Print side | Luk vindue

Betalingsmedier

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Generelt
Forumbeskrivelse: Nyt på forummet. Forslag til forbedringer o.lign.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125212
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 21:19

Emne: Betalingsmedier
Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Emne: Betalingsmedier
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 20:08
Jeg kan selv lide ikke at blive låst fast til et bestemt medie på internettet og bare suge til mig af oplysninger - som f.eks. her på recordere.dk
- Modsat må jeg sige, at jeg godt kan se en fordel i licensen og på den måde få adgang til DR - alt fra nyheder til underholdning.

Men nu skal vi så til at vælge tilholdssted - hvilken avis på internettet, der skal betales for.

Jeg er lidt i vildrede?  

Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Jeg er lidt i vildrede?

Det er der vist ingen tvivl om.

Skrevet den: 13-August-2013 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg er lidt i vildrede?

Det er der vist ingen tvivl om.

Et seriøs indspark?

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 20:22
Her er et par stykker, der ikke har betalingsmur:

http://www.lmd.no
http://www.avisen.dk
http://www.information.dk
http://www.thedailybeast.com
http://www.dr.dk/Nyheder/?t
http://www.theguardian.com/uk

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 13-August-2013 kl. 20:38
man kan jo koble privacy på sin browser og så stadig læse alle de artikler man vil på både berlingske og politikken.

< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">

-------------
.

Skrevet den: 13-August-2013 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

man kan jo koble privacy på sin browser og så stadig læse alle de artikler man vil på både berlingske og politikken.

< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">

Det er så en "omvej" - gælder det alle browser?

Skrevet den: 13-August-2013 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Her er et par stykker, der ikke har betalingsmur:

http://www.lmd.no
http://www.avisen.dk
http://www.information.dk
http://www.thedailybeast.com
http://www.dr.dk/Nyheder/?t
http://www.theguardian.com/uk

Tak.

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 00:12
Bare rolig, det er ændret igen inden jul.

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 06:58

det virker da på både firefox og safari

-------------
.

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Mener du Brixens links til gratisaviser?

Det ville da være ærgerligt, hvis der slet ikke er nogle gratis tilbage. 

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 09:47

det virker da på både firefox og safari

Google og IE10, er så en anden sag?

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 09:54

Det ville da være ærgerligt, hvis der slet ikke er nogle gratis tilbage. 

De er jo ikke gratis - du betaler for dem over skatten..

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Hvad mener du er ændret inden jul?
Betalingsmuren eller metoden med at omgå den.

Jeg gætter på det første.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 13:04
Betalingsmuren, giver mere konkrete overvejelser.
- Det rette valg?

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 13:44
San Francisco Chronicle opgav betalingsmuren efter 5 måneder.

Good news: All San Francisco Chronicle content will once again be available for free on  https://twitter.com/SFGate - @SFGate . You can finally read my stuff.

— Aidin Vaziri (@MusicSF)  https://twitter.com/MusicSF/statuses/367308580543676416 - August 13, 2013

http://sfappeal.com/2013/08/sf-chronicle-spokesperson-on-reports-that-their-paywall-experiment-has-ended-no-comment/ - http://sfappeal.com/2013/08/sf-chronicle-spokesperson-on-reports-that-their-paywall-experiment-has-ended-no-comment/

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 14:58
Der er ikke noget der er gratis i denne verden, men det er selvfølgelig svært at omvende 'gratister' til at de pludselig skal betale for noget, som de er vant til at få gratis. Samme udfordring har bankerne i dag som i lang tid har foræret netbank, apps og andre services væk men i takt med at deres traditionelle indtægtskilder (fx rentemarginalen) er under pres, så må udgifterne dækkes på anden vis (gebyrer og abonnementer).  Derfor tror jeg, at en betalingsmur i en eller anden form er en nødvendighed, hvis medierne skal overleve på sigt. Omkostningerne skal jo inddækkes på en eller anden måde og da annonce- /reklamemarkedet er for volatilt til, at man kan bygge en langsigtet forretning på det (det er min påstand), så skal der en betalingsmur/abonnement til som løsning.

Problemet for medierne er dog, at der pt. ikke er lige konkurrence på markedet. Alle er tvunget til at betale til DR som dermed 'gratis' kan formidle nyheder, mens alle betalingsmure/abonnementer vil opfattes som en ekstra udgift for læseren. Derudover er der fortsat (for) mange gratis alternativer (især udenlandske medier) til at det kan give en fornuftig og stabil indtægt. Spørgsmålet er bare hvor længe de gratis alternativer (ud over de licensfinansierede) fortsat kan leve af reklamer, der er jo ikke mange nyhedshuse som genererer store overskud....

Jeg ser i øvrigt paralleller mellem avisbranchen og musikbranchen. Man kan sidestille en avis med et musikalbum og nogle køber hele albummet (avisen) mens andre nøjes med at lytte til enkeltnumre (artikler). Så måske er den fremtidige løsning noget i stil med Spotify/TDC Play blot for nyheder?

-------------
.

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 15:35
@Sylvest:
Det er svært at vide hvad aviserne skal gøre for at overleve. Det er ikke bare abonnement, der går ned. Annonceindtægterne går også ned, da de flytter til andre medier. Og en større og større del helt ud af landet til fx Google.

Jeg tror ikke det hjælper aviserne at få DRs nyheder amputeret.

Selv abonnerer jeg på to papiraviser - Sjællandske og Information - så jeg kommer ikke til at savne gratis onlinenyheder. Men avisabonnenter er en uddøende race. Så hvis aviserne vil overleve, må de finde på noget nyt. Især noget nyt, der giver indtægter.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 16:29
En samlet nyhedstjeneste, som Sportify/TDC Play, kan have relevans for dem, som måske ikke vil have et fast tilhørsforhold til en avis.

Det kan hurtigt blive dyrt med alle de underholdnings- og nyhedstjenester vi har i dag ...

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 16:36

@Sylvest:
Det er svært at vide hvad aviserne skal gøre for at overleve. Det er ikke bare abonnement, der går ned. Annonceindtægterne går også ned, da de flytter til andre medier. Og en større og større del helt ud af landet til fx Google.

Jeg tror ikke det hjælper aviserne at få DRs nyheder amputeret.

Selv abonnerer jeg på to papiraviser - Sjællandske og Information - så jeg kommer ikke til at savne gratis onlinenyheder. Men avisabonnenter er en uddøende race. Så hvis aviserne vil overleve, må de finde på noget nyt. Især noget nyt, der giver indtægter.

Der er ingen tvivl, at reklamerne ikke kan bære det, som de har gjort. - Se bare på TV2-koncernen.

Men der skal også noget til, for at holde gang i indenlandske nyheder i et lille land som Danmark. - Se bare på TV2 News.

Jeg køber vel en eller to aviser på en måned - resten af mit nyhedsforbrug henter jeg via tv, en smule radio og internettet. 

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 16:38
Det er lidt underligt at en avisudgave koster omkr 15 kr, mens du kan læse næsten det samme på nettet gratis.

Papir gratisaviserne har snart knækket nakken. Jeg tror det samme sker for netaviserne. Ingen kan overleve uden indtægter.

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er lidt underligt at en avisudgave koster omkr 15 kr, mens du kan læse næsten det samme på nettet gratis.

Papir gratisaviserne har snart knækket nakken. Jeg tror det samme sker for netaviserne. Ingen kan overleve uden indtægter.

Jeg har før abonneret på Sjællandskes netavis (e-paper), men nu er prisen på e-paper alene ca. 400 kr. MERE om året end på papiravis + e-paper. Sikkert fordi der ikke er moms på papiravisen.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 17:26

En samlet nyhedstjeneste, som Sportify/TDC Play, kan have relevans for dem, som måske ikke vil have et fast tilhørsforhold til en avis.

Det kan hurtigt blive dyrt med alle de underholdnings- og nyhedstjenester vi har i dag ...

Aviserne skal vel have 200 kr. ind pr. måned for at de kan løbe rundt. Dvs. hvis der bliver lavet noget lignende Spotify med nyheder fra alle aviser skulle det koste 200 + moms for hver husstand. Det tror jeg ikke de får ret mange til at betale. Og mon ikke de fleste vil kræve det reklamefrit til den pris.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 17:31
Iøvrigt betaler vi til aviserne over skatten.

I 2013 er der på finansloven afsat 347.100.000 kr. til Dagbladspuljen, fordelt med 330.992.252 kr. til hovedordningen og 16.107.748 kr. til supplementsordningen. 

http://www.kulturstyrelsen.dk/bibliotek-og-medier/import/medieomraadet/aviser-og-blade/dagbladspuljen/tilskudsmodtagere/ - http://www.kulturstyrelsen.dk/bibliotek-og-medier/import/medieomraadet/aviser-og-blade/dagbladspuljen/tilskudsmodtagere/

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 17:40
Ja det må være pga tilskudet at papiraviserne stadig lever, for der er vist ikke mange der holder avis mere

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 19:15
Nej, det er vel problemet - alle nu til dags får nyhederne med lynets hast ved at læse dem online så snart de er skrevet. Nordjyske Stiftidende indeholder eks. gårsdagens nyheder på papirform, hvilket er synd, men gør det også klart at det fysiske medie er truet - efter min mening har det levet på tom luft de sidste 5 år.

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 19:27
Hvis vi ser på foreningen Danske Medier, så er det JP/Politiken, Berlingske, Venstreaviserne + ugeblade og internetsites.

Det er den forening, som vil have stækket DRs nyheder på nettet. Hvis Danske Medier får held med det, så er der kun borgerlige nyheder tilbage.

Dvs. næsten alle de trykte medier er borgerlige. De bør måske gå over til at blive sponseret af virksomheder og erhvervsfolk, som er enige med dem. Som det er nu får de statstilskud, og aviserne er fritaget for moms. 

Hvem er de så? Her er Danske Mediers bestyrelse:
Foreningens bestyrelse er sammensat, så alle medietyper er repræsenteret.
(Parantes angiver hvilken af de oprindelige medieorganisationer, der har udpeget vedkommende)

Per Lyngby (formand), adm. direktør, ansvh. chefredaktør – Nordjyske Medier (DDF)
Ole Dall, chefredaktør – Skive Folkeblad (DDF)
Lisbeth Knudsen, ansvh. chefredaktør, koncernchef – Berlingske Media (DDF)
Lars Henrik Munch (næstformand), adm. direktør – JP/Politikens Hus (DDF)
Kristian Lund (næstformand), adm. direktør og ansvh. chefredaktør – Dagens Medicin (DS)
Rasmus Nielsen, adm. direktør og chefredaktør – Altinget.dk (DS)
Pål Thore Krosby, adm. direktør – Aller Media (DMU)
Torsten Bjerre Rasmussen, adm. direktør – Egmont Magasiner (DMU)
Christian Peytz, adm. direktør; Peytz & Co. (FDIM)
Peter Lundsgaard, direktør – Dagens Bedste (FDIM)
Jan Halling, adm. direktør – Politikens Lokalaviser (Ugeaviserne)
Thorkil Christensen, redaktør – Aars Avis (Ugeaviserne)
Ole Søndergaard, direktør – Radio ABC-gruppen (Radioerne)

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 19:46
Ja DR's "røde lejesvende" har altid stået for skud i den borgerlige lejr. Men for balancens skyld ville det være synd at stække DR Nyhederne.

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 20:06

Ja DR's "røde lejesvende" har altid stået for skud i den borgerlige lejr. Men for balancens skyld ville det være synd at stække DR Nyhederne.

Det er netop det, der er Danske Mediers håb. Partiet Venstre har også sagt at hvis ikke DRs netnyheder bliver begrænset i efterårets medieforhandlinger, så sker det straks efter næste valg, hvor Venstre regner med at få magt til at gøre det.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 20:12

Det er netop det, der er Danske Mediers håb. Partiet Venstre har også sagt at hvis ikke DRs netnyheder bliver begrænset i efterårets medieforhandlinger, så sker det straks efter næste valg, hvor Venstre regner med at få magt til at gøre det.

Det er vel ikke meget anderledes end at vores nye erhvervsminister i bedste nordkoreanske stil har truet med at fjerne mediestøtten til borgelige medier. Han fik dog hurtigt kolde fødder og sagde det var en spøg. Suk!

Alt er relativt men du må altså ikke kalde Politikken for borgerlig, det kan godt være at de tilhører samme selskab som JP, men borgerlig er den altså ikke. 

-------------
.

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 14-August-2013 kl. 20:27
Information er et stykke ude til venstre, Politiken er radikal og resten er blå eller sorte.

Skrevet den: 14-August-2013 kl. 20:43
Det er desværre en konsekvens af at have Liberal Alliance og Dansk Folkeparti - begge partier har siden deres fødsel ønsket at mindske DRs platform.

Ingen er vel interesseret i at få et ensrettet medie som i de gamle kommunistiske lande? 

DR er ikke mere rød, end TV2 så er blå - men det hører igen steder hjemme i et moderne mediebilled at stille det så hårdt op.

Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 15-August-2013 kl. 08:24
Jeg har så valgt at smide 44 kroner efter pol.dk hver måned, og det er egentligt fint nok... Men ind i mellem savner jeg nu adgangen til b.dk.

Men omvendt gider jeg ikke betale 2 steder.

Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 15-August-2013 kl. 09:34

Problemet for medierne er dog, at der pt. ikke er lige konkurrence på markedet. Alle er tvunget til at betale til DR som dermed 'gratis' kan formidle nyheder, mens alle betalingsmure/abonnementer vil opfattes som en ekstra udgift for læseren. Derudover er der fortsat (for) mange gratis alternativer (især udenlandske medier) til at det kan give en fornuftig og stabil indtægt. Spørgsmålet er bare hvor længe de gratis alternativer (ud over de licensfinansierede) fortsat kan leve af reklamer, der er jo ikke mange nyhedshuse som genererer store overskud....

Næsten alle papiraviser får statsstøtte gennem dagbladspuljen. Den var i 2012 på knap 350 millioner. Nu var Information lige oppe og vende før. De er den avis, som får andenmest og tidligere var deres hele en fjerdedel af deres omsætning statsstøtte.

Kristeligt Dagblad får mest statsstøtte. De får knap 30 millioner årligt. Vel nok til at have en massiv journaliststab ansat på ineffektive markedsvilkår.

Dagbladspuljen finansieres naturligvis på baggrund af danskernes skattebetalinger. Det er rigtigt, at DR modtager proportionelt langt mere, men dagbladene får altså masser af støtte. Det betaler vi alle sammen til.

Vi skulle hellere tale om, hvorfor rene internetaviser, hvor annonceomsætningen per besøgende er langt mindre end i trykte aviser, ikke kan få del af den pulje. Det er en gammeldags funderet ordning, som stadig kun vil støtte aviser, der er trykt på fældede skove og som leverer gårsdagens gammelheder.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels

Skrevet den: 18-August-2013 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Information er et stykke ude til venstre, Politiken er radikal og resten er blå eller sorte.

Jeg ved ikke med Information - jeg synes ikke den er venstreorienteret, men den kritiserer regeringen uanset farve.
I år har avisen bl.a. været efter Nick Hækkerup, da han ikke ville give asyl til tolkene fra Afganistan. Det blev han også kritiseret for af Helge Adam Møller (k).

Information har haft højreorienterede redaktører i perioder. Men også venstreorienterede.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 18-August-2013 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Vi skulle hellere tale om, hvorfor rene internetaviser, hvor annonceomsætningen per besøgende er langt mindre end i trykte aviser, ikke kan få del af den pulje. Det er en gammeldags funderet ordning, som stadig kun vil støtte aviser, der er trykt på fældede skove og som leverer gårsdagens gammelheder.

Nemlig. Det var en ting, der ikke blev ændret ret meget på ved sidste medieforlig. Internetmedier skal selvfølgelig også have del i støtten. Der er nogle der mener at støtten til internetmedier burde gives efter hvor mange journalister, der er ansat.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 18-August-2013 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Jeg har så valgt at smide 44 kroner efter pol.dk hver måned, og det er egentligt fint nok... Men ind i mellem savner jeg nu adgangen til b.dk.

Men omvendt gider jeg ikke betale 2 steder.

Hvis du kan læse alle nyheder på Politiken, så er det billigt. Nu har jeg lige kigget efter, hvad jeg betaler for to papiraviser. Det er tæt på 7000 kr. om året, dvs. tæt på 600 kr. om måneden. Det er egentlig meget, men jeg er så gammel, at jeg altid har abonneret på mindst én avis, så de 300 kr. er jeg vant til at betale.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 18-August-2013 kl. 19:20

Ja det må være pga tilskudet at papiraviserne stadig lever, for der er vist ikke mange der holder avis mere

Nu kender jeg en del til Sjællandske, da jeg har arbejdet der. Det er "gyngerne og karussellerne" igen.
Sjællandske er en fussion af flere dagblade, og den bestemmende nu er direktøren for det tidligere Dagbladet, Ringsted, venstremanden Torben Dalby Larsen.
For fortsat at have råd til at udgive venstreaviser på Sjælland, har TDL opkøbt ugeaviser over hele Sjælland, hvis overskud betaler underskuddet på aviserne. Ved sidste fussion kom der så en radikal avis med, det tidligere Holbæk Amts Venstreblad.

TDL er også formand for Dansk Arbejdsgiverforening og han er medlem af bestyrelsen or Danmarks Radio.

Jeg tror at grunden til at TDL's eget Dagbladet Ringsted blev det rigeste og dermed det bestemmende i det nye Sjællandske Medier var, at han sørgede for sideaktiviteter til at tjene penge på, og at han aldrig købte ny teknik før det gamle var slidt ned. Det har også givet arbejde til masser af kolleger, at teknikken ikke var den nyeste.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 18-August-2013 kl. 19:41
Berlingske var 3 milliarder værd, da det blev købt af Mecom i 2006, nu er det 200-500 millioner værd, hvis vi kan bruge prisfastsættelsen af Washington Post, som blev solgt til en Amazon.com milliardær.

Spørgsmålet er, hvem der vil købe Berlingske, og hvordan det bliver bagefter,

Skal aviser til at være lige som Netflix, så nyheder bliver lavet efter hvad vores data viser, at vi gerne vil læse. Det bliver fattigt. Hvad så med aviser, der kritiserer og er i haserne på magthaverne, bliver de til ren underholdning.

Nej, så hellere betale for avisen!

-------------
Venlig hilsen
KB

Print side | Luk vindue