Print side | Luk vindue

Danske BD-udgivelser i forkert OAR

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=122458
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 13:06

Emne: Danske BD-udgivelser i forkert OAR
Skrevet af: jake51
Emne: Danske BD-udgivelser i forkert OAR
Skrevet den: 20-April-2013 kl. 16:14
OAR = Original Aspect Radio
Jeg starter denne tråd med danske BD-film, der er udgivet i det forkerte billedformat
Jeg er blevet brændt et par gange
Så kan I skrive suspekte titler på, efterhånden som I falder over dem

Dansk udgivelse med forkert format (1,85:1) og engelsk udgivelse med korrekt format (2,35:1)
Lucky Number Slevin
Triangle (Melissa George)
The Crazies (2012)

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson

Svar:
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 20-April-2013 kl. 21:26
Det er en lidt lang historie. Skal prøve at gøre den kort.

Mange film bliver lavet i Super 35 format, pga. udstyrs omkostninger.

Ud fra det print laves den kunstneriske biograf format 21:9 som giver en bedre panorama oplevelse. Jeg har selv en 21:9 hjemmebio så jeg ved hvordan det funker.

Men Super 35 optagelsen er faktisk et 16:9 format og ofte bliver de lavet til BlueRay og vist i det AR til TV, fordi hele billedet kommer med og det virker bedre på et alm. hjemme TV.

Jeg har læst og læst om dette problem og der er faktisk en stor uenighed blandt Hollywood instruktører om denne "formatkrig"

Dette var den korte forklaring, håber  det giver lidt mening.

Se data fra Lucky Number Slevin  http://www.imdb.com/title/tt0425210/technical?ref_=tt_dt_spec - http://www.imdb.com/title/tt0425210/technical?ref_=tt_dt_spec

Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 20-April-2013 kl. 21:37
Du kan se her hvordan billedet beskæres ud af et Super 35 print

http://www.dvdactive.com/editorial/articles/aspect-ratios-explained-part-two.html?action=reply - http://www.dvdactive.com/editorial/articles/aspect-ratios-explained-part-two.html?action=reply

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 22-April-2013 kl. 08:23
Hvidsten Gruppen - købt som tidligere udlejet i Blockbuster.

På coveret står der 2.35:1 / 16x9
men filmen er 1.78:1

Er der forskel på leje- og købefilm?

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-April-2013 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Er der forskel på leje- og købefilm?

Nej! Se Pony's forklaring ovenfor. Det er en ny tendens til at vi får biograffilmene i 16:9 der passer til HR og Fru Danmark's TV-skærme. En bet for dem der har ofret PJ for at lave rigtig biografstemning.

Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 22-April-2013 kl. 15:09
U-bådsfilmen U-571. Den danske version er 1.78:1, men den amerikanske version er 2.35:1 (skulle dog ikke være regionsbeskyttet, men har ikke testet. Drøn irriterende!Dead

Skrevet af: Redman
Skrevet den: 23-April-2013 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er en ny tendens til at vi får biograffilmene i 16:9 der passer til HR og Fru Danmark's TV-skærme.

Er det ikke mere en gammel tendens

Skrevet den: 23-April-2013 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af Redman Redman skrev:

Det er en ny tendens til at vi får biograffilmene i 16:9 der passer til HR og Fru Danmark's TV-skærme.

Er det ikke mere en gammel tendens

Alt er relativt. BD formatet er ret nyt

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 23-April-2013 kl. 13:44
Mht. de tre nævnte film, så tror jeg IKKE på, at Super35 har noget som helst at sige her. Men har skåret de danske udgivelser af 2.35:1-billedet, og derfor er det et problem. Desuden står der ingenting om Super35 under Triangles tekniske oplysninger på IMDb.

De tre film er nok udgivet her i landet af Midget Entertainment, og i starten var de knapt så skarpe til at lave gode udgivelser. Der var 1080i50-udgivelser (altså med PAL-speedup, så filmen kører 4% for hurtigt, hvilket netop med Blu-ray burde være afgået ved døden), og udgivelser der havde forkert format, som de her omtalte. De udgiver stadig film på BD25'ere, hvor man i f.eks. USA bruger BD50, hvilket kan give en forskel i billedkvaliteten.

Skrevet af: Redman
Skrevet den: 23-April-2013 kl. 14:07

Men nu er det jo ikke noget der startede med Blu-ray.

Skrevet den: 23-April-2013 kl. 14:11

Har ikke bemærket det tidligere..

Skrevet den: 23-April-2013 kl. 14:18
Og ved Hvidsten Gruppen er formatet et andet end, der står på bagsiden af æsken.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 23-April-2013 kl. 14:25
Så længe filmen har det rigtige format, så går det vel nok, at det der står på coveret ikke passer

Skrevet den: 23-April-2013 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Så længe filmen har det rigtige format, så går det vel nok, at det der står på coveret ikke passer

Nemlig Smile. Men her er det omvendt. 

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 23-April-2013 kl. 14:46
Så du mener at filmen har det forkerte format på den danske BD-udgivelse?

Skrevet den: 23-April-2013 kl. 14:50

Så du mener at filmen har det forkerte format på den danske BD-udgivelse?

Ja. Hvis det her passer:
http://www.imdb.com/title/tt1766190/technical?ref_=tt_dt_spec - http://www.imdb.com/title/tt1766190/technical?ref_=tt_dt_spec

På coveret står der "2.35:1 / 16x9"
Filmen er 1.78:1 - men det er en lejefilm, derfor spurgte jeg om der er forskel på leje- og købeudgaven.

På den anden side kan den jo også have været 1.78:1 i biografen - men det ved jeg ikke.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 23-April-2013 kl. 14:55
Det ville koste penge at beskære filmen, så jeg tvivler på det stærkeste på, at leje-udgaven er beskåret, og den normale udgave ikke er.

Men jeg tvivler stadig på, at man har lavet en forkert udgivelse af en helt ny dansk film på Blu-ray. Også selvom instruktøren er en ko. Én ting er hvad der står på coveret og på IMDb, en anden ting er hvad format filmen rent faktisk havde, da den kørte i biografen.

Skrevet den: 23-April-2013 kl. 15:03

Det ville koste penge at beskære filmen, så jeg tvivler på det stærkeste på, at leje-udgaven er beskåret, og den normale udgave ikke er.

Men jeg tvivler stadig på, at man har lavet en forkert udgivelse af en helt ny dansk film på Blu-ray. Også selvom instruktøren er en ko. Én ting er hvad der står på coveret og på IMDb, en anden ting er hvad format filmen rent faktisk havde, da den kørte i biografen.

Jeg tror også nu at filmen er i rigtigt format, og det er forkert på coveret.
Du kan ikke lide instruktøren LOL - jeg ville heller ikke give mere end 50 kr. for filmen, derfor ventede jeg på en brugt.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: pr
Skrevet den: 23-April-2013 kl. 18:06
Et andet problem med Hvidsten Gruppen er, at en helt ny film er udgivet med billedfejl (pixellering) på både dvd og blu-ray. . .

På bd er det ved 24:37 og på dvd er det ved 23:38
Albert kommer frem bag hushjørnet med pigerne - der forekommer pixellering på personerne.

Det må siges at være for ringe på en helt ny film ! :cry:

Mange hilsener
pr

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 23-April-2013 kl. 20:26

Har ikke bemærket det tidligere..

Eksempelvis kan du grave dine gamle VHS versioner af Total Recall og The Abyss frem. Wink

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Print side | Luk vindue