Print side | Luk vindue

Hurtig hjælp omkring forvirring af kabler

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124449
Udskrevet den: 26-April-2024 kl. 23:46


Emne: Hurtig hjælp omkring forvirring af kabler
Skrevet af: mjmusicianmj
Emne: Hurtig hjælp omkring forvirring af kabler
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 19:14
Jeg bukker mig i støvet af noobness, når det kommer til dette..

Jeg søger lidt hurtig hjælp omkring isætning af kabler.

Jeg sidder med et audioquest 14/4 kabel. Rød,sort, grøn og hvid.

Der er fire udgange på min højtaler, 2 røde til højre og 2 sorte til venstre. Toppen er "high" og nederste "low". På min receiver er der dog kun 2 indgange.
Hvilke farver går hvor samt hvilke skal man forbinde? Embarrassed
Jeg har søgt, men kan ikke finde svar..



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 19:18
 
  Smid lige nogle billeder op af de enkelte tilslutninger.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: mjmusicianmj
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 19:23
jeg har ikke lige mulighed for billede, men det drejer sig om monitor audio rx6 og NAD t748


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 19:25
Dit rød sort grøn hvid, er et signalkabel. Du skal bruge et højttalerkabel som er ensfarvet med en stribe på den ene leder


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 19:33
 
 Der er 2 Tilslutninger, således at de kan Biwires, se i manualen for brug af den mulighed.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: MarkR
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 19:36
Jeps - eller sende et stereo signal. Hvis du fravælger bi-amping, så kan du med fordel bi-wire på samme terminaler:
Sort (-)
Rød(+)
Hvid(-)
Grøn(+)


Skrevet af: comp13
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 19:37
De to røde i din højtaler er minus og de to sorte er plus - det betyder at din højtaler kan tilsluttes såkaldt bi-wiring som giver bedre lyd.
 
Du forbinder den ene røde indgang på din ht med hvid del af ledningen og den anden med rød del. Du forbinder den ene sorte indgang med grøn del af ledningen og den anden med sort del.
 
I den anden ende af din ht kabel skal du vikle hvid og rød del af ledningen sammen og den skal i rød indgang på din forstærker (der må være hul i skruen dér) og bagefter skal du vikle den sorte og grønne del af ledningen sammen og den skal i sort indgang på din forstærker.


Skrevet af: comp13
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 19:45
Kampus,
 
Du er helt gal på den. Denne Audioquest kabel er faktisk en ht kabel!
 
Mark R,
 
Er det ikke?
 
Sort (+)
Rød(-)
Hvid(-)
Grøn(+)


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af comp13 comp13 skrev:

De to røde i din højtaler er minus og de to sorte er plus - det betyder at din højtaler kan tilsluttes såkaldt bi-wiring som giver bedre lyd.
 
Du forbinder den ene røde indgang på din ht med hvid del af ledningen og den anden med rød del. Du forbinder den ene sorte indgang med grøn del af ledningen og den anden med sort del.
 
I den anden ende af din ht kabel skal du vikle hvid og rød del af ledningen sammen og den skal i rød indgang på din forstærker (der må være hul i skruen dér) og bagefter skal du vikle den sorte og grønne del af ledningen sammen og den skal i sort indgang på din forstærker.
Næ da, de røde er plus og de sorte er minus ( tilslutninger på højttaler og forstærker/receiver ).
Husk på, hvis dine højttalerterminaler er forbundet med bøjler eller lign. skal disse fjernes ( plus/plus og minus/minus ). 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 19:46
 
 RØD tilslutning på en Højttaler og Reciver er +, og Sort er -.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af comp13 comp13 skrev:

Kampus,
 
Du er helt gal på den. Denne Audioquest kabel er faktisk en ht kabel!
 
Mark R,
 
Er det ikke?
 
Sort (+)
Rød(-)
Hvid(-)
Grøn(+)
Hvis farven på kabel er som ovenfor, sættes sort og grøn i de røde terminaler på højttaler ( en i high og en i low terminal ). Dette kabelsæt sættes i rød terminal på receiver ( venstre eller højre terminal, alt efter højttalerens placering i lydbilledet ).
Rød og hvidt kabel sættes i de sorte højttalerterminaler ( igen, et i low og et i high ). Dette kabel monteres i sort terminal på receiver ( venstre eller højre, alt efter højttalerens placering ).
På samme måde tilsluttes den næste højttaler, hvor de ledige udgange på receiveren benyttes. 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: mjmusicianmj
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 20:16
jatex og comps svar, jeres er forskellige kan jeg se. Hvilken ved jeg, er den korrekte?
 
Rød og hvidt kabel skal bare "bindes" sammen og sættes i sort ireceiver? samme med sort og grøn


Skrevet af: comp13
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 20:25
JeTex og Radiomanden,
 
Sorry, I har ret, jeg fik lige polariteten byttet om.
 
JeTex,
 
Det MarkR skriver er rigtig.
 
Hos mig er sort og grøn ledning viklet sammen og tilsluttet i minus (sort) og den hvide og gule ledning tilsluttet plus (rød). Jeg har Tara Labs ht kabel og har lige tjekket på nettet om min tilslutning er lige efter bogen og det er den!
 
Der forskel på kabler mht. til farven på de 4 kabler i selve ht kabel. Sort og hvid er der altid, mens grøn kan være blå og gul kan være rød.


Skrevet af: comp13
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 20:31
mj....,
 
Google evt. din ht kabel og hvordan den kan tilsluttes.
 
Jeg vil mene mit forslag er godt nok.
 


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 21:15
Nu er kablets farvekode irrelevant, det skal blot sikres, at de kabelender der sidder i plus/røde terminaler på højttaler, sættes i plus/røde terminaler på receiver. og selvfølgelig samme fremgangsmåde for minus/sorte terminaler.
Venstre højttaler tilsluttes venstre udgang på receiver, og højre højttaler tilsluttes højre udgang på receiver. 


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:

jatex og comps svar, jeres er forskellige kan jeg se. Hvilken ved jeg, er den korrekte?
 
Rød og hvidt kabel skal bare "bindes" sammen og sættes i sort ireceiver? samme med sort og grøn
Isoleret set er min fremgangsmåde rigtig ( har ikke læst den anden tilslutningsmodel ). Har læst den nu, det virker også rigtigt.
Men som sagt, farvekode på kabel er ikke altafgørende, blot skal de samme farver til samme terminaler på højttaler og receiver.


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: CARS10
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 21:37
Je Tex har fuldstændig ret og det er noget man bør skrive sig bag øret, så man husker det resten af sit HIFI liv. Du bestemmer jo selv farverne, de skal blot være ens i begge ender, men jeg ville nok vælge standard farverne som i dit kabel er f.eks. rød/sort til basterminalerne og grøn/hvid til mellemtone/diskant terminalerne.  Hvis du vælger dette er rød/grøn til + og sort/hvid til - på din højttaler. Smile  
      carsten


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 21:47
Hvis du ikke er helt sikker på hvad du skal gøre så lad være. glem alt om at vikle kabler og undersøg i stedet om du ikke kender en der ved lidt om det og kan komme forbi dig og tilslutte dine højttalere.

der er allerede meget sludder og forvirring i denne tråd. Glem den og ring til en ven.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: mjmusicianmj
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 21:56
Det er jo fuldstændig umuligt at sætte kabler i en receiver!!!! Ihvertfald uden bananstik!!!!
 
Men tusind tak for hjælpen, jeg påskønner det :)


Skrevet af: mjmusicianmj
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 21:59
jeg har sat rød og hvid sammen i - og grøn og sort i +.
problemet nu, er dog at få dem i receiver.
Tak for det slumbert, det burde dog være OK nu :)


Skrevet af: comp13
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 22:10
https://www.google.com/search?q=tara+labs+prism+bi-wire&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Dz3kUdulJsmUPMOwgPAM&ved=0CE0QsAQ&biw=1280&bih=581#facrc=_&imgdii=_&imgrc=6TL8eVzxC-FDWM%3A%3Bxfvfn1Fj6BKiFM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.minhembio.com%252Fbilder%252Fbild%252F%253Fpic_id%253D157639.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.minhembio.com%252FPure_sound%252F120525%3B850%3B565 - https://www.google.com/search?q=tara+labs+prism+bi-wire&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Dz3kUdulJsmUPMOwgPAM&ved=0CE0QsAQ&biw=1280&bih=581#facrc=_&imgdii=_&imgrc=6TL8eVzxC-FDWM%3A%3Bxfvfn1Fj6BKiFM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.minhembio.com%252Fbilder%252Fbild%252F%253Fpic_id%253D157639.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.minhembio.com%252FPure_sound%252F120525%3B850%3B565


Skrevet af: mjmusicianmj
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 22:20
jeg kan ikke se hvordan kablerne skal komme ned i den mini rille bag den røde dreje-ting på receiveren


Skrevet af: CARS10
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:

jeg har sat rød og hvid sammen i - og grøn og sort i +.
problemet nu, er dog at få dem i receiver.
Tak for det slumbert, det burde dog være OK nu :)
 
 Tja, du har jo ikke hørt efter hvad du er blevet rådet til, men det må du jo selv om. Pas på at du ikke kommer til at lave en kortslutning, det kunne godt se sådan ud.
        carsten


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:


Der er fire udgange på min højtaler, 2 røde til højre og 2 sorte til venstre. Toppen er "high" og nederste "low". På min receiver er der dog kun 2 indgange.


Vi skal lige starte med det helt basale.
Der er indgange på dine højttalere og udgange på din forstærker.

Det er et fint kabel du har der. Men jeg tror at det bedste du kan gøre er at fortælle, hvor du bor, så kan der komme en flink "recorderskribent" forbi og sådan lidt mere "hands on" vise dig, hvordan du monterer dine kabler, så du ikke pludselig har lavet en fejl og kortsluttet udgangen på din forstærker. Jeg vil endnu engang slå et slag for at folk skriver, hvor de kommer fra i landet, så er det lettere at se om der er nogen i nærheden der eventuelt kan/vil hjælpe.

Hvilke højttalere og hvilken forstærker er der tale om?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: mjmusicianmj
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 22:28
Carsten, jeg gør jo netop hvad jeg er blevet rådet til. Jeg kan blot ikke se hvad den optimale måde er, at placere dem i receiver uden bananstik


Skrevet af: CARS10
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 22:33
Det ser ud som om du har forbundet farverne forkert og hvis du ikke kan montere dem i forstærkeren, så må du anskaffe nogle bananstik der kan gå i.
    carsten


Skrevet af: mjmusicianmj
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 22:36
Tak for det venligt indslag Klaus.
Jeg er dog sikker på at jeg har gjort det korrekt.
Rød og hvid, i henholdsvis low og high, på sort udgang på ht.
Grøn og sort, det samme, på rød udgang på ht.
Rød og hvid i sort på receiver, og grøn og sort i rød.
Jeg kan bare ikke se hvordan det skal kunne lade sig gøre uden bananstik.
Men du har ret, det bedste ville selvfølgelig være at få en med ordentlig forstand til at gøre det.
Det drejer sig om RX6 og NAD T748, dertil er jeg fra Østjylland.


Skrevet af: jan203
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 22:42
De røde/sorte tilslutninger på din nad kan skrues løs til der kommer et hul frem eller du kan vikle det omkring og skrue fast igen.

-------------
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.


Skrevet af: mjmusicianmj
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 22:48
Netop, og det hul er da så lille at der umuligt kan komme 2 små kabler ind :D


Skrevet af: jan203
Skrevet den: 15-Juli-2013 kl. 22:57
så vikler du det uisolerede kabel omkring og spænder igen

-------------
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.


Skrevet af: db89
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 00:13
Utroligt hvor lang en tråd der er kommet om det spørgsmål....

Du burde godt kunne montere bananstik i din forstærker, det kræver dog at du fjerner de sorte propper i højttaler terminalerne bagpå forstærkeren. Dette kan feks gøres med en lille flad skruetrækker, jeg har dog selv brugt lidt små træskruer til at fjerne skruerne. Skru skruen et par millimeter ind på proppen og derefter kan den så trækkes ud.
Angående farve så forstår jeg ikke folk kan diskutere så meget om det, medmindre vi taler om parsnoede ledere eller andre eksotiske ting så er det da ******* lige meget hvilke farver man bruger så længe det bare forbindes ens i begge ender.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:

Rød og hvid, i henholdsvis low og high, på sort udgang på ht.


Indgang!

Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:


Grøn og sort, det samme, på rød udgang på ht.
Rød og hvid i sort på receiver, og grøn og sort i rød.


Kald mig bare gammeldags, jeg foretrækker at bruge den sorte ledning til sorte terminaler og den røde ledning til de røde terminaler.

Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:


Det drejer sig om RX6 og NAD T748, dertil er jeg fra Østjylland.


Om dit Østjylland er i nærheden af mig (Hammel), så vil jeg gerne hjælpe.

For lige at forvirre dig yderligere:
Du ved godt at du kan bi-ampe med din forstærker?
Det vil sige at du kan køre med separate udgangstrin til "high" og "low".

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 07:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:

Rød og hvid, i henholdsvis low og high, på sort udgang på ht.


Indgang!

Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:


Grøn og sort, det samme, på rød udgang på ht.
Rød og hvid i sort på receiver, og grøn og sort i rød.


Kald mig bare gammeldags, jeg foretrækker at bruge den sorte ledning til sorte terminaler og den røde ledning til de røde terminaler.

Oprindeligt skrevet af mjmusicianmj mjmusicianmj skrev:


Det drejer sig om RX6 og NAD T748, dertil er jeg fra Østjylland.


For lige at forvirre dig yderligere:
Du ved godt at du kan bi-ampe med din forstærker?
Det vil sige at du kan køre med separate udgangstrin til "high" og "low".

Og Bi-ampingen ville måske også gøre at hans kabler bedre kan være der? Wink


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 08:28
Der er faktisk en tråd om Bi Wire her på recordere.
 
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=44011&title=biwiring - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=44011&title=biwiring
 
Her er der fine billeder. Dog ikke med samme farvekode som du har på dine kabler.
 
Husk at tage bøjlerne af på højtaleren.
 
Brug endelig bananstik. Så har du en stabil forbindelse.
 
Jeg bruger denne model:
 
http://www.av-connection.dk/?PGr=2052&ML=370 - http://www.av-connection.dk/?PGr=2052&ML=370
 
Det kræver at du kan lodde. Ellers findes der masser af andre muligheder.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 09:53
Grrrrr......jeg får det DÅRLIGT, over alle de kloge-åge'r i denne tråd, som får rodet så meget rundt i farver m.v., at det hele ender som en stor gang forvirrende misk-mask!

JA, det kan i princippet være ligegydligt, hvilke farver man benytter til plus og minus. MEN, tag nu for pokker og sæt rød til rød, sort til sort o.s.v. Det minimerer muligheden for fejl (og kortslutninger) fremadrettet, hvis man konsekvent altid følger farve!!!! Og som flere nævner benyttes hvid så som minus, når den forefindes.

Vær i øvrigt opmærksom på, at der er små pile på dine kabler. Pilene skal pege FRA forstærker MOD højttalerne!

Og JO, selvfølgelig kan dine kabler komme i terminalerne på din NAD! Tykkere er de altså ikke.

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 09:54
Nåh ja, og glem de pokkers bananstik - de giver kun et ekstra kontaktpunkt, og en lettere punkt = overflødige!

M.v.h.


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 11:18
Redigeret


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

 
NETOP! Clap
 
M.v.h.


Skrevet af: mjmusicianmj
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 11:37






Sådan ser det ud.
Det kan ganske vidst være rigtigt, at rød til rød, sort til sort, var nemmere.
Oprindeligt var jeg dog lidt i tvivl, om det var ligegyldigt hvilket ledninger der gik hvor.
Det burde dog være på plads nu :) Og tak til dig Bassemand, det billede måtte gerne have være på første side :D Men jeg fik trods alt bedre insight samt en masse frustrering, for ikke at glemme tid, til at gå med det :)



Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 11:49
Jeg så desværre først tråden lige før LOL

Men ja, det ser rigtigt ud bortset fra du har brugt farverne anderledes, men det gør jo ingenting når de sidder rigtigt


Skrevet af: mjmusicianmj
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 11:59
Tak for bekræftelsen Bassemand.
Det er desværre mange år siden jeg har handlet med Fysik, så det kostede også lige, samlet, ca. 15 cm på kabel grundet skæring igennem en af de farvede ledninger :D


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 12:41
Hvorfor køre med 2 kabler til hver højttaler indgang, og fjerne bøjlerne?!

Hvorfor ikke nøjes med 1 af lederne til hver pol, og så lade bøjlerne sidde?

Og hvorfor ikke Bi-ampe? Det er ved kun ved Bi-Amping at det giver mening at fjerne bøjlerne.

Hvis du alligevel kun bruger Front L/R udgangene, så var det smarte at du fik sort til sort, og rød til rød....


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Hvorfor køre med 2 kabler til hver højttaler indgang, og fjerne bøjlerne?!

Hvorfor ikke nøjes med 1 af lederne til hver pol, og så lade bøjlerne sidde?

Og hvorfor ikke Bi-ampe? Det er ved kun ved Bi-Amping at det giver mening at fjerne bøjlerne.

Hvis du alligevel kun bruger Front L/R udgangene, så var det smarte at du fik sort til sort, og rød til rød....

Hvorfor tror du ikke det giver noget at bruge det som det er vist ?


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Hvorfor køre med 2 kabler til hver højttaler indgang, og fjerne bøjlerne?!

Hvorfor ikke nøjes med 1 af lederne til hver pol, og så lade bøjlerne sidde?

Og hvorfor ikke Bi-ampe? Det er ved kun ved Bi-Amping at det giver mening at fjerne bøjlerne.

Hvis du alligevel kun bruger Front L/R udgangene, så var det smarte at du fik sort til sort, og rød til rød....

Hvorfor tror du ikke det giver noget at bruge det som det er vist ?

Jeg vil da hellere vende den om og spørge hvad det skulle give at trække 2 kabler fra samme udgang, og så splitte det i højttaleren?!

Jeg går ikke ud fra at forstærkeren pludselig smider mere effekt ud, fordi man gør det på den måde?

Det vil vel bare svare til at man smed et "tykkere" kabel på - og jeg tror de fleste ikke vil kunne høre forskel.

Bi-amping, som han også har mulighed for, ville måske give mere mening.


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 14:54
zulfo

Man skal da ikke svare med et spørgsmål Wink

Men nu er vejret så godt så jeg lige prøver:

Du tænker hvad forstærkeren sender ud (og hvorfor du tror der skulle komme dobbelt effekt, tjae Confused)  --- Det gør jeg ikke, jeg tænker hvad højttaleren trækker og så giver det pludselig mening at det kabel der går til mellemtone/diskant ikke bliver påvirket af strømtræk i det kabel der går til bassen.

Men de fleste tænker som om at forstærkeren sender strøm ud, det gør den også men først når højttaleren ber om det.

Ingen højttaler på = kun spænding og ingen strøm.

Så jo, der er noget at hente i biwiring, da kablerne ikke bliver påvirket ens.
I biwiring hvor bassen spiller op til f.eks 600 hz, vil der ikke være nævneværdig strømtræk under ca 600 hz på det kabel der går til toppen.

Endnu bedre er selvfølgelig bi-amping da både kabler og forstærkere belastes forskelligt og forstærkeren til diskant/mellemtone kan slappe mere af, netop pga mindre strømtræk Wink

God dag, vejret er flot Big smile


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

zulfo

Man skal da ikke svare med et spørgsmål Wink

Men nu er vejret så godt så jeg lige prøver:

Du tænker hvad forstærkeren sender ud (og hvorfor du tror der skulle komme dobbelt effekt, tjae Confused)  --- Det gør jeg ikke, jeg tænker hvad højttaleren trækker og så giver det pludselig mening at det kabel der går til mellemtone/diskant ikke bliver påvirket af strømtræk i det kabel der går til bassen.

Men de fleste tænker som om at forstærkeren sender strøm ud, det gør den også men først når højttaleren ber om det.

Ingen højttaler på = kun spænding og ingen strøm.

Så jo, der er noget at hente i biwiring, da det kablerne ikke bliver påvirket ens.
I biwiring hvor bassen spiller op til f.eks 600 hz, vil der ikke være nævneværdig strømtræk under ca 600 hz på det kabel der går til toppen.

Endnu bedre er selvfølgelig bi-amping da både kabler og forstærkere belastes forskelligt og forstærkeren til diskant/mellemtone kan slappe mere af, netop pga mindre strømtræk Wink

God dag, vejret er flot Big smile
 
Desuden sender enheder strøm baglæns i systemet som en dynamo.
 
Ved at skille kraftig bas og ikke så kraftig diskant retur får man faktisk bedre lyd.
 
Og ja... Vejret er godt.Smile


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

zulfo

Man skal da ikke svare med et spørgsmål Wink

Men nu er vejret så godt så jeg lige prøver:

Du tænker hvad forstærkeren sender ud (og hvorfor du tror der skulle komme dobbelt effekt, tjae Confused)  --- Det gør jeg ikke, jeg tænker hvad højttaleren trækker og så giver det pludselig mening at det kabel der går til mellemtone/diskant ikke bliver påvirket af strømtræk i det kabel der går til bassen.

Men de fleste tænker som om at forstærkeren sender strøm ud, det gør den også men først når højttaleren ber om det.

Ingen højttaler på = kun spænding og ingen strøm.

Så jo, der er noget at hente i biwiring, da det kablerne ikke bliver påvirket ens.
I biwiring hvor bassen spiller op til f.eks 600 hz, vil der ikke være nævneværdig strømtræk under ca 600 hz på det kabel der går til toppen.

Endnu bedre er selvfølgelig bi-amping da både kabler og forstærkere belastes forskelligt og forstærkeren til diskant/mellemtone kan slappe mere af, netop pga mindre strømtræk Wink

God dag, vejret er flot Big smile
 
Desuden sender enheder strøm baglæns i systemet som en dynamo.
 
Ved at skille kraftig bas og ikke så kraftig diskant retur får man faktisk bedre lyd.
 
Og ja... Vejret er godt.Smile

Jæs Big smile Også kaldet EMF (Elektro magnetisk feedback) Wink


Skrevet af: comp13
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 20:13
mj....
 
Hvis det var mig ville jeg har byttet til hvid nederst og rød øverst.
 
Bassekat,
 
Tak for fin forklaring om bi-wiring - jeg har lært noget om baggrunden for den.
 
Det bliver også fint vejr i morgen siger de kloge Smile


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 16-Juli-2013 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af comp13 comp13 skrev:

mj....
 
Hvis det var mig ville jeg har byttet til hvid nederst og rød øverst.
 
Bassekat,
 
Tak for fin forklaring om bi-wiring - jeg har lært noget om baggrunden for den.
 
Det bliver også fint vejr i morgen siger de kloge Smile

Det krydser vi da fingre for, gør vi ikk Big smile




Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 07:17
Vejret skal da nok blive rigtig godt Smile

Men det ændre ikke på at min simple mening er, at man ikke får nogen hørbar forskel ud af Bi-Wiring da man reelt ikke har nogen separation af frekvenser, men "bare" smider lidt mere kabel mellem højttaler og forstærker, og den historie om kabler og deres indflydelse på lyden har vi haft herinde så mange gange før :)

Men nu skal jeg nok stoppe :)


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 07:55
Solen skinner allerede.
 
Om Bi Wire giver en hørbar forskel ved jeg heller ikke.
 
Men principperne bag kan man godt forklare.
 
SmileSmileSmile
 
 


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 08:35
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

 
Om Bi Wire giver en hørbar forskel ved jeg heller ikke.
 
Men principperne bag kan man godt forklare.


Ja, at man i dette tilfælde formår at have et 2-2,5mm2 (afhængigt af, hvem man spørger) tyndt kabel frem til basserne i sine højttalere, frem for et 4-5mm2 kabel til hele højttaleren.

Og dem der taler om EMF, ja, så er EMF'en også til stede ved højttalerterminalerne på forstærkeren og sendes bagefter ud gennem de andre kabler til diskanten.

For øvrigt, så bør forstærkerens udgangsimpedans være så lav at EMF dæmpes (læs: strømstærk nok til at holde ved bassen).

Jeg kunne godt tænke mig at komme forbi en der kører bi-wire med et sæt jumpers og så prøve at lave blindtest, hvor jeg monterer jumperen sådan lidt på må og få.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 10:10
2,5 kvmm er skam fint hvis kablerne ikke er lange.

NLE´s kabler er skam heller ikke de tykkeste og de gør det glimrende på min kammerats B&W N801, som vel er en af de sværreste belastninger.
NLE kablerne her, er 3 meter.

At i ikke hører en forskel på single wiring og biwiring skal i da være glade for, så er der da penge at spare Wink


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Vejret skal da nok blive rigtig godt Smile

Men det ændre ikke på at min simple mening er, at man ikke får nogen hørbar forskel ud af Bi-Wiring da man reelt ikke har nogen separation af frekvenser, men "bare" smider lidt mere kabel mellem højttaler og forstærker, og den historie om kabler og deres indflydelse på lyden har vi haft herinde så mange gange før :)

Men nu skal jeg nok stoppe :)

Redigeret Tongue


Skrevet af: db89
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 11:34
Så en højttaler får en liniær impedans ved brug af bi-wire? Det vil jeg se før jeg tror det.

Angående bi-wire vs parallelle kabler/ledere, så var der for få år siden nogle som mente at VDH-clearwater lød bedre når to kabler blev forbundet parallelt end ved at køre bi-wire.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: audiogon
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 12:49
Hvorfor Bi-wiring??
Hvorfor sidder der bøjler på terminalen??

Bi-Wiring blev i sin tid opfundet pga. at mange ville have den mulighed at få tykke kabler på bassen, og tyndere til toppen.
+ muligheden for at køre direkte på med monoblokke på hver gren, eller mange ville have en transistorløsning på bassen + rør på toppen.

Der sidder bøjler på terminalen hvis man ikke ønsker nogen af delene og alligevel ikke kan høre forskel, og ja så er der penge at spare.

Delefiltret er delt op og elektrisk adskilt fra hinanden for bedste mulige teoretiske og praktiske lydkvalitet.

Det er så en' filosofi. Så er der Dynaudio som ikke giver en dyt for bi-wiring, og har lavet deres egen Ocos forbindelse og kabler.

Og som igen igen igen igen igen og igen, så vil ethvert kabel have en modstand, induktion og kapacitet og dermed opføre sig som et minidelefilter der påvirker lyden i mere eller mindre grad.
Det er ren fysik og fysikkens love kan ikke bøjes selv om mange herinde gerne vil, fordi bla. at de aldrig har hørt nogensom helst forskel på mange ting, og dermed allerhelst vil stille dem der både kan høre forskel og endda påstår det, i et lys der får dem til at fremstå som nogle klaphatte.


Skrevet af: audiogon
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:



Angående bi-wire vs parallelle kabler/ledere, så var der for få år siden nogle som mente at VDH-clearwater lød bedre når to kabler blev forbundet parallelt end ved at køre bi-wire.


Meget muligt i den opstilling han havde, og sikkert i mange andre. Læs mit foregående indlæg med forklaring på dette.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:



Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:



Angående bi-wire vs parallelle kabler/ledere, så var der for få år siden nogle som mente at VDH-clearwater lød bedre når to kabler blev forbundet parallelt end ved at køre bi-wire.



Meget muligt i den opstilling han havde, og sikkert i mange andre. Læs mit foregående indlæg med forklaring på dette.



Den slags bastante udmeldinger lægger på til at du stiller dig til rådighed for en blindtest!

Jeg stiller gerne mit anlæg til rådighed - men det er måske ikke "Hi-Fi" nok til at du mener at man kan høre forskel, og hvis ikke, så må du fortælle hvornår og hvor langt op i pris, eller hvilken sammensætning af enheder der skal til førend dit finere øre kan høre en forskel ved bi-wiring...

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 13:39
Audiogon har selv et - for ham - rimeligt perfekt anlæg. Netop på dette anlæg bør det være let for ham at skelne, men han vil/tør ikke lade andre stå for en blindtest på hans anlæg, hvor der testes eksempelvis højttalerkabler.

Det burde ellers være en smal sag at overbevise dem der ikke tror på "kabelmagi" eller bare er så døve/har så ringe et anlæg at de ikke kan høre forskel.

Klaus



-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Så en højttaler får en liniær impedans ved brug af bi-wire? Det vil jeg se før jeg tror det.

Angående bi-wire vs parallelle kabler/ledere, så var der for få år siden nogle som mente at VDH-clearwater lød bedre når to kabler blev forbundet parallelt end ved at køre bi-wire.

Det gør ingenting at man bruger sin fantasi lidt og tænker sig til at det der er tegnet er TEGNET

Og at der er tegnet for at hjælpe folk med forståelse og ikke tegnet for at folk skal spille smarte.

Ellers ender tråde i: Du mangler et komma og man skriver med STORT efter punktum

Man kan kalde tegningen for en principtegning.

Men jeg er da stykket af igen og ude af denne tråd 

Er glad for at jeg nåede at hjælpe trådstarter, inden det væltede ind med påståelige geníer


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Audiogon har selv et - for ham - rimeligt perfekt anlæg. Netop på dette anlæg bør det være let for ham at skelne, men han vil/tør ikke lade andre stå for en blindtest på hans anlæg, hvor der testes eksempelvis højttalerkabler.

Det burde ellers være en smal sag at overbevise dem der ikke tror på "kabelmagi" eller bare er så døve/har så ringe et anlæg at de ikke kan høre forskel.

Klaus



Ærgeligt, jeg gad ellers godt en gang for alle få det kabelvoodoo bevist/afvist...

Men egentlig burde jeg være ligeglad med hvad andre kan høre/ikke høre - så længe folk er glade for det de har.

Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor trådstarter ikke laver Bi-amping når han har forstærker, kabler og højttaler til det.

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:



Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Så en højttaler får en liniær impedans ved brug af bi-wire? Det vil jeg se før jeg tror det.

Angående bi-wire vs parallelle kabler/ledere, så var der for få år siden nogle som mente at VDH-clearwater lød bedre når to kabler blev forbundet parallelt end ved at køre bi-wire.


Det gør ingenting at man bruger sin fantasi lidt og tænker sig til at det der er tegnet er TEGNET

Og at der er tegnet for at hjælpe folk med forståelse og ikke tegnet for at folk skal spille smarte.

Ellers ender tråde i: Du mangler et komma og man skriver med STORT efter punktum



Spille smart!? Jeg mener sgu det er reelt at spørge hvorfor manden ikke laver Bi-Amping kontra Bi-Wiring.

Det mener du ikke?

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:



Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Så en højttaler får en liniær impedans ved brug af bi-wire? Det vil jeg se før jeg tror det.

Angående bi-wire vs parallelle kabler/ledere, så var der for få år siden nogle som mente at VDH-clearwater lød bedre når to kabler blev forbundet parallelt end ved at køre bi-wire.


Det gør ingenting at man bruger sin fantasi lidt og tænker sig til at det der er tegnet er TEGNET

Og at der er tegnet for at hjælpe folk med forståelse og ikke tegnet for at folk skal spille smarte.

Ellers ender tråde i: Du mangler et komma og man skriver med STORT efter punktum



Spille smart!? Jeg mener sgu det er reelt at spørge hvorfor manden ikke laver Bi-Amping kontra Bi-Wiring.

Det mener du ikke?

Var det DIG jeg citerede ? 




Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:


Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:



Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Så en højttaler får en liniær impedans ved brug af bi-wire? Det vil jeg se før jeg tror det.

Angående bi-wire vs parallelle kabler/ledere, så var der for få år siden nogle som mente at VDH-clearwater lød bedre når to kabler blev forbundet parallelt end ved at køre bi-wire.


Det gør ingenting at man bruger sin fantasi lidt og tænker sig til at det der er tegnet er TEGNET

Og at der er tegnet for at hjælpe folk med forståelse og ikke tegnet for at folk skal spille smarte.

Ellers ender tråde i: Du mangler et komma og man skriver med STORT efter punktum



Spille smart!? Jeg mener sgu det er reelt at spørge hvorfor manden ikke laver Bi-Amping kontra Bi-Wiring.

Det mener du ikke?


Var det DIG jeg citerede ? Dead

Good bye Censored


Nu skriver du jo "folk" - jeg er vant til at man skriver sine ting direkte, og kalder en spade for en spade.

Men jeg er da glad for at du ikke synes at jeg spiller smart, det er jeg også for gammel til

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor trådstarter ikke laver Bi-amping når han har forstærker, kabler og højttaler til det.


Hvis man skal have hjælp til at montere et højttalerkabel, så skal man næppe kaste sig ud i en monitering der kræver 4 terminaler pr side på forstærkeren og den helt rigtige opsætning af forstærkeren, før det virker.

Så er det vidst bedre at gemme bi-amping til man en dag får besøg af en der har lidt mere teknisk snilde.


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor trådstarter ikke laver Bi-amping når han har forstærker, kabler og højttaler til det.


Hvis man skal have hjælp til at montere et højttalerkabel, så skal man næppe kaste sig ud i en monitering der kræver 4 terminaler pr side på forstærkeren og den helt rigtige opsætning af forstærkeren, før det virker.

Så er det vidst bedre at gemme bi-amping til man en dag får besøg af en der har lidt mere teknisk snilde.


Klaus

Jeg troede ellers det var sådan noget div fora blev brugt til.

En tegning der forklarer Bi-amping er ikke sværere at tegne end den til bi-wiring

Men jeg forstår fint at nogle stikker af Big smile


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 16:27
Bassekat.

Det handler vist ikke kun om kabler, men også at man kender sin receiver - og dens menusystem - godt nok til, at man kan sætte de to ekstra udgange op til, at køre stereosignalet ud.

M.v.h.


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Bassekat.

Det handler vist ikke kun om kabler, men også at man kender sin receiver - og dens menusystem - godt nok til, at man kan sætte de to ekstra udgange op til, at køre stereosignalet ud.

M.v.h.

Jojo, men der kan man da læse lidt i manualen og forsøge sig frem uden noget brænder af.

Det kan man ikke helt sige mht kablerne.

Men jeg hopper ud i sommervejret - Det ser ikke ud til at det er værd at hjælpe her Smile


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

]
Men jeg hopper ud i sommervejret - Det ser ikke ud til at det er værd at hjælpe her Smile


Nå, det er dig der "stikker af" ;-)

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

]
Men jeg hopper ud i sommervejret - Det ser ikke ud til at det er værd at hjælpe her Smile


Nå, det er dig der "stikker af" ;-)

Klaus

Jep og netop pga "geni-indlæg" som dit her der INTET gavner nogle som helst andet end din egen tilfredshed med at kommentere.

Kender typen  Confused

Prøv at hjælpe trådstarter og koncentrer dig en smule mindre om mine indlæg - og ellers nyd det gode vejr


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 17-Juli-2013 kl. 23:53
Normal fysik?
Yes yes, det der "normale fysik" regner vi lige på (igen).

Du har i debatten omkring "moderne surroundreceiver" opgivet nogle data på et kabel og jeg regnede lidt for dig:
Her er et højttalerkabel med data:
                                                                 1kHz           10kHz
Capacity:                       pF/Metre         258             257
Induktivity:                     nH/Metre        296             296



Et 10 meter kabel vil yde en kapacitet på 2,6nF (cirka) og induktion på 3uH

Påtrykker
man 100 kHz vil forstærkeren blive belastet med 1/(2pi x f x C)  eller
1/(6,28 x 100kH x 2,6nF = 612 ohm, næppe noget en bare nogenlunde solid
designet forstærker vil lægge mærke til.

De selvsamme 100 kHz vil
selvfølgelig blive dæmpet en smule af impedansen 2pi X f x L eller 6,28
x 100kHz x 3uH = 1,9 milliohm, hvilket må forventes at være under
1/4200 del af højttalerens impedans (8 ohm).

Skifter vi over til et Supra kabel (med en kapacitet på cirka 3,9uH for 10 meter kabel, vil impedansen ved 100 kHz være 2,5 milliohm eller 1/3200 af højttalererens impedans. Det er en dæmpning af diskanten på 1,000075 gange (sådan groft udregnet).

Det kan du ikke høre forskel på......


For øvrigt er kapaciteten på sword og andre "dyre" kabler fra Jenvig den samme i følge Jörgen Wahlsberg fra Jenvig (har mailet med manden angående emnet), grunden til at Jenvig ikke opgiver kapaciteten på deres kabler er at den ingen indflydelse har på lyden (igen i følge Jörgen Wahlsberg) en udtalelse fra et seriøst firma, der ellers tager kapacitet meget seriøst i de kabler, hvor det kan været et problem.

Anyhow, hver gang nogen taler om at du let kan overbevise skeptikerne, så er skeptikerne halvdøve og "tættere på the missing link", men det er jo netop ikke skeptikerne der skal lytte forskel, men DIG der skal lytte forskel og overbevise skeptikerne om at der vitterligt er en signifikant forskel - fordi DU kan høre den - endda på dit eget udstyr, hvor det er lettest for netop DIG at høre forskel, fordi om nogen så kender DU dit anlæg godt

Klaus



-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 01:02
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHH NEJ. Ouch

Kan vi ikke blive fri for de der "Jeg vil ha ret uanset om det passer ind i tråden"

Hvad i alverden skal trådstarter bruge de fabelagtige beregninger osv til ?

Der er RIGELIG med jeg-vil-ha-ret-folk på samtlige danske fora, dem har vi íkke brug for flere af Wink

Tror man ikke på bi-wiring så opret en tråd der hedder "Jeg tror ikke på bi-wiring" Wink

Tror man ikke på forskel på kabler så opret en tråd her hedder "Jeg tror ikke på forskel på kabler"

Alt det andet er totalt ødelæggende

Trådstarter: Sorry for fuldstændig Off-Topic Smile


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 07:11
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:


Hvad i alverden skal trådstarter bruge de fabelagtige beregninger osv til ?
]


De kom som et svar på et indlæg fra Audiogon (hvis indlæg er slettet igen), der påstod at jeg (specifikt) ikke forstod normal fysik. Så tillod jeg mig blot at regne på fysikken.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 08:21
Kære trådstarter
jeg håber du er stoppet med at læse, da tråden alligevel er gået i mudder. Hvis musikken spiller ho dig fik du heldigvis løst dit problem i tide.
KlausDM: tage den dog over PM med Audiogon...
Bassekat: jeg giver dig ret 

Sorry for endnu et OT indlæg


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 09:11
Hør nu her - de pågældende indlæg er da rimelig relevante for trådstarter, i hvert tilfælde i mine øjne.

Hvis ikke han får noget ud af at lave bi-wiring, så kunne tilslutning af kabler mellem højttaler og forstærker gøre meget meget enklere end diverse tegninger!

Det kan da ALDRIG være irrelevant.

Klaus fremfører et pointe til hvorfor bi-wiringen er ligegyldig, DET skal man bruge udregningerne til.

Så jeg ser ikke noget mudder, men folk (Klaus og jeg f.eks.) der forsøger at hjælpe trådstarter, bare uden fine tegninger

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 09:25
zulfo skriver:
Klaus fremfører et pointe til hvorfor bi-wiringen er ligegyldig, DET skal man bruge udregningerne til.
Hvor gør han det ???

Du har da vist fuldstændig glemt at læse hvad han skriver, men giver ham ret alligevel. Confused
Der står INTET om biwiring og de udregninger der er lavet, er til en diskussion i en helt anden tråd 

Jeg hopper helt af siden, der er sgu for meget rygklapperi her Dead

Skriveri i tråde med KlausDM har jeg fået nok af.
Når man op på 7070 indlæg giver det åbenbart frit spillerum

zulfo .... Undskyld jeg lavede nogle tegninger som trådstarter blev glad for og kunne bruge, de er slettet igen-

Hyg jer her på siden Approve


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

Der står INTET om biwiring og de udregninger der er lavet, er til en diskussion i en helt anden tråd 


Korrekt.

Du misser blot lige en del af grunden dertil, fordi Audiogons indlæg (hvor han bruge knapt så pæne ord om sine medforumskribenter) er blevet slettet. Mit svar med udregningerne kom som et svar på hans (nu slettede) indlæg i denne tråd.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:

Jeg har intet slettet slettet........det er dig klausfuttog der tuder til moderatorer om at få mine indlæg slettet.


Nej, jeg har intet gjort.


Klaus




-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 14:33
Hej gutter! Tag en kold pils i skyggen før I blir overophedet ;-)


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hej gutter! Tag en kold pils i skyggen før I blir overophedet ;-)

Drikker ikke pils Big smile

Men jeg vil da pænt bede moderatoren slette mig helt her.




-------------
Sikke mange "kloge altvidende" hoveder der egentlig findes :-)


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hej gutter! Tag en kold pils i skyggen før I blir overophedet ;-)


Drikker ikke pils Big smile

Men jeg vil da pænt bede moderatoren slette mig helt her.

Du ved hvad jeg mener ;-)


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 18:45
Zulfo: kan du ikke se mudder i denne tråd? Hvad med når du selv nævner kabelvoodoo og dermed bringer den evigt tilbagevendende kabeldebat ind i tråden. Dertil kommer at der begynder at blive skrevet om blindtest. 

De fleste, der har fulgt med på recordere de sidste par måneder, ved at kabeldebatter og blindtestdebatter har hijacket og ødelagt mere end et par tråde. Det bør du som et medlem af moderatorgruppen da også vide?

I øvrigt er bassekats tegning det klart bedste indlæg i denne tråd hvilket trådstarter vist også har bemærket. 


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Zulfo: kan du ikke se mudder i denne tråd? Hvad med når du selv nævner kabelvoodoo og dermed bringer den evigt tilbagevendende kabeldebat ind i tråden. Dertil kommer at der begynder at blive skrevet om blindtest. 

De fleste, der har fulgt med på recordere de sidste par måneder, ved at kabeldebatter og blindtestdebatter har hijacket og ødelagt mere end et par tråde. Det bør du som et medlem af moderatorgruppen da også vide?

I øvrigt er bassekats tegning det klart bedste indlæg i denne tråd hvilket trådstarter vist også har bemærket. 

Slumbert, bare lad det ligge, jeg har opgivet efter at se at en moderator forsvarer KlausDM´s indlæg uden overhovedet at have læst det. (kig selv)

De må være ret gode venner Big smile

Men tak for roserne.... Dog kan jeg se at selv moderatorer ser tegningerne som noget børn laver i børnehaven og ikke noget der hører hjemme på recordere.

Jeg har bedt om at blive slettet her, men det eneste der bliver slettet, er det i mine indlæg der ikke lige passer ind Smile KlausDM´s indlæg (regnestykket) passer åbenbart bedre ind 
Der gik lige lidt "Mikkel-Gige" i nogle af mine indlæg LOL




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 20:57
Bassekat, jeg er ikke venner med nogle af moderatorerne her, jeg er bare almindelig skribent som dig. For øvrigt har en af moderatorerne rost dit indlæg med tegninger!

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 21:15
Bare for god ordens skyld, så ikke Zulfo får på puklen, så har jeg også slettet flere indlæg! Én ting er at være uenige, noget andet er fuldkommen uacceptable personangreb! Audiogon havde i forvejen flere advarsler.
 
M.h.t. Klaus så har han ikke sendt én eneste klage! Det har derimod flere andre - inkl. nogle som slet ikke deltager i tråden!
 
Stop venligst al personfnidder, eller tag den via PB. Det vil ikke blive accepteret, og hele indlægget, hvor det skrives, vil uden tøven blive slettet!
 
M.v.h.


Skrevet af: Bassekat
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Bare for god ordens skyld, så ikke Zulfo får på puklen, så har jeg også slettet flere indlæg! Én ting er at være uenige, noget andet er fuldkommen uacceptable personangreb! Audiogon havde i forvejen flere advarsler.
 
M.h.t. Klaus så har han ikke sendt én eneste klage! Det har derimod flere andre - inkl. nogle som slet ikke deltager i tråden!
 
Stop venligst al personfnidder, eller tag den via PB. Det vil ikke blive accepteret, og hele indlægget, hvor det skrives, vil uden tøven blive slettet!
 
M.v.h.

Det var da en tand nemmere at smide mig på porten, så er der da et problem mindre (incl tegninger og ? ved indlæg der hører andre tråde til)




Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 18-Juli-2013 kl. 23:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Det kan du ikke høre forskel på......
 
Nu er det ikke det eksempel du kommer med jeg vil spørge til men hvis et højtalerkabel og højtaleren har en lineæret impedans forløb (ohmsk) og højtaleren er på 8 ohm hvor stor modstand må kablet så have uden at det kan høres?


-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 19-Juli-2013 kl. 07:40
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:


Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:



Bare for god ordens skyld, så ikke Zulfo får på puklen, så har jeg også slettet flere indlæg! Én ting er at være uenige, noget andet er fuldkommen uacceptable personangreb! Audiogon havde i forvejen flere advarsler.
 
M.h.t. Klaus så har han ikke sendt én eneste klage! Det har derimod flere andre - inkl. nogle som slet ikke deltager i tråden!
 
Stop venligst al personfnidder, eller tag den via PB. Det vil ikke blive accepteret, og hele indlægget, hvor det skrives, vil uden tøven blive slettet!
 
M.v.h.


Det var da en tand nemmere at smide mig på porten, så er der da et problem mindre (incl tegninger og ? ved indlæg der hører andre tråde til)




Din tegning var rigtig fin, og du var til stor hjælp for trådstarter.

Det var mig der fik sat gang i Bi-wire debatten, og det var ikke intentionen, mit spørgsmål til trådstarter var reelt om det kunne betale sig at "bikse" med Bi-wire, eller rettere om det ikke havde været nemmere at gå uden om at bi-wire, det havde gjort tingene mere simple, og han havde kunne lave sort/sort rød/rød kabelføring

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414



Print side | Luk vindue