Print side | Luk vindue

Blindtests og dyrt hifi

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=123022
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 06:34

Emne: Blindtests og dyrt hifi
Skrevet af: Jonas_h
Emne: Blindtests og dyrt hifi
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 13:16
Tænkte at jeg ville oprette dette indlæg som et spin-off fra en anden tråd som eksploderede lidt. 

Der blev postet et link som jeg synes er ret interessant og kunne være sjovt at høre hvad folk mener om det:  http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm - http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Kort resume: Blindtest mellem dyrt og gejlet hifi udstyr og noget billigere. Ingen kunne høre forskel. 
Kunne være sjov med en diskussion om det (uden at det bliver noget ala "De er fra døveinstituttet og JEG kan nemt høre forskel").

Svar:
Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 14:48
For at være ærlig, så tror jeg vi får mange sanseindtryk ud fra udseendet alene, eller hvad vi får fortalt. Bliver vi fortalt noget er yderst high end med en masse adjektiver bliver vores hjerne snydt til at høre disse adjektiver.

For nylig så jeg en test med vand på flaske. Indholdet blev tømt og erstattet med postevand fra samme hane. Deltagerne fik så fortalt hvordan vandet fra de forskellige flasker smagte. Alle deltagere i testen kunne smage forskellen de fik fortalt - til trods for at det kom fra samme sted! 

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

For at være ærlig, så tror jeg vi får mange sanseindtryk ud fra udseendet alene, eller hvad vi får fortalt. Bliver vi fortalt noget er yderst high end med en masse adjektiver bliver vores hjerne snydt til at høre disse adjektiver.

For nylig så jeg en test med vand på flaske. Indholdet blev tømt og erstattet med postevand fra samme hane. Deltagerne fik så fortalt hvordan vandet fra de forskellige flasker smagte. Alle deltagere i testen kunne smage forskellen de fik fortalt - til trods for at det kom fra samme sted! 

Blev vandet tappet med samme hastighed og af samme person, det kan jo nemt have indflydelse på smagen, især hvis der skiftes fra mellem højre og venstre hånd mellem tapningerne?

Jeg er selv overbevist om jeg tydeligt kan høre de forskellige opgraderinger jeg foretager, ihvertfald lige når jeg får sat det nye grej til.

Kan dog ikke sige om dyrt grej vil lyde markant anerledes, da jeg ikke har prøvet at købe dyrt grej.

Jeg vil dog mene, hvis ens forstærker ikke er stærk nok, så vil man få et løft med en ordentlig effektforstærker, men det er så ikke helt det samme som tråden lægger op til.

Jeg kunne vældig godt tænke mig, at deltage i sådan en blindtest. Men hverken mine øjne eller øre er specielt sensitive og derfor TROR jeg ikke jeg vil kunne høre de store forskelle.

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 15:20
Jeg er ikke i tvivl om at jeg kan høre forskel på højttalere til 100 kr. stykket og højttalere til 100.000 kr. stykket.

Jeg er dog mere i tvivl om forskellen mellem 50.000 kr. og 100.000 kr. :)

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Jeg er ikke i tvivl om at jeg kan høre forskel på højttalere til 100 kr. stykket og højttalere til 100.000 kr. stykket.

Højttalere er faktisk også den komponent som testen holder konstant så det er slet ikke forskel på højttalere der snakkes om, men mere om kabler, forforstærker, effektforstærker osv :)

Skrevet af: HamDenFede
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 15:24
Testen ville nok være for nem hvis man spændte et par dåsehøjttalere til det billige setup.

-------------
Mvh. HamDenFede

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Højttalere er faktisk også den komponent som testen holder konstant så det er slet ikke forskel på højttalere der snakkes om, men mere om kabler, forforstærker, effektforstærker osv :)

Du har tidligere nævnt, der var et kvalitetsløft da du gik fra Behringer til Crown efftekter, så det må jo være muligt at høre forskel?

Skrevet af: LarsGeisler
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 15:47
Jeg har gravet en del i det, og det springende punkt for mig er, at det kan bruges til at prioritere med. Vi kan få bedre lyd hvis vi bruger mere på højttalere og mindre på forstærkere, cd-spillere mm., og det mener jeg er vigtigt særlig for yngre interesserede.
Budskabet, efter min mening, er ikke at vi ikke skal købe ordentligt grej! En 300W forstærker vil altid lyde bedre end en 30W forstærker, hvis der skal spilles lidt højt, men hvis jeg skulle bruge 50.000 kr på hifi idag ville jeg bruge de 45.000 på højttalere og resten på forstærker.

En anden blindtest: http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-quality.aspx - http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-quality.aspx

igen sættes en ganske billig int. forstærker op mod det meget eksklusive!

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 16:28
Lars@ Jeg synes du undervurderer nødvendigheden af en forstærker med ordentlige muller. Den får du ikke for de 5k, nærmere 10k

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Lars@ Jeg synes du undervurderer nødvendigheden af en forstærker med ordentlige muller. Den får du ikke for de 5k, nærmere 10k
Vrøvl, de koster ikke så meget, okay hvis du snakker SR så nærmer du dig måske 10K.

3xBehringer EP2000, så er der masser af overarm, og de koster ca. 6K

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 17:35
Men hvordan tror i mange audiophile ville fordele pengene? Jeg kunne sagtens forestille mig at mange vilæe sige 50% højttaler og 50% forstærker og cdspiller.
Hvis vi nu 60 k, så ville det betyde forskellen mellem Dali Mentor 8 og Dali Helicon 800. Og tror i at man kan finde en forstærker og cd, der kan få en Mentor 8 til at lyde bedre end Helicon 800?

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 17:53
Kan det ikke være fucking lige meget om man bruger 5000 eller 5500 på højttalerne?! - det vigtige er jo at man først og fremmest får et par gode højttalere. Gode højttalere kan koste 3000 eller de kan koste 30000.. det giver ingen mening at sætte = mellem god og dyre. Husk nu Oppo vs Lexicon BD-afspiller..

Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Men hvordan tror i mange audiophile ville fordele pengene? Jeg kunne sagtens forestille mig at mange vilæe sige 50% højttaler og 50% forstærker og cdspiller.
Hvis vi nu 60 k, så ville det betyde forskellen mellem Dali Mentor 8 og Dali Helicon 800. Og tror i at man kan finde en forstærker og cd, der kan få en Mentor 8 til at lyde bedre end Helicon 800?

Nu spiller liiige de to højttalere slet ikke ens i karakteristik, så det vil ikke give mening at lave den finte.

Nogen synes bedst om Mentor'eren, mens andre får mere ud af en Helicon.

En god forstærker kan gøre verden til forskel på et sæt højttalere. Rigtigt mange bliver voldsomt overraskede, når vi bruger en ordentlig forstærker på især små højttalere. De tror simpelthen ikke at der kan komme så meget lyd ud af en standerhøjttaler (bare et eksempel).

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 19:08

Jeg har gravet en del i det, og det springende punkt for mig er, at det kan bruges til at prioritere med. Vi kan få bedre lyd hvis vi bruger mere på højttalere og mindre på forstærkere, cd-spillere mm., og det mener jeg er vigtigt særlig for yngre interesserede.
Budskabet, efter min mening, er ikke at vi ikke skal købe ordentligt grej! En 300W forstærker vil altid lyde bedre end en 30W forstærker, hvis der skal spilles lidt højt, men hvis jeg skulle bruge 50.000 kr på hifi idag ville jeg bruge de 45.000 på højttalere og resten på forstærker.

En anden blindtest: http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-quality.aspx - http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-quality.aspx

igen sættes en ganske billig int. forstærker op mod det meget eksklusive!
Hvorfor vil den det, lyde bedre altså?
Din påstand vil så være, at en 30 watt rørforstærker vil lyde dårligere end en 300 watt transistor ditto.
Selv hvis vi sammenligner med samme type forstærkeropbygning, er der absolut ingen garanti for, at flere watt er lig bedre lyd.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 19:12
Nu kan man indsætte det eller de mærker man har lyst til.
En større forstærker kan give mere volumen før den når klippe eller andre grænser, men ved det volumen hvor begge kan være med lyder de ens.
Man skulle dog tro at der kunne høres forskel?

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 19:17
Til jetex, mit sidste indlæg var til det foregående, vi postede næsten samtidig.
Min pointe med de 300W kontra 30w er blot at du kan spille højere, uden klipning. Ikke at den lyder bedre ved en styrke hvor de begge kan være med.

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 19:27

Til jetex, mit sidste indlæg var til det foregående, vi postede næsten samtidig.
Min pointe med de 300W kontra 30w er blot at du kan spille højere, uden klipning. Ikke at den lyder bedre ved en styrke hvor de begge kan være med.
Egentlig ikke, det er op til strømforsyningen hvad den magter, i forhold belastningen fra højttalerne..

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 19:31
Du mener, at de 300 w ikke nødvendigvis vil kunne spille højere? Hvis vi nu går ud fra at watterne er målt efter samme metode, så dog mon ikke

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 19:55
Hvis jeg ikke selv havde gjort mig mine egne erfaringer, så ville jeg som uerfaren her på siden være en kende forvirret. Er der ikke forskel på billigt og dyrere HIFI, kan man via blindtests ikke høre forskel? Er der ikke forskel i effekten på forstærkere, og er effekten egentlig ligegyldig?

Når det så er sagt, så giver jeg ikke ret meget for blindtests, og det skyldes mine egne erfaringer på det område, hvor jeg faktisk godt kunne blive i tvivl om det var et dyrt eller mindre dyrt anlæg jeg hørte. Ikke fordi at jeg ikke kunne høre forskel, men fordi at jeg vidste, at jeg overfor andre mennesker skulle afgive mine vurderinger - og hvad hvis jeg blev gjort til grin ? Og hvad hvis jeg ikke ramte rigtigt - altså alt sammen bundet op på nervøsitet, i det mindste for mit vedkommende. Og så har jeg oplevet flere gange, at enten kunne en forhandler præge meninger så kraftigt, at seancen var helt værdiløst - eller også kunne en tilhører der udviste en masse "Kompetance" faktisk medføre samme resultatet - han blev snakket efter munden. Ikke dermed sagt at en blindtest ikke kan fungere - det har bare ikke funket der hvor jeg har deltaget.

Nå - når bare i hygger jer med detLOLLOL

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 20:04

Du mener, at de 300 w ikke nødvendigvis vil kunne spille højere? Hvis vi nu går ud fra at watterne er målt efter samme metode, så dog mon ikke
Ja det mener jeg, det er belastningen og forstærkerens strømforsyning, der afgør hvordan og hvor højt du kan spille ( før clipping ).
En 30-50 watt rørforstærker ( høj spænding ) vil spille/lyde ligeså højt, som en 300 watt transistor forstærker ( lav spænding ). Og rørene lyder sikkert bedre end transistoren, hvis / når belastningen skifter fra ren måletone til reel virkelighed ( når musik gengives ).
Næste springende punkt er menneskets opfattelse af lyd og niveau, dette skal også medregnes i ligningen..

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 20:05
Om selve metoden er der skrevet tykke bøger, og en tilfældig blindtest i en butik, vil jeg heller ikke give så meget for, ikke at nogen butik nogensinde vil gøre det
Jeg kunne godt tænke mig at mødes med nogle andre interesserede for at teste lidt, for det er sq et voldsomt udsagn, når jeg betænker hvor længe High Fidelity (RIP) har fortalt os at der er enorm forskel på både det ene og andet!

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 20:18
Til jetex: så vidt vides er det ligegyldigt hvilken type forstærker du spænder foran en given højttaler, forstærkeren ser den samme impedans. Der er ikke forskel på spændingen ved et givent lydtryk, så de to forstærkere giver præcis samme spænding og strøm indtil den mindste når sin grænse.
Så den ene afgiver 10 gange så meget effekt som den anden. Svarende til ca. 9 dB, det kan de fleste høre
Jeg har egentlig lidt svært ved at se din pointe, du kan måske uddybe lidt?

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 20:58
Så vidt vides er det ikke så simpelt endda at sammenligne forskellige forstærkere
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektronisk_forst%C3%A6rker - http://da.wikipedia.org/wiki/Elektronisk_forst%C3%A6rker

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 20:58

Til jetex: så vidt vides er det ligegyldigt hvilken type forstærker du spænder foran en given højttaler, forstærkeren ser den samme impedans. Der er ikke forskel på spændingen ved et givent lydtryk, så de to forstærkere giver præcis samme spænding og strøm indtil den mindste når sin grænse.
Så den ene afgiver 10 gange så meget effekt som den anden. Svarende til ca. 9 dB, det kan de fleste høre
Jeg har egentlig lidt svært ved at se din pointe, du kan måske uddybe lidt?
For at rydde evt. misforståelser af vejen, 1 watt uanset forstærker er lig med 1 watt. Men måden de forskellige forstærkere arbejder på, vil gøre, at vi opfatter lyden fra rør op til 3-4 gange højere end transistoren.
Og det er forstærkerens strømforsyning og reserver, der er afgørende for lydens kvalitet ( hvis højttaleren har uhyrlige impedansdyk og fasedrej ).

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: Hamsjael
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 20:59
Jeg er med LarsGeisler her. Skal vi ikke lige konkludere, for at folk ikke bliver mere forvirrede, at Ohms lov stadig gælder. Dvs. der er ikke noget der hedder 30-50w ved høj spænding eller 300w ved lav spænding. Effekten der afsættes i højtaleren er P=u^2/R så i dit eksempel vil spændingen være ca. 3 gange så høj.

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 21:40
Dette fortæller intet om hvordan vi opfatter lyden/niveauet.
Og principperne i forstærkning er ikke ens, den ene er en strømforstærker, den anden er en spændingsforstærker ( ændrer dog ikke på afsat effekt i højttalerne ).

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: Ukke
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 22:56
Interessant test. (H)ABX tests burde der laves flere af når HIFI og "snake oil" skal vurderes. Tidskrævende, ja. Men de giver også et mere nuanceret billede.

Jeg valgte for længe siden at sælge mit dyre high-end anlæg og købe et sæt aktive højtalere + Squeezebox. Nu kan jeg nyde musikken uden at skulle konstant pille og opgradere. Jeg har tilmed fået et anlæg som spiller bedre, og som koster ca. 1/5 af hvad mit gamle anlæg kostede...

Man kan komme rigtigt langt med en forstærker fra fx. Virtue Audio, SONOS/Squeezebox, DAC og et par let-drevne højtalere.

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der blev postet et link som jeg synes er ret interessant og kunne være sjovt at høre hvad folk mener om det:  http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm - http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Testen er god nok, den fortæller bare ikke alt. Er det eksempelvis en højttaler der er ny for alle, vil man kunne have svært ved at lytte forskel på udstyret. Er "den billige kombination" en heldig kombination og den dyre en uheldig, så kan man let have noget der ligner hinanden.

Der findes også billige stykker udstyr der bare er pisse gode (NAD 3020 var en af dem) uden at nogen kan sige hvorfor, på samme vis som dyrt udstyr ikke nødvendigvis er pisse godt.

Derfor er det min holding at man bør blindteste på kendte komponenter (eget anlæg) og så kun skifte 1 enkelt komponent i selve testen.
For eksempel kunne det være vældigt interessant at lave en blindtest på eksempelvis strømkabler. Men det skal ikke være i et tilfældigt rum, men hjemme hos personen der har købt kablerne og mener at kunne høre forskel. Det skal være sådan at personen (personerne) der er med i testen står med deres eget anlæg i vante omgivelser, sådan at andre faktorer ikke spiller ind.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Så er der altså heller ikke mere "overarm" i dem. Effektopgivelserne er flotte i 8 ohm, men selv opgivelserne som Behringer giver, viser at det kniber med strømforsyning og udgangstrin, når impedanserne bliver lavere. En "overarmsforstærker", fordobler sit effektafgivelse, når impedansen halveres og så kan den drive masser af strøm gennem udgangstrinnet ved svære fasevinkler.

Al den massive effekt og strømformåen er dog kun vigtig ved "besværlige" højttalere (eksempelvis som mange B&W modeller). Et par letdrevne hornhøjttalere kan klare sig med en 50 watt'er.....

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 13-Maj-2013 kl. 23:36
Oh come on, Klaus. :-) der er da tale om to setup der er som nat og dag, og hvor det billige består af alt det "forkerte" : 5 m lakridskabel mellem en dvd og forstærker. Hele molevitten erstillet på en klapstol, alene "mikrofonien" burde afsløre det billige system, hvor meget jitter er der ikke i sådan en dvd.
At det skulle være et fantastisk system, altså komponenter til 4.000 spiller lige så godt som 70.000, den er langt ude, minder lidt om hypen der opstod omkring den aller først Playstation. I audiophile kredse i USA var der enighed om at sådan en var en af de bedste cd-spillere man havde hørt. Prøv at google det. Jeg læste om det i Stereophile, og det var ikke april

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Så er der altså heller ikke mere "overarm" i dem. Effektopgivelserne er flotte i 8 ohm, men selv opgivelserne som Behringer giver, viser at det kniber med strømforsyning og udgangstrin, når impedanserne bliver lavere. En "overarmsforstærker", fordobler sit effektafgivelse, når impedansen halveres og så kan den drive masser af strøm gennem udgangstrinnet ved svære fasevinkler.

Al den massive effekt og strømformåen er dog kun vigtig ved "besværlige" højttalere (eksempelvis som mange B&W modeller). Et par letdrevne hornhøjttalere kan klare sig med en 50 watt'er.....

Klaus

Jeg fastholder der er masser af overarm i dem, men du kan sagtenes få kraftigere forstærkere.
Crown som anses for at være nogle ganske stærke forstærkere, har heller ikke en fordobling, tror ikke helt din simple regel er det eneste som fortæller hvor stærk en forstærker er, selvom det er en ok tommelfingerregel.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 09:39
det er jo netop det der er interesant - hvorfor er det dyre anlæg ikke hands down the winner?

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

det er jo netop det der er interesant - hvorfor er det dyre anlæg ikke hands down the winner?
+1

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 10:18

De fleste "audiophile" tænker slet ikke sådan. De fordeler ikke pengene på forhånd. Det er en begynderfejl, som jeg også selv har været slem til at bruge. Faktum er at der ikke er et lineært forhold mellem pris og kvalitet, og dét forhold der giver den bedste ydelse, vil være forskelligt afhængigt af den enkelte situation. Et eksempel: Har du et lille rum, så kan du bruge små, relativt billige højttalere, som ikke nødvendigvis er særligt effektive. De skal faktisk have en ret god, gerne kraftig forstærker, og en god signalkilde. I et lille, godt rum hører man de finere detaljer væsentligt tydeligere, og derfor bliver kvaliteten af elektronikken vigtigere. I et stort rum bliver finesserne i første omgang mindre væsentlige, prioritet nummer ét er simpelthen at levere lydtryk nok. Derfor er det vigtigere at have store, effektive højttalere, og forstærkernes "kvalitet" er mindre væsentlig end at have effekt nok (uden relation til den nævnte blindtest iøvrigt). 

Dette fænomen er ikke isoleret til "hifi-nørderi", det forholder sig også sådan i professionel sammenhæng. Prøv at sammenligne studie-udstyr med PA-udstyr.

Når det er sagt, så er der imidlertid noget andet der gør sig gældende i audiophile kredse: Selve præmissen om at opnå maksimal lydkvalitet per investeret krone, findes simpelthen ikke. Det har taget mig en del år at lære at forstå at det er sådan rigtigt mange mennesker tænker, især dem der har penge nok til at købe det de har lyst til. Men hvis en velhavende audiophil forelsker sig i en bestemt forstærker, så køber han dén, uafhængigt af om det "giver mening" fra et investeringsmæssigt synspunkt. Hvis han har forelsket sig i en bestemt 10.000,-s højttaler, og mener at lige præcist dén spiller lige nøjagtigt sådan som han vil have det, så bruger han gerne flere hundrede tusinde kroner på at få lige præcist dén højttaler til at lyde så godt som muligt - også selv om det kan virke som en virkeligt dårlig idé, ud fra et objektivt synspunkt om at få mest lyd per krone.

Med andre ord, så er det dødfødt at forsøge at finde frem til logikken i high-end hifi. Det er IKKE en logisk investerings-hobby, hvis man vil have en hobby med meningsfyldte investeringer, så bliv obligationsinvestor. High-end hifi er meget lig rødvin. Det handler ikke om at finde frem til logikken, det handler om nydelse og følelser.

Og nu jeg er ved rødvin, så lad os tage fat i det med blindtests. Blindtests er faktisk relativt udbredte inden for rødvin, meget mere end for hifi. Men ligesom med hifi, så er der rigtigt mange mennesker der mener at dét der med dyr rødvin, det er bare fis i en hornlygte. Der var for nogle år siden en udsendelse i fjernsynet hvor man satte nogle “vin-entusiaster” til at blindsmage noget vin, og afslørede at de ikke kunne smage forskel på rødvin og hvidvin der var blevet farvet. Jeg har utallige gange hørt folk referere til dén udsendelse, som argument for at MAN ikke kan smage forskel på rødvin og hvidvin. Men faktum er, at det eneste dén test viste, var at de specifikke personer i den specifikke situation, ikke kunne smage forskel (eller rettere, fejl-diagnosticerede den vin de smagte - hvilket ikke er det samme som at de ikke smagte forskel). Men der er rigtigt mange mennesker der rent faktisk KAN finde ud af at diagnosticere en rødvin ved blindsmagning:

http://www.youtube.com/watch?v=tBi9PfZve84%20 - http://www.youtube.com/watch?v=tBi9PfZve84

Dette er fra en blindsmagsnings-konkurrence, hvor nogle vinkendere er i stand til at placere forskellige vine ret præcist. Selvfølgelig rammer de ikke hver gang, men hvis man ud fra det stadig mener at MAN ikke kan smage forskel på rødvin, så er man altså ignorant.

Der er to væsentlige pointer man kan trække frem ved at sammenligne de to blindsmagninger: Den ene er, at blot fordi man er entusiast, er man ikke nødvendigvis ekspert. Måske en lidt provokerende pointe at fremføre i et entusiast-forum, men sådan er det altså (jeg mener ikke noget arrogant med det, jeg er bestemt ikke ekspert i alle aspekter af hifi, om nogen overhovedet, fænomenet inkluderer mig). 

Den anden pointe er, at blindtestning kræver øvelse. Det handler ikke om evnen til at smage (eller lytte eller hvad man nu tester), men om viden om og erfaring med dét man tester. Det interessante er, at mens der er rigtigt mange blindsmagnings-eksperter i rødvin-verdenen, så er der så godt som ingen blindlytnings-eksperter i hifi. Og de få der er, arbejder hos nogle producenter der ikke er særligt interesserede i at dele ud af den viden de har opnået. Men blandt entusiaster, selv de der bruger blindtests som et meget aktivt argument (inklusive i denne tråd), er der nærmest ingen der har erfaring med kategorisk blindtestning. Man hiver de samme tre artikler fra det store internet frem, og tærsker dem til døde i forsøget på at argumentere for at MAN ikke kan høre forskel på noget som helst.

Jeg har mødt rigtigt mange mennesker der ikke kan høre forskel på om højttalerne er sat i modfase eller ej. Jeg har sågar oplevet ganske dyre anlæg, hvor højttalerne var forkert monteret. Det har intet at gøre med om lytteren KAN høre forskel - det kan han hvis han kan høre på mindst ét øre - men om at vide hvad man skal lytte efter. Jeg har oplevet selv relativt dyre anlæg sat forkert sammen, så højttalerne var i modfase, og ejerne opdagede det først da jeg påpegede det. Har man trænet bare en smule i hvordan modfase lyder, så spotter man det som regel på to sekunder. Banalt eksempel, men det viser bare hvor nødvendigt det er at have træning i at lytte, hvis man skal kunne diagnosticere, og ikke bare kunne sige “jeg synes det lyder godt” (Harman har iøvrigt lavet et ganske glimrende http://harmanhowtolisten.blogspot.dk/ - lyttetrænings-program , som kan anbefales). Men som sagt, der er så godt som ingen der har brugt tiden på at træne sig op i blindlytning, på samme måde som visse vinkendere har trænet sig op i blindsmagning.

Min pointe med dét er, at uanset hvor mange blindtests du laver, så er de intet værd hvis de ikke er foretaget af nogen der har erfaring specifikt med BLINDTESTS. Ikke bare “jeg har været hifi-entusiast i 40 år”, men specifikt blindtests. Man kan komme med mange argumenter for hvorfor det er sådan, og hvorfor det ikke burde være sådan, men faktum er at de så godt som ikke eksisterer. Dette fænomen alene gør kategorisk blindlytning omsonst (medmindre naturligvis at man selv tager handsken op).

Beklager den lange smøre, som fører mig hen til pointen: Der er mange forskellige argumenter, som har været fremført til døde, for hvorfor 100 gange ABX test af to setups ikke er nogen god fremgangsmåde. Jeg mener at den RIGTIGE “blindtest” af om det hele bare er fup, eller om “non-believerne” har fat i den lange ende, desværre er tests som er for anekdotiske til at de vil acceptere dem (da de ikke er repetérbare) - og derfor bliver debatten aldrig “afgjort”. 

Den endelige dom, er ganske simpel: Hvilken fremgangsmåde kan vi bruge til at opnå god lyd? Faktum er, at jeg endnu ikke har hørt et vellydende anlæg demonstreret af én der deler holdningen om at DAC’er, forstærkere og kabler lyder ens. Det er ikke pris-snobberi, jeg har hørt mange særdeles vellydende, BILLIGE anlæg. Men fælles for dem er at INGEN af dem er ejet af folk der mener man ikke kan høre forskel på DAC’er og forstærkere. Ejerne af disse anlæg er MINDST lige så hardcore nørdede som ejerne af ultra-highend hifi. De har bare tilfældigvis ikke særligt mange penge at smide efter det. Men jeg har altså til gode at høre et godt anlæg hos én der mener der ingen forskel er. Jeg har også til gode at få en overbevisende oplevelse af et anlæg med dyre højttalere og billig elektronik, for eksempel, sådan som LarsGeisler slår til lyd for.

Derfor kan man jo spørge sig selv hvad det helt præcist er formålet er med at overbevise andre om at “man” ikke kan høre forskel. Et eller andet sted er formålet vel ikke at høre forskel på A og B, men at nå frem til et vellydende anlæg. Så synes jeg faktisk det er mindre væsentligt om vejen dértil var logisk eller ej. Især fordi jeg som sagt ikke har fået nogen opfattelse af at det virker særligt godt at gå “logisk” frem.

Et andet problem er at denne debat som regel føres som en krig mellem de to yderpunkter i debatten, mens det rigtige svar formentligt - som altid - ligger et sted midt imellem.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 10:30
Elsker at læse dine indlæg Otto, uanset om jeg er enig med dig eller ej, så er du altid velargumenterende.

Det der altid slår mig er, at mange herinde jo netop siger de kan høre forskel, nærmest uanset hvad ændring de laver på deres anlæg. Så får deres anlæg en x-faktor bedre lyd hver gang og de hører detaljer osv som de ikke har lagt mærke til før?

Jeg synes den test som er udgangspunktet mere fortæller at 63% kunne høre forskel, de var bare ikke enige om hvad der lød bedst.

Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 11:07
Jeg mener at man næsten altid kan høre forskel. Forskellige forstærkere farver lyden forskelligt. En forstærker der egentligt ikke lyder specielt godt matcher nogle gange en bestemt højttaler rigtig godt, og i den sammenhæng er det rigtigt vanskeligt at vurdere om det er en god eller dårlig forstærker. Det er en kombination af komponenter, omgivelser, andre parametre, samt ikke mindst ørerne der lytter der afgør hvordan lyden opfattes. 

Jeg tror de fleste herinde kender situationen hvor man har haft en hektisk dag og har så meget uro i kroppen at man har det svært ved at nyde musik, ligegyldigt hvor godt det lyder? Ellers ved de fleste at musik kan være helt ulideligt hvis man har tømmermænd:-)

Det kan heldigvis fint lade sig gøre at være enige om at være uenige og respektere andres synspunkter og præferencer. Diskussionen om hvad der lyder godt kan godt blive lidt skinger da det som udgangspunkt er umuligt at nå til enighed når der diskuteres smag. 

-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 11:18

Elsker at læse dine indlæg Otto, uanset om jeg er enig med dig eller ej, så er du altid velargumenterende.

"Altid" er et stort ord, som jeg ikke helt selv mener jeg kan leve op til...

Det der altid slår mig er, at mange herinde jo netop siger de kan høre forskel, nærmest uanset hvad ændring de laver på deres anlæg. Så får deres anlæg en x-faktor bedre lyd hver gang og de hører detaljer osv som de ikke har lagt mærke til før?

Det har du helt sikkert ret i, og det er også dérfor jeg siger at sandheden nok ligger et sted imellem de to yderpunkter. Jeg mener afgjort at mange, i virkeligheden nok de allerfleste, hifi-entusiaster lider kraftigt under for hurtige konklusioner. Man oplever en ting, og så hugger man i sten at det er lige præcist sådan det hænger sammen og det kan der ikke rokkes ved, man har jo selv hørt det. Det er lidt beslægtet med dét fænomen at dét man oplever i én specifik sammenhæng, bliver ophøjet til at være universelt gældende. Men som regel overser man en række væsentlige faktorer, som gør at oplevelsen ikke nødvendigvis var retvisende.

Jeg mener man skal lade være med at gå i de fælder, men jeg mener ikke at vejen til at undgå at blive snydt, er at overbevise sig selv om at der ikke er forskel. Så mener jeg man er blevet nøjagtigt lige så meget snydt. Jeg oplever at "non-believers" har meget stor fokus på netop dette, at undgå at blive snydt. Jeg forstår egentlig slet ikke rigtigt hvordan det er man kan blive snydt hvis man ikke mener der er forskel. Hvis man ikke oplever en forskel, så lader man vel være med at købe noget, og så eksisterer problemet ikke.

De eneste der bliver SNYDT-snydt, er dem der køber ud fra hvad andre skriver på nettet, i stedet for at lytte selv. Hvadenten de køber noget eller lader være, hvadenten de køber dyrt eller billigt, så er sandsynligheden for at de ender med det der er det rigtige for dem, ret lille. Når der kan skabes en debat om hvorvidt der overhovedet ER forskel på forskellige hifi-produkter, så siger det måske lidt om hvor risikabelt det er at lægge sin købsbeslutning over i hænderne på en masse vildt fremmede mennesker... Ikke desto mindre er det dét flertallet efterhånden gør.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 11:36
Til Otto J: Tak for din karakteristik af audiophile, som vel kan opsummeres i, at de er en flok irrationale, ikke-logiske mennesker som styres af deres følelser.
OG det er da helt ok, jeg har intet imod en sådan hobby - der hvor jeg stritter imod er når det igen og igen fremføres urigtige påstande, så som: der er forskel på kabler, der er forskel på forstærkere, der er forskel på DACs, der er forskel på cd-spillere osv...
Men jeg har intet imod at man køber udstyr i efter byggekvalitet, materialer og design, det gør vi i så mange andre sammenhænge. MEn vi fortjener at vide sandheden om det.

Det kan være en sjov og elskelig hobby at tro at jorden er flad, men det er stadig forkert!

Branchen, og du er jo del af denne, har haft masser af tid til at tilbagevise de mange blindtest der er foretaget igennem tiderne.
Hvorfor gør de ikke det? Hvis jeg fremstillede en forstærker som klart lød bedre end alle andre, så ville jeg da reklamere med det! Krell eller et af de andre eksotiske mærker, burde da nok kunne demonstrere at deres forstærkere lyder bedre end en 2.000krs ditto.

Men de kan ikke, og ønsker det i hvert fald ikke. Sjovt nok kan man heller ikke finde reklamer hvor noget mærke egentlig påstår at være bedre end andre - det skrives altid mellem linierne. Se f.eks. hvad HiFiklubben skriver på deres side om Sonos og Bluesound, det fremstår indirekte klart at Bluesound er bedre: "Det nye Bluesound-system giver dig det allerbedste fra det trådløse musikunivers, uden at du behøver at gå på kompromis med lydkvaliteten eller droppe dit nuværende anlæg", underforstået andre med andre systemer må du gå på kompromis, ja måske skal du ligefrem adskifte dit udstyr for at få ordentlig streamet lyd fra host*sonos*host.

Eller på din egen side, tag en Musical Fidelity M3, CD-afspiller til 10K.
Hvor tågesnak som :"Efter at have designet en konstruktion der resulterer i lav forvrængning, ret frekvensgang, lavt støjniveau og lav jitter, er arbejdet gået videre til fintuning af lyden. Dette indebærer først og fremmest filter-teknologien, hvor en stor del af forklaringen på musikaliteten i afspilleren skal findes."

Og præcis hvad betyder det? Det gør lyden til hvad?
Men du vover ikke påstanden: "Den spiller bedre end en dvd-spiller til 500kr", hvorfor ikke? Fordi den ikke gør det!
Modbevis det, jeg har nok en gammel dvd spiller stående et sted, og du har en butik så det burde jo kunne arrangeres.

Blindtests. Du hævder at der mange forskellige argumenter imod blindtest, men du kommer ikke med et eneste! Jo, du hævder at de mennesker der skal udføre blindtest skal have erfaring specifikt med BLINDTESTS (din fremhævning).

Altså for at høre forskel på et anlæg til 4.000kr og et til 70.000kr skal vi have nogle ganske særlig trænede lyttere, ellers kan de ikke høre forskel.
Skal vi ikke lige lade den stå et øjeblik.

Den endelig dom: Blindtests, er det eneste middel til at afgøre hvad vi faktisk bør investere i.
Det de siger at at vi lytter til vores højttalere, (og vores rum) mens alt det andet spiller en meget lille rolle!

Derfor er fornuftigt at bruge penge på højttalere (og rum behandling, hvis den residerende indretningsarkitekt tillader det :-), da alt det andet ikke giver dig bedre lyd, kun en evig usikkerhed om hvorvidt det kunne lyde endnu bedre med en ny forstærker, cd, kabler osv.

Sandheden ligger ikke midt imellem. Du har ingen belæg for at hævde at der er hørbare forskelle.
Mvh Lars

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 11:56

Til Otto J: Tak for din karakteristik af audiophile, som vel kan opsummeres i, at de er en flok irrationale, ikke-logiske mennesker som styres af deres følelser.

Jeg synes du med det udsagn udstråler en meget arrogant holdning til følelsesladede mennesker, men ja.

Jeg kan ikke se pointen i at fortsætte med en debat hvor du ikke ønsker at anerkende de argumenter jeg fremfører.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 12:03
Læs nu lige den næste sætning også!
OG det er da helt ok, jeg har intet imod en sådan hobby!
Og det jo din karakteristik af dine kunder!
Hvilke argumenter er det jeg ikke anerkender?
Jeg mener at jeg har adresseret dine indvendinger, jeg har adresseret din kritik af blindtest, men hvis du ingen andre argumenter har, ja så må det jo stoppe her!

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 12:09

Meget fint retorisk kneb, som ikke ændrer på den nedladende tone.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Meget fint retorisk kneb, som ikke ændrer på den nedladende tone.

Hvad med at forholde dig til de øvrige 98% af indlægget.

Vil du f.eks, arrangere en blindtest?

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 12:28

Vil du f.eks, arrangere en blindtest?

Butikken er åben.

Hvorfor skulle jeg arrangere en blindtest som jeg lige har argumenteret for er meningsløs? Hvem skal lytte, når jeg nu har argumenteret for at JEG mener det kræver øvelse i dén specifikke disciplin? Så giver det jo lissom ikke mening at jeg gør det. Det skal nødvendigvis være nogen der mener de kan.

Jeg har overværet én lytte forskel på strømkabler, med en statistisk signifikans som ikke er god nok til videnskaben, men er god nok til at få mig til at holde op med kategorisk at afvise at det kan gøre en forskel. Personen er bruger på forummet, måske vil han gerne give en demonstration for dig også.

At du så tilsyneladende mener at dét at det pludselig bliver vanskeligt at høre hvad der er sat til, når man bliver udsat for en blindtest, gør hele  hifi interessen til fis i en hornlygte, det er en holdning som du skal have lov til at have.

(See what I did there?)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 12:36
Okay du anerkender ganske enkelt ikke blindtests. Så du giver mig ret i, at det er tvivlsomt om der kan høres forskel i en blindtest, eller hvordan.
Kan du opstille to systemer,  med samme højttalere, som vi, du, nogen kan høre forskel på?
Så simpelt kan det jo stilles op.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

En god forstærker kan gøre verden til forskel på et sæt højttalere. Rigtigt mange bliver voldsomt overraskede, når vi bruger en ordentlig forstærker på især små højttalere. De tror simpelthen ikke at der kan komme så meget lyd ud af en standerhøjttaler (bare et eksempel).

Kan en god forstærker virkelig få dårlige højtalere til at lyde godt? (og gider du definere god og dårlig?). Pris er efter min mening en rigtig dårlig indikator i den her branche.

Jeg er ret enig med Steve her. Der er noget galt med begreberne. Og så vil jeg lige kaste et begreb yderligere ind. Individualitet! Hvad du/Steve eller andre høre, det er ikke sikkert jeg kan/vil/gider høre det samme.
Kan vi så bruge det til noget? Wink

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: Nille44
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:00

Din skarpe retorik Lars, er jo ikke et hak bedre end dem som påstår at de kan høre forskel på kabler, men selfølgelig kan man høre forskel på en billig og en dyr cd-afspiller, og hold nu op med og bede om begrundelse for min påstand, for det kan jeg ikke give dig. Ikke mere end at du kan begrunde din påstand om at der ikke er forskel!

-------------
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll

Skrevet af: Sejrsen
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:01

Jeg har overværet én lytte forskel på strømkabler, med en statistisk signifikans som ikke er god nok til videnskaben, men er god nok til at få mig til at holde op med kategorisk at afvise at det kan gøre en forskel.
Det er altså en kommentar, der ligger under din standard, og som gør, at man kan betvivle din objektivitet som forhandler (og din indsigt i statistisk signifikans). Kan du give flere detaljer fra testen, evt. resultater?

Ved godt at det er et af de kedelig links, der altid bliver trukket frem

http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ -

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Din skarpe retorik Lars, er jo ikke et hak bedre end dem som påstår at de kan høre forskel på kabler, men selfølgelig kan man høre forskel på en billig og en dyr cd-afspiller, og hold nu op med og bede om begrundelse for min påstand, for det kan jeg ikke give dig. Ikke mere end at du kan begrunde din påstand om at der ikke er forskel!

Det er jo ligesom der det startede, med dette link

http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm - http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Derfor er der ikke forskel.

Altså hele denne dislkussion drejer sig jo om begrundelse, så det må vel kunne fordres.
Hele min interesse for dette startede netop med at jeg søgte noget belæg for at jeg brugte 3.000kr på et kabel. Prøv selv at google!

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:11

Okay du anerkender ganske enkelt ikke blindtests. Så du giver mig ret i, at det er tvivlsomt om der kan høres forskel i en blindtest, eller hvordan.

Jeg føler at du lægger noget andet i mine formuleringer end jeg mener, derfor vil jeg ikke bare sige ja eller nej til det spørgsmål: Jeg mener at det helt generelt er svært at udføre en blindtest, selv i tilfælde hvor der bevisligt findes relativt store forskelle. Derfor mener jeg ikke at dét at nogle ikke kan høre forskel i en blindtest, er det samme som at sige at der ikke er hørbar forskel.

Med andre ord, jeg giver dig ikke ret i de ting du siger, men jeg tror du har forstået dét jeg siger rigtigt.

Jeg mener ikke det giver mening at køre mere rundt i dét, så længe vi er uenige i den helt grundlæggende præmis for hvad formålet med hifi er. Så længe du definerer det sådan at der skal kunne påvises en uomtvistelig forskel i en blindtest, for at købet af et givent produkt kan forsvares, så forsøger vi på to forskellige ting, og så giver det ikke mening at forsøge at blive enige.

Kan du opstille to systemer,  med samme højttalere, som vi, du, nogen kan høre forskel på?
Så simpelt kan det jo stilles op.

Som sagt, butikken er åben. Jeg lægger gerne lokale og udstyr til, men at udføre selve testen må være op til dem der mener de har noget at bevise.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Sejrsen Sejrsen skrev:

Det er altså en kommentar, der ligger under din standard, og som gør, at man kan betvivle din objektivitet som forhandler (og din indsigt i statistisk signifikans). Kan du give flere detaljer fra testen, evt. resultater?

Det har jeg lovet ikke at gøre, så det kan jeg ikke nej. Hvis det ikke er godt nok, så må man jo se bort fra det argument. Men bemærk at jeg ikke bruger det som argument for at der ER forskel, jeg bruger det som argument for ikke at jeg ikke kan afvise det. Stor forskel.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:17

Det er jo ligesom der det startede, med dette link

http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm - http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Derfor er der ikke forskel.

Altså hele denne dislkussion drejer sig jo om begrundelse, så det må vel kunne fordres.
Hele min interesse for dette startede netop med at jeg søgte noget belæg for at jeg brugte 3.000kr på et kabel. Prøv selv at google!
Jeg kender godt den test, og syntes bestemt at det var spænende læsning, men en enkel test fundet på nettet, gør da ikke at jeg ændre min ellers kritiske holdning til HIFI, til ren fornægtelse!!
Du burde som alle andre rationelle mennesker tage testen med i dit samlede holdnings billede istedet for og se det som et videnskabeligt bevis.
Der er rigtig meget humbuk i HIFI salg ja, men som tidlige nævnt så findes det rationelle svar et sted i midten!

-------------
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:21
Til Otto: Du skriver " Jeg mener at det helt generelt er svært at udføre en blindtest, selv i tilfælde hvor der bevisligt findes relativt store forskelle."

men jeg synes bare, at med hele branchens anprisning af udstyr, hvor der jo til stadighed opnås bedre resultatater når udstyret beskrives, så burde det vel ikke kræve en særlig uddannelse som blindtester for at høre forskel.
Alene det argument, synes jeg, taler for at der er meget små, om nogen forskelle at afsløre.

Skrevet af: Simon R.
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:27

Men de kan ikke, og ønsker det i hvert fald ikke. Sjovt nok kan man heller ikke finde reklamer hvor noget mærke egentlig påstår at være bedre end andre - det skrives altid mellem linierne. Se f.eks. hvad HiFiklubben skriver på deres side om Sonos og Bluesound, det fremstår indirekte klart at Bluesound er bedre: "Det nye Bluesound-system giver dig det allerbedste fra det trådløse musikunivers, uden at du behøver at gå på kompromis med lydkvaliteten eller droppe dit nuværende anlæg"...

At ingen skriver i reklamerne, at deres anlæg/produkt er bedre end andres, skyldes nok mest, at det er ulovligt ifølge markedsføringsloven Wink

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:34
Til Simon R. : Det er ikke ulovligt at sammenligne eller hævde en kvalitetsforskel, hvis du kan dokumentere forskellen!

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:36

Det handler ikke om at finde frem til logikken, det handler om nydelse og følelser.

Og i dette ligger der ekstremt meget psykologi og personlig holdning samtidig. 

Men faktum er, at det eneste dén test viste, var at de specifikke personer i den specifikke situation, ikke kunne smage forskel (eller rettere, fejl-diagnosticerede den vin de smagte - hvilket ikke er det samme som at de ikke smagte forskel). Men der er rigtigt mange mennesker der rent faktisk KAN finde ud af at diagnosticere en rødvin ved blindsmagning:

Forskellen er lidt, at der kan være konkrete ingredienser i en vin som gør, at man kan GENKENDE en smag/ingrediens. Men det fortæller intet om, hvorvidt den er god dårlig. Det vil den som regel blive vurderet, ud fra nogle konkrete kriterier, f.eks hvilken landsdel den kommer fra.
Men det springende ord i det her er, GENKENDELSE!

Dette er fra en blindsmagsnings-konkurrence, hvor nogle vinkendere er i stand til at placere forskellige vine ret præcist. Selvfølgelig rammer de ikke hver gang, men hvis man ud fra det stadig mener at MAN ikke kan smage forskel på rødvin, så er man altså ignorant.

De kan smage forskel, fordi de GENKENDER nogle ting ved det de smager.

Den anden pointe er, at blindtestning kræver øvelse. Det handler ikke om evnen til at smage (eller lytte eller hvad man nu tester), men om viden om og erfaring med dét man tester. 

Bingo!

Man hiver de samme tre artikler fra det store internet frem, og tærsker dem til døde i forsøget på at argumentere for at MAN ikke kan høre forskel på noget som helst.

Og så knækkede det hele. For det om man kan høre forskel, (hvilket de fleste kan), det ender som regel ud i en diskussion om god/dårlig lyd. Og så har man forplumret det hele.
Faktum er, at man nok i de fleste tilfælde KAN høre forskel. Men hvorvidt det er til det gode eller dårlige, det kræver referencer, viden og erfaring!

Jeg har mødt rigtigt mange mennesker der ikke kan høre forskel på om højttalerne er sat i modfase eller ej.

Men de kan sikkert høre forskel, hvis du sætter et tilsvarende højtalere til i fase, og afspiller det samme. Specielt hvis det er kort tid efter de lige har hørt dem i modfase. Viden, erfaring! 

Derfor kan man jo spørge sig selv hvad det helt præcist er formålet er med at overbevise andre om at “man” ikke kan høre forskel. Et eller andet sted er formålet vel ikke at høre forskel på A og B, men at nå frem til et vellydende anlæg.

Forudsætningen for, at man kan skelne, kræver der er noget at skelne imellem. Forudsætningen for at kunne stadfæste hvorvidt noget er god, dårlig eller bedre end noget andet, det kræver en forud definition af begreberne, god og dårlig. Disse findes mig bekendt ikke i HiFi/lyd branchen, men sættes oftest lig med priser og mærker. Der findes muligvis tekniske indikatorer, i form af komponenter, men det er nu engang indikatorer.

Et andet problem er at denne debat som regel føres som en krig mellem de to yderpunkter i debatten, mens det rigtige svar formentligt - som altid - ligger et sted midt imellem.

Det rigtige svar kommer aldrig, før der er nogen der angiver formålet! Som jeg oftest læser det, så bliver det som regel en debat om forskel, der bunder i god/dårlig (eller mindre/mere korrekt angivelse af lyd). Og så mangler der jo, som netop nævnt, nogle definitioner.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:38

Til Simon R. : Det er ikke ulovligt at sammenligne eller hævde en kvalitetsforskel, hvis du kan dokumentere forskellen!

Du må ikke skrive/sige "Coca-Cola er den bedste cola du kan købe" fx, eller "Vores iPhone er den bedste smartphone på markedet". Så, jo. Du må kun sige "Dens skærm har så og så høj en opløsning" osv osv., altså fremhæve facts og på den måde se om du kan få folk til at tro på at det er det bedste produkt...

Du skrev "Hvorfor skriver folk ikke at deres produkt er bedre..." - og det er derfor.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:41

.. og i øvrigt, jo det er ulovligt at sammenligne med et specifikt, konkurrerende produkt. Har du nogensinde set en reklame hvor Coca-Cola konkurrerer mod Pepsi fx?

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:41

Hvorfor er det en selvfølgelig, at "man" kan høre forskel på en billig og en dyr cd-afspiller?
Den selvfølge er efter min mening taget ud af en kontekst. Den forudsætter ihvertfald noget som mangler. Så på den led vil jeg som altid tage afstand for så sådan en påstand.

Formuleringen burde have været:
Under de rette forhold, kan man selvfølgelig høre forskel på en billig og dyr cd-afspiller. Og så skal man blot skabe de rette forhold, ud fra det resultat man ønsker.

Og nej - Jeg arbejder ikke for en producent i HiFi branchen LOL 

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:43

Til Otto: Du skriver " Jeg mener at det helt generelt er svært at udføre en blindtest, selv i tilfælde hvor der bevisligt findes relativt store forskelle."

men jeg synes bare, at med hele branchens anprisning af udstyr, hvor der jo til stadighed opnås bedre resultatater når udstyret beskrives, så burde det vel ikke kræve en særlig uddannelse som blindtester for at høre forskel.
Alene det argument, synes jeg, taler for at der er meget små, om nogen forskelle at afsløre.

Det er jo en fair konklusion. Jeg mener så afgjort at rigtigt mange hifi entusiaster putter nogle helt skæve superlativer på, når de beskriver forskelle. Når folk siger at det er "som at få helt nyt anlæg" fordi de har fået nye fødder på forstærkeren, så står jeg også helt af. Hvad kalder de mennesker det så når de har fået nye højttalere? Måske handler high-end hifi ikke om de "kæmpestore" forskelle som entusiasterne selv giver udtryk for at der er. Måske ER det bare vildt overdrevne superlativer, og dét det i virkeligheden handler om, er at fluekneppe med små petitesser, som er knapt hørbare.

Men dén moderation har du jo afskåret dig fra. Du mener ikke sandheden ligger et sted imellem, du mener det hele er fup, basta. Men alt er jo relativt. Hvad så, hvis dét nogle synes er himmelvidt meget bedre, i virkeligheden objektivt set er en meget lille ændring? Så lille, at det er svært, hvis ikke umuligt, at spotte i en blindtest?

Hvis du fik en køretur i en formel 1 racer, så tvivler jeg på at du ville kunne mærke forskel på om du kører rundt på banen på 1.30 eller 1.31. Begge dele er bare pisse hurtigt. Men for ham det betyder noget for - racerkøreren - er et sekund på en omgang i en formel 1 racer, "nat og dag". Er det så objektivt forkert, hvis han siger at bilen er blevet mega langsom, fordi han har mistet 1 sekund?

Men helt grundlæggende så begår du en klassisk fejl i forbindelse med blindtests: Man kan ikke bruge en blindtest til at påvise at der ikke er forskel. Du kan højst påvise at der ER forskel, aldrig at den ikke er der. Ganske enkelt fordi du ikke kan afvise at der findes forskelle som er mindre end du kan påvise med den specifikke test. Hvis jeg giver dig to skåle med M&M's, og du ikke kan se forskel på hvor mange der er i, så kan du ikke bare konkludere at der er lige mange i hver. Hvis der er 99 i den ene og 100 i den anden, så er der bevisligt en forskel, selv om din "blindtest" ikke fandt den.

Du kan så konkludere at forskellen er mindre end hvad du finder relevant, det er jo reelt nok. Men det er ikke retvisende at gå rundt og overbevise folk om at der ikke er forskel på lyden fra to forstærkere. Det har DU ikke belæg for at sige.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:43
Til Nille44: Du skriver: "Jeg kender godt den test, og syntes bestemt at det var spænende læsning, men en enkel test fundet på nettet, gør da ikke at jeg ændre min ellers kritiske holdning til HIFI, til ren fornægtelse!!"

Det som du skylder svar på hvordan man kunne undgå at høre forskel.
Jeg vurderer det ud fra følgende præmisser:

* 5 m lakridskabel, kan aldrig lyde ligeså godt XLR i flere tusinde kr klassen.
* En billig DVD spiller kan aldrig lyde ligeså godt som Wadia til 20.000 kr.
* En 2000 kr int. forstærker kan aldrig .... som forforstærker + Effekt til 40-50 Kkr.    

Dette er vel almindelige "sandheder" i HiFi verdenen, eller hvad?

Så hvordan kan det gå til at det billige anlæg spiller ligeop med det dyre?

Mindst et af ovenstående udsagn må være falskt. Og ikke alene falskt, men den billige komponet må være så god at den opvejer de to andre udsagn.
F.eks. Hvis vi antager at lakridskablet er bedre end XLR kablet, så ska ldet være så godt, at det også opvejer kvalitets forringelsen mellem DVD og Wadia og kvalitetsforringelsen mellem forstærkerne!

Det bliver, efter min mening, nogle heftige krav - så er det nok nemmere at erkende at der ingen hørbar forskel er.

Mvh

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:56

og hvilken "lydstandars" skal man så bruge til det?.....smag og behag

-------------

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Faktum er, at man nok i de fleste tilfælde KAN høre forskel.

Men er det så dit eller LarsGeislers "faktum", som er FAKTUM?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 14:10

Faktum er, at man nok i de fleste tilfælde KAN høre forskel.

Men er det så dit eller LarsGeislers "faktum", som er FAKTUM?

Jeg var nødt til at bøje mig lidt i min udtalelse, da det har så store individuelle betydninger, at det kan være alt fra min til Lars´s udtalelser, som er faktum. For faktum er jo også, at en døv ikke vil kunne høre forskel, uanset hvilke scenarie man så stiller op.
Det var derfor jeg strakte mig og skrev, "man nok i de fleste tilfælde". Jeg burde måske have skrevet, "de fleste nok kan høre forskel", i relation til mod/med fase.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 14:10
Til Otto 13:43 (det går så hurtigt aå jeg synes der skal klokke på :-)

Du skriver: "Måske ER det bare vildt overdrevne superlativer, og dét det i virkeligheden handler om, er at fluekneppe med små petitesser, som er knapt hørbare."

Ja, det kan jeg give dig ret i.

"Men dén moderation har du jo afskåret dig fra. Du mener ikke sandheden ligger et sted imellem, du mener det hele er fup, basta. Men alt er jo relativt. Hvad så, hvis dét nogle synes er himmelvidt meget bedre, i virkeligheden objektivt set er en meget lille ændring? Så lille, at det er svært, hvis ikke umuligt, at spotte i en blindtest?"

Hvis det IKKE kan spottes i en blindtest, hvor kan det så spottes?
Vi har så målinger, men blindtest viser jo netop, at målinger ikke kan koreleres med kvalitet - de fleste store, dyre apparater måler bedre end billige.

Formel 1 analogien kan jeg godt lide, jeg er stor fan, men der jo den store forskel at i formel 1, er der et helt objektiv kvalitetsmål: Omgangstiden.
Det har vi ikke i HiFi, så en person kan hævde en lille forbedring, som person B ikke kan høre, så for at afgøre det må vi bruge det eneste redskab vi har, blindtest.

"Man kan ikke bruge en blindtest til at påvise at der ikke er forskel. Du kan højst påvise at der ER forskel, aldrig at den ikke er der."

Det er helt korrekt! Det omvendte er meget nemmere, så jeg ønsker bare en fornuftig kontrolleret blindtest gennemført, der viser en utvetydig forskel på to forstærkere, så vil hele denne diskussion blive meget anderledes.

Og det undrer mig at det ikke er gennemført.

Mvh Lars

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 14:11
jeg hører selv til dem der har hørt forskel på div kabler og lign. jeg er dog bevæget mig væk fra den tendens med kabler og lign.

jeg tror bare ikke at det er enten sort eller hvidt.

men lad os antage at der ikke er forskel på lyden af div komponenter. men at rigtig mange oplever en forbedring af lyden , ved evt at købe et dyrt kabel . Hvis de oplever en forbedring af lyden , der reelt ikke er der , men skyldes placebo. Hvad så! hvis den givne mand oplever et "løft" i lyden , har det jo været alle pengene vær. Jeg oplever også at min bio lyder bedre når den er ren og støvsuget......ja - jeg er på vej væk fra emnet. Og ja - har ret så svært ved at formulere mig. Men jeg håber at i kan se hvor jeg vil hen :-)

Min personlige holdning og praktisk erfaring siger mig at der er forskel.

men jeg vil ikke udelukke at mit syn giver lidt krydderi til den samlede oplevelse af lyd

-------------

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 14:18
Lad mig lige gentage, at jeg intet har imod dyrt grej - jeg har såmænd selv en del af detSmile
Det som det her kan bruges til er at opnå bedre lyd, ved at vi kan koncentrere os om det der virkelig batter: Højttalere og rum.
Min tese her er at mange anlæg ville lyde bedre, hvis prioriteringen havde været mere på højttalere end på resten.
(og vi kan vel godt genkende god lyd når vi hører det Wink)

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 14:22

Ahh, der reddede du lige min dag!
Definer lige god lyd, tak!

LOL

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 14:27

LOL

Du ved ligesom det blev sagt om pornografi engang:
Jeg kan ikke lige definere det, men jeg kan kende det når jeg ser det LOL

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 14:37
Til p.las: Det du beskriver meget præcist er de psykologiske effekter vi kan opleve i mange forhold: Bilen kører bedre når jeg lige har brugt to timer på at vaske og støvsuge, kameraet virker bedre når jeg får en ny taske, mine højttalere lød bedre da jeg havde sat banastik på - jo jo det syntes jeg bestemt!
Og der er jo ikke noget galt i ordentlige materialer osv, hvis man føler et givent apparat spiller bedre, ja så skal man da ikke stå til ansvar overfor nogen (det skulle da lige være konen) omkring det.
Faktisk viser forskningen, at bare det at man gør noget, uanset hvad, vil det have en effekt.
Så det gælder selvfølgelig også ved HiFi, hvor en hel branche står bag de subjektive oplevelser.
Blindtest og ABX test har bare vist at det ikke holder i virkeligheden.

Skrevet af: Sejrsen
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 14:52

Til p.las: Det du beskriver meget præcist er de psykologiske effekter vi kan opleve i mange forhold: Bilen kører bedre når jeg lige har brugt to timer på at vaske og støvsuge, kameraet virker bedre når jeg får en ny taske, mine højttalere lød bedre da jeg havde sat banastik på - jo jo det syntes jeg bestemt!
Og der er jo ikke noget galt i ordentlige materialer osv, hvis man føler et givent apparat spiller bedre, ja så skal man da ikke stå til ansvar overfor nogen (det skulle da lige være konen) omkring det.
Faktisk viser forskningen, at bare det at man gør noget, uanset hvad, vil det have en effekt.
Så det gælder selvfølgelig også ved HiFi, hvor en hel branche står bag de subjektive oplevelser.
Blindtest og ABX test har bare vist at det ikke holder i virkeligheden.

Nemlig ja. Helt enig.Clap

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 14:57

Lad mig lige gentage, at jeg intet har imod dyrt grej - jeg har såmænd selv en del af detSmile
Det som det her kan bruges til er at opnå bedre lyd, ved at vi kan koncentrere os om det der virkelig batter: Højttalere og rum.
Min tese her er at mange anlæg ville lyde bedre, hvis prioriteringen havde været mere på højttalere end på resten.

Jeg er 110% enig i at der er for lidt fokus på akustik og højttalernes interageren med akustikken. Det er helt sikkert hér der kan hentes mest lydkvalitet. Men det er da ikke det samme som at resten slet ikke gør nogen forskel. Og jeg mener ikke man behøver overbevise sig selv om at resten ingen forskel gør, for at få glæde af bedre akustik. Tværtimod, jo bedre akustik du har, jo mere glæde har du af godt grej i forhold til dårligt grej. I et dårligt rum er lyden ringe, uanset hvor godt grejet er.

Jeg synes bare din fokus ligger meget på at undgå at blive snydt af branchens lovprisninger. Men hvad med at kigge lidt indad: Hvis du har oplevet at købe dyrt grej, hvor det viste sig at du ikke kunne høre forskel - hvorfor købte du det så? Du er da ikke blevet snydt af branchen, du er blevet snydt af dig selv.

Nu kan jeg ikke huske om jeg allerede har skrevet det, men det omvendte gør sig jo også gældende: Hvis jeg nu fiktivt påviste at JEG godt kan høre forskel på dit 3000,-s kabel og et billigt - er du så blevet mindre snydt? Du er stadig 3000 kroner fattigere, og du kan stadig ikke høre forskel. Det relevante må være at man SELV vurderer om man kan høre forskel, og om den forskel er pengene værd. Næste skridt er så naturligvis at dygtiggøre sig i denne lytning og vurdering. Hvis man vil undgå at blive snydt, er der jo en meget nem måde at gøre det på - lad være med at købe noget du ikke synes er pengene værd. Så retter tingene sig vel ind af sig selv.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 14:59

LOL

1. Din definition af god lyd, er dermed ikke nødvendigvis ens/bedre/dårligere med min.
2. Din definition tager udgangspunkt i genkendelse. ("jeg kan kende det....").

Der er intet galt i din definition, tværtimod er den meget typisk, ligesom alle os andre. Du er, kort sagt, lige så kedelig og ubrugbar som os andre, ihvertfald hvad angår god lyd LOL

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:00

Hvorfor skal der så en blindtest til?

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: audiogon
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:11
Grunden til forstærker og højttaler lyder forskelligt med forskellige forstærkere spændt for, er mange.
En af dem er ydelse fra forstærkeren, og hvad højttaleren kræver.

Kræver ikke høj effekt denne ASW højttaler, men den skal være stabil, altså have kraftig strømforsyning.

Denne Harbeth højttaler, kræver ikke en stabil forstærker, men kun høj effekt.

Håber det kan forklare hvorfor der er endog nogle gange meget stor forskel. Også ved blindtest.

Her er så en ultrastabil Elektrocompagniet, som leverer varen i komplekse laster med store fasedrej, og ved lav impedans. Og det er så min udredning af en stabil forstærker.
Forestil jer så en stor forstærker der yder det samme i 8 ohm, men den knækker i siderne.
Så har den ikke så stor kontrol over højttalere med store fasedrej. Hvis den så også knækker fremadtil, så ydelsen i 4 ohm er meget lavere næsten nul, og yderste kanter er væk, så den ikke klarer fasedrej i 4 ohm overhovedet uden at tænde sikringskredsløb.
Det er blot en forstærker med ydelse og typisk en diskoforstærker til meget billige penge.....
Masser af watt, men ingen power bag, og da ville 30 watteren der er ultrastabil spille højere uden tab af dynamik.......

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:18
Til Kim: Blindtest handler ikke om om noget er "bedre", men om der kan høres forskel, altså kan jeg korrekt vælge mellem A og B, 10 ud af 12 gange? Hvis jeg kan det, så kan jeg høre forskel på de to apparater og så kan vi begynde at tale om hvad der er bedst.

Til Otto: Det må være samme svar som til Kim.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:22
Til audiogon: du skriver: "Håber det kan forklare hvorfor der er endog nogle gange meget stor forskel. Også ved blindtest."

Hvilke blindtest er det?

Skrevet af: audiogon
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:22
Her er en forstærker der har fin ydelse, så længe der ikke er fasedrej på højttaleren.
Og er der ikke det, så kan man nyde den blå røde ydelsesforløb ned til 2 ohm.

Er der store fasevinkler på, falder ydelsen til nada:  

Lige en opfølgning på mit forrige indlæg.
Knap så grotesk opfører kabler sig, men der er tydelige målbare forskelle, og så virker de som et minidelefilter, ekstra foran højttaleren. Og dem der selv har fusket højttalere, ved hvor meget en enkelt værdi i filteret kan gøre ved lyden.
Og det er helt faktuelle oplysninger som ligger frit tilgængeligt på nettet, bare søg de rigtige steder..

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:25

Her er en anden blindtest: http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-quality.aspx - http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-quality.aspx

Jeg har nu selv lyttede og trimmet på tungt og mindre tungt hifi i mere end 30år, og jeg kan sagtes genkende det med at, en billig sammensætning af hifi grej kan spille lige op med det dyre grej, men kun et stykke hen ad vejen og det er som regl ved et relativt lav lytte niveau og ved bestemte musik stykker de kan lyde ens, så snart musiken bliver mere kompleks og lytte niveuet stiger, så sker der altså ting og sager.

Det kræver også noget lytte erfaring når man skal skelne og forstå de egenskaber grejet skal beherske som man skal lytte efter, så som dybde - dynamik - højde - opløsning - Ambience - Transistenter - Glans og ikke mindst selve slagkraften i bassen, men der skal også det der attack i mellemtonen som krydder det hele.

Og så skal man iøvrigt kende sin musik.

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:32
Til Potter: Ja, ved mere effekt vil de små forstærkere få problemer, men så længe de ikke har det, så er der ikke noget der tyder på at der er hørbare forskelle.
Dit eget link er jo et tydeligt eksempel på det. (P.S. der er en fejl i linket : efter // skal væk)

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:34

Til Kim: Blindtest handler ikke om om noget er "bedre", men om der kan høres forskel, altså kan jeg korrekt vælge mellem A og B, 10 ud af 12 gange?

Dette er IKKE hvad dén blindtest du refererer til, viser. Om det gør din sag bedre eller ringere skal jeg lade være usagt, men det er definitivt ikke dét du kan bruge den pågældende test til. Som en anden skrev længere oppe, ret beset viser testen at 63% mente at de kunne høre forskel nok til at udpege en vinder, med en ikke-eksisterende statistisk signifikans. Igen, du drager forhastede konklusioner.

Strømkabel-testen jeg refererede til længere oppe, var iøvrigt: Først to fejl, herefter 8 i træk korrekt, hvilket er langtfra statistisk signifikans, men dog ikke langt fra dit eget eksempel.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:50

Jeg synes bare din fokus ligger meget på at undgå at blive snydt af branchens lovprisninger. Men hvad med at kigge lidt indad: Hvis du har oplevet at købe dyrt grej, hvor det viste sig at du ikke kunne høre forskel - hvorfor købte du det så? Du er da ikke blevet snydt af branchen, du er blevet snydt af dig selv.

Den er lidt tynd, Otto. Branchen gør jo hvad som helst for at præge forbrugerne. Ellers var der ingen som helst grund til at lave reklamer overhovedet. Og nogle mennesker har det desværre med at stole mere på autoritet end på dem selv, måske fordi de forventer, at dem der burde vide bedre, at de også ved bedre.

lad være med at købe noget du ikke synes er pengene værd. Så retter tingene sig vel ind af sig selv.

Problemet er vel oftest, at vi som udgangspunkt synes det vi har købt er pengene værd, lige indtil der kommer en anden, der siger, at vi kunne have fået noget bedre for de samme penge eller tilsvarende billigere. (kunne godt være en Otto, (no offence - Det er din ekspertise som stilles til skue her), som lyder som om, han ved hvad han snakker om, og under alle omstændigheder en som ved mere end man selv ved). Så tror vi på ham, indtil vi møder en tredje, som har en anden mening/forsøger at fortælle os noget tredje.
Efter at have rendt ind i 27 forskellige meninger, giver vi op og indser, at vi må selv sørge for det. Hvorefter det går op for os, at det er sgu ikke bare lige til at hive 117 forskellige anlæg/højtalere, kabler osv. hjem i stuen for at "aflytte" dem under de rette forhold. Og i den tid vi har været om at "aflytte" de 117 forskellige anlæg, så er der kommet tilsvarende nye til. Og nu har konen gud hjælpe mig også lige bestemt sig for, at der skal rokkeres rundt i hjemmet, eller der er fundet ny bolig. 

Og så starter det hele forfra. 

Hvis man ikke lige ved hvad man skal give sig til, så er ovenstående en rigtig god tidsrøver Big smile

Lige en kommentar til akustikken.
Hvis der skal lægges mere fokus på akustikken, (ikke at jeg er uenig), giver det så mening at demonstrere et anlæg (højtaler/forstærker/receiver/whatever) i en forretning?

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:53
Nej, jeg beskriver en blindtest, det andet er en ABX test.

Jeg forstår ikke hvordan du når frem til 63% kunne udpege en vinder? Resultatet var

14 (37%) valgte A, det billige,  som vinder
10 (26%) valgte B, det dyre,  som vinder
14 (37%) Kunne ikke høre forskel eller kunne ikke sige hvad der var bedst
----
38 ialt

så 74% kunne enten ikke høre forskel eller valgte det billige.
Der er ikke meget der tyder på at det dyre system lød bedre end det billige.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Og så skal man iøvrigt kende sin musik.

Og det gør langt de fleste ikke. De kender højst musikken på et tidligere/nuværende anlæg. Og hvis det var forkert der, så bliver næste resultat tit mindst lige så forkert.
Men hvad gør det, hvis man er tilfreds. 
Mine to unger på henholdsvis 10 og 13 år, er også ganske tilfredse med at høre deres musik på deres ipod/telefoner/bærbar computere, som de forøvrigt streamer fra nettet. De ved nemlig ikke bedre, og derfor er det "god lyd" for dem. Om 5 år, når de sidder og skriver her på recordere.dk, så vil de have samme diskussioner omkring "god lyd", men med deres referencer. 

Og sådan fik branchen (og ikke mindst forældrene/andre ansvarlige) præget markedet!

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 15:58

Til Kim: Blindtest handler ikke om om noget er "bedre", men om der kan høres forskel, altså kan jeg korrekt vælge mellem A og B, 10 ud af 12 gange? Hvis jeg kan det, så kan jeg høre forskel på de to apparater og så kan vi begynde at tale om hvad der er bedst.

Til Otto: Det må være samme svar som til Kim.

Lars jeg er ikke enig. For man har jo allerede udgangspunkt i to forskellige, ja lad os kalde dem for kvaliteter så, hvoraf det ene har en normal forventning om, at skulle være bedre end det andet.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 16:05
Kim, du kan jo godt anskue det som to kvaliteter man skelner imellem. Blindtest kan jo designes og udføres på forskellig vis - det oprindelige link, var en test hvor man ville afgøre hvor mange der kunne høre forskel på de to systemer - og når man ser på forskellen mellem dem, er det vel helt naturligt at tale om hvilket der lød bedst, om noget.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 16:06

Jeg forstår ikke hvordan du når frem til 63% kunne udpege en vinder? Resultatet var

----
38 ialt

Se Lars - Nu gjorde du netop det, som du afviste før. At en blindtest ikke handler om god/dårlig. Du skriver jo netop selv, at "37% ikke kunne høre forskel eller ikke kunne sige hvad der var bedst". Hvis du ikke mener, at begrebet "bedst" er en definitionsgrad af ordet "god", så er jeg tilbøjelig til at være enig med dig. Dog må jeg konstatere, at du blot ikke kender betydningen af begreberne så Wink
Selv begrebet "vinder" eller "taber" er synonymer for god/dårlig. Medmindre det er godt at være en taber LOL

Og som jeg skrev tidligere til Otto, tror jeg det var. Så har debatter omkring lyd altid en start i forskel, og ender altid ud i forplumret diskussion omkring god/dårlig/forkert/rigtig/vinder/taber på een eller anden måde.

Så jo, blindtest har i den grad noget med god/dårlig at gøre, specielt når vi snakker den her form for lydtest.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 16:06

Ikke forstået.

Ergo: 63% hørte forskel nok til at de kunne udpege en vinder. Hvilken de synes lød bedst, er ikke relevant i den sammenhæng. Du har selv lige sagt at blindtest drejer sig om at høre forskel, ikke om at pege på hvad der er bedst? I den pågældende test mente 63% at der var forskel. Hvad kan vi bruge det til? Ikke en pind. Du kan IKKE konkludere ud fra testen at MAN ikke kan høre forskel. For at gøre dét, så skal du tage de 26% der gættede rigtigt, og udsætte dem for gentagne tests og kontrollere om dét resultat de kom frem til var tilfældigt, eller om de kan reproducere det. At de andre 74% gættede forkert, er fuldstændigt irrelevant for spørgsmålet om hvorvidt MAN, det vil sige bare ÉN, konsistent kan høre forskel. Hvis én af de 10 der valgte rigtigt, rent faktisk ikke bare gættede, men rent faktisk hørte forskellen korrekt, og kan reproducere det, så er det bevist at MAN godt kan høre forskel. Det ved vi ikke noget om, for det blev ikke testet.

Forstå mig ret, jeg kan SAGTENS forstå at man synes man kan bruge testen til at udlede en hel masse ting om hvor nemt det er i praksis at høre forskel, og det har jeg egentlig slet ikke noget problem med - men du kan definitivt IKKE bruge testen til at drage konklusionen: Man kan ikke høre forskel. Det giver denne test ikke nogen konklusion på.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 16:08

Kim, du kan jo godt anskue det som to kvaliteter man skelner imellem. Blindtest kan jo designes og udføres på forskellig vis - det oprindelige link, var en test hvor man ville afgøre hvor mange der kunne høre forskel på de to systemer

Præcis: Man afgjorde HVOR MANGE der kunne høre forskel (med en meget dårlig statistisk signifikans), man afgjorde ikke OM der kunne høres forskel, sådan som du fejlagtigt har brugt den til.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 16:17
Der er blevet talt en del om følelser, psykologi etc. fx at hvis man har haft en dårlig dag, så er lytteoplevelsen en anden etc. og dette netop problemet ved at lave en ordentlig test. Hvis mennesker var som maskiner ville det være langt lettere. Alt det vi kan blive påvirket af, og som har indflydelse på vores bedømmelseskraft kaldes med et enkelt ord bias, og en det der adskiller en godt designet test fra en dårlig, er i hvilken grad testen tager højde for bias. 

Det er ikke muligt, at fjerne alle former for bias, men det er muligt at komme meget tæt på når bare man er helt klar på hvad det er man ønsker at undersøge. 

At en test er blind (testpersonerne ved ikke hvad de lytter på) eller dobbelt-blind (teknikerne der udfører testen det heller ikke) er blot en kvalitet ved en given test. Dvs at en test er blind siger ikke noget om typen, AB, ABX eller om man bliver spurgt mht forskel eller præferencer. 

En anden type test, som der er blevet forsket rigtig meget i, og som rigtig mange (også på dette forum) vil stifte bekendtskab med på et tidspunkt, er en høreprøve. Der gælder alle de samme fejlgrupper, og jeg har selv prøvet det mange gang i forbindelse med mit job, og ofte vil man være i tvivl om man kunne høre tonen eller ej. Derfor har man udviklet designs der giver et ensartet resultat uanset om jeg er lidt træt den dag eller generelt er i tvivl (forudsat at testpersonen er seriøs omkring testens udførsel). 

Problemet med den test (og rigtig mange andre) der er linket til, er at de ikke skriver hvilke antagelser de har gjort sig, og hvad de har gjort for at minimere bias etc. Desuden mangle selve analysen. Begge ting gør at det er svært at tage det seriøst. 

Personligt mener jeg dog at der er en del sandhed i det, og det baserer jeg på min erfaring/uddannelse ingen for elektroakustik. Vi bruger rigtig mange penge på lyttetest på min arbejdsplads og det ville jo ikke give mening, hvis det ikke virker. 

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 16:19

Kim, du kan jo godt anskue det som to kvaliteter man skelner imellem. Blindtest kan jo designes og udføres på forskellig vis - det oprindelige link, var en test hvor man ville afgøre hvor mange der kunne høre forskel på de to systemer

Dvs.

"14 (37%) valgte A, det billige,  som vinder"

Skal altså læses som:

14 (37%) valgte A, det billige - som vinder/bedst til at høre forskel?

Forskel på hvad? Sig selv?

Wink

og når man ser på forskellen mellem dem, er det vel helt naturligt at tale om hvilket der lød bedst, om noget.

Øhh Nej! Aldrig!. Du rykker ved formålet, hvis du mener, det er helt naturligt.

Der burde kun stilles et spørgsmål, hvis formålet alene er, om man kan høre forskel.

Kan du høre forskel?, ja/nej.

Og i realiteten bør der ikke være mulighed for at svare, ved ikke, for det giver ingen mening. Det er et enten/elller spørgsmål.
Samtidig viser et evt. ved ikke, at der måske kan være problemer med de adspurgte. Uanset hvad, så vil et ved ikke blot forværre resultatet.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Vi bruger rigtig mange penge på lyttetest på min arbejdsplads og det ville jo ikke give mening, hvis det ikke virker. 

I har vel også en forud defineret reference i lytter og vurderer ud fra så?

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 16:36

----
38 ialt

Hvem er det du referere til?

63% udpeger da en vinder?

Der er ikke enighed om hvad der lyder bedst eller at det dyre lyder bedre end det billige, men det er heller ikke det som der diskuteres lige nu i tråden. Det er vel mere kan man høre forskel?

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 16:42

Der er ikke enighed om hvad der lyder bedst eller at det dyre lyder bedre end det billige, men det er heller ikke det som der diskuteres lige nu i tråden. Det er vel mere kan man høre forskel?

Kan man være vinder i en forskel mellem to anlæg? Wink

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 16:45

Kan man være vinder i en forskel mellem to anlæg? Wink

Sagtens, det kræver bare der er en taber LOL.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 17:31
Vedr. tallene, nu bliver det indviklet for resultatet kræver en statistisk analyse.
Vi har en population på 38, 37% procent vælger A, 26% vælger B, 37% siger "ved ikke".

Nul-hypotesen er: der er ikke forskel på de to anlæg A og B.

Så vidt jeg ved kan man bruge en  t-test til denne analyse, hvis der er en statistiker til stede vil det være rart.

På denne side http://www.statpac.com/statistics-calculator/percents.htm

er der eksempler og et program man kan downloade.

Nå, det korte af det lange er at programmet giver

en t-statistic på 0,863
og en sandsynlighed på 0.3939

og det betyder at sandsynligheden for at dette resultat er opstået ved en tilfældighed er 39,39%, hvor man normalt kræver mindre end 5%.

Derfor kan vi ikke forkaste nul-hypotesen.
Så testen giver godt belæg for at hævde at der ikke er hørbar forskel........
Men nok fluekn..... Det interessante er sq da at der overhovedt kan opstå tvivl om, hvorvidt man kan høre forskel.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 17:44

Så testen giver godt belæg for at hævde at der ikke er hørbar forskel........

Nej.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 17:55

Min pointe med dét er, at uanset hvor mange blindtests du laver, så er de intet værd hvis de ikke er foretaget af nogen der har erfaring specifikt med BLINDTESTS.
Hele problematikken med blindtests er, at en fejlslagen blindtest ikke beviser noget som helst. Der kan være 117 forskellige parametre der gør at folk ikke kan høre forskel. Nervøsitet, manglende træning, for dårlig hørelse, gruppepres, ydre støjkilder, you name it. Det er ganske enkelt umuligt at konkludere noget udfra en blindtest hvor resultatet svarer til at slå plat eller krone, uanset om det er hifi eller vinsmagning.

Det der er brug for er en eneste velkonstrueret blindtest med et positivt resultat. Hvis bare en eneste vinsmager viser sig i stand til gang på gang at skelne mellem vine i en velkonstrueret blindtest, så ER der en forskel der kan smages, ellers kunne den ene vinsmager jo ikke kende forskel. Det kan godt være at 100.000 andre vineksperter efterfølgende fejler, men den ene gut der evner at smage forskel beviser at der er en forskel at smage, uanset at mange andre ikke evner at smage den.

Så ja, det beviser ikke noget at folk fejler i alle mulige blinde lyttetests, det kan man ikke konkludere noget ud af. Det kan dog bare undre mig, at med al den snak der har været om kabler og udstyr de sidste 50-60 år at der endnu ikke er en eneste ekspert der har demonstreret evnen til at besejre blindtesten. Der skal bare bruges et eneste sæt gyldne ører der kan, en eneste person med tilstrækkelige lyttetræning og is i maven til ikke at lade sig påvirke af testsituationen til at demonstrere at der ER en hørbar forskel. Mere skal der ikke til. Bare EN person der kan.

Det giver altid ballade når de "religiøse" påstår de sagtens kan gå på vandet, men samtidigt nægter kategorisk at demonstrere det.. Wink Jeg er "ateist". Jeg tror ikke på ting selv om andre insiterer på at de er gode at tro på, vis mig du har ret i stedet.

Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

men lad os antage at der ikke er forskel på lyden af div komponenter. men at rigtig mange oplever en forbedring af lyden , ved evt at købe et dyrt kabel . Hvis de oplever en forbedring af lyden , der reelt ikke er der , men skyldes placebo. Hvad så! hvis den givne mand oplever et "løft" i lyden , har det jo været alle pengene vær. Jeg oplever også at min bio lyder bedre når den er ren og støvsuget......ja - jeg er på vej væk fra emnet. Og ja - har ret så svært ved at formulere mig. Men jeg håber at i kan se hvor jeg vil hen :-)
Det er helt fint at du synes din biograf lyder bedre når den er blevet støvsuget for du er helt med på at det kun handler om noget psykologisk. Problemet opstår hvis en eller anden på et forum siger at han har svært ved at få ordentlig lyd i sin bio og du så foreslår ham at støvsuge sin bio, for det gør fanme noget lækkert ved lyden hos dig, du har selv hørt det.. Smile

Jeg har det helt fint med at folk nyder deres anlæg og forbedringer af alle mulige irrationelle årsager, jeg har selv et fantastisk anlæg fordi det var det jeg drømte om som knægt og endelig har fået råd til, mit anlæg lyder også klart bedre når jeg har et glas rødvin i hånden, men hvis jeg nogensinde begynder at fable om at det er glassets konsistens og rødvinens viskositet der præger lydbilledet i en positiv retning, så spark mig.. hårdt!

Folk må for min skyld bruge alle de penge de gider på fx. kabler og hvis det gør noget for deres nydelse så er det bare herligt. Men hvis de begynder at påstå at de lydbølger der kommer ud af højttalerne er hørbart anderledes fordi kablet har fået en lidt anden sølvprocent, så må de altså gøre klar til at demonstrere evnen til at høre forskel eller stille op til førnævnte hårde spark.. Wink

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 18:29
Nu må det flueknepperi sgu da stoppe!!
Jeg holder fast i min påstand, og så kan du jo holde fast i din som er den samme som min, bare en smule anderledes.

-------------
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Skrevet den: 14-Maj-2013 kl. 18:32

Hvorfor er det en selvfølgelig, at "man" kan høre forskel på en billig og en dyr cd-afspiller?
Den selvfølge er efter min mening taget ud af en kontekst. Den forudsætter ihvertfald noget som mangler. Så på den led vil jeg som altid tage afstand for så sådan en påstand.

Formuleringen burde have været:
Under de rette forhold, kan man selvfølgelig høre forskel på en billig og dyr cd-afspiller. Og så skal man blot skabe de rette forhold, ud fra det resultat man ønsker.

Nu må det flueknepperi sgu da stoppe!!
Jeg holder fast i min påstand, og så kan du jo holde fast i din som er den samme som min, bare en smule anderledes.

Og nej - Jeg arbejder ikke for en producent i HiFi branchen LOL 

-------------
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Print side | Luk vindue