Print side | Luk vindue

Bruger anmeldelse af lærred

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125076
Udskrevet den: 25-December-2024 kl. 05:32

Emne: Bruger anmeldelse af lærred
Skrevet af: Keyvan
Emne: Bruger anmeldelse af lærred
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 19:16

En bruger anmeldelse af Tab Tension projektor lærred fra 4 producenter.

Til formålet er der brugt følgende udstyr.

Projektor: Mitsubishi HC-7000

BD afspiller: Sony BDP-S490

Surround receiver: Onkyo TX-NR5007 (Denne bliver nævnt da signalet fra Sony BDP-S490 går igennem receiveren.)

HDMI Kabler: Supra High Speed 3D ready.

Projektor indstillinger er følgende:

Gamma Mode: Auto

Contrast: -1

Brightness: 3

Color Temp.: High Brightness

Color: -6

Tint: -1

Sharpness: -4

Keystone: 0

Lamp mode: Low

Ovenstående værdier ved indstillinger har ikke hele tiden været konstant. Jeg har justeret lidt på indstillingsværdierne ved projektoren efter at have prøvet med de ovenstående indstillinger. Indstillingerne efter ændringer har generelt været meget tæt på de værdier skrevet ovenpå. F.eks. værdien ved kontrast måske ændret fra -1 til 0 ved lærred skift osv. Men som sagt ved lærred skifte har jeg prøvet at kigge på billedet med både værdier fra indstillingerne ovenpå og igen med nye indstillinger som var meget tæt på de ovenstående.

Tab Tension lærred fra følgende producenter blev anvendt:

1-      92” Mathvid Tab Tension lærred fra Exclusive Home i Tyskland. 6500 Kr. inklusive fragt.

2-      92” Mathvid Tab Tension lærred fra Lissau model California. 5799 Kr.

3-      92” Mathvid Tabe Tension lærred fra Hivilux i Tyskland model TX. 5300 Kr. inklusive fragt.

4-      104” Mathvid Tab Tension Lærred fra Kingpin. 5049 Kr. inklusive fragt.

Farve gengivelse og billedkvaliteten:

Billed kvalitet og farve gengivelsen ved alle de nævnte produkter var næsten ens, dog lærred fra Exclusive Home var måske en anelse bedre end de andre. Dette kan muligvis resultere i en anden konklusion hvis projektoren blev kalibreret af en professionel.

Hotspotting:

Jeg har ikke oplevet nogen form for hotspotting ved de 4 lærreder så her var der ingen problemer, men dermed ikke sagt at hotspotting ikke findes ved de ovennævnte produkter, jeg kunne bare ikke se det.

Struktur:

Bort set fra lærred fra Exclusive Home så var det tydeligt at se struktur på dugen ved de 3 andre modeller, værst var Kingpin hvorimod lærred fra Hivilux var en anelse bedre. (Jeg oplevede struktur ved f.eks. scene skift hvor projektoren kastede stærk hvid lys på lærred). Dette er ikke et problem hvis man kigger film og altså kigger på filmen, det bliver først et problem når man fokusere på et bestemt område af lærredet når den kaster stærk lys på fordi så vil man opleve struktur. Som sagt sidder man ikke at fokusere på et bestemt punkt ved sin projektor lærred eller hvad? man følge med i filmen vil jeg sige. Så ovenstående bør ikke betragtes som et problem.

Støj far motoren:

Alle modeller producere en del støj ved oprulning og nedrulning, og støj niveauet er næsten ens ved alle produkter, måske var der lidt mere støj ved Kingpin og måske lidt mindre støj fra Exclusive Home lærred. Det er vigtigt at gøre læseren opmærksom på at Exclusive Home Lærred kommer ikke med den motor de reklamere med ved deres hjemmeside. De skriver at der er Becker Motor indbygget i lærredet men den kommer med en anden type motor fra Braun (Hvis jeg staver det korrekt). Dette er yderst problematisk og beklageligt da produktet ikke laver op til beskrivelserne ved deres hjemmeside. (Jeg vender tilbage til dette lidt senere)

Bygge kvalitet:

Lærred fra eksklusive Home er nok den som har bedste bygge kvalitet, både hvad det angår kassetten, dugen og Tension tråde. Bygge kvaliteten ved de andre nævnte modeller/mærker er næsten ens.

Design:

Jeg vil mene at Exclusive Home Lærred har den bedste design og finish og de andre krydser igen slut linjen sammen.

Justering af top og bund (Dropdown liste):

Denne funktion findes ved alle produkter, dog Exclusive Home har det kun på papir, hvilket vil sige det lærred jeg fik, havde ikke mulighed for dropdown justering, hvilket er et stort mangel især når de reklamere med at denne funktion forefindes ved dette lærred.

Kunde Service:

De forskellige produkter er købt hos forskellige forhandlere, Kingpin blev købt hos Dustinhome og her får man en rigtig god service nok den bedste, bl.a. kan nævnes at Dustinhome selv betaler evt. fragt omkostninger for tilbagelevering hvis det viser sig at produktet er fejlbehæftet. Dette er et stort plus da fragtomkostninger er ret høj for sådan en produkt. Hvivilux er købt direkte fra importøren i Tyskland hvilket også har formidlet en god service, f.eks. de vil godt være med til at afprøve produktet inden forsendelse for evt. fejl og mangler, f.eks. bølger osv. Han tog endda billeder af produktet ved afprøvninger og mailede det så det var tydeligt at se de evt. synlige fejl som bølger osv.

Lissau er købt hos TC og her få man også en god service.

Exclusive Home Lærredet er købt direkte hos Exclusive Home hjemmeside og hvad det angår kunde service har jeg ikke oplevet noget værre. Inden betalings overførslen for dette lærred fra Exclusive Home havde jeg tydeligt bedt Exclusive Home om at bekræfte at den motor der sidder i lærredet er en Becker motor med 5 års garanti. Efter at have modtaget bekræftelsen gennem mail bestilte jeg produktet, og ca. 3-4 uger efter betaling modtog jeg et lærred hvor der sad en anden type motor i (ingen BECKER motor i men en af typen Braun) og den havde ikke dropdown funktionen. Jeg tænkte jeg må kontakte Eksklusive Home og tilbage levere produktet. Men jeg hørte intet fra dem selvom jeg kontaktede dem både skriftligt og mundtlig, og ca. 44 dage efter indbetalingen og inden fristudløb for åbning af disput hos PayPal gik jeg til aktion og ca. 10-15 dage efter afsluttede PayPal sagen til min fordel, jeg sendte produktet tilbage til Exclusive Home og fik min penge tilbage dog skulle jeg betale for fragt omkostninger, hvilket var ca. 900 kr. og samtidig brugte jeg masser af tid på at skaffe et dokument fra en forhandler i Danmark med det indhold at det motor der sad i lærredet ikke var af en Becker motor. (PayPal krævede det).

Så alt i alt gode oplevelser ved Dustinhome og Hivilux, og vil derfor gerne anbefale dem som net-shop, hvis man ved hvad man skal købe, ellers skal man henvende sig til en fysisk-forretning som TC som også kan anbefales for at være en service venlig fysisk forretning.

Andet:

Alle nævnte modeller udskiller en grim plastik lugt. Værst er Kingpin. Man behøver ikke at opleve denne grimme lugt, hvis man lader lærredet står nedrullet i et stykke tid helst udenfor. (F. eks. en uge eller 10 dage)

Konklusion:

Alle 4 produkter yder ganske udmærket billed kvalitet i budget klassen for projektor lærred, men oplevelserne ved Exclusive Home i Tyskland er afgørende for at jeg absolut ikke vil anbefale dem og vil råde jer til at holde jer væk fra Exclusive Home. Dustinhome er nok den bedste sted at købe et Tab Tension lærred, hvis I ved hvad I skal have, og hvis I ikke ved hvilket slags lærred I skal have ja så find vejen til den fysiske forretning I har i nærheden.

Bare I holder jer væk fra Exclusive Home. Dette alene på grund af måden de har behandlet mig, selve lærredet og kassette er udmærket, men motoren der sidder i er ikke den de reklamere med, desuden når de ikke giver svar til mine skriftlige henvendelser så er den 5 årige garanti de giver på en BECKER motor ikke en dyt værd.

Pris og ydelse taget i betragtning så er Kingpin den bedste køb med mindre man kunne være sikker på at man fik hvad man havde bestilt hos Exclusive Home.

Næste 2 billeder er fra lærredet fra Exclusive Home, billed nr. 2 viser tydeligt at der forskel på den motor der sidder her og den motor som de reklamere med på deres hjemmeside. Der sidder godt nok 2 skruer til justering af dropdown men de har ingen funktion de er der er for pynte lidt:

Næste billede skulle gerne vise de ovennævnte struktur, men desværre kan man intet se på billedet. billdet er fra en scene skift hvor lærredet burde have haft helt hvid farve men på billdet har den lidt blålig farve. Confused

Den næste billede viser en hjemmlavet foranstaltning det gør at jeg ikke skal gennembore vægen flere gange, hvilket vil sige 4 eller 6 huller til hver lærred. væg beslagene blev fastgjort på denne træ kasse ved billedet.

Svar:
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 19:24
Jeg har ikke en pind forstand på projektor og lærrede, men super idé og ganske velskrevet. Agter du at gøre noget tilsvarende igen, så tag lige kontakt med Lars, så dit skrevne kan komme på forsiden - måske med lidt billeder også.

Men super flot arbejedeClapClap

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 09-August-2013 kl. 19:39
Hother:

Tak for de pæne ord

Skrevet den: 09-August-2013 kl. 19:40
Jeg har nogle billeder jeg prøver at se om jeg kan finde dem.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 19:46
Flot arbejde! Jeg vil foreslå at DENNE ANMELDELSE kommer på forsiden ;-))

Skrevet af: dpny
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 19:52
Tak for gennemgangen af dine oplevelser. Jeg har selv haft en super oplevelse af Dustins reklamationshåndtering i forbindelse med køb af lærred, så det kan jeg godt skrive under på. Det lærred jeg købte (kan ikke huske hvilket) var noget bras, men der var ikke noget brok med hverken at få det byttet eller i sidste ende at returnere det. Alt for Dustins regning.

Jeg kan dog huske at det havde betydeligt med "glimmer" i billedet, som om det var overstrøet med små krystaller. Meget irriterende og grunden til at det blev returneret. Er det det du mener med struktur? Eller mener du struktur som hvis man projekterede på et groft underlag. F.eks glasvæv eller savsmuldstapet? Havde nogle af lærrederne ellers glimmer i billedet?

Skrevet den: 09-August-2013 kl. 20:03
Hvordan indsætter man billeder?

Skrevet den: 09-August-2013 kl. 20:08
Klik på "besvar" knappen og klik derefter på det lille ikon med træet på i boksen der kommer frem. Find derefter billedet du vil indsætte. Billedet skal sikkert nedskaleres inden du får lov at indsætte det. 

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 09-August-2013 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af Keyvan Keyvan skrev:

Hvordan indsætter man billeder?

Du går ind i dit første indlæg ved hjælp af "redigere", så tager du cursoren til de steder i indlægget hvor du vil have det specifikke billeder, og trykker på iconet for billedupload, vælg "Gennemse som tager dig til din PC´s billedebibliotek og vælg her billedet, oploader men husk:

Upload Billede
Billeder skal være af typen, jpg, jpeg, gif, png, og højst have en størrelse på 200KB

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 09-August-2013 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Jeg kan dog huske at det havde betydeligt med "glimmer" i billedet, som om det var overstrøet med små krystaller. Meget irriterende og grunden til at det blev returneret. Er det det du mener med struktur? Eller mener du struktur som hvis man projekterede på et groft underlag. F.eks glasvæv eller savsmuldstapet? Havde nogle af lærrederne ellers glimmer i billedet?

Nej jeg vil ikke kalde det overstrøret med små krystaller, jeg vil måske kalde det for bitte små firkanter som bliver synlig ved scene skift hvor projektøren kaster en stærk hvid lys på lærred.
Jeg fik ikke oplevelsen af at der skulle være hotspotting ved nogle ag de lærreder, hvis det er det du mener med glimmer, men som skrevet ovenpå så er det ikke ensbetyndene med at de ikke fandets, jeg kunne bare ikke se det.

Skrevet den: 09-August-2013 kl. 20:39
Prøv at se i denne tråd hvad jeg mener med glimmer. Det er skrevet under mit gamle login. Det er mig der skrev under "tvkartoffel". Der er også billeder fra "cgmand" der har et lærred der hotspotter, så det er ikke det samme. Billeder er en rigtig god ide da det ellers er svært at finde ud af hvad der egentlig tales om.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=101700&PN=1&title=problem-med-hivilux-lrred - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=101700&PN=1&title=problem-med-hivilux-lrred

Skrevet den: 09-August-2013 kl. 22:38
dpny:
Jeg kan huske at jeg havde læst tråden du henviser til for snart et års tid siden, men nej jeg vil ikke sige at jeg har oplevet hotgspotting ved de 4 nævnte lærreder. Min oplevelser er kun baseret på filoplevelser og ikke de test med en A4 papir som bliver beskrevet i en af de link ved en af de indlæg du linker til.
Det jeg beskriver som struktur ligner måske små firkanter eller hvis du tagner rigtig mange striber både vandret og lodret således at det ligner mygnet. Det er lidt svært at beskrive og det oplevede jeg kun under scene skift hvor der bliver kastet stærk hvid lys i 2-3 sekunder.

Skrevet den: 10-August-2013 kl. 00:41
OK. Det med papiret var nu ikke ment som en test. Det var mere for at vise hvad det var jeg talte om. Glimmeret var meget tydeligt fra almindelig se-afstand på det lærred.

Det du taler, lyder som det man almindeligvis kalder "screen door effect". Der ser ud præcis som du siger. - Som at se igennem et myggenet. Hvis det er dét du ser, så er det ikke lærredet der laver det. Det er projektoren selv der laver de sorte striber mellem de enkelte pixels. Jeg kan ikke lige sige dig hvorfor de kun kan se det på nogle af lærrederne, men jeg vil ikke bedømme det til at være en fejl ved lærredet at det kan opløse billedet så godt at man kan se det. Lidt forsigtigt ville jeg sige, Snarere tværtimod..

Her er et slemt eksempel på screen door effekt:

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-August-2013 kl. 08:02
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

OK. Det med papiret var nu ikke ment som en test. Det var mere for at vise hvad det var jeg talte om. Glimmeret var meget tydeligt fra almindelig se-afstand på det lærred.

Det du taler, lyder som det man almindeligvis kalder "screen door effect". Der ser ud præcis som du siger. - Som at se igennem et myggenet. Hvis det er dét du ser, så er det ikke lærredet der laver det. Det er projektoren selv der laver de sorte striber mellem de enkelte pixels. Jeg kan ikke lige sige dig hvorfor de kun kan se det på nogle af lærrederne, men jeg vil ikke bedømme det til at være en fejl ved lærredet at det kan opløse billedet så godt at man kan se det. Lidt forsigtigt ville jeg sige, Snarere tværtimod..

Jeg tror ikke det er det der er tale om. Jeg kan ikke tale for de andre (og som Keyvan har oplevet, så kan man komme ud for at man ikke får det samme hver gang fra nogle producenter), men på Lissau California er vævningen grovere end på dyrere lærreder, og det giver en struktur der er opbygget som små kvadrater, hvor der er en lille fordybning. Det er simpelthen de enkelte tråde i vævningen der giver den struktur. Det er langtfra så slemt som dit eksempel fra den gamle tråd, men det giver en synlig struktur.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-August-2013 kl. 10:19
dpny:

Ja ok, det ligner godt nok det du har på billedet, men men men det er slet ikke så slemt som på det billede du har postet. Som jeg beskrev i min første indlæg man skal fokusere på et bestemt areal/område af lærredet før man kan se det.
Vi var 3 personer som gik sammen om at lave testen (De beskrevene oplevelser er kun og kun mine oplevelser, de har bragt deres Hivilux og Lissau op til mig og hjulpet med at opstille det), de 2 andre kunne ikke se Struktur ved Hivilux og Lissau california kun ved Kingpin (De ejer Hiviluxen og Lissauen Wink). Jeg kunne se struktur ved dem alle sammen og Kingpin var nok værre end de andre.
Men som skrevet var problemet overhovedet ikke i nærheden af det som du viser på billedet. Det der er jo nærmest en katastrofe. Shocked 

Skrevet af: bruger udmeldt 24
Skrevet den: 08-September-2013 kl. 18:48
Nogen som har erfaring eller kommentarer til evt. køb af dette lærred ??

http://www.ebay.co.uk/itm/110-Premium-Electric-Motorized-HD-Tab-Tensioned-Projection-Screen-16-9-White-/190671633501?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item2c64ea3c5d - http://www.ebay.co.uk/itm/110-Premium-Electric-Motorized-HD-Tab-Tensioned-Projection-Screen-16-9-White-/190671633501?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item2c64ea3c5d

Skrevet den: 12-September-2013 kl. 21:43
Nej jeg kender ikke den lærred du linker til fra eBay, desværre.

Print side | Luk vindue