Jeg har en Dell 2405 og 2410 derhjemme og en 2407 på arbejdet.
Det er rigtige gode skærme som er bygget til at være arbejdsheste.
Med i æsken til hver 2410 er der en rapport med måleresultater fra at en Dell tekniker har individuelt kalibreret skærmen på fabrikken.
Til video og skærmgrafik er det vigtigt at skærmen er kalibreret. De fleste som roder med video vælger dog at have en separat fladskærm, som er ISF kalibreret.
Hvis man laver tryksager, så kan man næsten ikke stole på de farver man ser på skærmen. Det gælder om at kunne se detaljer i lyse og mørke områder, resten er stort set ubrugeligt. Det hænger sammen med at øjnene tilpasser sig lynhurtigt en farve og derfor er det næsten ligegyldigt om man har en korrekt gråbalance. Hvis eksempelvis gråbalancen er lidt rød, så tilpasser øjet sig og man kan godt se at de farver, som ikke matcher den samme grå har et farvestik af andre farver. Tryksager benytter subtrative farver og alle skærme benytter additive farver. Jo mere farve man smører på papiret, jo mørkere bliver det. Jo mere farver man tilfører en skærm, jo lysere bliver den. Derfor er det næsten umuligt at sammenligne de to ting.
Selvom man har en kalibreret skærm, så er det umuligt at pege på en rød farve på et stykke papir og så finde den samme farve på skærmen ud fra øjnene. Hvis man trykker den farve man har udpeget på skærmen, så vil den ikke matche den som man oprindeligt fandt på papiret.
Idag er farvejustering af billeder gået hen og blevet en næsten glemt videnskab inden for grafiker faget. I halvfemserne sad man med afdækning af skærmen, for at udefra lys ikke skulle forstyrre billedet. Idag sidder man på alle maccer med blanke skærme og kan se sig selv, hvis der bare er en smule lys i lokalet. Der er også langt imellem folk som efter et prøvetryk vender tilbage og kræver en justering på +2% rød på et billede.
Rigtige billedebehandlere som justerer farver benytter sig af 50% erfaring og 25% målinger på skærmen (info paletten i PhotoShop). De sidste 25% er en kombination af øjnene som ser og udkørsel af prøvetryk. Øjnene benyttes til at skelne imellem forskellen på to justeringer ved at skifte frem og tilbage imellerm før og efter justeringen. En lille justering vil man ofte ikke kunne se, hvis man ikke ser forskellen før og efter, da øjnene vender sig til hvad man ser. Børnelærdom hos en billedebehandler er eksempelvis at en neutral grå har ca. 1/6 del mere farve i cyan end i gul og magenta. Ligeledes kender de også på rygraden værdier for eksempelvis hudfarve osv.
Kalibrering af skærmen med måleinstrumenter med henblik på fremstilleing af tryksager er næsten snakeoil. Det giver en fordel i forbindelse med lys og skygge, men om farven er lidt ved siden af har intet at sige da øjnene korrigerer og billede behandleren er vant til reaktionen af farver på sin skærm. Hvis man er i tvivl omkring farven, så kører man alligevel et prøvetryk ud. Da det er eneste mulighed for at vide sig sikker på det endelige resultatet fra trykkemaskinen.
Jeg ville vælge en skærm fra Dell, det giver rigtigt meget for penge til den kræsne bruger.
|