Er projektor på vej yt?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=120795
Udskrevet den: 26-December-2024 kl. 05:07
Emne: Er projektor på vej yt?
Skrevet af: Fanastril
Emne: Er projektor på vej yt?
Skrevet den: 27-Februar-2013 kl. 19:41
Skal have en ny hjemmebio, min 60"-Kuro er på vej til at blive køkken-TV Afstand fra hoved til skærm er 4m.
I den forbindelse er jeg kommet i tvivl om projektor + lærret fortsat er vejen at gå.
En Sharp 80" TV kan fåes til 34.798. Hvor meget skal man give for en tilsvarende kvalitet/lysstyrke 80-100" projektor og f eks tab-tension lærret?
16.899 for 86" (http://www.av-connection.dk/?ML=1721) 10.799 for http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/optoma_hd33_video-projektor.htm
Så er vi fortsat 7.000 under TV-pris (Og kan ha glæde af veggen til andre ting når lærretet er rullet op.)
Men hvor mange år til kurverne (for en normal 4-5 m siddeafstand) for alvor krydses?
|
Svar:
Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 27-Februar-2013 kl. 20:03
Spændende, jeg aner personligt stort set intet om projektore, da det aldrig har været relevant for mig at få. En væsentlig faktor må vel være kvalitet? Hvordan er sådan en Sharp skærm i forhold til projektoren? En stor negativ side ved projektore er vel generelt mørklægning? Det undgår man vel med Sharps fladskærm? Hvordan kvaliteten så er ja, det jo lige det :)
------------- Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
Skrevet af: Precious
Skrevet den: 27-Februar-2013 kl. 20:10
En rigtig interessant diskussion.
Jeg tror personligt der går længe inden et 80" TV bliver standard i hr og fru Jensens hjem.
Mange går p.t efter et 55" som jeg vil kalde for den nye standard indenfor TV. Der er stadig et stort hop til en 80", og et endnu større hop før 80" bliver en standard. Jeg vil til enhver tid tage en 80" Sharp over et tilsvarende 80" projektor. Dog vil jeg til enhver tid vælge en 120" projektor over en 80" Sharp.
Jeg tror der skal ske noget revolutionerende før kurverne krydses. Der kommer helt sikkert 100" skærme, men du skal 8-10 år frem før de kommer ned i en pris hvor almindelige dødelige vil købe et. Så mit ærlige gæt: Jeg tror aldrig på at du kan få 120" TV til samme pris som en 120" projektor.
Du snyder desuden også lidt med dine priser, du behøver ikke et lærred til 17k :)
|
Skrevet den: 27-Februar-2013 kl. 20:37
Precious skrev:
Du snyder desuden også lidt med dine priser, du behøver ikke et lærred til 17k :) |
Jo, men jeg ville gerne have tab tension og et kvalitets-lærred til at blive gammel i. Men det synes som om den meget billigere Lissau-version kun mangler det voodoo-agtige "ISF-godkendelse" så måske er der 10.000 at spare der på en lavere voodoo-faktor? I så fald er det et stykke tid til kurven knekker, ja.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 27-Februar-2013 kl. 20:59
Der er overhovedet ikke noget voodoo ved de ISF-godkendte lærreder fra Lissau. Der er en helt faktuelt beviselig forskel fra andre lærreder.
|
Skrevet den: 27-Februar-2013 kl. 22:08
Naiera skrev:
Der er overhovedet ikke noget voodoo ved de ISF-godkendte lærreder fra Lissau. Der er en helt faktuelt beviselig forskel fra andre lærreder. |
Givet at der er beviser (som du ikke refererer, kun påstår) er der dog "en forskel, der gør en forskel"?
Prisforskel for 92" tab-tension hos 'klubben er 5799 (ikke-ISF) vs 16.399 for ISF. La os antage at det mekaniske er det samme; og at mekanik er verdt det halve af den billige version. Så bliver lærredspris-*forskel* ca 13.000 kr. Dvs ca. fire gange dyrere. Er ISF så fire gange bedre? Selvsagt ikke. Er den 50% bedre? Og uanset, vil man mærke en forskel tilsvarende 13.000 kr?
Men her er det mærkelige:
'klubbens ISF 90" fastframe lærred fåes til 6.699 kr, mens 92" tab-tension ISF fåes til 16.399 kr. Så nu er det altså for mekanik verdt 9.000 ekstra?
For mig giver dette kun mening på voodoo-niveau. Den logiske pris for 92" ISF tab tension ud fra nævnte forskelle burde være 10.000 kr. Voodoo-afgift udgør altså ca 6.400 kr, eller 64%. Eller er der en anden forklaring?
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 27-Februar-2013 kl. 22:27
Fanastril skrev:
Naiera skrev:
Der er overhovedet ikke noget voodoo ved de ISF-godkendte
lærreder fra Lissau. Der er en helt faktuelt beviselig forskel fra andre
lærreder. |
Givet at der er beviser (som du ikke refererer, kun påstår) er der dog "en forskel, der gør en forskel"?
Prisforskel
for 92" tab-tension hos 'klubben er 5799 (ikke-ISF) vs 16.399 for ISF.
La os antage at det mekaniske er det samme; og at mekanik er verdt det
halve af den billige version. Så bliver lærredspris-*forskel* ca 13.000
kr. Dvs ca. fire gange dyrere. Er ISF så fire gange bedre? Selvsagt
ikke. Er den 50% bedre? Og uanset, vil man mærke en forskel tilsvarende
13.000 kr?
Men her er det mærkelige:
'klubbens ISF 90" fastframe lærred fåes til 6.699 kr, mens 92" tab-tension ISF fåes til 16.399 kr. Så nu er det altså for mekanik verdt 9.000 ekstra?
For
mig giver dette kun mening på voodoo-niveau. Den logiske pris for 92"
ISF tab tension ud fra nævnte forskelle burde være 10.000 kr.
Voodoo-afgift udgør altså ca 6.400 kr, eller 64%. Eller er der en anden
forklaring?
| Antagelsen med at det mekaniske er det samme på Lissau
California-lærredet og den klassiske Tab-tension er
forkert. California er på alle måder et discount produkt - men fint til
prisen, i min bog.
Hvis du skal lave sammenligningen hvorfor så ikke tage udgangspunkt i prisen for det samme rammelærred med 2 forkellige duge?
Fra av-connection.dk:
Lissau LS Frame 16:9 90" (Mat hvid flex dug, gain 1.0) 6.080,- Lissau LS Frame 16:9 90" (True Color ISF dug) 7.300,-
Der er altså 1.220,- forskel. Er det voodoo-priser for et lærred der er ISF certifikeret?
|
Skrevet den: 27-Februar-2013 kl. 22:30
Og så for lige at vende tilbage til emnet i tråden vil jeg stille spørgsmålet: Har projektorer nogen sinde været "in"? Er det ikke kun for entusiaster?
|
Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 27-Februar-2013 kl. 22:51
Det har aldrig været "in" med projektorer fordi almeningheden betragter dem som at holde til i forelæsningslokaler eller i biografen.. der er ingen som skænker dem en tanke i stuen bort set fra os nørder.
Havde projektorer main stream interesse var de også fyldt med facebook, internetbrowser, Netflix mv..
Jeg synes egentlig det er en unfair sammenligning op ligger for dagen. Du har brugt 17k for et ISF lærrede.. du kan nøjes med meget mindre for at få et sammenligneligt billede som et low-end 80" tv med nævnte projektor og et mindre beløb afsat til mørklægningsgardiner.
|
Skrevet den: 27-Februar-2013 kl. 23:07
Det var præcis det svar jeg fiskede efter, og jeg er meget enig.
|
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 00:24
Fanastril skrev:
Givet at der er beviser (som du ikke refererer, kun påstår) er der dog "en forskel, der gør en forskel?
|
Du kunne også starte med at bevise din påstand om, at der ingen forskel er.
Hvad angår prisforskelle, så er det jo meget forskelligt, hvor meget vi hver især vægter de sidste 5-10%. Jeg skal vel have lov til at mene, at det er alle pengene værd.
|
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 02:12
Naiera skrev:
Fanastril skrev:
Givet at der er beviser (som du ikke refererer, kun påstår) er der dog "en forskel, der gør en forskel?
|
Du kunne også starte med at bevise din påstand om, at der ingen forskel er.
Hvad angår prisforskelle, så er det jo meget forskelligt, hvor meget vi hver især vægter de sidste 5-10%. Jeg skal vel have lov til at mene, at det er alle pengene værd. |
Jeg har ikke noget sted påstået, at der ingen forskel er. (Og man kan heller ikke bevise en negativ påstand). Men når jeg hører om bevis, er det selvsagt interessant at se dem. Deraf mit spørgsmål. Og en ting er forskel teknisk, en ganske anden forskel oplevelsesmessig.
Men: Det mærkelige er fortsat, i mine øjne, at man, for at få den bedste dug, skal betale mer end selve dugen, for at få en motor som kun kører op og ned. Jeg kan ikke finde information som kan retferdiggøre den prisforskel, og det giver ikke tillid til produktet. Fordelen med diskussioner som denne er at komme forbi producent-tågen og ind til benet i hvad der er væsentlige forskeller, og hvad der ikke er.
Stereolab skrev:
Og så for lige at vende tilbage til emnet i tråden vil
jeg stille spørgsmålet: Har projektorer nogen sinde været "in"? Er det
ikke kun for entusiaster?
|
Vores kontekst på recordere.dk er entusiaster, og spørgsmålet skal forståes som stillet til hjemmebio-folket. Der er jo åbenbart en udvikling igang: købe 78" lærred+projektor, eller 65" LED? Imorgen er det 80" TV vs 90" lærred. Og en dag giver rum-størrelsen svaret. For den er konstant.
|
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 07:19
Det koster i sig selv ikke ret meget ekstra at lave en tabtension dug med motor osv. Det som koster er at producenterne ved der er et marked som er villig til at betale merprisen for at få det kunderne gerne vil have - og samtidig disse får lov af deres koner.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 09:50
Man kommer vel heller ikke udenom projektor-pærens levetid på ca. 3000 timer (eller var det i gamle dage?) kontra TV'ets levetid? Så selv om der er en prisforskel i projektorens favør, så formindskes den jo for hver gang, der skal købes en ny pære.
Så regnestykket kræver vel at man gør sig klart, hvor længe man har tænkt sig at beholde grejet, før det skal opgraderes. Desuden bør en evt. gensalgsværdi også regnes med for hvert apparat (her er en projektor jo også noget nemmere at sende med posten fremfor en 80" fladskærm ved et salg).
|
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 10:20
Så skal sådan en pære jo reelt set skiftes hvert 2 år i et typisk hr. Og fru Danmark hjem, forudsat projektoren bruges som hovedskærm?
Lad lige det lærred blive blandet udenfor en stund, der findes mange måder at gøre det på, og lad os antage man kan få en fin dug til 5-7.500 kr.
Hvad så rent billedkvalitet? Sharp lyder ikke til at ha det flotteste, læste lige lidt test af det, men hvor høj/dyr projektor skal man op i, før den kan måle sig med den sharp?
------------- Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 10:36
Personligt synes jeg det er to helt forskellige oplevelser.
Når vi ser tv på vores 50" Pioneer med super billede-kvalitet, så er det ofte nyheder, dokumentar og dagligdags tv-kiggeri.
Når der så kommer en god film med god lyd, så dæmper vi lyset og tænder projektoren, og så er i lige pludeslig i "biografen", men fokus på dette, og dermed ofte lidt mere knald på lyd og biostolene kørt i stilling, og DEN oplevelse er en HELT anden.
Med andre ord, så er projektor-oplevelsen noget helt specielt, måske fordi man så "fordyber" sin i filmen på en anden måde end hvis man "bare" ser film i en halvlys stue.
Oplevelsen er simpelt hen en anden.
J
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet af: LarsGeisler
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 11:44
Med 4 meter til væg, vil selv 80 tommer ikke være noget særligt. Med projektor kan der vel laves 120 eller mere, og så vil det begynde at ligne noget. Det store problem er dog mørklægningen, uden tilstrækkelig mørklægning, vil det være en fesen oplevelse. Et andet punkt er støj fra projektoren. Begge dele kan bedst adresseres i en egentlig hjemmebio - så projektoren er mest til entusiaster, der har råd og mulighed, til daglig tv-kig synes jeg ikke det er velegnet.
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 11:59
Et "standard tv" vil aldrig nogensinde kunne erstatte en projektor i en optimal hjemmebiograf, medmindre de får lavet tv'et akustisk transparent - hvilket jeg tvivler på sker
Det bliver spændende når LED projektorer bliver billigere og mere lysstærke.. Der snakker vi lang levetid på pæren samt "instant on" funktionalitet.
|
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 12:16
Prisen på pæren kommer også meget an på hvor godt man har skruet hænderne på. Det er jo kun pæren i sin "fatning"/stativ man behøver at skifte men når man vil købe pære til en projektor tvinges man jo til at købe fatningen og alt muligt sammen med. Der har været en tråd med en som skillede fatningen af da han skulle skifte pære. Så kunne han se modelnr på selve pæren og bare bestille den hjem. Han sparede mange penge. Jeg mener det var en tråd omhandlende en brugt Cinemax(?) Blackwing..
|
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 12:17
Sidst, så har jeg kun projektor i min lejlighed. Jeg har simpelthen ikke tv. Jeg sparer en masse penge på den konto og jeg bruger mere tid på noget jeg gerne vil se, fremfor at det bare kører som baggrundsstøj. Forstået på den måde at jeg streamer det jeg vil se og betaler for det abonnement. Men jeg betaler ikke til antenneforeningen, da jeg har betalt dem for at få lukket mit signal.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 12:19
Jeg har været konsulent på udviklingen af TrueColor (i praksis mest idé-mand, ISF har stået for selve udviklingsarbejdet på ingeniør-niveau - hvilket de, helt fair, tager licens-kroner for). Så jeg er vel den rette til at svare på spørgsmålet.
Fanastril skrev:
Prisforskel for 92" tab-tension hos 'klubben er 5799 (ikke-ISF) vs 16.399 for ISF. La os antage at det mekaniske er det samme; og at mekanik er verdt det halve af den billige version. Så bliver lærredspris-*forskel* ca 13.000 kr. Dvs ca. fire gange dyrere. Er ISF så fire gange bedre? Selvsagt ikke. Er den 50% bedre? Og uanset, vil man mærke en forskel tilsvarende 13.000 kr? |
Du har en fejlagtig antagelse hér. Lærredet til 5799,- er IKKE det samme mekanisk. Det til 5799,- er en væsentligt ringere konstruktion, produceret i Kina, med ringere materialer - men med så god en dug Lissau har kunnet få indkorporeret til prisen, og en dug konkret udvalgt af Lissau, det er ikke en hyldevare med påklistret logo. Anyway: ISF lærredet er produceret i Danmark, med væsentligt bedre materialer, mere støjsvag og mere stabil motor, større mulighed for tilpasning (du kan selv vælge præcis størrelse, farve, drop-down osv). Din sammenligning er derfor helt forkert. Der findes en "almindelig" dansk-produceret version, kaldet White Flex, som er samme mekanik som ISF dugen, men med en billigere dug. Prisforskellen på de to er (såvidt jeg husker) cirka 20% på det færdige produkt, et beløb der skal dække en ikke ubetydelig licens-betaling til ISF, højere procentvis lagerbinding fordi salgsstørrelserne er væsentligt mindre, markedsføring og salgsmateriale, undervisning af forhandlere og forbrugere osv osv. Man kan naturligvis altid diskutere om sådan en merpris skal være et fast beløb per lærred, et fast beløb ifht. størrelsen af lærredet, eller en procentsats som her. Dét valg er delvist et "politisk" valg, hvor man bl.a. tager hensyn til hvad der giver den mest logiske sammensætning af sortimentet osv, men det er ikke fair at kalde det "voodoo", for der ligger nogle reelle omkostninger bag, og en reel forskel i lærredet. Om man så synes man vil betale et ekstra, det er så en anden ting. Men "ISF afgiften" (som jeg egentlig ikke har noget problem med at man kalder den) er langtfra så slem som du har fået regnet dig frem til. Det er 20% ekstra, dvs. for eksempel på et 90" Plano fastramme ca. 900 kroner, og for et 106" Tab-Tension cirka 3000,-. Og du kan ikke købe det billige motor-lærred, California, med ISF dug.
Prøv evt. at se på http://www.tapeconnection.dk/search.aspx?sval=lissau - vores prisliste her . Det giver måske et lidt bedre overblik over den reelle prisforskel. "WF" er White Flex, "TC" er True Color, dvs ISF. California er den kinesisk producerede tab-tension.
Du kan så også se at hvis du skal have tab-tension med ISF dug, er det væsentligt dyrere end rammelærred med ISF dug. Dette har dog ikke noget med ISF at gøre, men er et udslag af at mekanikken i et tab-tension er langt dyrere at producere, både hvad angår materialer og tidsforbrug.
Hvis du har yderligere spørgsmål til sammensætningen af sortimentet eller de enkelte produkter, så skal jeg gerne svare så godt jeg kan.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 14:49
LarsGeisler skrev:
Med 4 meter til væg, vil selv 80 tommer ikke være noget særligt. Med projektor kan der vel laves 120 eller mere, og så vil det begynde at ligne noget.
|
Jeg ved ikke om der lige kan laves '120" eller mere', med fire meter til væggen. Jeg har lidt under fire meter fra projektorlinsen til væggen, og der kan kun laves ca. 110".
LarsGeisler skrev:
Et andet punkt er støj fra projektoren.
|
Så har du ikke hørt en nyere JVC
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 15:20
Skyum skrev:
Når der så kommer en god film med god lyd, så dæmper vi lyset og tænder projektoren, og så er i lige pludeslig i "biografen", men fokus på dette, og dermed ofte lidt mere knald på lyd og biostolene kørt i stilling, og DEN oplevelse er en HELT anden.
Med andre ord, så er projektor-oplevelsen noget helt specielt, måske fordi man så "fordyber" sin i filmen på en anden måde end hvis man "bare" ser film i en halvlys stue.
|
Sådan havde jeg det også i starten. Nu er det blevet mere "hverdag", og der skal mere til før jeg finder oplevelsen ligeså god, som da jeg fik min første projektor. I starten var det bare dejligt at have et billede der var større, og det var en stor del af oplevelsen. Selv halvdårlige film, var måske ikke helt så ringe endda...Nu skal der virkelig meget til før jeg finde samme glæde frem som for 8-9 år siden. Det er ikke engang fordi projektorerne har kørt så meget. Det er blot blevet til ca. 2000 timer.
|
Skrevet af: LarsGeisler
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 15:34
Jeg har 5,4 m og laver 100 tommer, med min Benq W6000, zoomet helt ind, så det selvfølgelig afhænger en del af linsen. Zoomer jeg helt ud kan kunne der opnås et billed på 140 tommer (Men pga af skråvæg, og væggens størrelse kan det ikke bruges
Vedr. nyere JVC, så har jeg det til gode.
|
Skrevet af: Keyvan
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 16:04
Precious skrev:
Jeg vil til enhver tid tage en 80" Sharp over et tilsvarende 80" projektor. Dog vil jeg til enhver tid vælge en 120" projektor over en 80" Sharp. Det er jeg ganske enig med dig i.
Jeg tror aldrig på at du kan få 120" TV til samme pris som en 120" projektor. Man skal aldrig sige aldrig.
Du snyder desuden også lidt med dine priser, du behøver ikke et lærred til 17k :) Jeg ved ikke om han snyder med sine priser, men et ok Tab Tension lærred behøver ikke nødvendigvis at koste 17K
|
|
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 16:10
Steve Jones skrev:
og et mindre beløb afsat til mørklægningsgardiner. Jeg skulle ikke have afsat noget til mørklægningsgardiner for de var der i forvejen (Ikke mørklægningsgardiner men nogle tykke gardiner som vi i forvejen havde valgt at have i boligen før jeg fik en ny projektor igen) |
|
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 16:20
Skyum skrev:
J |
Ganske korrekt, det er som om man retter mere fokus på hændelsen ved filmen og ikke bliver distraheret af alt muligt andet som er i stuen, nok fordi rummet er mørklagt/delvismørklagt og en lærred størrelse på det typisk 100" fylder så meget at der ikke er muligt for øjnene at registrere andet end lærredet og det som bliver vist på lærred.
|
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 16:26
LarsGeisler skrev:
Det store problem er dog mørklægningen, uden tilstrækkelig mørklægning, vil det være en fesen oplevelse. Oplevelses værdigen vil nok være noget mindre Et andet punkt er støj fra projektoren. Hvis man er allergisk over støj fra sin projektor, ja så må man købe en der ikke støjer så meget. F. eks. min Mitsubishi HC7000 støjer ikke så meget, slet ikke når den er sat på økonomisk drift. Jeg skal have hovedet helt hen ved projektøren for at kunne høre det. Begge dele kan bedst adresseres i en egentlig hjemmebio - så projektoren er mest til entusiaster, der har råd og mulighed, til daglig tv-kig synes jeg ikke det er velegnet. Jeg vil give dig ret vedrørende daglig tv-kiggeri
|
|
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 16:26
det er jo som nævnt ikke 80" de fleste køber projektorer til.. det er jo væsentligt større " tal..
derudover må jeg indrømme at en 10k Projekter i et mørklagt rum, i mine øjne langt overskygger TV´et i billed kvalitet, især når vi snakker sådan et billigt tv som det Sharp.
Jeg ville personligt ikke slippe min projektor for et TV.. derudover har jeg selv kun et 4K 92" Tabtension Hivilux Gain 1.0 lærred som ikke har nogle issues...
mit setup kostede 20k for en DEL år siden, dengang Z3000 var ung..
vil endag hellere eje et TW3200 og et budget 90" lærred end det 80" TV..
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio
|
Skrevet den: 28-Februar-2013 kl. 21:08
Otto J skrev:
Og du kan ikke købe det billige motor-lærred, California, med ISF dug.
Prøv evt. at se på http://www.tapeconnection.dk/search.aspx?sval=lissau - vores prisliste her . Det giver måske et lidt bedre overblik over den reelle prisforskel. "WF" er White Flex, "TC" er True Color, dvs ISF. California er den kinesisk producerede tab-tension.
Du kan så også se at hvis du skal have tab-tension med ISF dug, er det væsentligt dyrere end rammelærred med ISF dug. Dette har dog ikke noget med ISF at gøre, men er et udslag af at mekanikken i et tab-tension er langt dyrere at producere, både hvad angår materialer og tidsforbrug. |
Otto, mange tak for et meget nyttig og opklarende svar!!
Jeg forstår at man får noget ekstra for de 9-10.000 kr i mekanik, men synes det er bare for dyrt, sammenlign f eks hvad, en god garageport åbner koster. Ærgerlig at man ikke kan kombinere billigere mekanik med højkvalitetsdug; da 10.000 er grænsen for, hvad jeg ønsker at give for en god tab-tension-løsning i 92"-100". Her er det altså en kunde, men intet produkt?
Jeg tvivlede aldrig på, at man fortsat kan få bedre kvalitet i projektor+dug end TV så længe man går op i en hvis størrelse. Men denne størrelse er på vej op, og så er det et punkt hvor man skal højt op i et kvalitetslærred's størrelse før det svarer sig på lang sigt. En 78" tab-tension ISF dug til de 14.670 er ikke dramatisk større end en kvalitets 65" Panasonic plasmaTV til 19.000, og så begynder det at spøge for kvalitetsdug af denne størrelse. Evt skal prisen ned. Inden fem år er vi garantert i dette prisområde med 80" kvalitetsTV, og så er en 92" tab-tension til de 16.350,- ikke lengre en fornuftig pris.
120" er mer end jeg (og rummet) behøver. (80" er minimum.) Men en tab-tension dug med de kvaliteter jeg ønsker, er neppe en god investering for fremtiden, før man kommer op i den størrelse. Eller ned i pris.
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 03:07
Hvorfor købe et rullelærred? Køb hellere et fastramme - lærred og så evt. supplere med et mindre tv, som ikke behøver sidde lige midt på væggen, når der skal ses nyheder mm.., og man ikke gider have mørkelagt stuen... Et fornuftigt fastramme - lærred i 120 ", kan fås til ca. 4000 kr., og det ser faktisk godt ud, når det hænger på væggen, med den sorte ramme. Mange tror det er en kæmpe fladskærm... Denne løsning kører jeg selv med, og gik fra en 50 " plasma til 112 ". Det er den bedste udskiftning, jeg har lavet. Oplevelsen når man ser film, er SÅ meget større. Alle der ser det er vildt imponerede, og det behøver ikke koste mere end godt 10.000 kr. for en løsning med projektor og lærred, der slår de fleste tv i samme prisklasse af banen...
|
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 10:08
Supergris skrev:
Hvorfor købe et rullelærred? Køb hellere et fastramme - lærred |
Jeg har selvsagt vurderet det, Super. Men vægplads har verdi, f eks til boghylder, som jeg har for mange af. Jeg har tilmed forestillet mig et fastramme-lærred som kan hægtes af, og pladseres eller svinges op under loftet, men det ville unægtelig se fjollet ud. En 108" fastramme til de små 6.000-, vil være optimal, når den er i brug. Men 108" vægflade er en resource, som jeg gerne betaler 4-5.000 mer for at beholde.
|
Skrevet af: Lappe
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 10:59
Jeg tror ikke, det er blevet nævnt, men noget andet er også, når der ikke ses film eller tv...
JEG gider i hvert fald ikke kigge på en 65-80"+ sort kasse. Så hellere et hvidt fastrammelærred, rullelærred eller hvis væg for den sags skyld.
|
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 11:10
Lappe skrev:
Jeg tror ikke, det er blevet nævnt, men noget andet er også, når der ikke ses film eller tv...
JEG gider i hvert fald ikke kigge på en 65-80"+ sort kasse. Så hellere et hvidt fastrammelærred, rullelærred eller hvis væg for den sags skyld. |
Den primære målgruppe for tab-tension lærreder er heller ikke at erstatte et TV, men et supplere det. Langt de fleste tab-tension købere har et almindeligt TV til hverdags-kigning, og så kører de lærredet ned når der er behov for det.
Af samme årsag synes jeg heller ikke det er så relevant at lave direkte sammenligninger med hvad TV koster.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 11:16
Fanastril skrev:
Otto, mange tak for et meget nyttig og opklarende svar!!
Jeg forstår at man får noget ekstra for de 9-10.000 kr i mekanik, men synes det er bare for dyrt, sammenlign f eks hvad, en god garageport åbner koster. Ærgerlig at man ikke kan kombinere billigere mekanik med højkvalitetsdug; da 10.000 er grænsen for, hvad jeg ønsker at give for en god tab-tension-løsning i 92"-100". Her er det altså en kunde, men intet produkt?
Jeg tvivlede aldrig på, at man fortsat kan få bedre kvalitet i projektor+dug end TV så længe man går op i en hvis størrelse. Men denne størrelse er på vej op, og så er det et punkt hvor man skal højt op i et kvalitetslærred's størrelse før det svarer sig på lang sigt. En 78" tab-tension ISF dug til de 14.670 er ikke dramatisk større end en kvalitets 65" Panasonic plasmaTV til 19.000, og så begynder det at spøge for kvalitetsdug af denne størrelse. Evt skal prisen ned. Inden fem år er vi garantert i dette prisområde med 80" kvalitetsTV, og så er en 92" tab-tension til de 16.350,- ikke lengre en fornuftig pris.
120" er mer end jeg (og rummet) behøver. (80" er minimum.) Men en tab-tension dug med de kvaliteter jeg ønsker, er neppe en god investering for fremtiden, før man kommer op i den størrelse. Eller ned i pris.
|
Det kan jo sagtens være at det ikke er projektor/lærred du skal have. Det er ikke den optimale løsning for alle, og det har det aldrig været. Om lærreder så var gratis, ville flertallet stadig købe TV, fordi det er dét de har behov for. Lærreder er for dem der vil noget mere, men det er naivt og forkert at pådutte alle i hele verden at de skal bruge projektor i stedet for TV. Dét jeg forsøger at sige er, at fordi DIT behov ikke er opfyldt, er det jo ikke ensbetydende med at markedet er forkert skruet sammen. Der er en bund for hvor billigt et lærred kan produceres, uanset mængden, og (nok så væsentligt) der er et loft for hvor mange der kan sælges, uanset hvor lav prisen bliver. Derfor kan man ikke bare sætte prisen ud fra hvad konkurrencen koster. Jeg ved godt det er populært at sige at priserne på produkter bare fastsættes efter hvad folk vil betale, men det er altså ikke rigtigt. Prisen fastsættes efter udbud og efterspørgsel - hvad folk vil betale siger noget om efterspørgslen, men udbuddet er altså også en væsentlig faktor. Hvis ingen kan producere varen til så lav en pris som forbrugerne vil betale, så er der ganske enkelt ikke noget udbud.
Mht. din sammenligning med en garage-åbner, så er det stadig pærer og bananer, men jeg kan sagtens forstå at det kan være svært som almindelig forbruger at se hvad der ligger bag produktionen af et givent produkt. Dét der koster, i langt de fleste produkter, er ikke materialer, men tid. Fin-mekanik tager ofte mere tid at producere end grov-mekanik. Du sælger jo heller ikke armbåndsure efter kilopris.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 12:22
Jeg hælder fortsat til projektor fremfor TV (og som supplement til min køkken-Kuro) og jagter derfor på et tab-tension rundt de 100" i god kvalitet og til < 10.000,- Er ikke lun på en low-end dug, ellers ville California (og "high-end" Hivilux) passe perfekt. Trist at der altså ikke findes noget produkt mellem 7000 og 14500,- eller gør det?
Motor til 8-10.000 giver fortsat ikke mening for mig, for en så banal funktionalitet. Så er jo den billige motor i California totalt uforsvarlig? (Beklager Otto, og stor tak for din tolmodighed, men jeg kan stadig ikke se det.)
|
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 13:00
Otto J skrev:
Du sælger jo heller ikke armbåndsure efter kilopris. Den var god og tak for nogle oplysende / informative indlæg. |
|
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 13:36
Keyvan skrev:
Otto J skrev:
Du sælger jo heller ikke armbåndsure efter kilopris. Den var god og tak for nogle oplysende / informative indlæg. |
|
Den er morsom, men ikke trefsikker. En garageport åbner er langt nærmere end et armbåndsur i sammenligning; ikke lengre pærer vs bananer, men pærer vs lyspærer
|
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 16:43
Fanastril skrev:
Motor til 8-10.000 giver fortsat ikke mening for mig, for en så banal funktionalitet. Så er jo den billige motor i California totalt uforsvarlig? (Beklager Otto, og stor tak for din tolmodighed, men jeg kan stadig ikke se det.)
|
Jeg tror dét du ikke ser er hvor komplekst et produkt det er. Det er ikke 8-10.000,- for "en bedre motor". Det er 8-10.000,- for en lang række forbedringer, som man desværre ikke kan købe én ad gangen. Udover dug-forskellene, så er forskellene fra California blandt andet (jeg glemmer sikkert nogle): Kraftigere, hurtigere og mere støjsvag motor. Bedre rulle, som er mere støjsvag og giver mindre risiko for synlige mærker i dugen ved oprulning. Bedre tab-tension system (California kan godt stadig folde lidt i hjørnerne). Motorstyring indbygget i kassetten. Bedre betjenings-system. Bedre og langt nemmere indstilling af udrulningen. Pænere design af kassetten. Og den nok væsentligste parameter hvad prisen angår: Dansk produktion, hvilket er dét der tillader de mange tilpasninger: Frit valg af størrelse. Frit valg af farve. Frit valg af drop-down. Frit valg af motor-placering (højre eller venstre side - det kan godt have en relevans for éns installation hvor kablet sidder).
Man kan iøvrigt som ekstra tilvalg til den danskproducerede købe en Lutron motor, som er HELT støjfri (man kan dog stadig høre lyden af dugen der ruller ud, men selve motoren siger ikke noget). Det koster 4000,- ekstra, og i dét tilfælde betaler du udelukkende for en forskel i motoren.
Ikke dermed sagt at det er pengene værd for DIG at man får alle disse ting, jeg forsøger bare at sige at det er unfair at beskrive det som 10.000,- for "en motor".
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 16:46
Fanastril skrev:
Den er morsom, men ikke trefsikker. En garageport åbner er langt nærmere end et armbåndsur i sammenligning;
|
Det er jeg faktisk ikke specielt enig i - men uanset mine dårlige vaner med analogier, så vil en analogi som regel obskure fakta. Lad os bare forholde os til de reelle forskelle, hvad man så kan sammenligne det med, er sådan set mindre relevant (jeg gør det som sagt ofte selv, men jeg betragter det som en dårlig vane som jeg burde lade være med).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 18:54
Jeg hælder selv til projektor fremfor fladskærm. jeg bor i en lille lejlighed med en lille stue, så en stor skærm vil jeg gerne undgå. Det er selvfølgelig en smagssag, men personligt synes jeg ikke det gør noget godt for et rum at der står en kæmpe fladskærm.
------------- endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål
|
Skrevet den: 01-Marts-2013 kl. 20:30
Otto J skrev:
Fanastril skrev:
|
[...]
Man kan iøvrigt som ekstra tilvalg til den danskproducerede købe en Lutron motor, som er HELT støjfri (man kan dog stadig høre lyden af dugen der ruller ud, men selve motoren siger ikke noget). Det koster 4000,- ekstra, og i dét tilfælde betaler du udelukkende for en forskel i motoren.
Ikke dermed sagt at det er pengene værd for DIG at man får alle disse ting, jeg forsøger bare at sige at det er unfair at beskrive det som 10.000,- for "en motor". |
Hmm. Du har næsten solgt mig en. Synd det ikke findes en manuel løsning -altså uden motor. Det er den jeg har minst brug for! Eller findes det?
Og ja, analogier er nyttige, og farlige. Som ild og kvinder.
|
Skrevet af: Timeguardian
Skrevet den: 02-Marts-2013 kl. 12:27
Fanastril skrev:
Jeg hælder fortsat til projektor fremfor TV (og som supplement til min køkken-Kuro) og jagter derfor på et tab-tension rundt de 100" i god kvalitet og til < 10.000,- Er ikke lun på en low-end dug, ellers ville California (og "high-end" Hivilux) passe perfekt. Trist at der altså ikke findes noget produkt mellem 7000 og 14500,- eller gør det?
|
Hvis du nu forklarede folk herinde hvad du beskæftigere dig med til daglig, så er der bedre mulighed for at finde en analogi, der nemt beskriver det, så du for står det.
I min optik har Otto beskrevet det klokkeklart, kan ikke forklares bedre.
|
Skrevet den: 02-Marts-2013 kl. 18:20
Så nu når lærredsproblemet er afklaret, genstår det andet: hvilken projektor er passende til mit budget på de 10-15.000? Afstand er 4-5 m, rummet har to normale vinduer, der kan blændes. Nogle forslag på det bedste i den prisklasse i dag? 3D er ikke vigtigt, behovet er film og måske spil.
F eks den her?
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/projektor-og-projektorlarred/EHTW6000W/epson-projektor-eh-tw6000-hvid?scid=EXT_DK_EDBPRISER - epson-projektor-eh-tw6000
|
Skrevet den: 02-Marts-2013 kl. 19:58
Alt under http://www.tapeconnection.dk/Billede.aspx?id_category=55&product_number=9210101 - JVC X35 er for svagpissere.
|
Skrevet den: 02-Marts-2013 kl. 20:24
Naiera skrev:
Alt under http://www.tapeconnection.dk/Billede.aspx?id_category=55&product_number=9210101 - JVC X35 er for svagpissere. |
Mit budget er som nævnt max 15.000, men alligevel tak for dit indlæg.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Marts-2013 kl. 21:06
Naiera skrev:
Alt under http://www.tapeconnection.dk/Billede.aspx?id_category=55&product_number=9210101 - JVC X35 er for svagpissere. |
WTF
|
Skrevet af: Precious
Skrevet den: 02-Marts-2013 kl. 21:17
Jeg ville tage en Epson TW6100 fremfor TW6000.
Den er PT billigere end TW6000 - og du får faktisk mere for pengene. Havde selv TW6000 sidste gang og jeg var rigtig glad for den.
Du kan godt vælge en Epson uden 3D - men så får du også mindre lys styrke og mindre kontrast.
|
Skrevet den: 02-Marts-2013 kl. 21:24
Få dig nu en sans for humor
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Marts-2013 kl. 21:27
Naiera skrev:
Få dig nu en sans for humor |
Den form for humor er for svagpissere
|
Skrevet den: 02-Marts-2013 kl. 22:20
Naiera skrev:
Lad mig gætte: fordi du selv har en og samtidig har brugt mere på en skaler end hvad OP vil bruge på projektor + lærred?
Nederen humor.
|
Skrevet den: 02-Marts-2013 kl. 22:34
Jeg har ikke brugt særligt meget på scaler.
|
Skrevet den: 03-Marts-2013 kl. 07:05
Humoren fejler intet.
Jeg er lige med på en lytter, da jeg ikke ved ret meget om projektere. Vil det sige, at når OP har et budget på ca. 25.000 kr... Så det fornuftigt at fordele det sådan, 10 k til lærred og 15 til projektor? Plus minus...?
|
Skrevet den: 03-Marts-2013 kl. 09:11
Rasmus8D skrev:
Jeg er lige med på en lytter, da jeg ikke ved ret meget om projektere. Vil det sige, at når OP har et budget på ca. 25.000 kr... Så det fornuftigt at fordele det sådan, 10 k til lærred og 15 til projektor? Plus minus...? |
OP's budget er fleksibelt, men imodsætning til mange(?) har OP mer end én dyr hobby, og derfor kan det, OP sparer ved at undgå overkill hér, betyde en fornuftig ekstra investering dér. http://en.wikipedia.org/wiki/Diminishing_returns - The law of diminishing returns.
Argument for det dyre lærred er, at det kan vare livet ud, mens projektor er forbrugsvare, og bliver forældet om 6-8 år. Faktisk kunne en dug til 18.000 og en projektor til 7.000 være fornuftig i mit scenario, da man aligevel ikke kommer over svagpisser-grænsen.
Køber jeg en JVC X35 er den super-fed idag, men ikke om fem år, for da
vil den samme holdning tvinge mig til en ny 25-30.000krs investering.
Mens en 10.000krs investering, fulgt af en 10.000krs investering om syv
år, betyder 40.000 til mine andre hobbies i den samme periode.
Om man protesterer at en X35 fortsat er fed om fem år, kan man lige gerne vende den om og købe dét, der tilsvarede X35 i 2008. Men er 2008 low-highend bedre end dagens middle-end til 10-12.000?
|
Skrevet den: 03-Marts-2013 kl. 10:25
Mht manuel tabtension, så lavede de det en overgang, og man sparede svjh 3-4000,-, men jeg tror ikke de gør det mere, fordi det var ustabilt. Tension systemet er svært at lave så det virker ordentligt hvis ikke lærredet køres helt jævnt ud, som det automatisk sker med motoren.
Dine argumenter for at lægge penge i et godt lærred kan jeg kun bifalde. Husk det er lærredet du fysisk kigger på, små forskelle er meget synligt. De fleste af dem der nedprioriterer det, har aldrig set forskellene i praksis.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 03-Marts-2013 kl. 10:29
Men alligevel: ja, jeg mener faktisk at JVC årgang 2008 er bedre end nye projektorer til 8-10.000 i dag, så svaret på dén prioritering er ikke helt sort/hvidt. Jeg mener faktisk ikke udviklingen for projektorer går specielt hurtigt længere.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 03-Marts-2013 kl. 13:31
Otto J skrev:
Men alligevel: ja, jeg mener faktisk at JVC årgang 2008 er bedre end nye projektorer til 8-10.000 i dag, så svaret på dén prioritering er ikke helt sort/hvidt. Jeg mener faktisk ikke udviklingen for projektorer går specielt hurtigt længere. |
Så det, jeg skal have, er noget i retning JVC HD550? (3D klarer jeg mig fint uden)
|
Skrevet den: 03-Marts-2013 kl. 14:12
Rasmus8D skrev:
Jeg er lige med på en lytter, da jeg ikke ved ret meget om projektere. Vil det sige, at når OP har et budget på ca. 25.000 kr... Så det fornuftigt at fordele det sådan, 10 k til lærred og 15 til projektor? Plus minus...?
|
Det kommer jo helt an på om du skal have mekanisk rullelærred med tab-tension, eller om du skal have et fastrammelærred. Førstnævnte er ret dyrt, hvis kvaliteten af selve lærredet skal være god, mens man med sidstnævnte kan få godt og vel det næstbedste lærred derude i 108" til lige under 10k.
|
Skrevet den: 03-Marts-2013 kl. 14:14
Fanastril skrev:
Så det, jeg skal have, er noget i retning JVC HD550? (3D klarer jeg mig fint uden)
|
Det tror jeg bestemt ville være en god idé. Den næste gode investering er så en scaler (det kan godt klares for under 15k) med en professionel kalibrering af det hele oveni.
|
Skrevet den: 03-Marts-2013 kl. 16:32
Scaler har jeg da heldigvis allerede; i min PS3! Jeg skal ikke se TV, så dermed er behov for scaling begrænset til DVD.
|
Skrevet den: 03-Marts-2013 kl. 17:00
En scaler (som den Radiance Mini jeg havde i tankerne) forbedrer også, med kalibrering, farvegengivelsen på projektoren.
|
Skrevet den: 03-Marts-2013 kl. 18:44
Naiera skrev:
En scaler (som den Radiance Mini jeg havde i tankerne) forbedrer også, med kalibrering, farvegengivelsen på projektoren. |
Har du dokumentation på det? Man forventer jo, at en low-highend projektor har mer, end god farvegengivelse.
|
Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 04-Marts-2013 kl. 15:50
Fanastril skrev:
Naiera skrev:
En scaler (som den Radiance Mini jeg havde i tankerne) forbedrer også, med kalibrering, farvegengivelsen på projektoren. |
Har du dokumentation på det? Man forventer jo, at en low-highend projektor har mer, end god farvegengivelse.
|
Definer god :)
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet den: 04-Marts-2013 kl. 18:32
Leviathan.jk skrev:
Definer god :) |
Min ukalibrerede Kuro 60". Den er god. Straight out of the box.
|
Skrevet den: 04-Marts-2013 kl. 18:34
Naiera skrev:
[QUOTE=Rasmus8D] Førstnævnte er ret dyrt, hvis kvaliteten af selve lærredet skal være god, mens man med sidstnævnte kan få godt og vel det næstbedste lærred derude i 108" til lige under 10k. |
Hvilket lærred tænker du på som den næst bedste?
|
Skrevet den: 04-Marts-2013 kl. 18:50
Leviathan.jk skrev:
Fanastril skrev:
Naiera skrev:
|
Og samtidig bede Naiera om at forklare hvordan han har oplevet forbedringer.
|
Skrevet den: 04-Marts-2013 kl. 20:02
Keyvan skrev:
Hvilket lærred tænker du på som den næst bedste? |
TrueColor fra Lissau. Hvor det bedste så er Joe Kane-lærredet fra Da-Lite.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 04-Marts-2013 kl. 20:08
Der er forskel på god vs perfekt farvegengivelse.......sidstnævnte klare en lumagen mini. En anden ting som den omtalte scaler også kan gøre, er at lave en korrekt gammakurve. På min egen sim2 projektor var jeg pænt overrasket over den forbedrede gamma kurve. Det var i den grad til at se. Og Sim2eren er bedre end gennemsnittet på de parameter .
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 05-Marts-2013 kl. 09:03
Fanastril skrev:
Leviathan.jk skrev:
|
Kuro er efter min mening ikke god out of the box, min sim2 er det kalibreret, men som Peter er inde på, er det langt fra perfekt. Det kan en scaler som Radiance hjælpe med, så det næsten bliver perfekt.
Ift. JVC's modeller er en Radiance Mini især et godt valg, da en X35 bliver bedre med en Radiance, end en x75 uden - altså du får et bedre resultat til billigere penge. Hvis du altså får en prof til at kalibrere det.
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet den: 05-Marts-2013 kl. 09:25
Leviathan.jk skrev:
Fanastril skrev:
Leviathan.jk skrev:
|
Kuro er efter min mening ikke god out of the box, min sim2 er det kalibreret, men som Peter er inde på, er det langt fra perfekt. Det kan en scaler som Radiance hjælpe med, så det næsten bliver perfekt.
Ift. JVC's modeller er en Radiance Mini især et godt valg, da en X35 bliver bedre med en Radiance, end en x75 uden - altså du får et bedre resultat til billigere penge. Hvis du altså får en prof til at kalibrere det.
|
enig. og når ens projektor så er outdatted, så skifter man den ud. Og genbruger Scaleren. Det er en engangsinvestering.
Og igen - Gammakurven på min projektor er mere "off" end farverne er. Så det var især på det område at forskel var meget synlig.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 05-Marts-2013 kl. 13:30
p.las skrev:
Leviathan.jk skrev:
Fanastril skrev:
Leviathan.jk skrev:
|
|
enig. og når ens projektor så er outdatted, så skifter man den ud. Og genbruger Scaleren. Det er en engangsinvestering.
Og igen - Gammakurven på min projektor er mere "off" end farverne er. Så det var især på det område at forskel var meget synlig. |
Jeg vdiste slet ikke, at du havde en Lumagen scaler! Hvilken model har du?
|
Skrevet den: 05-Marts-2013 kl. 13:41
Leviathan.jk skrev:
p.las skrev:
Leviathan.jk skrev:
Fanastril skrev:
Leviathan.jk skrev:
|
|
Og igen - Gammakurven på min projektor er mere "off" end farverne er. Så det var især på det område at forskel var meget synlig. |
Jeg vdiste slet ikke, at du havde en Lumagen scaler! Hvilken model har du?
|
det har jeg ikke. Men på et tidspunkt har jeg haft en til låns. Det var faktisk svært at spotte farveforskelen med/uden scaler....d80E er også ret stærk på det punkt. men damn - gammakurven. Vi så eks en scene fra den sidste harry potter film. De står på en græsplæne , og kameraret panorere rundt om dem..en meget dunkel scene. med den korrekte gammakurve var billedet skræmmende 3-D agtig. uden scaler var billedet fladt. jeg ved godt at gammaen intet har med skarphed at gøre. Men man for en større skarphedsfornemmelse. Jeg skal have sådan et bæst på et tidspunkt. men pt lure jeg lidt på en evt højtaler/sub udskiftning. Så kommer det andet på et senere tidspunkt
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 05-Marts-2013 kl. 14:15
Når man har sådan en lumagen fætter, kalibrerer man så først sin projektor og derefter de sidste rettelser med lumagen kalibrering?
Håber da ikke projektor er på vej ud, har først lige fået min monteret
|
Skrevet den: 05-Marts-2013 kl. 15:25
Hans j skrev:
Når man har sådan en lumagen fætter, kalibrerer man så først sin projektor og derefter de sidste rettelser med lumagen kalibrering?
Håber da ikke projektor er på vej ud, har først lige fået min monteret |
det er scaleren der står for selve målingen og korrektionen. Det kræver noget pc- software og et colormeter....så vidt jeg husker
|
Skrevet den: 05-Marts-2013 kl. 18:38
Leviathan.jk skrev:
Fanastril skrev:
Leviathan.jk skrev:
|
Kuro er efter min mening ikke god out of the box
|
Ikke god? Jo, den er. Derom er det bred enighed. (Og den er kanon til at upscale min Gamecube!) En god ting kan alltid blive bedre, men så går det en smertegrænse et sted, hvor det bedste bliver det godes fiende.
Om din definition af god ikke samsvarer med min, er det min som gælder, hos mig. "Perfekt" kan det aldrig blive, så pragmatisk set er en scaler-løsning kun grader af bedre, ikke dét, der skaber dårlig, om til "næsten perfekt". Du må meget gerne linke til anmeldelser af scaleren, så kan jeg bedre vurdere, om en nær dobling af pris er en forsvarlig bedring af kvalitet. Men om en JVC HD550 er lige god som min Kuro, så er det tvivlsomt.
|
Skrevet den: 06-Marts-2013 kl. 13:07
Her er AV-forums' review af Kuro KRP 500A: http://www.avforums.com/reviews/Pioneer-KRP-500A-Review.html - "Overall the KRP-500A displays the best possible picture quality I have
ever seen from a consumer TV and the fact that this performance is
available out of the box is remarkable."
|
Skrevet af: Timeguardian
Skrevet den: 06-Marts-2013 kl. 13:24
Fanastril skrev:
Leviathan.jk skrev:
Fanastril skrev:
Leviathan.jk skrev:
|
|
Ikke god? Jo, den er. Derom er det bred enighed. (Og den er kanon til at upscale min Gamecube!) En god ting kan alltid blive bedre, men så går det en smertegrænse et sted, hvor det bedste bliver det godes fiende.
Om din definition af god ikke samsvarer med min, er det min som gælder, hos mig. "Perfekt" kan det aldrig blive, så pragmatisk set er en scaler-løsning kun grader af bedre, ikke dét, der skaber dårlig, om til "næsten perfekt". Du må meget gerne linke til anmeldelser af scaleren, så kan jeg bedre vurdere, om en nær dobling af pris er en forsvarlig bedring af kvalitet. Men om en JVC HD550 er lige god som min Kuro, så er det tvivlsomt.
|
Som jeg læser denne tråd, bliver det mere klart, at "Trådstarter", åbenbart hellere vil diskutere for døve øre " Mit er bedst,forstå det", end at høre hvad andre har at sige.
Det er iorden at have sin egen mening, men når det som her er begyndt at kamme over,har jeg desværre ondt af dig.
Find du dig en projektor til de 10000 kr og glemt alt om high-end projektorer,hvis du alligevel ikke vil gå de sidste km. for at få det bedste ud af den (scaler,kalibrering).
Oplevelsen af at se en film på en projektor kan ikke slås af et fladskærms tv.
|
Skrevet den: 06-Marts-2013 kl. 14:47
Timeguardian skrev:
Som jeg læser denne tråd, bliver det mere klart, at "Trådstarter", åbenbart hellere vil diskutere for døve øre " Mit er bedst,forstå det", end at høre hvad andre har at sige. |
Nonsens. Det er da klar forskel på, at lytte til god kundskab (som Otto's) og at kritikløst svælge udokumenterede meninger, jeg er dybt uenig i, som at, Kuro ikke er god, ud af boksen?
Lad os holde os til sag, ikke person. Jeg har lært meget af denne tråd, men mine kritiske spørgsmål er desværre en nødvendig del af dén læringsproces.
Hvad jeg så ender op med, er et åbent spørgsmål (dog har Otto givet mig et vigtigt hint: gårsdagens JVC-modeller er forsat rigelig gode); men jeg garanterer for, at denne tråd, og de saglige argumenter jeg mødes med, vil have haft stor betydning, for det endelige resultat.
Scaler og kalibrering til >12-15.000,- er ikke med i mit budget. "gå de sidste km"?? er vel en dobling af projektor-budgettet, så dér stiger jeg af bussen. Det handler helt banalt om The Law of Diminishing Returns. Dobbel indsats giver ikke dobbel glæde efter et visst punkt. Jeg beklager om jeg ikke har forklaret dette tilstrækkeligt tydelig i tidligere indlæg, men det er altså dét, det handler om.
|
Skrevet af: Schulz
Skrevet den: 07-Marts-2013 kl. 10:26
Fanastril skrev:
Supergris skrev:
Hvorfor købe et rullelærred? Køb hellere et fastramme - lærred |
Jeg har selvsagt vurderet det, Super. Men vægplads har verdi, f eks til boghylder, som jeg har for mange af. Jeg har tilmed forestillet mig et fastramme-lærred som kan hægtes af, og pladseres eller svinges op under loftet, men det ville unægtelig se fjollet ud. En 108" fastramme til de små 6.000-, vil være optimal, når den er i brug. Men 108" vægflade er en resource, som jeg gerne betaler 4-5.000 mer for at beholde.
|
Jeg forstår ikke hvor du vil rulle dit 80" tv hen hvis valget faldt på et tv?? Du skriver din vægplads har værdi til boghylder osv., så er tv jo udelukket fra start... Det giver ikke den store mening syntes jeg? Hvis der er plads til et 80" tv, så er der vel lige så god plads til et 80" fastramme lærred?
|
Skrevet den: 07-Marts-2013 kl. 15:49
Jeg skriver, som det fremgår af citatet, om 108" vægflade, som er nær dobbelt så stor som 80".
|
Skrevet af: Schulz
Skrevet den: 07-Marts-2013 kl. 17:25
Det lyder flot når du skriver det på den måde (vægflade), men i virkeligheden så taler vi om at du mister ca 30 cm i hver side og 17-18 cm i top og bund. Det er vel begrænset hvad der kan hænge af hylder der. Jeg mener bare hvis boghylderne er så vigtige, hvorfor så ikke spare pengene og købe en 55"? Skal det være et bibliotek eller en hjemmebio?
|
Skrevet den: 07-Marts-2013 kl. 18:16
Schulz skrev:
Det lyder flot når du skriver det på den måde (vægflade), men i virkeligheden så taler vi om at du mister ca 30 cm i hver side og 17-18 cm i top og bund. Det er vel begrænset hvad der kan hænge af hylder der. Jeg mener bare hvis boghylderne er så vigtige, hvorfor så ikke spare pengene og købe en 55"? |
I virkeligheden taler vi om "prime wall-space," og altså 2.7 m2 (108") vs 1.58 m2 (80") eller 71% ekstra vægflade. Hylderne er der allerede. I min vurdering af mit rum er der en smertegrænse omkring 80". Men i 80" er projektor og lærred underkill. Som nævnt skal dette efterfølge min 60" Kuro, så 55" er ikke relevant.
Schulz skrev:
Skal det være et bibliotek eller en
hjemmebio? |
Begge dele, faktisk. Og hjemmekontor. Med spil-PC koblet til samme lydanlæg. Sofa bagerst. Eller foran PC-bord. Eller side-ved-side. En gedigen planlægningshovedpine. Men dét er også det sjove.
|
Skrevet den: 07-Marts-2013 kl. 18:23
Fanastril skrev:
Leviathan.jk skrev:
Fanastril skrev:
Leviathan.jk skrev:
|
|
|
Jeg kender skam godt en kuro, så du behøver ikke linke til anmeldelser. Ja Kuro er god, af et fjernsyn at være, men sammenlignet med en god projektor, er den, efter mine mening, ikke fantastisk. Du kan købe en projektor med lærred til billigere penge end hvad dit Kuro kostede, og få bedre billedkvalitet.
Jeg ville høre, hvad god er i din optik for netop at kende din referenceramme. Den kender jeg nu, og på den baggrund kan du godt købe en JVC uden at savne noget. Og så har jeg aldrig skrevet, at noget var perfekt.
|
Skrevet den: 07-Marts-2013 kl. 19:38
Leviathan.jk skrev:
Jeg kender skam godt en kuro, så du behøver ikke linke til anmeldelser. Ja Kuro er god, af et fjernsyn at være, men sammenlignet med en god projektor, er den, efter mine mening, ikke fantastisk. Du kan købe en projektor med lærred til billigere penge end hvad dit Kuro kostede, og få bedre billedkvalitet.
Jeg ville høre, hvad god er i din optik for netop at kende din referenceramme. Den kender jeg nu, og på den baggrund kan du godt købe en JVC uden at savne noget. |
Godt, så er vi altså alligevel enige, mht Kuro. Interessant at du siger en projektor-løsning i tilsvarende pris er bedre, det er jeg glad for at høre.
Jeg gav vel 32-33.000(?) for mit KRP 600A for fire år siden, og mit
budget projektor + lærred kan måske strækkes dit, om der er meget god grund for
dét. Men lige dit poeng om at man kan få bedre kvalitet til mindre penge er jo et argument for at jeg kan holde mig rundt de 25.000 og alligevel blive rigtig godt fornøjd.
Jeg har dog problemer med at finde mange danske forhandlere der har de lidt ældre JVC-modeller. Men, jeg ser, at der er gode penge at spare, på handle JVC projektor fra tyske webshops, med de risici det kan medføre (og som jeg altså lever godt med).
Kan nogen anbefale en god tysk projektor-webshop?
|
|