Print side | Luk vindue

Hvilken boks?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120589
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 15:32

Emne: Hvilken boks?
Skrevet af: PalleDam
Emne: Hvilken boks?
Skrevet den: 20-Februar-2013 kl. 22:12
Jeg har et ældre tv, som jeg egentlig er ganske godt tilfreds med, bortset fra at det ikke har nogen DVB-C tuner.

Men nu er der efterhånden så mange kanaler hos den antenneforening, som jeg er medlem af, der kun sendes digitalt. Så nu vil jeg have mig en DVB-c tunerboks.

Men hvilken skal jeg vælge?

Jeg har følgende ønsker og krav:

Den skal kunne optage. Om der er intern eller ekstern er ikke så vigtigt. Jeg har fået at vide, at med mindre man har en dual-tuner(som sikkert er dyre), så kan man kun se samme kanal som man optager på. Omvendt mener jeg også at have læst (kan ikke huske hvor), at man på nogle bokse alligevel kan se andre kanaler, hvis de blot kører på samme frekvens som den man optager. Og hos Stofa (som er leverandør) er alle digitale kanaler vistnok på 346 MHz. Det ville være godt vis den kan det.

Den må gerne have kortlæser. Det har jeg ganske vist ikke brug for pt. men det er rart at være lidt fremtidssikret. Men det er ikke noget jeg vil betale en formue for.

Pris-ide: Max. ca. 1000 kr. Det skal jo nok passe, at når jeg får købt en boks, så er der nogen der begynder at sætte dato på overgangen til DVB-C2...

Jeg har kigget på følgende modeller:

Clint DC3

Denver 122CI. Ifølge producenten er den udgået, men både Bilka og Fona sælger den stadig...

Maximum C-505 CX CI+ PVR. Ifølge en test på Digital.tv http://digitalt.tv/maximum-c-505-cx-ci-pvr/ - http://digitalt.tv/maximum-c-505-cx-ci-pvr/ , så har den mulighed for man kan optage, mens man ser en anden kanal.

Men jeg er meget åben overfor andre modeller

Svar:
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 07:40
Jeg vil anbefale en Clint DC1 eller Blue Tinum. De har ganske vist ikke kortlæser, men har derfor den fordel at optagelser kan overføres til og afspilles på en PC eller andet udstyr. Der kan ogå optages  fra en kanal mens man ser en anden på samme frekvens. På modeller med kortlæser bliver optagelserne krypteret og det er ikke muligt at afspille dem på andet udstyr.
Jeg har selv Stofa og kan oplyse, at de sender på mange frekvenser. Der ligger typisk 5-7 kanaler på hver frekvens. 346 Mhz er blot startfrekvensen man skal bruge ved en kanalsøgning. 

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 18:20
Tak for dit svar Flemming. Jeg har tidligere fundet ud af, at optagelser fra bokse med kortlæser ikke kan afspilles andre steder. Det har jeg heller ikke brug for, da jeg kun har et tv. Derfor vil jeg prioritere en kortlæser højere.

Du skriver at Clint DC1 og Blue Tinum (Så vidt jeg har forstået, har de vist samme indmad) kan vise en kanal mens man ser en anden. Er der nogen som ved, om det også gælder for Clint DC3?

Tak for info om Stofas frekvenser. Er der nogen som ved, hvordan kanalerne er fordelt hos Stofa? Eller er det individuelt for de forskellige antenneforeninger? I mit tilfælde er det Horsens Fællesantenneforening.

Palle

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 18:36

På din forenings hjemmeside kan det ses på hvilken Digitale kanalplads de enkelte kanaler ligger. jeg tror ikke at de oplyser på hvilke frekvenser kanalerne ligger Digitalt. Det gør You See heller ikke.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af PalleDam PalleDam skrev:

Er der nogen som ved, hvordan kanalerne er fordelt hos Stofa? Eller er det individuelt for de forskellige antenneforeninger? I mit tilfælde er det Horsens Fællesantenneforening.
Palle

Det er individuelt for de forskellige antenneforeninger, så du må have fat i en fra Horsens for at få det opklaret.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet af: guldhammer
Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 21:20
Jeg har kigget efter Miraclebox 9 HD COMBO, ved dog ikke helt, prisen er lidt peberet, ca 2600 Kr.
vil bare gerne have den med 2 DVB-C tunere hvis det er muligt.

-------------
//Guldhammer

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 22:30
2600 kr er nok lige i overkanten. Men måske skulle jeg alligevel overveje en boks med dual-tuner. Det giver jo lidt flere muligheder. Jeg har hidtil bare ikke søgt efter dem, ud fra en ide om at de nok alligevel var alt for dyre.

Men nu har jeg fundet Triax C-HD 237 til 1300 kr. Den har både dual-tuner og CI-kortlæser. En smule over mit oprindelige budget, men igen: Dual-tuneren giver flere muligheder.

Er der nogen som kender til lignende boks i samme prisleje?

Palle

Skrevet af: thecollector
Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af guldhammer guldhammer skrev:

Jeg har kigget efter Miraclebox 9 HD COMBO, ved dog ikke helt, prisen er lidt peberet, ca 2600 Kr.

Jeg har den selv og den virker umiddelbart ganske godt. En kort beskrivelse af den er, at man kan optage 3 programmer samtidig og se et fjerde. Du kan enten tilslutte harddisken internt, eller eksternt via E-sata eller USB. E-sata er klart at foretrække, hvis du tilslutter eksternt. Enheden kan også netforbindes, så du kan se f.eks. Youtube videoer på dit tv.

Vil du have 2 C-tunere, så er dette modellen du skal gå efter http://www.miraclebox.se/product/55/miraclebox-9-hd-c-t2-twin.html - http://www.miraclebox.se/product/55/miraclebox-9-hd-c-t2-twin.html . Der er tale om kombi tunere, dvs. at de fungerer både som C tunere og T2 tunere. Tunerne kan nemt udskiftes, hvis der kommer en ny standard, så på den måde er den rimelig fremtidssikret.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 15:32
Hvad med Stofas box? Så får du Start forfra mm.
Den kan få både med og uden harddisk.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 15:38

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hvad med Stofas box?

Hvis da det er Stofa der er leverandør.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hvad med Stofas box?

Hvis da det er Stofa der er leverandør.

Edit: Min fejl det er det jo.

-------------

Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 16:18
LG HR550C er set i Kvickly til ca. 1.500 Kr - sikkert pga. begrænset antal. Der er så kun én DVB C-tuner, men du har jo så en tuner i TV'et, godt nok analog, men den kan da bruges, mens LG'en står og hygger sig med optagelse.

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af thecollector thecollector skrev:

Jeg har den selv og den virker umiddelbart ganske godt. En kort beskrivelse af den er, at man kan optage 3 programmer samtidig og se et fjerde. Du kan enten tilslutte harddisken internt, eller eksternt via E-sata eller USB. E-sata er klart at foretrække, hvis du tilslutter eksternt. Enheden kan også netforbindes, så du kan se f.eks. Youtube videoer på dit tv.

Vil du have 2 C-tunere, så er dette modellen du skal gå efter http://www.miraclebox.se/product/55/miraclebox-9-hd-c-t2-twin.html - http://www.miraclebox.se/product/55/miraclebox-9-hd-c-t2-twin.html . Der er tale om kombi tunere, dvs. at de fungerer både som C tunere og T2 tunere. Tunerne kan nemt udskiftes, hvis der kommer en ny standard, så på den måde er den rimelig fremtidssikret.
Hmm det var en dejlig opæysning at de kombi tunere kan bruges som både C og T2 Tunere.
Sidder der harddisk i den Miraclebox??

-------------
//Guldhammer

Skrevet af: Mike S.
Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 22:25
"Og hos Stofa (som er leverandør) er alle digitale kanaler vistnok på 346 MHz. Det ville være godt vis den kan det."

Så ville jeg nok vælge Stofas egen boks - den har dual tuner og mulighed for StartForfra og arkiv - så den kan meget mere end de fleste andre bokse derude. Prisen er hvis små 2.000 kr.

http://stofa.dk/tv/smarttv/bestil-stofa-smarttv - http://stofa.dk/tv/smarttv/bestil-stofa-smarttv

-------------
Zaptor Motorola
40" SonyX3500
40" Samsung F71
NAD L76 surround med Dali
En skærm er et panel hvortil man putter input ind i...

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 22:29

Hmm det var en dejlig opæysning at de kombi tunere kan bruges som både C og T2 Tunere.

Som standard nej, du vælger selv hvilken der skal sidde i den. Der er dog enkelte forhandlere som sælger den med harddisk præinstalleret. Hvis det skal være en intern harddisk, så husk at det er en 2½ tommer, du skal have fat på.

Jeg har også fået den til at virke med tvbrowser, jeg kan dog ikke lige huske hvad jeg gjorde, for at få det til at spille. Med tvbrowser, kan du programmere den fra din pc (på samme netværk som afspilleren). Med VPN og wake on lan, så kan man gøre det fra hele verdenen. Der findes også et plugin, som skulle få den til at blive programmeret via emails, som bliver sendt til den. Dette har jeg dog ikke afprøvet.

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 22:33

Som standard nej, du vælger selv hvilken der skal sidde i den. Der er dog enkelte forhandlere som sælger den med harddisk præinstalleret. Hvis det skal være en intern harddisk, så husk at det er en 2½ tommer, du skal have fat på.

Jeg har også fået den til at virke med tvbrowser, jeg kan dog ikke lige huske hvad jeg gjorde, for at få det til at spille. Med tvbrowser, kan du programmere den fra din pc (på samme netværk som afspilleren). Med VPN og wake on lan, så kan man gøre det fra hele verdenen. Der findes også et plugin, som skulle få den til at blive programmeret via emails, som bliver sendt til den. Dette har jeg dog ikke afprøvet.

Og jeg glemte det bedste ved den. Du kan hente filmene du har optaget ud fra den og brænde dem på DVD eller Bluray. Alle optagelser ligger ukrypteret på harddisken. Ganske godt, når børnene f.eks. gerne vil have en dvd med MGP eller lignende.

Skrevet den: 23-Februar-2013 kl. 19:30

Men den kører med Linux ikke, skal man så hente en Linux som er bygget til den, eller hvordan fungerer det??

Det var ret smart at man selv kan brænde det ud som man har optaget.

-------------
//Guldhammer

Skrevet den: 23-Februar-2013 kl. 19:45

Men den kører med Linux ikke, skal man så hente en Linux som er bygget til den, eller hvordan fungerer det??

Det var ret smart at man selv kan brænde det ud som man har optaget.

Det er rigtigt, at den er baseret på Linux, men du skal ikke hente noget til den, med mindre du ønsker at installere et plugin eller opgradere firmwaren. Du kan finde opgraderinger på http://www.miraclefiles.net - www.miraclefiles.net . Er det en ny firmware du vil installere, så pakker du den ud (en fil med endelsen ird) i roden på en usb nøgle. Så genstarter du miracleboxen med usb nøglen i og den kommer selv og spørger om du ønsker at opgradere. Det er nærmest peg og klik. Du skal dog huske, at stoppe alle plugins inden du genstarter boxen og opgradere dem efterfølgende. Dette er dog ret nemt igen nærmest peg og klik.

Skrevet den: 23-Februar-2013 kl. 19:59
Forresten, så er det dette plugin som skal installeres, hvis du skal have tv-browser til at virke
http://miracleforum.net/viewtopic.php?f=19&t=446 - http://miracleforum.net/viewtopic.php?f=19&t=446

Skrevet den: 24-Februar-2013 kl. 00:01
Som jeg tidligere skrev er Miraclebox 9 til 2600kr for dyr til mig. Guldhammer, hvis du vil vide mere om den (Den lyder smart), så vil jeg venligst gerne bede dig oprette din egen tråd. Ellers bliver det lidt rodet...

Mht. optagelse har jeg ikke umiddelbart brug for at lægge over på computeren eller brænde dem på en dvd. Jeg skal primært bruge optagefunktionen til udsendelser, som jeg ellers ikke har tid at se. Så det gør ikke noget, at de er krypteret.

Jeg har overvejet Stofas egen boks, men synes den er lidt for dyr i forhold til mit behov.

Er der slet ingen som har erfaring med den Triax C-HD 237 jeg har fundet? Eller andre lignende bokse? Som jeg skrev i mit første indlæg er mit budget max. ca. 1000kr, men hvis den har dual-tuner (som jo giver lidt flere muligheder), så kan jeg nok godt acceptere op omkring 1500kr.

Palle

Skrevet den: 25-Februar-2013 kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af PalleDam PalleDam skrev:

Som jeg tidligere skrev er Miraclebox 9 til 2600kr for dyr til mig. Guldhammer, hvis du vil vide mere om den (Den lyder smart), så vil jeg venligst gerne bede dig oprette din egen tråd. Ellers bliver det lidt rodet...

Mht. optagelse har jeg ikke umiddelbart brug for at lægge over på computeren eller brænde dem på en dvd. Jeg skal primært bruge optagefunktionen til udsendelser, som jeg ellers ikke har tid at se. Så det gør ikke noget, at de er krypteret.

Jeg har overvejet Stofas egen boks, men synes den er lidt for dyr i forhold til mit behov.

Er der slet ingen som har erfaring med den Triax C-HD 237 jeg har fundet? Eller andre lignende bokse? Som jeg skrev i mit første indlæg er mit budget max. ca. 1000kr, men hvis den har dual-tuner (som jo giver lidt flere muligheder), så kan jeg nok godt acceptere op omkring 1500kr.

Palle
Det vil jeg gøre, undskyld at jeg maser mig ind ;-) Wink

-------------
//Guldhammer

Skrevet den: 27-Februar-2013 kl. 23:37
Du er tilgivet. Jeg kunne jo selv komme til det samme...

Palle

Print side | Luk vindue