Print side | Luk vindue

Projektor- og lærredvalg

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124079
Udskrevet den: 25-December-2024 kl. 17:43

Emne: Projektor- og lærredvalg
Skrevet af: Faurholdt
Emne: Projektor- og lærredvalg
Skrevet den: 29-Juni-2013 kl. 21:53
Hej Recordere

Jeg skal have en projektor ned til mit værelse, det er ikke så stort 3,8*3 meter. Jeg har set på en Optoma HD33, som jeg kan få billigt, er det en ok projektor? Mit budget er 10.000 kr.
Jeg kommer til at sidde ca. 3,6 m fra lærred, hvilken størrelse ville i anbefale?

Mvh. Faurholdt

-------------
Ny hjemmebiograf, bugdet: ikke så meget.

Svar:
Skrevet af: Willads
Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 10:13
Jeg kender ikke optoma'en, men har en Epson tw-3200 selv. Den er rimeligt stor men det betyder ikke noget hos mig, ligesom den syner mindre når den hænger i loftet. Til gengæld har den lens shift hvilket gør den ekstremt fleksibel og nem at placere. Størrelsen gør også at det er lykkedes at reducere blæserstøjen rigtigt meget, hvilet er perfekt især hvis den er placeret tæt på hvor man sidder.

Jeg sidder ca 4,5 meter fra et 120" lærred og det er fint. Jeg har købt mit motorlærred af platinum147 via ebay, men det gik ikke helt gnidningsløst, hvilket jeg på et tidspunkt har skrevet i en anden tråd.

THX standarden har en omregningsfaktor som resulterer i følgende anbefalinger:

Afstand
Str i tommertil lærred
110333cm
120363cm
124375cm
130393cm
135408cm

-------------
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2

Skrevet af: J.Skovgaard
Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 16:27
Med en Optoma HD33 vil du på den afstand den kan monteres (ca. 340 cm fra linse til lærred) kunne få et billede på mellem 85" og 103" diagonalt.

-------------
::::::::
J.Skovgaard

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 17:06
Overvej også denne projektor:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=768355&cks=ASS&assoc=84476DCC-9330-4E27-81A8-B134E45CBAB6

Den er i stand til at lave et stort billede på en relativ lille afstand, hvilket skal tages med i overvejelserne, når afstanden i rummet ikke kan reguleres...

Jeg har dette lærred i 112 ":

http://www.dustinhome.dk/product/5010185896/grandview-projektorlrred-169-106-251-cm/

Jeg ved ikke hvorfor, Dustin ikke fører det i større størrelser længere, men du kan jo ringe og høre. Jeg synes, det er et rigtigt fint lærred i lækker kvalitet.

Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 17:17
Ja husk at gå ind på www.projectorcentral.com og brug deres calculator pro til at se hvor stort/lille et billede du kan få fra forskellige afstande med forskellige projektorer.

-------------
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2

Skrevet af: skyeagle
Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 18:00
En hd 33 gør det faktisk godt til pengene synes jeg, også i 3D ,selvom man sjællendt for 3d brugt, skulle lige til at sige at du måtte en tur i hi fi klubben og se den,men har lige været på deres hjemmeside og set de ikke har den mere, ihvert fald ikke på hjemmeside,hvis jeg husker rigtigt har den ikke lens shift og det er vigtigt hvis ikke du kan placere din projektor optimal.

LensShift for fleksibel montering
Som noget usædvanligt på en DLP-projektor har W7000+ LensShift-funktion. Det betyder, at du kan opnå et perfekt centreret og vinkelret billede på dit lærred, også selvom du ikke har mulighed for at placere projektoren helt optimalt, for eksempel på grund af en bjælke i loftet. Med LensShift kan du forskyde linsen i både lodret og vandret plan, så billedet kommer 100% på plads helt uden brug af kvalitetsødelæggende keystone-korrektion. LensShift-funktionen på W7000+ tillader endda en væsentligt større forskydning end på flere konkurrerende produkter. Du får samtidig hele 1,5x manuel zoom til at klare den sidste tilpasning af billedstørrelsen. ( fra hifi klubbens hjemmeside)

Mvh Kim

-------------
Med Venlig Hilsen Kim

Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 18:01
Epson tw-3200 har også lens shift, blot til orientering.

-------------

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af skyeagle skyeagle skrev:

En
LensShift for fleksibel montering
Som noget usædvanligt på en DLP-projektor har W7000+ LensShift-funktion. Det betyder, at du kan opnå et perfekt centreret og vinkelret billede på dit lærred, også selvom du ikke har mulighed for at placere projektoren helt optimalt, for eksempel på grund af en bjælke i loftet. Med LensShift kan du forskyde linsen i både lodret og vandret plan, så billedet kommer 100% på plads helt uden brug af kvalitetsødelæggende keystone-korrektion. LensShift-funktionen på W7000+ tillader endda en væsentligt større forskydning end på flere konkurrerende produkter. Du får samtidig hele 1,5x manuel zoom til at klare den sidste tilpasning af billedstørrelsen. ( fra hifi klubbens hjemmeside)

Mvh Kim

W7000 giver ikke så stort billede, selv om den har 1x5x zoom. Det kommer an på brændvidden på linsen...
Til orientering har en Epson TW3200 2,1x zoom...

Skrevet af: skyeagle
Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 19:15
Supergris sorry var mig som ikke formuleret mig ordentlig, jeg mente ikke han skulle købe en w7000 da er over hans budget, var bare kopieret fra hifi klubbens hjemmeside for at forklare hvad lensshift var

-------------
Med Venlig Hilsen Kim

Skrevet den: 30-Juni-2013 kl. 22:22
Dejligt med en masse hjælpsomme mennesker Smile

W1070 er da godt nok billig, og jeg kan se på nogle af de andre tråde at den også leverer et godt billed. Men hvad med støjniveau, det bliver nok nødvendigt med en støjsvag projektor da jeg skal sidde lige nedenunder den. 

TW3200 kunne også være en mulighed, jeg kan ikke rigtigt finde ud af de dB. Kan se den er på 22 dB, på eco mode, hvor W1070 er på 30.

Mvh. Faurholdt

-------------

Skrevet af: JesA
Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af Faurholdt Faurholdt skrev:

W1070 er da godt nok billig, og jeg kan se på nogle af de andre tråde at den også leverer et godt billed. Men hvad med støjniveau, det bliver nok nødvendigt med en støjsvag projektor da jeg skal sidde lige nedenunder den. 

TW3200 kunne også være en mulighed, jeg kan ikke rigtigt finde ud af de dB. Kan se den er på 22 dB, på eco mode, hvor W1070 er på 30.

Mvh. Faurholdt

db er angivelse af støjniveauet. Og uden at kende de nævnte maskiner IRL, så kan jeg fortælle at der er en markant forskel på støjen fra de to maskiner alene ud fra tallene. Et fald på 3 db, svarer til en halvering af lydniveauet/støjen.

MVH

Skrevet af: Precious
Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 08:41
Epson har et ry for at lave de mest støg svage projektorer i den pris klasse, så du bør absolut overveje TW3200. Du kan finde masser af poster på dette forum, hvor folk er rigtig glade for netop den projektor (hvis du da kan bruge personlige oplevelser til noget) :)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio

Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af JesA JesA skrev:

Mvh. Faurholdt

db er angivelse af støjniveauet. Og uden at kende de nævnte maskiner IRL, så kan jeg fortælle at der er en markant forskel på støjen fra de to maskiner alene ud fra tallene. Et fald på 3 db, svarer til en halvering af lydniveauet/støjen.

MVH

Min Epson TW-3200 sidder loftsmonteret lige over siddepositionen og jeg hører den først når jeg slukker for filmen. Det er helt perfekt.

-------------

Skrevet af: Munkieftw
Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 12:22
Jeg har en W1070 - kort og godt. Flot billede, står ultra skarpt med mørke omgivelser. Men larmer, det gør den. Dog vil jeg mene at hvis den bruges til film - så skal der alligevel skrues op for anlægget. Også er det hurtigt underordnet.

Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Munkieftw Munkieftw skrev:

Jeg har en W1070 - kort og godt. Flot billede, står ultra skarpt med mørke omgivelser. Men larmer, det gør den. Dog vil jeg mene at hvis den bruges til film - så skal der alligevel skrues op for anlægget. Også er det hurtigt underordnet.

Det er jeg enig i, men det afhænger også af hvor sart man er :-)

-------------

Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 13:04
Der er nu ikke meget ondt at sige om TW3200 billede (til prisen).

Ligger den ikke på højde med W1070?

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio

Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Willads Willads skrev:

Det er jeg enig i, men det afhænger også af hvor sart man er :-)

Helt bestemt. Jeg er begyndt at få sans og øre - til irriterende lyde. Og synes ikke denne er et fængende problem. Min sofa står under, men den gode siddeplads er lidt til venstre for den loftmonteret projektor. 

Film skal nydes med godt billede, men mindst ligeså god lyd. Så hvis ikke der er skruet op, og det er en stille drama - så vil der opstå problemer(med blæseren). Dog er lærred og projektor købt til formål med store film, store scener, stor lyd og en rungende biograf fornemmelse. :-) 

Skrevet af: dpdk
Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Der er nu ikke meget ondt at sige om TW3200 billede (til prisen).

Ligger den ikke på højde med W1070?

De to projektorer er meget forskellige. Jeg har selv en TW3200 og har set w1070 i HFK et par gange. Først og fremmest er w1070 markant mere lysstærk hvis man sammenligner med tw3200s biografmode hvor den har sit bedste billede. w1070 virker også mere skarp hvor tw3200 er lidt mere blød i gengivelsen. Til gengæld synes jeg at w1070 var noget grå i sortgengivelsen. Det er lidt svært et bedømme når man ikke har set dem samtidig, men sådan oplever jeg det. w1070 var også meget urolig i billedet. Det er lidt svært af beskrive, men sammenlignet med tw3200 var der tydeligt mere "judder" ved kamara panoreringer. Jeg lagde også for første gang mærke til DLP regnbuer på en DLP projektor. Det har jag aldrig set før. Ellers synes jeg at begge projektorer kan indstilles til at have tilfredsstillende farver. Som w1070 var indstillet i HFK var der lidt mere pang på farverne, men de så stadig gode ud. Tw3200 kan IMO også indstilles til gode farver.
Hvis jeg skulle vælge mellem de to, ville jeg snuppe en tw3200 hvis ikke lærredet er alt for stort (omkring 100"). Med et stort lærred ville jeg snuppe w1070 for at få lys nok.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 14:45

Helt bestemt. Jeg er begyndt at få sans og øre - til irriterende lyde. Og synes ikke denne er et fængende problem. Min sofa står under, men den gode siddeplads er lidt til venstre for den loftmonteret projektor. 

Film skal nydes med godt billede, men mindst ligeså god lyd. Så hvis ikke der er skruet op, og det er en stille drama - så vil der opstå problemer(med blæseren). Dog er lærred og projektor købt til formål med store film, store scener, stor lyd og en rungende biograf fornemmelse. :-) 

På et helt generelt plan: De færreste film har "knald på" hele tiden. Der vil som regel altid være sekvenser der er mere stille (der findes undtagelser...), og den subjektive oplevelse af dynamik er ret afhængig af hvor stille de stille sekvenser er. Desuden er "dynamik" ikke lig med højt lydtryk, der kan sagtens være dynamik i svage passager. Jo mere baggrundsstøj, jo dårligere vil oplevelsen af dynamik være i disse passager, og jo mere vil man føle behov for at skrue op i de kraftige passager for at få oplevelsen af dynamik. Derfor mener jeg ikke det er rigtigt at det kun er stille dramaer der lider under blæserstøj, om noget så er dynamik i en "snakke-film" mindre væsentlig, da det hér i højere grad er historien og ikke sanse-indtryk det drejer sig om. Især i f.eks. skud-dueller hvor der er stille mellem hvert skud, gør det en meget dramatisk forskel på oplevelsen af dynamikken om der er hørbar støj i lokalet eller ej. Gyserfilm er et andet åbenlyst eksempel, hvor det har en væsentlig indflydelse på oplevelsen af filmen.

Udover dynamik-oplevelsen, så påvirker det også væsentligt hvor højt man behøver spille for at kunne følge med i filmen. Prøv at lægge mærke til hvor ofte folk efterlyser en løsning på at de skal spille højt for at kunne høre hvad der bliver sagt i film og tv. Hvis der er fuldstændigt stille, akustikken i lokalet er god, og højttalerne er af bare nogenlunde rimelig kvalitet, så kan du spille MEGET lavt, og stadig have nemt ved at følge talen, og faktisk også have en oplevelse af dynamik. Jeg har altid været uenig i tankegangen bag aktiv loudness, dvs. at skrue op for bassen når lydtrykket er lavt, for at kompensere for den menneskelige hørelse. I min egen kælder, hvor jeg har et ikke ret dyrt anlæg stående, har jeg INGEN problemer med at følge bas- eller diskant-gengivelsen selv om jeg spiller så lavt at det kun lige kan anes hvilket nummer der spiller. Loudness-funktionen bliver relevant når der er baggrundsstøj, fordi denne baggrundsstøj ofte vil være relativt lavfrekvent - er min påstand. Det kan opleves i overdrevet grad i bilen, bemærk hvor forskelligt lyden opfattes når man kører 130, kontra når man holder stille.

Kort sagt: Det handler ikke bare om hvorvidt man er generet af støjen eller ej. Lavere støjniveau giver en væsentlig forbedring af den subjektive lydkvalitet. Også selv om du ikke som sådan er opmærksom på støjen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Med et stort lærred ville jeg snuppe w1070 for at få lys nok.

Der er jeg helt enig, netop mit hovedargument for at gå efter en TW6100, den koster dog lidt mere :)

-------------

Skrevet af: dpdk
Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Oprindeligt skrevet af dpdk dpdk skrev:

Med et stort lærred ville jeg snuppe w1070 for at få lys nok.

Der er jeg helt enig, netop mit hovedargument for at gå efter en TW6100, den koster dog lidt mere :)

Ja hvis det skal være billigt kan man også overveje en eh tw5910. Den kommer med lidt mindre tilbehør og kan kun købes i internetforretninger. Jeg har ikke ser nogen af dem selv, men de skulle være meget lysstærke. Den kunne være en billig mulighed til et stort lærred. Der må dog være grænser for hvad OP har mulighed for i størrelsen. Hvis højttalerne skal stå ved siden af skærmen og der kun er 3m at gøre godt med så kommer det hurtigt til at knibe med pladsen. Et 100" er 220cm bredt plus minimum 10cm til rammen. Så er der kun 35cm tilbage på hver side.

Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 15:42
Ja TW5910 er også et fint valg (og okay lyd svag).

Der er 3 kilo til forskel mellem TW5910 og TW6100, og dertil får du lidt mere lys (dog betyder det ikke alverden hvis man som mange andre kører ECO mode), men kontrasten skulle være bedre på TW6100. Ved ikke hvor stor forskel det gør.

TW5910: 7500 kr
TW3200: 7500 kr

Hvis lense shift kan undværes ville jeg gå efter 5910/6100. Synes du får meget mere projektor ud af en 5910.

Jeg er dog blevet "farvet" af Epson da jeg var super glad for min TW6000, så du kan holde min holdning lidt baggrunden :-)

-------------

Skrevet af: smuld
Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 20:11
hvad med en optoma hd25? jeg kender ikke så meget til den selv, men den larmer heller ikke så meget. (hvad folk siger)

-------------
Qnap-659
tvix6600
Samsung ps51d8005
Onkyo 616
Kef 3005se

Skrevet den: 01-Juli-2013 kl. 23:04
Jeg tror jeg vil gå efter en TW5910 pga. det lave støjniveau - jeg er meget generet af baggrundsstøj -, og fordi den også har 3D, ved ikke om jeg får det brugt, men så har jeg i hvert fald chancen Smile

Mht. lærred er jeg ikke helt sikker, jeg tror ikke det kan blive større en 92" pga. en dør. Skal jeg investere i et lidt dyrere lærred eller skal jeg købe et billigt et? Desværre kan det ikke blive et fastrammelærred pga. mit TV sidder på væggen.
Jeg kan mørklægge 100%, men har hvide vægge hele vejen rundt, ved ikke om det har noget at sige?

Mvh. Faurholdt

-------------

Skrevet den: 02-Juli-2013 kl. 23:24
Willads du skriver at det ikke gik helt gnidningsløst at bestille hos platinum147, jeg kan ikke rigtigt finde tråden du har skrevet om det i, hvad var problemet? Tror du det er sikkert at jeg bestiller der? Lærrederne ser billige ud der Wink

Tak for hjælp til valg af projektor Clap.

-------------

Skrevet den: 03-Juli-2013 kl. 00:44

Willads du skriver at det ikke gik helt gnidningsløst at bestille hos platinum147, jeg kan ikke rigtigt finde tråden du har skrevet om det i, hvad var problemet? Tror du det er sikkert at jeg bestiller der? Lærrederne ser billige ud der Wink

Tak for hjælp til valg af projektor Clap.

Jeg startede en tråd der hed "Ebay lærred - min erfaring" under Projektorer, seneste indlæg er fra 3. maj 2013 så du skal lige bladre lidt nedad så kan du se det, men summasummarum så skrev jeg således:

"Hej Alle!

Jeg købte i januar 2013 et 120" mat hvidt motorlærred fra Platinum147 fra Ebay. Oplevelsen har været blandet. Nedenstående er blot til info og skal ikke ses som mit forsøg på at skræmme nogen væk Smile.

Det første lærred jeg fik (ca 155 pund inkl. fragt) var rimeligt bulet. Det skæmmer efter min mening (resten af familien synes jeg er tossetSleepy) specielt ved panoreringer.

Jeg tog billeder af lærredet og sendt til platinum som gav mig ret i at det var mere end man kunne forvente og han ville sende et nyt men jeg skulle lige undersøge hvad fragten ville koste (det var ham der skulle betale). Det  koster en bondegård at sende så lang en pakke retur til England så vi blev enige om at han sendte mig et nyt lærred til reduceret pris på 65 pund (25 pund +40 pund i fragt).

Nå så stod jeg med 2 lærreder hvoraf det ene buler lidt for meget efter min smag. Jeg satte det nye lærred op og da jeg trykker på knappen og det skal rulle ned kan jeg høre motoren kører men lærredet bliver i kassetten !! Så prøver jeg manuelt at "løsne" lærredet og bum så ruller det hele vejen ned uden modstand, og kan ikke rulle op igen (på anden måde en med fingrene !!) Så skriver jeg til Platinum og nu bliver hans tone i svarene lidt skarpere og jeg føler jeg skal passe på han ikke bare holder op med at svare og så står jeg der med to lærreder der ikke er i orden. Nå men han skriver at jeg selv skal skille lærredet ad og forsøge at udbedre problemet. Tro det eller ej, det lykkedes at få lærredet til at køre op og ned, MEN det kører slet ikke ordentligt. Det kører i hak og hele kassetten vrider sig.

Jeg skriver til Platinum igen og han vil sende mig en reservedel jeg kan udskifte. Nu synes jeg at ham strammer den og jeg skriver at det har jeg ikke de tekniske færdigheder til og han sørge for at jeg kan sende lærredet retur og så kan han sende mig et nyt. DET VIL HAN IKKE !! I mit sidste desperate forsøg på ikke at stå med en lang næse får jeg ham til at returnere 100 pund (så min samlede pris på de to defekte lærreder kommer ned på 120 pund) samtidig med at han sender mig den fornødne reservedel.

Jeg har endnu ikke fået skiftet reservedelen og lever indtil videre med det bulede lærred. Jeg har haft det nye lærred ude af kassetten og det er fuldstændigt bulefrit så jeg må nok helle snart se at få skiftet reservedelen og krydse fingre for at alt så virker som det skal.

Dette blot til advarsel om at man er lidt i hænderne på sælger når der er defekt på køb af lærred fra Ebay. Prisen for at sende lærredet retur hvis man selv skal betale er lige så høj som prisen på et nyt lærred!!"

-------------

Skrevet den: 03-Juli-2013 kl. 19:34
Hmm, det må jeg vist hellere holde mig fra Thumbs Down

Tror i det her lærred er godt nok  http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/projektor-og-projektorlarred/MOUNTCS90E/motoriseret-90-projektorlarred - http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/projektor-og-projektorlarred/MOUNTCS90E/motoriseret-90-projektorlarred  eller skal jeg hellere investere lidt mere?

-------------

Skrevet den: 04-Juli-2013 kl. 08:41

Tror i det her lærred er godt nok  http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/projektor-og-projektorlarred/MOUNTCS90E/motoriseret-90-projektorlarred - http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/projektor-og-projektorlarred/MOUNTCS90E/motoriseret-90-projektorlarred  eller skal jeg hellere investere lidt mere?

Kender dem ikke. 

Jeg bestilte herfra -  http://www.komplett.dk/search.aspx?q=l%C3%A6rred&bn=10503&mfr= - http://www.komplett.dk/search.aspx?q=l%C3%A6rred&bn=10503&mfr=  (125" elektrisk)

Komplett har en dejlig service. Aldrig oplevet problemer. Og brugt min månedsløn, de sidste 3 måneder derinde ;-)

Skrevet den: 04-Juli-2013 kl. 10:34

Der er vist mange andre der ikke har haft problemer med platinum fra ebay, men bare man ved det giver problemer hvis der først er noget i vejen så er man jo i hvert fald forberedt.

-------------

Print side | Luk vindue