Software RAID hvordan
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120611
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 18:00
Emne: Software RAID hvordan
Skrevet af: jsj1
Emne: Software RAID hvordan
Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 20:01
Hej, jeg har et par hdd jeg gerne vil have til at fungere som RAID 0 i windows, men kan ikke få det tilsat virke, diskene kan godt konfigureres i OSX som RAID 0, men det er i Windows jeg skal bruge dem. Når jeg går ind som administrator i windows 7 64bit , under diskhåndtering, så kan jeg godt se diskene, kan også slette partitionerne, men kan ikke lave et RAID 0. Hvis jeg fx prøver at vælge at lave en "spredt disk", og følger wizarden herfor, så kommer der en meddelelse frem om at der ikke er tilstrækkelig plads til at udføre handlingen. Den samme besked kommer når jeg forsøger at lave "dynamisk" disk..... Nogen der har erfaring/viden om hvordan jeg kan løse mit problem??
------------- Mvh Jan
|
Svar:
Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 20:36
Først og fremmest skal du slette partitionerne på diskene og derefter skal du lave dem Dynamiske, derefter burde Raid 0 muligheden dukke op. Når det er valgt formatere du den nye raid 0 disk.
------------- mvh Infinity
|
Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 22:05
Infinity, mener også jeg har prøvet det du siger, men vil forsøge engang mere, når det dog først imorgen, jeg vender tilbage, takker for tippet :-)
------------- Mvh Jan
|
Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 08:05
Hvis du vil have en Windows baseret Raid skal diskene være Dynamiske, hvis dit bundkort understøtter Raid skal det sættes op i Bios, og så behøver disken (Windows vil se dem som én disk) ikke at være Dynamisk.
------------- mvh Infinity
|
Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 08:28
Go morgen :), hmmm, ved ikke om bundkortet understøtter RAID, det er en Mac mini jeg har, og den kører Windows igennem bootcamp. Men hvis jeg forstår dig ret, så kan jeg godt lave RAID, men skal "blot" ha lavet diskene dynamiske først, og det er det der er problemet lige nu, at jeg ikke kan lave de dynamiske diske, men hvorfor.... Jeg prøver at rode med det senere, og vender tilbage . :)
------------- Mvh Jan
|
Skrevet den: 23-Februar-2013 kl. 00:12
Halløj, jeg har prøvet at slette begge diske, men der er en partition på hver disk, en EFI-partition på 200 MB som jeg ikke kan slette. Men hvis jeg så prøver at lave en RAID disk ud af de to, så kommer jeg godt nok igennem hele wizarden, men til sidst kommer den samme meddelelse, "der er ikke plads til at udføre den ønskede handling"....... Er der nogen gode forslag til hvad jeg så gør? Jeg bruger en windows 7 proffessional 64bit version.
------------- Mvh Jan
|
Skrevet af: Yascin
Skrevet den: 23-Februar-2013 kl. 17:50
Tror ikke man kan lave raid på laptop. Købte selv en labtop hvor der var plads til 2 diske i og det var ikke muligt. Mener at ha læst mig til dengang at det er en begrænsning i Windows 7 softwaren i forhold til bærbare.
|
Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 04-Marts-2013 kl. 08:56
en god ide kunne være at læse lidt i denne tråd!! http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1376003
|
|