Print side | Luk vindue

Problemer med lyd fra DR3 på Humax BXR-HD2

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122029
Udskrevet den: 02-Maj-2025 kl. 17:33

Emne: Problemer med lyd fra DR3 på Humax BXR-HD2
Skrevet af: ThomasP
Emne: Problemer med lyd fra DR3 på Humax BXR-HD2
Skrevet den: 06-April-2013 kl. 21:43
Hej

Jeg har haft en Humax BXR-HD2 i nogle måneder og er egentlig glad for den. Men jeg kan ikke få andet end stereolyd ud af den digitale indgang. Og så har jeg i øvrigt problemer med lydsignalet på DR3 (tidligere DR HD), som tilsyneladende er fejlfyldt - displayet i forstærkeren står i hvert fald og blinker, og det lyder som om der er udfald.

Jeg har forsøgt at resette boksen til fabriksindstillinger og tjekket at lydindgangen er sat op til multikanal.

Mit antennesignal er helt i top - både styrke og kvalitet.

Er der mere jeg kan gøre eller skal jeg aflevere boksen i Elgiganten?

vh. Thomas

(overskrift rettet)

Svar:
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 07-April-2013 kl. 10:23
Jeg tror ikke at boksen fejler noget.

DR har haft problemer med multikanal lyd.

Desuden er det jo ikke alle udsendelser der er med multikanal lyd.

Hos mig har det aldrig rigtigt virket som det skulle.

Så nu kører jeg stereo pro logic ved TV kigning.

Det skal siges at jeg ikke har forsøgt mig med multikanal lyd i lang tid.

Måske er det blevet bedre.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 07-April-2013 kl. 11:01
Selvom det ikke er alle udsendelser der er i surround, skal recieveren alligevel indikere at den modtager DD eller DTS fra Humax'en.

Hos mig virker det altid på DR1 og DR3. Har en Triax 405 DVB-T Box. Ikke T2, så jeg har ikke prøvet TV2HD.

Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 07-April-2013 kl. 12:01
Jeg får 'ægte' 5.1 lyd på visse udsendelser fra DR1 og DR3 samt i nogle få film fra TV2 Film HD (Boxertv) på min Humax BXR HD+

Mærkeligt at TV2 HD ikke kan finde ud af at sende noget i 'ægte' 5.1 når de kan på søsterkanalen TV2 Film HD .

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-April-2013 kl. 12:37

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Mærkeligt at TV2 HD ikke kan finde ud af at sende noget i 'ægte' 5.1 når de kan på søsterkanalen TV2 Film HD .

Ja, ProLogic hører ingen steder hjemme mere. Det er fra den Analoge tidsalder.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Selvom det ikke er alle udsendelser der er i surround, skal recieveren alligevel indikere at den modtager DD eller DTS fra Humax'en.

Hos mig virker det altid på DR1 og DR3. Har en Triax 405 DVB-T Box. Ikke T2, så jeg har ikke prøvet TV2HD.

Jeg har Humax BXR HD+.

På DR1 og DR3 siger den DD i displayet.

Tv2 News og andre siger Pro logic.

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg har Humax BXR HD+.

På DR1 og DR3 siger den DD i displayet.

Tv2 News og andre siger Pro logic.

Lige præcis! Og derfor har ThomasP fået et defekt eksemplar, tyder det på.

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 13:31
Tak for jeres svar. Efter endnu nogle forsøg tyder det på, at jeg simpelthen har overvurderet, hvor ofte DR og TV2 sender 5.1 lyd på Boxer. Lige nu sender DR en gammel amerikansk film, og den bliver faktisk registret som DD surround.

Til gengæld er der fortsat problemer med DR3. Min forstærker (Marantz SR5500) er tavs og displayet viser NO AUDIO med jævnlige blink, som om der kommer et signal, der ikke kan decodes.

vh. Thomas

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 13:38
Både DR1 og DR3 har jeg DTS stående på reciever display.

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 13:39
Hvad siger DR3 hvis du sætter boksen i stereo?

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 15:02
Når jeg sætter boksen i stereo-mode, kommer der lyd på DR3. Der står PMC i displayet, men der kommer ikke noget rødt DD symbo.

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 15:05

Det vil der naturligvis ikke være når det er PCM.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det vil der naturligvis ikke være når det er PCM.

OK, men er det meningen, at man skal skifte fra Multikanal til Stereo på boksen, hver gang man vil se DR3 med lyd?

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 15:33
Nej det er ikke meningen. Min står fast på multichannel lyd, og sender surround når udsendelsen har det, og stereo når udsendelsen har det. Men både under surround og stereo, står der DTS i displayet på reciever.

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 15:33

Det kan jeg ikke forstille mig det er, der må være en fejl et sted, som andre skriver virker det fint hos dem, når det ikke gør hos dig, så kan det næsten kun tydes som en fejl ved modtageren.

-------------

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 15:35
Tak for svarene. Jeg var i tvivl om, at det måske havde noget med DR´s signal at gøre.

Nu tager jeg boksen med ud til Elgiganten ved lejlighed og prøver at få den ombyttet.

Tak for hjælpen!

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 15:41

Hvis der er garanti på den, så får du den enten sendt til rep. eller får den ombyttet.

-------------

Skrevet den: 07-April-2013 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det kan jeg ikke forstille mig det er, der må være en fejl et sted, som andre skriver virker det fint hos dem, når det ikke gør hos dig, så kan det næsten kun tydes som en fejl ved modtageren.

Ja eller en bug i softwaren.

Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 08-April-2013 kl. 08:30

Nej det er ikke meningen. Min står fast på multichannel lyd, og sender surround når udsendelsen har det, og stereo når udsendelsen har det. Men både under surround og stereo, står der DTS i displayet på reciever.

Mærkeligt at den viser DTS  ? - troede ikke der fandtes Humax-bokse, der transcoder HE-AAC  til DTS  - dem jeg kender transcoder udelukkende til DD . 
Min gamle Sagem boks transcoder til DTS.

Print side | Luk vindue