Print side | Luk vindue

HDMI - RGB sync

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=123863
Udskrevet den: 25-December-2024 kl. 18:22

Emne: HDMI - RGB sync
Skrevet af: Bassekat
Emne: HDMI - RGB sync
Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 03:34
Jeg har en TDC box med HDMI, scart, Svhs out og en projektor med Svhs, analoginput via 15 pin Dsub (magen til det til skærm på en PC) og der står analog RGB input og RGBsync via BNC input.

Hvad er den bedste måde at forbinde det på billedmæssigt ? Og hvad skal der bruges ?

Jeg har prøvet det nemmeste: Svhs til Svhs med et almindeligt standard Svhs kabel, men synes ikke resultatet er godt.

Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 07:42
Det bliver nok ikke bedre da din projektor sikkert ikke er af nyere dato, samt opløsningen på projektoren måske er lav og ikke egnet til video

Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 11:43
Det er en sony vph 1272qm

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 12:32

Det bedste input du kan bruge er RGB, er billedet så stadig ikke godt, så er den bare ikke god nok til det ønskede brug. Til RGB tilslutningerne skal der bruges en BNC adapter.
 Se side 5 punkt 11 i Manualen   http://biobug.org/ht/pj/1272OM.pdf - http://biobug.org/ht/pj/1272OM.pdf

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det bedste input du kan bruge er RGB, er billedet så stadig ikke godt, så er den bare ikke god nok til det ønskede brug. Til RGB tilslutningerne skal der bruges en BNC adapter.
 Se side 5 punkt 11 i Manualen   http://biobug.org/ht/pj/1272OM.pdf - http://biobug.org/ht/pj/1272OM.pdf

Ja, det bedste input burde være RGB, men der er ikke RGB out på den TDC box

Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 19:47
Slet ingen bud på dette ?

Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 20:24

Med de tilslutningsmuligheder du har, så anvendes der den bedste.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: csell
Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 20:25

Hej.

Jeg har på ebay set nogle HDMI til VGA kabler/adaptorer. jeg ved ikke hvordan de virker,
men det er måske noget der er værd at undersøge nærmere:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=hdmi+vga+adapter&_sop=15&_osacat=0&_trksid=p2045573.m570.l2632.R2.TR3.TRC2&_nkw=hdmi+to+vga+adapter&_sacat=32852&_from=R40 - http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=hdmi+vga+adapter&_sop=15&_osacat=0&_trksid=p2045573.m570.l2632.R2.TR3.TRC2&_nkw=hdmi+to+vga+adapter&_sacat=32852&_from=R40

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 20:26

Mener du at S-vhs er det bedste ???

Det er modsat af hvad alle andre siger ?

Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Jeg har på ebay set nogle HDMI til VGA kabler/adaptorer. jeg ved ikke hvordan de virker,
men det er måske noget der er værd at undersøge nærmere:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=hdmi+vga+adapter&_sop=15&_osacat=0&_trksid=p2045573.m570.l2632.R2.TR3.TRC2&_nkw=hdmi+to+vga+adapter&_sacat=32852&_from=R40 - http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=hdmi+vga+adapter&_sop=15&_osacat=0&_trksid=p2045573.m570.l2632.R2.TR3.TRC2&_nkw=hdmi+to+vga+adapter&_sacat=32852&_from=R40

Hilsen Carsten.

Spørgsmålet er så bare om HDMI fra TDC boxen er analogt eller digitalt ?

For VGA ind er jo analogt

Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 20:38
Hej.

Jeg var inde i nogle af dem med chip i overskriften og læse lidt inden jeg postede ovenstående liste.

Jeg tror det er noget med at vælge en eller to og prøve?

Men du kunne måske prøve først at spørge sælgeren, om den kan bruges til at forbinde en Settop box's HDMI output til en Projectors VGA input.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

I mangel af Digital tilslutning (HDMI), og ej heller Component, så er S-Video det bedste.

-------------

Skrevet den: 19-Juni-2013 kl. 21:05

I mangel af Digital tilslutning (HDMI), og ej heller Component, så er S-Video det bedste.

Nå ja, i mangel af ---- Så er der jo ikke andre muligheder, så ja det er den bedste løsning, men så også den eneste 

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 08:40
Jeg ved ikke om din TDC boks kan smide RGB signal ud via SCART, men kan den det, burde du få bedre billede via SCART til RGB på din projektor. Du vil dog ikke få HD-billede ud den vej.

Denne her burde så kunne hjælpe dig på http://www.av-cables.dk/scart-adapter/high-grade-component-til-scart-guldbelagt.html - http://www.av-cables.dk/scart-adapter/high-grade-component-til-scart-guldbelagt.html

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jeg ved ikke om din TDC boks kan smide RGB signal ud via SCART, men kan den det, burde du få bedre billede via SCART til RGB på din projektor. Du vil dog ikke få HD-billede ud den vej.

Denne her burde så kunne hjælpe dig på http://www.av-cables.dk/scart-adapter/high-grade-component-til-scart-guldbelagt.html - http://www.av-cables.dk/scart-adapter/high-grade-component-til-scart-guldbelagt.html

Jo, der er RGB out, men sådan en adaptor virker ikke, da der ikke er sync med.

Har prøvet og billedet er bare en masse striber i en milliard farver.

Skrevet af: Samsung_M
Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 12:17
Kan composit ikke bruges som sync??

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af Samsung_M Samsung_M skrev:

Kan composit ikke bruges som sync??

Jo måske, men der er både H&V sync og så skal der bruges en sync separator.

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 13:19
OK, jeg troede den kunne modtage sync via RGB (på G).

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 13:47

RGB input via BNC -->> R - G - B - Sync/VD - HD

Udover det elendige S-Vhs har jeg disse:Jeg vil idag prøve at "skrue" et kabel sammen som går fra Scart til den indgang på billedet herover (RGB IN ANALOG) og se om det kan snakke sammen.

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 14:02

RGB input via BNC -->> R - G - B - Sync/VD - HD

Udover det elendige S-Vhs har jeg disse:

Jeg vil idag prøve at "skrue" et kabel sammen som går fra Scart til den indgang på billedet herover (RGB IN ANALOG) og se om det kan snakke sammen.

Der står da G/G-sync ?

Og i manualen er der listet div. sync muligheder.
Men jeg er langt fra ekspert Embarrassed.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 14:11

Jeg er på ingen måde CRT ekspert, men et hurtigt kig i manualen antyder at den burde kunne modtage RGB med sync på composite, som er dét Yousee boksen sender. Det ser ud til at være noget med at du skal ændre i "Clamp" indstillingen, men det er ikke noget jeg ved noget om Smile

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 14:12

Altså på BNC indgangene, H/C betyder Horisontal ELLER Composite Sync. (Det er fra manualen, på projektoren står der Sync/HD, hvilket vel betyder enten Sync alene, eller HD som skal kombineres med VD = Horisontal + Vertikal)

Sync på Grøn er noget helt tredje, som jeg aldrig har mødt i praksis, som sagt sender Yousee boksen RGB med sync på composite.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 14:29
Jeg ved ikke om der er forskel, men den TDC box jeg bruger er den til Hometrio

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 14:34

Nu skrev jeg at den bruger RGBs - det skriver jeg under den forudsætning at den HAR RGB overhovedet, i så fald er det RGBs (sync på composite). Om den overhovedet har RGB, ved jeg ikke noget om.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Nu skrev jeg at den bruger RGBs - det skriver jeg under den forudsætning at den HAR RGB overhovedet, i så fald er det RGBs (sync på composite). Om den overhovedet har RGB, ved jeg ikke noget om.

Jo, der er ægte RGB out i scartstikket, så mon ikke det kan lade sig gøre på en eller anden måde.

Har kørt med denne førhen Men der var billedet ikke overvældende bedre end S-Vhs, men så er der ihvertfald RGB out.

Kører jeg VGA out fra min PC til RGB in (BNC) på projektoren via en BARCO interface (9827629) så er billedet meget bedre.

Men jeg må prøve at se hvad den siger til RGB signalet fra Scart og til D´sun 9pins inputtet.

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 15:55
Nu er denne prøvet:

Og under normale omstændigheder, skriver projektoren "INPUT B - NO SIGNAL" når jeg slår hen på den indgang uden der er sat noget til.
Når det er tilsluttet som på tegningen, så skriver den slet ingenting og der er intet billed eller andet.

Så det skal ihvertfald ikke samles sådan LOL

EDIT og nej det skal det nemlig ikke, for Hans j gjorde mig lige opmærksom på at jeg havde sat modstanden fra 19 til 20 og det skal den self. ikke.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 16:01
Der står også "Video IN" på de scart pinde. Du skal vel bruge "Video OUT" pindene?

Måske misforstår jeg, men du skriver: "Men jeg må prøve at se hvad den siger til RGB signalet fra Scart og til D´sun 9pins inputtet."

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der står også "Video IN" på de scart pinde. Du skal vel bruge "Video OUT" pindene?

Måske misforstår jeg, men du skriver: "Men jeg må prøve at se hvad den siger til RGB signalet fra Scart og til D´sun 9pins inputtet."

In & out er de samme, det er den modstand der bestemmer om det skal være in eller out

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 16:07

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

In & out er de samme, det er den modstand der bestemmer om det skal være in eller out

Så begriber jeg ikke der skal være så mange pinde i et scart stik Confused

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 16:09
Skal den ikke sidde til pin 16?

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 16:10
Og dog, du har ret LOL

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 16:11
rettet

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 16:21

Skal den ikke sidde til pin 16?

Jo, det er da mig der er et fjols.

Selvf. fra 19 til 16 Embarrassed

Tak til Hans j med falkeblikket Big smile

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 21:59
Nå, det ændrede ikke på resultatet desværre.

Nu har jeg så prøvet at gå den lange vej, hvor jeg ved at halvdelen af vejen virker Big smile

Det er den BARCO interface (9827629) box, der laver signalet om fra VGA (fra pc til RGB sync vis BNC) - og det virker glimrende fra PC til projektor.

Fra TDC boksens scart til D´sub ind på den Barco har jeg prøvet dette:

Men nej - Samme resultat - Intet billed og heller ikke denne gang vil den vise "INPUT A - NO SIGNAL" eller andet end sort skærm.

Præcis som da jeg prøvede scart til denne indgang = (nederste billed)

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 22:46
Skal du ikke vælge rgb output i menu på boksen?

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 22:57

Nej ikke på den her TDC boks, der ligger RGB fast i scart

Skrevet den: 20-Juni-2013 kl. 23:45

Nej ikke på den her TDC boks, der ligger RGB fast i scart

Det er altså lidt spøjst, men det har jo virket med en sync separator så RGB out på scart virker jo.

Det må være sync out fra scart der ikke passer til de forskellige indput.

Skrevet den: 21-Juni-2013 kl. 09:08
Det er ikke sikkert d-sub stikket understøtter RGBs. Prøv BNC'erne.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 21-Juni-2013 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er ikke sikkert d-sub stikket understøtter RGBs. Prøv BNC'erne.

Det er BNC´erne via den Barco (VGA til RGB/sync) som jeg normalt bruger til min PC og der virker det fint.

Fejlen/problemet ligger fra scart out til enten 9 pins D´sub in (Analog RGB på projektoren) eller 15 pins D´sub in på den Barco (VGA til RGB/sync) som så går videre til RGB/sync via BNC´erne

Jeg tror det er sync out på scart der ikke er som det skal være

Skrevet den: 21-Juni-2013 kl. 13:18
Noget tyder på at sync signalet  fra scart SKAL igennem en syncseparator (Orange firkant) før det kan bruges i enten RGB in via 9 pins D´sub eller VGA in via 15 pins D´sub.

Så sync signalet fra TDC boksens scart out og fra PC´ens VGA out, kan så ikke være det samme - ØV Smile

Skrevet den: 21-Juni-2013 kl. 13:24

Det er BNC´erne via den Barco (VGA til RGB/sync) som jeg normalt bruger til min PC og der virker det fint.

Fejlen/problemet ligger fra scart out til enten 9 pins D´sub in (Analog RGB på projektoren) eller 15 pins D´sub in på den Barco (VGA til RGB/sync) som så går videre til RGB/sync via BNC´erne

Jeg tror det er sync out på scart der ikke er som det skal være

Enten forstår jeg ikke dig, eller også forstår du ikke mig... Hvorfor ikke køre Scart ind på BNC?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 21-Juni-2013 kl. 13:26

Så sync signalet fra TDC boksens scart out og fra PC´ens VGA out, kan så ikke være det samme - ØV Smile

Det er dét jeg har forsøgt at sige hele tiden - det ER ikke det samme. PC'ens VGA out er RGBHV, med separat horisontal og vertikal sync, TDC boksens scart er RGBs, med sync på composite. De to er ikke umiddelbart kompatible. Din sync separator konverterer RGBs til RGBHV, og så virker det naturligvis. Finten er at din projektor ud fra hvad jeg kan tolke i manualen, burde understøtte RGBs direkte via BNC'erne (men ikke nødvendigvis via D-sub). Så sæt TDC boksen til via BNC, og PC via D-Sub, problem solved - eller hvad?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 21-Juni-2013 kl. 13:51
Scart out og ind på BNC virker ikke da sync signalet ikke duer.

RGB niveauerne er fine nok, men sync signalet skal laves om evt med en LM 1881 - ellers er det bare en masse streger.

HAR kørt med scart direkte til RGB, men med en sync separator, men det blev aldrig helt godt.

Så jeg ville se om der var en løsning der hedder:

1. Scart out (RGB) fra TV boksen til RGB in på projektorens RGB ANALOG IN (9 pins D´sub)

2. Scart out fra TV boksen til VGA in (15 pins D´sub) på Barco"boksen" som så laver et RGB/sync til projektorens RGB/sync indgang (BNC)   

Men kan forstå at hverken 9 pins D´sub eller 15 pins D´sub "forstår" sync signalet fra scart.
Og RGB/sync BNC forstår det heller ikke.

Det MÅ være sync signalet fra scart der ikke kan bruges og derfor leder jeg efter en konverter der kan lave et scart (RGB) signal om til enten RGB/sync direkte til RGB in via BNC, eller til VGA in via 15 pins D´sub eller 9 pins D ´sub (Analog RGB in)

Skrevet den: 21-Juni-2013 kl. 20:39
Nå, jeg har fået snakket lidt med div folk og sådan en Scart RGBs til RGB H/HV konverter er ikke noget man lige køber, men den kan laves selv.

At lave RGBs fra scart om til RGB H eller HV, VGA (D´sub 15), Analog RGB (D´sub 9) er ikke noget man lige går ud og køber en "tingest" til, desværre.

Selve RGB signalerne fra scart er gode nok, men der er ikke noget sync-signal fra scart, der kan bruges til andet end........ scart Smile

Så der skal en sync separator til og den kan man så selv skrue sammen, hvis man synes.

Havde håbet på en færdig løsning Unhappy Øv Cry

Hvad min løsning bliver, aner jeg ikke endnu 

Men tak for hjælp i tråden

Skrevet den: 21-Juni-2013 kl. 22:50
Fortsættelse der har givet blod på tanden Big smile

Jeg synes lige jeg ville prøve lidt forskelligt, så jeg satte min Barco VGA til RGB/sync til projektoren og loddede et kabel hvor jeg har kørt Video Comp out direkte på Grøn (ved de 2 pile) og sat den modstand så scart ved at RGB er out (1 Kohm fra 19 til 16)

Og så skete der ting og sager: Masser af power/lys i forhold til S-Vhs og man kan såment sagtens se hvad der sker på skærmen, men det er sløret (ikke ordentlig sync ???)(Rød, blå, grøn ser ikke ud til at ligge præcist oveni hinanden, selvom de gør det på testbillederne)

Men der er meget meget mere lysstyrke.

Fjerner jeg Video comp. fra grøn, så er der stort set sort skærm

Her er det jeg loddede sammen: 

Det store spørgsmål er så; Har i bud på hvordan jeg kommer videre herfra ?

Bedste resultat indtil nu = TV boks scart out (RGB) som på billedet over -->> ind i Barco (VGA ind til RGB/sync ud BNC) og BNCene i projektoren.

Her er forskellen på S-Vhs & "historien" lige herover Big smile (Sorry for billedkvaliteten og lysstyrkeforskellen er noget større end på billederne)

S-vhs:

Og der hvor jeg er nået til nu med det nævnte:

Skrevet den: 21-Juni-2013 kl. 23:39
Når du prøver de forskellige sync forbindelser, husker du så at ændre clampsetting (page3)?

Det nævnte Otto tidligere, men du har ikke kommenteret det.

Skrevet den: 21-Juni-2013 kl. 23:46

Når du prøver de forskellige sync forbindelser, husker du så at ændre clampsetting (page3)?

Det nævnte Otto tidligere, men du har ikke kommenteret det.

Har lige prøvet og AUTO og sonG er ens og bedste billed (dog ikke godt) - de to sidste er meget værre

Skrevet den: 21-Juni-2013 kl. 23:56
Og på side 4 skriver den:
fh: 15,6 Khz
fv: 50.0 Khz
SYNC on G: NEG

Men det er bare info, for der kan intet ændres

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 09:24

Hej Bassekat.

I SCART stikket har du 2 udgange ( Video Comp out og Grøn ), Dem kortslutter du når du forbinder dem begge til samme indgang i VGA stikket. Du kan måske blande dem ved at sætte 2 modstande i serie, en med hver?
Eller du skal måske bruge en forstærker med 2 separate indgange.

Ellers vil jeg forslå at du prøver at måle på dine sync signaler. Det må kunne gøres med en af de simple Oscilloscope kredsløb der bruger lydindgangen på en PC ( prøv at google, eller der er måske en her inde der kender et godt link ).

Jeg går ud fra at det er en skrivefejl når du i din sidste post skriver fv: 50.0 K Hz, det er forhåbentlig 50 Hz.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 10:46

Hej Bassekat.

I SCART stikket har du 2 udgange ( Video Comp out og Grøn ), Dem kortslutter du når du forbinder dem begge til samme indgang i VGA stikket. Du kan måske blande dem ved at sætte 2 modstande i serie, en med hver?

Ja evt, men hvilken modstand ? Big smile En kondensator ? Men hvilken ? Big smile

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 10:56
Hej.

Hvilken modstand vil afhænge af 'udgangsimpedanserne' i SCART stikket og 'Indgangsimpedancen' i VGA stikket. Jeg ville prøve med 1Kohm til 10Kohm, men det er rent gætteri.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 14:15

Hej.

Hvilken modstand vil afhænge af 'udgangsimpedanserne' i SCART stikket og 'Indgangsimpedancen' i VGA stikket. Jeg ville prøve med 1Kohm til 10Kohm, men det er rent gætteri.

Hilsen Carsten.

Modstande ændrer ikke på det til det bedre.

Prøvede med 820 ohm = samme som ingen forbindelse. Højere ohm = selvf det samme.

100 ohm, stort set det samme som direkte på.

Så det er sync den er gal med.

Nu laver jeg en sync sep. af en LM 1881 og bruger de bedste komponenter jeg kan opdrive og giver den batteridrift.

Det burde være ok Big smile

Sidst samlede jeg den af stumper jeg lige havde at ligge, men kørte med præcis 5 Vdc og måske er det lige i underkanten ?
Denne gang giver jeg den 6-7 Vdc.

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 14:26
Og du har prøvet via bnc og med compsite sync på det stik lige ved siden af rgb og så ændret clamp?

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 15:05

Og du har prøvet via bnc og med compsite sync på det stik lige ved siden af rgb og så ændret clamp?

Tænker du der hvor det hvide stik sidder i på billedet ?

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 15:32

Nu laver jeg en sync sep. af en LM 1881 og bruger de bedste komponenter jeg kan opdrive og giver den batteridrift. 

Hej. Bassekat.

Jeg tror ikke på at 5 volt er for lidt. Men du ændrer selvfølgelig også DC niveu'et ved at ændre forsyningsspændingen.

En ide kunne være at bruge COMPOSITE sync i stedet for GRØN. Det vil selvfælgelig give forkerte farver, men så kan du checke om den sync'er rigtigt når du ikke længere kortslutter COMPOSITE SYNC og GRØN?

Men på dit eget diagram over LM1881N på side 4 står der COMPOSITE sync OUTPUT ved PIN 1. Jeg mener at du rent faktisk skulle bruge en kreds med Horisontal sync OUTPUT i stedet.

Hilsen Carsten.

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 15:38

Jeps

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 15:44

Hej. Bassekat.

Jeg tror ikke på at 5 volt er for lidt. Men du ændrer selvfølgelig også DC niveu'et ved at ændre forsyningsspændingen.

En ide kunne være at bruge COMPOSITE sync i stedet for GRØN. Det vil selvfælgelig give forkerte farver, men så kan du checke om den sync'er rigtigt når du ikke længere kortslutter COMPOSITE SYNC og GRØN?

Men på dit eget diagram over LM1881N på side 4 står der COMPOSITE sync OUTPUT ved PIN 1. Jeg mener at du rent faktisk skulle bruge en kreds med Horisontal sync OUTPUT i stedet.

Hilsen Carsten.

Prøver lige lidt senere at pille grøn fra og sætte Comp på der Wink

Det jeg kørte med førhen var dette og for at være helt præcis, så var spændingen 4,9 Vdc Big smile

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 15:45

Jeps

Det prøves lige lidt senere Wink

Skrevet af: 8sen
Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 16:25
Nu har jeg ikke læst hele tråden, men jeg har en CYP Scart to Y-U-V konverter liggende, hvis det skulle have interesse. Geek

- http://www.cypeurope.com/store/store/app/product/CSY-2100

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 16:27
Der gik vist ged i linket ...

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=123863&PID=1253522 - http://www.cypeurope.com/store/store/app/product/CSY-2100

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 16:28
Du skal tilsyneladende kopier linket manuelt!!!?  :(

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 16:56

Det kommer an på din Browser, og dens indstillinger. Havde også problemet i IE10, men et flueben på rette plads i funktioner rettede problemet.

-------------

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af 8sen 8sen skrev:

Du skal tilsyneladende kopier linket manuelt!!!?  :(

Jeps, har set den.

http://www.cypeurope.com/store/store/app/product/CSY-2100 - http://www.cypeurope.com/store/store/app/product/CSY-2100

Har undersøgt den lidt og der er ikke den sync jeg eftersøger 

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 18:54

Jeps

Det prøves lige lidt senere Wink

Har prøvet begge sync, ændret clamp og det hjælper intet 

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 18:57

Hej. Bassekat.

Hilsen Carsten.

Det giver præcis samme resultat, så det ER sync out fra scart, der skal separeres 

Så jeg prøver mig igen med den LM 1881 med lidt højere og mere stabil spænding og de bedste komponenter Wink 

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 19:31
Hej.

Når jeg kigger på databladet til 1881:

http://www.intersil.com/content/dam/Intersil/documents/fn70/fn7018.pdf - http://www.intersil.com/content/dam/Intersil/documents/fn70/fn7018.pdf

Kom jeg til at tænke på noget jeg lavede for 15-20 år siden. Jeg skulle forbinde en 28" Barco VGA monitor til en IBM PS2. PS2'en skiftede polaritet på Vertical sync for at fortælle en IBM monitor om den skulle vise VGA eller SVGA. Det kunne Barco VGA monitoren ikke finde ud af. Jeg lavede et lille interface print med en CD 4070 EX OR gate:

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/C/D/4/0/CD4070.shtml - http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/C/D/4/0/CD4070.shtml

Hvis en 2 input EX OR gate har input A og B vil udgangen følge B hvis A er Lav.
og udgangen vil vil være det inverterede  af B hvis A er Høj. Så jeg kunne styre om
den skulle invertere vertical sync alt efter om A var Lav eller Høj.

På side 7 i 1881 databladet vises hvordan Composite Sync Output på pin 1 ser ud ( 1b ).
og nedenuder vises Vertical sync output ( 1c )

Min ide er, at hvis man bruger Vertical Sync ( 1c ) til at styre om composite sync ( 1b ) skal inverteres eller ikke så får man noget der er meget lig med et rent vertikalt sync. 

Jeg brugte nogle af de andre EX OR gates i IC'en til at invertere signalerne så de fik den polaritet de skulle have. Og jeg kan huske at jeg strømforsynede cd 4070'en  fra en 5V regulator 78L5.

Hilsen Carsten. 

Skrevet den: 22-Juni-2013 kl. 20:04
Jo, men sync sep. som jeg lavede med 1881 virkede såment ok, men jeg tror resultatet kan blive bedre ved at hæve spændingen, gøre den mere stabil og bruge bedre komponenter.

Synes jeg har set at den 1881 helst skal have 5,2 V og jeg gav den 4,9 V 

Det der skete med den 1881 jeg brugte, er egentlig lidt spøjst;

Langsomt blev billedet mørkere og mørkere (over 1 til 2 år) og underligt nok faldt poweren på Blå mere end på de andre, det var ikke noget jeg lige umiddelbart lagde mærke til (nok pga det vat over så lang tid)
Jeg var meget tæt på at skifte det blå rør (har 3 af hver at ligge), men:

Pludselig døede den 1881 helt og selvfølgelig var der ikke billed længere, andet end streger.

Jeg prøvede så kort (for i det hele taget at kunne se noget) at sætte S-Vhs på og det blev det sgu BEDRE af ConfusedShocked

Så den 1881 er på en eller anden måde blevet dårlige og dårligere og jeg synes at kunne huske at lige da jeg havde lavet den, var billedet langt bedre end S-Vhs - hvad de her forsøg der er lavet i disse dage egentlig også viser, trods dårlig sync og sløring.

Men alt i alt er der noget mere lys/power med RGB indgangen end med S-Vhs.

Hvordan det kan lade sig gøre at billedet bliver mere og mere mørkt uden at det er ude af sync (med den 1881 der brændte af), aner jeg ikke - men det var tydeligt at da jeg satte S-Vhs på, kom blå op på niveau med rød & grøn igen.

Spøjst.

Har godt nok skrevet at sync med 1881 aldrig blev helt godt, men jeg tror det er fordi jeg kun husker den sidste tid med den og bliver overrasket over at S-Vhs var bedre til sidst.

Ja jo, så leder man jo nok efter den bedste løsning LOL

Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 19:13
En lille update.

For de interesserede kan jeg sige at den sync separator virker helt perfekt.

Denne gang har den fået en reguleret forsyning (sidst var den ureguleret) og spændingen ligger denne gang på 10,5 Vdc, istedet for tidligere 4,9 Vdc

Der er brugt nogle bedre kondensatorer og flere små istedet for en eller 2 større.
Om det ændrer noget ved jeg faktisk ikke, men det virker ihvertfald over al forventning Big smile

Så om det er højere spænding, bedre kondensatorer eller ? Det vides ikke, måske det hele Big smile

Eneste komponent der ikke kan ses er en modstand i scartstikket.

Lidt billeder:

Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 20:36
Det er ikke nemt at tage billeder Smile

Men jeg synes da nemt det kan ses 

Signal via S-Vhs

Signal RGB fra scart og sync gennem den viste sync separator og ind i RGB/sync på projektoren

Print side | Luk vindue