Én vs to subs - måling
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125157
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 02:44
Emne: Én vs to subs - måling
Skrevet af: Otto J
Emne: Én vs to subs - måling
Skrevet den: 12-August-2013 kl. 13:32
Jeg synes lige jeg ville dele en måling jeg har lavet i dag med jer, ovenpå den debat der har været om én vs to subwoofere, bastraps osv. Jeg har leget med hvor jævn en frekvensgang jeg kunne opnå ved at bruge flere subwoofere i vores lytterum, uden brug af EQ. Nedenstående er en måling af det bedste resultat jeg nåede frem til indtil videre. Interessant nok er det ikke en symmetrisk opstilling af subwooferne. Det jeg har gjort i den bedste opstilling er at sætte subwoofer 1 i dén position jeg ifølge erfaring og målinger foretrækker, når der spilles med én sub, hvilket er forrest i rummet i venstre side. Herefter har jeg prøvet forskellige positioner og indstillinger for subwoofer 2, og er kommet frem til at det i dette rum fungerer bedst med subwoofer 2 i bagerste højre hjørne, bag lytteren. Der er brugt to ens subwoofere, og der er kun justeret på niveau og en 0/180 grader phase switch (dvs. ingen trinløs variabel fase).
Bemærk kurven er helt uden smoothing, og derfor er den ikke så "pæn" som mange "reklame-grafer".
Den røde kurve er én sub alene. Den lilla kurve er begge subs samtidig. To ting: Med to subs er frekvensgangen +/- 3 dB fra 22-80 Hz. Det er, som man siger på jysk, ikke så ringe endda - igen, det er uden elektronisk EQ.
Der er naturligvis meget mere i god bas end en jævn frekvensgang, men de fleste er enige om at det er en forudsætning. Der kan sikkert læres en del ved at analysere videre på vandfalds-diagrammer osv, men lad mig indtil videre nøjes med at konstatere at det endnu ikke er lykkedes mig at opnå så godt et resultat - hverken måleteknisk eller subjektivt - ved hjælp af én subwoofer plus EQ, selv i én lytteposition.
Væsentlig disclaimer: Ovenstående er et eksempel, som kun vil være relevant for det pågældende rum. Man kan IKKE sætte to subwoofere ligesådan i et andet rum og forvente samme resultat. Derudover skal det siges at det er målt i én lytteposition, men - uden at jeg har målt efter - al teori samt praktisk lytning i lokalet siger at variationen mellem lyttepositionerne er mindre med to subwoofere end med én.
------------- Mvh Otto
|
Svar:
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 12-August-2013 kl. 13:47
Imponerende forskel. Og en ganske pæn kurve med 2 subs
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 12-August-2013 kl. 13:49
Tak for indlægget - dit resultat underbygger de erfaringer jeg selv har gjort mig med 2 subs.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 12-August-2013 kl. 14:31
1 subs målingen - hvilken pladsering havde den?
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 12-August-2013 kl. 14:35
p.las skrev:
1 subs målingen - hvilken pladsering havde den? |
Op ad frontvæggen, en meter fra sidevæggen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 12-August-2013 kl. 14:40
Otto J skrev:
p.las skrev:
1 subs målingen - hvilken pladsering havde den? |
Op ad frontvæggen, en meter fra sidevæggen. | samme pladsering som den ene sub i 2 subs målingen?
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 12-August-2013 kl. 15:00
p.las skrev:
samme pladsering som den ene sub i 2 subs målingen? |
Yes, og samme indstilling. Jeg har ikke lige lavet en graf med sub 2 alene i pågældende opstilling.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 12-August-2013 kl. 18:09
Jeg vil fremover linke til dette indlæg når jeg igen igen hører argumentet : 'jeg har rigeligt med bas så har slet ikke brug for mere en én sub'.
|
Skrevet den: 12-August-2013 kl. 18:21
Ja, det glemte jeg helt at kommentere på - det handler ikke om mere bas, men bedre bas. Interessant nok, så virker bassen mindre dominerende med to, man bemærker den mindre fordi den ikke gør opmærksom på sig selv - selv om bukserne blafrer. Det er blevet sagt før, men tåler gentagelse: hvis din subwoofer er for dominerende, så køb en mere!
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: MarkR
Skrevet den: 12-August-2013 kl. 23:32
Det kommer sjovt nok fra en sælger ;)
Hvilket udstyr samt teknik er der blevet brugt til at lave disse kurver? -Frekvens sweep eller pink noise?Hvordan ser det ud med tidsdomænet? Kunne du eventuelt lave et "waterfall" plot?
|
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 07:01
Room EQ Wizard, Behringer ECM 8000 mikrofon via M-Audio MobilePre USB. REW bruger frekvens sweep. Windows gik ned efter jeg gemte den viste graf men inden jeg gemte målingen... Så jeg skal lige have lavet en ny måling før jeg kan lave en waterfall, det bliver nok først i morgen da jeg har kundeaftaler i dag.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 09:11
Har du målt fra flere positioner for at se om rummet er bedre "dækket" ?Måske vil en anden placering af subs give et bedre resultat, som jeg læser det, har du valgt at holde fast i sub1 placering?
|
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 09:24
Hans j skrev:
Har du målt fra flere positioner for at se om rummet er bedre "dækket" ?Måske vil en anden placering af subs give et bedre resultat, som jeg læser det, har du valgt at holde fast i sub1 placering? |
Nu kan jeg selvfølgelig ikke tale på Otto's vegne, men den fremgangsmåde der anbefales og har vist bedst resultater i de forsøg jeg har læst om, er netop at finde den bedste placering én sub ad gangen. Dvs. sub 1 placeres hvor den giver bedst resultat og placeringen låses. Sub 2 placeres derefter så det summerede resultat er bedst muligt og placeringen låses. Så fortsætter man på samme måde med sub 3, 4 etc.
|
Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 09:33
Har du decay/waterfall charts før og efter?
Edit: så lige, at du arbejder på dem. Dem er jeg mere spændt på. Lige frekvens gang er forholdvis nemt at opnå, men decay! det er en anden historie.
|
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 09:35
Jonas_h skrev:
Hans j skrev:
Har du målt fra flere positioner for at se om rummet er bedre "dækket" ?Måske vil en anden placering af subs give et bedre resultat, som jeg læser det, har du valgt at holde fast i sub1 placering? |
Nu kan jeg selvfølgelig ikke tale på Otto's vegne, men den fremgangsmåde der anbefales og har vist bedst resultater i de forsøg jeg har læst om, er netop at finde den bedste placering én sub ad gangen. Dvs. sub 1 placeres hvor den giver bedst resultat og placeringen låses. Sub 2 placeres derefter så det summerede resultat er bedst muligt og placeringen låses. Så fortsætter man på samme måde med sub 3, 4 etc. |
OK, jeg tænkte bare om den gensidige påvirkning ville gøre, at optimal placering ville ændre sig. Men det er der så lavet en mængde forsøg med, kan jeg forstå.
|
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 09:41
Hans j skrev:
Løseligt ja, jeg har ikke analyseret dybere på det (bl.a. fordi det var dér jeg fik BSOD, og så blev jeg pigesur), men det er det helt sikkert. Det er også meget hørbart.
Og ja der er masser af muligheder for at opnå et endnu bedre resultat, det var en del af pointen (som jeg måske ikke fik gjort klart) at ovenstående er opnået med ret "løs hånd". Jeg har f.eks. ikke forsøgt at finjustere niveauet på de to subber i forhold til hinanden. Men grunden til at jeg holdt fast i sub1's placering er at min mission med opstillingen netop var at se om jeg kunne tage den (målbart) bedste af de praktisk mulige placeringer for subwoofer 1, og forbedre den ved at tilføje noget uden at ændre på udgangspunktet. Med mere tid og tålmodighed (nogle vil kalde det stædighed) er det meget muligt at to placeringer der hver for sig ser ringere ud, vil give et sammenlagt bedre resultat. Det er én af de ting jeg fik syn for sagen for undervejs, som jeg godt vidste men det hænger altid bedre fast når man selv udfører øvelsen, nemlig at faseforskydningerne gør at det er svært at se på kurverne på forhånd hvordan de kommer til at summere i praksis. Slutresultatet ender ikke altid som man skulle tro, du kan godt måle et peak ved en bestemt frekvens fra begge subwoofere, men når du så måler dem sammen så er niveauet ved dén frekvens blevet lavere.
Derudover, så har jeg som sagt i dette specifikke forsøg som nævnt prioriteret én siddeplads. Det rundt om er afgjort blevet bedre, men jeg er sikker på at hvis man specifikt jagter så ensartet gengivelse som muligt, uden nødvendigvis at søge en jævn frekvensgang i nogen af punkterne, så vil man kunne finde opstillinger der giver et mere ensartet resultat hen over lyttepositionerne. Dette vil eksempelvis være fornuftigt hvis man ønsker at bruge global EQ efterfølgende. Hvis peaks og dips er forskellige over siddepladserne, kan EQ kun i nogen grad forbedre frekvensgangen, og slet intet gøre ved variationerne. Hvis der er lille variation men skæv frekvensgang, så bliver EQ'en meget mere effektiv.
I dette forsøg søgte jeg specifikt en så jævn frekvensgang som muligt i én position uden EQ, da bagtanken var at det skulle kunne bruges i et stereo setup.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 09:46
Det er super med denne her tråd og dine praktiske erfaringer du gør dig med denne test. Mine subs er fastmonteret, så jeg kan ikke rykke rundt på det , så et par løse subs kunne måske være vejen frem, hvis jeg synes jeg får problemer , når hele setuppet er på plads (det er da ufatteligt som man skal pille hele tiden).
|
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 09:48
submaniac skrev:
Edit: så lige, at du arbejder på dem. Dem er jeg mere spændt på. Lige frekvens gang er forholdvis nemt at opnå, men decay! det er en anden historie. |
Jeg kan godt afsløre at resultatet ikke er perfekt (det har jeg aldrig set en in-room waterfall plot der er i nærheden af), men da det er et rimeligt veldæmpet rum føler jeg heller ikke at det er hér der generelt er hørbare problemer. Jeg vil sige det sådan at waterfall for mig at se ikke er blevet ringere, men der er heller ikke noget der springer i øjnene som markant forbedring i tids-domænet. Men dermed siger jeg også at der såvidt jeg kan vurdere ikke er fulgt nogen ulemper med (heller ikke subjektivt).
Men ellers er jeg enig i at det var relativt nemt at opnå den lige frekvensgang, det er dét der var pointen med indlægget. Det var ikke for at prale af hvor fantastisk dygtig jeg har været , det var netop for at sige hvor nemt det var at opnå, med meget enkle midler (så snart man har målegrejet sat op forstås).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 09:54
Hans j skrev:
Mine subs er fastmonteret, så jeg kan ikke rykke rundt på det , så et par løse subs kunne måske være vejen frem, hvis jeg synes jeg får problemer , når hele setuppet er på plads (det er da ufatteligt som man skal pille hele tiden). |
En tilføjelse, nu valgte jeg at vise den graf der gav den pæneste frekvensgang, men der er mange forskellige placeringer af den ekstra sub i rummet, som giver en mærkbar forbedring, både mht. kurven og subjektiv lytning.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 09:59
Otto J skrev:
submaniac skrev:
Edit: så lige, at du arbejder på dem. Dem er jeg mere spændt på. Lige frekvens gang er forholdvis nemt at opnå, men decay! det er en anden historie. |
Jeg kan godt afsløre at resultatet ikke er perfekt (det har jeg aldrig set en in-room waterfall plot der er i nærheden af), men da det er et rimeligt veldæmpet rum føler jeg heller ikke at det er hér der generelt er hørbare problemer. Jeg vil sige det sådan at waterfall for mig at se ikke er blevet ringere, men der er heller ikke noget der springer i øjnene som markant forbedring i tids-domænet. Men dermed siger jeg også at der såvidt jeg kan vurdere ikke er fulgt nogen ulemper med (heller ikke subjektivt).
Men ellers er jeg enig i at det var relativt nemt at opnå den lige frekvensgang, det er dét der var pointen med indlægget. Det var ikke for at prale af hvor fantastisk dygtig jeg har været , det var netop for at sige hvor nemt det var at opnå, med meget enkle midler (så snart man har målegrejet sat op forstås). |
Ok. Jeg er selv igang med bagsubsprojekt og havde håbet på, foruden at forbedre seat to seat og generel respons, at det ville afhjælpe mit 35hz decay problem. Det finder jeg ud af, når de er bygget og på plads. I følge hvad jeg kan læse mig til, skulle det kunne minimere/udligne påvirkningen af room modes.
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 13:45
Som lovet er her nogle flere målinger til de nysgerrige Bemærk at ingen af dem er taget med _præcis_ den samme placering af mikrofonen, så ingen af dem er helt identiske med en første måling. Placering 1 er dog tæt nok på til at meningen ikke burde forsvinde.
Først waterfall for 1 sub:
Dernæst waterfall for 2 subs:
Sammenligning af 1 vs 2 subs i 4 forskellige lyttepositioner følger. Bemærk igen at opstillingen er prioriteret efter at få én position til at blive optimal, ikke til at få flere positioner til at ligne hinanden. Jeg mener dog at kurverne viser det samme som man hører, nemlig at alle fire positioner er blevet forbedret (omend der stadig er væsentlig forskel på dem).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 13:46
Position 1, den optimale lytteposition. Rød er én sub, blå er to subs.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 13:47
Position 2, til højre for den optimale position:
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 13:49
Position 3, til venstre for den optimale position. Her hjælper den ekstra sub mindre i den dybe ende, det er dog ret hørbart at der er mere niveau i 70-80 Hz området:
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 13:56
Position 4, foran den optimale lytteposition. Dette er længere fremme end man normalt ville finde det naturligt at placere sig i rummet, jeg har mest taget det med for reference. Men hvis man alligevel sætter sig dér, er det en MEGET hørbar forskel.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 14:36
Og så lige en lille bonus: Når man sammenligner grafer skal man være opmærksom på hvordan graferne er skabt. Ofte når der fremvises "reklame-grafer" er der tilført smoothing, hvilket der ikke nødvendigvis er noget forkert i - smoothing er et vigtigt redskab når det bruges rigtigt. F.eks. er det direkte nødvendigt ved højere frekvenser. Men for at vise hvor vigtigt det er at man sammenligner æbler med æbler, så kommer hér en graf med 1/3 oktav smoothing. Det er præcis samme måling som den røde kurve i den sidste graf, 1 sub målt i lytteposition 4, nu med smoothing:
Hvad der før så helt horribelt ud, er nu pludselig inden for +/- 3 dB i hele subbens frekvensområdet... Husk det næste gang du ser en graf der ser lidt for pæn ud
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Denraretiger
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 15:40
Forstår ikke det der smoothing. Hvordan er funktionen i det?
Mvh Emil
|
Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 15:43
Hej Otto
Spændende "læsning". Thanks for sharing.
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 15:46
Fedt du gider poste grafer:) Kan du smide dine waterfalls ind som overlays? Det er svært at afgøre hvor meget bedre decay er. I den sidste graf her har du valgt korrekt X akse inddeling også. De andre har samme afstand mellem frekvenserne. Ja, er vanskelig, I know, men hometheatershack punker alle der ikke gør det på samme måde hver gang således man poster grafer ens:) I waterfall tabben kan du vælge "controls" og så overlays og dermed have begge i samme vinduer. Det er vigtige at det er målt uden at flytte mic og ændre volume naturligvis. Har lige smidt et eksempel ind her: Her full range i mit rum, dette er før og efter akustisk behandling.
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 15:59
Jeg har lige yderligere studeret dine grafer. Jeg antager, at der omkring 34hz er en room mode i dit rum? længdemode formodentlig, rummet er omkring 5m langt? Det er også der du har noget "ringing" helt ud i 300ms. Det er omkring 87dB med 1 sub og omkring 83dB med 2. Altså en ændring i output på 4dB i det område. Ser vi på "ringing" i samme område får jeg det til: I 300ms med 1 sub er 34hz decay fortsat omkring 63dB mod omkring 53dB med 2 subs. Kan det udledes, at med 2 subs forbedrer du altså decay med ca. 6dB i 300ms? Nu er jeg lige lidt optaget af decay, ved ikke helt om det er hensigten med dine anstrengelser:) men hvis du gider kan du jo teste med 1 sub og EQ den 34hz room mode ned og teste decay og se om det giver samme effekt i 300ms som med 2 subs:) Ellers må jeg jo selv lige igang, men med 2 små unger....Jeg har brug for 48 timers døgn:)
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 16:20
submaniac skrev:
Fedt du gider poste grafer:) Kan du smide dine waterfalls ind som overlays? |
Det kigger jeg lige på.
submaniac skrev:
I den sidste graf her har du valgt korrekt X akse inddeling også. De andre har samme afstand mellem frekvenserne. Ja, er vanskelig, I know, men hometheatershack punker alle der ikke gør det på samme måde hver gang således man poster grafer ens:) |
Ups - forståeligt. Jeg tjekker lige op på at få lavet dem med samme indstillinger. Måske skal jeg lave et par nye målinger, for at være helt sikker på at der ikke er ændret noget i opstillingen mellem de to. De to waterfalls jeg har uploadet er taget fra andre sæt af målinger, og jeg er ikke sikker på om der har været flyttet på mikrofonen. Jeg når det ikke i dag, beklager...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 16:40
Ah ok. No worries. Du har klarlagt, at 2 subs hjælper. Nu var jeg bare personligt meget nysgerrig på, om det kunne afhjælpe decay også. Det skulle det eftersigende - jeg har ikke selv haft anledning til at teste det hjemme endnu.
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 16:58
submaniac skrev:
Jeg har lige yderligere studeret dine grafer. Jeg antager, at der omkring 34hz er en room mode i dit rum? længdemode formodentlig, rummet er omkring 5m langt? |
Jep, 4.80 helt præcist.
submaniac skrev:
Det er også der du har noget "ringing" helt ud i 300ms. Det er omkring 87dB med 1 sub og omkring 83dB med 2. Altså en ændring i output på 4dB i det område. Ser vi på "ringing" i samme område får jeg det til: I 300ms med 1 sub er 34hz decay fortsat omkring 63dB mod omkring 53dB med 2 subs. Kan det udledes, at med 2 subs forbedrer du altså decay med ca. 6dB i 300ms? |
Sådan læser jeg det også, men jeg er ikke mere ekspert på området end du er
submaniac skrev:
Nu er jeg lige lidt optaget af decay, ved ikke helt om det er hensigten med dine anstrengelser:) |
Det har overhovedet ikke været hensigten... Jeg viser dem for at stille din nysgerrighed. I virkeligheden startede den specifikke måling med at jeg satte to subs op ud fra almindelig subjektiv lytning, og fordi forskellen var så massiv fandt jeg måleudstyret frem.
submaniac skrev:
men hvis du gider kan du jo teste med 1 sub og EQ den 34hz room mode ned og teste decay og se om det giver samme effekt i 300ms som med 2 subs:) Ellers må jeg jo selv lige igang, men med 2 små unger....Jeg har brug for 48 timers døgn:)
|
Jeg har "kun" 50% af samme problem, men 24 timer er ikke altid nok af dén grund Jeg må nøjes med at bruge arbejdstiden Lige p.t. har jeg dog ikke noget udstyr der giver mig mulighed for at justere så specifikt, så det bliver nok under alle omstændigheder noget der kommer til at vente lidt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 17:11
submaniac skrev:
Ah ok. No worries. Du har klarlagt, at 2 subs hjælper. Nu var jeg bare personligt meget nysgerrig på, om det kunne afhjælpe decay også. Det skulle det eftersigende - jeg har ikke selv haft anledning til at teste det hjemme endnu. |
Ud fra den teori jeg har læst om emnet, så KAN der laves opstillinger der afhjælper decay der skyldes specifikke room modes, men min specifikke opstilling er som sagt ikke lavet med dét som udgangspunkt. Derfor tror jeg ikke min opstilling er den bedste til at påvise det. Det skal også siges at jeg ikke oplever det decay der er som et væsentligt subjektivt problem i forvejen, og derfor TROR jeg ikke at det vil være lige så hørbart markant at lade opstillingen diktere af en jagt på lavere decay.
Jeg kan også sige det sådan at der findes nogle af de opstillinger jeg har lavet som helt eliminerer peaket ved 34-35 Hz, og dermed også gør decay problematikken ved den frekvens væsentligt mindre, men som så har andre problemer der er langt mere hørbare.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 17:17
Denraretiger skrev:
Forstår ikke det der smoothing. Hvordan er funktionen i det?
|
Det er jeg ikke sikker på at jeg er den rette til at svare på, men siden ingen andre er sprunget til giver jeg det et forsøg - så må man rette på mig hvis det jeg siger er forkert. Som jeg forstår det, så handler det om at du med f.eks. 1/3 oktav smoothing tager et gennemsnit af lydtrykket over en tredjedel oktav, og giver alle frekvenser inden for dette område den samme værdi. Dermed udglatter du grafen, så et peak eller dyk der kun dækker et smalt frekvensområde bliver glattet ud, fordi gennemsnittet opvejes af de frekvenser der ikke peaker eller dykker.
(en oktav er en fordobling af frekvensen, dvs. der er en oktav mellem 20-40 Hz, en oktav mellem 40-80 Hz osv)
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 17:20
submaniac skrev:
I den sidste graf her har du valgt korrekt X akse inddeling også. De andre har samme afstand mellem frekvenserne.
|
Kan du ikke lige skære ud i pap hvilken graf der er forkert hvordan? Jeg synes indstillingerne på de to waterfall grafer ser ens ud?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 20:23
Det er bare, at du vælger logaritmisk skala skala fremfor liniær. Vertical 45-105dB. Horisontal 15-200hz for subs. Graf export til jpeg 800pixel. Det er totalt nørdet, men det er faktisk en fordel at alle grafer har samme udgangspunkt når rigtig mange anvender REW. Så er det nemt lige og se hvad der foregår. Ellers skal man lige bruge tid på at checke skala og værdier, hvilket jo også er muligt. Som sagt, de skaldebanker en på hometheatershack hvis man ikke gør det rigtigt:P Men prøv at tag et fullrange sweep og så skift mellem linær og logaritmisk, der ses forskellen tydeligt. En liniær skala fra 15-25000hz bliver meget vanskelig at præsentere meningsfyldt. Lad os bare sige 20-20000 for nemhedsskyld. Hvis vi laver 20 indelinger på hver 1000hz krymber vi hele spektret fra 20-1000hz ned og tildeler det betragtningsmæssigt samme værdi som 19-20000hz. Som vi ved er området 20-1000hz meget vigtigt og med logaritmisk skala kan vi bedre se hvad der foregår. Damn, det er længe siden jeg havde matematiktimer, men håber det lyder nogenlunde fornuftigt:)
|
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 22:10
Nå ja det kan jeg godt se. Og ja jeg kender godt forskellen på lineær og logaritmisk, SÅ nørdet synes jeg nu heller ikke dét er... ;-) det fixer jeg lige når jeg er ved pc'en igen. Jeg blev forvirret af at jeg læste det som om du mente de to waterfall grafer var forskellige fra hinanden.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 19:55
Nu har jeg lige bygget 4 x 10" subs som skal installeres på min bagvæg bag en "akustikvæg" med stoframmer på. Jeg får dog ikke tid til at sætte det op og måle før i næste uge formodentlig torsdag eller fredag. Så skal jeg forsøge og afdække om det, foruden frekvensrespons, også afhjælper decay, til de som måtte finde interesse:)
|
Skrevet den: 12-September-2013 kl. 20:05
Allerede inden Otto havde skrevet sit indlæg havde jeg faktisk købt en Earthquake in-wall subwoofer for at teste hvad den kunne gøre for variationen mellem mine to rækker i mit rum... Jeg sluttede den til, forsinkede den 5ms, lavede level match og testede:
De to blå grafer er de tre subs bag lærred der spiller alene målt på hhv. første og anden række. De røde grafer er de tre subs bag lærred + Earthquake subwooferen placeret bagerst i rummet målt på præcis samme steder som før. Forbedringen er vist ikke til at overse.
|
Skrevet den: 12-September-2013 kl. 20:40
Jonas_h skrev:
Forbedringen er vist ikke til at overse. |
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 12-September-2013 kl. 22:12
Jonas_h, hvordan er frekvensens karakteristikken under 33Hz? Ottos første måling så ud til at give dybere bas, men det var måske bare tilfældigt. Det ville ellers være et godt argument for en ekstra sub.
------------- LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
|
Skrevet den: 12-September-2013 kl. 22:25
Den sub jeg testede med havde ikke output nok til at gøre en forskel under 30hz... Så den gjorde ingen forskel. Tendensen i mit rum pt. er, at forreste række mangler bas under 30hz og anden række har for meget. Det skulle meget gerne udligne sig hvis der placeres en sub bagtil der har rigeligt med output under 30hz. Hele pointen med flere subs er, at placere dem så de ikke "exciter" room modes.
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 12-September-2013 kl. 22:55
Otto J skrev:
|
Jeg er røget lidt tilfældigt ind i den her debat. Og jeg må tilstå, jeg er ikke helt sikker på, hvad der præcis menes (ud fra graferne), når man snakker om forbedringer. Men jeg synes der mangler der noget reference og udelukkelse i din opstilling, som kan give visse usikkerheder. Eller måske i virkeligheden forklaringer.
1. Er begge subs ens? 2. Har du målt henholdsvis sub 1 og sub 2 alene i samme position. (Dvs. pos. 1, sub 1. Pos 1, sub 2. Pos 2, sub 1. Pos 2, sub 2). Hvis subs er ens, så burde graferne være rimelig ens. Men uden disse målinger, kan du ikke udelukke, at der kan være forskel på dem. 3. At de er ens eller uens, har måske slet ingen betydning, (kommer jeg til om lidt). Måling foretage med 2 ens og 2 forskellige kunne også være en god ide. 4. Længden på kablerne - var de ens? Eller er de afkortet i forhold til placering i forhold til forstærkeren?
Logikken (min helt egen) Det skal understreges, at det er en teori, som JEG har, men som jeg på ingen som helst måde har et forhold til, udover min egen personlige opfattelse af lyd. Tid er et forhold, der ikke angives i disse målinger. Men jeg vil godt vove den påstand og sige, at den har betydning, og måske endda den afgørende betydning, for grafen herover.
Dels er der tiden, fra lyden sendes fra anlæg og ud til subben, og derefter ud i rummet. Den tid skal være præcis ens. Ellers vil jeg vove at påstå, at man opnår en slags ekko effekt (eller chorus effekt). Afstanden fra sub til mikrofon er også tid, så den afstand bør også være ens, (også selvom placeringen så evt. ikke vil være optimal). Men der er også tiden for, hvor lang tid en lyd er om at "klinge af".
Mikrofonen måler jo hvad der er af lyd, og kender ikke tiden. Min teori går på, at evt. ekko/chorus effekt, og jo længere tid en lyd "hænger i luften", desto nemmere er den at forstærke, og udjævne, mens den "hænger der". Og min logik siger mig, at lyd, og specielt lavfrekvent lyd, er lang tid om at "klinge" ud. Det har afgørende betydning, (såfremt min teori er korrekt) for de målinger Otto har lavet. For hvis der er den mindste forskel i tid imellem de to subs, så er jeg overbevist om, at man netop vil se den forstærket effekt, som grafen viser, og endda en forbedring på nogle områder. Men det er blot min teori!
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 12-September-2013 kl. 22:57
*slet*
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 12-September-2013 kl. 23:53
Kandersen skrev:
Jeg er røget lidt tilfældigt ind i den her debat. Og jeg må tilstå, jeg er ikke helt sikker på, hvad der præcis menes (ud fra graferne), når man snakker om forbedringer.
|
Måske meget smart at vide hvad graferne betyder inden man kommenterer det
Kandersen skrev:
Men jeg synes der mangler der noget reference og udelukkelse i din opstilling, som kan give visse usikkerheder. Eller måske i virkeligheden forklaringer.
1. Er begge subs ens? 2. Har du målt henholdsvis sub 1 og sub 2 alene i samme position. (Dvs. pos. 1, sub 1. Pos 1, sub 2. Pos 2, sub 1. Pos 2, sub 2). Hvis subs er ens, så burde graferne være rimelig ens. Men uden disse målinger, kan du ikke udelukke, at der kan være forskel på dem. 3. At de er ens eller uens, har måske slet ingen betydning, (kommer jeg til om lidt). Måling foretage med 2 ens og 2 forskellige kunne også være en god ide. 4. Længden på kablerne - var de ens? Eller er de afkortet i forhold til placering i forhold til forstærkeren? |
Har du læst hele indlægget eller er du kommet tilfældigt ind på sidste side? Otto starter med at sige han har brugt identiske subs.
Til din 2'er: Er ikke helt klart hvad du mener her synes jeg. Mener du at hvis man holder sub-placeringkonstant og måleplacering konstant, at sub 1 og sub 2 målt hver for sig bør give næsten identiske grafer? Hvad er dit argument for det? Det er stik modsat teorien og virkeligheden i hvert fald.
Din 4'er anser jeg som værende en joke :)
Kandersen skrev:
Logikken (min helt egen) Det skal understreges, at det er en teori, som JEG har, men som jeg på ingen som helst måde har et forhold til, udover min egen personlige opfattelse af lyd.Tid er et forhold, der ikke angives i disse målinger. Men jeg vil godt vove den påstand og sige, at den har betydning, og måske endda den afgørende betydning, for grafen herover.
Dels er der tiden, fra lyden sendes fra anlæg og ud til subben, og derefter ud i rummet. Den tid skal være præcis ens. Ellers vil jeg vove at påstå, at man opnår en slags ekko effekt (eller chorus effekt). Afstanden fra sub til mikrofon er også tid, så den afstand bør også være ens, (også selvom placeringen så evt. ikke vil være optimal). Men der er også tiden for, hvor lang tid en lyd er om at "klinge af".
Mikrofonen måler jo hvad der er af lyd, og kender ikke tiden. Min teori går på, at evt. ekko/chorus effekt, og jo længere tid en lyd "hænger i luften", desto nemmere er den at forstærke, og udjævne, mens den "hænger der". Og min logik siger mig, at lyd, og specielt lavfrekvent lyd, er lang tid om at "klinge" ud. Det har afgørende betydning, (såfremt min teori er korrekt) for de målinger Otto har lavet. For hvis der er den mindste forskel i tid imellem de to subs, så er jeg overbevist om, at man netop vil se den forstærket effekt, som grafen viser, og endda en forbedring på nogle områder. Men det er blot min teori!
|
Overordnet har du ret i, at efterklangen i de dybere frekvenser selvfølgelig er længere end for øvre frekvenser. Vi snakker om bølgelængder der er mange gange rummets længde. Netop grundet længden på bølgerne for de frekvenser subs spiller, mener jeg at din teori er forkert, da den tidsforskel der måtte være fra sub1 rammer mikrofonen til sub2 rammer mikrofonen er forsvindende lille.
Under en vis frekvens (Schroeder frekvensen) vil lyden ikke længere opføre sig som "stråler" og man vil løbe ind i room modes. Placerer du en enkelt subwoofer i lokalet vil målinger af bassen være ny hver gang du flytter mikrofonen fordi rummet påvirker så meget. Hele pointen ved at bruge flere subs er, at placerer du sub nr. 2 korrekt, kan man "udligne" nogle af de room modes skabt af subwoofer nr. 1. Dvs. du vil opnå en mere ensartet bas i hele rummet samt de dips/peaks der var med kun én sub, nu er blevet smoothet ud. Pointen med flere subs er på ingen måde at mindske behovet for efterfølgende EQ men har kun det formål at mindske room modes så man efterfølgende kan bruge EQ langt mere fornuftigt og effektivt.
Men kan ikke helt gennemskue hvad du konkluderer ud fra din teori? Mener du, at man ikke kan bruge det til noget fordi der er tidsforskel mellem de to subs? Hvordan vil du så nogensinde lave en hjemmebiograf med mere end ét sæde?
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 06:54
Kandersen, dine teorier er en tand for hjemmestrikkede, no offence :-) For det første: nu sidder jeg ikke lige med computeren graferne er på, og jeg kan ikke huske præcist hvilke grafer jeg har gemt, men hvis du alligevel er i tvivl om hvordan de skal læses er pointen nok også den vigtigste: Det er meget markant at placeringen gør MEGET større forskel end hvilken sub der bruges. MEGET. Den ekstra dybbas i min første graf kommer netop simpelthen af at placeringen af sub 2 leverer mere dybbas. Ser man grafen alene for sub 2 (som jeg ikke har vist) så leverer den alene cirka det samme under 30 Hz som med de to sammen. Tilføjelsen under 30 Hz stammer altså ikke fra at der er to subs, men at der er en sub i en placering der giver mere dybbas. Hvis det bare var det i sig selv vi jagtede, så kunne man nøjes med at flytte på den ene sub. Men den placering alene giver andre problemer, ved andre frekvenser.
Det væsentlige i graferne er at udsvingene ved forskellige frekvenser er mindre. Det er dét der er formålet, og argumentet for flere subwoofere. Og det er meget mere hørbart end lidt ekstra niveau under 30 Hz. Jeg har naturligvis lyttet undervejs i mine eksperimenter, og det klart mest hørbare er udjævningen af responsen over 70 Hz. Det er meget klassisk at fokusere på hvor dybt en subwoofer går, men det der afgør lydkvaliteten i praksis er i langt højere grad hvordan den (og placeringen af den) fungerer ved højere frekvenser.
Forskellen i afstand er meget mindre væsentlig end du tror, i dette frekvensområde. På grund af de lange bølgelængder opleves det ikke som "ekko effekt" eller lignende, og evt forskel overdøves alligevel af rummets påvirkning. Se vandfaldsgraferne, her har du tidsdomænet med. Men hvis man vil fluekneppe den del, så findes der muligheder for at tidsforsinke subberne i forhold til hinanden. Pointen med målingerne er at vise (hvad subjektiv lytning også bekræfter) at der kan hentes markante forbedringer med udelukkende fysiske redskaber, dvs ved udelukkende at tilføre noget, uden at ændre i det eksisterende. Iøvrigt interessant for stereo folket der ikke vil have rumkorrektion aktiveret på fronthøjttalerne af puristiske grunde, men alligevel gerne vil have udglattet dybbassen.
Fasen på de to subber i forhold til hinanden er meget mere relevant. Fase og tid er relaterede, men det er ikke det samme. Nogle tror iøvrigt at fordi den ene sub står bagerst så skal den være i modfase i forhold til den forreste. Sådan fungerer det ikke, og de to subber i mit eksempel spiller i fase. Jeg er ikke den rette til at give en uddybende forklaring på fase fænomenet. Jeg kan blot konstatere at det er et komplekst emne, og man løser ikke bare faseforskelle ved at sørge for at afstanden er den samme.
Kabellængden har definitivt ikke noget at sige i dén sammenhæng, strøm løber med tæt på lysets hastighed, så selv 100 meter ekstra vil tidsmæssigt være irrelevant.
Mht hvor vi måler, så måler vi i denne sammenhæng i lyttepositionen. Hvad skulle formålet være med at måle midt mellem de to subwoofere?
Bemærk mht tidsforskelle forårsaget af afstand, at målingen netop ikke kun viser den lyd der går direkte fra sub til øre. Den inkluderer netop også reflektionerne fra væggene, og du skal ikke have ret mange reflektioner på, før tidsforskellen udviskes. Ved højere frekvenser bliver dette meget mere afgørende.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 12:08
Jonas_h skrev:
Måske meget smart at vide hvad graferne betyder inden man kommenterer det |
Jeg kan godt læse grafen, og jeg kan også godt forstå indholdet. Men jeg læser det som en logisk årsag/forskel, om du vil, og derfor ikke så meget overraskende i det. Og det er jo nok overraskelsesmomentet, som jeg havde svært ved at tyde ud af grafen, og deraf min undren.
Jonas_h skrev:
Har du læst hele indlægget eller er du kommet tilfældigt ind på sidste side? Otto starter med at sige han har brugt identiske subs. |
Jeg citere grafen fra Otto´s første indlæg, og du spørger om jeg er kommet tilfældigt ind på sidste side.. Hvilket fornuftigt svar giver man til sådan en? Jeg missede åbenbart den del af sætningen, hvor Otto skrev, at han brugte to ens subwoofere. Så svaret på dit spørgsmål må være, at jeg troede jeg havde læst hele indlægget ordentligt. Og det beklager jeg.
Jonas_h skrev:
Til din 2'er: Er ikke helt klart hvad du mener her synes jeg. Mener du at hvis man holder sub-placeringkonstant og måleplacering konstant, at sub 1 og sub 2 målt hver for sig bør give næsten identiske grafer? Hvad er dit argument for det? Det er stik modsat teorien og virkeligheden i hvert fald. |
Nu har jeg læst det du skrive herover flere gange, bare for at være helt sikker på, hvad jeg mener, og hvad du mener. Jeg kommer frem til, at vi taler om det samme, hvilket desværre er et gevaldigt problem nu.
Jeg forventer: 2 ens højtalere, placeret samme sted under samme forhold, at de også hver i sær opfører sig rimelig end under samme test. Hvis IKKE de gør det, så mangler jeg et alvorligt argument for at kalde dem "ens". De vil i bedste fald kun være ens af navn/producent/papkasse/whatever, og alt dette vil være fuldstændigt irrelevant for testen.
Men mit punkt 2 var netop for at sikre sig den reference man (Otto) har givet udtryk for, i "to ens subwoofere). Jeg mangler ganske enkelt at se "beviset" på, at de er "ens". Det havde jeg forventet at se, da det i sig selv vil udelukke, at den ene sub ikke er så forskellig fra den anden, så det kunne være det som ville være årsagen til resultatet.
Hvis du mener at teori og praktisk erfaringer modstrider dette. Så er jeg nødt til at bede dig definere eller forklare, hvad du mener med begrebet "ens". I det mindste så vi ved, hvad det er vi snakker om. I min verden, når noget er ens, så forventer jeg også at se samme resultat.
Jonas_h skrev:
Din 4'er anser jeg som værende en joke :) |
Det kan vi godt kalde det, eller flueknepperi. Men jeg vil nu engang vove at påstå, at der er en forskel i længden. Uanset om den er vanvittig lille, så er der nogle faktorer som spiller ind, som selv ikke jeg eller du kan ændre på. Ohms lov er et godt udgangspunkt.
Jonas_h skrev:
Overordnet har du ret i, at efterklangen i de dybere frekvenser selvfølgelig er længere end for øvre frekvenser. Vi snakker om bølgelængder der er mange gange rummets længde. Netop grundet længden på bølgerne for de frekvenser subs spiller, mener jeg at din teori er forkert, da den tidsforskel der måtte være fra sub1 rammer mikrofonen til sub2 rammer mikrofonen er forsvindende lille. |
Det er jeg slet ikke uenig med dig i. Men forsvindende lille her, forsvindende lille der osv. Det kan godt gå hen og blive forsvindende lille, men synligt i en så tilsammen stor en grad, at det vil være synlig på en graf, som der netop arbejdes med her. Det er sådan set meget af min argumentation her.
Jonas_h skrev:
Under en vis frekvens (Schroeder frekvensen) vil lyden ikke længere opføre sig som "stråler" og man vil løbe ind i room modes. Placerer du en enkelt subwoofer i lokalet vil målinger af bassen være ny hver gang du flytter mikrofonen fordi rummet påvirker så meget. Hele pointen ved at bruge flere subs er, at placerer du sub nr. 2 korrekt, kan man "udligne" nogle af de room modes skabt af subwoofer nr. 1. Dvs. du vil opnå en mere ensartet bas i hele rummet samt de dips/peaks der var med kun én sub, nu er blevet smoothet ud. Pointen med flere subs er på ingen måde at mindske behovet for efterfølgende EQ men har kun det formål at mindske room modes så man efterfølgende kan bruge EQ langt mere fornuftigt og effektivt. |
Jeg forstår godt pointen, og er helt igennem enig med den. Det som jeg forsøgte at lægge op til her, er dels begejstringen over den første graf. Der sætter jeg spørgsmålstegn ved årsagen til forskellen på 1 og 2 subs. Dels synes jeg der mangler referencer og udelukkelser. Og så synes jeg der i konklusionen mangler hensyntagen til, at to ens højtalere kan supplere hinanden pga. tidsforskelle og/eller forskelle i enhederne i sig selv og/eller fremkomst/transportvejen.
Jonas_h skrev:
en kan ikke helt gennemskue hvad du konkluderer ud fra din teori? Mener du, at man ikke kan bruge det til noget fordi der er tidsforskel mellem de to subs? Hvordan vil du så nogensinde lave en hjemmebiograf med mere end ét sæde?
|
Bestemt ikke. Man kan helt klart bruge det. Men man kan ikke bare sige, at 2 ens subs er bedre end 1. Eller rettere, jeg mener ikke det er påvist ud fra den metode, som Otto brugte, selvom jeg er enig i teorien, ud fra et logisk synspunkt. Jeg ser bare logikken, og dermed årsagen, fra en anden vinkel, og på den måde finder andre/flere mulige årsager til resultatet. Eller rettere, jeg udelukker ikke andre evt. årsager, før DE er udelukket (forsøgt udelukket).
------------- Mvh
|
Skrevet af: dpny
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 12:48
Kandersen skrev:
Jonas_h skrev:
Til din 2'er: Er ikke helt klart hvad du mener her synes jeg. Mener du at hvis man holder sub-placeringkonstant og måleplacering konstant, at sub 1 og sub 2 målt hver for sig bør give næsten identiske grafer? Hvad er dit argument for det? Det er stik modsat teorien og virkeligheden i hvert fald. |
Nu har jeg læst det du skrive herover flere gange, bare for at være helt sikker på, hvad jeg mener, og hvad du mener. Jeg kommer frem til, at vi taler om det samme, hvilket desværre er et gevaldigt problem nu.
Jeg forventer: 2 ens højtalere, placeret samme sted under samme forhold, at de også hver i sær opfører sig rimelig end under samme test. Hvis IKKE de gør det, så mangler jeg et alvorligt argument for at kalde dem "ens". De vil i bedste fald kun være ens af navn/producent/papkasse/whatever, og alt dette vil være fuldstændigt irrelevant for testen.
Men mit punkt 2 var netop for at sikre sig den reference man (Otto) har givet udtryk for, i "to ens subwoofere). Jeg mangler ganske enkelt at se "beviset" på, at de er "ens". Det havde jeg forventet at se, da det i sig selv vil udelukke, at den ene sub ikke er så forskellig fra den anden, så det kunne være det som ville være årsagen til resultatet.
Hvis du mener at teori og praktisk erfaringer modstrider dette. Så er jeg nødt til at bede dig definere eller forklare, hvad du mener med begrebet "ens". I det mindste så vi ved, hvad det er vi snakker om. I min verden, når noget er ens, så forventer jeg også at se samme resultat. |
Rød og blå betyder ikke helt det samme. Det er vist her i går fejl af hinanden
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 12:53
@Kandersen: Prøv evt at læse: http://www.bgcorp.com/PDFs/Better%20bass%20through%20multiple%20subwoofers.pdf - http://www.bgcorp.com/PDFs/Better%20bass%20through%20multiple%20subwoofers.pdf . Artiklen gennemgår emnet meget godt.
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 13:16
Otto J skrev:
Kandersen, dine teorier er en tand for hjemmestrikkede, no offence :-) |
Nu har jeg også primært studeret og arbejdet med lyd hjemme, i lydstudie. Så det kan jeg leve med, at du synes
Otto J skrev:
Det er meget markant at placeringen gør MEGET større forskel end hvilken sub der bruges. MEGET. |
Enig. Jeg har selv, mener det var tilbage i 2007 i forbindelse med test af højtalere, beskrevet hvor betydningsfyldt rummet og ikke mindst dets indhold kan have. Så jeg er slet ikke uenig i dine påstande eller dine test. Tværtimod er jeg enig. Men jeg synes der er nogle ting som mangler at blive udelukket som kan have indflydelse på resultatet.
Otto J skrev:
Den ekstra dybbas i min første graf kommer netop simpelthen af at placeringen af sub 2 leverer mere dybbas. |
Hvis ikke du har en graf, der UDELUKKER, at det ikke er sub 2 i sig selv, der er forskellig. Så vil jeg til enhver tid sætte tvivl ved det faktum! Du mangler referencen her!
Otto J skrev:
Ser man grafen alene for sub 2 (som jeg ikke har vist) så leverer den alene cirka det samme under 30 Hz som med de to sammen. |
Men det er netop det du ikke har vist, som jeg synes der mangler. Dels sub 2, på samme placering som sub 1, (så du ved om du vitterlig har fat i 2 ens subwoofere). Og dernæst sub 1 på placering 2, for at udelukke, at det ikke er placeringen i sig selv, der skaber "ligheden" fra den første placering.
Kort sagt - Du påstår du har to ens subwoofere, men du fejler i at påvise det. Og dermed åbner du op for den mulighed, at du måske tror du har to ens subwoofere. En mulighed du ikke burde afvige fra, når du vil teste det du tester, for så er din test baseret på tro. Og tro hører mig bekendt til i kirken
Otto J skrev:
Det væsentlige i graferne er at udsvingene ved forskellige frekvenser er mindre. Det er dét der er formålet, og argumentet for flere subwoofere. |
Og det er præcist sådan jeg har læst dit indlæg og resten af tråden. At det var det der var formålet. Jeg hæfter mig blot ved nogle faktorer, som kan have en betydning for resultatet, men som der ikke gøres rede for.
Otto J skrev:
Forskellen i afstand er meget mindre væsentlig end du tror, i dette frekvensområde. På grund af de lange bølgelængder opleves det ikke som "ekko effekt" eller lignende, og evt forskel overdøves alligevel af rummets påvirkning. |
Her er der noget konkret, som jeg har svært ved at forstå. Hvordan kan lange bølgelængde ikke have en ekko effekt, blot fordi de er lange? Rummets påvirkning må for mig at se, være en kombination af materiale og styrken hvorved lydens bølge rammer, (rummets evnen til at vibrerer). Men i og med at dette er en test lavet i samme lokale under samme forhold, så er det som sådan ikke relevant for din test. Det er blot en konkret forskellighed vi har, som jeg har svært ved at forstå.
Otto J skrev:
Se vandfaldsgraferne, her har du tidsdomænet med. Men hvis man vil fluekneppe den del, så findes der muligheder for at tidsforsinke subberne i forhold til hinanden. |
Du snakker om en bevist tidsmæssig forskydning, der kan laves. Jeg snakker om den tilfældige, som du ikke tager højde for i din test. Uanset om det er tidsmæssig forskydning pga. placering/afstand og/eller forskel i to ens højtalere, så er det faktorer som kan have afgørende betydning for resultatet. Det er MIN påstand. Kabel længderne nævnte jeg også, fordi det teoretisk kan have en betydning. Selvom jeg godt ved, at det i det praktiske og dit eksempel sandsynligvis aldrig ville kunne måles. Så er det alene ud fra, det er et faktum, som der ikke tages højde for, end ikke beskrives. Sat på spids, så aner vi ikke, om du har brugt 2 meter kabel til den ene sub, og 2km kabel til den anden. Vi kan tænke os til meget, hvis vi vil. Og vi kan også vælge at tro, (igen). Men kan ikke bruges til ret meget i sådan en test
Otto J skrev:
Pointen med målingerne er at vise (hvad subjektiv lytning også bekræfter) at der kan hentes markante forbedringer med udelukkende fysiske redskaber, dvs ved udelukkende at tilføre noget, uden at ændre i det eksisterende. |
Point taken - Nu mangler vi bare at blive enige om, hvorfor det er sådan. Og om der evt. er faktorer der kan spille ind, som der ikke er taget højde for.
Otto J skrev:
Fasen på de to subber i forhold til hinanden er meget mere relevant. Fase og tid er relaterede, men det er ikke det samme. Nogle tror iøvrigt at fordi den ene sub står bagerst så skal den være i modfase i forhold til den forreste. Sådan fungerer det ikke, og de to subber i mit eksempel spiller i fase. Jeg er ikke den rette til at give en uddybende forklaring på fase fænomenet. Jeg kan blot konstatere at det er et komplekst emne, og man løser ikke bare faseforskelle ved at sørge for at afstanden er den samme. |
Jeg kan komme på mange teorier til, hvad der kan være årsagen. Men det vil kludre det her lidt for meget. Så lad os tage fase snakken senere.
Otto J skrev:
Kabellængden har definitivt ikke noget at sige i dén sammenhæng, strøm løber med tæt på lysets hastighed, så selv 100 meter ekstra vil tidsmæssigt være irrelevant. |
Fair nok du ser det sådan. Men når blot du er klar over, at spænding og strømmen ændre sig, og dermed modstanden, så er det også fair nok at postulere, at det ikke har nogen betydning i dén her sammenhæng. Og du har sandsynligvis ret. Vi kan bare ikke se det. Vi kan kun gætte og tro.. Og så er vi der igen
Otto J skrev:
Mht hvor vi måler, så måler vi i denne sammenhæng i lyttepositionen. Hvad skulle formålet være med at måle midt mellem de to subwoofere? |
Hov, det må være en misforståelse, som jeg ikke har fået formuleret korrekt. Jeg mener bestemt ikke du skal flytte på lyttepositionen. Tværtimod skal den være konstant og må ikke flyttes. Men jeg ville godt have haft, at du havde vist målingerne fra henholdsvis sub 1 og sub 2 individuelt på samme og hver deres placeringer. Beklager hvis du havde forstået det som, at du skulle flytte lytteposition. Det ville helt klart ikke give nogen mening, andet end du kunne starte forfra hele tiden.
Otto J skrev:
Bemærk mht tidsforskelle forårsaget af afstand, at målingen netop ikke kun viser den lyd der går direkte fra sub til øre. Den inkluderer netop også reflektionerne fra væggene, og du skal ikke have ret mange reflektioner på, før tidsforskellen udviskes. Ved højere frekvenser bliver dette meget mere afgørende. |
Se, det er jeg glad for at du siger. For det er faktisk een af mine pointer med det jeg skriver. At reflektionerne kan være med at til give udglatningen i grafen. Men det undre mig du så kraftigt fastholder, at de bliver udvisket. Det er ikke påvist.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 13:20
dpny skrev:
Rød og blå betyder ikke helt det samme. Det er vist her i går fejl af hinanden |
I så fald er der mulighed for, at vi er enige, og dermed også enige i begrebet "ens".
------------- Mvh
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 13:54
Vi er da enige om at to subs bør måle identisk hvis placering er identisk. Men vi er slet ikke enige om dit enorme fokus på de ting. Forstår heller ikke du bliver ved med at spørge Otto at der mangler at blive fundet ud af hvorfor forbedringerne kommer.. Det er der jo blevet skrevet mange artikler om?
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 13:55
Kim - Vi snakker simpelthen så meget forbi hinanden at jeg ikke ved hvor jeg skal starte. Så jeg undlader at citere de enkelte udsagn, det tror jeg ikke giver mening. Husk nu lige på at jeg ikke applikerer til et professorat på M.I.T. med det her. Det er bare et simpelt eksempel på hvad der sker i praksis når du propper to subwoofere ind i et rum. Du er i gang med at trække det op på et eller andet videnskabeligt, teoretisk niveau der intet har med min pointe at gøre.
Jeg tror stadig at du læser noget andet ud af grafen end dét jeg viser. Jeg forstår SLET ikke hvor du vil hen med at jeg skal påvise at de to subwoofere er ens? Jeg bruger to styk af samme model. Det er dét jeg kalder "ens". Kan der være små variationer fra apparat til apparat? Bestemt. Er det relevant for pointen? NEJ!
Jeg er nødt til at skære det ud i pap, for at være sikker på at vi taler om det samme: Den første graf, som er den vi taler om, viser A: Én subwoofer placeret forrest i rummet. Samt B: Summeringen af samme subwoofer med samme placering, PLUS en ekstra subwoofer med en anden placering, samtidig. Jeg har såvidt jeg husker IKKE vist kurven for sub 2 alene, men den kurve er naturligvis meget forskellig fra både kurven for sub 1, og den summerede kurve.
Og til sidst: Dette er ikke et forsøg på at finde frem til årsagen til at der sker dét der sker. Den årsag er allerede kendt. Jeg er ved at DEMONSTRERE at det sker.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 14:01
Kandersen skrev:
Hvis ikke du har en graf, der UDELUKKER, at det ikke er sub 2 i sig selv, der er forskellig. Så vil jeg til enhver tid sætte tvivl ved det faktum! Du mangler referencen her! |
Jeg bliver alligevel nødt til at tage fat i dén her specifikt: Forklar mig venligst hvorfor du "til enhver tid vil sætte tvivl ved det faktum" at to identiske subwoofere måler ens? Forklar mig dernæst hvorfor det har nogen som helst relevans for pointen med grafen?
Det er slet ikke RELEVANT at subwooferne er ens. Det er bare en generel oplysning om test-setuppet. Jeg har ikke lige fremvist grafen, men jeg kan nå i grove træk præcist samme resultat med to helt forskellige subwoofere. Jeg forstår med andre ord ligesom Jonas slet ikke din fokusering på at påvise at to identiske subwoofere nu rent faktisk også spiller nøjagtigt ens (hvilket de stensikkert ikke gør, men ens nok i den specifikke sammenhæng til at det er ligegyldigt).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 14:10
Kandersen skrev:
Jonas_h skrev:
Din 4'er anser jeg som værende en joke :) |
Det kan vi godt kalde det, eller flueknepperi. Men jeg vil nu engang vove at påstå, at der er en forskel i længden. Uanset om den er vanvittig lille, så er der nogle faktorer som spiller ind, som selv ikke jeg eller du kan ændre på. Ohms lov er et godt udgangspunkt. |
Du må meget gerne benytte Ohms lov til at regne lidt på hvor meget forskel 2 vs 10 meters RCA kabel har på tidsforsinkelsen mellem de to subwoofere. Dét regnestykke vil jeg gerne se. Gerne holdt op imod hvad der sker hvis jeg flytter den ene subwoofer en centimeter.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 14:48
Otto J skrev:
Kim - Vi snakker simpelthen så meget forbi hinanden at jeg ikke ved hvor jeg skal starte. |
Jeg tror ikke vi snakker forbi hinanden. Men derimod hensigten med det jeg skriver, går ligesom ikke helt ind.
Otto J skrev:
Du er i gang med at trække det op på et eller andet videnskabeligt, teoretisk niveau der intet har med min pointe at gøre. |
På visse punkter kan du have ret i ovenstående. Men det skal ses ud fra, at du tester og viser en graf, der påviser, at 2 subs er bedre end 1. Jeg stiller mig ikke tvivlende ved dette postulat. Men måden det er påvist på mener jeg ikke sikre, at der kan være omstændigheder i det, som ikke er forsøgt udelukket, som kan have betydning for resultatet. Specielt den markante forskel der er i 1 vs 2 subs i din graf.
Det var ikke et forsøg på at trække det her ekstremt ud, udover "jeg kom til" at nævne det med kabel længden, som ganske rigtig ER meget langt ude. bla. fordi vi formoder, at du ikke har brugt ekstreme forskelle, blot for at opnå et resultat, og vi samtidig har en vis tiltro til, at du har styr på disse ting. Det har du ihvertfald tidligere give udtryk for.
Men helt seriøst! Noget så simpelt, som at sikre sig, at den ene sub ikke i sig selv kan være hele eller dele af årsagen til forskellen, det mener jeg ikke er en øvelse/test, som trækker det her ud i ekstremer. Det er muligvis bare mig, men jeg ville tro denne test havde taget omkring et par minutter. Så ville DET ihvertfald have været udelukket eller konstateret.
Du har sandsynligvis gjort det du altid gør. Griber to subs fra hylden/lageret/whatever med samme navn/model. Og deri ligger der så en tro på, at de er ens. Og jeg vil tro, at alle andre læsere her gør/tror præcis det samme. Men det udelukker ikke den risiko, sandsynligvis minimale risiko, der kan være i, at den ene sub (sub 2) kan have en afgørende betydning i sig selv, som ikke behøver at have noget med placeringen at gøre.
Det er sådan set alt hvad jeg siger.
Otto J skrev:
Kan der være små variationer fra apparat til apparat? Bestemt. Er det relevant for pointen? NEJ! |
Øhh jo. Men den del bliver vi aldrig enige i, før du forstår vigtigheden i at udelukke muligheder, man måske ikke lige regnede med.
Otto J skrev:
Jeg har såvidt jeg husker IKKE vist kurven for sub 2 alene, men den kurve er naturligvis meget forskellig fra både kurven for sub 1, og den summerede kurve. |
Klart den vil være forskellig, ihvertfald i den placering den har, som afviger fra sub 1. Det var derfor jeg ville have set kurven for sub 2, testet alene på samme placering som sub 1.
Synes du, at det virker underligt, at udelukke faktorer, når man tester for at påvise et bestemt resultat? I min verden, der tager man det for givet, at selvfølgelig sikre vi, at andet (specielt det uventet) ikke påvirker resultatet.
Otto J skrev:
Dette er ikke et forsøg på at finde frem til årsagen til at der sker dét der sker. Den årsag er allerede kendt. Jeg er ved at DEMONSTRERE at det sker. |
Okay. Nu har jeg i hvert fald givet udtryk for, hvorfor jeg mener der kan være usikkerheder i din test, som der ikke er taget højde for. Ikke at jeg er uenig med resultatet eller postulatet om 2 subs er bedre end 1, men metoden der er brugt i dette tilfælde har nogle svagheder. Hvorvidt disse svagheder er væsentlige for dit resultat eller ej, det er op til folk selv at afgøre.
Jeg orker ikke trække den længere. Deri har jeg tilpas nok viden om de her ting, til at tilfredsstille mig selv
------------- Mvh
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 15:11
Otto J skrev:
Du må meget gerne benytte Ohms lov til at regne lidt på hvor meget forskel 2 vs 10 meters RCA kabel har på tidsforsinkelsen mellem de to subwoofere. |
Det behøver jeg ikke Otto. Vi begge ved, at den forskel praktisk talt ikke er der i 2m vs 10m kabel.
Men min pointe med, at der er faktorer, der ikke er nævnt noget om, som måske kan påvirke resultatet, den gik ikke ind. Og det er der så ikke noget at gøre ved.
------------- Mvh
|
Skrevet af: MaXer
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 15:30
Otto J skrev:
Kandersen skrev:
Hvis ikke du har en graf, der UDELUKKER, at det ikke er sub 2 i sig selv, der er forskellig. Så vil jeg til enhver tid sætte tvivl ved det faktum! Du mangler referencen her! |
Jeg bliver alligevel nødt til at tage fat i dén her specifikt: Forklar mig venligst hvorfor du "til enhver tid vil sætte tvivl ved det faktum" at to identiske subwoofere måler ens? Forklar mig dernæst hvorfor det har nogen som helst relevans for pointen med grafen?
Det er slet ikke RELEVANT at subwooferne er ens. Det er bare en generel oplysning om test-setuppet. Jeg har ikke lige fremvist grafen, men jeg kan nå i grove træk præcist samme resultat med to helt forskellige subwoofere. Jeg forstår med andre ord ligesom Jonas slet ikke din fokusering på at påvise at to identiske subwoofere nu rent faktisk også spiller nøjagtigt ens (hvilket de stensikkert ikke gør, men ens nok i den specifikke sammenhæng til at det er ligegyldigt).
|
Jeg vil ikke blande mig i selve diskussionen, det ved jeg simpelthen ikke nok om det til, men tror I snakker forbi hinanden her. Jeg tror ikke Kandersen vil se 2-sub-grafen for at se at subwooferne er ens. Det, han er ude efter er, om den forbedring der ses i 2-subs+bag faktisk er en forbedring der kommer simpelthen ved at have de to subs i fronten.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41328" rel="nofollow - Bio á la MaX
Tæller nu film i K!
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 17:36
Der er IKKE to subs i fronten. En sub foran, en sub bagi.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 17:42
Kandersen: jeg synes altså at det er skåret ud i pap - der er ikke andre variabler end at der er tilføjet en sub. Alt andet er ens.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: dpny
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 18:08
Otto Uanset at jeg ikke er et sekund i tvivl at at det du viser er rigtigt og at alt er skåret ud i pap, så vil jeg gerne medgive Kandersen mindst een ting, uden at det skal gøres til en naturvidenskabelig afhandling: Det kunne have været interessant for dem som ikke helt fanger pointen i at "to dårlige resultater" kan summeres "til et godt", at se de tre målinger samlet i een post: Altså. Sub1 for sig, sub2 for sig og sidst sub1 + sub2.
|
Skrevet den: 13-September-2013 kl. 22:51
Helt enig, det kunne være interessant, og det kunne mange andre ting også. Nu valgte jeg en specifik pointe.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 19:39
Otto J skrev:
Kandersen: jeg synes altså at det er skåret ud i pap - der er ikke andre variabler end at der er tilføjet en sub. Alt andet er ens. |
Den har jeg fanget, Otto.
Hvad du derimod ikke helt forstod var, at din graf for begge subs samtidig, der kan du ikke konkludere, at ændringen skyldes begge subs samtidig, og ikke sub 2 alene. Du har ihvertfald ikke afvist den risiko/mulighed, ved at have en graf for sub 2 alene, ligesom du har med sub 1.
Set fra mit synspunkt, så tog du det for givet, fordi de to subs er (burde være) ens.
Jeg synes jeg forsøgte at argumentere for, hvorfor man burde udelukke risikoen for andet/anden årsag, som man måske ikke lige forventede. Det fandt du så ikke nødvendigt. Og længere er den sådan set ikke. Når andre herinde tilsyneladende synes det er i orden på den måde, så er det fint med mig.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 19:50
Kandersen... Er du enig eller uenig i teorien om, at flere subs kan give en stor forbedring ift. At smoothe response i et og flere sæder? Jeg mindes du har skrevet at du er enig Dvs du er altså ikke i tvivl om, at det kan give en forbedring ala den graf Otto viser. Ja eller nej? Hvis ja, hvorfor bliver du dog ved med at køre i, at det bør verificeres at forbedringen ikke er grundet en defekt sub? Grafen bekræfter jo den teori du selv tror på?
Hvordan gør du egentligt når du køber udstyr? Får du butikken til at stille 5 eksemplarer af samme komponent op, så du kan sammenligne dem alle og se om der er en variation?
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 20:00
En "videnskabelig" undersøgelse kan ikke konkludere, at to subs er bedre end en, når der ikke er foretaget individuelle målinger på subs. I dette tilfælde kan det jo være, at sub to måler bedre end sub et.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 20:13
JeTex skrev:
En "videnskabelig" undersøgelse kan ikke konkludere, at to subs er bedre end en, når der ikke er foretaget individuelle målinger på subs. I dette tilfælde kan det jo være, at sub to måler bedre end sub et.
| Jamen dette er jo ikke en videnskabelig undersøgelse? Der er lavet hundredevis af videnskabelige undersøgelser som fortæller, at to subs kan gøre underværker ift. sub-response i mindre rum. Størstedelen af folk på danske forums læser ikke disse videnskabelige tests og tror, at flere subs er ligegyldige "for de har mere end rigeligt bas med én". Nu er der endelig én som viser det på en måde alle kan forstå. Hvis man som KAndersen så ikke kan gennemskue budskabet, så må man jo enten råbe op herinde (selvom det fra start blev sagt at det ikke skulle læses som en videnskabelig test), man må prøve det selv derhjemme eller man må finde de artikler som går videnskabeligt til værks. Sjovt nok viser disse artikler samme resultater som denne ikke-videnskabelige test, så når man har læst dem, kan man tænke lidt over hvor meget man bør gå op i fejlkilder til et ikke-videnskabeligt forsøg som bekræfter resultaterne i de videnskabelige.
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 22:15
Jonas_h skrev:
Kandersen... Er du enig eller uenig i teorien om, at flere subs kan give en stor forbedring ift. At smoothe response i et og flere sæder? Jeg mindes du har skrevet at du er enig Dvs du er altså ikke i tvivl om, at det kan give en forbedring ala den graf Otto viser. Ja eller nej? Hvis ja, hvorfor bliver du dog ved med at køre i, at det bør verificeres at forbedringen ikke er grundet en defekt sub? Grafen bekræfter jo den teori du selv tror på? |
Fordi der er tale om en såkaldt test, der skulle bekræfte en teori. Men metoden der benyttes afkræfter ikke, at teorien kan være forkert. Ergo er du i en temmelig usikker situation, mht. hvorvidt teorien er korrekt eller ej.
Jonas_h skrev:
Hvordan gør du egentligt når du køber udstyr? Får du butikken til at stille 5 eksemplarer af samme komponent op, så du kan sammenligne dem alle og se om der er en variation? |
Nu er der ikke tale om at købe udstyr. Men en test, som Otto selv har valgt at ville lave. Jeg påpegede en usikkerhed i hans testmetode. Hvis jeg skulle købe udstyr ud fra et specifikt resultat som denne test skulle påvise. Ja! så havde jeg som minimum testet begge subs individuelt, for at have mine referencer på plads. Otto, du (og sikkert også en hulens masse andre) synes ikke det er nødvendigt. Sådan er vi så forskellige.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 22:15
JeTex skrev:
|
Bingo!!
------------- Mvh
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 23:07
Der er foretaget måling af sub to alene. Jeg prøver at grave dem frem (ligger i en backup efter at jeg har geninstalleret Windows igen-igen...) jeg valgte ikke at vise den da jeg ikke mente det var relevant. Det tog jeg måske fejl i. Jeg mener dog godt jeg kan forsvare at sige at hvis det bare var en perfekt målende sub to der overdøvede sub et, så ville niveauet jo være steget. Derfor mener jeg altså pointen træder fint igennem.
Udstrækningen nedad kommer dog 100% fra sub 2.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 23:11
Jonas_h skrev:
Jamen dette er jo ikke en videnskabelig undersøgelse? |
Nu ved jeg ikke, hvor meget der skal til, før du mener en test er en videnskabelig undersøgelse.
I det konkret tilfælde drejer det sig om, at have styr på sub 2. Dvs. teste den som sub 1 blev testet. Det kunne sandsynligvis have været gjort på ganske få minutter. Hvis du mener, at det dermed ville ændre denne ikke-videnskabelige undersøgelse til en videnskabelig undersøgelse, så er det din mening. Og den har du lov at have. Men det får ikke mig til at sige, ud fra Otto´s ikke-videnskabelig undersøgelse, at teorien påvist!
Jeg kan gå med til, at teorien er påvist med visse forbehold. Og et af dem er, efter min mening, af den alvorlige slags. Ikke fordi muligheden er stor. Men fordi, det ville have krævet så lidt at udelukke den mulighed. Sådan er vi så forskellige.
Jeg er ragende ligeglad med andre undersøgelser, uanset om det er af væsentlige mere videnskabelige karakter. De er slet ikke relevante for Otto´s ikke-videnskabelige undersøgelse. Jeg har argumenteret for, at der er en usikkerhed i Otto´s ikke-videnskabelige undersøgelse, som kunne have været elimineret ganske simpelt. Og derfor synes jeg, at den burde have været det. Thats it! Mere simpelt kan det ikke skrives.
Et eller andet sted troede jeg måske også, at der var en personlig interesse i at gøre det så præcist som muligt, når nu det er forholdsvist simpelt. Normalvis opfatter jeg da også Otto som et rimeligt grundigt menneske, der plejer at tage højde for det meste. Jeg havde nok for høje forventninger til Otto, i dette tilfælde. Det beklager jeg.
Men jeg kan ikke lade være med at undre mig over udviklingen i debatten. Det virker som om, at jeg har trådt i på et ømtåligt sted, hvor der ikke rigtig argumenteres for, hvorfor denne usikkerhed ikke er elimineret, men man (nogen) derimod hellere vil snakke om den person, som der påpegede det.
Prøv noget nyt - argumenter for, hvorfor sub 2 ikke skulle have været testet. Bak det evt. op med nogle af de såkaldt videnskabelige undersøgelser du har læst. Henvis gerne direkte til afsnit, så jeg ikke skal sidde og hagle flere sider igennem, for at finde et argument, der måske slet ikke er der.
Så kan vi ligesom komme videre her.
Men hvis argumentet er, at man (nogen) har vurderet, at det ikke var/skulle være en videnskabelig undersøgelse, og derfor ikke nødvendigt at teste sub 2. Så undlad venligst at henvise til nogen som helst undersøgelser, for så er det din/Otto´s/whatever egen holdning, og nada andet.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 23:21
Kim - jeg har nok lavet 100 målinger i det pågældende setup. Jeg skulle jo begrænse det for at gøre det spiseligt for den gennemsnitlige læser. Vi kan blive ved med at finde ting der kunne være interessante at tage med, men så ville pointen med en simoel demonstration af at to subs er bedre end én jo blive begravet. Hvis det ikke er godt nok for dig, så er det bare ærgrerligt. Lav din egen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 23:26
Otto J skrev:
Jeg mener dog godt jeg kan forsvare at sige at hvis det bare var en perfekt målende sub to der overdøvede sub et, så ville niveauet jo være steget. Derfor mener jeg altså pointen træder fint igennem. |
Hmm, nu begynder du netop at argumentere for, hvorfor sub 2 testen ikke var med, bedst som jeg skrev, at jeg synes denne debat har udviklet sig mere til at handle om mig, og min mening, end om den manglende test af sub 2. Så fik du lige spoleret den del af mit indlæg
Anyway, så er jeg nødt til at spørge til dit argument, blot så jeg forstår hvad du mener. Hvilket niveau er det du mener, der ville være steget. Db? Den ser jeg da netop som værende steget.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 23:27
Otto J skrev:
Kim - jeg har nok lavet 100 målinger i det pågældende setup. Jeg skulle jo begrænse det for at gøre det spiseligt for den gennemsnitlige læser. Vi kan blive ved med at finde ting der kunne være interessante at tage med, men så ville pointen med en simoel demonstration af at to subs er bedre end én jo blive begravet. Hvis det ikke er godt nok for dig, så er det bare ærgrerligt. Lav din egen. |
Ok
------------- Mvh
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 23:31
Jeg læste lige side et igen, og nu tror jeg at jeg ved hvad misforståelsen kommer af: jeg skriver at jeg ikke har lavet en graf for sub to alene. Det må have været fordi jeg ikke gemte en af dem jeg lavede, eller fordi jeg ikke målte med lige nøjagtigt de indstillinger. Men svaret ligger stadig mellem linierne: Sub 1 er den bedst mulige placering i rummet for én sub. Ergo er sub to alene ringere end dét.
Hvis det er min egen udtalelse om den manglende sub to måling der har skabt forvirringen, så beklager jeg.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 23:35
Fra 28-45 Hz (ca) er niveauet faldet med to subs. Det kunne ikke lade sig gøre hvis det bare skulle være sub to der overdøvede sub 1. Derudover er jeg ikke enig i at niveauet generelt er steget, i hvert fald slet ikke nok til at det kunne overdøve udsvingende. Derfor mener jeg stadig at din teori på det punkt ikke hænger sammen, og at min præsentation af fænomenet holder vand.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 23:56
Otto J skrev:
Fra 28-45 Hz (ca) er niveauet faldet med to subs. Det kunne ikke lade sig gøre hvis det bare skulle være sub to der overdøvede sub 1. Derudover er jeg ikke enig i at niveauet generelt er steget, i hvert fald slet ikke nok til at det kunne overdøve udsvingende. Derfor mener jeg stadig at din teori på det punkt ikke hænger sammen, og at min præsentation af fænomenet holder vand. |
Otto, bare glem det. Det føre ingen vegne at debattere sådan.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 23:57
Skrevet den: 16-September-2013 kl. 08:48
Otto J skrev:
Eh? |
Det er formålsløst at debattere på denne måde.
Jeg giver udtryk for, at jeg synes det generelle niveau er steget. Du peger på eet punkt, hvor niveauet er faldet.
Nu gider jeg ikke tæske langhalm på dette, da jeg ikke har tallene, men kun de grafer du har valgt at fremvise. Så derfor har jeg forsøgt at danne mig et samlet overblik. Der synes jeg, at det generelle niveau er steget. Se f.eks på området fra 15Hz - ca. 28Hz, der er niveauet væsentligt højere. Og igen fra ca. 58Hz til ca. 95Hz.
Faktisk er det disse områder, fordi de er så markante,, som jeg har fokuseret på i forbindelse med mine forsøg på at argumentere for, at udelukke muligheden for, at sub 2 er væsentlig anderledes end sub 1, og/eller at det skyldes placeringen af sub 2. Disse ting kan kun besvares, hvis subsene testes individuelt på begge placeringer. Indtil da, så er det muligheder, der kan være årsag til resultat. Det er ikke bare en påstand. Det er et konkrete og reelle faktum, der er relevante, ihvertfald indtil een eller anden påviser og afviser, at det er forkert. Og det er præcis den del der mangler!
Derfor ER det, i min verden, yderst relevante målinger for det samlet resultat, hvis man skal argumentere for, at 2 subs er bedre end 1. Ellers har du blot taget årsagen for givet, fordi du har fået et resultat, som du på forhånd forventede at få.
Nu kan jeg simpelthen ikke skære dette mere ud i pap.
Jeg kan leve med, at du og åbenbart også andre herinde finder din test og konklusion helt i orden. Du behøver ikke tilfredsstille mig eller få min accept af metoden du har benyttet. Resultatet du har opnået er forventet, også fra min side. Men indtil det er testet korrekt, (og så kan i kalde det for for videnskabeligt), så sætter jeg spørgsmålstegn ved årsagen, og dermed din konklusion, da jeg ikke bare kan tage den for givet, som andre tilsyneladende lever fint med.
Og så er den ikke længere.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 16-September-2013 kl. 09:56
Fint med mig. Men en væsentlig detalje. Jeg har aldrig sagt sub 2 alene måler ligesom sub 1 alene. Du lader til at hænge dig meget i at dét ikke kan udelukkes, men jeg har netop IKKE udelukket det.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 16-September-2013 kl. 09:57
Uddybning: på samme placering måler de ens, på de benyttede placeringer måler de bestemt ikke ens.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 16-September-2013 kl. 11:51
Kandersen skrev:
Men indtil det er testet korrekt, (og så kan i kalde det for for videnskabeligt), så sætter jeg spørgsmålstegn ved årsagen, og dermed din konklusion, da jeg ikke bare kan tage den for givet, som andre tilsyneladende lever fint med.
|
Jeg tager iøvrigt ikke årsagen for givet. Årsagen findes i de links Jonas har givet dig, som du nægter at tage med i overvejelserne. Du kan da ikke bare udbede dig en forklaring, og når du så får den, forkaste den og så sige at jeg mangler at levere forklaringer. Det er sgu dig der har en mærkværdig måde at debattere på. Herunder også at lave en masse palaver ud af at kabellængden er SÅÅÅ vigtig, og når jeg så beder dig uddybe dét, så er den pludselig ikke vigtig længere. Det er sgu dig der mangler at føre beviser for påstande her.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 16-September-2013 kl. 15:29
Otto J skrev:
Kandersen skrev:
Men indtil det er testet korrekt, (og så kan i kalde det for for videnskabeligt), så sætter jeg spørgsmålstegn ved årsagen, og dermed din konklusion, da jeg ikke bare kan tage den for givet, som andre tilsyneladende lever fint med.
|
Jeg tager iøvrigt ikke årsagen for givet. Årsagen findes i de links Jonas har givet dig, som du nægter at tage med i overvejelserne. Du kan da ikke bare udbede dig en forklaring, og når du så får den, forkaste den og så sige at jeg mangler at levere forklaringer. Det er sgu dig der har en mærkværdig måde at debattere på. Herunder også at lave en masse palaver ud af at kabellængden er SÅÅÅ vigtig, og når jeg så beder dig uddybe dét, så er den pludselig ikke vigtig længere. Det er sgu dig der mangler at føre beviser for påstande her. |
1. Min mening er klar og tydelig, at du ikke har styr på dine referencer i den metode du har brugt og dokumenteret, til at kunne komme med den konklusion du kommer med.
2. Jeg har argumenteret for, hvorfor jeg mener det. Jeg har bedt om dokumentation, da jeg kun har din graf fra side 1.
3. Kabellængder var slet ikke nævnt fra din side, hvorfor jeg meget bevidst påpege den simple del. Den er muligvis af meget uvæsentlig betydning. Men det er ikke desto mindre en reference. Modtagerne af dit resultat kan ikke vide, om du har brugt 2m kabel til den ene, og 2km til den anden. Det skal man åbenbart selv tænke sig til. Eller bliver det også for videnskabeligt så?
4. I og med det er din test metode, som jeg stiller spørgsmålstegn ved, og deraf din konklusion, så nytter det ikke noget at henvise til andre såkaldt undersøgelser. De fortæller sandsynligvis nada om, hvordan du har testet. Og jeg forventer ikke, at de har brugt samme metode, for så er de mindst lige så galt på den.
Har du i din test og graf gjort rede for, at det ikke kan være:
1) Sub 2 alene. 2) Placeringen af sub 2. eller 3) En kombination af ovenstående.
Som er årsagen til resultat i den samlet graf? (Simpelt ja/nej spørgsmål).
Og i tilfælde af svaret ja. På hvad måde mener du, at du har gjort rede for dette?
Du har forsøgt at argumentere for, hvorfor du ikke mener det kan være sub 2 alene, da du ville forvente et generelt højere niveau. Det er din egen, og sandsynligvis forventet holdning. Men den er netop ikke dokumenteret i din test. Når jeg ser graf for begge subs samlet, så ser jeg netop et generelt højere niveau. Det afviser du der er tale om. Ergo kan vi to ikke engang blive enige om, hvordan din graf skal læses. Men det er også nemmere for dig, når du har tallene. Jeg har kun grafen.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 16-September-2013 kl. 15:32
Otto J skrev:
Fint med mig. Men en væsentlig detalje. Jeg har aldrig sagt sub 2 alene måler ligesom sub 1 alene. Du lader til at hænge dig meget i at dét ikke kan udelukkes, men jeg har netop IKKE udelukket det. |
Øhh, hvis jeg læser ovenstående som det står skrevet, så udelukker du nu ikke, at det kan være sub 2 alene, der kan give det forbedret resultat? Og i så fald afviser du dermed heller ikke ikke, at din test også kan vise, at to subs ikke er bedre end een.
Nu forstår jeg da slet ingenting.
Eller skal dette svar læses sammen med den efterfølgende uddybning? I såfald har jeg ikke på noget tidspunkt forventet, at sub 2 skulle være ens med sub 1. Jeg ønsker kun at vide, hvordan de hver i sær opfører sig på de to placeringer, så man NETOP kan udelukke, at det ikke kan være den ene sub der giver det forbedret resultat.
------------- Mvh
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 16-September-2013 kl. 15:39
Kandersen skrev:
1) Sub 2 alene. 2) Placeringen af sub 2. eller 3) En kombination af ovenstående. |
Øh, har han ikke svaret på det allerede?
Sub 1 er den bedst mulige placering i rummet for én sub. Ergo er sub to alene ringere end dét. |
|
Skrevet den: 16-September-2013 kl. 15:59
"Nu forstår jeg da slet ingenting"
Lige præcis.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 16-September-2013 kl. 16:52
Har målinger konkluderet, at sub 1 er bedst muligt placeret? Og dermed vil sub 2 være sekundært/dårligere placeret, hvilket en måling kunne underbygge. Tænk hvis sub 2 var bedst placeret, stik imod ens forventning.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 16-September-2013 kl. 17:46
Jeg lukker diskussionen om de konkrete målinger her. Folk vil gerne debattere noget konkret som målingerne her ikke er egnede til, og som ikke var trådens formål. Det er helt fair, men det er ikke fair at skyde mig ned for ikke at have målt noget andet end det jeg valgte at demonstrere. Jeg har ikke gemt information nok til de enkelte målinger til at stå inde for at der ikke er andre variabler i mine "sub 2" målinger, da jeg ikke havde det formål i tankerne da jeg lavede dem. Når jeg er færdig med en mindre ombygning af rummet, så vil jeg meget gerne lave et helt nyt sæt målinger ud fra at påvise at to forskellige kurver lagt sammen kan blive til én kurve der er nedre end de to hver for sig.
Med det sagt, så er sub 2 både målbart og hørbart ringere end to subs. Jeg har aldrig sagt at det var en videnskabelig test og derfor anerkender jeg ikke udelukkelsen af den subjektive del af testen. Sub 2 alene er subjektivt MEGET ringere end sub 1 alene. Om kurven er ringere er svært at sige, da der er fordele og ulemper mellem dem, og hvordan dømmer vi så om hvad der er bedst?
Kan man ikke bruge mine subjektive meninger til noget, så kan man som sagt enten vente til jeg laver nogle flere målinger, eller lave sine egne. At to subs hver for sig kan være dårligere end sammen, det er påvist i førimtalte links, men jeg laver da gerne et forsøg der bekræfter det hvis nogen mener mit udsagn er vægtigere end Toole's, Devabtier's etc. Det gør jeg bestemt ikke selv, men fred være med det.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 16-September-2013 kl. 23:05
Mener også at det er vigtigt at du ikke bruger kabler som har over 1.9 km i difference. Nåh - okay. Subberne står simpelhen i samme rum. Så behøver du jo ikke så lange kabler .
|
Skrevet den: 17-September-2013 kl. 11:08
lunddal skrev:
Kandersen skrev:
1) Sub 2 alene. 2) Placeringen af sub 2. eller 3) En kombination af ovenstående. |
Øh, har han ikke svaret på det allerede?
Sub 1 er den bedst mulige placering i rummet for én sub. Ergo er sub to alene ringere end dét. |
|
Lunddal, hvor gerne jeg end så, at man "bare" kan udelukke på den måde, så er der igen tale om, at man tager noget for givet herover. Jeg er enig så langt, at den første placering, må vi formode er den bedst mulige, ellers går det jo helt galt. Men som jeg læser, hvordan placeringen af sub 2 er blevet testet, så læser jeg det som, at man har prøvet sig frem til, hvor den står bedst samtidig med den anden. Om jeg har misforstået den del eller simpelthen har misset det, det skal jeg efterhånden ikke kunne sige.
Af hvad jeg synes der mangler, så kan det kort og godt skæres ned til: 1. Er de to sub ens, opfører de sig som forventet. Dette kunne man teste, ved at lade sub 2 gå ind i samme placering som sub 1, og derefter lave en måling. Er subsene ens i mærke/model, så vil graferne sandsynligvis være rimelig ens. Dette er et forventet resultat. Men for at have styr på referencerne, og udelukke, at der ikke er noget, som man måske ikke lige regnede med, så er den test nødvendig, efter min mening. Man kan godt tage chancen, men så må man også erkende, at det er det man har gjort, og dermed åbnet op for, at der er en lille risiko for, at årsagen eller noget af den skal findes et andet sted.
2. Placeringen af sub2 er, som jeg læser det, fundet samtidig med at sub 1 spiller. Men for at udelukke at det ikke er selve placeringen af sub 2 OG sub 2 i kombination, så er man nødt til på et eller andet tidspunkt at bytte rundt på dem. Og endnu bedre, lave en måling af sub 2 alene i placeringen. På den måde får man styr på den reference, og udelukke at kombinationen, og/eller placeringen ikke er det der modstrider konklusionen, (2 subs er bedre end 1).
De her test kræver helt seriøst ikke den store videnskab, hvorfor jeg har ualmindeligt svært ved at se, at det skulle være et argument for, at ikke gøre det. Jeg vil tro det kunne gøres på ganske få minutter, i og med at placeringerne allerede er kendt på forhånd, og den øvelse vil jeg omvendt tro, er det som har taget længst tid i hele testen. Jeg kan acceptere, at man ikke lige har tænkt over den del. Det er helt i orden. Men at man ligefrem forsøger at argumentere sig ud af det, i noget der nærmest ligner desperate forsøg, bla. når man forsøger argumentere med graden af videnskabelighed, og links til andre undersøgelser, der på ingen som helst måde omhandler den her test metode, som er det der stilles spørgsmålstegn ved. Så går den her debat hen og bliver en debat der mest af alt handler om personlig stædighed og manglende evne eller vilje til at ville erkende. Og det er resultatet og budskabet bestemt ikke tjent med.
Jeg kan leve med det hele også de, i følge mig, manglende udelukkelser. Det eneste der sker er, at jeg ikke køber denne test, uden forbehold. Andre må gøre op med dem selv, hvordan de så har det med testen.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 17-September-2013 kl. 11:11
Otto J skrev:
Kan man ikke bruge mine subjektive meninger til noget, så kan man som sagt enten vente til jeg laver nogle flere målinger, eller lave sine egne. |
Det kunne jeg godt, hvis jeg fra start var klar over, at det blot handlede om dine subjektive meninger. Så havde denne her debat nok også set noget anderledes ud.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 17-September-2013 kl. 11:31
p.las skrev:
Mener også at det er vigtigt at du ikke bruger kabler som har over 1.9 km i difference. Nåh - okay. Subberne står simpelhen i samme rum. Så behøver du jo ikke så lange kabler . |
Man kunne også forsøge at forstå budskabet. (hint!)
Men helt konkret, så handler en test som denne ikke om, hvad man "behøver", for nu at bruge din egen formulering. Hvis man skal lave en test efter behov, så kan testerens behov vise sig at være af en nogen anden kaliber, end man forventede. Derfor bør begreber som "behov/behøver" udelukkes, eller i det mindste minimeres.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 17-September-2013 kl. 11:51
Kandersen skrev:
|
Det er vi flere der, ret forgæves, forsøger på. Forklar mig hvilken relevans det har at der er forskel på 2 meter og 2 kilometer kabel, når ethvert selvstændigt tænkende individ kan regne ud at der nok ikke er brugt meget over 10 meter i et rum på mindre end 5x5 meter. Dét budskab vil jeg da gerne forstå.
Jeg har svært ved at tage dine indvendinger seriøst, blandt andet på dén baggrund, og uanset hvor meget jeg forsøger, så forstår jeg ikke hvorfor du vil mudre debatten til med den slags pladder.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-September-2013 kl. 12:34
Otto J skrev:
Kandersen skrev:
|
Det er vi flere der, ret forgæves, forsøger på. Forklar mig hvilken relevans det har at der er forskel på 2 meter og 2 kilometer kabel, når ethvert selvstændigt tænkende individ kan regne ud at der nok ikke er brugt meget over 10 meter i et rum på mindre end 5x5 meter. Dét budskab vil jeg da gerne forstå. |
Budskabet var forsøgt skrevet i sammenhæng med, at der var nogle ting som der ikke var gjort rede for, deriblandt kabellængder. Jeg skrev endda allerede fra start, at det var langt ude, og sandsyndligvis uden betydning for den pågældende test. Alligevel forventer du og andre åbenbart, at der skulle have været et dybere budskab med det, så dybt, at det var værd at hænge sig i.
Det er en formålsløs debat omkring kabellængde, når budskabet/meningen fra start ikke ramte.
Otto J skrev:
Jeg har svært ved at tage dine indvendinger seriøst, blandt andet på dén baggrund, og uanset hvor meget jeg forsøger, så forstår jeg ikke hvorfor du vil mudre debatten til med den slags pladder. |
Det tog dig vel omkring 20 sekunder at skrive kabellængderne. Og alligevel skulle jeg omvendt høre på, at testen ville blive for videnskabelig. Og så er det mig der skulle stå for pladder. Underlig måde at se det på.
Det er fair nok du ikke vil tage mine indvendinger seriøst. Det afgøre du helt selv. Og baseret på det du skriver herover, så er det nok også bedst sådan.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 17-September-2013 kl. 13:02
Der er ikke gjort rede for kabellængden fordi det er IRRELEVANT, hvilket du selv har bekræftet.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-September-2013 kl. 13:06
Kandersen skrev:
|
Meget sjovt at læse ovenstående fra dig :) Der er jo ingen der er i tvivl om hvad du mener og ikke giver dig ret i, at det du nævner er potentielle fejlkilder til forsøget (du kalder det referencer). For det er da klart noget der kunne gå ind og give et misvisende resultat.
Men... som jeg forstår indlægget, Otto må rette mig hvis jeg tager fejl, så er budskabet for det første at oplyse folk om, at flere subs ikke primært er til for at få "mere bas". Det er der mange der tror, og størstedelen nægter at tro på det selvom de får det af vide og forbliver ved deres "jeg har rigeligt med bas". Netop pga. denne fornægtelse, styrkes budskabet ved at vedhæfte en måling som viser hvor meget man kan forbedre resultatet ved blot at smide en ekstra subwoofer og ikke gøre andet end at level matche dem. Dem der førhen har sagt "jaja, jeg tror ikke på det" vil nu måske tænke en ekstra gang over om der virkelig er noget om det.
Men lad os sige du har ret og at sub 2 vitterligt måler fuldstændig anderledes end sub 1 og forbedringen udelukkende skyldes at sub 2 blot er bedre. (Lad os også bare smide ind, at der er brugt 5km kabel til sub 1 for virkelig at shake things up!). Så svar mig på følgende: Gør det budskabet omkring fordelene ved brug af flere subs fremfor en enkelt mindre værd?
|
Skrevet den: 17-September-2013 kl. 13:14
Kandersen skrev:
Men helt konkret, så handler en test som denne ikke om, hvad man "behøver", for nu at bruge din egen formulering. Hvis man skal lave en test efter behov, så kan testerens behov vise sig at være af en nogen anden kaliber, end man forventede. Derfor bør begreber som "behov/behøver" udelukkes, eller i det mindste minimeres.
|
Dette afsnit fortæller mig at du ikke interesserer dig en bjælde for at forstå den pointe jeg forsøgte at fremføre, men kun for at ordkløve. EOD!
EDIT: Nu skriver jeg det her for ikke at undergrave meningen: Tillykke, du får det sidste ord i denne sag. Det lader til at være det det drejer sig om.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-September-2013 kl. 15:19
Jonas_h skrev:
Kandersen skrev:
|
Meget sjovt at læse ovenstående fra dig :) Der er jo ingen der er i tvivl om hvad du mener og ikke giver dig ret i, at det du nævner er potentielle fejlkilder til forsøget (du kalder det referencer). For det er da klart noget der kunne gå ind og give et misvisende resultat. |
Så langt så godt.
Jonas_h skrev:
Men... som jeg forstår indlægget, Otto må rette mig hvis jeg tager fejl, så er budskabet for det første at oplyse folk om, at flere subs ikke primært er til for at få "mere bas". Det er der mange der tror, og størstedelen nægter at tro på det selvom de får det af vide og forbliver ved deres "jeg har rigeligt med bas". Netop pga. denne fornægtelse, styrkes budskabet ved at vedhæfte en måling som viser hvor meget man kan forbedre resultatet ved blot at smide en ekstra subwoofer og ikke gøre andet end at level matche dem. Dem der førhen har sagt "jaja, jeg tror ikke på det" vil nu måske tænke en ekstra gang over om der virkelig er noget om det. |
Otto´s budskab har jeg læst plain and simple som "2 subs er bedre end 1", på de områder han har målt dem i. Ikke bedre bas, men derimod bedre frekvens gang. Det er påvist vha. grafer og Otto´s subjektive vurdering. Det er det udgangspunkt jeg er gået ud fra, og taget hans graf fra side 1 i debatten.
Jonas_h skrev:
Men lad os sige du har ret og at sub 2 vitterligt måler fuldstændig anderledes end sub 1 og forbedringen udelukkende skyldes at sub 2 blot er bedre. (Lad os også bare smide ind, at der er brugt 5km kabel til sub 1 for virkelig at shake things up!). Så svar mig på følgende: Gør det budskabet omkring fordelene ved brug af flere subs fremfor en enkelt mindre værd? |
Øhh, er det en joke? I aller højeste grad ændre det da ved budskabet, om ikke andet så i den specifikke test, som ligesom er den jeg har forsøgt at forholde mig til.
For at påvise at to er bedre end een, så er du nødt til at udelukke, at een ikke kan give samme resultat. Ellers giver budskabet da ingen mening. Jeg forstår helt seriøst ikke hvor du vil hen med ovenstående? (Eller så håber jeg, at meningen er helt anderledes, end jeg læser det). Du kan også omvendt fortælle mig, hvordan du opfatter budskabet som en fordel med to subs, hvis du ikke kan afvise, at samme resultat/fordel kan klares med en sub.
Det kræver en vis form for uddybning af ordet "fordel". I denne hensende, tror jeg ikke jeg læser ordet "fordel", på samme måde som dig. Men jeg er villig til at lade det komme an på en prøve.
Otto har delvist påvist budskabet. Jeg har påpeget den del der, for mig at se, mangler i at gå fra delvist til fuldt.
Jeg kan kun tale for mig selv, og hvad jeg mener der som minimum skal/burde tages højde for, når man laver sådan en test og kommer med sådan en konklusion. Hvorvidt du, Otto eller andre synes det er for meget at bede om, det ændre da ikke ved muligheden/risikoen for, at konklusionen, for mig at se, kan være forkert (2 subs bedre end 1).
Det handlede ikke om, at jeg skulle have ret. Det handlede om metoden der er benyttet, at få afvist de potentielle muligheder, som der ikke blev taget hensyn til i første omgang. Det ville have styrket budskabet væsentligt (2 subs bedre end 1). Og så ville du med fordel kunne have brugt ordet, fordel!
Alternativ handlede det om at erkende, at der er i metoden man har brugt, er ting man ikke har taget højde for, og deraf erkende at konklusionen kan være forkert.
Som jeg læser den her debat, så har man fra visse sider ikke være indstillet på noget af det. Og da slet ikke, når man begynder at argumentere ved at henvise til andre undersøgelser. Eller kalde det for for videnskabeligt. Nogen mener åbenbart at det er en gangbar metode til at teste for det resultat og nå frem til det budskab. Den mening må du/i hjertens gerne have. Min ærlige mening - Jeg er rystet. Men det skyldes mest af alt den måde debatten har udviklet sig på. Fra start gik jeg stille og roligt ud fra, at det var ting man ikke lige havde tænkt over. Nu er jeg nået frem til, at uanset hvad man/jeg havde sagt eller argumenteret med, så fastholdes metoden og konklusionen pga. personlig årsager og/eller stædighed. Det er også fint nok for mig, i hvert fald så længe jeg har kunnet bidrage med min mening.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 18-September-2013 kl. 15:19
Kandersen skrev:
Jonas_h skrev:
Men lad os sige du har ret og at sub 2 vitterligt måler fuldstændig anderledes end sub 1 og forbedringen udelukkende skyldes at sub 2 blot er bedre. (Lad os også bare smide ind, at der er brugt 5km kabel til sub 1 for virkelig at shake things up!). Så svar mig på følgende: Gør det budskabet omkring fordelene ved brug af flere subs fremfor en enkelt mindre værd? |
Øhh, er det en joke? I aller højeste grad ændre det da ved budskabet, om ikke andet så i den specifikke test, som ligesom er den jeg har forsøgt at forholde mig til.
|
Absolut ingen joke. Dit fokus på den specifikke test og de fejlkilder du har låst dig fast på, slører fuldstændig dit syn på selve budskabet.
Er du enig i, at flere subs giver bedre response i rummet (og hold denne test ude af tanken, da den bare forvirrer dig): Ja/Nej? Hvis nej: Læs op på emnet. Hvis ja: Er du enig i, at den graf Otto viser sagtens kunne være en forbedring man fik ved at benytte to subs fremfor én? Hvis nej: Læs op på emnet Hvis ja: Er du enig i, at det er en god ting at gøre folk opmærksomme på fordelen ved flere subs? Hvis nej: Så bliver folk jo aldrig klogere... Hvis ja: Er du enig i, at selvom Otto's test har fejlkilder, så ændrer den ikke på det faktum at flere subs forbedrer responsen? Hvis nej: Så må du meget gerne forklare hvordan en enkelt test kan ændre på noget der allerede er researchet og som bliver bakken op af fysikken. Hvis ja: Er du enig i, at når nu teorien underbygger at to subs er bedre end én, så vil man kunne forbedre responsen i Otto's rum ved at bruge to sub i stedet for én? Hvis nej: Hvis du svarer nej her, må du have svaret nej til at du tror på teorien. Hvis ja: Er du enig i, at hvis Otto havde verificeret at de to subs var identiske, så ville han også have fundet de positioner som gav en forbedring af responsen? Hvis nej: Så må du enten have meget lidt tiltro til Otto eller du har svaret nej til at teorien underbygger en forbedring i rummet.
Forklar mig hvor du ryger ind i et nej i ovenstående.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 17
Skrevet den: 18-September-2013 kl. 23:25
Uanset hvordan man vender og drejer det, vil det altid være en fordel med 2 subwoofere fremfor en.Det eneste negative ved 2 fremfor 1 er merprisen og evt pladsen, hvis man bor meget småt
|
|