USA videokamera i Danmark
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Andre video-optagere
Forumbeskrivelse: Videokameraer og videoer
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125072
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 00:49
Emne: USA videokamera i Danmark
Skrevet af: Stiften
Emne: USA videokamera i Danmark
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 17:29
Jeg leder efter et brugt Panasonic TM-900 eller lignende og er blevet tilbudt et endnu nyere kamera - men fra USA. Så jeg forudser problemer både med tabsfri konvertering fra NTSC til PAL og problemer med elektronik og batteri, idet man bruger 110 Volt ved 60 Hz i USA. Er denne frygt ubegrundet, eller skal jeg bare købe kameraet? Lidt hands ón erfaring ville være rart at kunne støtte sig til. Mvh.
|
Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 17:54
Videoudstyr er generelt ikke noget, jeg vil anbefale man køber fra USA, da det - som du skriver - indebærer for mange problemer med TV-standarder og el-standarder.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 18:00
Det er vel kun når vi snakker SD at PAL/NTCS er et problem. Det er vel væk når vi snakker HD
-------------
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 18:09
Når det er Digitalt, så er der ingen problemer hvad enten det er SD eller HD. Så optages der på et Hukommelseskort, så er det OK. Det kan fint både Redigeres og afspilles uden problemer.
Hvad laderen angår, så skulle det være mærkeligt hvis den ikke kan køre på 100 - 230 V.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 18:33
Der kan stadig være problemer med 60Hz vs. 50Hz (30fps vs. 25fps). Der er ingen garanti for, at kameraet kan optage i 25p/50i (der er nok nærmest garanti for, at det *ikke* kan), hvilket kan indebære problemer, hvis man senere vil konvertere det til dette og/eller klippe det sammen med anden video i denne frame rate.
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 18:37
Så hvis jeg vil lave noget, som skal ses på et gammelt tv redigerer jeg bare i NTSC og eksporterer i PAL? Og hvis jeg vil lægge noget på YouTube redigerer jeg i NTSC og uploader, så kan alle se det i samme kvalitet som hvis jeg havde brugt et identisk kamera købt i Europa? Mvh.
|
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 18:40
Nå, nu kom der et nyt indlæg ind mit forrige indlæg rettede sig egentlig til det Radiomanden skrev. Er HeartWare ikke inde på noget rigtigt? Mvh.
|
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 18:46
TVet skal godt nok være gammelt hvis ikke det kan vise NTSC, hvis det er det du er bange for. Når det er Digitalt, så er det uden betydning, den problematik existerer ikke.
Jeg kan ikke forestille mig at nogen her i Europa giver det nogen som helst tanke om hvordan det er optaget når det skal på You Tube.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 20:06
Snakker vi YouTube og lign., så er det bedøvende ligemeget, hvilket format det er optaget i (det er ikke NTSC og PAL - de betegnelser tilhører det analoge domæne. Det er ca. 30fps (USA, 29.97fps) vs. 25fps (Europa)).
Problemet opstår i det digitale domæne kun, hvis du skal kombinere optagelser med forskellige frame rates. Så må den ene af optagelserne konverteres med enten visuelt judder (små ryk - specielt ved panoreringer) eller uskarphed (afhængig af konverteringsmetode).
Hvis du udelukkende skal bruge dine optagelser på digitale enheder (PC, YouTube, Blu-Ray) og ikke skal konvertere til analogt PAL eller kombinere optagelserne med materiale optaget i 25fps, så kan du teknisk set godt bruge et kamera fra USA.
|
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 20:25
Tak for flere gode indlæg. Og jeg skal ikke være nervøs for at overbelaste elektronik eller batteri ved at sætte 230 V til den amerikanske strømforsyning?
|
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 21:19
Læs lige hvad der blev skrevet tidligere.
Hvad laderen angår, så skulle det være mærkeligt hvis den ikke kan køre på 100 - 230 V.
|
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 22:00
Modtaget og læst, men der har jo været lidt nuancer på svarene om de øvrige spørgsmål, så jeg ville bare være helt sikker.
Skulle være mærkeligt er sådan lidt fifty-fifty i min verden, hvor jeg har set svogers printer efter brug med en strømforsyning, som det skulle være mærkeligt, hvis den ikke passede.
Ristet elektronik er ofte død elektronik, og nok kan laderen sikkert køre på 230 V, men kan jeg være sikker på at den leverer den korrekte spænding til batteriet og kameraet?
Bedste og venligste hilsner med tak for tålmod og uddybende svar.
|
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 22:14
Du vil sandsynligvis få problemer med stikket til laderen (det, der skal i stikkontakten), da de bruger en anden stiktype i USA end vi gør i Europa.
Dette kan dog klares ved et konverteringsstik (forudsat, at laderen kan køre både 110V DC og 230V AC - det kan de fleste moderne elektronikting, og specielt ting, som det kan forventes man vil tage med til udlandet, som f.eks. opladere til video-kameraer).
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 00:15
HeartWare skrev:
Dette kan dog klares ved et konverteringsstik ( |
Eller (efter min mening) bedre endnu: Klip stikket af og sæt et dansk på. Men ja som du skriver, så kræver det jo at laderen rent faktisk kan bruges på 230v.
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 00:37
Du er inde på at det rigtige. Vær 110 procent sikker inden du sætter 110v til 230v.
Lukketiden er en anden faktor.
Når jeg optager i usa sætter jeg shutter til 60 i stedet for 50.
Ellers pumper lyset når du optager i kunstlys særligt i lysrør.
Så er der garanti. Er den international? Og hvor længe gælder den?
Faktisk vil jeg fraråde at købe et videokamera i us.
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 10:15
Mufti skrev:
|
Nu vrøvler du vist, lukkeren bruges til at justere efter lysforholdene, for at få den bedst mulige exponering alt efter hvor meget lys der er under optagelsen, det kan variere helt fra den laveste til den højeste hastighed. Den arbejder sammen med Blænden, den kører jeg på Auto, og lukker på Manuel.
Hvidbalance også efter hvor der skal optages, for det meste på Auto, men f.eks under optagelse ved belysning med Lysrør, stilles den dertil.
|
Skrevet af: jjdk
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 10:25
Nu er jeg selv den lykkelige ejer af en Panasonic HDC-TM900 og købt i DK. På strømforsyningen står
Input: 110-240 V~. 50/60 Hz.
Mon ikke det er den samme type strømforsyning, der følger med ved køb i USA, bare med en anden stikprop.? Derfor er jeg også overbevist om, at strømforsyningen ikke er noget problem, og at løsningen er et andet stik, som nævnt tidligere.
Ift. det andet spørgsmål, så er jeg i modsat dilemma. Jeg vil nemlig gerne øge frameraten fra 25/50 til 30/60, da det er den rate jeg bruger på mit DSLR-kamera og GoPro-kamera. Men jeg synes ikke jeg kan ændre det i Panasonic kameraet. Jeg kan til gengæld ændre frameraten til 25/50 på både mit DSLR og GoPro.
Konklusion: hvis kameraet har mulighed for at ændre fra 25/50 til 30/60, så kan jeg ikke se nogen problemer i at købe kameraet i USA.
PS: Køb da bare kameraet - så bytter vi, da jeg hellere vil have en framerate på 30/60.
------------- iPhone 13, OS 15.3
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 10:37
jjdk skrev:
Nu er jeg selv den lykkelige ejer af en Panasonic HDC-TM900 og købt i DK. På strømforsyningen står
|
Det vil der gøre på alt udstyr i dag. Forsyningen til mine 3 Laptops har det, Nikon SLR kameraet har det, ligeledes Sanyo Videokameraet, samt mit nye Panasonic Lumix DMC-FT4.
Der er løse kabler til forsyningerne, så de skiftes ud til det hvor de skal bruges, EU, UK eller til USA/skibe.
PS: Glemte da lige laderen til Mobilos, den kan også. 100 - 230 V
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 12:28
Tusind tak for mange gode indlæg jjdk er inde på en interessant problematik om 25/50 kontra 30/60 omstilling.
Så vidt jeg kan se, kan Panasonic videokameraet ikke omstilles, men hvis ikke dslr kameraer kan, er alt vel fint, hvis jeg senere skulle få et dslr, der kan filme. Det kan mit gamle Nikon D200 ikke, men også dette tænkes på sigt opgraderet til D600 eller hvad der nu måtte blive aktuelt - jeg skifter næppe dslr mærke lige med det første.
Mvh.
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 12:29
Sorry. Jeg ville have skrevet, at hvis alle dslr kameraer kan omstilles, så er alt jo godt. Mvh.
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 12:35
Radiomanden skrev:
Mufti skrev:
|
Nu vrøvler du vist, lukkeren bruges til at justere efter lysforholdene, for at få den bedst mulige exponering alt efter hvor meget lys der er under optagelsen, det kan variere helt fra den laveste til den højeste hastighed. Den arbejder sammen med Blænden, den kører jeg på Auto, og lukker på Manuel.
Hvidbalance også efter hvor der skal optages, for det meste på Auto, men f.eks under optagelse ved belysning med Lysrør, stilles den dertil. |
Kære Radiomand.
Jeg har gennem de sidste 25 år arbejdet professionelt med TV optagelser.
Et lysrør/kunstlys der kører med 60hz vil pumpe i lyset ved optagelse med shutter på 50.
Det er de kolde facts og ikke vrøvl.
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 12:40
Køb du roligt det kamera, havde det været i de Analoge dage med Båndkameraer, så skulle du holde dig væk, men ikke i dag når det er Digitalt. Det eneste der er forskel på, som også nævnt, er den framerate der bruges 25fps contra 30fps. Det betyder ikke noget for afspilning på PC eller fra en HDD på TVet.
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 12:47
Mufti skrev:
Jeg har gennem de sidste 25 år arbejdet professionelt med TV optagelser.
Et lysrør/kunstlys der kører med 60hz vil pumpe i lyset ved optagelse med shutter på 50.
Det er de kolde facts og ikke vrøvl.
|
Jeg har lavet optagelser på skibe hvor belysning og andet har kørt på 60 Hz, og kan ikke se nogen forskel fra det og 50 Hz. Ingen flimmer eller andet. Heller ikke hvis en TV skærm har være med på optagelsen. ------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 14:44
Det er nok derfor du ikke lever af at være TV fotograf.
|
Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 17:07
Og der kan sagtens være forskel på at optage med 60 Hz med belysning på 50 Hz og det omvendt, altså at optage med 50 Hz i 60 Hz belysning. Man kan ikke bare gå ud fra at det ikke kan give problemer.
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 17:13
Stiften skrev:
Sorry. Jeg ville have skrevet, at hvis alle dslr kameraer kan omstilles, så er alt jo godt. Mvh. |
Ikke alt kan omstilles, jeg har et Sony Nex-5N, den kan ikke køre amerikansk 30/60, kun europæisk 25/50. Kunne have købt et amerikansk, som så ikke kunne køre 25/50, kun 30/60.
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 17:16
Radiomanden skrev:
jjdk skrev:
|
Det vil der gøre på alt udstyr i dag. Forsyningen til mine 3 Laptops har det, Nikon SLR kameraet har det, ligeledes Sanyo Videokameraet, samt mit nye Panasonic Lumix DMC-FT4.
Der er løse kabler til forsyningerne, så de skiftes ud til det hvor de skal bruges, EU, UK eller til USA/skibe.
PS: Glemte da lige laderen til Mobilos, den kan også. 100 - 230 V |
Kære Radiomand
Nu skriver du "...gøre på alt udstyr i ..." det må være alt dit udstyr - der kan vel findes "et eller andet", "et eller andet sted i verden" der ikke gør. Du udtaler dig meget autoritativt; men giver vel ikke nogen garanti.
Et tillægsspørgsmål: Har du noget med www.radiomanden.nu at gøre?
Mvh FNørd
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 18:09
Hvor får du den ide fra.? Kender ikke noget af det navn. Jeg arbejder for Falck.
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 18:10
Radiomanden skrev:
Hvor får du den ide fra.? Kender ikke noget af det navn. Jeg arbejder for Falck. | Såmænd bare fra sammenfaldet af navn!
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 18:17
Jeg har været på en større lokalradio i mange år, en del år også som ansat, inden den måtte lukke.
|
Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 18:49
HeartWare skrev:
Der kan stadig være problemer med 60Hz vs. 50Hz (30fps vs. 25fps). Der er ingen garanti for, at kameraet kan optage i 25p/50i (der er nok nærmest garanti for, at det *ikke* kan), hvilket kan indebære problemer, hvis man senere vil konvertere det til dette og/eller klippe det sammen med anden video i denne frame rate. |
HeartWare skrev:
Du vil sandsynligvis få problemer med stikket til laderen (det, der skal i stikkontakten), da de bruger en anden stiktype i USA end vi gør i Europa.
Dette kan dog klares ved et konverteringsstik (forudsat, at laderen kan køre både 110V DC og 230V AC - det kan de fleste moderne elektronikting, og specielt ting, som det kan forventes man vil tage med til udlandet, som f.eks. opladere til video-kameraer). |
Det er altså ikke for at jorde dig, men du får skrevet noget vrøvl i denne tråd.
Det er lige meget, at kameraet ikke kan optage i 25 og/eller 50fps. Du skal have et meget gammelt tv, hvis ikke det kan klare 30 og 60fps. Du kan derimod få problemer med 24fps på ældre tv.
Og angående amerikansk strøm, så kører de altså 110V AC. Edison gjorde ellers alt hvad han kunne for at jorde AC, men til sidst fik Tesla alligevel sin vilje. En lille sidenote, så opfandt Edison faktisk den elektriske stol, for at advare om, hvor farlig Teslas AC var :)
------------- https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 18:55
Nagash skrev:
<span style=": rgba255, 255, 255, 0;">
HeartWare skrev:
Der kan stadig være problemer med 60Hz vs. 50Hz (30fps vs. 25fps). Der er ingen garanti for, at kameraet kan optage i 25p/50i (der er nok nærmest garanti for, at det *ikke* kan), hvilket kan indebære problemer, hvis man senere vil konvertere det til dette og/eller klippe det sammen med anden video i denne frame rate. |
</span>
HeartWare skrev:
Dette kan dog klares ved et konverteringsstik (forudsat, at laderen kan køre både 110V DC og 230V AC - det kan de fleste moderne elektronikting, og specielt ting, som det kan forventes man vil tage med til udlandet, som f.eks. opladere til video-kameraer). |
Det er altså ikke for at jorde dig, men du får skrevet noget vrøvl i denne tråd.
Det er lige meget, at kameraet ikke kan optage i 25 og/eller 50fps. Du skal have et meget gammelt tv, hvis ikke det kan klare 30 og 60fps. Du kan derimod få problemer med 24fps på ældre tv.
Og angående amerikansk strøm, så kører de altså 110V DC. Edison gjorde ellers alt hvad han kunne for at jorde AC, men til sidst fik Tesla alligevel sin vilje. En lille sidenote, så opfandt Edison faktisk den elektriske stol, for at advare om, hvor farlig Teslas AC var :) |
STOP - de kører altså AC - 120 Hz AC - basta
|
Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 18:56
Trykfejl. Jeg mente netop AC.
Men nu siger du godt nok 120Hz, mener du ikke 60 Hz?
------------- https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 20:57
HeartWare skrev:
Nagash skrev:
Du skal have et meget gammelt tv, hvis ikke det kan klare 30 og 60fps. |
Hvem snakker om at vise det på et TV i det du citerer? Jeg snakker om video-redigering af klip med forskellig frame rate.
Og så tvivler jeg på, at særlig mange billedrørs-TV kan klare 60fps .
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 21:31
NTSC DVDer kunne afspilles på CRT TVer i enten NTSC, eller PAL60.
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 21:49
Nagash skrev:
Trykfejl. Jeg mente netop AC.
Men nu siger du godt nok 120Hz, mener du ikke 60 Hz? |
Jow da, vi er dygtige vi to - ikk?
I USA bruger de 120 V 60Hz AC ;)
Ender s.. nok som journalist med alt det vrøvl jeg fik skrevet der.
Måtte også lige rette fra AD til AC (men det var indenfor 10 sekunder af posteringen)
Nu læser jeg lige korrektur inden jeg trykker ;)
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 22:15
Radiomanden skrev:
NTSC DVDer kunne afspilles på CRT TVer i enten NTSC, eller PAL60. |
På de fleste, ja (men ikke alle).
Og hvis ikke afspilleren konverterede til PAL60 (PAL farve-kodning med 60Hz), så ville du med rimelig sandsynlighed få det i S/H med lidt ældre CRT'er (dem, der ikke var multi-standard).
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 22:21
Jeg vil tro, at det har været muligt på CRT i omkring 20 år.
|
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 22:33
Lyder rigtigt. Mit første TV (fra 80'erne) kunne ikke klare et rent NTSC-signal (viste det i S/H). Mit næste (fra 90'erne) kunne.
|
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 11-August-2013 kl. 08:24
Radiomanden skrev:
PS: Glemte da lige laderen til Mobilos, den kan også. 100 - 230 V |
Ja, langt de fleste forsyninger kører med 110-230V uden problemer. Dog jeg jeg flere gange oplevet at de strømforsyninger der sælges i USA netop ikke kommer med løse kabler, men med et amerikansk stik integreret direkte i laderen - også selvom det er anderledes i EU/DK.
F.eks kommer Canons ladere i en USA version med stik direkte i laderen, og en ikke USA version med apparat stik der kan skiftes efter behov til resten af verden.
Det er dog ikke noget der ikke kan klares af en adapter.
/ask
|
Skrevet den: 11-August-2013 kl. 08:41
For at vende tilbage til trådstarter.
Har du tjekket garanti?
Ved godt at du leder efter brugt, men det kunne jo være du køber hos en forhandler.
Hvorfor kan du ikke købe det i EU?
Jeg vil gerne have mulighed for at tage varen i øjesyn når jeg køber brugt.
Der skal virkelig være en god sjat penge at spare før det kan betale sig.
Diverse adaptere koster jo også.
|
Skrevet den: 11-August-2013 kl. 10:43
Min tanke er at købe brugt privat og med bagagen fra disse indlæg og afprøvning af kameraet afgøre, hvilket det skal være. Tusind tak for alle de fine og hjælpsomhed råd og forklaringer. Bedste hilsner herfra.
|
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 12-August-2013 kl. 07:47
Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg simpelt hen ikke at det kan betale sig, medmindre du er derovre.
Du skal regne med en rimeligt høj fragt-pris samt told+moms+gebyr til post DK. Jeg kan se at det er et cam til en ny-pris på omkring 5500 (amazon), så du er alligevel lidt oppe i pris, hvilken er med til at "minimere" post DKs gebyr på din faktiske valutakurs.
Min erfaring med 15-20 handler i USA og Asien er at du kommer ikke meget under en dollar "kurs" på 10 kr pr $ når først fragt og andre udgifter er indregnet.
/ask
|
|