Print side | Luk vindue

Bedste dag i 15 måneder...næsten

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120310
Udskrevet den: 26-December-2024 kl. 06:13

Emne: Bedste dag i 15 måneder...næsten
Skrevet af: 'DLG'
Emne: Bedste dag i 15 måneder...næsten
Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 09:21
For 15 måneder siden blev hjemmebioen pakket ned (Optoma HD20 og 126", men det kommer jeg til senere). Dengang sad vi i en lækker 3 værelses lejelejlighed på Frb. til 10.000 i måneden. Det er svært at spare penge op når man giver så meget i husleje.
Så vi tog beslutningen om at købe vores eget, og bruge pengene på os selv.
Vi solgte alle de ting som vi ikke brugte, overskydende møbler, lamper, hifi osv., så der var lidt penge til byggeprojektet. Vi havnede så i en 2v'er i en forstad til Kbh, da banken sidder okay tight på pengene disse år. Så gik vi ellers i gang med at rive hele lortet ned til vi kun stod med en betonkasse. Kun altandøren beholdte vi da den var ret ny. ALT andet blev lavet nyt. Køkken, badeværelse, gulve, vægge...ja alt blev nyt og lækkert. En tak skal lyde til vvs'eren for at lave hul ned til underboen og tage røven på os. Angry 
Efter 3 måneders knoklen flyttede vi så ind en lørdag. Fordelen ved at flytte ind i en lejleghed hvor det hele er levet, er jo at der ikke skal laves noget, så det var tid til en velfortjent chiller om søndagen, og vi hyggede med en veninde som havde hjulpet med flytningen. Hun tog hjem ca. 23:30, og fem min. efter bankede det hårdt på døren. -Hun måtte ha glemt noget, tænkte jeg. Men desværre nej. Det var underboen der var lettere ude af den, fordi der rendte vand ned i hendes lejlighed. Fuck fuck fuck, er det nu noget som vores vvs'er har klovnet med? Vi finder så ud af at der fiser vand ned af vores radiatorrør i soveværelset. De næste minutter står lidt i en tåge i min hukommelse, da der nu er ved at være rimelig kaos på. Men det er en abe af en overbo der ikke havde noget varme på radiatoren. Så han pillede da de fire skruer ud der holder pladen bag temostaten, og bum, systemet med 80 grader vand og 8 bar står bare og høvler vand ud i hans soveværelse, som var der åbnet for Hooverdæmningen. Og vi ved jo alle hvilken vej vand løber. Ouch
Vi stod til kl. 5 om morgenen med håndklæder på vandrørene, for at redde gulvet. Det giver 90 kr i timen fra forsikringen. Lofterne og væggene var ødelagte hele vejen ned gennem lejligheden, og vi måtte ikke hænge noget op på væggene. Så hjemmebioen måtte forblive i kasser. Dead
Jeg springer lige kampene (de var lange og hårde) med forsikringsmanden, håndværkerne, og alt det andet bøvl over. Og frem til sommerferien. Lejligheden er nu tør og malet færdig. Og vi vil sku bare gerne af med den da det kun har været en dårlig oplevelse, så vi sætter den til salg. Og så tager vi ellers på en velfortjent kør-go-stil-Mustang-top-down-ornlig'-varm-derudaf-fuld-æde-go-cruiser-ferie i Californien, og genfinder glæden ved hinanden. Det tager sku hårdt på forholdet sådan en vandskade. 
Vi kommer så hjem fra ferie og finder ud af at der er skjolder oppe mellem loft og væg to steder. Så der ligger mere vand et sted. Nye kampe med forsikringen, flere måneder af affugter i soveværlset, nye vægge igen, osv. 9 måneder og 2 dage, tog den vandskade. 
Spol frem...lejligheden er nu solgt og vi køber et rækkehus på 182 kvm. Så er der sku plads til at få hjemmebioen op. Men næh no, første skal jeg da lige lave helt nyt badeværelse, og når jeg nu er i gang, så da også lige et nyt køkken. Bum, overstået på lidt under 2 måneder. Okay maler også lige to rum i stueetagen, så mangler jeg kun lige at lave nyt gæstetoilet.
Ned i kælderen, op med højttalere, kabelbakker, projektor og lærred. Finder ud af rummet er lavere end vores lejelejlighed, så der er ikke plads til tv-møbel-centerhøjttaler-lærred-combo. Væk med centeren og lærredet stopper nu 5 mm over møblet. Fino, projector power-on....Nooo...HD20'eren kan ikke blæse 126" på den afstand jeg har nu. OuchOuch Ca. 4 meter fra linse til lærred. 

Så nu er spørgsmålet, hvad gør jeg nu? Jeg kan jo ikke leve med de 15-20 cm white bars i siderne på lærredet. Det er vel et mindre lærred jeg skal have. Men hvor finder jeg et rulledlærred med motor på 100-110", i hvid kasse, til en fornuftig penge? 
Jeg savner virkelig meget at se film på lærrdet efter 15 måneder uden. Ja jeg hungrer efter det.

Edit: lærredstørrelse var 126 istedet for de 120 jeg først skrev.

-------------
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.

Svar:
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 09:50
Så ville jeg hellere skifte projektoren ud med en, der har noget mere zoom, end gå ned i størrelse på lærredet. Det vil du blive ked af...

Skrevet af: dabp
Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 10:35
Vild historie - og så top nitte afslutning :P

Ifølge specs kan HD20 smide 120" på 4 meter... Har du maxet zoom funktionen?

Skrevet af: Precious
Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 10:45
Sådan et projekt ville nok have taget livet af mig ... sejt at du nåede igennem det.

Jeg ville heller ikke gå ned i størrelse, i stedet ville jeg sælge projektoren og købe en som er bedre til at kaste et billede på på sådan en afstand. Jeg har taget mig selv i flere gange at snakke Epson herinde, men den kan faktisk leveret et kæmpe billede på kort afstand. 3.75 meter giver den 127" med en TW6100. 

Endnu bedre ville være at beholde HD20 og så maxe zoom funktionen som DABP skriver (billigste løsning).

Skrevet af: Aim
Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 11:07
Syg historie, held og lykke frem over.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=119843&title=herreklubben-byggetrd - Herreklubben Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.

Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 12:17
@Supergris 
Jeg har oss altid ment at man ikke må gå ned på udstyr. Men her er lærredet ikke for stort. Rummet er bare for lille.

@dabp
Har lige fået målt setuppet i kælderen. Det er et lærred på 280 x 157,5 hvilket jeg får til 126" og 401 cm fra linsen til lærredet. Lige nu laver den et billede på 255 cm i bredden, som svarer til 115"
Er der en anden måde at zoome på end den rent fysiske 'drej-ved-linsen'?

@Precious
Tak for det. Har sku været en hård omgang. Jeg tror dog ikke lige at der er råd til en ny projektor, selvom det ville være nemt. Der er lige røget over 100 af de tunge på materialer og andet de sidste par måneder, og jeg har en Panasonic Recorder ret højt på min to-buy-liste, så kassen bugner ikke ligefrem.

@Aim
Tak for det. 

-------------
Niarn om en Mustang GT:

Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 14:28
Ifølge manualen (side 16) skal du opnå 120" på 3.98m, så det er lige ved og næsten :)
Nej, eneste metode er drejehjulet så vidt jeg ved i hvert fald....

Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 14:38
http://www.optoma.co.uk/uploads/manuals/HD20-M-en-GB.pdf

Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af dabp dabp skrev:

http://www.optoma.co.uk/uploads/manuals/HD20-M-en-GB.pdf
Tak for link, men med 126" så er der vist ikke noget af gøre. Projektor eller lærred skal skiftes. Confused

-------------
Niarn om en Mustang GT:

Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 16:17
Eller den fesne(men effektive) måde - maskering....

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 16:38
Eller et spejl

Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af dabp dabp skrev:

Eller den fesne(men effektive) måde - maskering....

Tak for forslaget, men fesne/halve løsninger er ikke lige mig. Embarrassed

-------------
Niarn om en Mustang GT:

Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Eller et spejl

Que?

-------------
Niarn om en Mustang GT:

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 21:02
Thumbs Up
Oprindeligt skrevet af 'DLG' 'DLG' skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Eller et spejl

Que?
Jeg kan godt se det kræver forklaring, det er så heller ikke den pæneste løsning.

For øvrigt, efter de strabasser burde du unde dig en ny projektor Thumbs Up

Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 13-Februar-2013 kl. 21:05
Men kan give den sidste afstand :-) hvor meget "lys" koster det. Er det et alternativ?

BS

-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"

Skrevet den: 14-Februar-2013 kl. 12:22
Spændende forslag. Nogle der har praktiske erfaringer med det?
Tror dog det ender med et nyt lærred, da 126" nok er rigelig med 4 meter.

-------------
Niarn om en Mustang GT:

Skrevet af: Boffer24
Skrevet den: 14-Februar-2013 kl. 13:02
Det kan aldrig blive for stort !!!

Skrevet den: 14-Februar-2013 kl. 14:31
Nej men rummet kan blive for småt. ;-)

-------------
Niarn om en Mustang GT:

Skrevet af: Munkieftw
Skrevet den: 19-Februar-2013 kl. 12:53
Prøv en W1070 ? 419 Cm, på 126" :-) Max Zoomed Out .

Skrevet af: hunterSEG
Skrevet den: 19-Februar-2013 kl. 17:01
Nu det tredie gang jeg skriver dette i dag, og nej jeg har ikke aktier eller anden kontakt :)

Du kan eventuelt kigge her Motor lærred grå dug på 110"

http://www.ebay.co.uk/itm/New-110-Electric-Motorized-HD-Projection-Screen-Widescreen-16-9-Matt-GREY-/170900103405?pt=UK_Sound_Vision_Projector_Screens&hash=item27ca70a0ed - http://www.ebay.co.uk/itm/New-110-Electric-Motorized-HD-Projection-Screen-Widescreen-16-9-Matt-GREY-/170900103405?pt=UK_Sound_Vision_Projector_Screens&hash=item27ca70a0ed

Prisen er godt nok helt hen i vejret lige pt. Købte det selv samme sted til 114 pund plus forsendelse. Blev leveret på tre dage. Den høje pris kan skyldes de ikke har flere på lager lige pt, og så har de det med at skrive prisen for et tap tension, har jeg læst mig frem til, men du kan da altid skrive til dem.

Søren

Skrevet af: Willads
Skrevet den: 20-Februar-2013 kl. 09:20
Jeg har 120" motor udgaven i mat hvid. Kontakt mig eventult via personlig besked hvis du vil vide mere Smile

-------------
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2

Print side | Luk vindue