Hvor meget er Audessey XT32 værd?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124276
Udskrevet den: 22-December-2024 kl. 04:17
Emne: Hvor meget er Audessey XT32 værd?
Skrevet af: mjmusicianmj
Emne: Hvor meget er Audessey XT32 værd?
Skrevet den: 07-Juli-2013 kl. 21:17
Jeg har kigget efter noget Onkyo (bl.a.)
Lige nu ser jeg pris på 717 på 3500 kr. og 818 med en pris på ca. 6200 kr. Er det så meget værd at give mere, for audessey xt32? Udover de andre små features der nu måtte være.
|
Svar:
Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 07-Juli-2013 kl. 21:19
Et kort svar, ja.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 07-Juli-2013 kl. 22:52
mjmusicianmj skrev:
Jeg har kigget efter noget Onkyo (bl.a.)
Lige nu ser jeg pris på 717 på 3500 kr. og 818 med en pris på ca. 6200 kr. Er det så meget værd at give mere, for audessey xt32? Udover de andre små features der nu måtte være. |
Som Spolink, det korte svar - jep
|
Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 08-Juli-2013 kl. 07:13
Jeg ved ikke om det stadig er gældende for den nyere serie, men da jeg valgte 809 fremfor 709 blev jeg fortalt, at der sad bedre DAC i 809, og så havde den yderligere en langt større strømforsyning også... Det var bare en god milepæl... Men om det er gældende i den nyere serie, ved jeg desværre ikke, men man skulle vel tro det...
Jeg er personlig ikke fan af de der rumkorrektioner, så hvis det udelukkende var pga det, gjorde jeg det ikke... Men sådan er vi jo så forskellige ;)
------------- Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 08-Juli-2013 kl. 10:14
Alle højtaler har en designet frekvensrespons. ved at bruge eks audessey tvinger du højtalerne til at have en anden respons end de er beregnet til. Mange gange grunden til at man kan læse om lys eller skarp lyd efter EQ. jeg har lige købt procella højtalere. de har en designet respons som har et roll off som starter allerede ved ca 1 khz. I samme øjeblik at Audessey har været inde over vil den lave en liniær respons. Dvs at responsen ind til ca 4khz (her ruller audessey af )vil være boostet = lys og skarp klang.....off topic. I know :-)
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 08-Juli-2013 kl. 10:30
Jeg tror på mange måder, at brugen af Audyssey kan afhænge af rummets indretning og akustik.
Jeg får f.eks. i mine ører en langt bedre surround lyd med Auddysey, hvor selve lyden er meget fint fordelt, også i forhold til hvad der sker f.eks. i en film.
Når vi der i mod taler stereo, så mener jeg at Audyssey gør nogle ting ved lyden som jeg ikke bryder mig om, så ved stereo så benytter jeg pure direct
|
Skrevet af: Mr. Anderson
Skrevet den: 08-Juli-2013 kl. 17:57
Audyssey XT32 er virkelig god til at kalibrere og fornemme hvor højttalernes respons kurve går. Men hvis man skal udnytte audyssey XT kalibrering skal der en Pro til og så virker det virkeligt godt.
I stereo kommer det vel an på ens smag men pure direct er nogen gange at fortrække frem for Audyssey.
Link til oversigt fra Audyssey's hjemmeside: http://www.audyssey.com/products?installable=All&pid=56&ptype=All - http://www.audyssey.com/products?installable=All&pid=56&ptype=All
------------- LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos
|
Skrevet af: MadsChristensen
Skrevet den: 08-Juli-2013 kl. 18:13
Rummets akustik betyder utrolig meget. Når jeg lytter til musik er det altid pure direct der bruges. Pioneers MCACC til kalibrering af lyd, virker perfekt...men hvis ikke rummet er dæmpet og højtalere står rigtig placeret giver det en lidt flad og afdæmpet/livløs lyd. Det gælder også andre typer kalibrerings programmer. Men mikrofonen er også vigtig, har tidligere prøvet forskellige typer, med anderledes lyd resultat. Det var på Onkyo TX-SR875.
------------- Pioneer krp500a Pioneer sc-lx90 susano Pioneer lx-bdp91 B&W 802D B&W 802N
|
Skrevet af: Therien
Skrevet den: 08-Juli-2013 kl. 18:24
Hvis audyssey ville gøre en god gerning. Så ville de give os lov til at vælge enten hvor højt op der skal korrigeres, eller at man bare kan nøjes med subwooferen..
------------- Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 09-Juli-2013 kl. 10:24
Therien skrev:
Hvis audyssey ville gøre en god gerning. Så ville de give os lov til at vælge enten hvor højt op der skal korrigeres, eller at man bare kan nøjes med subwooferen.. |
Hørt! Helst det første, bas er andet end hvad der foregår under 80 Hz, og problematikken med kun at korrigere i bassen er ikke løst ved at nøjes med at korrigere subwooferen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 09-Juli-2013 kl. 10:29
Jeg er iøvrigt ikke enig i vurderingen af rumkorrektion i stereo vs surround. Hvis rumkorrektion gør noget skidt for stereo-lyden, så gør den det også for surround-lyden, og omvendt - hvis den gør noget godt for surround-lyden, så gør den det også for stereo-lyden. Hvis man mener andet, så har man i mine øjne en forkert opfattelse af hvad god lyd er, i enten stereo eller surround, eller begge dele.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 09-Juli-2013 kl. 10:52
Hvordan mener i, at Audessey XT32 er, vejet op imod Pioneer og Yamaha's egen rum korrektion, YPAO etc. ???
Jeg ved godt det er en personlig holdning, jeg ønsker blot at se, om f.eks. Audessey XT32 er overlegen i forhold til konkurrenterne.
|
Skrevet den: 09-Juli-2013 kl. 11:00
Otto J skrev:
Jeg er iøvrigt ikke enig i vurderingen af rumkorrektion i stereo vs surround. Hvis rumkorrektion gør noget skidt for stereo-lyden, så gør den det også for surround-lyden, og omvendt - hvis den gør noget godt for surround-lyden, så gør den det også for stereo-lyden. Hvis man mener andet, så har man i mine øjne en forkert opfattelse af hvad god lyd er, i enten stereo eller surround, eller begge dele. |
Det var da noget af en generaliseret udtalelse omkring stereo og god lyd.
Jeg kan snildt opleve en velplaceret, dynamisk og detajleret surround, hvor effekterne til fulde kommer til sin ret i det lydbillede som lydoptagelserne er tiltænkt. Bevares jeg har ikke det perfekte rum rent lydmæssigt, men jeg hier heller ikke efter det.
Omvendt, så foretrækker jeg Pure Direct til stereo, hvor meget lidt af lyden er "Manipoleret", og hvor højtalerne og deres egenskaber kommer til deres ret. Men okay - det kræver så alligevel et rum som kan bære det.
Vi kan vel blive enige om, at din udlægning alene er din helt personlige, og ikke nødvendigvis noget som er sandheden.
|
Skrevet den: 09-Juli-2013 kl. 11:01
Hother skrev:
Vi kan vel blive enige om, at din udlægning alene er din helt personlige, og ikke nødvendigvis noget som er sandheden. |
Det er min helt personlige holdning til hvad sandheden er.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 09-Juli-2013 kl. 11:08
Otto J skrev:
Hother skrev:
Vi kan vel blive enige om, at din udlægning alene er din helt personlige, og ikke nødvendigvis noget som er sandheden. |
Det er min helt personlige holdning til hvad sandheden er. |
Godt så.
|
Skrevet den: 09-Juli-2013 kl. 11:42
floyd toole er guruen inden for akustik og lign. Det er en meget langhåret forklaring. Men det korte af det lange. Man kan IKKE RUM-korrigere over ca 300-800hz afhængigt af rumstørrelse. Over den frekvens er det fasefejl og lign som skyldes reflektioner og lign. og de kan ikke elektronisk korrigeres væk. Bølgdelængden er også så kort ved de frekvenser, at et peak ved det venstre øre , er et dip ved højre øre.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 09-Juli-2013 kl. 11:50
der er optræk til en god teknisk debat. Så måske vi kunne lade den køre videre i en anden tråd
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124308&title=room-eq-hot-or-not
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 06:16
Hother, du skriver at til musik vil du have pure direct hvor du siger højttalerne kommer til deres ret. Mener du da at højttalerne kommer mere til deres ret i direct fremfor med rumkorrektion så?
Jeg er meget enig med Otto og synes ikke det giver mening hvad du skriver. Hvadenten det er stereo eller surround, lytter vi til den lyd der kommer ud af højttaleren. Hvis du synes der er issues med stereo sammen med rumkorrektion, så vil disse issues også eksistere hvis du ser en film og der i filmens lydspor er lagt musik i L/R kanalerne.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 07:03
Av, det er godt nok blevet populært udtrykket "Det giver ingen mening".
Jo for mig giver det mening. I tænker i teknik, kurver og Schrøder-frekvenser og hvad ved jeg.
Jeg nøjes med at lytte. For mig er stereo det ædle format, hvor f.eks. musik bare kommer ud i 2 kanaler - godt nok ofte mikset. Men stereo - sammen med et par fornuftige og rimeligt placeret højtalere, kræver ikke så meget - man lytter.
Surround er for mig et mange kanals system, langt mere indbyrdes afpasset, ofte med subwoofer ( LFE kanal). Og her kan f.eks. et rums mærværdigheder langt mere komme frem, og korrektion være en fordel.
Jeg er sq godt klar over at rummet er det samme, højtalerne er de samme, i det mindste fronterne (issues), men her kræver det så meget mindre af helheden at nyde stereo.
Med andre ord, for skal der en større indenbyrdes koordination (rumkorrektion oa). mellem flerkanalssystemet for at få det til at lyde rigtigt godt. Og (Otto) jo jeg benytter Audyssey når jeg spiller BD koncerter, og det lyder skam fint - bare ikke så "Ædelt", urørt - råt som stereo. Og her er det bare højtalerne.
Jeg regner ikke med at I forstår mine "Udgydelser", det giver sq nok ingen mening .
Og giver det ikke mening, så fint nok - det kan diskutteres i dagevis.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 07:56
Du tror ikke jeg lytter når jeg vurderer? Jeg synes bare det er vigtigt hvad det ligger bag det man hører så man ikke bare famler i blinde.
Men jeg giver dig faktisk ret i, at Audyssey fjerner den 'rå' lyd. Derfor fik jeg aldrig Audyssey til at fungere. Jeg synes ikke den rå og ægte lyd kun er tiltænkt stereo - den skal bestemt også være der for surround.
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 08:00
Hother skrev:
Jo for mig giver det mening. I tænker i teknik, kurver og Schrøder-frekvenser og hvad ved jeg.
Jeg nøjes med at lytte. For mig er stereo det ædle format, hvor f.eks. musik bare kommer ud i 2 kanaler - godt nok ofte mikset. Men stereo - sammen med et par fornuftige og rimeligt placeret højtalere, kræver ikke så meget - man lytter.
Surround er for mig et mange kanals system, langt mere indbyrdes afpasset, ofte med subwoofer ( LFE kanal). Og her kan f.eks. et rums mærværdigheder langt mere komme frem, og korrektion være en fordel.
Jeg er sq godt klar over at rummet er det samme, højtalerne er de samme, i det mindste fronterne (issues), men her kræver det så meget mindre af helheden at nyde stereo.
Med andre ord, for skal der en større indenbyrdes koordination mellem flerkanalssystemet for at få det til at lyde rigtigt godt. Og (Otto) jo jeg benytter Audyssey når jeg spiller BD koncerter, og det lyder skam fint - bare ikke så "Ædelt", urørt - råt som stereo. Og her er det bare højtalerne.
Jeg regner ikke med at I forstår mine "Udgydelser", det giver sq nok ingen mening .
|
Jo da, det giver rigeligt mening. Jeg oplever helt det samme, Audyssey bruges ikke ved stereolytning, men kun til flerkanalslyd. Det er jo her Audyssey har sin berettigelse, når korrekte afstande til højttalere beregnes, så lyden gengives med de rigtige "delays". En ordentlig surroundoplevelse, kæver et godt samspil i mellem 6 - 10 højttalere.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 08:08
Delay osv har intet med audyssey/rumkorrektion at gøre. Det er blot basal opsætning og ikke noget der direkte ændrer på den lyd du hører. Når Audyssey er kørt kan man jo sagtens slå det fra og stadig bibeholde korrekt Delay og level.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 08:16
Jonas_h skrev:
Du tror ikke jeg lytter når jeg vurderer? Jeg synes bare det er vigtigt hvad det ligger bag det man hører så man ikke bare famler i blinde.
Men jeg giver dig faktisk ret i, at Audyssey fjerner den 'rå' lyd. Derfor fik jeg aldrig Audyssey til at fungere. Jeg synes ikke den rå og ægte lyd kun er tiltænkt stereo - den skal bestemt også være der for surround. |
Jo Jonas jeg tror bestemt at du lytter, måske bare på en anden måde - hvad ved jeg. Men for mig er det egentlig ligegyldigt i stereo hvad der sker rent teknisk - bare det sker, og bare at jeg kan nyde i fulde drag. Eneste måde jeg her og nu kunne forklare det på Edit: Tror på en eller led, at det bare er 2 forskellige måder at lytte på. Og den ene måde er ikke mere rigtig end den anden, for den der afgør om lyden er rigtig - er den enkelte lytter
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 08:16
JeTex skrev:
Hother skrev:
Med andre ord, for skal der en større indenbyrdes koordination mellem flerkanalssystemet for at få det til at lyde rigtigt godt. Og (Otto) jo jeg benytter Audyssey når jeg spiller BD koncerter, og det lyder skam fint - bare ikke så "Ædelt", urørt - råt som stereo. Og her er det bare højtalerne.
|
Jo da, det giver rigeligt mening. Jeg oplever helt det samme, Audyssey bruges ikke ved stereolytning, men kun til flerkanalslyd. Det er jo her Audyssey har sin berettigelse, når korrekte afstande til højttalere beregnes, så lyden gengives med de rigtige "delays". En ordentlig surroundoplevelse, kæver et godt samspil i mellem 6 - 10 højttalere. |
Hvor er det bare skønt, det er da lige før at du har reddet min dag
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 09:06
Tror det har noget at gøre med at i mister kontakten med hvad audyssey (rumkorrektion) gør når der bliver koblet 3 ekstra kanaler og en sub på. Man kan så mene hvad man vil om audyssey, men det er ikke bare en autosetup.. Det ville man opdage hvis man gjorde det selv Hother.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 09:19
Therien skrev:
Tror det har noget at gøre med at i mister kontakten med hvad audyssey (rumkorrektion) gør når der bliver koblet 3 ekstra kanaler og en sub på. Man kan så mene hvad man vil om audyssey, men det er ikke bare en autosetup.. Det ville man opdage hvis man gjorde det selv Hother. |
Den har du da vist misforstået. Jeg har eksperimenteret rigtigt meget med/uden Audyssey - og i indstillinger omkring Audyssey. For den sags skyld også med MCCAC, Og nåede derfor bl.a. frem til, at for mig er stereo bedre uden Audyssey. Men jeg erkender, at jeg ikke selv har adgang til at udføre en Pro-kalibrering, og at jeg da også erkender mine supertekniske (interessere mig sikkert ikke nok) begrænsninger her, og vil da bestemt hellere benytte en prof.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 10:02
Stereo er mere håndgribeligt.. Du har heller ikke nogen sub eller bagkanaler der skal tilpasses, og det er bare bedst når der ikke bliver manipuleret med lyden. Du spiller sjældent særligt højt? Tvivler ikke på du syntes det ene lyder bedere end det andet, og jeg tror ovenstående er grunden.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 10:55
Therien skrev:
Stereo er mere håndgribeligt.. Du har heller ikke nogen sub eller bagkanaler der skal tilpasses, og det er bare bedst når der ikke bliver manipuleret med lyden. Du spiller sjældent særligt højt? Tvivler ikke på du syntes det ene lyder bedere end det andet, og jeg tror ovenstående er grunden. |
Nej, jeg spiller ikke særligt højt, ikke mere end at højtalerne åbner sig, og at jeg får frekvensområdet dækket ind
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 11:07
mjmusicianmj skrev:
Jeg oprettede den anden tråd, og jeg påskønner den gode debat det er mundet ud i!Jeg bliver dog lidt forvirret over al den tekniske snak. Er det værd at give 2500 kr. mere for Audessey XT32, altså tage en Onkyo 717 fremfor 818 ??? Og hvor godt er det i forhold til f.eks. YPAO? |
Sakset fra Room EQ tråden, jeg synes svaret hører hjemme her.
Som sagt, så vil jeg jo egentlig hellere hjælpe dig til at du selv kan finde svaret, end bare at give dig et svar du ikke bliver klogere af... Men jeg giver mig lidt, og giver dig et uddybet svar:
Som beskrevet i den anden tråd, så mener jeg grundlæggende ikke at der bør korrigeres over 5-800 Hz, og min oplevelse i praksis er i tråd med teorien - nemlig at det er bedre helt at undgå at bruge Audyssey - forudsat at man lægger lidt energi i så at få en ordentlig manuel opsætning. Derfor mener jeg grundlæggende ikke at Audyssey alene er flere penge værd, personligt slår jeg den alligevel fra, og så kan det være lige meget.
Med dét sagt, så er XT32 en MEGET bedre Audyssey version end 2EQ, som sidder i 717. 2EQ har for eksempel ingen korrektion af subwooferen. HVIS du vil bruge Audyssey, så bør du derfor afgjort gå efter 818 modellen.
Om det er prisforskellen værd alene kan måske diskuteres, men der er andre forskelle på de to modeller. DAC'en har været nævnt, nok så vigtigt er at strømforsyning og analog-kredsløb er langt bedre i 818 modellen. Tag et kig på vægten, 12 kg vs 18 kg, det burde give et hint om at 818 er en receiver der ligger i en anden klasse. Derfor mener jeg personligt at prisforskellen er retfærdiggjort, selv hvis du slet IKKE bruger Audyssey - 818'eren er bare helt generelt en væsentligt bedre receiver.
YPAO er i disse prisklasser mest sammenlignelig med 2EQ som sidder i 717'eren. Da jeg i begge tilfælde foretrækker at slå det fra, kan jeg ikke rigtigt forholde mig til om det ene er bedre end det andet, når vi ser isoleret på rumkorrektionen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 12:47
Jonas_h skrev:
Delay osv har intet med audyssey/rumkorrektion at gøre. Det er blot basal opsætning og ikke noget der direkte ændrer på den lyd du hører. Når Audyssey er kørt kan man jo sagtens slå det fra og stadig bibeholde korrekt Delay og level. |
Nu plukkede jeg blot lidt eksempler fra Audyssey, der gør at surround fremstår troværdigt. Ved 2 højttalere / stereolytning, er der i de fleste tilfælde ikke samme krav til tilpasning. Ved udbygning til surround med sub og måske 6 -7 andre højttalere placeret rundt omkring i rummet, er der sikkert behov for korrekte db, frekvens, afstandsmålinger osv. ( medmindre lytterum bygges til et " lyddødt studie " ). Ved ren stereolytning duer Audyssey ( i mine ører ) bare ikke.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 12:54
JeTex skrev:
Nu plukkede jeg blot lidt eksempler fra Audyssey, der gør at surround fremstår troværdigt. Ved 2 højttalere / stereolytning, er der i de fleste tilfælde ikke samme krav til tilpasning. Ved udbygning til surround med sub og måske 6 -7 andre højttalere placeret rundt omkring i rummet, er der sikkert behov for korrekte db, frekvens, afstandsmålinger osv. ( medmindre lytterum bygges til et " lyddødt studie " ). |
De ting har stadig ikke noget med EQ at gøre.
JeTex skrev:
Ved ren stereolytning duer Audyssey ( i mine ører ) bare ikke. |
Kan vi ikke blive enige om at det er de samme to højttalere der spiller som front-kanaler i surround? De ting som Audyssey gør skade ved stereo-lytning, gør det også skade når de to højttalere spiller som front-kanaler i surround. At du måske lægger mindre mærke til det fordi de øvrige kanaler også spiller, ændrer ikke på at det er præcist den samme korrektion der sker. Jeg forstår stadig ikke hvorfor det er uacceptabelt at foretage dén korrektion i stereo, men helt fint i surround. Jeg kan kun få dét til at hænge sammen, under den forudsætning at Audyssey korrektionen medfører nogle helt andre fordele, som så "overdøver" ulempen på fronterne. Men hvis det er tilfældet, ville det jo være bedre at lade fronterne være, og så nøjes med at foretage dé forbedringer, uden samtidig at gøre skade på fronterne. Dén mulighed har Audyssey mig bekendt ikke direkte. Du kan vælge at lade de andre kanaler matche fronterne, men som skrevet i den anden tråd er det ikke uden faldgruber, og jeg har heller ikke indtryk af at det er sådan du bruger systemet?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 14:40
Otto J skrev:
JeTex skrev:
Nu plukkede jeg blot lidt eksempler fra Audyssey, der gør at surround fremstår troværdigt. Ved 2 højttalere / stereolytning, er der i de fleste tilfælde ikke samme krav til tilpasning. Ved udbygning til surround med sub og måske 6 -7 andre højttalere placeret rundt omkring i rummet, er der sikkert behov for korrekte db, frekvens, afstandsmålinger osv. ( medmindre lytterum bygges til et " lyddødt studie " ). |
De ting har stadig ikke noget med EQ at gøre. Det er nok muligt, men de har noget med Audyssey at gøre, og xt32 er i kvalitet langt bedre end andre Audyssey eq jeg har lyttet til.
JeTex skrev:
Ved ren stereolytning duer Audyssey ( i mine ører ) bare ikke. |
Kan vi ikke blive enige om at det er de samme to højttalere der spiller som front-kanaler i surround? De ting som Audyssey gør skade ved stereo-lytning, gør det også skade når de to højttalere spiller som front-kanaler i surround. At du måske lægger mindre mærke til det fordi de øvrige kanaler også spiller, ændrer ikke på at det er præcist den samme korrektion der sker. Jeg forstår stadig ikke hvorfor det er uacceptabelt at foretage dén korrektion i stereo, men helt fint i surround. Jeg kan kun få dét til at hænge sammen, under den forudsætning at Audyssey korrektionen medfører nogle helt andre fordele, som så "overdøver" ulempen på fronterne. Men hvis det er tilfældet, ville det jo være bedre at lade fronterne være, og så nøjes med at foretage dé forbedringer, uden samtidig at gøre skade på fronterne. Dén mulighed har Audyssey mig bekendt ikke direkte. Du kan vælge at lade de andre kanaler matche fronterne, men som skrevet i den anden tråd er det ikke uden faldgruber, og jeg har heller ikke indtryk af at det er sådan du bruger systemet?
|
Er filmlyd måske mikset på anden vis? Jeg ved det ikke, men musik/stereolytning bliver i mine ører for livløst/sterilt med Audyssey. Det gælder dog ikke ved musik BD'er ( koncerter o.lign. ).
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 15:00
JEG tror at selve kvaliteten af indspilningen for nogen , for mindre betydning i multikanals vs stereo. derfor er manglerne ved audessey også mindre påfaldene i surround....for nogen. For mig er lydkvaliteten altid vigtigst. uanset hvilket format der bliver brugt. det har også undret mig at eks film reviews, Næsten altid for topkarakter, bare der er noget aktivitet i sub og bagkanalerne. personligt syntes jeg at eks lydkvaliteten på film variere utroligt meget.
et andet problem med at køre uden EQ i surround, er at de fleste har relativt store højtalere samt en sub , der står og pumper bas ud...og det i et rum der er ubehandlet = ALT for meget bas. Så når man vælger EQ (eks Audessey ) i multikanals , handler det måske mere om pest eller kollera. jeg tror i virkeligheden at det er de færreste der har hørt et surround setup , hvor der ikke bliver EQet højere end eks 800hz. Så man kender ikke preferencen - eller hvordan det kunne lyde uden audessey , men med EQet bas
edit - damn. den rød i den forkerte tråd
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 16:28
JeTex skrev:
Det er nok muligt, men de har noget med Audyssey at gøre, og xt32 er i kvalitet langt bedre end andre Audyssey eq jeg har lyttet til. |
På hvilken måde har de ting noget med Audyssey at gøre?
JeTex skrev:
Er filmlyd måske mikset på anden vis? Jeg ved det ikke, men musik/stereolytning bliver i mine ører for livløst/sterilt med Audyssey. Det gælder dog ikke ved musik BD'er ( koncerter o.lign. ). |
Det er så en subjektiv opfattelse som jeg ganske enkelt ikke er enig i.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 16:31
Otto J [
Er filmlyd måske mikset på anden vis? Jeg ved det ikke, men musik/stereolytning bliver i mine ører for livløst/sterilt med Audyssey. Det gælder dog ikke ved musik BD'er ( koncerter o.lign. ). [/QUOTE skrev:
Det er så en subjektiv opfattelse som jeg ganske enkelt ikke er enig i.
|
Det er så en subjektiv opfattelse som jeg ganske enkelt ikke er enig i. [/QUOTE]
Det glæder mig jo utroligt at Jetex har samme opfattelse som jeg
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 16:35
Hother skrev:
Det glæder mig jo utroligt at Jetex har samme opfattelse som jeg |
Øh, nå.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 16:43
Øh nemlig. Det er muligt at det ikke "giver mening for nogen" den måde Jetex og jeg benytter/ikke benytter Audessey på, "But it works for us"
|
Skrevet af: wezi
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 16:56
Nu ved jeg godt det ikke er en "rigtig" cd afspiller eller blu-ray afspiller. Men jeg benytter en PS3 til dette udsagn. Den er også sat til bare at smide signal direkte i min receiver uden at gøre noget ved hverken lyd eller billede udover hvor god eller dårlig kvalitet den nu måtte levere således.
Hvis jeg sætter en cd på, så er der rigtigt stor forskel på hvilken lyd der kommer ud med Audyssey XT32. For det meste mangler der bund, og nogle tilfælde mangler der bund. Så det er for mig nærmest udelukket at bruge det til musik i Stereo. Har ikke prøvet i multikanal
Men ved BLu-ray film med Audyssey XT32 sat til, tag feks Transformers kampscener eller stormguderne i Hobitten der slås, så kommer der rigtig meget lyd ud, stemmerne er super sprøde og det kan mærkes i brystkassen når optimus prime eller hvad hulen den hedder robotten snakker. Er der en der affyre et skud og der samtidig sker en eksplosion, så kan man høre patron hylsteret falde til jorden og ramme asfalten nogle gange samtidig med at bygningen vælter.
Slår jeg Audyssey XT32 fra, så er det som om at bygningen falder sammen og der i baggrunden bare er et hylster der falder til jorden midt i alt rodet.. Ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det bedre.. Men Audyssey XT32 slået til, kan jeg også skrue meget højere op i film uden at jeg føler jeg mishandler noget.(105db står måleren til) Slår jeg det fra oplever jeg en lydstyrke som er knap så høj. Men det er måske bare den mishandling Audyssey foretager på oplevelsen? For mig er Audyssey XT32 når det er slået til i film en positiv oplevelse.
Men jeg er enig med så mange andre at lige da jeg fik receiveren med Audyssey XT32, så var det første jeg gjorde inden musik at slå det fra så det hele var pure direct.
------------- MvH Daniel
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 17:07
@wezi, fuldstændig som jeg oplever det.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 17:16
Til tidligere indlæg, og kommentar fra Otto. Kan vi blive enige om, at Audyssey tilbyder en samlet pakke udi db måling af højttalere, afstand, frekvensgang og deraf følgende rettelser og tilpasning af førnævnte? Hvis disse ting ikke har med Audyssey at gøre, må jeg blot konstatere, at vi er uenige.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 17:24
Hother skrev:
Øh nemlig. Det er muligt at det ikke "giver mening for nogen" den måde Jetex og jeg benytter/ikke benytter Audessey på, "But it works for us"
|
Godt for dig. Men når du nu er ligeglad med hvad andre køber, og selv ved bedst hvad det er du skal have, hvad er det så egentlig vi skal bruge dine småflabede inputs til? Jeg tror egentlig de fleste er ret ligeglade med at du er glad for dit anlæg, så længe du ikke tilfører noget fornuftigt til debatten.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 17:30
Jeg er bestemt ikke ligeglad med hvad andre køber, og jeg mener, som jeg gjorde opmærksom på i mit første indlæg at 818 er at foretrække grundet sin version af Audyssey.
Min indlæg var bestemt ikke småflabet ment, men som en fortælling om hvorledes det kan benyttes også. At det så ikke passer ind i din verden kan jeg ikke gøre for.
Kunne du og jeg ikke bare blive enige om ikke at svare på hinandens indlæg (sådan vil jeg i det mindste forholde mig).
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 17:32
JeTex skrev:
Til tidligere indlæg, og kommentar fra Otto. Kan vi blive enige om, at Audyssey tilbyder en samlet pakke udi db måling af højttalere, afstand, frekvensgang og deraf følgende rettelser og tilpasning af førnævnte? Hvis disse ting ikke har med Audyssey at gøre, må jeg blot konstatere, at vi er uenige. |
Nej det er vi skam helt enige om, Audyssey håndterer justeringen af disse ting. Dét jeg mener er at denne feature intet har med EQ delen af Audyssey at gøre - du kan sågar gøre brug af dem selv om du slår EQ delen fra. Hvor godt de fungerer har derfor ingen relevans for diskussionen om hvorvidt Audyssey har en velfungerende EQ eller ej.
Samtidig er det nogle helt banale ting, som er meget simple at sætte op manuelt. Derudover er der en væsentlig fejlmulighed i måden Audyssey's auto-opsætning sætter delefrekvensen på højttalerne på, som jeg gentagne gange har oplevet skabe problemer. Og enhver seriøs guide du kan finde på Audyssey vil fortælle dig at du bør efterkontrollere delefrekvenserne manuelt, og fortæller dig at du sagtens kan ændre på dem efter EQ'en er foretaget - netop fordi de to ting ikke hænger sammen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 17:35
Hother skrev:
Kunne du og jeg ikke bare blive enige om ikke at svare på hinandens indlæg (sådan vil jeg i det mindste forholde mig). |
Nej, som jeg har sagt før, så bestemmer jeg selv hvad jeg svarer på. Du har flere gange sagt at du vil undlade at svare på mine indlæg, det kunne du jo bare starte med at overholde hvis du ikke mener du kan diskutere med mig på et fornuftigt plan.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 17:48
Hother skrev:
Jeg er bestemt ikke ligeglad med hvad andre køber, |
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124158&PN=5&title=Onkyo-vs-integra - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124158&PN=5&title=Onkyo-vs-integra
Hother skrev:
Jeg mener skam altid at jeg træder varsomt, for jeg er sådan set lige glad med hvad folk køber. |
Det giver ingen mening.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 18:11
Otto J skrev:
Hother skrev:
Jeg er bestemt ikke ligeglad med hvad andre køber, |
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124158&PN=5&title=Onkyo-vs-integra - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124158&PN=5&title=Onkyo-vs-integra
Hother skrev:
Jeg mener skam altid at jeg træder varsomt, for jeg er sådan set lige glad med hvad folk køber. |
Det giver ingen mening.
|
Vist giver det da mening, det omhandlede valget mellem stort set ligeværdige produkter.
@Zulfo, nu drejer tråden sig jo om Onkyo versus Integra, og jeg kan jeg vel - tror jeg nok, skrive indlæg på lige fod med andre.Det var rent out of the box lytning på de to fabrikater. Det glæder mig, at du fik god service - efter nogen tid. Var det ikke sådan Zulfo? Jeg mener skam altid at jeg træder varsomt, for jeg er sådan set lige glad med hvad folk køber. Beklager jeg svarede, men dine manipulationer, det vil jeg ikke finde mig i.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 18:24
Ja selvfølgelig er det manipulation, og ikke en naturlig slutning at når du skriver "altid", så mener du det generelt... Måske er det ikke manipulation, men dig der ævler. Hvad ved jeg.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 18:28
Du taler i øst og svare i vest Hother.. Så går du op i hvad andre køber og så er du ligeglad.. Så har du en yderst problematisk baspukkel som kun en prof kan fjerne.. Men så nyder du stereo i pure direkt... Så køber du højtalere der formindsker baspuklen!?! Guess what... "Det giver ingen mening"... Ikke fordi du siger det, men fordi det ikke kan lade sig gøre..
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 18:41
Therien skrev:
Du taler i øst og svare i vest Hother.. Så går du op i hvad andre køber og så er du ligeglad.. Så har du en yderst problematisk baspukkel som kun en prof kan fjerne.. Men så nyder du stereo i pure direkt... Så køber du højtalere der formindsker baspuklen!?! Guess what... "Det giver ingen mening"... Ikke fordi du siger det, men fordi det ikke kan lade sig gøre.. |
Synd du falder for manipulation. Jeg synes bestemt det er væsentlig - som skrevet tidligere, at trådstarter vælger en Onkyo TX-NR818, af flere årsager. Men om folk vælger Onkyo eller Integra med ensartede specifikationer, det er jeg ligeglad med.
Så må jeg erkende at du ikke ved om alt hvad du skriver om.
Det kunne lade sig gøre eftersom min forrige højtalere havde basporte både bagtil og i bunden. De nye har kun i bunden. Og det var tydeligt at se ifm. diagrammerne fra den forrige og den efterfølgende Pro-kalibrering.
Det er muligt at det ikke giver mening for dig, men sådan var det her.
Og hvad så med vende tilbage til trådens formål, I får mig alligevel ikke ned med nakken.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 19:01
Alene det at du tror det er det vi forsøger på, er selve problemet.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 19:25
Ja, selvfølgelig er jeg manipuleret.. Der kan umuligt være andre grunde..
Din baspu.... Dit peak er der stadig, du har bare skruet ned for det.. Det kunne du har gjort med et plug på de gamle..
|
Skrevet af: Nexeren
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 19:32
Reference vs. preference.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 20:07
Therien skrev:
Ja, selvfølgelig er jeg manipuleret.. Der kan umuligt være andre grunde..
Din baspu.... Dit peak er der stadig, du har bare skruet ned for det.. Det kunne du har gjort med et plug på de gamle.. |
Jo jeg mener at du satte dig ned og logrede med halen i denne sammenhæng, men hvis det reelt er din mening så okay med mig: Du taler i øst og svare i vest Hother.. Så går du op i hvad andre køber og så er du ligeglad
Det var to helt forskellige tråde, og dermed med helt forskelligt indhold. Og jeg må jo erkende at jeg svare forskelligt eftersom hvad jeg mener er relevant i den givne situation - det gør de fleste vist.
Tror ikke at der ikke blevet forsøg med basplugs, strømper og meget andet. Og da en Anthems ARC slet ikke kunne håndtere baspuklen, og importøren forslog en ombygning af mine højtalere, slog jeg bak omkring Anthem.
Der er ikke mig bekendt skruet ned for bas eller andet, for f.eks. min SMS 1 er ikke ændret.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 20:29
Hother skrev:
Og jeg må jo erkende at jeg svare forskelligt eftersom hvad jeg mener er relevant i den givne situation. |
Jow det.. Der skyer du sgu ingen midler..
Ang. dit peak.. Så må det jo være magi eller en guddommelig indgriben.. Sikkert det sidste set i lyset af din brugeranmeldelse..
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 20:36
Therien skrev:
Ang. dit peak.. Så må det jo være magi eller en guddommelig indgriben.. Sikkert det sidste set i lyset af din brugeranmeldelse..
|
Jeg tror bare at du skal læse anmeldelsen af Athem, hvis det er den du har i tankerne, for det hele fremgår stort set af denne.
Og nu gider jeg altså ikke brug mere tid på disse "anklager". Jeg har fortalt om de to tråde som det foregik, og jeg har på fornemmelsen, at det er fuldstændigt ligegyldigt hvad jeg skriver.
|
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 20:50
Det var ikke den jeg tænkte på.
|
Skrevet af: martin_p
Skrevet den: 10-Juli-2013 kl. 21:57
Hvad sker der lige her???? Sikken er drejning tråden har taget
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 11-Juli-2013 kl. 04:58
Ja det er desværre sådan tingene går når de "kloge" hoveder ikke får medhold i deres meninger..
|
Skrevet af: kennethbrdk
Skrevet den: 11-Juli-2013 kl. 14:40
Jeg har kun prøvet en "mindre" udgave af Audyssey (Denon 3808A) og har nu Pioneer's MCACC (SC-LX85) og synes begge de har deres styrker og svagheder - udfra hvad jeg har formået med de to systemer og mine oplevelser er, at Audyssey giver en del bedre surroundfornemmelse, mens MCACC håndtere min sub bedre på trods af, at MCACC ikke skulle kalibrere under 50 Hz for sub (så vidt jeg husker). Så gad godt at have en mellemting - til musik i stereo bruger/brugte jeg pure direct, da det i mine ører lyder bedst til dette formål. Men overvejer seriøst at bestille en kalibrering bare for at opleve forskellen mellem min egen kalibrering og en professionels
|
Skrevet den: 11-Juli-2013 kl. 22:13
Jeg har gemt 2 forskellige MCACC kalibreringer af mine manuelt indstillet + har så auto MCACC gemt, kun til snurre rundt lyd. I alt kan der gemmes 5. Afhængig af hvilken film, hvor godt lydspor, er MCACC for det meste on. Når jeg bruger Pure Direct, er det fordi jeg vil høre musik som det indspillet. Er ikke interesseret at der bliver ændret i dynamik, mellem og øvre toner, delay osv.. Jeg har dynamik og generelt rigtig flot lyd, men mit lytte rum er ikke 100% perfekt. At mit lytte rum ikke er akustisk korrekt, betyder ikke at jeg vil bruge auto funktion til at korrigere, det er netop der jeg synes der bliver tilføjet noget som ikke skal være der i lyden. Så vil jeg hellere bruge tid på at opstille højtalere bedre og få dæmpet akustikken i mit lytte rum.
------------- Pioneer krp500a Pioneer sc-lx90 susano Pioneer lx-bdp91 B&W 802D B&W 802N
|
Skrevet den: 12-Juli-2013 kl. 11:21
mjmusicianmj
Hvis det er 818 du er ude efter er der en på ;http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=251531
|
Skrevet den: 12-Juli-2013 kl. 11:38
Tak for linket Mads, jeg har prøvet at skrive til ham :)
EDIT: Han bor dog i Ballerup og jeg i Jylland, så handlen kan nok desværre ikke lade sig gøre. Jeg tror dog jeg vil gøre en bedre handel på længere sigt, hvis jeg køber en ny, nu hvor de er nede i 6000.
|
Skrevet af: gullip
Skrevet den: 12-Juli-2013 kl. 20:55
Otto J skrev:
|
Nu kan det godt være, at jeg kommer lidt ud på et sidespor i forhold til, men argumentationen her bygger lidt på at lyder det godt i stereo, så bør det også gøre det i surround. Her tænker jeg så: Hvorfor udvikles der højtalere decideret til biografbrug (M&K, Jamo D500/D600 og lign.), jeg har LÆST (ja, har ikke lyttet og derfor spørger jeg blot af uvidenhed), at disse ikke er velegnet til musik, så omvendt kan man sige, hvis de ikke egner sig til musik, hvorfor egner de sig så til film? Findes der er en fornuftig forklaring på det? Blot en undren fra min side og kunne være interessant at finde ud af, om der er en logisk forklaring
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 12-Juli-2013 kl. 22:28
gullip skrev:
Nu kan det godt være, at jeg kommer lidt ud på et sidespor i forhold til, men argumentationen her bygger lidt på at lyder det godt i stereo, så bør det også gøre det i surround. Her tænker jeg så: Hvorfor udvikles der højtalere decideret til biografbrug (M&K, Jamo D500/D600 og lign.), jeg har LÆST (ja, har ikke lyttet og derfor spørger jeg blot af uvidenhed), at disse ikke er velegnet til musik, så omvendt kan man sige, hvis de ikke egner sig til musik, hvorfor egner de sig så til film? Findes der er en fornuftig forklaring på det? Blot en undren fra min side og kunne være interessant at finde ud af, om der er en logisk forklaring |
I mange tilfælde (men naturligvis ikke alle), er det et ønske om at have helt ens højttalere hele vejen rundt. Når folk skriver at noget ikke er velegnet, kan du mange gange finde grunden i at de har købt noget andet, måske dyrere, som skal retfærdiggøres.
|
Skrevet af: gullip
Skrevet den: 12-Juli-2013 kl. 22:40
Kasper_J skrev:
I mange tilfælde (men naturligvis ikke alle), er det et ønske om at have helt ens højttalere hele vejen rundt. Når folk skriver at noget ikke er velegnet, kan du mange gange finde grunden i at de har købt noget andet, måske dyrere, som skal retfærdiggøres. |
Det giver ihvertfald meget god mening begge dele og det er jo også fair nok at behovene ændrer sig med tiden :)
|
Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 13-Juli-2013 kl. 07:26
I almindelige små stuer hvor bioen er en biting, tror jeg de fleste har det sådan, at det lyder helt fornuftigt på ens gode stereo setup, med matchende center og lidt gode baghøjttalere... Og ja her er det vigtigst at stereo spiller, og spiller det så skal der helt klart nok komme god surround ud af det...
Der hvor jeg tror de decideret bio systemer kommer ind i billedet, er når man har nogle store gode dedikeret rum, hvor der virkelig skal skrald på, uden at forvrænge.. Jeg synes det lidt nogle andre kvaliteter jeg ville ønske i sådan en situation, det gør ikke noget lyden ikke er så "politisk" korrekt... Det er bare vigtigt der er sprød dialog og fuld knald på eksplosionen... Og spille rigtig store rum op kræver faktisk enormt meget, det har jeg lige erfaret ved en bekendt, derfor tror jeg folk vælger setups, hvor de kan yde noget mere punch, måske på bekostning af raffinement..
Men jeg kan godt følge dit spørgsmål gullip... ;)
Skulle jeg have en dedikeret bio en dag, så blev det i hvertfald helst med biomærkerne, og ikke et stereo entusiast mærke ;)... For der skal bare skrald på, men selvfølgelig stadig lyde godt ;)
------------- Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 14:39
gullip skrev:
Nu kan det godt være, at jeg kommer lidt ud på et sidespor i forhold til, men argumentationen her bygger lidt på at lyder det godt i stereo, så bør det også gøre det i surround. Her tænker jeg så: Hvorfor udvikles der højtalere decideret til biografbrug (M&K, Jamo D500/D600 og lign.), jeg har LÆST (ja, har ikke lyttet og derfor spørger jeg blot af uvidenhed), at disse ikke er velegnet til musik, så omvendt kan man sige, hvis de ikke egner sig til musik, hvorfor egner de sig så til film? Findes der er en fornuftig forklaring på det? Blot en undren fra min side og kunne være interessant at finde ud af, om der er en logisk forklaring |
Det synes jeg er et rigtigt godt spørgsmål, som bestemt også har en relevans til den egentlige diskussion i tråden. Det er rigtigt at disse "bio-systemer" generelt ikke anses som værende særligt gode til musik (som så meget andet, uden at der er enighed om den ting). Det skal så siges at det samme gør sig i bred udstræækning gældende "den anden vej", hardcore bio entusiaster har som regel heller ikke meget til overs for de fleste såkaldte hifi-højttalere. Vi kan altså konstatere at der er en forskellig opfattelse af hvordan en højttaler skal være konstrueret, for at være god til det ene eller det andet. Det er ret interessant at dykke ned i hvorfor denne opfattelse eksisterer.
For det første, så er der en interessant tendens til at det ofte ikke er de samme mennesker, der mener at en højttaler er god til det ene men dårlig til det andet. Igen er der altid undtagelser, men jeg oplever det sådan at de bio-entusiaster der mener bio-højttalere er det eneste rigtige til bio, og at hifi-højttalere ikke duer til det - de synes faktisk heller ikke at "hifi højttalere" er særligt gode til musik. De fleste af dem foretrækker rent faktisk at høre musik på deres bio-højttalere. Og igen sker det samme den anden vej, måske med lidt flere undtagelser - de fleste af dem der foretrækker at høre musik på "hifi-højttalere", er faktisk ikke særligt imponerede over film-lyd på bio-højttalere. Det handler altså delvist ikke bare om at musik og film "kræver" forskellig lyd, men også om forskellige præferencer hos lytteren.
Med det sagt, så mener jeg helt afgjort der er nogle egenskaber der er vigtigere for film end for musik, og omvendt. Filmlyd er ret krævende mht. dynamik. Hurtige energi-udladninger er noget de fleste værdsætter i et godt bio-system. Derudover er systemets bas-formåen også generelt vigtigere, da filmlyd generelt ganske enkelt indeholder mere og kraftigere dybbas end musik generelt gør - især hvis man foretrækker mainstream hollywood action-film, som alt andet lige er dem der trækker de fleste surround-entusiaster til sig. Da der er en masse fordele ved at levere bas-gengivelsen fra dedikerede subwoofere, og undlade at lade de øvrige spille bas, er det oftest sådan et dedikeret bio-system er skruet sammen. Kravet/ønsket om at have tre ens fronter, betyder som regel også at der er et praktisk krav til at det er tre små højttalere - de færreste kan implementere tre store højttalere i fronten.
Til musik er det generelt mere væsentligt at have et homogent, sammenhængende lydbillede, fordi du ikke har billedet til at "hjælpe" hjernen til at forstå hvad der foregår. Det vil være forkert at sige at dynamik ikke er interessant ved musik-gengivelse, men homogenitet er bare vigtigere. Den homogenitet er svær at opnå med et sub/sat system, især hvis højttalerne er placeret tæt på væggen - hvilket er en fordel i bio-opsætningen af forskellige årsager, bl.a. for at udnytte væggets gain for at opnå mere dynamik. Da du samtidig ikke har helt de samme praktiske problemer ved at benytte større højttalere (to store højttalere er nemmere at integrere end tre), er det nemmere at lave et system der fungerer godt uden separate subwoofere. En anden generel betragtning er at jo mere headroom du har brug for, jo mere er du nødt til at designe højttalere efter et ønske om max lydtryk frem for ting som detaljering og homogenitet. Da den typiske bruger ganske enkelt ikke spiller musik ved et lydtryk der matcher films reference-niveau, giver det også nogle muligheder for at tage nogle andre valg i konstruktionen.
Disse ting, og sikkert også andre, betyder at det typiske højkvalitets bio-system er et sub/sat system, mens det typiske højkvalitets musik-system er to gulvhøjttalere, og at deres klang-signatur er forskellig.
I forhold til vores debat om EQ eller ej, synes jeg så det bliver interessant at se på de argumenter der benyttes for IKKE at benytte EQ i stereo. Hvad er det EQ'en gør ved lyden, som er uønsket i stereo-gengivelsen? Det er sjældent at folk kritiserer dét EQ gør ved homogenitet og sammenhæng i lyden - tværtimod er det som regel netop dét folk fremhæver som fordele, når de bruger EQ i surround. Dét jeg oftest ser kritiseret ved EQ i stereo, er at det dræber dynamik, og at det gør lyden mindre "rå". Men det er dér kæden hopper af for mit vedkommende, med hensyn til at anbefale EQ i surround men ikke i stereo - for dynamik og "rå" lyd er jo NETOP dét der kendetegner det typiske bio højttaler-system, som dem du nævner. Hvis vi skulle EQ'e forskelligt afhængigt af om vi hører stereo eller surround, så skulle vi jo NETOP gå efter mere dynamik og "rå" lyd i surround - ikke omvendt.
Dét jeg kan se at man kan argumentere for, er at hvis man ønsker at spillle surround på et setup der er "designet" til stereo (to stereo-højttalere med "matchende" center), så har man notorisk et problem med center-lyden: Uanset hvor godt den fra fabrikken er matchet med fronterne, så er den meget sjældent placeret på samme måde som front-højttalerne, og derfor er lyden fra den derfor ofte voldsomt forskellig (modsat den typiske bio-opstilling, hvor tre ens fronter f.eks. er hængt på væggen i samme højde, eller sidder bag lærredet). Alene placeringen vil derfor gøre center-lyden væsentligt anderledes. En EQ vil i én eller anden udstrækning kunne udglattte det problem. Men essensen er at selv hvis vi så vælger kun at EQ'e centeren for at tage højde for dét specifikke problem, så får vi jo samme ulemper med i handlen som når vi vil EQ'e to højttalere i stereo - den ærlige, dynamiske, rå lyd giver man køb på, i forsøget på at skabe en ordentlig sammenhæng mellem højttalerne.
Min personlige konklusion er, at der ikke findes en løsning på at nogle højttaler-systemer egner sig bedre til film end musik, og omvendt. Sådan er det bare, man kan ikke blæse og have mel i munden. That's life - lad nu være med at jagte det umulige. Hvis du laver en ordentlig bio-orienteret opsætning (hvilket per definition inkluderer tre ens fronter placeret ens), så bør du holde snitterne fra EQ over bas-området. Hvis du har en ordentlig stereo-opsætning, med højttalerne placeret sådan i rummet at lyden er sammenhængende, så bør du stadig holde snitterne fra EQ over bas-området, og muligvis heller ikke bruge det i bassen, hvis rum og placering er god nok. Dér hvor jeg KAN se et behov for EQ lidt højere op i frekvens, er når man vil spille surround på sin stereo-opstilling, hvor en "handicappet" (= dårligt placeret) center-højttaler skal forsøge at matche de to godt opstillede stereo-højttalere. Men i så fald bør EQ'en kun foretages på dén højttaler der har problemet, og kun i dét frekvensområde hvor problemet reelt eksisterer - hvilket kræver at man kan se den målte respons før korrigering. Hvis du bare blindt korrigerer hele dynen, sådan som dét Audyssey system tråden handler om gør, så sovser du surround-lyden ind i nøjagtigt den samme "EQ-dyne" som din stereo-lyd.
For at "para-phrase" (aner ikke hvad det hedder på dansk) et berømt Einstein-citat, så skal du kort sagt bruge så lidt EQ som overhovedet muligt - men ikke mindre!
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: E100
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 17:48
Otto J skrev:
gullip skrev:
Det synes jeg er et rigtigt godt spørgsmål, som bestemt også har en relevans til den egentlige diskussion i tråden. Det er rigtigt at disse "bio-systemer" generelt ikke anses som værende særligt gode til musik (som så meget andet, uden at der er enighed om den ting). Det skal så siges at det samme gør sig i bred udstræækning gældende "den anden vej", hardcore bio entusiaster har som regel heller ikke meget til overs for de fleste såkaldte hifi-højttalere. Vi kan altså konstatere at der er en forskellig opfattelse af hvordan en højttaler skal være konstrueret, for at være god til det ene eller det andet. Det er ret interessant at dykke ned i hvorfor denne opfattelse eksisterer.
For det første, så er der en interessant tendens til at det ofte ikke er de samme mennesker, der mener at en højttaler er god til det ene men dårlig til det andet. Igen er der altid undtagelser, men jeg oplever det sådan at de bio-entusiaster der mener bio-højttalere er det eneste rigtige til bio, og at hifi-højttalere ikke duer til det - de synes faktisk heller ikke at "hifi højttalere" er særligt gode til musik. De fleste af dem foretrækker rent faktisk at høre musik på deres bio-højttalere. Og igen sker det samme den anden vej, måske med lidt flere undtagelser - de fleste af dem der foretrækker at høre musik på "hifi-højttalere", er faktisk ikke særligt imponerede over film-lyd på bio-højttalere. Det handler altså delvist ikke bare om at musik og film "kræver" forskellig lyd, men også om forskellige præferencer hos lytteren.
Med det sagt, så mener jeg helt afgjort der er nogle egenskaber der er vigtigere for film end for musik, og omvendt. Filmlyd er ret krævende mht. dynamik. Hurtige energi-udladninger er noget de fleste værdsætter i et godt bio-system. Derudover er systemets bas-formåen også generelt vigtigere, da filmlyd generelt ganske enkelt indeholder mere og kraftigere dybbas end musik generelt gør - især hvis man foretrækker mainstream hollywood action-film, som alt andet lige er dem der trækker de fleste surround-entusiaster til sig. Da der er en masse fordele ved at levere bas-gengivelsen fra dedikerede subwoofere, og undlade at lade de øvrige spille bas, er det oftest sådan et dedikeret bio-system er skruet sammen. Kravet/ønsket om at have tre ens fronter, betyder som regel også at der er et praktisk krav til at det er tre små højttalere - de færreste kan implementere tre store højttalere i fronten.
Til musik er det generelt mere væsentligt at have et homogent, sammenhængende lydbillede, fordi du ikke har billedet til at "hjælpe" hjernen til at forstå hvad der foregår. Det vil være forkert at sige at dynamik ikke er interessant ved musik-gengivelse, men homogenitet er bare vigtigere. Den homogenitet er svær at opnå med et sub/sat system, især hvis højttalerne er placeret tæt på væggen - hvilket er en fordel i bio-opsætningen af forskellige årsager, bl.a. for at udnytte væggets gain for at opnå mere dynamik. Da du samtidig ikke har helt de samme praktiske problemer ved at benytte større højttalere (to store højttalere er nemmere at integrere end tre), er det nemmere at lave et system der fungerer godt uden separate subwoofere. En anden generel betragtning er at jo mere headroom du har brug for, jo mere er du nødt til at designe højttalere efter et ønske om max lydtryk frem for ting som detaljering og homogenitet. Da den typiske bruger ganske enkelt ikke spiller musik ved et lydtryk der matcher films reference-niveau, giver det også nogle muligheder for at tage nogle andre valg i konstruktionen.
Disse ting, og sikkert også andre, betyder at det typiske højkvalitets bio-system er et sub/sat system, mens det typiske højkvalitets musik-system er to gulvhøjttalere, og at deres klang-signatur er forskellig.
I forhold til vores debat om EQ eller ej, synes jeg så det bliver interessant at se på de argumenter der benyttes for IKKE at benytte EQ i stereo. Hvad er det EQ'en gør ved lyden, som er uønsket i stereo-gengivelsen? Det er sjældent at folk kritiserer dét EQ gør ved homogenitet og sammenhæng i lyden - tværtimod er det som regel netop dét folk fremhæver som fordele, når de bruger EQ i surround. Dét jeg oftest ser kritiseret ved EQ i stereo, er at det dræber dynamik, og at det gør lyden mindre "rå". Men det er dér kæden hopper af for mit vedkommende, med hensyn til at anbefale EQ i surround men ikke i stereo - for dynamik og "rå" lyd er jo NETOP dét der kendetegner det typiske bio højttaler-system, som dem du nævner. Hvis vi skulle EQ'e forskelligt afhængigt af om vi hører stereo eller surround, så skulle vi jo NETOP gå efter mere dynamik og "rå" lyd i surround - ikke omvendt.
Dét jeg kan se at man kan argumentere for, er at hvis man ønsker at spillle surround på et setup der er "designet" til stereo (to stereo-højttalere med "matchende" center), så har man notorisk et problem med center-lyden: Uanset hvor godt den fra fabrikken er matchet med fronterne, så er den meget sjældent placeret på samme måde som front-højttalerne, og derfor er lyden fra den derfor ofte voldsomt forskellig (modsat den typiske bio-opstilling, hvor tre ens fronter f.eks. er hængt på væggen i samme højde, eller sidder bag lærredet). Alene placeringen vil derfor gøre center-lyden væsentligt anderledes. En EQ vil i én eller anden udstrækning kunne udglattte det problem. Men essensen er at selv hvis vi så vælger kun at EQ'e centeren for at tage højde for dét specifikke problem, så får vi jo samme ulemper med i handlen som når vi vil EQ'e to højttalere i stereo - den ærlige, dynamiske, rå lyd giver man køb på, i forsøget på at skabe en ordentlig sammenhæng mellem højttalerne.
Min personlige konklusion er, at der ikke findes en løsning på at nogle højttaler-systemer egner sig bedre til film end musik, og omvendt. Sådan er det bare, man kan ikke blæse og have mel i munden. That's life - lad nu være med at jagte det umulige. Hvis du laver en ordentlig bio-orienteret opsætning (hvilket per definition inkluderer tre ens fronter placeret ens), så bør du holde snitterne fra EQ over bas-området. Hvis du har en ordentlig stereo-opsætning, med højttalerne placeret sådan i rummet at lyden er sammenhængende, så bør du stadig holde snitterne fra EQ over bas-området, og muligvis heller ikke bruge det i bassen, hvis rum og placering er god nok. Dér hvor jeg KAN se et behov for EQ lidt højere op i frekvens, er når man vil spille surround på sin stereo-opstilling, hvor en "handicappet" (= dårligt placeret) center-højttaler skal forsøge at matche de to godt opstillede stereo-højttalere. Men i så fald bør EQ'en kun foretages på dén højttaler der har problemet, og kun i dét frekvensområde hvor problemet reelt eksisterer - hvilket kræver at man kan se den målte respons før korrigering. Hvis du bare blindt korrigerer hele dynen, sådan som dét Audyssey system tråden handler om gør, så sovser du surround-lyden ind i nøjagtigt den samme "EQ-dyne" som din stereo-lyd.
For at "para-phrase" (aner ikke hvad det hedder på dansk) et berømt Einstein-citat, så skal du kort sagt bruge så lidt EQ som overhovedet muligt - men ikke mindre! |
Respekt
Klogt spørgsmål & ualmindeligt godt svar
Jeg hører til i kategorien der startede med stereo og og ikke er faldet helt til patten ved bio' højtalerne. Jeg medgiver gerne at et sæt MK'ere kan levere et pistolskud så det flænger luften - jeg føler bare de samtidig flænger mine trommehinder . Nu skal messer jo tages med et gram salt, men det procella system der stod i teltet ved sidste hifi&surround på Merriott lød i mine øre om muligt endnu værre . Det gik bedre for JBL setup'et - stadig havde det dog den karreteristiske bio'lyd med i mine ører, enormt påtrængende stemmer - Jeg blev så glad da jeg kom hjem. Det her er IKKE skrevet for at rakke ned på andres højtalere - Dem der kan lide den spillestil finder aldrig hvad i søger i den almindelige hifi'verden og vil formegentligt også synes mit system lyder fesent
Det jeg synes jeg kunne bruge fra bio'højtalerne var vigtigheden af ens højtalere og ens placering. I mit eget setup var akustisk lærred no'go da det ikke egner sig til rullelærred, mine LCR er alle placeret neden for lærredet da jeg har nemmere ved at abstraherer fra at fx. stemmer kommer lavt altid, i modsætning til ulemperne ved L og R i normal højde + en lavt monteret C, det distraherer mig meget mere ved panorering af fx. en bil.
Audyssey MultEQ XT32 som er i min processor blev jeg først rigtig glad for, da jeg investerede i et Pro kit så jeg selv kunne lave min egen targetkurve, som Otto pointerer - lav så lidt EQ som muligt, men ikke mindre. Mine højtalere har en grundklang jeg godt kan lide (de ruller jævnt af med ca. 4 dB fra 200 Hz og op) det skal Audyssey ikke prøve at rette ud det skal bare udjævne de små forskelle der opstår pga. de seks ens højtaleres forskellige placeringer i rummet + råde bod på at min bio er i stuen og et akkustikloft løser mange problemer , men der skal mere til for at komme helt i mål
Mvh E100
Ps: Gud hvor skal der meget hifi'grej til - før det sparker røv til bio
------------- Venlig hilsen E100
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124371&PN=1&title=diskret-stuebio - Diskret stuebio
|
Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 22-Juli-2013 kl. 14:06
E100 skrev:
Audyssey MultEQ XT32 som er i min processor blev jeg først rigtig glad for, da jeg investerede i et Pro kit så jeg selv kunne lave min egen targetkurve, som Otto pointerer - lav så lidt EQ som muligt, men ikke mindre. Mine højtalere har en grundklang jeg godt kan lide (de ruller jævnt af med ca. 4 dB fra 200 Hz og op) det skal Audyssey ikke prøve at rette ud det skal bare udjævne de små forskelle der opstår pga. de seks ens højtaleres forskellige placeringer i rummet + råde bod på at min bio er i stuen og et akkustikloft løser mange problemer , men der skal mere til for at komme helt i mål
Mvh E100
|
Men selvom du bruger pro-sættet fra Audyssey ændrer det ikke ved, at Audyssey laver automatiske EQ justeringer, som du ikke kan ændre ved ej heller se, hvad det er præcist den gør. (Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår din Betyder det, at du godt ved, at Audyssey også retter på dette med pro-sættet?).
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet den: 23-Juli-2013 kl. 01:48
Da jeg ikke er helt sikker på hvad du spørger om, er svaret sikkert længere end nødvendigt.
Med mener jeg, at jeg ikke bryder mig om, at Audyssey i standard udgaven, helt ukritisk prøver at give enhver højtaler en helt jævn frekvensgang (på nogle kan man vælge mellem helt flad og et lille dyk i diskanten) uanset om den var lys eller mørk i klangen fra starten.
I pro udgaven får man 4 targetkurver at vælge imellem, med mulighed for at ændre dem med + - 3 dB. Det giver mulighed for at beholde højtalerens oprindelige klangbalance, så Audyssey kun blander sig i de ting rummet / placeringen har tilført.
Det eneste man har indflydelse på i audyssey Pro er: 1) plaseringen af mikrofonen (som i standard, men nu kalibreret og i 32 positioner mod normalt 8) 2) targetkurver med mulighed for små justeringer 3) delfrekvenser (som i std.)
Det er stadig "bare" en fuldautomatisk EQ med 512 bånd til subben og 512 bånd til hver af de andre højtalere, der efter bedste evne prøver at få noget klogt ud de målinger man valgte at fodre den med - som man så kan printe en før og efter kurve af.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124371&PN=1&title=diskret-stuebio - Diskret stuebio
|
Skrevet den: 23-Juli-2013 kl. 10:22
E100 skrev:
Da jeg ikke er helt sikker på hvad du spørger om, er svaret sikkert længere end nødvendigt.
Med mener jeg, at jeg ikke bryder mig om, at Audyssey i standard udgaven, helt ukritisk prøver at give enhver højtaler en helt jævn frekvensgang (på nogle kan man vælge mellem helt flad og et lille dyk i diskanten) uanset om den var lys eller mørk i klangen fra starten.
I pro udgaven får man 4 targetkurver at vælge imellem, med mulighed for at ændre dem med + - 3 dB. Det giver mulighed for at beholde højtalerens oprindelige klangbalance, så Audyssey kun blander sig i de ting rummet / placeringen har tilført.
Det eneste man har indflydelse på i audyssey Pro er: 1) plaseringen af mikrofonen (som i standard, men nu kalibreret og i 32 positioner mod normalt 8) 2) targetkurver med mulighed for små justeringer 3) delfrekvenser (som i std.)
Det er stadig "bare" en fuldautomatisk EQ med 512 bånd til subben og 512 bånd til hver af de andre højtalere, der efter bedste evne prøver at få noget klogt ud de målinger man valgte at fodre den med - som man så kan printe en før og efter kurve af.
|
Men problemet er jo netop at EQ IKKE kan korrigere for rummet over ca500hz. Audessey vil være langt mere anvendeligt , hvis man eks manuelt kunne pille de filtre fra enkeltvis , som audessey har tilføjet .
|
Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 23-Juli-2013 kl. 12:45
Ja, det var også det, jeg forsøgte at pointere.
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet den: 23-Juli-2013 kl. 12:56
p.las skrev:
E100 skrev:
|
Men problemet er jo netop at EQ IKKE kan korrigere for rummet over ca500hz. Audessey vil være langt mere anvendeligt , hvis man eks manuelt kunne pille de filtre fra enkeltvis , som audessey har tilføjet . |
Muligheden for at adskille skæg og snot er desværre ikke til stæde. Det er en pakkeløsning som hos mig gør det det ganske godt
|
Skrevet den: 23-Juli-2013 kl. 13:16
E100 skrev:
p.las skrev:
E100 skrev:
|
Men problemet er jo netop at EQ IKKE kan korrigere for rummet over ca500hz. Audessey vil være langt mere anvendeligt , hvis man eks manuelt kunne pille de filtre fra enkeltvis , som audessey har tilføjet . |
Muligheden for at adskille skæg og snot er desværre ikke til stæde. Det er en pakkeløsning som hos mig gør det det ganske godt |
Men er vi enige om at ganske godt , kunne have været lavet om til optimalt , hvis omtalte parametre var til stede?
|
Skrevet den: 23-Juli-2013 kl. 19:21
p.las skrev:
E100 skrev:
p.las skrev:
E100 skrev:
|
Muligheden for at adskille skæg og snot er desværre ikke til stæde. Det er en pakkeløsning som hos mig gør det det ganske godt |
Men er vi enige om at ganske godt , kunne have været lavet om til optimalt , hvis omtalte parametre var til stede? |
Muligheden for manuel overstyrring er altid rar at have, så kunne jeg jo ihvertfald forsøge, om jeg kunne gøre det bedre. Lidt som gps - du kan vælge hurtigste, korteste osv. rute - men ikke logiske rute, for den kræver tænkeevne
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-Juli-2013 kl. 19:25
D'herrer kunne godt lære ikke at lave så lange citater - please
|
Skrevet den: 23-Juli-2013 kl. 20:41
Kampus skrev:
D'herrer kunne godt lære ikke at lave så lange citater - please | Vi skal prøve at forbedre os - ups, nu kom jeg til det igen Undskyld
|
|