Print side | Luk vindue

SSD "forsvinder"

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125007
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 03:29

Emne: SSD "forsvinder"
Skrevet af: jahafa
Emne: SSD "forsvinder"
Skrevet den: 07-August-2013 kl. 20:37
Hej.

På min stationære PC (win8) har jeg ændret:

Jeg har købt en SSD og klonet hele mit gamle C-drev over på denne. det virker fint og PC kører som den skal.

Men!

Hvis jeg kobler den gamle HDD til, for at bruge denne til dokumenter, billeder, backup og andet, kan Windows ikke starte. Den siger at et OS ikke er fundet, og i bios figurerer min nye SSD ikke.

Hvad har jeg sat forkert op, er det bios eller kabling?

JH

Svar:
Skrevet den: 07-August-2013 kl. 20:39
PS!

Motherboard
     Manufacturer     ASUSTeK Computer INC.
     Model     M2N-E SLI (Socket AM2 )
     Chipset Vendor     NVIDIA
     Chipset Model     nForce4
     Chipset Revision     A3
     Southbridge Vendor     NVIDIA
     Southbridge Model     nForce4 MCP
     Southbridge Revision     F3

BIOS
     Brand     Phoenix Technologies, LTD
     Version     ASUS M2N-E SLI ACPI BIOS Revision 0401
     Date     04-10-2006

Hard Drives
          PLEXTOR PX-256M5Pro ATA Device
               Manufacturer     Unknown manufacturer
               Heads     16
               Cylinders     16.383
               SATA type     SATA-III 6.0Gb/s
               Device type     Fixed
               ATA Standard     ATA8-ACS
               Serial Number     P02305107154
               LBA Size     48-bit LBA
               Power On Count     9 times
               Power On Time     0,1 days
               Speed     Not used (SSD Drive)
               Features     S.M.A.R.T., NCQ, TRIM, SSD
               Transfer Mode     SATA III
               Interface     SATA
               Capacity     238 GB
               Real size     256.060.514.304 bytes
               RAID Type     None

JH

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-August-2013 kl. 20:43

Hvilket Drev er C: er det SSD en eller er det den gamle HDD.?

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 07-August-2013 kl. 20:47
SSD er C-drev.

JH

Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 07-August-2013 kl. 20:49
Start maskinen op uden den gamle HD.
Tilslut den gamle HD via en USB adapter.
Tøm den for data.
Slet partitionen på den gamle harddisk.
Sæt den permanent i PC'en.
Lav en ny partition og formater den fx som D: drev.
Brug den.

-------------
mvh Infinity

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-August-2013 kl. 20:53

Det gamle drev er totalt slettet (formatteret).?

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 07-August-2013 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af jahafa jahafa skrev:

Hvis jeg kobler den gamle HDD til, for at bruge denne til dokumenter, billeder, backup og andet, kan Windows ikke starte.

Din gamle disk er vel stadig markeret som systemdisk?
Når du så sætter den til, vil din BIOS starte op på den. Prøv at byt kablerne mellem de 2 diske, så din SSD er sluttet til det kabel (og stik på bundkort) din gamle disk var til og omvendt.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 07-August-2013 kl. 21:13
Næe det tyder da klart på at det står som aktiv/system, og derfor skal partitionen slettes og ikke bare formateres..

-------------
mvh Infinity

Skrevet den: 07-August-2013 kl. 21:33
Havde begge diske på samme SATA kabel.
Opdagede jeg havde flere kabler (SATA) fra PSU, og satte den gamle HDD på sit eget kabel.

Diskhåndtering siger:
(C:) I orden (System, Boot, Aktiv, Primær partition)
(F:) I orden (Sidefil, Aktiv, Primær partition)

JH

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 08-August-2013 kl. 10:13
SATA fra PSU???

Skrevet af: Guyver
Skrevet den: 08-August-2013 kl. 10:35

Opdagede jeg havde flere kabler (SATA) fra PSU, og satte den gamle HDD på sit eget kabel.

Diskhåndtering siger:

JH
Hvis nu ulykken skulle have været ude og man var kommet til at smide den klonede disk i og havde accepteret at Windows havde "repareret boot" og tildelt disken et nyt drev bogstav, fordi det gamle drev stadig sad i og havde samme drev bogstav, så er dette løsningen til at ændre det uden at skulle formatere/starte forfra igen:

http://www.multibooters.co.uk/articles/drive_letters.html - http://www.multibooters.co.uk/articles/drive_letters.html

Bare til en anden gang. Kender en der kom til det *host* mig *host* :)

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 08-August-2013 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

SATA fra PSU???

Han mener vel SATA strømstik, som er anderledes end dem til IDE drev.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 08-August-2013 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Næe det tyder da klart på at det står som aktiv/system, og derfor skal partitionen slettes og ikke bare formateres..

Nej, det duer ikke med 2 Windows installationer på samme maskine. Så slet/formater den gamle Windows harddisk/partition.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 08-August-2013 kl. 13:44
Måske en jumper der skal ændres på "gamle" HDD måske, hvis denne står som "Master".

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 08-August-2013 kl. 15:10

Diskhåndtering siger:

JH

Jeg tror at der rodes lidt rundt i tingene...

Der kan kun sidde én SATA disk pr. kabel. Det du omtaler er strømkablet, hvor der godt kan sidde flere på samme kabel. Det har intet at sige hvor de får strømmen fra på samme PSU.

Man plejer på asus at kunne vælge hvilken disk man ønsker at starte på i BIOS.

Hvis du ikke kan hitte ud af det, så kan du boote på et alternativt medie og formaterer den gamle harddisk.

En anden mulighed er kun at tage strømstikket fra den gamle disk og lade SATA stikket sidde. Så booter du maskinen, som vil starte op på den nye disk. Når maskinen er i Windows, så kan du sætte strømstikket til den gamle disk og den vil være synlig i Windows.
Der er intet farligt ved dette, da SATA er 100% plug'n'play, som hvis det var en USB stick.

Så kan du højreklikke med musen i nederste venstre hjørne og vælge "Diskhåndtering" fra menuen.
Den kan bruges til at slette dine partition og oprette nye.

Skrevet den: 08-August-2013 kl. 16:31
Hej.

Ja det er stik fra PSU jeg henviser til. Hver disk er nu sat til sit eget kabel fra PSU.

da jeg startede PC her i eftermiddag, var der ingen problemer.

JH

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 08-August-2013 kl. 16:44

Hej.

Ja det er stik fra PSU jeg henviser til. Hver disk er nu sat til sit eget kabel fra PSU.

da jeg startede PC her i eftermiddag, var der ingen problemer.

JH

Sidefilen skal måske flyttes over på SSD. Ved ikke om det også skete automatisk.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 08-August-2013 kl. 17:29
hej.

Pagesys (sidefilen) er lagt på gammel HDD.
(har googlet at dette anbefales)

JH

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 08-August-2013 kl. 17:42

Pagesys (sidefilen) er lagt på gammel HDD.

Det lyder i mine øren helt forkert. Sidefilen er en af de filer din computer bruger oftest, den bør da netop være på den hurtigste disk.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 08-August-2013 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Måske en jumper der skal ændres på "gamle" HDD måske, hvis denne står som "Master".

Der er ingen jumpere på en SATA harddisk.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100

Skrevet af: LeChuck
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 07:47
Teoretisk set er det en god ide at lægge sidefilen på en HDD, hvis man har muligheden. Det er fordi NAND hukommelse bliver slidt relativt hurtigt når man skriver til den.

I praksis er trådstarters SSD på 256GB med MLC NAND. Ifølge Anandtechs udregninger kan den holde 35 år hvis man skriver 20GB til den om dagen. Med en nogenlunde mængde ram, vil de fleste næppe ramme mere end 10GB om dagen inkluderet sidefilens forbrug. Man kan eventuelt sætte et program til at overvåge writes til SSD i en periode, og så bedømme om det er for meget i forhold til den forventede levetid. 

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af LeChuck LeChuck skrev:

Teoretisk set er det en god ide at lægge sidefilen på en HDD, hvis man har muligheden. Det er fordi NAND hukommelse bliver slidt relativt hurtigt når man skriver til den.

Teoretisk set vil en sidefil på SSD være tusind gange hurtigere, hvis man rent faktisk benytter den meget.

Så efter min mening er det hul i hovedet at putte en SSD i en maskine for derefter at putte en sidefil på en almindelig harddisk, fordi man er bange for at benytte den hurtige SSD.

Har man masser af RAM behøver sidefilen jo ikke være særligt stor - glem alt om den dybt forældede tommelfingerregel om at sidefil skal være 1½ - 2½ gange RAM; jeg kører f.eks. med en sidefil på 1040 MB på min primære maskine med 8 GB RAM.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 18:21
Med en SSD i maskinen, vil jeg vælge at placere sidefilen på SSD'en frem for en gammel harddisk.

Men en bedre løsning ville være at proppe lidt mere ram i maskinen og helt slå sidefilen fra.

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men en bedre løsning ville være at proppe lidt mere ram i maskinen og helt slå sidefilen fra.

Der findes programmer, som ikke vil køre, hvis der ingen sidefil er, uanset mængden af RAM; det gælder f.eks. ældre versioner af Adobe Photoshop. Jeg ved dog ikke hvor udbredt problemet er i dag.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 23:18
Adobbe PS burde ikke kræve nogen system pagefile (jeg har aldrig oplevet at en applikation ikke vil starte på grund af det, men jeg skal blankt erkende det også er ved at være temmelig lang tid siden jeg har pillet ved det, min win7 maskine er en core2quad og kører stadig på sin første install :D), den har jo sin egen. Men pagefilen er der udelukkende for at undgå crashes i tilfældet af at mængden af ram bliver brugt op, så den har mulighed for at lave en kort fallback så brugeren kan nå at frigøre noget hukommelse inden alt crasher. - Adobe PS allokerer som standard min. 50% af hukommelsen - så må alle de andre programmer slås om resterne :D
Problemet er at mange applikationer ikke lige laver "tynd provisionering" på hukommelsen, de VIL allokere den mængde ram de nu forventer at bruge. Egentlig temmelig tosset selvom den ikke bliver brugt.

Print side | Luk vindue