Print side | Luk vindue

SOLGT: Diffusor akustikplader

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Køb, salg, bytte
Forumbeskrivelse: Køb, salg og bytte af hjemmets elektronik og indhold. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=121797
Udskrevet den: 17-Maj-2024 kl. 05:55


Emne: SOLGT: Diffusor akustikplader
Skrevet af: Jonas_h
Emne: SOLGT: Diffusor akustikplader
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 14:49
Jeg har 3 af disse plader tilovers  http://www.thomann.de/dk/the_takustik_wds7_diffusor_8erset.htm - http://www.thomann.de/dk/the_takustik_wds7_diffusor_8erset.htm



Hver plade måler 60x60x7cm.
Kontrollerer reflektionerne uden at dræbe energien i lyden.

Prisidé: 4L Pepsi Max eller lignende symbolsk betaling :) Jeg synes bare det er ærgeligt at skulle smide dem ud.

Befinder sig på Frederiksberg - kun afhentning.



Svar:
Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 14:57
Byder en laksemad


Skrevet af: vind
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 17:43
Har sendt en PM


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 18:32
Og det er udelukket med forsendelse ?

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 29-Marts-2013 kl. 19:07
@jonas_h Hvad er dit indtryk af pladerne. Giver de en forbedring ?


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 00:17
Forsendelse er udelukket ja. Har aftalt med "Vind" at han gerne vil købe dem.

Prospect: Jeg har 21 plader i min biograf, så kan du selv gætte hvad jeg synes om dem :) Jeg har dog ikke prøvet andet, da jeg ville starte ud med en forholdsvis billig akustikløsning. Ifølge specs diffuserer de ned til ca. 1khz og har scattering effekt under det også. Jeg har ingen planer om at prøve dyrere løsninger lige foreløbigt i hvert fald.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 00:58
Ville sådan nogle her være oplagte at placere på hver sin side af mit lærred, bag mine gulvhøjttalere?



Jeg kan godt læse at de er solgt, men der kan jo snildt bestilles et par stykker fra Thomann


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 01:01
Det er ikke der jeg ville placere dem. Væggen bag højttalere er skyld i SBIR-issues, og de bør absorberes.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 01:21
Du må meget gerne foreslå noget andet så Især hvis det er i samme prisklasse som dem du sælger.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 01:42
Go nuts:  http://www.rockwool.dk/produkter/u/7427/bygningsisolering/flexibatts - http://www.rockwool.dk/produkter/u/7427/bygningsisolering/flexibatts

:)


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 01:48
Mange tak for forslaget, men jeg havde godt nok forestillet mig noget som var lige til at hænge op, ala dem du sælger her


Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 01:53
Jonas --> nemlig har selv bygget absorbere vha. Flexibats. De virker temmelig godt.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 07:33
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Mange tak for forslaget, men jeg havde godt nok forestillet mig noget som var lige til at hænge op, ala dem du sælger her

Thomann har en absorber som er i samme grund-design:

http://www.thomann.de/dk/the_takustik_was7_absorber_8erset.htm 

Jeg har ikke nogen direkte erfaringer med dem, men det er en almindelig skum-absorber som findes i tusind afskygninger, og man kan også vælge at købe "æggebakkeskum", som er endnu billigere. Fælles for dem er at de er rimeligt effektive ved højere frekvenser, men ikke ved lave. Groft sagt, så absorberer man dybere ved at gøre absorbenten dybere, og det er som regel lig med enten højere pris eller gør-det-selv.

Nu ved jeg godt dine hænder er udformet til fjernbetjeninger og ikke til skruemaskiner Wink men det er altså ikke ret kompliceret at lave en almindelig absorber, hvis man lægger flueknepperiet med præcist hvilke frekvenser der dæmpes hvor meget, lidt til side. Det er som altid de sidste 10% af ydelsen der koster, og forskellen på "ingenting" og en på papiret sikkert helt forkert konstrueret kasse rockwool, er meget større end forskellen på rockwool og professionelle absorbenter.

Dét jeg personligt ville gøre, var at smække fire planker sammen til en kasse, hvis den er stor så med et par afstivere, trådnet på bagsiden, ind med noget rockwool, trådnet på forsiden, og så pakke hele kassen ind i noget stof man synes er pænt, og som virker rimeligt gennemtrængeligt (højttalerfrontstof hvis du vil være virkeligt avantgarde Wink). Det koster ikke mange basseører og kan gøres på en eftermiddag. Det er dybest set sådan vores hjørne-absorbenter i butikken er lavet, og de gør mirakler for stereo-perspektivet.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 13:16
Jeg kan nok godt gribe et værktøj hvis det rigtig gælder. Ellers har jeg en far


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 16:17
Så er pladerne 'solgt' til vind.

Er enig med Ottos indlæg. Jeg har selv gået i flueknepper mode over nogle ting som f.eks hvilket rockwool man skulle købe osv, men når alt kommer til alt tvivler jeg på det giver store forskelle overhovedet. Specielt ikke sammenlignet med forskellen fra ingen treatments til treatments.


Skrevet af: audiogon
Skrevet den: 30-Marts-2013 kl. 18:14
Jeg har flere absorbenter fra FastAudio, og der er flere der har erstattet hjemmelavede Rockwool ting med dem, da de er ret så effektive. På et andet forum var der er der sagde at man lige så godt kunne bruge børnenes skumgummi madrasser.
Det prøvede jeg så, men 1 stor senge skumgummimadras dæmpede ikke så meget som en FastAudio absorbent på ca 40x90 cm med en tykkelse på ca 5 cm. Strukturen i skumgummi er en helt anden, og de absorbenter vejer max 1/5 del.
Men der er mange modeller at vælge imellem og jeg har 5 store absorbenter i mit rum.
En bekendt havde bygget nyt hus, og klinker her og mur der, med en ensidet kip på 4,5 meter var det som en kirke.
Han satte Troldtex op i en afstand på 5 cm til væggen, og fik lavet silketryks motiv foran.
Han brugte 5 m2 Troldtex, og nu er der kontrol over akustikken, og det er en meget billigere løsning end den fra FastAudio. Sidstnævnte kunne klare opgaven med mindre m2.

Akustikken skal trimmes i ethvert seriøst rum hvor der lyttes til musik, og surround i en seriøs opsætning. Et par tusind eller tre er som regel altid rigtig godt spenderet......



Print side | Luk vindue