Selector & 16:9
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=12316
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 22:20
Emne: Selector & 16:9
Skrevet af: Kungan
Emne: Selector & 16:9
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 09:20
Hejsa
Mit første indlæg her på siden - men har læst mange emner. Tak for gode råd og vejledning.
Mit spørgsmål:
Har nogle af jer også oplevet problemer med at tv'et ikke automatisk skifter til 16:9 med jeres selector, selvom udsendelsen er i 16:9?
F.eks. Tv2 film viser altid 16:9 i "fuldskærm" - men på DR1 har jeg problemer. Her trækker den blot billedet ud, som om udsendelsen var 4:3.
Som jeg har forstået det, så sender selectoren signal til fjernsynet når der vises 16:9, sådan at formatet vises korrekt - og dette gør den også, som sagt på TV2 Film - bare ikke på DR1 og DR2?
Hjælp??
|
Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 10:07
Nu sendes TV2 FIlm ikke i 16:9, så...
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 10:16
Øhhh... Ok.
Tak for konstruktivt svar.... (?)
Hvis det ikke sendes i 16:9 - hvordan kan det så være, at det fylder hele skærmen på mit tv (uden at billedet bliver forvrænget)?
|
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 10:18
Jeg har måske glemt at skrive, at jeg har indstilt mit fjernsyn på "auto", sådan at når det er et 16:9-format der bliver sendt, så skalerer fjernsynet automatisk billedet til fuldskærm....
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 10:25
Hej Kungan
Ja, du giver selv forklaringen.
Billedet er i 4:3 og dit TV zoomer den midterste del af billedet op, så det fylder hele skærmen.
Selve formatet er selvfølgelig 16:9, men det kaldes ikke 16:9 da det jo blot er en zoom af en del af et 4:3 billede.
TV2/Film sender også en kode ud, et såkaldt WSS-flag der får et 16:9 TV til at zoome billedet - selvom automatisk zoom er slået fra.
http://www.recordere.dk/faq/?f=99 - Læs mere om det i FAQ'en
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 10:28
Super - tak for svaret.
Jeg mangler blot et svar på det jeg egentlig helst var ude efter at få besvaret ![](smileys/smiley2.gif)
Når DR1 sender deres egen-produktioner i 16:9, og selvom jeg har fjernsynet sat til Auto, trækker tv'et det ud, og går altså ikke over til 16:9.
Nogle idéer??
|
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 11:40
Hvordan er din Selector forbundet til dit TV - Antenne eller SCART? Hvilken signal-type (RGB/S-Video/Composite) bruger du mellem dit TV og din Selector? Hvilken AV-indgang på dit TV er Selector koblet til?
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 11:47
Jeg har SCART ml. tv og selector - og der er 2 SCART på tv'et. Hér er stikket sat i Ext2 - mener jeg.
Gør det nogen forskel?
Jeg mener at i starten af mit selector-liv kunne den godt finde ud af det med 16:9 (har haft selector i ca. 2 mdr). Det er indenfor de seneste 2-3 uger, at den ikke helt har kunnet holde styr på det.
|
Skrevet af: Sir_Golf_Alot
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 12:03
Hej
Dt kunne tyde på at dit Ext2 ikke er RGB ( sådan er det på mit TV ) derfor skal min Selector side i AV1 ( scart stik 1 )
JH
------------- Panasonic TX-P42G10E
Denon AVR-1306
Panasonic DMP-BD35
Yousee HD box
Dac Magic
Dali lektor 2
Dali Concept
Dali Sub
Jamo Center
Hitachi HDD
|
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 12:12
Ok.
Jeg må prøve at skifte rundt, når jeg kommer hjem (har desværre ikke fri i dag).
Hvis det ikke hjælper, så vender jeg frygteligt tilbage ![](smileys/smiley2.gif)
Tak for hjælpen.
|
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 12:35
Hej Kungan,
Jeg tror udfra, at det med samme kabler tidligere har virket, at din Sagem 60 har manglet strøm og så glemt(!), at dit TV er et 16:9 TV.
Det kan du tjekke det i menuen* og læs evt. om fænomenet og løsningen på http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10299 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10299
Selve løsningen fra TDC må vi vente på, men der er et nyttigt fif under 20-April-2006 kl. 12:45 på side 2 i tråden.
*ref.: manual side 13, afsn. 5-2 pkt. TV-BILLEDSTØRRELSE
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 13:41
Sir_Golf_Alot skrev:
Dt kunne tyde på at dit Ext2 ikke er RGB ( sådan er det på mit TV ) derfor skal min Selector side i AV1 ( scart stik 1 ) |
Signalering af 4:3 letterbox og ægte 16:9 har ikke noget med RGB at gøre. Hvis man sender RGB fra Selector til et scart stik, som kun har CVBS (evt CVBS+S-video), ser man bare composite signalet. Det sendes altid sammen med RGB som sync.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 14:06
Carser skrev:
Hej Kungan,
Jeg tror udfra, at det med samme kabler tidligere har virket, at din Sagem 60 har manglet strøm og så glemt(!), at dit TV er et 16:9 TV.
Det kan du tjekke det i menuen* og læs evt. om fænomenet og løsningen på http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10299 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10299
Selve løsningen fra TDC må vi vente på, men der er et nyttigt fif under 20-April-2006 kl. 12:45 på side 2 i tråden.
*ref.: manual side 13, afsn. 5-2 pkt. TV-BILLEDSTØRRELSE
|
Vil det sige, at Selectoren "glemmer" opsætningen hvis man tager strømmen?
Jeg har nemlig haft taget strømmen, da selectoren en dag frøs. Så hvis den glemmer at jeg har sat den til 16:9 er dette jo nok tilfældet. Dette har jeg ikke skænket en tanke.
Jeg må indrømme, at jeg finder det skræmmende, hvis det er tilfældet, at man så skal indstille den blot pga. at man tager strømmen.
Tak - jeg checker når jeg kommer hjem!
|
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 14:30
Gør du det - og fiffet, du måske ikke lige har set i farten i tråden, jeg linkede til, er:
Tag kun strømmen mens Selectoren er tændt = har grønt lys i LED'en.
Så husker den 16:9 som den ellers glemmer selv ved kort strømafbrydelse. Og nej, hvordan skulle vi kunne vide det på forhånd? Jeg har selv som andre bare erfaret, at sådan er det (men kun for Sagem 60, ikke de ældre bokse) - og SÅ hørt TDC om det.
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet den: 26-Maj-2006 kl. 16:25
PS: Jeg bemærkede lige denne:
Citat: Når DR1 sender deres egen-produktioner i 16:9, og selvom jeg har fjernsynet sat til Auto, trækker tv'et det ud, og går altså ikke over til 16:9.
Hvis du mener, at 16:9 signaleringen trækkes ud = mistes, så er det kablet eller Selector-opsætningen, den er gal med. Og du behøver ikke læse resten her.
Hvis du derimod mener, at billedet på skærmen strækkes, så følger der lige en lille lektion her som supplement til http://www.recordere.dk/faq/afmmain.aspx?faqid=99 - FAQ'en om 16:9 .
Anamorf 16:9 (den ægte vare som fra DR modtaget via 1 eller 2 på en Selector, der er indstillet til 16:9 TV) skal TV'et i auto faktisk trække ud, altså i bredden og ikke i højden.
Det er sådan at widescreen sendes: Som 4:3, men med "lange hoveder" + signal om, at det er 16:9. TV'et skal så gå i WIDE mode = trække 33% i siderne.
16:9 et bare TV'ets skærms B/H forhold og ikke en mode. Men selve billedet kan vises i
- WIDE mode (med stræk)
- 4:3 mode (med sort i siderene)
- eller diverse ZOOM modes (14:9, zoom, smart zoom, panoramic, osv. afh. af model), der kan fylde skærmen bedre ud end når den kører i 4:3 mode.
Til film på kanalen TV2 Film er zoom relevant for film i letterbox-format. Og zoom trækker både i H og B retning. At bruge wide på letterbox fortegner det hele, alt bliver for lavt og bredt.
|
Skrevet af: bambi
Skrevet den: 27-Maj-2006 kl. 14:50
Lars skrev:
TV2/Film sender også en kode ud, et såkaldt WSS-flag der får et 16:9 TV til at zoome billedet - selvom automatisk zoom er slået fra. |
Jeg forstår det stadig ikke helt…
Altså, DR1 og DR2 skifter selv fordi de sender i ægte 16:9, og jeg har fortalt min Selector (den rigtig gamle) at jeg har et 16:9 tv.
De øvrige kanaler i TDC’s fuldpakke sendes så vidt jeg har forstået ikke som ægte 16:9, så når svensk TV4 og tyske ZDF vises i 16:9 format er det fordi signalet automatisk bliver zoomet, men Selectors Nu & Næste menu står ”rigtig” på skærmen?
Omvendt, hvis jeg vælger TV 2 Film eller de svenske SVT1 og SVT2, så fylder 16:9 udsendelser kun en mindre rektangel inde midt på skærmen. Stationernes logo står inde i selve billedet, så det må være meningen at man skal zoome billedet ind, men det sker ikke automatisk. Og hvis jeg gør det manuelt følger Selectors Nu & Næste menu ikke med?
|
Skrevet den: 27-Maj-2006 kl. 15:12
bambi skrev:
Omvendt, hvis jeg vælger TV 2 Film eller de svenske SVT1 og SVT2, så fylder 16:9 udsendelser kun en mindre rektangel inde midt på skærmen. Stationernes logo står inde i selve billedet, så det må være meningen at man skal zoome billedet ind, men det sker ikke automatisk. |
Automstisk zoom af TV 2 Film virker nu ellers godt nok, også på TDC Kabel-TV.
At det ikke virker hos dig kunne skyldes en af 2 ting:
- Du har et TV der ikke understøtter denne form for zoom af 4:3 (Wide Screen Signalling)
- Koden der skal zoome billedet forsvinder på vejen ud til dig (evt. kommer det ikke igennem den gamle Selector)
/Lars
|
Skrevet den: 27-Maj-2006 kl. 15:37
Lars skrev:
Automstisk zoom af TV 2 Film virker nu ellers godt nok, også på TDC Kabel-TV.
At det ikke virker hos dig kunne skyldes en af 2 ting:
- Du har et TV der ikke understøtter denne form for zoom af 4:3 (Wide Screen Signalling)
- Koden der skal zoome billedet forsvinder på vejen ud til dig (evt. kommer det ikke igennem den gamle Selector)
|
Tja, det er svært at sige, men det undrer mig at det virker på en håndfuld af kanalerne, men øjensynligt ikke på TV 2 Film og SVT1 og SVT2 hos mig.
Jeg har koblet Selectoren til min Sony RDR-HX710 harddisk recorder, og derfra til mit Samsung LE32R72B; begge dele med SCART-kabler af rigtig god kvalitet.
|
Skrevet den: 27-Maj-2006 kl. 16:37
bambi skrev:
Jeg har koblet Selectoren til min Sony RDR-HX710 harddisk recorder, og derfra til mit Samsung LE32R72B; begge dele med SCART-kabler af rigtig god kvalitet. |
Der har du nok problemet.
Prøv at koble Selector direkte til dit TV, så vil jeg tro at det skifter korrekt - også på TV 2/Film.
Årsagen er at mange recordere "æder" WSS koderne, fordi de ligger i en linie i TV-signalet der filtreres fra af deres chipset.
/Lars
|
Skrevet den: 27-Maj-2006 kl. 17:54
Pioneers maskiner afkoder WSS signalet (så det kan optages sammen med optagelsen på HDD) og gen-indsætter det på udgangen - selv hvis der ikke er WSS på indgangen (men 16:9 signalering på SCART-indgangen) kommer der WSS på udgangssignalet.
|
Skrevet den: 28-Maj-2006 kl. 16:53
Lars skrev:
bambi skrev:
Jeg har koblet Selectoren til min Sony RDR-HX710 harddisk recorder, og derfra til mit Samsung LE32R72B; begge dele med SCART-kabler af rigtig god kvalitet. |
Der har du nok problemet.
Prøv at koble Selector direkte til dit TV, så vil jeg tro at det skifter korrekt - også på TV 2/Film.
Årsagen er at mange recordere "æder" WSS koderne, fordi de ligger i en linie i TV-signalet der filtreres fra af deres chipset. |
Problemet opstår ikke hvis jeg se tv-kanalerne via tv’ets indbyggede tuner – de bliver alle zoomet korrekt når tv’et er sat til ”Auto - Bred”. Ulempen er at alle andre udsendelser så bliver strukket i bredden.
Når jeg derimod ser de digitale versioner af kanalerne via min Selector er det åbenbart kun nogle af kanalerne der kan finde ud af at zoome automatisk. Og det uanset om jeg forbinder Selectoren direkte til tv’et eller sløjfer signalet gennem recorderen. Forskellige kombinationer mit udstyr er vist forholdsvis udbredt herinde: - Samsung LE32R72B tv
- Sony RDR-HX710 harddisk recorder
- Selector (den rigtig gamle) digitaltuner
Derfor er jeg lidt nysgerrig efter at høre om andre oplever det samme eller om de får zoomet fx TV 2 Film korrekt når de ser den via Selector? Og hvilken billedstørrelse bruger I på jeres tv? Måske er det bare mig der lidt naivt håbede at jeg kunne nøjes med en indstilling der virker fornuftigt med alle kanaler...
|
|