Print side | Luk vindue

hjælp til lærred

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=121683
Udskrevet den: 26-December-2024 kl. 04:54

Emne: hjælp til lærred
Skrevet af: jduro
Emne: hjælp til lærred
Skrevet den: 26-Marts-2013 kl. 13:29
Har lige fået mig en ny projektor som jeg er super tilfreds med en benq w7000+. Men nu kan jeg godt se at det lærred som jeg i sin tid købte i elgiganten til 999.- ikke er det bedste til den. Men hvad skal jeg så have.
Sagen er den at når projektoren viser helt hvidt kan jeg tydelig se de (meget små) firkanter der er i mit lærred. Håber det giver mening, er lidt svært at forklare.
Er der nogen kloge hoveder herinde der så kan fortælle mig hvilken slags lærred jeg skal bruge for at få bedre hvid billed. Det er lige gyldigt om det er ramme eller motor. Jeg har en dedikeret rom til bio, som er helt mørklagt, men er med hvide vægge og loft.

Svar:
Skrevet af: Keyvan
Skrevet den: 26-Marts-2013 kl. 21:11
Jeg vil vælge en ramme lærred med mat-hvid dyg på.
Men hvilket mærke og model du bør købe, ja det er lidt svært at rådgive. Jeg vil nok besøge en forretning at snakke med dem lidt eller:

http://www.dustinhome.dk/product/5010185892/grandview-projektorlrred-169-100-237-cm/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker - http://www.dustinhome.dk/product/5010185892/grandview-projektorlrred-169-100-237-cm/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

http://www.tapeconnection.dk/Billede.aspx?id_category=85&product_number=8659412 - http://www.tapeconnection.dk/Billede.aspx?id_category=85&product_number=8659412

Skrevet af: Precious
Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 06:46
Det fænomen du beskriver hedder "hot spotting", og det har mange af det billigere lærreder, hvis projektor har en rimelig god lys styrke. Du skal have fat i et Lissau lærred for at komme af med dine problemer.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 08:25
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Det fænomen du beskriver hedder "hot spotting", og det har mange af det billigere lærreder, hvis projektor har en rimelig god lys styrke.

Jeg er ikke helt enig, det man normalt definerer som "hot spotting", er at billedet er lysere i midten af billedet end i hjørnerne (hvilket sådan et lærred formentligt også lider af). Dét OP oplever er at lærredet er meget groft vævet, kombineret med en glans-coating som skal hæve lærredets gain (lysstyrke). Coatingen skaber hotspotting, og gør også den grove vævning endnu mere synlig. Jeg er ikke sikker på at der findes et anerkendt term for det fænomen (udover "skrammel").

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Precious
Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 08:38
Jeg troede faktisk at hot spotting var de "små" firkantede prikker man ofte ser i midten af billedet, som virker en smule som om de reflekterer lyset. Man ser kun prikkerne i midten af lærred og ikke ude i kanterne.

Hvis dette ikke kaldes hot spotting, så er mit lærred også noget skrammel :-)

Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Jeg troede faktisk at hot spotting var de "små" firkantede prikker man ofte ser i midten af billedet, som virker en smule som om de reflekterer lyset. Man ser kun prikkerne i midten af lærred og ikke ude i kanterne.

Hvis dette ikke kaldes hot spotting, så er mit lærred også noget skrammel :-)

Det kan jeg jo ikke afvise ;-) Som sagt så følger hotspotting som regel med, men det kan godt lade sig gøre at have hotspotting uden prikkerne, og du kan godt have prikker/firkanter uden hotspotting. Derfor foretrækker jeg at bruge betegnelsen rigtigt (selvom nogle mener det er uhøfligt at rette på folk Wink)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 08:49
Sagt på en anden måde, dét at lærredet hotspotter er årsagen til at du kun ser prikkerne i midten, men prikkerne som sådan er ikke hotspotting.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: jduro
Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 11:09
Når man så skal ud og have finger i et nyt lærred. Hvad skal man så sikre sig at lærredet kan for at ungå dette.

Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af jduro jduro skrev:

Når man så skal ud og have finger i et nyt lærred. Hvad skal man så sikre sig at lærredet kan for at ungå dette.

Man skal gøre noget så gammeldags som at kigge på det.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 14:44
Jeg kan anbefale Grandview, som Keyvan linker til. Lækker kvalitet til rimelige penge. Ca. halv pris af et tilsvarende Lissau...

Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg kan anbefale Grandview, som Keyvan linker til. Lækker kvalitet til rimelige penge. Ca. halv pris af et tilsvarende Lissau...

Det kommer vist an på hvordan man definerer "tilsvarende". Billigste 100" Lissau rammelærred koster ca. 5500,- i 100", det linkede koster 4000,-.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 15:09
Det er for Plano frame. Det har ikke den samme brede ramme...
Jeg mener, kvaliteten skal sammenlignes med "LS frame".

Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Det er for Plano frame. Det har ikke den samme brede ramme...
Jeg mener, kvaliteten skal sammenlignes med "LS frame".

Det kræver jo så også at dugen er i sammenlignelig kvalitet som (minimum) White Flex, og ikke er sammenlignelig med f.eks. California dugen (hvilket jeg ikke kan tale med om da jeg svjv ikke har set Grandview'en). Hvis det er en bedre ramme, men ringere dug, så er det jo stadig ikke sammenligneligt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Marts-2013 kl. 19:32
Jeg har sammenlignet de 2 duge mod hinanden, og har ikke kunnet konstatere nævneværdige forskelle. Kvaliteten minder meget om hínanden, derfor jeg skriver, som jeg gør.
Kvaliteten på dugen er absolut godkendt, uden hotspots eller andre uheldige egenskaber, hvilket også understøttes på udenlandske tests, så de kan sagtens sammenlignes...

Skrevet af: LBA75
Skrevet den: 28-Marts-2013 kl. 08:27
Oprindeligt skrevet af jduro jduro skrev:

Har lige fået mig en ny projektor som jeg er super tilfreds med en benq w7000+. Men nu kan jeg godt se at det lærred som jeg i sin tid købte i elgiganten til 999.- ikke er det bedste til den. Men hvad skal jeg så have.
Sagen er den at når projektoren viser helt hvidt kan jeg tydelig se de (meget små) firkanter der er i mit lærred. Håber det giver mening, er lidt svært at forklare.
Er der nogen kloge hoveder herinde der så kan fortælle mig hvilken slags lærred jeg skal bruge for at få bedre hvid billed. Det er lige gyldigt om det er ramme eller motor. Jeg har en dedikeret rom til bio, som er helt mørklagt, men er med hvide vægge og loft.

Inden vi starter længere diskussion om valg af lærred, vil du så ikke lige supplere med følgende oplysninger....

1) Budget?

2) Ønsket størrelse på lærred?

3) Format? (antager 16:9?)

4) Afstand mellem projektor og lærred?

5) Siddeafstand mallem dig og lærred?

Iøvrigt, tillykke med din nye projektor Smile
Må jeg dog komme med en anbefaling - du skriver at du har dedikeret rom til bio, som kan mørklægges helt.... men vægge og loft er hvide? - her kan du score en markant forbedring i oplevelse, ved at male (eller hellere betrække med stof) væg og loft sort 1-2 meter frem foran lærred.
Det koster næsten ingenting, og hjølper virkelig meget - bare et råd....

Mvh
LBA75

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt

Print side | Luk vindue