Print side | Luk vindue

Plasma / LCD dilemma

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=12030
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 18:58

Emne: Plasma / LCD dilemma
Skrevet af: HisLogin
Emne: Plasma / LCD dilemma
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 17:42

Plasma / LCD dilemma (billedkvalitet vs. refleks).

Hej.

Jeg har set på fladskærms TV et stykker tid, og er i lidt af et dilemma!

Der er vist ingen tvivl om til alm. tv signal (inkl. selector) er de nyere plasma skærme bedre en LCD! Jeg har ihverfald endnu ikke set en LCD skærm på over 32", som kan levere samme billedkvalitet som eks. Pana PV60! Tror også at burn-in, begrænset levetid etc. er et overstået plasma kapitel!

Men så er der jo skærm reflekser! Hvis man har en lys stue/mange vinduer, kan man næsten ikke se plasma TV før efter mørkets frembrud, samme problem som med CRT!

Jeg har læst, at Pioneer 436xxx stort set skulle være refleksfri, og derudover har et fantastisk billede - den er dog prismæssigt i den tunge ende! Nogle der har en kommentar til det? Og evt. erfaring med pio 436RXE?

Svar:
Skrevet af: peejay
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af HisLogin HisLogin skrev:

Tror også at burn-in, begrænset levetid etc. er et overstået plasma kapitel!

Det er ikke korrekt.

Det er rigtigt at der er mange som ikke har problemer med burn-in, men der er også sikre meldinger fra folk som har burn-in problemer bla. på Pioneer 436 ved ret almindelig TV brug.

Hvis et Pio436 har et burn-in problem har de alle potentialet for burn-in. Det er ikke det ene TV der er dårligt og alle de andre af samme type der er gode nok. De andre har bare ikke opdaget det endnu, eller er så "heldige" at deres brug af TV'et ikke giver et burn-in problem (endnu?).

Skrevet af: Riot
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 17:53
LCD ka os blive udsat for burnin... Det nye LG sku være refleksfri og det er et plasma. Men jeg ville nu helst ha PV..

Skrevet af: J.F.L
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 18:04

Men så er der jo skærm reflekser! Hvis man har en lys stue/mange vinduer, kan man næsten ikke se plasma TV før efter mørkets frembrud, samme problem som med CRT!

Det er i hvert fald noget sludder! Ja, der er reflekser i skærmen, men ikke værre end de fleste CRT TV.

Jeg så i hvert fald fx. Formel 1 i weekenden i en stue badet i sollys. Uden jeg på noget tidspunkt følte behov for at trække gardinerne for.

(Jeg kører med kontrast og lys på ca. halvt niveau).

Skrevet af: Viking30
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 18:34

Jeg er selv blevet overrasket over så meget bedre billed kvaliteten er på de nye plasma skærme i forhold til LCD.

Burn-in virker i store træk som et forsvindende problem på nyere skærme så længe man giver tv'et en kortere indkørsels periode.

Min egen pv60'er står så sollyset rammer den en stor del af dagen og jeg har ikke oplevet det som et generende problem endnu.

Hvis du handler over internettet har du jo 14 dages returret og det er måske en god ide at få skærmen hjem i din egen stue, så du selv kan afgøre om det er et problem.

Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 18:47

Oprindeligt skrevet af J.F.L J.F.L skrev:

[

Det er i hvert fald noget sludder! Ja, der er reflekser i skærmen, men ikke værre end de fleste CRT TV.

Det var egentlig det jeg mente, altså det er samme problem som jeg syntes at ha' med mit CRT i dag (er flyttet fornyligt!).  Her har LCD en klar fordel. Ok, det med intet plasma tv før efter mørkets frembrud, skulle nok lige ha' tilføjet: (blink)   

Ved godt jeg dette hurtigt kan blive en regionskrig diskussion.

Men for mit valg af faldskærm er "refleks" altså bare et kriterium, på linie med billedkvalitet.

Skrevet af: lrev
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 20:19

Du har helt ret-det er også noget som jeg går meget op i.

En af mine kollegaer har et Pio.435...og der er flere reflekser i end jeg gider at ha`!

Om lcd er bedre ved jeg ikke,men den nye LG PC1 har som nævnt før,en film foran skærmen,istedet for glas.En sidegevinst ved dette(udover at begrænse reflekser)-skulle angiveligt være et "vægttab" på hele 10 kg på en 42"!!

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 17-Maj-2006 kl. 20:22
Det er heller ikke glas, der er på en Pioneer 436 (og den vejer heller ikke ret
meget), og jeg synes den reflekterer mindre end en normal CRT skærm.

Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 09:15

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det er heller ikke glas, der er på en Pioneer 436 (og den vejer heller ikke ret
meget), og jeg synes den reflekterer mindre end en normal CRT skærm.

Ja-lidt mindre gør den...men jeg vil helst være helt fri.

Hvis der ikke er glas på fronten...hvad er der så?

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 10:13

Oprindeligt skrevet af Irev Irev skrev:

... he, he - en LCD eller plasma skærm vel!? ....

I øvrigt synes jeg at billedkvaliteten på LCD er mindst lige så god som på plasma.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Jeg ved ikke hvad materiale det er, men det føles og lyder ikke som glas, så
en eller anden form for plastik vel - det er heller ikke glas der er på de
blanke LCD computerskærme.

Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

I øvrigt synes jeg at billedkvaliteten på LCD er mindst lige så god som på plasma.

Ja, måske et 26" LCD mod en 42" plasma på 5 meters afstand!

Sammenligner du et 37"/40" LCD med et tilsvarende nyere plasma, alm. tv signal - har jeg endnu ikke set et LCD, som kommet op på samme billedkvalitet! Ej heller JVC .

Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 13:25

Prøv med Philips pf42 9831...den sparker r..-og det endda "right out of the box"!

Så idag Phil Collins concert på den........hold da op!!!

Jeg VED med mig selv,at jeg med garanti vil se 4:3 udsendelser i 4:3.....så derfor ...nul Plasma til mig.

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 13:29
Irev, er du flyttet ned hos Expert eller har du fået listet en 9831 hjem i stuen ?

Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Det er jeg simpelthen 100% uenig i - jeg vil nærmere sige at de bedste LCD'er i dag er ca. lige så gode som de ringeste plasma-TV. Baseret på hvad jeg har set i diverse butikker det sidste halve års tid.

Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 13:59
JFL hvad har du da set på ?

Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 14:19

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

JFL hvad har du da set på ?

Du må ikke spørge mig om modelnumre, for dem kan jeg ikke huske.

Men har set bl.a. set på 3-4 forskellige 32" Samsung LCD, nogle 32" og 37" Philips LCD samt et Grundig 32", alle fra 2005 eller 2006.

De plasma-tv jeg har set har kun været Panasonic og så et eller andet mærke der fåes i Elgiganten jeg ikke lige kan huske navnet på (Amoi, så vidt jeg husker).

Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 15:18

[/QUOTE]

Det er jeg simpelthen 100% uenig i - jeg vil nærmere sige at de bedste LCD'er i dag er ca. lige så gode som de ringeste plasma-TV. Baseret på hvad jeg har set i diverse butikker det sidste halve års tid.

[/QUOTE]

Helt enig, og vil man betale for det?

Philips pf42 9831 koster vel ca. 30K?, sammenlignet med pana 42pv60 til 17K.

Jeg har selv overvejet Samsung LE-40M71B, men tror det bliver LG 42PC1R -  syntes simpelthen man får mere "billede"(igen ved alm. tv signal) for pengene i de nyere plasma'er. Har selvfølgelig ikke set de 2 skærme, men vel sådan ca. næsten alle andre som pt. er på markedet.

Min helt egen konklusion er at, LCD over 32" ikke er på højde med de nyere plasma'er - ved alm. tv signal. Og da slet ikke hvis man kigger på pris.

Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 15:27

Hmm synes det er lidt firkantet at sammenligne en Philips 9831 med en panasonic.

Ja Philipsen koster en del mere, du får en masse ekstra features ved Philipsen fremfor den prisbillige pana.

Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 15:34

Hmm synes det er lidt firkantet at sammenligne en Philips 9831 med en panasonic.

Ja Philipsen koster en del mere, du får en masse ekstra features ved Philipsen fremfor den prisbillige pana.

Hvilke features er 13K værd? Altså sådan lidt groft sagt.  Ok, du selvfølgelig ikke skærm-reflekser, som tidligere omtalt.

Skrevet af: Riot
Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 15:44
Ka man egentlig ikke få en film til at lægge på glaspladen på plasmaer? Det må man da ku..

Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 19:05

Hvilke features er 13K værd? Altså sådan lidt groft sagt.  Ok, du selvfølgelig ikke skærm-reflekser, som tidligere omtalt.

Tja gad godt vide om dit pana har følgende som standard tilbehør.

Motor stand, så man kan styre vinklen af tv'et fra remoten.
væg ophæng
Wifi
kortlæser
ambilight
Alu remote
2 gange hdmi

Desuden bør man også vurdere hvor god lyd der er i skærmen....

Skrevet den: 18-Maj-2006 kl. 19:20

Tja gad godt vide om dit pana har følgende som standard tilbehør.

Motor stand, så man kan styre vinklen af tv'et fra remoten.
væg ophæng
Wifi
kortlæser
ambilight
Alu remote
2 gange hdmi

Desuden bør man også vurdere hvor god lyd der er i skærmen....

Motorstand - ligegyldigt
Wifi - lyder smart, men bruger man det?
Kortlæser - tjaaaah hvor tit bruger man den?
Ambilight - Ja det er en fed effekt vi ikke kan prale af
Alu Remote - Hmmmm tjaaaah.....
2 gange HDMI - Ja, det har vi faktisk.

Skrevet den: 19-Maj-2006 kl. 08:52

Motorstand ja ligegyldig hvis det skal hænge på væggen. Ellers er det en fed funktion.

WIFI, ja vil selv bruge det en del. Kan have alle mine digi fotos liggende på PC, og så se dem på skærmen trådløst. Kan styre det hele fra remoten.
Foretrækker at have fotos liggende kun et sted.

Kortlæser, god til billeder fra digikammeraet. En hurtig måde at se dem på.

Skrevet den: 19-Maj-2006 kl. 09:18

Hej!

Wifi...kan nogen forklare mig hvordan det foregår?

Jeg har en bærbar p.c.....og overvejer en 9831...vil det så sige at jeg kan overføre dem........trådløst?

Skrevet den: 19-Maj-2006 kl. 09:37

Så vidt jeg har forstået det så ligger du dine jpg'er, mp3, divx, mpeg2/mpeg4 på din pc.
På pc'en skal der installeres et stykke Philips software.

PC'en skal selvfølgelig forbindes til et trådløst netværk(WIFI).

Du kan nu fra dit TV (9831/9731/9830) vælge "trådløst net". Så ved hjælp af remoten kan du browse rundt i dine billeder, musik m.m.

Desværre er det ikke beskrevet så godt i 9831 userguiden, de henviser nemlig til en lille tillægsguide som jeg ikke har fundet endnu.

Skrevet af: jesper74
Skrevet den: 19-Maj-2006 kl. 09:40

Hej Lahan. Har du hørt noget om hvornår man forventer 9731 37" kommer til DK?

Jesper

Skrevet den: 19-Maj-2006 kl. 09:41

Tak...det lyder interessant.

Leo.

Skrevet den: 19-Maj-2006 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af jesper74 jesper74 skrev:

Hej Lahan. Har du hørt noget om hvornår man forventer 9731 37" kommer til DK?

Jesper

Sidst i Juli vil jeg gætte på.

Skrevet af: mosa
Skrevet den: 19-Maj-2006 kl. 10:07

Nu skrives det, at 42PF9831 forventes til en pris omkring 30.000. Jeg synes det virker lovligt billigt i forhold til den tidligere model 42pf9830, som er prissat væsentlig dyrere.

Er det noget, der er nogle konkrete informationer om??

Skrevet den: 19-Maj-2006 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af mosa mosa skrev:

Nu skrives det, at 42PF9831 forventes til en pris omkring 30.000. Jeg synes det virker lovligt billigt i forhold til den tidligere model 42pf9830, som er prissat væsentlig dyrere.

Er det noget, der er nogle konkrete informationer om??

Det koster 30k i Tyskland og 40k i dk.

Skrevet af: mosa
Skrevet den: 19-Maj-2006 kl. 11:38

Det koster 30k i Tyskland og 40k i dk.

OK, så er sammenligningen med Panasonic til tkr 17 jo ikke helt fair. Den kan vel fås til tkr 13 i Tyskland.

Dvs at man har en prisforskel på tkr 23 i DK og tkr 17 i Tyskland

Print side | Luk vindue