Print side | Luk vindue

dækning med stue-antenne

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=12019
Udskrevet den: 01-Juni-2025 kl. 06:49

Emne: dækning med stue-antenne
Skrevet af: banielsen
Emne: dækning med stue-antenne
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 07:23

Hej

Jeg har netop investeret i en dvb-t (mener det er det den hedder) samt en stue-antenne. Men nu har jeg prøvet at sætte det til fjernsynet, men det virker som om at der ikke er dækning.

Jeg bor ca. 10 km. udenfor Fredericia (i retning mod Kolding), er der nogle der ved hvor god dækning der er der? (jeg har prøvet at kigge lidt på dækningskortet på digi-tv.dk, men synes at det er svært at se om der er dækning).

Hvis jeg ikke har dækning, er der så nogle der ved om jeg har andre muligheder for at modtage dr1 og tv2 digitalt. Jeg er på fællesantenne med Nordit som udbyder.

Takker på forhånd

Svar:
Skrevet af: Pokerface
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 09:14

Hej.

Dækningen på stueantenne, ser nu også godt nok noget "tynd" ud, i netop dit område.

Har du slet ikke mulighed for at sætte en udendørs ant. op?
For i så fald, skulle der jo ikke være nogen problemer.

Jeg har selv denne, den er meget diskret.
Mener kun den måler 22x12x3 cm.

http://www.godpris.dk/shop/productinfo.asp?id=DA5000 - http://www.godpris.dk/shop/productinfo.asp?id=DA5000 http://www.godpris.dk/shop/productinfo.asp?id=DA5000 -

-------------
Mvh. Frede.

[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80

Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 10:12
I følge lovgivningen, er din fællesantenne leverandør forpligtiget til at nedtage og fremføre de digitale signaler fra de danske public programudbydere dvs DR1, DR2 og TV2. Har du prøvet at henvende dig til Nordit?
________
Peter

Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 10:36

Kunne godt være jeg skulle prøve med en udendørs-antenne.

pfugl --> Hvis jeg skal "fange" signalet over min fællesantenne, ved du så hvor jeg skal gøre dette (tænker på hvordan jeg skal forbinde udstyret)

Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 10:42

Hej.

Ja det er korrekt som "pfugl" skriver, men jeg synes det er en meget dyr løsning.

Her hos os leverer Stofa.

Dvs. at man først skal købe en slags "Selector" (hos Stofa: "Det digitale spejl" til 1495 kr. og derefter YDERLIGERE betale et abn. på 75 k. om måneden, udover det normale man jo i forvejen betaler (ca. 230 kr. pr. md).
Det synes jeg simpelthen er rent tyveri.

Priserne er endda uden tillægs-pakker. Men køber man også dem, bliver det først rigtigt dyrt at glo på "tossekasse".

(UPS... lige en rettelse)

Jeg var kommet til at skrive 2300 kr./md, det er selvfølgelig en fejl, der var smuttet et "0" for meget med, så det er dog "kun" 230 kr. vi giver pr. md.  

-------------
Mvh. Frede.

Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 12:11

hej igen

Så er den udendørs antenne nok også umiddelbart det bedste.

Vil jo bare så gerne se VM bold i digitalt

Skrevet af: enand
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af banielsen banielsen skrev:

Hvis jeg skal "fange" signalet over min fællesantenne, ved du så hvor jeg skal gøre dette (tænker på hvordan jeg skal forbinde udstyret)

Hej banielsen

Vil det sige at du slet ikke har prøvet, om det kommer med fællesantennen?  Det er da bare at sætte den i tuneren og så lade den finde hvad den kan.

Mvh.

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af Pokerface Pokerface skrev:

udover det normale man jo i forvejen betaler (ca. 2300 kr. pr. md).
Det synes jeg simpelthen er rent tyveri.

Det synes jeg også. Godt jeg ikke bor der.

Flemming

Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 12:36

Dvs. at man først skal købe en slags "Selector" (hos Stofa: "Det digitale spejl" til 1495 kr. og derefter YDERLIGERE betale et abn. på 75 k. om måneden, udover det normale man jo i forvejen betaler (ca. 2300 kr. pr. md).

Hej Poker-face

Jeg mener nu ikke det er helt korrekt. Du burde kunne fange tv-signalet med en DVB-C tuner uden div. indstikskort (evt en DVB-T tuner i nogle tilfælde). Det er ikke nødvendig at abonnere på et Digitalt Spejl

-------------
mvh Christian

Skrevet af: supermand3236
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Dvs. at man først skal købe en slags "Selector" (hos Stofa: "Det digitale spejl" til 1495 kr. og derefter YDERLIGERE betale et abn. på 75 k. om måneden, udover det normale man jo i forvejen betaler (ca. 2300 kr. pr. md).

Hej Poker-face

Jeg mener nu ikke det er helt korrekt. Du burde kunne fange tv-signalet med en DVB-C tuner uden div. indstikskort (evt en DVB-T tuner i nogle tilfælde). Det er ikke nødvendig at abonnere på et Digitalt Spejl

Er det rigtigt ? kan man modtage digital tv via sotfa via DVB-C tuner ?

Er der nogen som har erfaring med dette ? hvis ja hvilke modtager benytter i og hvad koster en sådan ?

Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Hej Poker-face

Hej.

Først lige så... Som jeg tidligere har skrevet, var der kommet et "0" for meget i den pris jeg oplyste i første omgang.

Men ellers okay.... Hmmmm, jeg må indrømme, at jeg ikke har forsøgt, men jeg har forhørt mig hos vores Antenne-forening samt hos Stofas forhandler her i området, og det var den besked jeg fik.

Jeg måtte dog gerne købe en anden Digital-boks end Stofa's, den skulle bare være godkendt til brug på Stofa's net.

Problemet er så bare, at en sådan boks vist slet ikke findes.

Desuden påstod de også, at den ikke ville virke, da signalet vist nok var kodet, så kun Stofa's egen kunne bruges.

Jo jo, de er skis'me dygtige.

-------------
Mvh. Frede.

Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 13:21

Jeg baserer mit svar på følgende tråd:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10964&KW=antenne&PN=0&TPN=3 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10964& KW=antenne&PN=0&TPN=3

På side 3 er der et svar fra Århus Antenneforening, som anvender Stofa, jeg har dog ikke selv Stofa.

Endvidere fremgår det jo af pfugls tidligere besked, at "I følge lovgivningen, er din fællesantenne leverandør forpligtiget til at nedtage og fremføre de digitale signaler fra de danske public programudbydere dvs DR1, DR2 og TV2. ", så kan man jo heller ikke kode det, vel??

-------------
mvh Christian

Skrevet af: supermand3236
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 14:24

Ja - men der er ingen som svare på mit spørgsmål om det rent faktisk virker ! kan man modtage dr1,dr2 og tv2 ukodet med en DVB-c tuner via stofa ?

hvis ja hvad for box bruger i , og er tilfredse med kvaliteten af boxen og signalet ?

Hvad med frq. skal man ikke vide på hvilken frq. de pågældende kanaler er ?

Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 15:59

Jeg har prøvet følgende tilslutning:

1: Antennekabel fra væg til dvb-t box

2: Antennekabel fra dvb-t box til fjernsyn

Er der noget jeg skal gøre anderledes??

Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 16:03

Hej.

Jeg bruger nu et scart-kabel, mellem "box'en" og TV'et, det fik jeg at vide, at jeg skulle.

Har ikke prøvet det andet.

-------------
Mvh. Frede.

Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 16:13

Kunne godt være jeg skulle prøve med en udendørs-antenne.

pfugl --> Hvis jeg skal "fange" signalet over min fællesantenne, ved du så hvor jeg skal gøre dette (tænker på hvordan jeg skal forbinde udstyret)

Jeg har ikke selv fællesantenne, men jeg ved at f. eks antenneforeningen i mit område, fremfører signalet via en VHF kanal, så det er bare at sætte DVB-T modtageren til antennestikket, forbinde TV'et via SCART og indstille den (dvb-t modtageren) på den pågældende VHF kanal (eller lade den scanne VHF båndet). Det kræver naturligvis at en's DVB-T modtager understøtter VHF kanaler, hvad det desværre ikke er alle der gør.
Men kontakt din antenneforening og spørg dem.
_________
Peter

Skrevet af: a.v.jensen
Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 11:34
Hej Allesammen

Jeg ville lige høre om der er nogle der har erfaring med at fange det digitale signal med stueantenne i Københavns området.

Er det muligt?

Hilsen Anders

Skrevet den: 24-Maj-2006 kl. 13:52

Hej

Kom lige til at tænke på om der ikke er nogle der ved om man kan modtage flere kanaler med en udendørs-antenne, end hvis man sætter den til antenne-stikket i væggen. Altså tilslutning til væg-antenne giver vel kun DR, TV2 og DR2, men giver udendørs-antenne flere (gratis) kanaler?

Takker på igen

Skrevet den: 24-Maj-2006 kl. 14:54

Hej.

Hmmm, den fanger jo altså kun alle "gratis-kanalerne", i dit område.

Og jo, ofte kan den sikkert finde flere, på en udendørs der sidder frit, end den ville gøre inden i et hus el. på et loft.

Jeg bruger selv en lille èn med indb. forstærker, og jeg er overrasket over hvor mange den fandt. Dog er de ikke alle helt stabile.

-------------
Mvh. Frede.

Skrevet den: 30-Maj-2006 kl. 22:39

Hej igen

så fik jeg endelig købt mig en udendørs antenne. Har købt en pakke med en Brain Wave Digi2000T + en DVB-T antenne model A210D.

Men mærkeligt nok kan jeg ikke finde en eneste kanal. Jeg har dog kun prøvet ved at sætte antenne lige udenfor på et bord (ca. 1,5 meters højde).

Kan det skyldes at den skal højere op eller hvad?

Jeg har forbundet antenne og box med det medfølgende antenne kabel, og box og TV med et scart.

Håber nogle kan hjælpe

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 30-Maj-2006 kl. 22:54

Men mærkeligt nok kan jeg ikke finde en eneste kanal. Jeg har dog kun prøvet ved at sætte antenne lige udenfor på et bord (ca. 1,5 meters højde).

Nogle steder kan man modtage signalet på en strikkepind, andre steder kræves der bedre antenneforhold.

Start med at checke http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp - dækningskortet .

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 30-Maj-2006 kl. 23:00

ifølge det skulle jeg have fin dækning....

Det sjove er at før jeg leverede min indendørsantenne tilbage prøvede jeg lige at sætte den udenfor engang, og dengang spillede signalet helt perfekt igennem.

Skrevet den: 30-Maj-2006 kl. 23:05

Det sjove er at før jeg leverede min indendørsantenne tilbage prøvede jeg lige at sætte den udenfor engang, og dengang spillede signalet helt perfekt igennem.

Dækningskortet er bare vejledende.

De kan ikke beregne lokale forskelle i hele landet. Så nogle steder skal man have udendørs-antenne, selvom der anbefales indendørs.

Under alle omstændigheder kan man altid etablere en "rigtig" antenne løsning via en antenne-fagmand, og få godt signal uanset.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 30-Maj-2006 kl. 23:07
okay, men er indendørs-antenner kraftigere siden jeg kunne modtage på den (dengang den stod udenfor)?

Skrevet den: 30-Maj-2006 kl. 23:13

okay, men er indendørs-antenner kraftigere siden jeg kunne modtage på den (dengang den stod udenfor)?

Det kan være at indendørs antennen havde en "aktiv forstærker" (indbygget) mens udendørs antennen var "passiv" (kræver en separat forstærker)

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 31-Maj-2006 kl. 09:48

Ifølge det jeg har fået ud af teksten, så skulle den nye udendørs også have aktiv forstærker.

Men tror måske bare antenne skal højere op. Kan det godt passe at en indendørs antenne er kratigere (bedre til at modtage) end en udendørs.

Skrevet den: 31-Maj-2006 kl. 10:13

Hej.

Hmmm, tror nu ikke at en indvendig er bedre til at modtage... Men den væsentligeste forskel er nok nærmest, at en udendørs er mere robust uført, bl.a. skal den jo være helt vandtæt, ihvertfald hvis det er en med forstærker i.

Du skriver, at din ant. er en "Aktiv" type, og det betyder, at du sikkert lige skal ind i menu'en, under "Opsætning" for at tilslutte: "5 volt ud" i dens antennestik. (Mener jeg nemlig man skal på netop den station du har.)
En "Aktiv" ant. kræver nemlig strøm for at virke.

-------------
Mvh. Frede.

Skrevet den: 31-Maj-2006 kl. 10:20

Okay

Ved du evt. om det er den opsætning der hedder "aktiv antenne" som man kan sætte til "tændt" eller "slukket". Der har jeg nemlig prøvet begge dele, men kan self lige tjekke

Skrevet den: 31-Maj-2006 kl. 10:24

Ved du evt. om det er den opsætning der hedder "aktiv antenne" som man kan sætte til "tændt" eller "slukket". Der har jeg nemlig prøvet begge dele, men kan self lige tjekke

Ja, det setup der hedder "aktiv antenne" skal være tændt.

Og så må der ikke sidde nogle antenne-filtre på vejen som ikke har "DC gennemgang".

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 07:16

Hej igen

Så spile det - og fejlen er heller ikke særlig pinlig. Var bare lige at antennestikket var blevet samlet forkert.

Sådan nogle "dejlige fejl" opdager man sq tit først når man struktureret fejlsøger med en anden

Men tusind tak for hjælpen til jer alle, kan jo kun sige at VM bliver en fed oplevelse nu

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 07:46

Hej.

He he... Nå ja, sådan kan det jo gå, og så er det jo klart, at det ikke virker.

Men ellers, held og lykke og god fornøjelse.

-------------
Mvh. Frede.

Print side | Luk vindue