Efter i et stykke tid at have overvejet en Xbox360 som supplement til min 42" plasmaskærm, tog jeg i fredags i Elgiganten og købte maskinen (den store version m/ harddisk osv.) + spillet Project Gotham Racing 3 (PGR3). Det hele med 30 dages returret - også spillet.
Det der vil make-or-break købet, er den støj maskinen, og i særdeleshed dvd-drevet, skulle lave. Jeg vil under ingen omstændigheder have et støjmonster stående i stuen. Så spændingen var stor!
Da maskinen starter op første gang skal den lige sættes op, og det jeg først bemærker er, at maskinen absolut ikke støjer påtrængende på nogen måde. Lidt svag susen, kun en smule højere en min Sharp HD/DVD-optager. Jeg tørrer sveden af panden. Det støjniveau kan jeg sagtens leve med. Efter endt opsætning starter PGR3 så, dvs. at dvd-drevet går i aktion. Og fra at være blid som et lam, forvandler Xbox360 sig til noget nærmest et frådende/susende monster. ØV! Drevet kører permanent ved fuld speed. Og har man en pc med dvd-drev så ved man at det ikke er helt lydløst når det kører på fuld knald.
Men ok, når jeg racer rundt i en vrælende Ferrari Enzo i New Yorks gader med sublim grafik og lyd, og et ganske normalt volume-niveau på tv'et, så bemærker jeg for en stund ikke den susen der kommer fra Xbox360eren. Jeg har ganske vist ikke prøvet fx. Tomb Raider Legend, men jeg tror at spillet i store perioder er stille og roligt uden for megen aktivitet på lydsiden, og da tror jeg virkelig Xboxens konstante susen vil gå en på nerverne.
Idag har jeg som et forsøg placeret maskinen i et skab med glaslåge, og det har dæmpet maskinens støjniveau med 50-75%, og det er indtil videre en god løsning, hvis man ser bort fra............. varmeudviklingen! Skabet er ca. 40x40x40cm med en ikke-tætsluttende glaslåge og to 35mm huller bagpå i toppen, og efter ca. 15 min. spil er der anslået 45 grader i skabet. Ikke en optimal temperatur vil jeg mene.
Konklusion: Xbox360 støjer meget under spil. Derom kan der ikke være nogen tvivl. Afleverer jeg den så tilbage? Svar: Jeg har endnu ikke besluttet mig. Softwaremæssigt (menuer osv.) virker maskinen solidt og velfunderet. Hardwaremæssig har den power "en masse" og virker til at være af en meget høj kvalitet. Men det ski.. dvd-drev er en ordentlig dråbe malurt i et ellers velsmagende Microsoftbæger. Så lige nu er der vel ca. 40% chance for at jeg beholder dyret.
|