Print side | Luk vindue

Taget i brug - Update s. 5

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=121490
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 12:40

Emne: Taget i brug - Update s. 5
Skrevet af: mjmusicianmj
Emne: Taget i brug - Update s. 5
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 11:03
Hej

Jeg har købt en synology samt en harddisk hos Proshop, men efter ganske få dage, fandt jeg ud af at det slet ikke var mig. Jeg har fået det installeret. Bortfalder min 14 dages returret?

De skriver "Såfremt varen har været monteret/installeret/taget i brug bortfalder returretten"

Jeg håber nogen vil være så venlig at hjælpe mig.

Svar:
Skrevet af: Jakabov
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 11:28
Du kan jo ringe og tage en snak med dem men du svarer selv på spørgsmålet, din returret er bortfaldt. 

Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 11:39
Den fleste internet butikker skriver hvilke varer de ikke tager retur hvis de er åbnet.

Som regel harddiske og lignende.

Men ring da og spørg.Smile

Du kan jo tjekke deres kundeservice her.

http://www.trustpilot.dk/review/www.proshop.dk - http://www.trustpilot.dk/review/www.proshop.dk

Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 12:06
Du har ret til at afprøve en vare uden at din returret borfalder. Der er forskel på at afprøve en vare og på at tage den i brug.

Hvis nu det havde været et par bukser har du lov til at afprøve om de passer, prøve om du kan gå og sidde i dem, om du kan lide snittet og den slags - men tager du dem på til en fest fordi de er fede må du siges at have taget dem i brug. 

På samme måde har du lov til at afprøve din nye nas for at se om den passer til dig, dvs. du har lov at afprøve hvordan den virker og hvad den kan. Du er sandsynligvis nødt til at montere en disk i den for at have mulighed for at afprøve nas'en. Du må også gerne afprøve hvor hurtigt du kan smide data på og hente dem igen, om du kan kontakte nas'en fra dine forskellige maskiner osv. Sålænge det handler om at afprøve dens funktioner mister du ikke returretten. Du har pligt til at levere den retur i væsentligt samme tilstand, dvs. se om ikke du kan lave en factory reset så opsætningen er tilbage til før du afprøvede alle funktionerne.

Harddiske og andre medier er som regel undtaget returretten. Købeloven siger at forretningen har lov at gøre undtagelser til reglen om retturret på det punkt, så hvis det står i forretningens handelsbetingelser hænger du på harddisken.

Som jeg ser det, har du ret til at returnere nas'en (selv om du både har haft strøm på og en disk i), men sandsynligvis ikke returret på harddisken når først den er ude af forseglingen.

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 12:13
Købeloven og de betingelser som forhandlere skriver er ikke nødvendigvis altid detsamme.
Det vil ALTID være købeloven der bestemmer, uanset hvad forhandlere måtte skrive i deres betingelser - forhandlere kan ikke overstyre købeloven med egne regler og betingelser - heller ikke selvom kunden godtager disse i forbindelse med købet.

Under normale omstændigheder tillader købeloven at et produkt afprøves uden at man mister returretten - men der kan være særlige omstændigheder i forhold til produkttype.

Jeg er ikke helt sikker i den konkrete situation - men mit råd vil være at spørge forbrugerstyrelsen hvad købeloven siger istedetfor at spørge forhandleren hvad han syntes.

http://www.forbrug.dk/

Edit: ser lige strandvasker nåede at poste et indlæg medens jeg skrev :)

%20 - %20 -

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 13:15

Prøv at sæt dig i deres sted. Ville du så tage den retur?? En brugt vare som kunden efter "få dage" ikke syntes var ham alligevel.

Og hvordan ville du have det, som værende kunde nummer 2 på det samme produkt.

For mig ligger den lige til højrebenet....

Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Købeloven og de betingelser som forhandlere skriver er ikke nødvendigvis altid detsamme.
Det vil ALTID være købeloven der bestemmer, uanset hvad forhandlere måtte skrive i deres betingelser - forhandlere kan ikke overstyre købeloven med egne regler og betingelser - heller ikke selvom kunden godtager disse i forbindelse med købet.

Under normale omstændigheder tillader købeloven at et produkt afprøves uden at man mister returretten - men der kan være særlige omstændigheder i forhold til produkttype.

Jeg er ikke helt sikker i den konkrete situation - men mit råd vil være at spørge forbrugerstyrelsen hvad købeloven siger istedetfor at spørge forhandleren hvad han syntes.

http://www.forbrug.dk/

Edit: ser lige strandvasker nåede at poste et indlæg medens jeg skrev :)

%20 - %20 -

Kontakt proshop inden forbrugerstyrelsen.

Det kan være at de tager skidtet tilbage og der ingen sag er.

Man ringer jo heller ikke efter brændvæsenet hvis det ikke brænder.Smile

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 13:42
Det afhænger af butikken. Mange forhandere af musikinstrumenter tager uden problemer en vare tilbage, så man har mulighed for at teste hjemme. 

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Prøv at sæt dig i deres sted. Ville du så tage den retur?? En brugt vare som kunden efter "få dage" ikke syntes var ham alligevel.

Det er jo en personlig holdning. Købeloven er noget andet, som ikke forlader sig på hvad hver enkelt synes er fair. Hvordan skal man vurdere om en vare passer til forventningerne hvis man kun har et billede i en netbutik at forholde sig til?

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: Langmack
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 14:35
Holdningen ved de fleste internetbutikker, er oftest hvorvidt varen kan sælges igen til samme værdi. Fx en Windows-licens der har været aktiveret, vil ikke være en salgsbar genstand.

I det her tilfælde, hvor disken højst sandsynligt har været taget ud af den antistatiske pose, tør jeg ikke vurdere om de accepterer den.

Jeg ville personligt gerne påtage mig returretten i vores virksomhed (dog kun erhverv), og vil også formode at de fleste ville gøre det.

Lidt OT: Noget der dog kan gå mig grueløst på, er folk som brokker sig over at modtage en åbnet vare. Hvis man siger A (Returret af varer i 14 dage), må man også sige B (Chancen for at varen tidligere har været åbnet).
Er man ikke indforstået med ovenstående, så er man efter min mening bedre tjent med en handel i en fysisk butik og ikke de vilkår der er gældende ved nethandel.

-------------
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One

Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Det var nu ikke for at tilkalde brandvæsenet, forbrugerstyrelsen skulle ikke inddrages i sagen - det er der naturligvis ikke basis for endnu - det var kun for at spørge hvad reglerne var da der var tvivlsspørgsmål.

Jeg føler altid man står stærkere hvis man kender reglerne på forhånd inden man retter henvendelse til forhandler - det kan godt være der ikke er noget problem hos forhandler, men det er alligvel rart at vide hvor man står hvis forhandler begynder at give urigtige oplysninger når man spørger ham. Så kan man jo på en høflig måde pointere hvad de gældende regler er. Dermed ikke sagt man behøver starte samtalen med at belære ham

-------------

Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 14:52

Det var nu ikke for at tilkalde brandvæsenet, forbrugerstyrelsen skulle ikke inddrages i sagen - det er der naturligvis ikke basis for endnu - det var kun for at spørge hvad reglerne var da der var tvivlsspørgsmål.

Jeg føler altid man står stærkere hvis man kender reglerne på forhånd inden man retter henvendelse til forhandler - det kan godt være der ikke er noget problem hos forhandler, men det er alligvel rart at vide hvor man står hvis forhandler begynder at give urigtige oplysninger når man spørger ham. Så kan man jo på en høflig måde pointere hvad de gældende regler er. Dermed ikke sagt man behøver starte samtalen med at belære ham

Selfølgelig er du bedre rustet hvis du kender reglerne.

Mit indlæg er nu også mest møntet på alle indlæg. Nu var det så bare dit jeg bragte citat fra.

Det virker som folk er klar til krig, inden de ved om de er en konflikt.

Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 14:55

Det er uden betydning hvad der ligger lige til højrebenet eller hvad forhandler eller andre syntes er fair - der er en gældende lovgivning på området, den er ikke til personlig fortolkning efter forgodtbefindende.

Hvis man som forbruger syntes det er unfair for forhandler er der selvfølgelig ikke noget der forhindrer den enkelte forbruger i at undlade at benytte en returret. Det er op til den enkelte.

Mht. at være kunde nummer 2 er jeg enig med Langmack - hvis vi vil have mulighed for en lempelig returret må vi også kunne acceptere at være kunde nummer 2 - og personligt ville det i de fleste tilfælde heller ikke genere mig hvis ikke det har nogen betydning for varens kvalitet eller stand - returretten er jo også kun gældende hvis varen er i samme stand som ved levering. Hvis varen er beskadiget eller brugt på en måde så den ikke er i samme stand længere så er det ikke aktuelt.

Ellers må man give køb på returretten og handle i en fysisk butik med krav om en fabriksny uåbnet pakke med original forsegling :)

-------------

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 14:56

http://www.trustpilot.dk/review/www.proshop.dk - http://www.trustpilot.dk/review/www.proshop.dk

Det ser ikke godt ud - 5 stjerner fra dem der lige har fået varen, og 1-2 stjerner fra dem der vil returnere.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 15:07

Det er uden betydning hvad der ligger lige til højrebenet eller hvad forhandler eller andre syntes er fair - der er en gældende lovgivning på området, den er ikke til personlig fortolkning efter forgodtbefindende.

Hvis man som forbruger syntes det er unfair for forhandler er der selvfølgelig ikke noget der forhindrer den enkelte forbruger i at undlade at benytte en returret. Det er op til den enkelte.

Mht. at være kunde nummer 2 er jeg enig med Langmack - hvis vi vil have mulighed for en lempelig returret må vi også kunne acceptere at være kunde nummer 2 - og personligt ville det i de fleste tilfælde heller ikke genere mig hvis ikke det har nogen betydning for varens kvalitet eller stand - returretten er jo også kun gældende hvis varen er i samme stand som ved levering. Hvis varen er beskadiget eller brugt på en måde så den ikke er i samme stand længere så er det ikke aktuelt.

Ellers må man give køb på returretten og handle i en fysisk butik med krav om en fabriksny uåbnet pakke med original forsegling :)

Tja, tjo, jeg kan godt se jeres pointe, men alligevel har jeg det bedst med, min vare er uåbnet Confused.

El-giganten sætter tydelige mærker på som fortæller det er returvare og så er den typisk lidt billigere, så kan man selv afgøre om man vil spare lidt penge. altså når man handler i butikkerne. Om de får det gjort hver gang ved jeg så ikke.

Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Tja, tjo, jeg kan godt se jeres pointe, men alligevel har jeg det bedst med, min vare er uåbnet Confused.
Sådan tror jeg de fleste har det.

Det handler ikke om hvad forretningen synes er fair, men om hvad købeloven siger. Købeloven siger, at ved fjernkøb (fx. over internettet) har forbrugeren 14 dage til at afprøve en vare og fortryde købet. Hvis køber fortryder skal forretningen tage varen retur og måske endnu mere unfair refundere køberen det fulde beløb inklusiv den porto køberen oprindeligt betalte for at få varen tilsendt. Portoen for at sende varen retur er dog for købers regning.

Så hvis du handler på nettet og køber en vare til 329 kroner inkl. 29 kroner i fragt skal forretningen refundere dig 329 kroner hvis du fortryder købet. Ikke nok med at de ender med en vare der har været åbnet og afprøvet, de må også betale den oprindelige porto. 

Det kan virke rigtigt unfair overfor forretningen, men sådan er lovgivningen og det er en del af betingelserne hvis de vil tilbyde deres kunder fjernsalg. Hvis forretningen ikke vil acceptere det, må den lukke sin webshop ned og nøjes med at sælge til kunder der fysisk møder op i butikken.

Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 17:53

Tjahh - med det argument kunne man også sige at 14 dages fortrydelsesret slet ikke findes... - men det *gør* den jo ;-)

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Sådan tror jeg de fleste har det.

Det handler ikke om hvad forretningen synes er fair, men om hvad købeloven siger. Købeloven siger, at ved fjernkøb (fx. over internettet) har forbrugeren 14 dage til at afprøve en vare og fortryde købet. Hvis køber fortryder skal forretningen tage varen retur og måske endnu mere unfair refundere køberen det fulde beløb inklusiv den porto køberen oprindeligt betalte for at få varen tilsendt. Portoen for at sende varen retur er dog for købers regning.

Så hvis du handler på nettet og køber en vare til 329 kroner inkl. 29 kroner i fragt skal forretningen refundere dig 329 kroner hvis du fortryder købet. Ikke nok med at de ender med en vare der har været åbnet og afprøvet, de må også betale den oprindelige porto. 

Det kan virke rigtigt unfair overfor forretningen, men sådan er lovgivningen og det er en del af betingelserne hvis de vil tilbyde deres kunder fjernsalg. Hvis forretningen ikke vil acceptere det, må den lukke sin webshop ned og nøjes med at sælge til kunder der fysisk møder op i butikken.

Det jeg hentydede til var, man som forbruger må forvente man får en brugt/testet/afprøvet vare.

Man forventer jo også en ny bil når man går ind og bestiller en sådan.

Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 21:52
Det er jo "sjovt" som forbrugere vil have returret men de vil overhovedet ikke selv have en vare der har været åbent. Hvad forestiller man sig butikken skal gøre med den vare?? Og når du svarer så husk at rigtig mange butikker at svært ved at tjene penge i dag...

Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 22:06
Det er vel ikke forbrugerens problem at loven påbyder 14 dages returret ved Internethandel? Butikker bør regne dette ind i forbindelse med prisfastsætningen på varerne og kan vel ikke umiddelbart tillade sig at sælge en testet/returneret vare som ny vare, hvis det er synligt/mærkbart at varen er brugt - så må den sælges som demo eller lignende. Hvis ikke butikken kan tjene på disse betingelser har den ikke en eksistensberettigelse, da betingelserne jo er de samme for konkurrenterne.

Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 22:32
Det jeg prøver at sige er at forbrugeren nogen gange også selv må tage ansvar for et køb. Jeg skriver ikke at man ikke har retur ret ved internethandel, forresten kun der man har returret iøvrigt, men at varen jo tydeligvis her har været brugt. Den har virket uden fejl, men køber alligevel ikke lige brød sig om den.

"jeg brugte kun tandbørsten meget kort og uden tandpasta"

Skrevet den: 20-Marts-2013 kl. 22:43
Selvom NAS'en virker kan der være mange årsager til at man fortryder eller at den ikke lever op til forventningerne - og så er returretten måske også det som gør at Internetbutikken fik kunden/handlen i første omgang. (Fra en som dog aldrig har returneret et produkt pga "fortrydelse"...)

Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 07:31
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Det er vel ikke forbrugerens problem at loven påbyder 14 dages returret ved Internethandel? Butikker bør regne dette ind i forbindelse med prisfastsætningen på varerne og kan vel ikke umiddelbart tillade sig at sælge en testet/returneret vare som ny vare, hvis det er synligt/mærkbart at varen er brugt - så må den sælges som demo eller lignende. Hvis ikke butikken kan tjene på disse betingelser har den ikke en eksistensberettigelse, da betingelserne jo er de samme for konkurrenterne.

Helt enig, det er så her internet-butikken har ekstra udgifter - min de opvejer dog nok langt fra de ekstra omkostninger der er ved at skulle have en fysisk butik og større lager som ikke internet-butikkerne skal have.

Det er nu en gang de betingelser der er hvis man vil drive internet-forretning i DK, og de har været ret klare fra starten.

Argumentet er jo at  forbrugeren ikke i samme omfang har mulighed for at danne sig et indtryk af en vare som man har ved at gå ind og se og prøve i en fysisk butik - netop derfor er der mulighed for at prøve varen i eget hjem ved fjernkøb.

/ask

Skrevet af: SoundWave
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 08:48
Hvis en butik får en vare tilbage pga. returretten må de ikke sælge den til fuld pris, da den ikke længere er helt ny. Dermed skal de sælge den til reduceret pris. Jeg som forbruger vil ikke have et produkt der ikke er helt nyt og som andre har haft, med mindre jeg ved det på forhånd og netop betaler en mindre pris for produktet.
Hvis man tager en forhandler som Komplett, så har de netop deres demo-shop, hvor de sælger ting der er kommet retur på den ene eller anden måde - det være sig fra returretten, reparation eller producent.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 09:35

Det jeg prøver at sige er at forbrugeren nogen gange også selv må tage ansvar for et køb. Jeg skriver ikke at man ikke har retur ret ved internethandel, forresten kun der man har returret iøvrigt, men at varen jo tydeligvis her har været brugt. Den har virket uden fejl, men køber alligevel ikke lige brød sig om den.

Det er fuldstændigt ligegyldigt. Hvis den forretningsdrivende ikke kan finde ud af at indregne udgiften til de uretfærdigheder der ligger i at betjene forbrugere, så må de jo lukke butikken. Længere er den ikke.

Derfor kan man naturligvis godt opfordre folk til ikke at være bevidst urimelige i deres krav, bare fordi de kan. Men hvis en forbruger køber en vare på nettet, og af en eller anden grund ombestemmer sig - hvadenten det er fordi produktet skuffede, eller fordi radiatoren gik i stykker så han ikke havde råd alligevel, så må butikken bare finde sig i dét, og ikke bare opfinde sine egne regler. I dét sekund man åbner sin forretning, så accepterer man de spilleregler der gælder, rimelige eller ej.

Og nej, jeg mener ikke man som forbruger skal acceptere at få åbnede varer når man bestiller en ny, bare fordi lovgivningen stiller krav om returret - og selv om lovgivningen faktisk giver butikken lov til det. Det er ikke hverken forbudt eller urimeligt at an som kunde stiller HØJERE krav end dét lovgivningen garanterer. Det er sådan almindelig konkurrence fungerer, hvis kunderne efterspørger en bestemt service, herunder at få en uåbnet vare hvis man ikke er oplyst om andet (tænk at dét kan lyde som et ekstraordinært krav).

Jeg skriver ikke kun ovenstående som butiksmedarbejder, jeg er forbruger lige som alle andre i alle andre brancher. Når jeg køber et par sko, så forventer jeg så sandelig at butikken overholder lovgivningen, hvadenten den er urimelig eller ej, og jeg forventer rent faktisk også at butikken yder noget ekstra, for at overbevise mig om at det er netop dén butik jeg skal lægge pengene i. Til gengæld betaler jeg gerne ekstra for dét, men jeg betaler IKKE ekstra for at få lovgivningen overholdt!

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Hvis en butik får en vare tilbage pga. returretten må de ikke sælge den til fuld pris, da den ikke længere er helt ny. Dermed skal de sælge den til reduceret pris.

Du kan sagtens stille dén forventning som kritisk forbruger, men rent lovgivningsmæssigt må de gerne. Der er ingen krav om at en demo-vare skal sælges til reduceret pris, og der er rent faktisk ikke engang krav om at du får oplyst på forhånd at dét du modtager er en demo-vare. Det er et af de få punkter i loven der favoriserer butikkens interesser over forbrugerens.

Men som skrevet ovenfor, så synes jeg det er fuldt ud rimeligt at stille dette krav til butikkerne, man bør bare være bevidst om at det er et service-krav, ikke et lov-krav. Og man kan desværre ikke forvente at få service per automatik, det er noget man skal være bevidst om at efterspørge, og "stemme med pengepungen".

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Det er jo "sjovt" som forbrugere vil have returret men de vil overhovedet ikke selv have en vare der har været åbent. Hvad forestiller man sig butikken skal gøre med den vare?? Og når du svarer så husk at rigtig mange butikker at svært ved at tjene penge i dag...

Du trigger mig lidt med den sidste sætning. Nu har jeg selv prøvet at have en forretning jeg ikke tjente penge på, men det kan jeg 110% give mig selv skylden for, og ikke forbrugerne. Men HVIS man som forbruger vil være lidt samfundsorienteret og hjælpe til med at bevare arbejdspladser, så skal man netop IKKE være flink overfor butikkerne, og da slet ikke give dem lov til at bøje reglerne. Tværtimod, hvis du vil hjælpe butikkerne til at tjene penge, så skal du stille krav om væsentlig ekstra service ud over lovkravene, og lade være med at handle hos butikker der ikke giver det. Her tænker jeg både på "hårde" værdier såsom returret, garanti og fri levering, men ikke mindst på "bløde" værdier såsom rådgivning, after-sales support, kompetence, hjælpsomhed osv. Jo mere konkurrencen bliver koncentreret om "hvem kan overholde reglerne billigst muligt", så er det netop du slår de gode butikker (og net-butikker) ihjel. Jo flinkere du er mod butikkerne, jo mere vinder de butikker der er ligeglade med kunderne.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 10:09

Forstår ikke helt hvorfor nogen synes det er så synd for netbutikkerne? Der er nogle helt klare krav til returret etc. som de skal overholde.

De udgifter de så har i den forbindelse må så indregnes i prissætningen af de produkter man sælger.

Samtidig er det selvfølgelig op til forbrugerne, hvilke butikker de vil have i fremtiden!
Handler de i "skodbutikkerne" der skærer alle hjørner, behandler kunderne dårligt etc. for at spare de sidste få kroner, så overlever butikkerne med den gode service ikke.....

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 11:38
Nu fik jeg snakket med Proshop.

Sagen var jo at jeg både havde købt synology + harddisk.

Jeg har ikke skrevet data til harddisk - derfor kan jeg godt returnere den.

I det øjeblik hvor jeg skrev mit navn og kodeord til Synology - der mistede jeg retten til at levere den tilbage. Faktisk i det øjeblik hvor jeg installerede den. Hvad jeg så gør nu, har jeg absolut ingen idé om. Jeg synes det er møg irriterende at jeg har haft den tændt i maximum 15 timer, bøvlet og pis og lort med den, og nu kan jeg være nødsaget til at sælge den "brugt" til en ringe pris. Der er selvfølgelig 2 sider af sagen, og jeg spurgte også ind mht. demovarer. Men der er ikke noget jeg kan gøre. Jeg nævnte købeloven for medarbejder - men det var han ikke bekendt med det. Dvs han nævnte at der intet stod om installering i købeloven men kun besigtigelse.

Skrevet af: db89
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 11:46
Kunne man ikke bare lave en total reset af Synology'en så de får den retur så den vil være som ny hvis man igen starter den op? Her kan du se hvordan man gør  http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_Reset_the_Synology_System - http://forum.synology.com/wiki/index.php/How_to_Reset_the_Synology_System

Men læs evt. lige på det her  http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/computerkoebfortrudtefteropstart - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/computerkoebfortrudtefteropstart  

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 11:57
Du må gerne afprøve din vare! Den skal bare være i væsentlig samme stand som da du modtog den. Du har af gode grunde ikke mulighed for at prøve din NAS uden at "initialisere" den med brugenavn!

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Varens-stand?tc=1DD37A5176D84B22A4485EBC7A8FC9EE%20 - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Varens-stand?tc=1DD37A5176D84B22A4485EBC7A8FC9EE

I øvrigt er der ingen der kan se om du har lave login hvis du laver en "factory reset"!

/ask

Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 12:40
En butik må gerne sælge en vare som har været åbnet før til fuld pris uden at gøre opmærksom på det. Mange skriver at butikker bare skal acceptere at de SKAL give info om det. Man kunne så også vende den om og sige kunderne bør acceptere det når de handler i en butik med returret. Altså andet er da dobbeltmoralsk.

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 12:55
Fra: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Varens-stand - forbrug.dk

Varens stand når du fortryder
Når du handler i en butik, bestemmer sælgeren i vid udstrækning, hvilken stand varen skal være i, for at du kan fortryde dit køb. Når du handler på nettet, er der lovgivet om fortrydelsesretten, og sælgeren kan ikke stille strengere krav end dem, der fremgår af loven.

Når du vil udnytte en fortrydelsesret, er udgangspunktet, at du skal levere varen tilbage i væsentlig samme stand og mængde som ved modtagelsen.

Butikskøb
Tilbyder butikken en fortrydelsesret, er det en service fra butikkens side, og sælgeren bestemmer i vid udstrækning selv, hvilken stand varen skal være i, hvis du vil fortryde et køb.

Det vil normalt være en forudsætning, at varen fremstår som ny og ubrugt, så den kan sælges igen. Hvis sælgeren stiller andre krav til varens stand, fx at samtlige mærker stadig sidder på varen, at originalemballagen er intakt og lignende, skal du have det tydeligt oplyst ved købet.

Handel på nettet
Når du handler på nettet, kan du først se og prøve varen, efter du har købt den. Hvis du vil fortryde dit køb, skal varen ifølge forbrugeraftaleloven leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde, som du modtog.

Sælgeren kan derfor ikke forlange, at du skal lade være med at pakke varen ud og afprøve den, hvis det er åbenbart, at afprøvningen ikke forringer varens værdi. Du kan fx prøve en bluse, en telefon, et kamera eller en computer, men ikke tage varerne i egentlig brug. Det er en forudsætning for at bevare fortrydelsesretten, at varen nemt kan bringes i orden, så den kan sælges igen som ny.

Sælgers krav om ubrugte varer
Sælger kan kun kræve, at en vare er ubrugt, hvis det er åbenbart, at ibrugtagning vil forringe varens værdi. Et sådan krav er kun gyldigt, hvis du er blevet klart oplyst om det , fx i en mail eller et brev.

Sælgers krav om ubrudte forseglinger
Sælger må gerne kræve, at forseglinger er ubrudte, når det gælder lyd- og billedoptagelser, fx dvd’er, cd’er og edb-programmer. Her gælder det også, at et sådan krav kun er gyldigt, hvis du er blevet klart oplyst om det, fx i en mail eller et brev.

Skal emballagen sendes retur?
Som udgangspunkt kan sælgeren kun kræve at få emballagen retur, hvis emballagen må opfattes som en del af varen, eller den har en ikke ubetydelig værdi. Det skal du også oplyses tydeligt om, fx i en mail eller et brev.

Det kan dog være en fordel for dig at gemme emballagen, indtil du ved, om du vil benytte fortrydelsesretten, så kan du returnere varen på samme måde, som da du modtog den.

Er varen gået i stykker under transporten?
Hvis varen er blevet beskadiget under transporten, og det ikke er din egen skyld, vil du stadig have din fortrydelsesret. Giv sælgeren besked om skaden hurtigst muligt.

Hvis sælger nægter at tage varen retur
Hvis sælger ikke vil tage varen retur, fx fordi han eller hun mener, at du har brugt varen eller på anden måde mistet din fortrydelsesret, må sagen afgøres af Forbrugerklagenævnet, et andet godkendt ankenævn eller domstolene. Det gælder uanset, om du har købt varen i en fysisk butik eller på nettet.

Hvad må du og hvad må du ikke, hvis du vil bevare fortrydelsesretten:
    Du må gerne bryde emballagen til for eksempel tøj, mobiltelefoner, lamper, og lignende for at prøve varen. Du skal dog være opmærksom på, at forretningen i nogle tilfælde kan forlange, at varen returneres i den medfølgende emballage, så undgå at ødelægge den, når du åbner den.
    Af hygiejnemæssige årsager må du ikke tage barbermaskiner, hårtrimmer, elektriske tandbørster, køkkenmaskiner og lignende i brug. Brugen vil efterlade bakterier i maskinerne – også selvom du rengør dem. Dermed er varen ikke i væsentlig samme stand.
    Du må ikke prøve parfume, cremer og lignende, da varen skal leveres tilbage i væsentlig samme mængde, og da brugen kan efterlade bakterier i produktet.
    Du må ikke bryde emballagen på forseglet musik og edb.
    Du må ikke bruge en vare, så den ændrer fysisk udseende eller brugbarhed.
    Du må gerne prøve tøj og sko. Du skal dog være opmærksom på, at du kun må prøve det. Du må ikke tage det i brug ved for eksempel at gå med tøjet til hverdag eller fest eller ved at løbe en tur i de nye løbesko.
    Du må gerne fjerne beskyttelsesfilmen på kameralinser og skærme til mobiltelefoner. Du skal dog være opmærksom på, at det øger risikoen for at lave ridser på skærme og linser. Hvis du laver tydelige ridser på produktet, så kan du ikke fortryde købet. Hvis varen er beskadiget, uden at det er din skyld, har du alligevel ret til at fortryde.

Du må gerne prøve kameraer, videokameraer, mobiltelefoner og anden elektronik ved at tage billeder, tale i telefonen, og gemme data på sim-kort og andre kort. Men du må ikke tage varen i brug, hvilket vil sige, at du for eksempel ikke må tage et kamera med på ferie eller videofilme et helt bryllup for derefter at levere kameraet tilbage.

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 12:56
Hvad foreslår i, at jeg gør så ?

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 13:47
Du sender sagen til Forbrugerklagenævnet :)

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

ja, men giver lige butikken en skriftligt chance mere med link til og uddrag af teskten der er refereret til her. Det er altså lettest hvis det kan løses udenom forbrugerrådet.

/Ask

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er fuldstændigt ligegyldigt. Hvis den forretningsdrivende ikke kan finde ud af at indregne udgiften til de uretfærdigheder der ligger i at betjene forbrugere, så må de jo lukke butikken. Længere er den ikke.

Derfor kan man naturligvis godt opfordre folk til ikke at være bevidst urimelige i deres krav, bare fordi de kan. Men hvis en forbruger køber en vare på nettet, og af en eller anden grund ombestemmer sig - hvadenten det er fordi produktet skuffede, eller fordi radiatoren gik i stykker så han ikke havde råd alligevel, så må butikken bare finde sig i dét, og ikke bare opfinde sine egne regler. I dét sekund man åbner sin forretning, så accepterer man de spilleregler der gælder, rimelige eller ej.

Og nej, jeg mener ikke man som forbruger skal acceptere at få åbnede varer når man bestiller en ny, bare fordi lovgivningen stiller krav om returret - og selv om lovgivningen faktisk giver butikken lov til det. Det er ikke hverken forbudt eller urimeligt at an som kunde stiller HØJERE krav end dét lovgivningen garanterer. Det er sådan almindelig konkurrence fungerer, hvis kunderne efterspørger en bestemt service, herunder at få en uåbnet vare hvis man ikke er oplyst om andet (tænk at dét kan lyde som et ekstraordinært krav).

Jeg skriver ikke kun ovenstående som butiksmedarbejder, jeg er forbruger lige som alle andre i alle andre brancher. Når jeg køber et par sko, så forventer jeg så sandelig at butikken overholder lovgivningen, hvadenten den er urimelig eller ej, og jeg forventer rent faktisk også at butikken yder noget ekstra, for at overbevise mig om at det er netop dén butik jeg skal lægge pengene i. Til gengæld betaler jeg gerne ekstra for dét, men jeg betaler IKKE ekstra for at få lovgivningen overholdt!

Der tager du altså fejl. Som jeg skrev tidligere ligger den til højrebenet.

Overskriften lyder. "Taget i brug - 14 dages returret gyldig?".

Taget fra indlæg længere oppe.

Handel på nettet
Når du handler på nettet, kan du først se og prøve varen, efter du har købt den. Hvis du vil fortryde dit køb, skal varen ifølge forbrugeraftaleloven leveres tilbage i væsentlig samme stand og mængde, som du modtog.

Sælgeren kan derfor ikke forlange, at du skal lade være med at pakke varen ud og afprøve den, hvis det er åbenbart, at afprøvningen ikke forringer varens værdi. Du kan fx prøve en bluse, en telefon, et kamera eller en computer, men ikke tage varerne i egentlig brug. Det er en forudsætning for at bevare fortrydelsesretten, at varen nemt kan bringes i orden, så den kan sælges igen som ny.

At linke til regler butikken allerede kender og bruger korrekt er der ingen grund til. Og linke til denne tråd vil kun gøre det endnu værre.

Det sgu ikke for at være en idiot på tværs, men ret skal være ret.

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 14:22
Den ligger til højrebenet at kunden har afprøvet varen og ikke har fundet den tilfredsstillende og dermed har ret til at returnere den. At han har brugt "Taget i brug" i overskriften er for så vidt ligegyldigt.

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 14:24
Men men men..... Hvor mange måneder går der så ikke lige, før at denne process er ovre... Sleepy

EDIT: Taget i brug er måske så meget groft sagt. Jeg fik den aldrig til at fungere. Jeg kunne aldrig få den installeret på netværket eller noget. Som sagt, Jeg kunne levere HDD tilbage, dermed sagt, fordi at jeg netop ikke har flyttet data frem og tilbage. Dermed "taget i brug" er en grov måde at sige det på.

Skrevet af: david79
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

ja, men giver lige butikken en skriftligt chance mere med link til og uddrag af teskten der er refereret til her. Det er altså lettest hvis det kan løses udenom forbrugerrådet.

/Ask

Du skal også huske på, at du med forbrugerrådet skal forvente en behandlingstid på 6-7 måneder og betale 160 kr (mener jeg) for at starte sagen.
I denne tid, må du på ingen måde benytte det købte, da det kan være de ønsker at få tingene undersøgt for deres stand.

De 160 kr får du tilbage og butikken kan så blive indstillet til at lade købet gå tilbage. Igen husk at få på skrift at du har bedt om at udnytte de 14 dages returret inden for fristen, da det hele herefter bliver meget formelt. Telefonsamtaler hjælper dig intet, du skal kunne bevise at du har gjort tingene rigtigt på de rigtige tidspunkter.

Når de har nået en afgørelse, så kan butikken vælge at følge den eller ej. Så din slåskamp er ikke nødvendigvis slut her.

For dig betyder det:
Dine penge er låst i perioden.
Du risikere de 160 kr, hvis du ikke får medhold.
Der er ingen ganranti for at det slutter med forbrugerrådes afgørelse.

For butikken betyder det:
De har en sag kørende hos forbruger rådet, hvilket også kræver tid fra dem.
Hvis de taber skal de betale omkostningerne.
De risikere at skulle tilbagebetale penge for hardware, som har dårligere værdi på det tidspunkt.
Hvis de ikke følger afgørelsen bliver de black listet.

Kort sagt så er det lidt noget rod for alle parter, derfor vil jeg anbefalde, at gøre dem opmærksom på at din vurdering er at Synology boksen kan resettes til samme tilstand som ved udpakning og at den kan pakkes i tilbage i original emballage i væsentlig samme stand som ved modtagelse. 

I sidste ende, er der reelt ikke nogle af jer, hvor det kan betale sig at tage den hele vejen gennem forbrugerrådet, hvis de er uenig mener jeg, at du har en god sag og bør trække dem hele vejen gennem det. Regler skal overholdes, også selvom de måske mener det er til gene for dem.

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 14:27

Der tager du altså fejl. Som jeg skrev tidligere ligger den til højrebenet.

Overskriften lyder. "Taget i brug - 14 dages returret gyldig?".

Det er ordkløveri, som jeg er ret overbevist om vil falde ud til forbrugerens fordel i en eventuel sag (indskydelse: Man skal lade være med at tro at retsvæsenet dømmer retfærdigt - retsvæsenet favoriserer generelt den svage part i en sag, og det vil i forbrugersager stort set altid være forbrugeren). Jeg mener sagtens man kan argumentere for at du ikke kan afprøve en NAS server uden at "tage den i brug".

Bemærk iøvrigt at den formulering der er citeret jo ikke er lovgivningen, men en popularisering af den gængse praksis. Den ordrette formulering af dén popularisering er derfor uden reel betydning, det er den ordrette formulering af loven der er relevant, hvis det endelig skulle komme dértil. På samme måde, så er det ret lige meget at køber kalder det "taget i brug", hvis dét han mener er at han har afprøvet den, hvilket han nødvendigvis må installere den for at gøre.

Jeg er dog ikke i tvivl om at de fleste online PC-forhandlere forsøger at dreje fortolkningen så meget som muligt over på deres side, men forbrugeren bliver altså som sagt stærkt favoriseret i denne slags sager. Mit råd til OP er at sagen formentligt vil blive vundet i forbrugerklagenævnet, og i en eventuel retssag. Men om man så gider slæbet med dén behandlingstid der er, det er så en anden ting - noget som mange butikker desværre spiller på.

PS. En væsentlig detalje: Jeg antager her at det er korrekt at produktet ikke kan tages i brug uden at man registrerer sig, sådan som det er nævnt længere oppe. Hvis det vurderes at produktet godt kunne have været afprøvet uden at man registrerede sig, så kan det godt ændre sagen. Men sagen vil næppe falde på ordvalget forbrugeren benytter for at beskrive "afprøvning" kontra "brug". EDIT: Som Pilehave også gør opmærksom på.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Pingi
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 14:29
Prøv evt. at snakke med www.emaerket.dk, hvis de er enige med dig i at du godt kan returnere varen plejer de at hjælpe med at snakke med butikken.

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:

Hej

Jeg har købt en synology samt en harddisk hos Proshop, men efter ganske få dage, fandt jeg ud af at det slet ikke var mig. Jeg har fået det installeret. Bortfalder min 14 dages returret?

De skriver "Såfremt varen har været monteret/installeret/taget i brug bortfalder returretten"

Jeg håber nogen vil være så venlig at hjælpe mig.

Jeg købte i 2007 en Synology fra SHG som nu hedder Proshop.

Varenr     Vare                                     Antal      Pris     beløb
---------- ---------------------------------------- ----- --------- ---------
2090846    Synology CS-407 4-bay Cube Station Value     1  3.756,00  3.756,00
2027165    3Com Gigabit Switch 8, 3CGSU08-ME            1    371,20    371,20
420632     WD Caviar RE 5000YS, 500GB, SATAII           3    875,20  2.625,60
000099     Betalingskort Gebyr                          1      7,91      7,91
---------- ---------------------------------------- ----- --------- ---------
(Varepriser excl. moms)                                              6.760,71

Ordretotal incl. moms: DKK   8.450,89

Efter at have testet den i en uges tid med de 3 diske, så besluttede jeg mig for at sende det hele retur og få pengene tilbage. Der var dengang ingen problemer med at returnere eller få udbetalt beløbet.

Jeg havde selvfølgelig emballeret pakken forsvarligt og alt var pænt og nydeligt pakket ind i original emballage. Men de kunne sagtens se at jeg havde haft testet udstyret.

Ifølge dansk lovgivning omkring fjernsalg, så må man gerne tage varen i brug og returnere den, såfremt den er i væsentligt samme stand. Software og licenser er ikke refunderbare, medmindre produktet ikke kan testes uden.
Så man må godt tænde en computer med Windows preinstalleret, men man må ikke registrere Windows til sig selv, så den er blevet personlig.
Man må også tænde en Windows med Office preinstalleret, men man må ikke installere/aktivere en Office og forvente at få pengene retur for Office pakken efterfølgende.

Tilføjelse efterfølgende:

Hvis varen er specielt tilpasset, så bortfalder returretten. Ligeledes bortfalder returretten hvis forseglingen omkring software er blevet brudt.

Så hvis man får bygget/tilpasset en PC der ikke er hyldevare, så bortfalder returretten.
Hvis forhandleren har installeret diskene i NAS, inden at den er blevet tilsendt, så bortfalder returretten.

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 15:37

Den ligger til højrebenet at kunden har afprøvet varen og ikke har fundet den tilfredsstillende og dermed har ret til at returnere den. At han har brugt "Taget i brug" i overskriften er for så vidt ligegyldigt.

Altså du opfordrer ham til at lyve??

Står længere oppe at han har "brugt" den i 15 timer.

Kan sagtens se at det er pissetræls for ham, men tror ikke han har nogen chance for at de tager den retur. Og tror ikke diverse instanser kan hjælpe desværre.

Men men men..... Hvor mange måneder går der så ikke lige, før at denne process er ovre... Sleepy

EDIT: Taget i brug er måske så meget groft sagt. Jeg fik den aldrig til at fungere. Jeg kunne aldrig få den installeret på netværket eller noget. Som sagt, Jeg kunne levere HDD tilbage, dermed sagt, fordi at jeg netop ikke har flyttet data frem og tilbage. Dermed "taget i brug" er en grov måde at sige det på.

Det jo nærmere en fejl på produktet hvilket ændrer alt.

Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 16:48
Som jeg læser det har han ikke taget det i brug! Han har forsøgt, men han kan ikke få det til at virke og vil derfor returnere! Burde være uproblematisk...

Jeg ville ringe til forbrugerstyrelsens hotline: 7013 1330 Så har du helt styr på hvor du står og derefter ville jeg ringe eller skrive (skrive kan være den bedste løsning for at få forklaret det hele præcist) til Proshop og forklare sagen og anmode dem om at de tager den retur.
Jeg har selv haft en RMA ved Proshop, hvor de var rigtig fornuftige og uden problemer overgik lovens krav til dem. Så mit indtryk er ihvertfald at de er indstillet på at yde god service (men hvem ved)...

Skrevet af: dieseldk
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 17:58
Har uden problemer returneret en harddisk ved proshop for en måned siden.
Den var også pakket ud, og taget i brug/formatet. Min NAS understøttede bare ikke størrelsen fandt jeg ud af efter at have rodet med den i tre dage (diske fejlede ikke noget) fortalte det som det var og de tog den tilbage.

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 18:08

Hvad foreslår i, at jeg gør så ?

Jeg foreslår at du får det hele sendt tilbage inden 14 dage. Så tag et evt. slagsmål bagefter.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 18:18

I det øjeblik hvor jeg skrev mit navn og kodeord til Synology - der mistede jeg retten til at levere den tilbage. Faktisk i det øjeblik hvor jeg installerede den. Hvad jeg så gør nu, har jeg absolut ingen idé om. Jeg synes det er møg irriterende at jeg har haft den tændt i maximum 15 timer, bøvlet og pis og lort med den, og nu kan jeg være nødsaget til at sælge den "brugt" til en ringe pris. Der er selvfølgelig 2 sider af sagen, og jeg spurgte også ind mht. demovarer. Men der er ikke noget jeg kan gøre. Jeg nævnte købeloven for medarbejder - men det var han ikke bekendt med det. Dvs han nævnte at der intet stod om installering i købeloven men kun besigtigelse.

Send dem en mail:

"Hej.

Jeg købte den (dato) en synology model (dittendatten) fordi jeg havde hørt at sådan en er vældig smart.

Jeg har naturligvis afprøvet apparatet for at se om det var noget for mig. Efter at have bøvlet forgæves med opsætning i 15 timer er jeg kommet frem til at det er det ikke. Jeg ønsker derfor at gøre brug af den fortrydelsesret forbrugeraftaleloven giver mig ved fjernsalg.

Jeg ringede den (dato) og snakkede med en medarbejder hos jer. Han snakkede om forskellen på installation og besigtigelse og påstod at jeg ikke kunne bruge min fortrydelsesret. Forbrugeraftaleloven snakker kun om ibrugtagning, de har ikke noget om "installation" og "besigtigelse". Jeg har afprøvet apparatet, men jeg har ikke haft taget det i brug da det aldrig lykkedes mig at få apparatet konfigureret ordentligt. Jeg har derfor stadig min fortrydelsesret intakt ifølge forbrugeraftaleloven.

Jeg ser frem til at få sagen afsluttet. Hvis I stadig fastholder at min fortrydelsesret er bortfaldet må jeg tage sagen op med Forbrugerombudsmanden.

Mvh.
xxxx"

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg foreslår at du får det hele sendt tilbage inden 14 dage. Så tag et evt. slagsmål bagefter.
Det er nok at forretningen er gjort opmærksom på at han ønsker at benyttet fortrydelsesretten indenfor fristen:

§ 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger af § 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren vil bruge fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt for overholdelse af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens udløb.

Så det er noget med at få sendt dem en mail eller brev om at du ønsker at fortryde handlen.

Citat fra  http://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=1843 - https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=1843

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Det er nok at forretningen er gjort opmærksom på at han ønsker at benyttet fortrydelsesretten indenfor fristen:

§ 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger af § 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren vil bruge fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt for overholdelse af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens udløb.

Så det er noget med at få sendt dem en mail eller brev om at du ønsker at fortryde handlen.

Citat fra  http://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=1843 - https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=1843

OK. Så blev jeg det klogere.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 21:07
Jeg takker for svarene indtil videre.
Jeg vil prøve at skrive dem en mail, og holde jer opdateret følgende.

Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 21-Marts-2013 kl. 22:47
Tænk hvor langt (eller kort..) vi var kommet, hvis trådstarter bare havde spurgt proshop først.

Skrevet den: 22-Marts-2013 kl. 09:29
Spurgt om hvad? Jeg har jo netop snakket med dem.
Men jeg synes da ikke, at der er noget i vejen for, at spørge om folks erfaring og råd herinde...

Skrevet den: 22-Marts-2013 kl. 13:45

Det jo nærmere en fejl på produktet hvilket ændrer alt.

At kunden ikke kan få produktet til at virke, er bestemt ikke ensbetydende med at der er en fejl på produktet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 25-Marts-2013 kl. 14:45
Så skete der noget.

Jeg modtog denne mail:

Hej Martin,

nu ved jeg ikke hvem du har snakket med Martin, men du er nødt til at forklare mig sagen lidt bedre.
er du inden for de 14 dags fortrydelsesret stadig? modtog du varen den 11.3-2013?

Normalt plejer vi at sige at varen må testes, men ikke tages i brug. Kan du evt. tilbagelevere varen i sammen stand og mængde som du modtog den?
Og er problemet at varen er i stykker eller er det bare fordi du ikke kan bruge varen alligevel?

Og svarede med:

Hej

Jeg befinder mig inden for de 14 dages returret ja. Ordrebekræftelsen stammer fra 11-03,
og varen blev modtaget Tirsdag d. 12
Varen er aldrig blevet taget i brug, idét jeg aldrig kunne få den opsat korrekt. 
Jeg købte også en harddisk, som jeg havde planlagt at smide i Synology.
Jeg kan pænt returnere harddisk (ifølge medarbejder), da jeg ikke har overført data frem og tilbage, 
hvilket også bakker op om, at jeg ikke har taget Synology i brug.
Varen kan leveres tilbage i samme stand med alt original emballage etc.
Jeg tror ikke på, at varen er i stykker.

Mvh Martin

Skrevet den: 25-Marts-2013 kl. 15:15
Update igen.

Det må have været en glad medarbejder, for jeg fik en mail om, at der ingen alarm var.
Jeg sender den bare tilbage.
Jeg kan takke jer boys for hjælpen, tak for det :)

Print side | Luk vindue