Hvilket videokamera?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Andre video-optagere
Forumbeskrivelse: Videokameraer og videoer
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=12499
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 00:37
Emne: Hvilket videokamera?
Skrevet af: MadManMingo
Emne: Hvilket videokamera?
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 11:55
Hejsa!
Jeg skal være far!!!
Så derfor skal vi ud og finde os et videokamera. Men jeg har sandt at sige ikke en pind forstand eller erfaring på det område. Har ikke sagt mig så meget før nu. Kan forstå på forskellige tråde, at jeg skal gå efter enten Sony eller Panasonic, og især Pana for den bedste billedkvalitet. Det gør mig ikke noget, at det ikke er den sidste nye model. Men hvad skal jeg se efter???
Er det helt umuligt at gå ud og finde et fornuftigt kamera med 16:9 CCD chip til ca. 3000,-???
|
Svar:
Skrevet af: boelle
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 12:19
MadManMingo skrev:
Hejsa!
Jeg skal være far!!!
Så derfor skal vi ud og finde os et videokamera. Men jeg har sandt at sige ikke en pind forstand eller erfaring på det område. Har ikke sagt mig så meget før nu. Kan forstå på forskellige tråde, at jeg skal gå efter enten Sony eller Panasonic, og især Pana for den bedste billedkvalitet. Det gør mig ikke noget, at det ikke er den sidste nye model. Men hvad skal jeg se efter???
Er det helt umuligt at gå ud og finde et fornuftigt kamera med 16:9 CCD chip til ca. 3000,-???
|
Tillykke med faderskabet.
Tænk har så sent som i decmeber sidste år testet Videokameraer http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&subid=13&cid=5570&1149156157 - http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&subid=13&cid=557 0&1149156157
Det plejer at være Panasonic der vinder på bedste billedkvalitet.
Jeg har et Panasonic 3 CCD kamera og er rigtig godt tilfreds.
Snakker vi om prisleje kr. 3.000,- får du nok ikke noget 16:9 kamera; men spørgsmålet er også om 16:9 til hjemmevideo i det hele tager er relevant.
Med din Sony recorder er det bare en leg, at overføre video fra kameraet til harddisk eller DVD.
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 12:37
boelle skrev:
snakker vi om prisleje kr. 3.000,- får du nok ikke noget 16:9 kamera; men spørgsmålet er også om 16:9 til hjemmevideo i det hele tager er relevant.
Med din Sony recorder er det bare en leg, at overføre video fra kameraet til harddisk eller DVD.
|
Tak for tippet! Nogen der ved, hvad prisleje vi så snakker, hvis der skal være 16:9? Jeg synes nok at det er relevant med 16:9 til hjemmevideo. Selvfølgelig ikke hvis man skal betale en bondegård for det. Men jeg synes at det er irriterende med et "lille" 4:3 billede når nu man har 16:9
Mit stillbillede-kamera Sony T5, kan sættes til at tage billeder i 16:9, så det gad jeg jo også godt at videokameraet kunne.
Kunne man hive en fordel ud af at købe Sony kamera, når nu jeg har en Sony recorder? Jeg tænker, hvis der var nogle features, som virkede godt sammen. Eller er det kun DV-in porten der betyder noget, og dermed ligegyldigt hvilket kamera man sætter til?
|
Skrevet af: laursen
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 13:13
Hej MadManMingo,
(lidt langsom om at få formuleret nedenstående, derfor svar på oprindeligt indlæg)
Tillykke - og velkommen i klubben (det med at stå overfor at skulle være far).
Jeg står i samme situation med hensyn til at lede efter det rigtige kamera. Der var for ikke så længe siden en tråd med præcis samme emne - den kan du evt. læse først: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12049&PN=1 - Køb af videokamera- med ell. uden hdd?
Efter at have læst anmeldelser (bl.a. http://www.dinside.no/php/art.php?id=25191 - DinSide.no ) og søgt lidt rundt, er jeg kommet frem til to (måske tre) modeller er interessante (for mig):
Panasonic NV-GS180 (pris ca. kr. 4.200,-) Fordele Ægte 16:9 3CCD Mange tilslutnings-muligheder Høj billed-opløsning (800 K Pixel x 3 = 2,3 M Pixel) Ergonomisk rigtig god Meget støjsvag (mekanisk lyd kommer ikke med i indspilningen) Hurtig opstart (valgfri 2,5 sek eller 4,5 sek.)
Ulemper Engelske menuer Billed-stabilisator fungerer ikke i 16:9 tilstand
Sony DCR-HC46 (pris ca. kr. 3.800,-) Fordele God betjening (tryk-følsom skærm) Danske menuer Eminent til mørke-/nat-optagelser (kunne have betydning når den lille skal filmes)
Ulemper Lavere billed-opløsning (0,9 Mio. Pixel CCD) Lidt støj fra mekanisk løbeværk opfanges af mikrofonen Næsten ingen tilslutnings-muligheder (heller ikke til ekstern mikrofon)
Jeg havde besluttet mig for prislejet omkring de 4.000,- , men overvejer om det er værd at tage storebroderen til Sony HC46 i stedet (HC94 til 4.700,-) for at få den højere opløsning (3.3 Mio. pixel CCD). Ulempen ved den større model er højere vægt og større strømforbrug (lavere batteri-levetid).
Som du kan se vælger jeg Mini-DV typen frem for DVD-R, men Sony's DVD udgave af samme kamera skulle være praktisk talt støj-fri.
Lidt om mine overvejelser så langt - hører gerne hvis du har kommentarer eller haft kig på andre modeller (eller andre ting at være opmærksom på).
/Lars
------------- Redaktør, recordere.dk
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 13:21
Hej MadManMingo,
Ser først lige nu dit pris-leje på omkring de 3.000,-
Er der så ikke kun Sony at kigge efter for dit vedkommende - f.eks. Sony DCR-HC35 (Panasonic's mindste 16:9 kamera som jeg kigger på, koster over 4.000)?
Har dog slet ikke kigget på kameraer i det pris-leje, så måske jeg ikke er til så meget hjælp her, beklager
/Lars
|
Skrevet af: A.Morup
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 13:24
Jeg vil lige tilføje at Panasonic GS180 (min favorit!) ikke har S-video in. Det er ikke et problem for mig, men det betyder at man ikke kan tilslutte eksterne video enheder (gammel VHS båndoptager eller "helmet cam").
Mine unger er 4 og 6 år og jeg har længe overvejet at købe et cam, men jeg synes allerede at jeg bruger for meget tid med at tage billeder af dem med mit digitale kamera og for lidt tid sammen med børnene "live", så planerne er p.t. udskudt. Fortryder dog at jeg ikke filmede dem fra starten af - nu har vi kun nogle små mudrede 320 x 240 film fra det gamle digitalkamera...
Held og lykke med det hele! Anders
|
Skrevet af: FordPrefect
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 13:42
Jeg har også selv overvejet at anskaffe et, og dette fik jeg pejlet mig
ind på. Det koster under 2500, og så vidt jeg har forstået kan det
optage i ægte 16:9.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=180913 - Canon MV900
------------- Hilsen FordPrefect
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 13:57
Hej FordPrefect,
FordPrefect skrev:
Jeg har også selv overvejet at anskaffe et, og dette fik jeg pejlet mig
ind på. Det koster under 2500, og så vidt jeg har forstået kan det
optage i ægte 16:9. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=180913 - |
Nu kender jeg ikke MV900 modellen, men den Canon DC10 som DinSide.no testede (der også kunne optage 16:9 format) havde kun en 4:3 LCD skærm - hvilket betød at optagelser i 16:9 blev vist letterboxet på den lille skærm
/Lars
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 14:58
Tak for indsparkene Laursen + andre.
Det lyder til, at vi tænker i de samme baner. Det kan også godt være, at jeg skal overveje mit 3000kr. budget. Det er ikke min maks smertegrænse, men blot mit første udspil i overvejelserne. Men hvis man ville få meget mere for pengene ved lige at ofre lidt ekstra, så er jeg også indstillet på det.
Lidt ærgeligt, at billedstabilisatoren i Panasonic NV-GS180 ikke virker i 16:9. Jeg kunne dog godt leve med at skulle se lettebox på kameraets display, som det var tilfældet med Canon MV900. Så længe resultatet bare var 16:9 på Tv.
Ellers nogen kommentarer eller forslag?
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 15:23
Jeg må ned for at se og prøve kameraerne før jeg kan tage en endelig beslutning (flere TV butikker har 'øer' hvor de kan prøves - forhåbentligvis også de modeller jeg søger ). Bl.a. skærmenes kontrast i sol-lys kunne jeg godt tænke mig at se ved selvsyn (læste at Sanyo skulle bruge OLED skærme med ekstrem god kontrast - og er derfor lidt spændt på hvordan Panasonic/Sony klarer sig med deres LCD i den diciplin).
En anden ting der tiltaler mig ved Sony er muligheden for Stamina batteri og at det iøvrigt skulle være muligt at sætte større batterier på både Panasonic's og Sony's kameraer (også fysisk større). Canon derimod (igen DC10) har begrænset pladsen til kun at kunne påsætte én størrelse batterier.
Jeg kunne godt tænke mig at kende opstarts-tiden af Sony kameraerne - er der evt. nogle her med et Sony kamera der kan måle opstarts-tiden - er den større end de 4,5 sekund som Panasonic maksimalt er oppe på til opstart?
/Lars
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 15:24
A.Morup skrev:
Jeg vil lige tilføje at Panasonic GS180 (min favorit!) |
Har lige tjekket lidt efter på dette Cam. Ser faktisk ret interessant ud. edbpriser siger ca. 4200,- Men på http://www2.panasonic.com/webapp/wcs/stores/servlet/vModelDetail?storeId=15001&catalogId=13401&itemId=96239&catGroupId=25003&modelNo=PV-GS180&surfModel=PV-GS180&cacheProgram=11002&cachePartner=7000000000000005702 - Panasonics egen side står det til 599$ hvilket svare til ca. 3500,-. Så kommer der selvfølgelig noget forsendelse + diverse oveni.
Denne model kan optage i 16:9 ser det ud til (16:9 380k x 3). Kunne være man lige skulle dyrke den lidt...
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 15:35
MadManMingo skrev:
Har lige tjekket lidt efter på dette Cam. Ser faktisk ret interessant ud. edbpriser siger ca. 4200,- Men på http://www2.panasonic.com/webapp/wcs/stores/servlet/vModelDetail?storeId=15001&catalogId=13401&itemId=96239&catGroupId=25003&modelNo=PV-GS180&surfModel=PV-GS180&cacheProgram=11002&cachePartner=7000000000000005702 - Panasonics
egen side står det til 599$ hvilket svare til ca. 3500,-. Så kommer
der selvfølgelig noget forsendelse + diverse oveni. |
Men er det ikke blot den amerikanske model af det NV-GS180 jeg kigger på (linket peger på PV-GS180)? (elektronik er generelt lidt billigere i US).
Opdatering: Det kan ikke betale sig at bestille kameraet i US - forsendelse + moms vil få prisen over 5.000,- (alene moms er 900,-) og kameraet kan formentlig ikke optage i PAL
/Lars
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 15:36
Blot en lille privat kommentar:
Selv det teknisk bedste videokamera kan ikke erstatte en "god" fotograf.
Ment på den måde, hvis du ikke har prøvet det før, så sæt der lidt ind i hvordan man filmer med video. Der findes "billighæfter" og f.eks Politikens bog om digital video. Blot man overholder nogle af de grundregler der nævnes der, så bliver resultatet meget mere seværdigt for andre.
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 15:38
Jo - du har vist ret. Hvis jeg prøver at simulere et køb, kan jeg vist også kun vælge US-delivery...
Men jeg skal da helt klart ned i Fona/Merlin og prøve at føle lidt på sagerne, og få en prøvetur.
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 15:47
laursen skrev:
Opdatering: Det kan ikke betale sig at bestille kameraet i US - forsendelse + moms vil få prisen over 5.000,- (alene moms er 900,-) og kameraet kan formentlig ikke optage i PAL
/Lars
|
... Prøver at finde noget mere lokalt...
boelle skrev:
Selv det teknisk bedste videokamera kan ikke erstatte en "god" fotograf |
Helt enig!!! Der er ikke noget være end at skulle slæbes igennem andres SPÆNDENDE hjemmevideo... 2 timers optagelser af køreturen til Italien
Jeg har bestemt heller ikke tænkt mig at skulle til at opleve min sommerferie gennem et lille lcd display. Men når nu det skal være - vil man jo gerne have noget ordentlig grej .
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 16:12
Prøv i Tyskland f.eks http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?kid=2-34-2 - http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?kid=2- 34-2
Der er flere i dette forum der har gode erfaringer med f.eks:
http://www.technikdirekt.de - http://www.technikdirekt.de som tager euro 479,- for Panasonic NV-GS 180
|
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 16:20
TAK boelle!
Min svoger har også haft gode erfaringer, med bla. at købe hans Canon Ixus i Tyskland. Kunne jo være fint, hvis man kunne tjekke kvaliteten herhjemme og så spare en pæn sjat ved at "kaufen nach DE"
|
Skrevet den: 03-Juni-2006 kl. 14:56
Så har jeg været ude at se på sagerne og må sige at det ikke er blevet lettere at tage en beslutning
Det viser sig at Panasonic NV-GS180 kun har en 4:3 format skærm - og derfor viser 16:9 optagelser i letterbox på skærmen. Det tror jeg ikke jeg vil blive tilfreds med i længden... Modellen større - NV-GS280 - har 16:9 skærm, ægte Leica optik med optisk billedstabilisator, men koster også ca. kr. 6.000,- (2.000 over mit budget!).
Sælgeren (Bingo Foto, City2, Tåstrup) mente at Panasonic's 3CCD teknik havde så god farveægthed/detaljering at de konkurrerende modeller fra Sony skulle findes blandt dem med RGB primærfarvefilter teknik - som det f.eks. findes på modellen HC94 (til ca. kr. 5.000,-).
Som jeg ser alternativerne nu, er det derfor Panasonic NV-GS280 (dyrt - men også teknisk det bedste) eller Sony DCR-HC94.
Sony HC94 har en fornuftig pris på 5.000,- (stadig over mit oprindelige budget), og eneste ulempe jeg kan få øje på er den digitale billed-stabilisator - i forhold til den optiske på Panasonic GS280.
Formen på Sony HC94 kameraet og Panasonic 280 var ikke så forskellig som jeg havde forventet (udfra DinSide.no anmeldelsen). Under alle omstændigheder er min hånd for stor til at kameraernes knapper ligger naturligt under fingrene (formen var dog fint 'buttet' på begge - i stedet for høje og smalle, som jeg anser for en helt umulig form).
En stor ulempe for mig er hånd-remmen som Panasonic af en eller anden grund har valgt at 'vende om' (i forhold til GS180), så den overskydende sløjfe af remmen ligger sig under tommelfingeren. Det gør det faktisk lidt vanskeligt at betjene start/stop og 'joysticket' til menuen... (tænk at noget så banalt som en rem fuldkommen kan ødelægge betjenings-oplevelsen af kameraet ).
Sælgeren tog sig tid til at måle opstarts-tiden på de to kameraer - og her vandt Panasonic med med tider omkring 3-4 sekunder mod Sony's ca. 6-7 sekunder.
Panasonic's kamera virkede mere robust og med metal kabinet i forhold til Sony's noget 'skrøbelige' plastic skal.
Har dog ikke endelig besluttet mig for det ene eller andet kamera endnu - måske andre fabrikanter også skal bringes ind i overvejelserne, f.eks. JVC?
Jeg fandt iøvrigt ud af at forskellen mellem Sony's x4 og x6 modeller blot er DV-In tilslutningen (som jeg ikke regner med at få brug for alligevel).
Lad høre om du har gjort dig nye erfaringer MadManMingo.
/Lars
|
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 03-Juni-2006 kl. 16:31
#laursen
Du skrev at billedstabilisatoren ikke virkede i 16:9 mode på model GS-180. Hvordan så med model GS-280?
Jeg går også lidt i samme tanker...
------------- mvh Christian
|
Skrevet den: 03-Juni-2006 kl. 16:42
Hej Christian,
cnn3 skrev:
Du skrev at billedstabilisatoren ikke virkede i 16:9 mode på model GS-180. Hvordan så med model GS-280? |
I GS280 er stabilisatoren optisk i modsætning til GS180 hvor den er digital, så stabilisatoren virker fint i forhold til 16:9 på GS280. Optisk stabilisator er iøvrigt langt at foretrække (da den ikke beskærer eller slører billedet).
Fandt iøvrigt GS280 i Tyskland til €630 (ca. kr. 4.800 + fragt).
Eneste ulemper ved GS280 er den elendige hånd-rem (som jeg lige skal have undersøgt en ekstra gang om der kan gøres noget ved), det engelske menu-system og joystick styringen (her er Sony, med trykfølsom skærm og danske konfigurér-bare menuer, overlegen).
/Lars
|
Skrevet den: 03-Juni-2006 kl. 16:47
cnn3 skrev:
Jeg går også lidt i samme tanker... |
Hey, måske der er belæg for et fælleskøb, nu er vi helt oppe på 3!?
/Lars
|
Skrevet af: Axel
Skrevet den: 03-Juni-2006 kl. 16:56
Jeg er også interesseret i et fælleskøb af GS280, det er også den model jeg har tænkt mig at købe inden for 1½ måneds tid.
|
Skrevet den: 03-Juni-2006 kl. 18:16
Axel skrev:
Jeg er også interesseret i et fælleskøb af GS280, det er også den model jeg har tænkt mig at købe inden for 1½ måneds tid.
|
Lad os se hvor mange vi kan blive (måske der skulle sættes en afstemning igang for at se om der skulle være tilslutning nok...).
Imellemtiden har jeg fundet ud af hvorfor det forholder sig sådan med 'den elendige strop' som jeg har omtalt et par gange. Se på siden http://panasonic.co.jp/pavc/global/videocamera/glossary/ - her (4. punkt), Panasonic kalder den selv "One-touch Magic Strap" og har den fordel at den lige kan klikkes af i den ene ende og bruges til at bære kameraet i om håndleddet.
Jeg må vist have kigget nærmere på den strop igen (for at se om man selv kan forbedre den)...
/Lars
|
Skrevet den: 03-Juni-2006 kl. 19:41
Blot en opdatering, idet fandt den engelske manual til Panasonic NV-GS280 http://techdocs.panasonic.co.uk/docs/1z4481c347z3z22793z656ez706466z22z321edd2887d14d6d89c049b563ede821df80ad1f/tsn2/data/EU/NVGS300EB/OI/755367/BNVGS280_300.pdf - her (kunne ikke finde den danske).
Lad mig vide hvis I synes jeg skal flytte debatten om GS280 herfra til en selvstændig tråd (jeg har jo på det nærmeste kidnappet MadManMingo's tråd).
/Lars
|
Skrevet af: A.Morup
Skrevet den: 03-Juni-2006 kl. 21:55
Der er masser af viden samt bruger-reviews af Panasonic GS180 og GS280 http://pana3ccduser.com/index.php - her !
God læselyst! Anders (p.t. lurepasser)
|
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 00:30
laursen skrev:
Eneste ulemper ved GS280 er den elendige hånd-rem (som jeg lige skal have undersøgt en ekstra gang om der kan gøres noget ved), det engelske menu-system og joystick styringen (her er Sony, med trykfølsom skærm og danske konfigurér-bare menuer, overlegen).
|
Ja, jeg er jo i den situation, at vores Samsung D20 Mini-DV kamera lige er gået i stykker, det er godt 2 år gammelt, og jeg ved egentlig ikke rigtig om det skal repareres, eller jeg bare skal anskaffe et nyt.
Vi stod jo lige i en situation hvor vi skulle bruge et videokamera (gæt selv hvilken) og så købte jeg det i Netto af alle steder, et Samsung D20 til 3000 kr, hvilket på det tidspunkt var billigt, det er det vel egentlig stadig.
Da det jo egentlig ikke rigtig interesserer mig at optage video, vidste jeg jo heller ikke rigtig hvilke krav jeg skulle stille, men nu er jeg da lidt klogere.
Det jeg savner på Samsung'en er evnen til bedre billeder, når lyset ikke er optimalt (lysfølsom optik), jeg savner mulighed for en større vidvinkel, ellers er jeg såmænd godt tilfreds med Samsung'en.
Det kunne jo også være lækkert med en 16:9 optagelse. 6000 kr. er nok liige i overkanten, men 4800 kr er vel ikke så slemt..? Hm...
Jeg må vist finde ud af hvad det koster at få reppet Samsung'en, det er jo begrænset hvor dyr reparationen må blive....
|
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 00:41
laursen skrev:
cnn3 skrev:
Jeg går også lidt i samme tanker... |
Hey, måske der er belæg for et fælleskøb, nu er vi helt oppe på 3!?
/Lars
| Tja, jeg skal jo have et kamera der virker, hvis Samsung'en er for dyr at reparere på, jeg må have den indleveret et eller andet sted. Er der mon nogle steder der er bedre end andre?
Måske skulle du overveje en forsikring på dit Mini DV-camera, der er trods alt meget bevægeligt mekanik, der kan gå i stykker i modsætning til det meste forståes...
|
Skrevet af: Hapsdog
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 11:05
Lige en småfilosofisk og sikkert lidt ligegyldig betragtning omkring priser.
JEG synes at når jeg skal købe en ny dims til en pris under 10 kilo, gør det ikke så meget at købe den dyre. Lige når man slipper pengene gør det ondt, men det er jo ikke noget man mærker flere måneder efter. Til gengæld glæder man sig over den optiske billedstabilisator og de fine billeder i 16:9 og tænker - det var sku´godt jeg gav de sidste penge.
mvh
|
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 16:17
Hej Anders, Christian m.fl.,
A.Morup skrev:
Der er masser af viden samt bruger-reviews af Panasonic GS180 og GS280 http://pana3ccduser.com/index.php - her ! |
Tak for linket, der er masser af god læsestof - men måske desværre ikke den bedste anbefaling af GS280
Efter bl.a. at have set Guy Bruner's http://pana3ccduser.com/showthread.php?t=6879 - gennemgang af Wide formatet på GS300 modelserien (herunder 280) samt diverse anmeldelser (f.eks. http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-PV-GS300-Camcorder-Review.htm - Camcorder Info ), viser det sig at GS280 ikke har ægte 16:9 CCD.
Jeg er nok ved at være tilbage til udgangs-punktet for at finde et egnet kamera (altså 'næsten' på bar bund). Sony HC44/94 bruger delvis beskæring og zoom for at opnå 16:9, men forringer ikke opløsningen i samme grad som Panasonic. Canon er vist eneste kandidat der er indenfor rækkevidde af budgettet på 4.000,- med ægte 16:9 CCD, men hvordan mon lav-belyste optagelser klares - og hvad med betjeningen? Jeg synes bedst om formen på http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Camcorders/Digital/mvx450/index.asp?ComponentID=336178&SourcePageID=38734#1 - MVX450/60 modellerne , men http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Camcorders/Digital/MVX30i/index.asp?ComponentID=189044&SourcePageID=38734#1 - MVX30i passer bedre i specifikationerne til mine ønsker (selvom kun førstnævnte har 16:9 LCD) - jeg må vist igen en tur til kameraforhandleren.
Er der iøvrigt nogle der har en god forklaring til hvorfor der er kæmpe prisforskelle på Canon MVX30i hos de forskellige danske forhandere - mange sælger den til 8.000,-, men eksempelvis Dansk Datasalg har den til 4.500,- (samme mønster findes øjensynligt i http://www2.preissuchmaschine.de/psm2_frontend/main.asp?produkt=325823 - Tyskland )?
/Lars
|
Skrevet den: 06-Juni-2006 kl. 08:54
Hej Laursen + andre
Har været på familietur hele pinsen - men skal da lige love for er at der er skrevet løs på tråden i mellemtiden .
Lidt ærgeligt, hvis Panasonic modellerne viser sig ikke at have de features vi først antog . Men ok - jeg har lidt læsning at få "catched" op på - og det er jo netop også det der er det geniale ved et forum som dette, at man ved fælles hjælp kan finde frem til det produkt man gerne vil have og samtidig få sorteret produkter fra med uheldige skavanker, som man ellers ville have ærgret sig over, og som den flinke unge mand i Merlin aldrig vidste eksisterede.
Men tak for al jeres respons indtil videre!!!
|
Skrevet den: 07-Juni-2006 kl. 13:00
Så har jeg også været ude at se lidt på sagerne... og JO Thovald, du har ret. Den strop på Panasonic GS280 er VILDT upraktisk. Den sidder jo lige der hvor man skal ha' tommelfingeren til REC knappen. Den kan godt justeres lidt, men jeg tror faktisk at den er svær at vende sig til.
Men ingen tvivl om at GS280 er et super kamera. Det ligger desværre også bare lidt højt prismæssigt (i forhold til mit budget). Jeg tror ikke at mit behov bliver så stort, så jeg vil ofre de penge på at få noget virkelig kram. Lige nu hælder jeg mest til Canon MV900, hvor man får et okay kamera til billige penge. PhotoCare har det i øvrigt til 2500,- resten af denne uge (ingen reklame!!! - kun et godt tip). Det er rimelig tæt på hvad man kan få det til via edbpriser.
|
Skrevet af: Anderton
Skrevet den: 15-Juni-2006 kl. 18:07
Hej
Jeg går selv og overvejer at købe et Panasonic GS180 i Tyskland, men vil lige høre om der er nogen som kan svare på hvordan Panasonic har det med verdensomspændende garanti ? Jeg kan se på Panasonics hjemmeside at de henviser til købsstedet i garantiperioden og jeg er nok ikke interesseret i at skulle sende kameraet frem og tilbage til Tyskland itelfælde af fejl.
Nogle erfaringer ?
Mvh
Anderton
|
Skrevet den: 21-Juni-2006 kl. 12:26
Hej alle,
Blot en lille 'service-meddelelse'
Camcorder-info har netop testet Sony DCR-HC46 (samme som HC44, blot med både DV-ind og udgang). Læs testen http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-DCR-HC46-Camcorder-Review.htm - her .
/Lars
|
Skrevet den: 21-Juni-2006 kl. 13:56
Hej Lars - Tak for linket.
Er der nogen der ligger inde med manualen til Canon MV900 i pdf format? Send evt. en PB.
Hilsen MadManMingo
|
Skrevet af: easyrambo
Skrevet den: 02-December-2006 kl. 13:27
Det er nu flere måneder siden i sidst har skrevet noget, så i må have købt et kamera i mellemtiden. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, hvilket kamera i valgte?
|
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 00:23
Hej easyrambo,
Bedre sent end aldrig, som man siger ?!
Det endte faktisk med at jeg lånte et MiniDV kamera i familien som jeg har brugt indtil nu, da jeg ikke kunne finde et kamera på daværende tidspunkt der opfyldte mine krav...
Nu har jeg imidlertid netop investeret i et http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Camcorders/Digital/mvx460/index.asp?ComponentID=336169&SourcePageID=26346#1 - Canon MVX-460 (aka. http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-Elura-100-Camcorder-Review.htm - Elura 100 i USA), som overstiger mine forventninger på flere punkter. Mine bekymringer om dårlige mørke-optagelser er gjort til skamme. Kameraet leverer fremragende naturtro farver - selv i dårlig belysning. Det er meget let at håndtere - har en god kompakt form til min hånd, god optik (20x optisk zoom), osv. osv. Der var flere ting der gjorde udslaget til Canon's fordel - bl.a. prisen, som var helt nede på 3.500,-
Jeg har kun haft kameraet en uges tid og min eneste anke indtil nu, er tidskode (dato/tid) som ikke kan indbrændes i billedet (det er en facilitet jeg altid har brugt på tidligere kameraer - men som desværre efterhånden er forsvundet på mange Mini-DV og HDD kameraer).
/Lars
|
Skrevet af: Kasmus
Skrevet den: 27-Februar-2007 kl. 21:11
Hej Lars
Har også kig på MVX460 til 3.300 kr, bl.a. fordi de har ægte 16:9 format, er du stadig tilfreds med dit ?
De manglende datoer, kan man ikke sætte dem ind, når man redigerer på PC´er ?
Hvordan er kameraet til at tage still billeder, jeg ved godt at man ikke må sammenligne med et digital kamera, men kan man tage nogenlunde anstændige billeder udendørs ?
Har du ellers nogle plusser og minusser ved det ?
|
Skrevet den: 27-Februar-2007 kl. 22:04
Hej Kasmus,
Kasmus skrev:
Har også kig på MVX460 til 3.300 kr, bl.a. fordi de har ægte 16:9 format, er du stadig tilfreds med dit ?
De manglende datoer, kan man ikke sætte dem ind, når man redigerer på PC´er ?
Hvordan er kameraet til at tage still billeder, jeg ved godt at man ikke må sammenligne med et digital kamera, men kan man tage nogenlunde anstændige billeder udendørs ?
Har du ellers nogle plusser og minusser ved det ? |
Jeg er stadig yderst tilfreds med kameraet - faktisk bliver jeg mere og mere glad for det jo mere jeg selv og hustruen får det brugt (for det er vitterlig så nemt og ligetil at alle kan være med). Dårlig belysning/mørke klarer den rigtig godt - og jeg har ingen problem med motorstøj (som jeg har set nævnt i en enkelt test). Jeg er faktisk glad for at jeg ikke ofrede mere på sagen (hvis jeg skulle få lyst til et ægte HD kamera senere, er skaden ikke værre end de 3.500,- jeg ofrede).
Jeg har ikke prøvet still-billed funktionen... (og kan ikke prøve, da jeg ikke ejer et SD kort, som er krævet ).
Kameraet er, så vidt jeg har set på camcorderinfo.com, udgået af 2007 sortimentet (Canon satser nu mere på DVD og HDD kameraer). Jeg ville dog den dag i dag, stadig købe samme kamera (hvis det er til at opdrive). I Januar, kørte både http://www.bingofoto.dk/ - Bingo Foto og https://webshop.kamerahuset.dk - Kamerahuset tilbud på kameraet til 2.995,-
Den manglende tidskode, har jeg fundet en løsning på med http://paul.glagla.free.fr/index_en.htm - Paul Glagla 's program DVDate. Faktisk har han også lavet et rigtig godt arkiverings program, CasetteDV, hvor MiniDV båndet afspilles, for at lagre alle sceneinformationer (med still billed for hvert 30 sek) i en database på PC'en - og evt. senere kunne finde frem til rette scene på rette bånd, og oven i købet vælge hvilket scener skal overføres fra båndende (de kan sågar udvælges i uvilkårlig rækkefølge til overførsel i én DV fil). Med DVDate programmet, kan en tidskode stempling dannes udfra information i DV optagelsen, og enten indbrændes direkte i billedet (pr. sceneskift, dagligt, permanent eller hvordan man nu lyster) - eller som undertekst fil (srt format). Med sidstnævnte kan jeg med det nye http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/tda3.html - DVD Author 3 program fra TMPG-Inc, overføre materialet i DVD-Video format, med tidskoden i separat undertekst-strøm (så det bliver muligt at slå tidskoden til og fra som en ganske almindelig DVD undertekst).
Nå, men det var vist et sidespring....
Jeg er som sagt rigtig tilfreds og kan kun finde positivt at sige kameraet...
Har du iøvrigt behov for lidt billige ekstra-batterier og en taske, så se mit tip i tråden http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19927 - her .
/Lars
|
Skrevet den: 01-Marts-2007 kl. 20:33
Hej Lars
Har nu fået købt et MVX460, men jeg synes jeg har problemer med motorstøj.
Bare det jeg tænder den, og stiller på kamera, så summer den ret meget, det gør sig også gældende når jeg afspiller det jeg har optaget.
Har prøvet at optage i en gymnastiksal idag, det var ok billede. Prøvede så hjemme i køkkenet, hvor jeg har en del halogen spot, syntes resultatet var ret mudret.
Kan der være noget jeg gør galt ?
|
Skrevet den: 01-Marts-2007 kl. 21:00
Hej Kasmus,
Kasmus skrev:
Hej Lars
Har nu fået købt et MVX460, men jeg synes jeg har problemer med motorstøj.
Bare det jeg tænder den, og stiller på kamera, så summer den ret meget, det gør sig også gældende når jeg afspiller det jeg har optaget.
Har prøvet at optage i en gymnastiksal idag, det var ok billede. Prøvede så hjemme i køkkenet, hvor jeg har en del halogen spot, syntes resultatet var ret mudret.
Kan der være noget jeg gør galt ? |
Jeg ved ikke om jeg tør ønske tillykke med kameraet
Det med motorstøj, synes jeg at have set en anden beskrive - hvor han efter en ombytning blev tilfreds (så vidt jeg husker). Der var i hvert tilfælde teorier fremme om, at nogle udgaver havde en mere støjende motor end andre. Selvfølgelig støjer motoren når kameraet/båndet kører, men det er ikke noget der kommer med på optagelsen (kun zoom'en høres hvis det er i helt stille omgivelser at der optages).
Vedr. mudrede optagelser, kunne det så tænkes at have at gøre med hvid-balance? Har du både prøvet 'Easy' indstilling og 'P' - med manuel indstilling af hvid-balance?
Jeg har ikke selv observeret 'mudrede' optagelser.
/Lars
|
Skrevet den: 01-Marts-2007 kl. 21:51
Har forsøgt at stille den på P og så nightmode, det giver et meget bedre resultat i halogenlyset.
Vil forsøge mig med manuel indstilling af hvid balance.
Med hensyn til motorstøj vil det sige, at du overhovedet intet hører når du afspiller ?
Kan der være nogle lydindstillinger, jeg kan stille anderledes, evt. skrue op eller ned for mikrofonen ?
|
Skrevet den: 01-Marts-2007 kl. 21:52
Glemte at spørge, hvordan indstiller du, når du filmer om aftenen ?
|
Skrevet den: 01-Marts-2007 kl. 23:32
Hej Kasmus,
Kasmus skrev:
Har forsøgt at stille den på P og så nightmode, det giver et meget bedre resultat i halogenlyset.
Vil forsøge mig med manuel indstilling af hvid balance. |
Det kan ikke skade...
Kasmus skrev:
Med hensyn til motorstøj vil det sige, at du overhovedet intet hører når du afspiller ? |
Nu prøvede jeg lige en stille-optagelse - og kan da godt ane motoren. Dog har zoom/fokus en mere gennemtrængende lyd... såehhh, ved ikke om det besvarer det (måske er dine forventninger højere mht. INGEN motor-støj end mine - det er sjældendt jeg filmer i absolut stilhed).
Kasmus skrev:
Kan der være nogle lydindstillinger, jeg kan stille anderledes, evt. skrue op eller ned for mikrofonen ? |
Det er jeg ikke stødt på... (tror det faktisk ikke)
Kasmus skrev:
Glemte at spørge, hvordan indstiller du, når du filmer om aftenen ? |
Jeg bruger så vidt muligt 'Easy' indstillingen - og tænder evt. lyset ved motiver tæt på (<2 meter). I enkelte situationer har jeg sat den på 'night', men jeg synes ikke det bliver ordentlig til emner i bevægelse... (synes faktisk kameraet gør det godt i 'Easy' - til mit brug ).
/Lars
|
Skrevet den: 02-Marts-2007 kl. 22:26
Hej Lars
Var i butikken med kameraet i dag og de var enige i at der var noget galt, siden det larmede så meget.
Så de har lovet at få det ordnet med Canon, indtil da har jeg det nuværende 1 uge til at lege med, glæder mig til at få et støjfrit.
Synes det er utroligt fedt at bruge og mit førte indtryk af billedkvaliteten er også positiv, så det ser ud til at ende positivt.
|
|