Print side | Luk vindue

Kvaliteten fra Hauppauge PVR350

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=1197
Udskrevet den: 27-November-2024 kl. 09:37

Emne: Kvaliteten fra Hauppauge PVR350
Skrevet af: tengstedt
Emne: Kvaliteten fra Hauppauge PVR350
Skrevet den: 25-Juni-2004 kl. 10:17
Hej (specielt MichaelS som anmeldte PVR350)

Jeg har som svar på min tråd om http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1171&PN=1 - Hush læst følgende:
Citér Jo, der er måske lige det med kvaliteten også. En HTPC har ikke de samme muligheder for inputs/outputs som en stationær optager. Den har heller ikke de samme teknikker bygget til billedebehandling. Et Hauppauge PVR250 kort er ikke en konkurrent til de fleste DVD optagere(!) selvom det er et fint kort til PC brug.

Samtidig har jeg i http://www.recordere.dk/hauppauge_pvr-350_dk.htm - anmeldelsen af PVR350 læst
Citér Billedkvaliteten er rigtig god. [....]  Kvaliteten af MPEG Encoderen er god [... ]

Hvor god er kvaliteten fra PVR350?
Kan den sammenlignes med en "rigtig" HDD/DVD-optager? (i denne http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1187&PN=1&TPN=100 - tråd nævnes 10Mbps for stationær optager).

-------------
/lbt
Glad Pioneer DVR-520H ejer :)
Nu også glad Sony KLV V32A10 ejer
Mac Mini med Plex - DET spiller!
Endnu et SONY tv anskaffet
Nu også AC RYAN DVR 1TB

Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 25-Juni-2004 kl. 10:29

Det kan siges kort: Kvaliteten fra Hauppauge kortet er bedre end fra nogen HDD/DVD-optager. Forudsætning: Der benyttes samme bitrate.

Flemming

Skrevet af: MichaelS
Skrevet den: 25-Juni-2004 kl. 10:40

Hej Tengstedt

Jo kvaliteten af MPEG encoderen i TV kortet er helt på højde med den der sidder i de fleste recordere, ingen tvivl om det. Chippen kan meget nemt være den samme (mig bekendt er der ikke så mange af den slags chips).

Jeg ved ikke lige hvor det første citat stammer fra, men jeg mener ikke at det er rigtigt. Har du pengene kan du bygge en endda meget avanceret recorder over en PC. Du vil sikkert ryge ind i problemer med at monterer flere tv kort og få data transporteret i PC'ens bus. Den kan nemlig godt gå hen og blive en flaskehals.

TV kortet har ikke RGB og Component in/out og det kan være et lille minus.

Jeg tror bare ikke at en sådan PC vil kunne konkurrerer prismæssigt og betjeningskomfort mæssigt med en recorder. Men prisen er jo lidt irrelevant, da PC'en kan bruges til andre ting. Betjeningskomfort mæssigt er det et spørgsmål om at finde de rigtige programmer, og de findes måske ikke endnu.

Hilsen

Michael Sørensen

-------------
mvh MichaelS

Skrevet af: wizard
Skrevet den: 26-Juni-2004 kl. 15:56

Hej Michael!

Den scart udgang der er på PVR 350,

er det en RGB udgang eller er det Svhs?

Har du sammenlignet kortet med andre

hardware baserede kort?

Flemming

Skrevet den: 26-Juni-2004 kl. 16:07

Hej Flemming

Der er ikke en SCART udgang på kortet men vedhjælp af multipol stikket på kortet og det medfølgende SCART kabel med mulitpol stik er det muligt at tilslutte kortet til en SCART indgang. Jeg tror ikke at der er RGB, men jeg ved det ikke.

Jeg har tidligere haft andre TV kort, fx AVMedia, Matrox Marvel eTV, Hauppauge! WinTV PRV (den første udgave af kortet), men har ikke direkte sammenlignet. Jeg kan godt huske de forskellige korts kvalitet.

SVHS er en video maskine, S-Video er en stik-kabel type.

Hilsen

Michael Sørensen

-------------
mvh MichaelS

Skrevet den: 26-Juni-2004 kl. 16:14

Hej Michael!

Jeg mente også S-vidio!

Kan man evnt. finde ud af om det er en RGB udgang?

Hvad med nogle af de nyere kort,

såsom NVTV kortene?

Flemming

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 26-Juni-2004 kl. 16:18

Oprindeligt skrevet af wizard wizard skrev:

Kan man evnt. finde ud af om det er en RGB udgang?

PVR-350 har Composite og S-video.

For at få RGB skal man vist investere i et Matrox grafikkort ved siden af.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 26-Juni-2004 kl. 16:28

Tak for det!

Et lidt andet spørgsmål, kan PVR-350 fungere med Dscaler?

På Dscaler siden står PVR-350 opført på negativ siden,

men jeg har andre steder set det omtalt at man bruger Dscaler?

Grunden til jeg spørger er at jeg bruger Dscaler sammen

med Terratec Cinergy 600 med meget fint resultat!

Nu vil jeg gerne kunne optage uden om CPUen.

Flemming

Skrevet den: 26-Juni-2004 kl. 16:52

Jeg kender ikke Dscaler og når det står på negativ listen, tjaheee, måske andre har prøvet.

Det første PVR kort kunne bruges udenom MPEG encoderen - det kan være det nogen gør med Dscaler, men jeg tror ikke Dscaler kan styre MPEG encoderen, når de selv siger at det ikke kan.

Hilsen

Michael Sørensen

-------------
mvh MichaelS

Skrevet af: papabear
Skrevet den: 01-Juli-2004 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Det kan siges kort: Kvaliteten fra Hauppauge kortet er bedre end fra nogen HDD/DVD-optager. Forudsætning: Der benyttes samme bitrate.

Spørgsmålet er så: Kan samme bitrate benyttes?

Iflg. firmaets hjemmeside fylder 1 time i bedste kvalitet 2 GB - det er en anelse lavere end næstbedste kvalitet på en Pioneer 5100?

-------------
by PapaBear
(- som mangler afsnit 2 og 19 af 'Allo 'Allo samt BlackBooks afsnit 2 - anyone??)

Skrevet den: 01-Juli-2004 kl. 15:44

Ja - der er frit valg af bitrate op til 12000 kbts og det er vel ca. 6gb pr. time incl. audio.

Og det med frit valg skal tages helt bogstaveligt. Man er ikke bundet af de profiler der ligger i softwaren. Man kan frit danne sine egne både med video og audio. 

Flemming

Skrevet af: jmalund
Skrevet den: 06-Juli-2004 kl. 14:17

PVR-350 

jeg ved, 'jo større PC, jo bedre'....

er er nogle der har erfaring med PVR-350 sammen med en PIII 600 MzH 256 mb RAM

er der et minimum krav til PC'en...

Skrevet den: 06-Juli-2004 kl. 14:20

Ja - se her.

http://213.221.87.83/prod_pvr350.htm - http://213.221.87.83/prod_pvr350.htm

Flemming

Skrevet af: ricas
Skrevet den: 10-Juli-2004 kl. 19:12

Hej alle,

..er der nogen af der ved, hvorvidt man kan installere en eller anden form for EPG, til brug sammen med PVR-350 ?

Mvh 

Skrevet den: 10-Juli-2004 kl. 21:40

Det er jo bare et stykke software. Og så erdet bare lige at finde det Wink

Jeg har aldrig set noget sådant.

Prøv at spørge i http://www.shspvr.com/forum/index.php - Happauge forumet

De gutter (m/k) dér kan trylle!

Hilsen

Michael Sørensen

-------------
mvh MichaelS

Skrevet af: kimila
Skrevet den: 01-August-2004 kl. 03:13

Der står under testen af dette kort at 1 time fylder 2 GB.

Hvad er bitraten sat til på dette kort.

Jer har et Terratec Cinergy 600 som optager på den måde:

Lyd:
Format:  MPEG-1 lag II
Sampling-hastighed: 48.0 kHz 16-bit Stereo
Bit-hastighed:  224 kits/sek

Video:
Størrelse:  720x576
Billedhastighed 25.00 billeder/sek
Bit-hastighed:  6000 kits/sek

Total:
Bit-hastighed:  6467 kits/sek
Størrelse af filopdeling:  2000 MBytes.

På den her måde optager den 43 min pr. 2 GB.

Er det den samme måde som det kort du har testet.

Hvis det er muligt vil jeg da gerne se en sammenligning.

Filopdelingen er på 2 GB fordi så kan jeg se det jeg har optaget via min KISS DP-1500S da den desværre ikke kan vise filer størrer end 2 GB. 

Mvh Kim.

Skrevet den: 01-August-2004 kl. 11:01

Der er som jeg også var inde på en række predefinerede indstillinger VCD, SVCD, DVD osv og "DVD" indstillingen fylder ca 2 GB pr time - det er ca 4,5 MBit/sek. Lyden er MPEG-1 layer 2.

Du kan selv definere andre kvaliteter, hvis du ønsker det, men "DVD"-indstillingen svare pænt til når man siger 2 timer på en DVD±R/RW/RAM.

Hilsen

Michael Sørensen

-------------
mvh MichaelS

Skrevet af: m@dsen
Skrevet den: 01-August-2004 kl. 12:18

Jeg overvejrer MEGET at købe sådan et kort, nu kommer det svære spørgsmål: Er der noget der er bedre i samme prisklasse? jeg har set at man kan få et ext. kort som tilsluttes usb, det koster ca.1700,-

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65056 - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65056

Jeg er villig til at ofre 1500,- 2000,-

Det jeg vil bruge det til er selvfølgelig at optage lidt tv, men det skal også kunne bruges til at optage fra min vidio og min dvd-afspiller.

Det skal og kunne køre sammen med en TDC-oncabel

mailto:m@dsen - m@dsen

-------------
"Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden"

Skrevet den: 01-August-2004 kl. 12:58

Hej mailto:M@dsen - M@dsen

Jeg kender ikke USB udgaven, men kikker du på den skal du måske også kikke på Pinnacle http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=76501 - Moviebox  som ligger inden for dit budget. Findes i både USB og Firewire udgave og med Studio9 og Studio8 (ofte på tilbud).

Men hvad du skal bruge kan du kun selv afgøre. Jeg tvivler fx på at der findes timersoftware til de eksterne boxe.

Du kan kopiere fra egne VHS og DVD'er via S-video in på alle sammen, men købe videoer og DVD'er kan være beskyttet og kan måske ikke kopieres (med ovenstående).

Hilsen

Michael Sørensen

-------------
mvh MichaelS

Skrevet af: KimØ
Skrevet den: 01-August-2004 kl. 13:04

Jeg har netop købt den USB-baserede boks fra Hauppauge WinTV-PVR-USB2, som jeg er i færd med kigge lidt på. Først tidligst i næste uge får jeg dog set nærmere på det sammen med TDC KabelTV. Men indtil videre virker det fint på analogt antenne signal.

Der medfølger i øvrigt også timer-software i pakken til 1.695 + levering.

Skrevet den: 01-August-2004 kl. 13:06
Men så længe sommere er som den er, vil de indendørs aktiviteter jo ikke trække mest

Skrevet af: m@dsen
Skrevet den: 01-August-2004 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af KimØ KimØ skrev:

Jeg har netop købt den USB-baserede boks fra Hauppauge WinTV-PVR-USB2, som jeg er i færd med kigge lidt på. Først tidligst i næste uge får jeg dog set nærmere på det sammen med TDC KabelTV. Men indtil videre virker det fint på analogt antenne signal.

Der medfølger i øvrigt også timer-software i pakken til 1.695 + levering.

Det lyder rigtig spændene, gider du melde tilbage her når du har kikket lidt mere på det

m@dsen 

-------------
"Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden"

Skrevet den: 09-August-2004 kl. 20:51

Hej igen

Jeg købte som tidligere nævnt et WinTV-PVR-USB2, som jeg indtil videre har fået til at fungere med TV-signalet.

Men hvad søren gør jeg mon galt mht VCR-signalet? Fra VCR'en kommer et Scart-stik, der går ud i 2 phono (rød/hvid) og et Composite (det gule) ind i Hauppauge-dyret, hvorfra der er USB-adgang til pc'en. Men intet billede på pc-skærmen  i det medfølgende program (WinTV2000).

Kan pc'en mon ikke vise billedet fra VCR'en direkte?
Skal der mon først ske en eller anden konvertering førend det kan vises pc-skærmen?
Kan pc'en kun vise det i visse skærmopløsninger?
Ja - jeg spørger som jeg (ikke) har forstand til

Håber nogen kan hjælpe. Jeg er p.t. lidt lost...

Mvh
KimØ

PS
Jeg søger videre på nettet i mellemtiden og giver besked, hvis jeg finder en løsning førend en af jer alle...

Skrevet den: 09-August-2004 kl. 21:10

I første udgave af WinTVR PVR skulle man vælge at give videoen et kanal nummer - svarende til en frekvens. Jeg gav den 200 og resultatet ses her:

Prøv om du kan gøre det tilsvarende!

VIdeo kanalen skal virke på samme måde som tv kanalerne.

Hilsen

Michael Sørensen

-------------
mvh MichaelS

Skrevet af: calu
Skrevet den: 09-August-2004 kl. 21:31

Hej igen

Jeg købte som tidligere nævnt et WinTV-PVR-USB2, som jeg
indtil videre har fået til at fungere med TV-signalet.

Men hvad søren gør jeg mon galt mht VCR-signalet?

Hej Kim

Du dobbeltklikker Indput Sources, under Menu ->Suite
Manager. Herefter vælger du Composite og der skulle gerne
komme billede ud.

vh/ Carsten

Skrevet den: 09-August-2004 kl. 22:11

Hej Carsten

Først tak for din hurtige tilbagemelding.

Jeg har prøvet som du siger. Der kommer sne frem når jeg dobbelklikker på Tuner (fordi jeg p.t. ikke har antennekabel i).

Men der kommer bare sort skærm frem, når jeg dobbelklikker på Composite - men der står stereo med rødt nederst ved siden af kanalnummeret???

Det kan jo selvfølgelig være mit (nye) kabel fra Fona eller måske begge scartudgangene i min gamle Philips video, der ikke lige fungerer...

Jeg må vel en tur i Fona igen - hvis ikke lige du har andre gode bud ...

Mvh

KimØ

Skrevet af: laursen
Skrevet den: 09-August-2004 kl. 22:28

Fra VCR'en kommer et Scart-stik, der går ud i 2 phono (rød/hvid) og et Composite (det gule) ind i Hauppauge-dyret, hvorfra der er USB-adgang til pc'en. Men intet billede på pc-skærmen  i det medfølgende program (WinTV2000).

Er du sikker på at det scart stik du benytter på din video er en udgang (mange videoer har to stik - men kun en af dem kan fungere som udgang - se din manual, det kan også være det kan konfigureres  i en menu på videoen).

Som du ganske rigtigt skriver skal kablet selvfølgelig også 'gå den rigtige vej'. Der er forskel på at sende signalerne fra scart stikket til phono stikkene (populært sagt) eller omvendt (nogle gange er der en lille/rød pil på scart stikket der indikerer retningen).

/Lars

Skrevet den: 09-August-2004 kl. 22:36

whoops - der var lige én, der havde fat i det helt rigtige .

Der er netop en rød pil på mit scart-stik, der peger den forkerte vej (ind i Videoen). Jeg må en tur i Fona - gad vide om ikke de har døgnåbent nogen steder   - jeg kan næsten ikke vente til i morgen.

Tak for tippet Laursen - jeg må lige holde øjnene åbne næste gang jeg kommer i Fona...

Mvh

KimØ

Print side | Luk vindue