Print side | Luk vindue

En anden DVB-T reciever

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=12501
Udskrevet den: 23-Maj-2024 kl. 09:19


Emne: En anden DVB-T reciever
Skrevet af: Hansemand
Emne: En anden DVB-T reciever
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 16:26

Hej Alle.

Jeg vil gerne vide hvilken DVB-T box jeg nu skal smide penge efter, her er lidt oplysninger om mine krav:

Ingen PVR.

Undertekster skal fungere korrekt, de skal ikke vises for tidligt og ikke for sent.

Undertekster skal vises lige pænt i begge linier.

digital udgang 5.1 til senere brug.

S-video udgang til mit Tvkort i pc.

Gerne 2 tunere.

Fjernbetjening skal virke ordentlig.

Jeg har A2B multibox og Triax TTr 220 som begge har fejl.

Multiboxen er ok med det hele, men får blackout ind imellem med en varighed på cirka af 5 sek.

Triax TTr 220 er også nogenlunde ok, men her er  fjernbetjeningen det rene skrammel, den er næsten umulig at have med at gøre, virker og virker ikke, så det nemmeste er at bruge knapper på selve recieveren. desuden vises nr. 2 undertekst linie på DR1 som om nogen havde raspet i bogstaverne samtidig med det er utydeligt. Undertekster på TV2 hænger nogle gange for længe.

Er der nogen der har et bud på hvilken reciever der er værd at smide penge efter når alt dette er læst. Jeg takker på forhånd.

 

 



-------------
Mvh Hansemand



Svar:
Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 16:33

Jeg har ikke et forslag, der opfylder alle dine krav.

Jeg var igennem 4 forskellige maskiner, som havde forskellige problemer, bl.a. var fjernbetjening og driftsstabiliteten generelt meget ringe.

Jeg endte med en helt simpel Philips DTR200 til under 600 kr. Den har ikke digital udgang, ingen S-video ud og kun een tuner, men den virker!

Fjernbetjening, menuer og undertekster fungerer problemfrit, og jeg har ikke oplevet blackouts den seneste måned.



Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Jeg har ikke et forslag, der opfylder alle dine krav.

Jeg var igennem 4 forskellige maskiner, som havde forskellige problemer, bl.a. var fjernbetjening og driftsstabiliteten generelt meget ringe.

Jeg endte med en helt simpel Philips DTR200 til under 600 kr. Den har ikke digital udgang, ingen S-video ud og kun een tuner, men den virker!

Fjernbetjening, menuer og undertekster fungerer problemfrit, og jeg har ikke oplevet blackouts den seneste måned.

Tak for dit bud. Måske jeg skal gå på kompromis for at blive tilfreds, det vil jeg overveje. 



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 17:28

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Ingen PVR.

Det var den nemme

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Undertekster skal fungere korrekt, de skal ikke vises for tidligt og ikke for sent.

Undertekster skal vises lige pænt i begge linier.

Denne kræver god erfaring at svare på. Ihvertfald det med timingen.

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

digital udgang 5.1 til senere brug.

Fornuftigt

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

S-video udgang til mit Tvkort i pc.

Det kan de fleste klare.

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Gerne 2 tunere.

Ok, så bliver det svært. Dem er der meget få af på markedet. En af dem er Radix DTR-9000TWIN som jeg ikke har prøvet endnu.

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Fjernbetjening skal virke ordentlig.

Hm, så ville jeg satse på en universal fjernbetjening. Fjernbetjeningen er virkelig et ømt punkt i langt de fleste modtagere.

Faktisk er den Philips DTR 200 som nævnes en af dem med bedst fjernbetjening, men mangler så digital lyd.

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Er der nogen der har et bud på hvilken reciever der er værd at smide penge efter når alt dette er læst. Jeg takker på forhånd.

Jeg ville gerne have sagt Strong SRT 5126, men den mangler S-video.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 18:50

Tak Lars

Med hensyn til Strong SRT 5126 er det en box Du har testet eller er det efter gehør og rygter?? Jeg har kikket på Radix DTR-9000TWIN, men det ser ud til at ingen har testet den herhjemme, eller de skjuler sig med deres viden.



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 23:26

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Med hensyn til Strong SRT 5126 er det en box Du har testet eller er det efter gehør og rygter?? Jeg har kikket på Radix DTR-9000TWIN, men det ser ud til at ingen har testet den herhjemme, eller de skjuler sig med deres viden.

Den har jeg selv testet, og den er lige nu nok min personlige favorit indenfor de "små" DVB-T modtagere. Jeg har dog kun testet en ca. 10 modtagere indtil nu, så hvem ved - måske findes der en som er endnu bedre

Men den har ikke RF modulator og ikke S-video.

Til gengæld er den flot i designet. Metal kabinet. En ok fjernbetjening. Smidig i betjeningen. Har DD 5.1, Tekst-TV, gode menuer, og en EPG med tidslinie. Dertil nogle spil, med god underholdningsværdi. 

Og alle de features skal ses i forhold til, at den er set helt ned til 550 kr. En god modtager til de penge, og aligevel giver den baghjul til modtagere der koster op mod det dobbelte.

Der ligger billeder af den i http://www.recordere.dk/billeder/gallery.asp?categoryid=339 - vores galleri .

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 23:53

Tak Lars

Jeg må til at overveje hvad og hvilken jeg skal vælge.



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 01:24

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Jeg må til at overveje hvad og hvilken jeg skal vælge.

Hvis det ikke haster, så vent lidt med overvejelserne

Der er hjælp på vej.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Pokerface
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 06:50

Hej.

Ang. den der STRONG, så kan jeg kun give "Lars" ret.

Efter at ha' prøvet 6 forskellige, der alle røg retur igen, nåede jeg til STRONG'en, og den blev stående, syn's det er en rigtig god modtager.



-------------
Mvh. Frede.



[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80


Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

 

Hvis det ikke haster, så vent lidt med overvejelserne

Der er hjælp på vej.

  /Lars

Ok Lars Hvad er der for en hjælp der er på vej???



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 12:40

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Hvad er der for en hjælp der er på vej???

Det må du vente nogle dage med at få svar på

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Katana
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Hvad er der for en hjælp der er på vej???

Det må du vente nogle dage med at få svar på

  /Lars

Hvor mange dage er "nogle"



Skrevet af: Stub
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 14:38
Nu har Lars virkelig lagt os på pinebænken - vi må  jo bare håbe det beste, der plejer jo kun at komme gode ting fra den kant


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 18:43

Oprindeligt skrevet af Katana Katana skrev:

Hvor mange dage er "nogle"

Inden VM i fodbold starter - vil jeg tro

(Det er på næste fredag)

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Helsinge
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 18:57

Jeg har nu i godt en måned ejet en Philips DTR200. Den har fungeret udmærket med én undtagelse:
Jeg har gentagne gange på DR2 oplevet, at mundbevægelser og lyd ikke følges ad. På sverigeskanalerne optræder fejlen vist nok ikke.
Jeg har korresponderet med Digi-tv om sagen, da jeg ikke mente, at det kunne være DTR200-eren, der kunne være noget galt med, når fejlen ikke optrådte på Sverige. Digi-tv skrev, at jeg skulle henvende mig til min forhandler for at få opdateret softwaren.
Det har jeg gjort; men forhandleren meddeler mig, at Philips ikke kan/vil opdatere softwaren.
Fjernbetjeningen er noget "gnidderværk" med bittesmå gummitaster.
Vh. Helsinge

 

 



Skrevet af: fcbayern
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Den har jeg selv testet, og den er lige nu nok min personlige favorit indenfor de "små" DVB-T modtagere. Jeg har dog kun testet en ca. 10 modtagere indtil nu, så hvem ved - måske findes der en som er endnu bedre

  /Lars


Hej Lars - det er måske den jeg skal have fingrene i. Har du testet Phillips DTR200? Den købte jeg i går og blev slemt skuffet. Billedet er ikke bedre end mit analoge (på LCD LG32LX2R). Det eneste plus er 16:9 visningen.

Tror du jeg er bedre tjent med den Strong?

Tak


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 14:56

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Har du testet Phillips DTR200? Den købte jeg i går og blev slemt skuffet. Billedet er ikke bedre end mit analoge (på LCD LG32LX2R). Det eneste plus er 16:9 visningen.

Tror du jeg er bedre tjent med den Strong?

Måske. Jeg har testet Philips DTR200, og finder Strong modellen bedre.

Men derfor er det ikke sikkert at den vil hjælpe dig. Nogle LCD TV er forfærdelige til at vise de komprimerede MPEG-signaler fra DVB-T, og det bliver ikke meget bedre uanset hvilken modtager man bruger.

Af samme grund tester jeg kun modtagerne op mod et billedrørs-tv.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 15:29

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Men derfor er det ikke sikkert at den vil hjælpe dig. Nogle LCD TV er forfærdelige til at vise de komprimerede MPEG-signaler fra DVB-T, og det bliver ikke meget bedre uanset hvilken modtager man bruger.

Er det så slemt, med MPEG komprimeringen altså? Bitraten for de danske DTT kanaler er vel på niveau med en gennemsnitlig DVD, dog med den ikke helt ubetydelige forskel at bitraten ikke kan variere, og dermed optimeres på samme måde som ved DVD.

Jeg går ud fra at de pågældende LCD TV vil have samme problem med DVB-C? (og så tør jeg slet ikke tænke på analogt TV...).



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 15:58
Jeg har "lånt en Philips DTR200" og optog The In-Laws i fredags på min pc og må sige at kvaliteten er i top. Jeg har ikke prøvet boxen på mit 32v2000 tv da der i forvejen er indbygget dvb-t tuner. Jeg venter iøvrigt på at "nogle" dage er gået så jeg kan få hjælp til et og andet som jeg ikke ved hvad er og måske aflevere den "lånte" Philips DTR200 tilbage. Jeg har også en "lånt" Strong 5126 på vej som skal prøves i forbindelse med min dvdoptager. Lars , du kan vel ikke løfte noget slør eller????

-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 16:14

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Lars , du kan vel ikke løfte noget slør eller????

For hvad dog?  

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 16:30
Ok Lars, ikke noget!!, men disse "nogle" de spøger i mit ho'eeee.

-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 17:57

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Ok Lars, ikke noget!!, men disse "nogle" de spøger i mit ho'eeee.

Har du ikke snart luret den  

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Har du ikke snart luret den  

  /Lars

Jeg tror det, men er dog ikke helt sikker, jeg skal gi' dig et helt ærligt svar når tiden er inde 



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: fcbayern
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg går ud fra at de pågældende LCD TV vil have samme problem med DVB-C? (og så tør jeg slet ikke tænke på analogt TV...).



Det "sjove" er at det viser analogt rigtig godt - men jeg havde forventet en forbedring på den digitale alligevel.

El-giganten får Phillips'en tilbage, og så må jeg kigge lidt efter http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=198574 - denne Strong i stedet..kan jo være det bliver bedre.

Hvordan var det i øvrigt du forbandt box'en med din HTPC??



Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 04-Juni-2006 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg går ud fra at de pågældende LCD TV vil have samme problem med DVB-C? (og så tør jeg slet ikke tænke på analogt TV...).



Det "sjove" er at det viser analogt rigtig godt - men jeg havde forventet en forbedring på den digitale alligevel.

El-giganten får Phillips'en tilbage, og så må jeg kigge lidt efter http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=198574 - denne Strong i stedet..kan jo være det bliver bedre.

Hvordan var det i øvrigt du forbandt box'en med din HTPC??

Helt ærligt så tror jeg ikke du vil kunne se forskel på Phillips dtr200 og Strong 5126 hvad billedet angår. Jeg oplever et rigtigt godt billede med dtr200 (endda på pc skærm) og den får også en rigtig god omtale mange steder. Strong 5126 (som også får god omtale) venter jeg selv på("prøve") og forventer ikke noget bedre billede, men derimod lidt bedre design og digital lydudgang som forhåbentlig på sigt kan bruges til noget via forstærker. Jeg forventer selvfølgelig også at Strong 5126 er stabil i drift, samt at sub's funker som de skal. Det digitale billede på mit (nye)Sony Tv er langt bedre end det analoge, så der er forskelle produkter imellem.



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 04:07

Hej Alle

Vi skal ikke trække pinen længere

 

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=781&z=1 - Anmeldelse af DVB-T modtagere
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=781&z=1 - 2 nye hver dag - første gang i dag mandag kl. 12

 



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: fcbayern
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Helt ærligt så tror jeg ikke du vil kunne se forskel på Phillips dtr200 og Strong 5126 hvad billedet angår.



Hmm.. hvad skal jeg "op i" før der er billedforbedring. Eller skal jeg bare være glad for så godt et analogt signal som jeg har?


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 13:12

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Hmm.. hvad skal jeg "op i" før der er billedforbedring. Eller skal jeg bare være glad for så godt et analogt signal som jeg har?

Jeg tror han mente, at du ikke kan se forskel på de to modtagere

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: fcbayern
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Hmm.. hvad skal jeg "op i" før der er billedforbedring. Eller skal jeg bare være glad for så godt et analogt signal som jeg har?

Jeg tror han mente, at du ikke kan se forskel på de to modtagere

  /Lars


Det tror jeg også - jeg mente bare...hvilken skal jeg så købe?


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 15:51

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

jeg mente bare...hvilken skal jeg så købe?

Har du læst anmeldelserne?  Ellers er det er godt sted at starte

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: fcbayern
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 15:58
Hvis du mener af DTR200 og SRT 5126 så, ja!...de er i samme klasse...

Er der andre anmeldelser jeg har overset?


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 15:59

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Er der andre anmeldelser jeg har overset?

Nej, der er kun udgivet de to. Imorgen kommer der to nye

Men jeg troede du vaklede imellem lige de to modtagere.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: fcbayern
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 16:03
Nej, jeg købte netop DTR200'eren i går til mit LG 32LX2R og blev noget skufftet. 16:9 er fint, men billedet er ikke bedre end mit (gode) analog! Så den skal tilbage igen - og derfor kigger jeg efter en der er BEDRE!


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 16:15

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Nej, jeg købte netop DTR200'eren i går til mit LG 32LX2R og blev noget skufftet. 16:9 er fint, men billedet er ikke bedre end mit (gode) analog! Så den skal tilbage igen - og derfor kigger jeg efter en der er BEDRE!

Det kan godt blive svært. Jeg har på fornemmelsen at et LCD TV som LX2 ikke kan vise de digitale signaler godt nok. At LCD teknikken forstærker fejl, og laver en masse nye.

En af de bedre modtagere er Maximum T-3000 FTA. Den står klokkeklart på et CRT TV. Ved ikke hvordan dit LX2 vil vise signalet, men det er bestemt en model der er værd at kigge nærmere på.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: fcbayern
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 16:35
Nu håber jeg da at det var det rigtige LCD jeg fik købt...

http://www.xave.dk/index.php/product_detail/product_id=103 - denne side står at Maximum ikke kan bruges til Telia Stofa...jeg er på en  lokal antenneforening i Smørum, hvor Phillips'en virkede.

Vil Maximum virke her?

Tak igen igen...


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 16:43

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:


http://www.xave.dk/index.php/product_detail/product_id=103 - denne side står at Maximum ikke kan bruges til Telia Stofa...jeg er på en  lokal antenneforening i Smørum, hvor Phillips'en virkede.

Vil Maximum virke her?

Stofa og TDC bruger DVB-C, og derfor kan Maximum ikke bruges her, idet det er en DVB-T modtager (C=cable, T=terrestrial, dvs. jordbaseret).

Din antenneforening udsender åbenbart DVB-T signalet direkte, og derfor vil der ikke være noget problem med Maximum (forudsat at det udsendes på UHF båndet, men den begrænsning gælder vist stort set alle DVB-T modtagere, så vidt jeg ved).

EDIT: jeg kan se at Philips' modtager kan bruges på VHF-III båndet foruden UHF, så du skal nok lige checke hvilken kanal du modtager DVB-T signalet på.

Forslag til Lars: det var måske en ide at tilføje understøttede frekvensbånd til de fine anmeldelser? DVB-T i fællesantenneanlæg bliver nogle gange flyttet uden for UHF båndet.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: fcbayern
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 16:48
Fint - den får chancen, får jeg håber (trods alt) at i er enige i at et LCD fjernsyn skulle kunne vise (bare lidt) bedre billede når det er digitalt.

LG'et har jeg stor glæde af generelt (med analog) og via min HTPC...skulle da være mærkeligt om ikke den kunne vise digitalt bedre end analog...


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 16:51

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Fint - den får chancen, får jeg håber (trods alt) at i er enige i at et LCD fjernsyn skulle kunne vise (bare lidt) bedre billede når det er digitalt.

Check lige det med UHF, jf. min EDIT... Beklager, jeg var lidt for hurtig til at svare



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: mjohansen
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=781&z=1 - Anmeldelse af DVB-T modtagere
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=781&z=1 - 2 nye hver dag - første gang i dag mandag kl. 12

Mange tak for de fine anmeldelser, jeg er sikker på at der er rigtig mange for hvem der bliver lidt lettere at vælge en DVB-T modtager.

Men jeg mangler et punkt under features, modtagerens mulighed for at huske om undertekster er on eller off. På min Philips DTR200 er der et menupunkt for om den automatisk skal sætte undertekster til, men jeg har også prøvet en General Satellite hvor man skulle sætte undertekster til hver gang man havde skiftet kanal. Ud over at det var ret irreterende, så gjorde det også modtageren ubrugelig når man ønskede at optage på en harddisk-record via timer, da det ikke var muligt at få undertekster på.

Michael



Skrevet af: fcbayern
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Fint - den får chancen, får jeg håber (trods alt) at i er enige i at et LCD fjernsyn skulle kunne vise (bare lidt) bedre billede når det er digitalt.

Check lige det med UHF, jf. min EDIT... Beklager, jeg var lidt for hurtig til at svare


Kan du på http://www.smorumnet.dk/cms/index.php?id=32 - dette se om det er UHF eller VHF-III? Jeg har skrevet deres forum, måske får jeg ellers svar der.!


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 17:43

Oprindeligt skrevet af mjohansen mjohansen skrev:

Men jeg mangler et punkt under features, modtagerens mulighed for at huske om undertekster er on eller off. På min Philips DTR200 er der et menupunkt for om den automatisk skal sætte undertekster til, men jeg har også prøvet en General Satellite hvor man skulle sætte undertekster til hver gang man havde skiftet kanal

Ja, det er dog kun General Satellite der har det problem. Derfor er det ikke nævnt i skemaet.

En DVB-T modtager skal huske underteksterne, ellers er den ikke meget værd.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 17:50

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Kan du på http://www.smorumnet.dk/cms/index.php?id=32 - dette se om det er UHF eller VHF-III? Jeg har skrevet deres forum, måske får jeg ellers svar der.!

Står der ikke K21, dvs. 471.25MHz? Det er UHF, jf.
http://www.linuxtv.org/vdrwiki/index.php/Freqlist_PAL-europe - http://www.linuxtv.org/vdrwiki/index.php/Freqlist_PAL-europe



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 17:53

 

 Ud fra det der står, kan jeg ikke komme til den konklution, at DR kanalerne og TV2 sendes så at de kan modtages med en DTT modtager. Kun at de sendes analogt på de nævnte kanaler S9. K5, K7. Det eneste udsædvanlige er at en "must carry" kanal (DR 1) sendes på en S-Kanal. Men da du kunne bruge DTR 200 til at modtage på kabelnettet, så må de jo komme igennem, du kan sikkert på modtageren se hvilken frekvens der bruges (MHz).



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Kan du på http://www.smorumnet.dk/cms/index.php?id=32 - dette se om det er UHF eller VHF-III? Jeg har skrevet deres forum, måske får jeg ellers svar der.!

Står der ikke K21, dvs. 471.25MHz? Det er UHF, jf.
http://www.linuxtv.org/vdrwiki/index.php/Freqlist_PAL-europe - http://www.linuxtv.org/vdrwiki/index.php/Freqlist_PAL-europe

K21 er ikke med i oversigt. 
Der er en der hedder Digitale kanaler S21 - S40, men det er Canal Digital.
Og S21 - S40  er Hyperband kanaler som ligger imellem VHF bånd III og UHF bånd IV/V.

Så vidt jeg kan se er DVB-T ikke nævnt endnu.

Du kan se tabeller her:
http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/tables/palbg/palbg.htm - http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/tables/palbg/palbg.htm

Mvh JørgenT



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 18:00

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

EDIT: jeg kan se at Philips' modtager kan bruges på VHF-III båndet foruden UHF, så du skal nok lige checke hvilken kanal du modtager DVB-T signalet på.

Det er dog også tilladt at sende DVB-T i VHF Bånd III ifølge Nordig standarden.

Antenneforeningen er dog nødt til at reservere 2 VHF kanaler ved siden af hinanden til formålet, fordi DVB-T signalet herhjemme fylder 8 MHz og en kanal på VHF er kun 7MHz. Så signalet vil gå "ind over" nabo-kanalen, så den ikke kan bruges.

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Forslag til Lars: det var måske en ide at tilføje understøttede frekvensbånd til de fine anmeldelser? DVB-T i fællesantenneanlæg bliver nogle gange flyttet uden for UHF båndet.

Jeg har overvejet det. Men på mange modtagere kan man dårligt se hvor de søger henne, det hele er så automatiseret efterhånden . Og manualerne nævner det ikke altid.

Men jeg kunne selvfølgelig skrive det for de modtagere hvor det kendes.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Har du ikke snart luret den  

  /Lars

Jeg tror det, men er dog ikke helt sikker, jeg skal gi' dig et helt ærligt svar når tiden er inde 

Ok Lars, hvis jeg skal være ærlig og det skal man jo, så var det ikke lige det jeg havde i tankerne med test's af div. DVB-T boxe. Jeg troede faktisk at der var hjælp på vej til mit grej som jeg nævnte indledningsvis. Det ville alt andet lige være billigere og nemmere at få det op på mærkerne end at skulle købe nyt igen, igen. Men det er meget fint at netop de 2 første test's er de boxe jeg har og får på prøve,. Jeg kan simpelthen ikke forstå at nogen kan skrive at dtr200 har et dårligere diditalt billede end det analoge. Det ståt fantastisk på min LG1932P skærm, især afspilning efter optagelse. Tak for de fine anmeldelser.



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: fcbayern
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

....

Jeg kan simpelthen ikke forstå at nogen kan skrive at dtr200 har et dårligere diditalt billede end det analoge. Det ståt fantastisk på min LG1932P skærm, især afspilning efter optagelse. Tak for de fine anmeldelser.



Hej Hansemand,

ved ikke lige om det var mig du mente - jeg skrev ikke at det var dårligere på min LCD, for det er det ikke. Jeg havde bare forventet en forbedring (udover det er 16:9)




Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 21:11

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:



Hej Hansemand,

ved ikke lige om det var mig du mente - jeg skrev ikke at det var dårligere på min LCD, for det er det ikke. Jeg havde bare forventet en forbedring (udover det er 16:9)


Jeg kan bare ikke forstå at dit analoge signal er bedre end det digitale. På mit TV er det omvendt og det er vel også det der er meningen med det hele. Hvis det er dårligt matriale der bliver udsendt på det digitale net, så vil jeg medgive at det ses meget tydeligt på et LCD TV, der er et CTR bedre til at skjule det dårlige signal. Dit 4:3 billede skal jo også være iorden og ikke bare 16:9. Jeg har selv bestilt en Strong 5126 og, som jeg skrev tidligere, forventer jeg mig ikke et bedre og strålende billede end Dtr200. Jeg har en Triax TTR220 og A2B multibox i forvejen og der er DTR200 bedre på flere punkter. Det har jeg skrevet om tidligere.



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: mial
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 21:57

Vi har en lignende tvist i vores anteneforening og hermed en kort opsummering af ’sagen’ :

§         Der meldes allerede den 18/05 at digitale signaler fra DR1, DR2 og TV2 er tilgængelige på vores net.

§      Der   informeres at de nye digitale tv kanaler er testet – sidst for ca. et par uger siden -  på kanal S25 - 338.00 mhz og virker. Testen blev foretaget med en bestemt digital boks (DVT-B modtager) hvor man selv skulle indtaste kanal/frekvens for at modtage de digitale kanaler, da selve søgningsprocessen efter kanalerne ikke gav noget resultat.

§     Vi kan ikke modtage de digitale kanaler/tjenester og opretter tråde i den lokale forum med title som: ’Er der nogle der modtager DVB-T signaler og lign. Konklusionen er, at ingen har tilkendegivet modtagelsen af digitale tv signaler, uanset udstyr – digitale bokse eller tv med indbyggede DVT-B tunere – som under tilsvarende net/digitale antenner – fungerer uproblematisk. Jeg anvender f.eks. Sony 32V2000 med indbygget DVB-T tuner - som ifl. specs. dækker både VHF og UHF, men jeg kan ikke 'fange' en eneste kanal/tjeneste ved automatisk/manuel søgning via den digitale tuner.

§     Vi understreger følgende over for leverandøren: de digitale kanaler skal modtages med det udstyr og den opsætning som normalt anvendes på det danske marked her og nu, og som under normale omstændigheder - dvs. via automatisk eller normal søgning – ville ’fange’ signalerne.

I bedes meget gerne melde tilbage på hvad I synes om denne situation og hvordan vi skal forholde os til den. På forhånd tak.



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 22:07

Hej mial

Det er et problematisk område.

I Norden går man frem efter http://www.nordig.org/ - Nordig Standarderne , og de specificerer at DVB-T modtagere skal understøtte UHF (Bånd IV og bånd V) og VHF bånd III.

S-kanaler kan understøttes, men det er valgfrit.

Så når en antenneforening går ind, og udsender signalerne i et frekvens område der er valgfrit for modtagerne, så vil resultatet jo være at rigtig mange af de modtagere og TV i køber slet ikke kan virke.

Jeg syntes i burde tage det op med antenne foreningen. Få dem til at overholde Nordig specifikationerne, så alle modtagere kan bruges. Jeg ved godt at de ikke behøver overholde de specifikationer, men de signaler leveres vel for jeres skyld !?

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 22:10

S25 er hverken UHF eller VHF-III, og S25 er normalt 335.25 MHz.

Der er vel ingen som siger at I skal kunne anvende en standard DVB-T modtager (når det er et kabel-TV anlæg), men man må kunne forlange, at signalleverandøren anviser en digital modtager, som kan bruges. Ellers er der ikke meget ide i must-carry reglerne....

Hos TDC Kabel-TV er det ikke DVB-T, men DVB-C, og TDC anviser deres Selector box (Sagem 60 eller Sagem 81 for de modige) som en understøttet digital modtager.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

I Norden går man frem efter http://www.nordig.org/ - Nordig Standarderne , og de specificerer at DVB-T modtagere skal understøtte UHF (Bånd IV og bånd V) og VHF bånd III.

S-kanaler kan understøttes, men det er valgfrit.

Så når en antenneforening går ind, og udsender signalerne i et frekvens område der er valgfrit for modtagerne, så vil resultatet jo være at rigtig mange af de modtagere og TV i køber slet ikke kan virke.

Findes der overhovedet DVB-T modtagere (til salg i Danmark), som understøtter andre frekvensbånd end UHF bånd IV+V og VHF bånd III?

IANAL, men jeg vil umiddelbart mene at signalleverandøren skal kunne anvise mindst een digital modtager, som kan bruges (til must carry signalerne). Det er selvfølgelig en ting, som man kunne spørge Kulturministeriet om.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 22:20

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Det ville alt andet lige være billigere og nemmere at få det op på mærkerne end at skulle købe nyt igen, igen. 

Foreløbig har Triax - som eneste fabrikant - valgt ikke at deltage med nogen produkter, selvom den runde af anmeldelser vi har påbegyndt nok ender som Danmarks største samlede "test" inden måneden er omme.

I den kommende tid følger anmeldelser af produkter fra fabrikanter som Brainwave, Digiality, Force, General Satellite, Grundig, Maximum, Philips, Radix, Smartbox, Strong, Thomson og sikkert endnu flere.

Så jo, jeg ser det da som en hjælp til dig ....

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 22:23

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

[Findes der overhovedet DVB-T modtagere (til salg i Danmark), som understøtter andre frekvensbånd end UHF bånd IV+V og VHF bånd III?

Pas. Jeg ved det ikke.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: mial
Skrevet den: 05-Juni-2006 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej mial

Det er et problematisk område.

I Norden går man frem efter http://www.nordig.org/ - Nordig Standarderne , og de specificerer at DVB-T modtagere skal understøtte UHF (Bånd IV og bånd V) og VHF bånd III.

S-kanaler kan understøttes, men det er valgfrit.

Så når en antenneforening går ind, og udsender signalerne i et frekvens område der er valgfrit for modtagerne, så vil resultatet jo være at rigtig mange af de modtagere og TV i køber slet ikke kan virke.

Jeg syntes i burde tage det op med antenne foreningen. Få dem til at overholde Nordig specifikationerne, så alle modtagere kan bruges. Jeg ved godt at de ikke behøver overholde de specifikationer, men de signaler leveres vel for jeres skyld !?

  /Lars

Tusind tak til Lars, JesperLund, m.m.  for de foreløbige forklaringer.

Vi vil naturligvis prøve at indtrage det tekniske grundlag ifl. jeres tilbagemelding som argumentation for vores 'sag'.  



Skrevet af: moho
Skrevet den: 06-Juni-2006 kl. 15:12

Mial

Det Du skriver og faktisk spørger om, det er  også derfor man så godt som aldrig bygger Tunere ind i Fladskærme, fordi lovgivningen skelner alt alt for skarpt mellem DVB T og DVB C  (Kabel). Alene p.g.a. betalingsmæssige årsager. Fælles Receiver Front-End betyder blot noget er fælles, altså fuld dækning fra  45 til 900 MHz. Og dette er mange Tele myndigheders største mareridt.

Spændende fremtid. S 25 er en UHF frekvens. 30 til 300 MHz er VHF,  og fra 300 til 3000 MHz er  U H F.  UHF bånd 4 eller IV  er 472 til 600 og UHF bånd 5,  V, er fra 600 til 870 MHz.

Et Radio Bånd nummer.  Bånd N går fra  0,3 til 3,0 gange 10 i N-te potens. Det tror jeg ikke engang selv på.

 



Skrevet af: gah1
Skrevet den: 06-Juni-2006 kl. 21:51

Angående Recorder testen af Strong SRT 5126.

Så er den her noteret til et standby forbrug på 7W og et drift forbrug på 9W.

På Strongs egen hjemmeside er de tilsvarende opgivelser 13W og 25W.

Hvem skal man stole på producenten eller Recordere Forum ? 

Det er jo lige godt en meget stor forskel også i kr. efter et år !



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 06-Juni-2006 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af gah1 gah1 skrev:

Angående Recorder testen af Strong SRT 5126.

Så er den her noteret til et standby forbrug på 7W og et drift forbrug på 9W.

På Strongs egen hjemmeside er de tilsvarende opgivelser 13W og 25W.

Hvem skal man stole på producenten eller Recordere Forum ? 

Det er jo lige godt en meget stor forskel også i kr. efter et år !

Stol på producenten.

Vi har bare målt forbruget med en simpel energi-måler af den type som de sælger i byggemarkeder mv. Der kan sagtens være en afvigelse fra et rigtig energi-måler som den elselskaberne bruger.

Formålet var ikke så meget at finde ud af om de brugte 9 eller 13W, men mere at belyse forskellene imellem de enkelte producenter.

Jeg syntes dog 25W lyder meget højt. Det er normalt forbruget i modeller med harddisk.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: fcbayern
Skrevet den: 07-Juni-2006 kl. 08:46

Oprindeligt skrevet af fcbayern fcbayern skrev:

Fint - den får chancen, får jeg håber (trods alt) at i er enige i at et LCD fjernsyn skulle kunne vise (bare lidt) bedre billede når det er digitalt.

LG'et har jeg stor glæde af generelt (med analog) og via min HTPC...skulle da være mærkeligt om ikke den kunne vise digitalt bedre end analog...

Så fik jeg hentet denne Maximum - en officiel test kommer sikkert ifb med "den store DVB-T review"  som er i gang på recordere.dk.

Men jeg kan nu se en lille kvalitetsforbedring i forhold til den analoge kanal (og i forhold til Phillips DTR). Billedet står bedre, men det afhænger jo af øjnene der ser. Nu vil jeg give mig i kast med at teste videre når nu VM starter.

Selvom billedet står bedre, så synes jeg selve maskinen er lidt mindre intuitiv at sætte op. Generelt lidt langsommere ved programskift m.m. Men det vigtigste er jo billedet...

Det var lidt erfaringer herfra...



Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 08-Juni-2006 kl. 16:22
Denne Strong SRT 5126 bliver en del lun, så den næsten kan bidrage til varmeforbruget. Det er måske normalt?? Philips DTR200 er en kold sag i  forhold til Strong SRT 5126. Det med de få Watt i forbrug /standby ifølge anmeldelsen holder vist ikke. Ellers virker Strong SRT 5126 til at være et godt køb (549,-kr), men tiden må vise hvad den er værd, jeg fik den igår.

-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 08-Juni-2006 kl. 16:28

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Denne Strong SRT 5126 bliver en del lun, så den næsten kan bidrage til varmeforbruget. Det er måske normalt?? Philips DTR200 er en kold sag i  forhold til Strong SRT 5126. Det med de få Watt i forbrug /standby ifølge anmeldelsen holder vist ikke. Ellers virker Strong SRT 5126 til at være et godt køb (549,-kr), men tiden må vise hvad den er værd, jeg fik den igår.

Har Philips'en ikke en ekstern DC adapter? Der afsættes en del varme i konverteringen fra 230V AC til 12V DC.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-Juni-2006 kl. 16:28

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Denne Strong SRT 5126 bliver en del lun, så den næsten kan bidrage til varmeforbruget. Det er måske normalt?? Philips DTR200 er en kold sag i  forhold til Strong SRT 5126. Det med de få Watt i forbrug /standby ifølge anmeldelsen holder vist ikke. Ellers virker Strong SRT 5126 til at være et godt køb (549,-kr), men tiden må vise hvad den er værd, jeg fik den igår.

Nu har jeg efterhånden prøvet en del DVB-T modtagere. Og der er almindeligt at dem med metalkabinet er lune at røre ved, når de har været tilsluttet i nogle timer.

Når Philips ikke bliver varm, tror jeg det er fordi plastic er en dårligere varmeleder (i dette tilfælde).

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 08-Juni-2006 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Har Philips'en ikke en ekstern DC adapter? Der afsættes en del varme i konverteringen fra 230V AC til 12V DC.

Jo, det har den, men den er "kold som is".

Lars, er der ikke noget med at din favorit (blandt de små) er Strong SRT 5126?? Så må du også kende til at den bliver en "del" varm, uden at der af den grund skulle være noget i vejen. Jeg syntes bare At Strong SRT 5126 bliver meget varm. Jeg har jo også en Triax TTR 220 (metalkabinet), som ikke bliver særlig varm i forhold til Strong SRT 5126. Nå det er vel mig der har det med varme nu hvor vejrudsigten lover sommer



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 08-Juni-2006 kl. 20:38

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Lars, er der ikke noget med at din favorit (blandt de små) er Strong SRT 5126??

Jo, det kan man godt sige.

Men jeg husker ikke lige hvor varm den blev, kun at de fleste jeg har fat i er varme efter at have kørt nogle timer.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: moho
Skrevet den: 09-Juni-2006 kl. 11:10

Mial

Mit nuværende bud er man Absolut slet ikke må sende på kanalen

 S 25, Dette er absolut forbudt. Ifølge en CCIR anbefaling fra FØR 1964. Beskyttelse af Radioastronomi. Et beskyttelsesbånd.

Og den anden ting er lige at S 25 ligger i det bånd hvor DVB C bokse er enerådende; så lige hvad Antenneforeningen mener med man vil sende DVB T   her ?

 



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 09-Juni-2006 kl. 11:27

Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

S 25, Dette er absolut forbudt. Ifølge en CCIR anbefaling fra FØR 1964. Beskyttelse af Radioastronomi. Et beskyttelsesbånd.

Du forveksler det med transmissioner i æteren. I lukkede kabel anlæg må de frekvenser godt bruges.

Et fællesantenne har adgang til at sende på disse kanaler:

VHF Bånd 1    C2-C4
S-Mid    S1-S10
VHF Bånd 3    C5-C12
S-Super    S11-S20
S-Hyper    S21-S41
UHF Bånd 4    C21-C37
UHF Bånd 5    C38-C69

Men det anbefales ikke at bruge S-kanaler til DVB-T. Dette fordi de færreste - om nogen - af DVB-T modtagerne kan modtage de kanaler.

Der er ikke nogen kanaler som er reserveret til noget bestemt. De kan bruges til analog TV, radio, eller digital TV som DVB-C eller DVB-T. Det er deres valg.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Print side | Luk vindue