Print side | Luk vindue

Bedste dvd-indstilling samsung lcd

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=12021
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 22:11

Emne: Bedste dvd-indstilling samsung lcd
Skrevet af: Blade
Emne: Bedste dvd-indstilling samsung lcd
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 09:17

Hejsa

Har et Samsung lm4061b fjernsyn og vil gerne vide hvilken indstilling der er bedst til at afspille dvd-film.

1. auto-bred : viser billedet i noget jeg synes virker meget naturligt, men en stor del af teksten kan ikke ses (i bunden af skærmen)

2. bred : her kan jeg se tekst men billedet ser ud som om det er trukket yderligere ud

3. 4/3 : tjah det er jo bare ikke det man vil have!

4. zoom : her kan jeg både se tekster og flytte rundt med billedet og udvide det... men hvordan kan jeg vide hvornår jeg har den helt rigtige indstilling der passer til filmens format??

JB

Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 14:06

Oprindeligt skrevet af Blade Blade skrev:

Har et Samsung lm4061b fjernsyn og vil gerne vide hvilken indstilling der er bedst til at afspille dvd-film.

Hvis det er DVD film i anamorphic 16:9 format, skal du bruge en indstilling som typisk hedder "wide" eller "16:9" (kender ikke det præcise navn på Samsungen). Muligvis kan denne omskiftning ske automatisk, hvis TVet har en auto format indstilling, og DVD og TV er forbundet med scart.

De fleste DVD film er i dag i anamorphic 16:9 (ogå kaldet ægte 16:9). Men der kan også være DVD film i 4:3 format som analogt TV, og her må man prøve sig frem med 4:3 og diverse zoom funktioner.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 14:34

Hejsa

1. auto-bred : viser billedet i noget jeg synes virker meget naturligt, men en stor del af teksten kan ikke ses (i bunden af skærmen)

2. bred : her kan jeg se tekst men billedet ser ud som om det er trukket yderligere ud

4. zoom : her kan jeg både se tekster og flytte rundt med billedet og udvide det... men hvordan kan jeg vide hvornår jeg har den helt rigtige indstilling der passer til filmens format??

JB

Kunne godt lyde som om din DVD afspiller er sat til 4:3 format, ellers burde TV'et selv skifte til korrekt format (16:9), når afspilning starter (går ud fra du har et fuldmonteret Scart-kabel mellem DVD og TV).

Prøv at gå ind i setup på DVD'en og checke det.

Skrevet af: Blade
Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 09:06

Tusinde tak for hjælpen... Det var lige hvad der skulle til... Det giver godt nok en noget federe film oplevelse.

Tak.

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Hejsa

JB

Kunne godt lyde som om din DVD afspiller er sat til 4:3 format, ellers burde TV'et selv skifte til korrekt format (16:9), når afspilning starter (går ud fra du har et fuldmonteret Scart-kabel mellem DVD og TV).

Prøv at gå ind i setup på DVD'en og checke det.

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 11:06

Tusinde tak for hjælpen... Det var lige hvad der skulle til... Det giver godt nok en noget federe film oplevelse.

Tak.

Var så lidt

Skrevet af: Leo13
Skrevet den: 29-Maj-2006 kl. 13:59

Jeg har i weekenden modtaget et Samsung (LE-32M61B) LCD TV som jeg har TILSLUTTET min Sony RDR HX-1010 HDD med et HDMI kabel.

HDDeren er sat til at vise 16:9, og TVet til at vise formatet "Zoom" (som vist er Samsungs svar på "16:9"). Alligevel vises DVD film med sorte bjælker. Kan det passe? (I så fald har jeg misforstået et eller andet omkring 16:9 formatet).

Billedet kan strækkes ud til at fylde hele skærmen når man afspiller film, men passer jo så ikke i størrelsen når man ser på DVDens opsætningsmenu efterfølgende eller til den næste film man sætter på.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 29-Maj-2006 kl. 14:16

Oprindeligt skrevet af Leo13 Leo13 skrev:

HDDeren er sat til at vise 16:9, og TVet til at vise formatet "Zoom" (som vist er Samsungs svar på "16:9"). Alligevel vises DVD film med sorte bjælker. Kan det passe? (I så fald har jeg misforstået et eller andet omkring 16:9 formatet).

Hvilket videosignal sender du til LCD TVet? Er det 720p/1080i opskalering?

Generelt: mange film er i 2.35:1 format, og det betyder at der vil være sorte bjælker øverst og nederst, også på et 16:9 TV. Du har jo ikke mulighed for at tilpasse skærmens bredde ved at flytte et gardin, ligesom de gør i biografen. Du kan som regel se formatet på bagsiden af DVD filmen, alternativt på en side som http://www.dvdcompare.net - www.dvdcompare.net .

Jeg kender ikke navnene på de forskellige billedindstillinger i Samsung, men ZOOM lyder for mig som noget, der beskærer billedet øverst og nederst og strækker det i siderne. Hvis du sender en ægte 16:9 (anamorphic) vidoesignal fra en DVD afspiller, skal det generelt kun strækkes, ikke beskæres. Og hvis det er 720p/1080i burde du slet ikke have mulighed for at gøre noget, idet billedet har de rigtige dimensioner i forhold til et 16:9 TV.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: Leo13
Skrevet den: 29-Maj-2006 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvilket videosignal sender du til LCD TVet? Er det 720p/1080i opskalering?

"Auto" hedder det i HDDen

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg kender ikke navnene på de forskellige billedindstillinger i Samsung, men ZOOM lyder for mig som noget, der beskærer billedet øverst og nederst og strækker det i siderne. Hvis du sender en ægte 16:9 (anamorphic) vidoesignal fra en DVD afspiller, skal det generelt kun strækkes, ikke beskæres. Og hvis det er 720p/1080i burde du slet ikke have mulighed for at gøre noget, idet billedet har de rigtige dimensioner i forhold til et 16:9 TV.

Tror du har ret omkring "Zoom". Jeg må meget mod mine principper kigge i manualen *damn*

Print side | Luk vindue