskellige spil. Derfor skal salget hæves, uden nogen som helst form for tab på den nuværende pc.
 
Det er fint at det endte som det gjorde, men der er altså ikke 6 måneders garanti, og så 1 1/2 års reklamationsret.
 
Hele den 2 årige periode hedder en reklamationsret, men "bevisbyrden" for hvor fejlen er, og om den har været der ved købstidspunktet, skifter ved 6 måneder.
 
Jeg håber ikke at det er din juristven der har sat dig ind i købeloven Smile


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 17:07
Hehe det er det ikke :) Men i forbindelse med min uddannelse har jeg haft overfladisk om den.

Så vidt jeg husker var det før hen 1 års garanti og 1 års reklamationsret, som så blev lavet om til 0,5 år garanti og 1,5 år reklamation?


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 17:09
Men ja, ved godt at den ikke officielt hedder garanti, men den kan det samme som en garanti.


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 17:23
før der kom 2 års reklamationsret hvor de første 6 mdr er garenti havde vi 1 års garenti og ikke andet

men lige en anden ting, hvordan gik det med pengene retur for forsikringen ?


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 17:37
Vi blev enige om, at den tid forsikringen havde været igang skulle vi selv betale. Så vi fik bare det beløb tilbage der svarede til resten af forsikringens levetid :)


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:

Hehe det er det ikke :) Men i forbindelse med min uddannelse har jeg haft overfladisk om den.

Så vidt jeg husker var det før hen 1 års garanti og 1 års reklamationsret, som så blev lavet om til 0,5 år garanti og 1,5 år reklamation?

I "gamle" dage hed det 1 års garanti imod fabrikationsfejl.

Nu er det 2 års reklamationsret hvoraf man selv bærer bevisbyrden de sidste 18 måneder.



Print side | Luk vindue