Print side | Luk vindue

Watt nok?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=123575
Udskrevet den: 26-December-2024 kl. 15:32

Emne: Watt nok?
Skrevet af: dpdk
Emne: Watt nok?
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 20:19
Fortsat fra denne tråd:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=123541&PN=1&title=kyndig-hifi-hjlp-sges - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=123541&PN=1&title=kyndig-hifi-hjlp-sges

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Det er i øvrigt heller ikke det der var pointen i det jeg skrev med Slumbert om. Pointen i det jeg skrev til Slumbert var at en lille forstærker (f.eks 30Watt ind i 8Ohm) hurtigt løber tør for -spænding- og klipper toppen af wawe-formen, når man skruer op. Dette sker uanset hvor stabil en strømforsyning der sidder bag, og uanset om den kan levere en mio mia ampere ind i en fiktiv 0,1Ohms højttaler.
Det er noget fis at skrive at den "hurtigt løber tør for -spænding- og klipper toppen af wawe-formen, når man skruer op" alle forstærker laver det nummer når der skrues for meget op. Den her gør det KUN 10dB før en på 300 watt gør det.

Ja alle forstærkere gør sådan. Der er vi enige om. Det er derfor vi ofte har brug for flere watt end vi tror. Ikke færre.. Prøv at lave den samme måling med et film soundtrack og se hvad du får ud af det. Jeg tror ikke du slipper med 10W peak. I hvert fald ikke hvis du også skal kunne høre hvad der bliver sagt.

Ellers er jeg enig med tigeren. Vi (jeg) er langt OT så vi kan tage den på PB hvis du vil svare.
Jeg er ikke helt sikker på at vi er så langt fra OT det må da være relevant for Jesper og andre hvor lille forskel der er på 30 watt og hvad der ellers ses på.

Det gælder også for film da det er samme afspiller der måles på når den sender maksimalt lydtryk ned i forstærkeren. Det er så højt at jeg spørg folk først om det er ok inden at jeg starter, andre gør det bare men jeg syntes ikke at det er fair overfor folk der ikke er vant til at lyden også kan mærkes. For øvrigt er det ikke noget problem at høre hvad der bliver spillet når man står helt henne ved højtaleren når der spilles med 0,0001 watt peak pr ht (40dB under 1 watt).

Svar:
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 20:34
Nu er det ret vanskeligt at vurdere det indlæg jeg svarer på. Hvem er de andre du taler om og hvor højt er højt, relevansen af 0,0001W peak på 1cm afstand.. OSV.

Min mening med at drage film lyd ind i diskussionen er skrive noget om at forskellige medier har meget forskellig dynamik. Det er efter hvad jeg kan forstå helt normalt at talen i filmlyd ligger ca. 20db nede i forhold til 0db. Der er i runde tal 100 gange ned i effekt i forhold til 0db. Ved en 30 watt forstærker skal du så kunne gengive talen med mindre end 0,3W for at være sikker på ikke at klippe. Det kan man godt med en rimeligt effektiv højttaler og hvis man ikke sidder alt for langt væk, men påstanden fra min side er det meget hurtigt kommer til at knibe hvis man ikke undersøger grundigt om ens højttalere ar den fornødne følsomhed.

Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 20:40
Fra samme tråd

Hvad har du i øvrigt målt med? Almindeligvis er det ikke lige sådan at måle peakspændinger.

Nej det er ikke nemt at måle peak spændinger / strøm men http://www.system-audio.dk/_da-DK/Content/Data/press/Dansk/SA7K%20-%20High%20Fidelity%20-%20Dansk%20-%20Januar%202004.pdf - HIGHfidelity 1/2004 har en test af mine højtaler og der er en impedansmåling og teksten fortæller at impedansen er min 3,2 Ohm. En tone på 0dB digitalt ud af afspilleren og så måle spændingen af tonen efterfulgt af en lille regneopgave. Så det er teoriteske watt i praksis er der lidt mindre watt men ikke noget af betydning.

-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.

Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 20:48

Hvem er de andre du taler om og hvor højt er højt,

Det er så højt at jeg spørg folk først om det er ok inden at jeg starter, andre gør det bare men jeg syntes ikke at det er fair overfor folk der ikke er vant til at lyden også kan mærkes

For mig er højt når PEAK niveauet i hver højtaler er 10 watt (ud af forstærker sub er ikke med). Du kunne jo selv komme med dit bud. Går ud fra at du har en SR, så har du været henne og ændre lydstyrken 10dB og hører hvor lille/stor forskel det giver. Hvornår klipper din forstarker og hvad niveau under det bruger du normalt?

Du antager, jeg har målt hvor "højt" 1 watt er.

-------------

Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 21:21
Tak for svar.

Så 100 watt kan spille 100dB

200 watt kan spille 103dB

400 watt kan spille 106dB osv osv eller hvordan?

Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 21:31
Denraretiger. Det er jo kun HVIS 100watt er lige med 100dB.

-------------

Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 21:37
Jo jo bare et eksempel.

Skrevet den: 05-Juni-2013 kl. 22:10

Hvem er de andre du taler om og hvor højt er højt,

Det er så højt at jeg spørg folk først om det er ok inden at jeg starter, andre gør det bare men jeg syntes ikke at det er fair overfor folk der ikke er vant til at lyden også kan mærkes

For mig er højt når PEAK niveauet i hver højtaler er 10 watt (ud af forstærker sub er ikke med). Du kunne jo selv komme med dit bud. Går ud fra at du har en SR, så har du været henne og ændre lydstyrken 10dB og hører hvor lille/stor forskel det giver. Hvornår klipper din forstarker og hvad niveau under det bruger du normalt?

Du antager, jeg har målt hvor "højt" 1 watt er.

Jeg er udmærket vant til hvor stor forskel der er på 10db på skalaen i min SR. Jeg har dog ikke målt efter om +10db også giver 10db mere lydtryk, da jeg ikke har et spl-meter. Jeg har dog lidt erfaring med lydtryk og vedvarende støj allerede ved 95db er for mig helt enerverende. Musik ved 95db er højt og enkelte 95db Peaks er helt OK uden at føles som noget særligt.

Hvis vi tager udgangspunkt i det, en 90db 1W 1m højttaler der slet ikke komprimerer og en forstærker der kan give 30W og vi vedtager at vi sidder på 3m afstand så kan det i følge hvad jeg kan finde ud af lige præcis lade sig gøre hvis man vil acceptere at talen i filmen ligger på 75db.

Regnestykket bliver ca. sådan her.

30w ind giver 90+15db = 105db/1m

3m giver 105-10db=95db

Talen ligger 20db nede.
95-20db=75db

Så skal højttaleren mindst have en følsomhed på 90db og i øvrigt være teoretisk perfekt. Hvis der er snydt 3db med den opgivne følsomhed skal vi bruge 60W for at nå det samme. Hvis den komprimerer lidt (det gør den) skal vi også bruge mere effekt og sådan kan man blive ved med at vende og dreje det.

Pointen er den at man med 30watt rigtig nok kan komme langt, men hvis man begynder at stille selv beskedne krav til lydtrykket så skal bestemt også have nogle effektive højttalere. En lille reolhøjttaler med 85db virkelig følsomhed kommer man altså ikke langt med.

Skrevet af: audiogon
Skrevet den: 06-Juni-2013 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Tak for svar.

Så 100 watt kan spille 100dB

200 watt kan spille 103dB

400 watt kan spille 106dB osv osv eller hvordan?

I teorien.
I praksis vil der dog kræves 10 x effekten for at øge lydstyrken til det dobbelte.

Der er varmeudvikling, luftens træghed mm der spiller ind.

Print side | Luk vindue