Print side | Luk vindue

Ondt i hoved af fladskærm

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119814
Udskrevet den: 28-Maj-2025 kl. 12:38

Emne: Ondt i hoved af fladskærm
Skrevet af: Denraretiger
Emne: Ondt i hoved af fladskærm
Skrevet den: 29-Januar-2013 kl. 17:04
Købte igår mit første fladskærms tv.Smile Det er et 47" Philips LED og allerede igår samt idag får jeg allerede efter en times tv ondt i hoved/øjne.Unhappy
'
Er der nogen der har prøvet det samme eller noget lign. og evt løsning på problemet.

Er det det specifikke tv der er et problem ved eller indstillinger eller hvordan. Skal siges at konen samt ungerne ikke har oplevet problemer med det.

På forhånd tak

Emil

Svar:
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 29-Januar-2013 kl. 17:08
He , tror du ikke at der er for meget " knald på " lys outputtet. Jeg synes nogle gange at der er så meget knald på nogle LCD, at man burde sidde med solbriller
MVH

-------------
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet den: 29-Januar-2013 kl. 19:18
Jo det vil jeg ikke udelukke, men der er skruet helt ned for "lyset".

Kan ikke finde noget sted i menuen hvor man selv kan styre Brigthness, kontrast osv, men kun nogle forprogramerede muligheder.

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 29-Januar-2013 kl. 19:36
Nu er dynamisk kontrast vel ikke valgt?

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 29-Januar-2013 kl. 19:53
Har fundet vej ind til billede kontrol, rimelig speciel menu/opsætning de Philips har fået.

Nej Dynamisk Kontrast er slået fra, generelt er de fleste af den slags ting slået fra.

Skrevet af: Stougaard
Skrevet den: 29-Januar-2013 kl. 20:00
Det lyder meget underligt, jeg vil ikke mene at det er fjernsynets skyld hvis du kun har kigget på det i 1 time.

Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 29-Januar-2013 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Købte igår mit første fladskærms tv.Smile Det er et 47" Philips LED og allerede igår samt idag får jeg allerede efter en times tv ondt i hoved/øjne.Unhappy
'
Er der nogen der har prøvet det samme eller noget lign. og evt løsning på problemet.

Er det det specifikke tv der er et problem ved eller indstillinger eller hvordan. Skal siges at konen samt ungerne ikke har oplevet problemer med det.

På forhånd tak

Emil

LCD er just ikke kendt for at være "naturtro" tværtom- kold skærm
Bare min mening

-------------
E.L.

Skrevet den: 29-Januar-2013 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Stougaard Stougaard skrev:

Det lyder meget underligt, jeg vil ikke mene at det er fjernsynets skyld hvis du kun har kigget på det i 1 time.

Vil ikke udelukke det er mig der er problemetSmile synes bare det virker underligt. Synes ikke jeg får det ved andre folks skærme.

Det skal lige siges det er den billigste skærm jeg kunne finde. 4k for 47" full hd "200 hz".

Skrevet af: Stougaard
Skrevet den: 29-Januar-2013 kl. 20:50

Oprindeligt skrevet af Stougaard Stougaard skrev:

Vil ikke udelukke det er mig der er problemetSmile synes bare det virker underligt. Synes ikke jeg får det ved andre folks skærme.

Det skal lige siges det er den billigste skærm jeg kunne finde. 4k for 47" full hd "200 hz".

Ja jeg gætter på det er et 47pfl4007. Har selv set denne model uden det mindste ubehag.
Der har ikke været noget andet end fjernsynet der kunne give hovedpinen ??

Skrevet den: 29-Januar-2013 kl. 20:56
Ja lige præcis, og nej synes ikke der burde være andet. Umiddelbart synes jeg billedet er ganske glimrende.

Men måske du kunne lokkes til at skrive dine værdier for de forskellige ting?

Mvh Emil

Skrevet af: u2pia
Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 08:29
Hvis det er dit første fladskærmsfjernsyn, så er du vel også gået fra max 32" til 47" ... kan det være en årsag?

Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 09:41
Nu kan der jo væremange grunde til at man får ondt i hovedet. Så i første omgang vil jeg vente og se om det gentager sig.

Skrevet af: kbaggen
Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 10:52
Hej, jeg har som ekstra soveværelse TV et 32" 720p Phillips som jeg brugte til xbox og jeg oplevede det samme.......træte øjene og ondt i hovedet.........mener/mente selv det var "Ghosting" eller det at hurtigere bevægelser blev udtværret/pixlerede der gav mig problemer! Efter at xbox røg på 55"ST50 i stuen har jeg ikke flere problemer også selv om vi en gang imellem ser TV på dette 32" fjernsyn! Skal siges jeg førhen spillede xbox på et andet plasma og der havde jeg heller ikke problemer!

Derudover søg for ikke at være for tæt på! Min egen terori er som sagt ghosting/pixlering samt at jeg nok især sad for tæt på mens jeg spillede xbox og det var især nok en dårlig combo!

Så spiller du xbox/ps3 på TVet?

(ps........mit indlæg skal ikke ses som LED/PLASMA-krigens genopstart, men bare mine erfaringer :-)

Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af kbaggen kbaggen skrev:

Hej, jeg har som ekstra soveværelse TV et 32" 720p Phillips som jeg brugte til xbox og jeg oplevede det samme.......træte øjene og ondt i hovedet.........mener/mente selv det var "Ghosting" eller det at hurtigere bevægelser blev udtværret/pixlerede der gav mig problemer! Efter at xbox røg på 55"ST50 i stuen har jeg ikke flere problemer også selv om vi en gang imellem ser TV på dette 32" fjernsyn! Skal siges jeg førhen spillede xbox på et andet plasma og der havde jeg heller ikke problemer!

Derudover søg for ikke at være for tæt på! Min egen terori er som sagt ghosting/pixlering samt at jeg nok især sad for tæt på mens jeg spillede xbox og det var især nok en dårlig combo!

Så spiller du xbox/ps3 på TVet?

(ps........mit indlæg skal ikke ses som LED/PLASMA-krigens genopstart, men bare mine erfaringer :-)

(ps........mit indlæg skal ikke ses som LED/PLASMA-krigens genopstart, men bare mine erfaringer

Det er der intet galt i

Jeg synes ikke det er rimeligt at undlade at diskutere behagelighed
ved at se en plasmaskærm...for det er mere behagelig end LED etc.
Jeg har begge slags.

-------------
E.L.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 11:25

Det paradoksale er, at hvis vi nu alligevel skal se lidt på dén kamp, så er LCD/LED bedre stillet end plasma, på dette specifikke punkt. Plasma blinker, det gør LCD ikke, og det er en fordel i forhold til ergonomi. Det er nærmere et spørgsmål om at det specifikke plasma-tv bare har haft et mere korrekt billede end det pågældende LCD tv - hvilket ikke direkte har så meget at gøre med om det er LCD eller plasma.

Dét der gør et tv anstrengende at se på, er flere forskellige faktorer: For det første lysforholdene i rummet, i relation til lysstyrken i billedet. Det er usundt at se på et relativt lille, lysstærkt billede i et knaldmørkt rum. Hvis der helt mørkt i rummet, så sørg for at lave lidt dæmpet belysning, det er meget bedre for øjnene. Kunsten er at skabe lys rundt om tv'et, uden at det reflekterer for meget i selve billedet. Blandt andet HD Basics blu-ray skiven indeholder et test-billede der er beregnet til at vurdere dette på øjemål.

Dernæst er der selve billed-gengivelsen. Et blinkende billede er som nævnt anstrengende at se på, det samme er et billede med for høj farvetemperatur, for meget sharpness og andre "forbedringer" som producenterne tilfører billedet, især i standard-indstillingerne. Som regel har tv'et en "film" indstilling, som er tættere på en mere rigtig, og ergonomisk bedre gengivelse. Det kan OP jo starte med.

Derudover vil jeg sige til OP at ondt i hovedet jo kan komme af mange andre ting, og et enkelt tilfælde er måske lidt hurtigt at vurdere ud fra. Sidst men ikke mindst, få tjekket dit syn. Det lyder måske ulogisk at et større tv så skulle fremprovokere det, men hvis du netop fordi du har fået et nyt tv, sidder og er mere fokuseret på at kigge på hvor godt billedet så er på dét, så kan det godt ubevidst gøre at du anstrenger dig mere, især hvis dit syn i virkeligheden ikke er helt skarpt. Tab af syn sker (som regel) gradvist, og de fleste opdager det ikke før det er rimeligt markant.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det paradoksale er, at hvis vi nu alligevel skal se lidt på dén kamp, så er LCD/LED bedre stillet end plasma, på dette specifikke punkt. Plasma blinker, det gør LCD ikke, og det er en fordel i forhold til ergonomi. Det er nærmere et spørgsmål om at det specifikke plasma-tv bare har haft et mere korrekt billede end det pågældende LCD tv - hvilket ikke direkte har så meget at gøre med om det er LCD eller plasma.

Dét der gør et tv anstrengende at se på, er flere forskellige faktorer: For det første lysforholdene i rummet, i relation til lysstyrken i billedet. Det er usundt at se på et relativt lille, lysstærkt billede i et knaldmørkt rum. Hvis der helt mørkt i rummet, så sørg for at lave lidt dæmpet belysning, det er meget bedre for øjnene. Kunsten er at skabe lys rundt om tv'et, uden at det reflekterer for meget i selve billedet. Blandt andet HD Basics blu-ray skiven indeholder et test-billede der er beregnet til at vurdere dette på øjemål.

Dernæst er der selve billed-gengivelsen. Et blinkende billede er som nævnt anstrengende at se på, det samme er et billede med for høj farvetemperatur, for meget sharpness og andre "forbedringer" som producenterne tilfører billedet, især i standard-indstillingerne. Som regel har tv'et en "film" indstilling, som er tættere på en mere rigtig, og ergonomisk bedre gengivelse. Det kan OP jo starte med.

Derudover vil jeg sige til OP at ondt i hovedet jo kan komme af mange andre ting, og et enkelt tilfælde er måske lidt hurtigt at vurdere ud fra. Sidst men ikke mindst, få tjekket dit syn. Det lyder måske ulogisk at et større tv så skulle fremprovokere det, men hvis du netop fordi du har fået et nyt tv, sidder og er mere fokuseret på at kigge på hvor godt billedet så er på dét, så kan det godt ubevidst gøre at du anstrenger dig mere, især hvis dit syn i virkeligheden ikke er helt skarpt. Tab af syn sker (som regel) gradvist, og de fleste opdager det ikke før det er rimeligt markant.

<sacasm filter on>
Derfor er det at Ambilight er så fantastisk, det skaber lys rundt om tv'et og sørger for at man ikke får ondt i hovedet som med alle andre tv. 
<sacasm filter off>

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 11:59
Bare sæt en pære bag TV'et. En ganske alm varm lys sparepære kan gøre det. Lyset skal nemlig være fast og ikke flimre ;-)

Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Bare sæt en pære bag TV'et. En ganske alm varm lys sparepære kan gøre det. Lyset skal nemlig være fast og ikke flimre ;-)

En pære på 15 mm
Hvor køber man disse ?
Link tak

-------------
E.L.

Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

En pære på 15 mm
Hvor køber man disse ?
Link tak
Endnu bedre er LED. Jeg har to af disse sæt koblet sammen og klistret bag på mit TV:  http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60116540/ - http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60116540/
Det fungerer rigtig godt sammen med en strømspareskinne der sørger for at lyset tændes og slukkes med TV'et. Det giver behagelig lys bag TV'et uden at det generer og giver generelt en bedre oplevelse.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

<sacasm filter on>
Derfor er det at Ambilight er så fantastisk, det skaber lys rundt om tv'et og sørger for at man ikke får ondt i hovedet som med alle andre tv. 
<sacasm filter off>

<sarcasm filter off>

Jeg har alle dage fremhævet at Ambilight med FAST, HVIDT LYS, i en passende lysstyrke, er en rigtigt god idé.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 12:55

En pære på 15 mm
Hvor køber man disse ?
Link tak
Har et TV ophæng med 7,5 cm luft bag TV'et pga plasma. Så ikke noget problem at ha' plads Tongue

Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 13:29
Jo er gået fra 32" til 47", men afstanden er også øget med over en meter.

Har ikke spillet det mindste endnu på skærmen og sidder 4-4,5 meter fra skærmen.

Vil ikke udelukke ideen om at man fokusere mere på det nye billede, men så alligevel. Rummet er aldrig mørkt og synes tv´et er sat til et så blødt billed som muligt helt uden de hidsige farver.

Tænker selv lidt om det er forbi billedet er "sløret" ved hurtige bevægelse, men ikke hakkende.

Får familie på besøg imorgen så må jeg se om de mærker noget, eller om det kun mig - sarte migConfusedThumbs Down

Mvh Emil

Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 14:39

En pære på 15 mm
Hvor køber man disse ?
Link tak

Har et TV ophæng med 7,5 cm luft bag TV'et pga plasma. Så ikke noget problem at ha' plads Tongue

Nå ja, du har et tagnedløb som forhindrer dig i at komme tæt på væggen

men en god "lys ide" godt for øjnene
Men Philips fladskærm ....nix..

-------------
E.L.

Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 15:09

En pære på 15 mm
Hvor køber man disse ?
Link tak

Nå ja, du har et tagnedløb som forhindrer dig i at komme tæt på væggen      Ah hvad har jeg? Kan sagtens sætte det 1,5 cm fra væggen da jeg har et originalt ophæng. Men hvorfor det, når reolen under stritter 52 cm ud i rummet, og jeg ikke vil undvære belysningen bag skærmen Tongue

men en god "lys ide" godt for øjnene
Men Philips fladskærm ....nix..

Skrevet af: SuperBilleN
Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 17:31
Prøv og slå Pixel plus hd Fra, Tror det er dette. Det skaber et hurtigere billede, ved at indsætte flere frames.
Som man har set det i Hobitten i biografen. Der var også mange som blev dårlige af dette, og kastede op.
Led efter indstillingen og prøv og slå det fra. 

Håber det hjælper

Skrevet den: 30-Januar-2013 kl. 20:21
Har allerede slået det fra, samt alle undermenuer og funktioner.

Tak for hjælpen indtil videre. Må se om det fortsætter ellers må det retur eller jeg til øjenkontrol...

Mvh Emil

Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 31-Januar-2013 kl. 07:15
Thumbs Up
Fungerer rigtig godt og er ret diskret. (Som svar på indlægget vedr. Ikeas "ambilight" LED)

Skrevet af: Guests
Skrevet den: 31-Januar-2013 kl. 20:31
når du sidder i din tv stol kigger du så lige ind i skærmen
mange monter skærmen for højt så man skal sidde med bøjet nakke

hvad er afstanden fra tv til din stol

Skrevet den: 31-Januar-2013 kl. 21:43
Skærmen hænger så der er en meter fra gulv til midt skærm, hvilket svarer til hovedhøjde ca.
Sidder afhængig af sofa 3,5 til 4,5 meter fra skærm.

Emil

Skrevet den: 01-Februar-2013 kl. 19:17
Så er tv´et begyndt med at flimre/pixellere så det ryger retur imorgen. Sgu ellers 5 gode dage med det tv og hovedpineSmile

Nu er næste del så hva jeg så gør. Var forbi Expert idag og kigge på et Panasonic TX-P50XT50y som gjorde det væsentligt bedre, men kan se det kun er HD Ready hvor den lidt dyrere model ST50y har full hd samt højere HZ samt bedre panel.

Spørgsmålet er så om de små 2k det koster mere er det værd??

Håber der er nogen der har gode indspark ang. XT vs. ST.

Mvh Emil

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 01-Februar-2013 kl. 20:56
Har du overvejet denne model :
http://www.totaltv.dk/piz.asp?id=4178&aID=23904 - http://www.totaltv.dk/piz.asp?id=4178&aID=23904

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 01-Februar-2013 kl. 22:34

Skærmen hænger så der er en meter fra gulv til midt skærm, hvilket svarer til hovedhøjde ca.
Sidder afhængig af sofa 3,5 til 4,5 meter fra skærm.

Emil

Og jeg sidder 2 m fra et full hd. Når du sidder 3-4 m fra tv'et er et HDready måske godt nok. Dvs. du kan ikke se forskel på 3-4 m afstand.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 02-Februar-2013 kl. 21:38
Ja overvejede UT´eren men den var udsolgt og ST´eren blev fravalg pga det meget meget Specielle plastic design i rammen, så det blev en XT´er i 50 tommer.

Philips røg retur sammen med hovedpinen der nu er forsvundet, så alt i alt går det skide godt med plasma. Billedet er også væsentligt bedre/naturtro.

Men men men, sidder og ser min første dvd her til aften. Normal dvd på en 500 kr Sony afspiller med scart til tv. Billedet virker pløret/svømmende som om der er et ekstra lag på. Hva kan grunden være til det?

Mvh Emil

Skrevet af: ubeslutsom
Skrevet den: 03-Februar-2013 kl. 01:51
  Scart og fladskærme er en dårlig kombination. Og da især når skærmen også er en del større end du er vant til. Min Sony harddiskoptager er heller ikke værd at bruge mere efter jeg fik fladskærm. Billedkvaliteten på optagelserne er simpelthen for ringe, og den er endda tilsluttet tv'et med HDMI. Fladskærme er noget mere krævende. Sport i SD ligner noget, der er løgn. Ellers kan det være du ikke har fået slået IFC fra (eller brug evt minimum, hvis i synes ansigter får underlige "striber" (DFC)). Jeg troede, jeg havde kopieret mine indstillinger til alle indgange, men på HDMI3 som Sony optageren var tilsluttet, havde jeg altså ikke fået ændret dem, så det så også slemt ud første gang, jeg så DVD. 
  Ja plasmabilledet er noget mere naturligt og behageligt. Desværre var der for store problemer  med langvarig retention på mit, så jeg endte med at bytte til et LED istedet. Men jeg håber, du har mere held med det, end jeg havde. 

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 02-Marts-2013 kl. 15:40
Flatpanels har nu en artikel om hovedpine og LED:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1362121182 - http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1362121182

-------------
Venlig hilsen
KB

Print side | Luk vindue