Print side | Luk vindue

pixeleringsfejl på brun/gul baggrund

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=12258
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 20:29

Emne: pixeleringsfejl på brun/gul baggrund
Skrevet af: kasperkopping
Emne: pixeleringsfejl på brun/gul baggrund
Skrevet den: 24-Maj-2006 kl. 15:02

Hey alle.

Jeg er i tvivl om det egentlig hedder pixel-fejl, mit problem - jeg er ikke så hardcore i den slags udtryk, men læs engang:.

Har en Hitachi 42" plasma, som jeg er meget tilfreds med og den giver et rigtigt godt billede til min smag. I enkelte scener - især når jeg ser DVD-film i ellers kanon kvalitet via componenttilslutning og progressiv scan, hvor f.eks man ser en brun/beige eller gul væg, så i enkelte områder på den ensfarvede baggrund (væggen) der kan TV´et  finde på at have enkelte områder hvor farven i stedet bliver grøn eller rød i nuancen i små klatter - som om den ikke helt kan håndtere den ensfarvede baggrund over et større område på skærmen.

Dette er ikke et problem hvis f.eks baggrunden er hvid - jeg har mest lagt mærke til det ved brune/gule/beige eller lignende nuancer på ensartet baggrund.

Nå men til spørgsmålet: Findes der nogle standardfunktioner i et tv, der kan afhjælpe dette. F.eks ved kontrastnedsættelse, ændring af farveskemaer eller lignende??

Mit TV er ikke HD-ready og har den pudsige opløsningsbeskrivelse 1080/1080 - men igen: TV´et giver et fremragende billede og har ellers ikke problemer med at levere skarpe billeder ....

Anyone?

Print side | Luk vindue