Print side | Luk vindue

Reklamationsret på ombyttede harddiske

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=123565
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 19:56


Emne: Reklamationsret på ombyttede harddiske
Skrevet af: Hackerjac
Emne: Reklamationsret på ombyttede harddiske
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 15:38
Jeg har lige fået ombyttet 2 stk hdd hos Seagate under garanti, de 2 jeg har fået retur er repereret (ikke dem jeg sendte ind med 2 andre), der står Certified Repaired HDD på dem, har jeg ikke på disse 2 stk hdd  nye 24 mdr reklamationsret ?

For når jeg tjekker warenty status på seagates side er der kun garenti på dem frem til 24 August 2013



Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 16:17
Fabrikken må stille de betingelser for fabriksgarantien de har lyst til, inklusive ikke at forlænge garantien ved en ombytning. Men butikken skal give dig to års ny reklamationsret ved ombytningen. Sker der fejl på de nye, er det derfor en sag mod butikken og ikke producenten.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Jens Thomsen
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 20:08
Interessant. Jeg fik lige skiftet en SSD HD ud forleden i en Macbook Air fra september sidste år. Det var en ren garantisag. 

Ved udlevering sagde ekspedienten i Eplehuset, at reklamationsretten på den nye HD udløb samtidigt med den på resten af computeren, fordi "det er Apple, der har betalt for den nye HD og ikke dig". Der var altså, ifølge ham, ikke nogen ny reklamationsret for den skiftede del. 

Han fortalte desuden, at reklamationsretten udløb til september. Men det gælder vel kun for den såkaldte "Apple Limited Warranty"? Jeg har vel stadigvæk 2 års (dvs. nu 1 år og 3 måneder) reklamationsret efter dansk lov?


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Jens Thomsen Jens Thomsen skrev:

Interessant. Jeg fik lige skiftet en SSD HD ud forleden i en Macbook Air fra september sidste år. Det var en ren garantisag. 

Ved udlevering sagde ekspedienten i Eplehuset, at reklamationsretten på den nye HD udløb samtidigt med den på resten af computeren, fordi "det er Apple, der har betalt for den nye HD og ikke dig". Der var altså, ifølge ham, ikke nogen ny reklamationsret for den skiftede del. 

Jeg er ikke jurist, men jeg vil argumentere for at det er en anden situation. Her gælder reklamationsretten for hele PC'en, og den udskiftede harddisk kan man argumentere for er en reparation, ikke en ombytning. Der er som udgangspunkt ikke nogen egentlig reklamationsret på en reparation, på linie med dén der er ved et køb. Der er nogle forældelsesfrister osv, men de stiller dig ikke lige så godt som reklamationsretten ved køb eller ombytning. Derfor er det som udgangspunkt korrekt at sige at reklamationsretten ikke forlænges ved en reparation, men reparationen skal dog være ordentligt udført.

Oprindeligt skrevet af Jens Thomsen Jens Thomsen skrev:

Han fortalte desuden, at reklamationsretten udløb til september. Men det gælder vel kun for den såkaldte "Apple Limited Warranty"? Jeg har vel stadigvæk 2 års (dvs. nu 1 år og 3 måneder) reklamationsret efter dansk lov?

Ja. Det er helt grundlæggende altid sælgeren der har ansvaret for reklamationsretten, om han udliciterer det til producenten kan aldrig stille dig dårligere end lovgivningen, og alt hvad lovgivningen indebærer, er en sag direkte mellem sælger og køber. Producenten eller en anden underleverandør kan aldrig blive indbefattet af lovgivningen overfor køber, og hvad producenten måtte stille af garantier og regler kan aldrig stille dig dårligere end lovgivningen overfor sælger.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af Jens Thomsen Jens Thomsen skrev:

Interessant. Jeg fik lige skiftet en SSD HD ud forleden i en Macbook Air fra september sidste år. Det var en ren garantisag. 

Ved udlevering sagde ekspedienten i Eplehuset, at reklamationsretten på den nye HD udløb samtidigt med den på resten af computeren, fordi "det er Apple, der har betalt for den nye HD og ikke dig". Der var altså, ifølge ham, ikke nogen ny reklamationsret for den skiftede del. 

Jeg er ikke jurist, men jeg vil argumentere for at det er en anden situation. Her gælder reklamationsretten for hele PC'en, og den udskiftede harddisk kan man argumentere for er en reparation, ikke en ombytning. Der er som udgangspunkt ikke nogen egentlig reklamationsret på en reparation, på linie med dén der er ved et køb. Der er nogle forældelsesfrister osv, men de stiller dig ikke lige så godt som reklamationsretten ved køb eller ombytning. Derfor er det som udgangspunkt korrekt at sige at reklamationsretten ikke forlænges ved en reparation, men reparationen skal dog være ordentligt udført.

Oprindeligt skrevet af Jens Thomsen Jens Thomsen skrev:

Han fortalte desuden, at reklamationsretten udløb til september. Men det gælder vel kun for den såkaldte "Apple Limited Warranty"? Jeg har vel stadigvæk 2 års (dvs. nu 1 år og 3 måneder) reklamationsret efter dansk lov?


Ja. Det er helt grundlæggende altid sælgeren der har ansvaret for reklamationsretten, om han udliciterer det til producenten kan aldrig stille dig dårligere end lovgivningen, og alt hvad lovgivningen indebærer, er en sag direkte mellem sælger og køber. Producenten eller en anden underleverandør kan aldrig blive indbefattet af lovgivningen overfor køber, og hvad producenten måtte stille af garantier og regler kan aldrig stille dig dårligere end lovgivningen overfor sælger.


Er der ikke 2 års reklamationsret på den udskiftede del?

Det mente jeg ellers der var.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-Juni-2013 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

 

Er der ikke 2 års reklamationsret på den udskiftede del?

Det mente jeg ellers der var.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/biler/autoreparationer/mangler/reklamationsret?tc=1CEF61267D194FFB87E57F6FC8EFC195  - http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/biler/autoreparationer/mangler/reklamationsret?tc=1CEF61267D194FFB87E57F6FC8EFC195 

"Hvis værkstedet indsætter en reservedel i din bil i forbindelse med en reparation, vil reservedelen normalt blive betragtet som en del af reparationen, og delen vil derfor være omfattet af de tre års klagefrist, der gælder for reparationen.

Hvis der er tale om en del, der efter reparationen fremstår som en selvstændig enhed og er en væsentlig del af det aftalte arbejde, vil delen dog være omfattet af købelovens 2-årige reklamationsret. Det kan fx være en udskiftning af en defekt bilradio."

Så umiddelbart vil jeg sige nej, men det kan være en vurderingssag. Bemærk at de tre års klagefrist i praksis er en dårligere retsstilling end to års reklamationsret.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 08-Juni-2013 kl. 07:23
Du overså (måske) det efterfølgende afsnit:

Oprindeligt skrevet af Forbrugerrådet Forbrugerrådet skrev:

Hvis der er tale om en del, der efter reparationen fremstår som en selvstændig enhed og er en væsentlig del af det aftalte arbejde, vil delen dog være omfattet af købelovens 2-årige reklamationsret. Det kan fx være en udskiftning af en defekt bilradio.

Jeg vil helt klart mene, at en HDD i en maskine er på lige linie med en radio i en bil, og at der derfor er 2 års (ny) reklamationsret på en ombyttet HDD.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 08-Juni-2013 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Du overså (måske) det efterfølgende afsnit:

Oprindeligt skrevet af Forbrugerrådet Forbrugerrådet skrev:

Hvis der er tale om en del, der efter reparationen fremstår som en selvstændig enhed og er en væsentlig del af det aftalte arbejde, vil delen dog være omfattet af købelovens 2-årige reklamationsret. Det kan fx være en udskiftning af en defekt bilradio.

Jeg vil helt klart mene, at en HDD i en maskine er på lige linie med en radio i en bil, og at der derfor er 2 års (ny) reklamationsret på en ombyttet HDD.
 
Jeg overså det ikke, jeg citerede det sådan set i mit indlæg Wink Jeg er heller ikke nødvendigvis uenig, jeg siger bare at det ikke er en klokkeklar vurdering. Der kan være mange nuancer i den vurdering - f.eks. hvis dén bilradio der er tale om, er noget der kan købes i løs vægt hos forhandleren, evt. som opgradering, så vil det betragtes som et selvstændigt produkt. Det er ikke sikkert du kan det med harddisken, og som sådan kan det sagtens være at "en harddisk" vil blive vurderet forskelligt, alt afhængigt af om den sidder i en lukket Apple hvor der ikke som udgangspunkt er bruger-adgang til disken, eller i en saml-selv computer fra Proshop.  Kort sagt, det er ikke en universel vurdering.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 02-Juli-2013 kl. 17:00
Enig i, at situationen på harddisken kan fortolkes på flere måder. Jeg fik lavet præcist samme manøvre på en computer købt i Elgiganten, her stod harddisken af igen nogle måneder efter den oprindlige reklamationsret udløb, de skiftede den igen uden problemer. 


Skrevet af: bjorno
Skrevet den: 19-Juli-2013 kl. 12:58
Hvis der foretages en reparation er der mulighed for at reklamere over denne i 3 år (dansk rets almindelige forældelsesregler). Det kan f.eks. være en lodning eller lignende.

Udskiftes der en selvstændig del (f.eks. en harddisk) er der to års ny reklamationsret på denne del.

Sådan var det i hvert fald da jeg i tidernes morgen læste jura. Så er der godt nok sket ændringer i såvel købeloven som forældelsesloven siden da, men kun til forbrugerens fordel.

Edit. Så for at svare på trådstarters spørgsmål, er der to års ny reklamation på de to diske. Seagate yder blot ikke garanti på dem. Svaret er forudsat der handles inden for EU.



Print side | Luk vindue