Print side | Luk vindue

Projektor som TV

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125394
Udskrevet den: 10-Juni-2024 kl. 21:07


Emne: Projektor som TV
Skrevet af: Smed89
Emne: Projektor som TV
Skrevet den: 20-August-2013 kl. 17:06
Hej folkens

Jeg skal have udskiftet mit nuværende Panasonic PX80 37", da det efterhånden føles for småt. Jeg bruger det udelukkende til film (Netflix) og spil (PS3). Jeg har hverken brug for tuner eller smarte features, som man får med de nye fladskærme, men blot en stor skærm. Derfor overvejer jeg kraftigt at købe en projektor.

Jeg har lidt over 3 meter fra væg til sofa, hvilket burde være fint nok, ikk?

Har i erfaringer med at bruge en projektor som jeres eneste "skærm" i huset?

Det eneste jeg umiddelbart ser som en udfordring er kabler, eftersom projektoren skal hænge i loftet - men det kan nogle kabelbakker klare. Derudover har jeg hørt at "pæren" kan larme, og være dyr i udskiftning.

Er der noget jeg overser, eller ville en projektor være en fin ide?

Jeg har kigget på denne:  http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/benq_w1070-_video-projektor.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/benq_w1070-_video-projektor.htm

Alternativet er et større fjernsyn (50"), men det synes bare voldsomt i min lille lejlighed, og man betaler desuden for funktioner jeg ikke har brug for


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner



Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-August-2013 kl. 17:27
Jeg bruger jo min projektor "som TV".

Til aflastning har jeg en iPad Mini med Stofa WebTV, hvis der skal ses nyheder eller noget andet, eventuelt inde ved computeren i værelset. Men alt andet bruger jeg projektoren til.

PÆREN larmer ikke. Det gør blæseren i projektoren i højere eller mindre grad. Hvor meget det vil genere dig bør du lytte på selv; her kan andres erfaringer ikke bruges til så meget, da vores smertetærskler jo er forskellige.

Noget man bør være opmærksom på er, at man ikke kan behandle en projektor som et fjernsynsapparat. Den kan ikke bare tændes og slukkes hele tiden. Eller, det kan den godt, men så vil pæren ikke leve så længe som den ellers kunne. Så du skal vænne dig til tanken om, at bruge den i i hvert fald en time eller to når den bliver tændt, og at den skal have ro i en time, før du tænder den igen.

Regn også med, at pæren koster cirka en krone per times brug. Se hvad fabrikanten siger om forventet levetid, og om de har nogen form for garanti på pæren. Det kan godt være at de skriver 3000 timers forventet levetid, men hvis de ingen form for garanti har, så står du lidt med håret i postkassen, hvis den dør efter 500 timer. Det KAN ske.

Husk også at bruge penge på lærredet. Hvis du smider billedet op på en væg med struktur af nogen art, så vil billedet være lige til at lukke op og skide i. Kan du sætte et fastrammelærred op kan du spare MANGE penge på ikke at skulle købe et motoriseret rullelærred.


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 20-August-2013 kl. 17:27
En projekter kræver mere eller mindre mørke for at give et fornuftigt billede. Ikke særligt fedt om sommeren.
Min egen projekter bruges mest om vinteren, hvorimod sommer-kigning foregår på mit TV.

Lampens levetid vil også være en overordentlig kraftig udfordring. 3-5000 levetimer får hurtigt be at gå på..

Derudover er der ingen tvivl om, at en projekter er det eneste rigtige, når der skal ses film!

Mvh. Michael


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 20-August-2013 kl. 17:32
Tak for jeres var.

Hvad skal man regne med at give for en ny pære?

Jeg havde lidt forestillet mig at køre uden lærred sådan pt. Jeg har en helt hvid væg som formentlig vil fungere ok indtil jeg får købt et lærred, men økonomien er ikke til begge dele. Tror stadig det er bedre end mit nuværende. Kan man evt male med noget "ikke-reflekterende maling", det sted hvor billedet vil blive gengivet?

Projektoren skal hænge over min sofa, så forhåbentlig larmer den ikke helt så meget, men jeg tager ned i hifi-klubben og kigger på dem inden jeg køber. 

Og mht lys - så får jeg fat på nogle mørklægningsgardiner, men jeg kommer kun til at bruge den om aftenen.

Hvad mener i ellers om projektoren? Skal man gå efter noget/en bestemt?


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-August-2013 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:


Hvad skal man regne med at give for en ny pære?


Det den koster Som skrevet bør du regne med, at projektoren koster en krone per time i drift.


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 20-August-2013 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:


Hvad skal man regne med at give for en ny pære?


Det den koster Som skrevet bør du regne med, at projektoren koster en krone per time i drift.

Okay, kan se at den går for 1600 kr. for den givne model. Tjaaa.. Den holder vel max 2 år så


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-August-2013 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:

Tror stadig det er bedre end mit nuværende. Kan man evt male med noget "ikke-reflekterende maling", det sted hvor billedet vil blive gengivet?


Hvis din væg har nogen som helst form for struktur vil det ikke være godt. Når billedet bevæger sig vil den mindste uregelmæssighed blive meget tydelig. Selv de billigste lærreder har struktur der generer nogle, som man kan se i andre tråde her på Recordere, så hvis du har tænkt dig at bruge din væg mener jeg at der er stor risiko for, at du vil blive slemt skuffet.

Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:

Hvad mener i ellers om projektoren? Skal man gå efter noget/en bestemt?


Jeg kan se at du har kig på en til 6k, og at du derudover ikke har mulighed for at bruge mere på også at få et lærred. Ville du kunne få et nyt, bedre og større tv til 6k? Du bør nok overveje om du har råd til opgraderingen lige nu.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-August-2013 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:


Okay, kan se at den går for 1600 kr. for den givne model. Tjaaa.. Den holder vel max 2 år så.


Mine holder i under et år Men jeg er nok også lidt mere ekstrem end andre, med mine film- og serie-vaner.

Det "lyder" som om du godt er klar over, at du selvfølgelig skal bruge den rigtige lampe til den givne projektor. Der kan muligvis spares lidt ved at købe i udlandet, men det kan ikke umiddelbart anbefales, at købe uoriginale lamper. Så ryger garantien i hvert fald.


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 20-August-2013 kl. 19:00
Budgettet er egentlig ikke kun på 6k, så kan godt give lidt mere. Lærred er jeg ikke super interesseret i, i første omgang. Mest pga. udseendet egentlig. Jeg vil helst undgå det, men hvis jeg ikke er tilfreds med billedet uden, kan jeg jo altid købe et. 

Men hvilken projektor er værd at anbefale, som koster under de 10k?


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 03:22
Jeg vil ikke anbefale noget under ti stærke. Og jeg vil på det kraftigste fraråde dig ikke at bruge et lærred.


Skrevet af: Munkieftw
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 08:02
Almindelig mørklægningsgardiner.. er ikke rigtig nok efter min mening :-) Jeg købte også bare "mørklægning" .. Men lyset slipper ind gennem sidderne - og refelektere ind. Så med mindre du kan sætte noget skinne værk op.. Så det ikke helt nok - om sommeren!


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 08:48
Den største ulempe er helt klart, at rummet skal mørklægges hver gang, du skal se noget
Det er ikke billigt at opnå et tilfredsstillende resultat
Find den billigste 65"... men det er jo osse langt fra et lærred

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 09:19
Heldigvis ligger min lejligheds stue mod nord, så der kommer næsten aldrig rigtig lys ind. Så tænker at et mørklægningsgardin kan klare det.
Og vil i ikke anbefale et under 10k, fordi man ikke får noget ordentlig eller snakker vi rent og skær snobberi? Wink
 
Kan i evt. linke til en i kan anbefale om er under 10k?
 
Skal en projektor forresten "varme op", inden man kan bruge den?


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 09:24
Tager jeg helt fejl, hvis du prioriterer størrelse over kvalitet?
Køb den projektor i HFK, som er tættest på dit budget
Bemærk, at det er DLP-projektorer
De laver billedet ved at et farvehjul kører rasende hurtigt rundt... men ikke helt hurtigt nok til at snyde øjet
En del personer ser "regnbuer", der er glimt af de tre grundfarver rød/grøn/blå
Om du ser regnbuer er ikke til at sige...

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 09:28
Nej, på ingen måde. Jeg vil hellere have kvalitet. Men samtidig gerne noget stort.
Hvis ikke projektoren er helt i vinkel, kan i så ikke fortælle hvilken man skal kigge efter?
Jeg er totalt grøn på området. Og det med regnbuer lyder lidt træls - jeg vil selvfølgelige først kigge på dem i HFK inden jeg køber, men vil gerne have en ide om hvad jeg skal gå efter :)


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 09:38
Kort sagt kan du ikke få et godt billede fra en projektor uden at bruge penge på mørklægning og et rimeligt lærred
Det går ikke så godt med de to ting

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Munkieftw
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 09:41
Jeg har en w1070 - du velkommen til at komme og kigge :-) Er fra Amager, hvis det skulle behage.


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 09:41

Men som forklaret, så har jeg i sinde at få mørklagt lokalet, og et lærred skal nok komme. Men det kunne være rart at vide hvilken projektor jeg skal købe i så fald



-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: JBtv
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 09:42
Tag ned og se på f.eks:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/benq_w1070-_video-projektor.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/benq_w1070-_video-projektor.htm

Jeg har selv kun set den i HFK under ikke specielt gode forhold (en del lys). Men jeg var overrasket over hvor godt billede den leverede. 


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Munkieftw Munkieftw skrev:

Jeg har en w1070 - du velkommen til at komme og kigge :-) Er fra Amager, hvis det skulle behage.
 
Er du tilfreds? Og mht støj - er det noget der generer dig?
 
Tak for tilbuddet, må se om jeg kan smutte forbi Amager på et tidspunkt :)


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af JBtv JBtv skrev:

Tag ned og se på f.eks:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/benq_w1070-_video-projektor.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/benq_w1070-_video-projektor.htm

Jeg har selv kun set den i HFK under ikke specielt gode forhold (en del lys). Men jeg var overrasket over hvor godt billede den leverede. 
 
Præcis, det var også den jeg linkede til i min første post. Men lækkert med feedback!
 
Jeg må lige tage ned og se på den. Det eneste jeg er lidt skeptisk over for er støjen (hvilket måske er lidt svært at vurdere i en butik)


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Munkieftw
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 09:47
Jeg er meget tilfreds. Den er forholdvis lysstærk i mine øjne. Men kan godt se den halter efter på en god sommer dag. Men hvis der blot er ikke så stærk sol, eller himlen er det mindste grå.. og gardiner halvt nede så billedet tilfredstillende for mig. Jeg synes billedekvaliteten er helt top (prisen taget i betragtning) når lokalet er helt mørkt og det aften. 

- Jeg sidder LIGE under den, og kan godt høre den larmer.. Det ikke så genere.. egentlig opdager jeg det først når den slukker.. Så kan man der høre det bliver stille for alvor..
Så til film er den god, for der skal der helt sikkert skrues godt op for højttalerne alligevel ! :))


Skrevet af: ozimek
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 11:34
Jeg har også en W1070 og er udemærket tilfreds. På dine kommentarer virker det som om du undervurderer, hvor hysterisk man skal være med mørkelægningen. Min sidder i kælderen, og bliver ikke brugt som gammeldags "TV". Det er to små vinduer i kælderrummet som sidder under en 3m dyb, hævet tearasse. Alligevel generer lyset udefra MEGET, så vinduerne SKAL blændes af, når vi ser film. Også om aftenen, selvom vinduerne vender mod øst.

Det er også no-go at have lyset tændt (selv fx små lamper af dén type der ofte står i vinduer) under en film. Det er altså ikke super praktisk at have sin stue totalt mørkelagt, hvis man bare ser casual baggrundsTV.  På den anden side, hvis man ikke er koncentreret om decideret film-kigning, er kvaliteten måske ikke så vigtig.

Det tager nogle sekunder (~30?) før projektoren starter, hvilket måske vil være generende, hvis man "bare lige skal se TV-avisen"...?


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 12:36

Tak for jeres svar. Det er rart med noget feedback.

Starttiden er ikke noget problem. jeg har ingen kanaler, så skal ikke have et hurtigt fix. Den skal kun startes til film eller spil - og der kan jeg godt vente 30 sekunder :)
 
Men det lyder til at W1070 er et fint valg - eller en Epson. Men hvis i har andre forslag til en god projektor så skriv endelig Smile


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 12:46
Den her så også fin ud! http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/optoma_hd25e_video-projektor_hvid.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/optoma_hd25e_video-projektor_hvid.htm

-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Munkieftw Munkieftw skrev:

Almindelig mørklægningsgardiner.. er ikke rigtig nok efter min mening :-) Jeg købte også bare "mørklægning" .. Men lyset slipper ind gennem sidderne - og refelektere ind. Så med mindre du kan sætte noget skinne værk op.. Så det ikke helt nok - om sommeren!


Jeg har en anden mening

Jeg har helt normale mørklægningsgardiner (med persienner bagved), og det kan godt gå an om sommeren, til et par afsnit og lidt gaming om eftermiddagen. Film starter mellem 20 og 21, og så går der jo ikke længe før det bliver helt mørkt. Det er ikke OPTIMALT, men mit vinduespartis besværligheder taget i betragtning er det ret godt. Jeg har pillet ved eksponeringen på nedenstående billede, for at man kan se hvad der er på billedet lidt nemmere.



Skrevet af: Precious
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 14:33
Jeg føler lidt at jeg prædiker her, og det må i undskylde. I din projektor kiggeri så overvej en Epson TW5910 eller TW6100. Her ser du ingen regnbue effekter, men er tilgengæld efterladt med en ringere sort farve ...

Der kører en tråd om det her:  http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124792&title=epson-ehtw5910-eller-optoma-hd25 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124792&title=epson-ehtw5910-eller-optoma-hd25

Jeg vil også godt understrege hvor vigtigt lyset er. Dog er nogle "tætsiddende" mørklægnings problemer en investering du kan tage efter du har set vigtigheden i det :) 


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:

Og vil i ikke anbefale et under 10k, fordi man ikke får noget ordentlig eller snakker vi rent og skær snobberi?

Skal en projektor forresten "varme op", inden man kan bruge den?


For mit vedkommende er det frivillig uvidenhed - jeg har simpelthen ikke sat mig ind i de billige, og nu hvor jeg er vant til noget i den lidt dyrere ende (men bestemt langt, LANGT fra den dyreste ende), så er jeg også sikker på, at det ikke vil være godt nok til mig, med noget til under 10k.

Projektoren tager lige et minut eller to om at starte op. Derfra går der så måske en halv times tid før lysstyrke og farvegengivelse er helt perfekt, men det har kun betydning hvis den skal kalibreres.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 16:19
Jeg har som trådstarter vil, brugt væggen ( finspartlet gipsvæg ) har malet væggen med Screen Goo, lavet en træramme som jeg har beklædt med veltex.
Dette har sammenlagt kostet omkring 1500,- og billedet lige så godt som på de forskellige Lissau og Stewart lærredprøver jeg har haft hjemme.

Jeg er også bosat på Amager, og hvis du alligevel nærmer dig for at få en projektor demo så er du velkommen her forbi og få en demo på min DIY lærred løsning.


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 21-August-2013 kl. 16:39
Det ser ikke ud til at lyset er et problem, ud fra dit billede Naiera.

Men jeg vil da lige tjekke den Epson-projektor ud - om den er de ekstra penge værd. Så Optoma HD25e er ikke nær så god som Epsons?

Men ja, er sikker på at en almindelig væg er fint nok til mig i starten Smile

Egentlig er jeg blot interesseret i at vide hvilken projektor der er bedst til omkring de 7-8k - hvertfald under 10k Smile


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 08:41
Med frygt for at træde nogen over tæerne, så synes jeg man lige bør være opmærksom på om man er ved at anbefale manden at skyde gråspurve med kanoner.
Der er jo meget stor forskel på hvad forskellige folk forbinder med "godt", "acceptabelt", "elendigt" mm. når vi snakker billedekvalitet. Og vi er på et forum hvor en overvejende del af de meget aktive brugere jo er entusiaster i hvis grad.

For 1,5 år siden skiftede vi vores 42" plasma (blank skærm) ud med en Epson TW6000 og har ikke set os tilbage. Dette på trods af at vi har foretage alle de "don't do's" som man skal være opmærksom på:
1: Vi har ikke noget lærred. Billedet projekteres på en grå væg med en del struktur.
2: Vi har ikke mærklægning. Der står aldrig direkte sollys på vinduerne, men om eftermiddagen kommer der pænt med lys ind alligevel. Vi skærmer af med persienner.
3: Grundet dumme fejl da jeg installerede den så hænger den for højt og ikke midt for billedet, hvorfor der bruges keystone til at korrigere billedet.

På trods af alt ovenstående er vi stadig tilfredse med projektoren og skifter ikke tilbage til tv. Jeg kan godt se strukturen i væggen når jeg kigger efter det, eller ved næsten helt hvide scener, men når jeg holder op og bare nyder indholdet, så bemærker jeg det ikke.
Med hensyn til lys, så vil jeg vove at påstå at projektorbilledet er mindre generet af lysindfald end mit plasmatv med blank skærm. Så snart der var lidt lys i rummet, så kunne man se sit eget spejlbillede i skærmen. Projektorbilledet bliver blot mat i det, hvis der tændes lys i stuen, hvilket jeg finder mindre generende. I mørke scener i film eller serier er det generende hvis der er lysindfald fra vinduet, men disse ting ses normalt også om aftenen. Ser jeg en "ligegyldig" sitcom, nyhederne eller en fodboldkamp om eftermiddagen, så behøver jeg absolut ikke at mørklægge.

Det sidste punkt med keystone korrigering kan dog ikke anbefales, fordi det er noget som man kan planlægge sig ud af ved at installere projektoren rigtigt. Jeg gjorde den fejl at regne forkert ved køb af beslag (så projektoren hænger for højt) og efter vi havde haft den i en måneds tid, så zoomede jeg billedet lidt større (bigger is better) hvilket gjorde at midten rykkede sig i forhold til projektoren.
Dette betyder keystone, og da jeg ikke har kunnet korrigere det fuldstændigt, så betyder det også lidt skæve kanter på billedet. Det er dumt, men jeg har ikke i sinde at flytte projektoren eller at købe nyt beslag af den grund.


Ovenstående er ikke for at prædike for at minimalistisk hjemmebio med projektor på en skodvæg er den bedste løsning, fordi den er billig og "god nok". Det er bare for at give en anden vinkel på det som jeg nogen gange opfatter lidt "snobbet", når vi snakker billedekvalitet og nogen gange glemmer at det ikke er alle folk som har de samme forudsætninger som en selv.
Når man er vant til at sidde på bassinkanten og glide i vandet, så er næste skridt jo heller ikke nødvendigvis dobbelt-salto fra 10 meter vippen. Hovedspring fra skammel, eller måske bare 1 m vippen kan stadig være en kæmpe forbedring af oplevelsen...

Jeg er udemærket klar over at mit setup er skod og at jeg slet ikke giver min fremragende projektor de gode betingelser som den har fortjent.
Men jeg er selv på et stadie hvor at mit setup er "godt nok" til mig. Projektoren var lidt et projekt (haha) i forhold til at se om vi kunne klare os uden almindeligt tv eller om det ville blive bøvlet. Dette har vi fundet ud af at vi kan, hvilket gør at når vi om ca. 1,5-2 år flytter i hus, så skal vi ikke have et tv. Men så bliver opsætningen med et andet ambitionsniveu og der kommer ordentligt lærred op, som forventeligt også er lyd-transparant så højtalerne kan komme bag lærredet.
Det bliver lavet ordentligt fordi vi til den tid har mulighederne og pengene til det og fordi jeg gerne vil have bedre kvalitet. Ikke fordi jeg er utilfreds med hvordan det ser ud nu, men fordi jeg ved at der findes noget meget bedre og det vil jeg gerne opsøge når muligheden er der.


Skrevet af: ozimek
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 08:51
Fair nok, jonaskp. Jeg afsluttede også min mørklægnings-rant med at det måske ikke var så vigtigt til mere "casual" tv-kigning.

Jeg tror konklusionen er, at OP selv må ud og prøve nogle projektorer under lysforhold, som er sammenlignelige med dem han har derhjemme.

Vi har også et ældre plama tv, og dét med spejlbilledet er rigtigt, men der skal efter min mening noget stærkere lys til at genere. Man kan sagtens se tv i dagslys, hvis ikke solen står lige ind i rummet. Dét gider jeg ikke med en projektor. 


Skrevet af: Precious
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af ozimek ozimek skrev:

Man kan sagtens se tv i dagslys, hvis ikke solen står lige ind i rummet. Dét gider jeg ikke med en projektor. 

100% enig :) 

Du har forøvrigt ret jonas - folk har forskellige smerte grænser angående projektor. 
For mig vil jeg hellere bruge penge på mørklægning og så mindre penge på projektor. En billig projektor i et mørklagt rum vs en dyrere projektor i en sommer stue, her er valget nu let nok.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio


Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Med frygt for at træde nogen over tæerne, så synes jeg man lige bør være opmærksom på om man er ved at anbefale manden at skyde gråspurve med kanoner.
Der er jo meget stor forskel på hvad forskellige folk forbinder med "godt", "acceptabelt", "elendigt" mm. når vi snakker billedekvalitet. Og vi er på et forum hvor en overvejende del af de meget aktive brugere jo er entusiaster i hvis grad.

For 1,5 år siden skiftede vi vores 42" plasma (blank skærm) ud med en Epson TW6000 og har ikke set os tilbage. Dette på trods af at vi har foretage alle de "don't do's" som man skal være opmærksom på:
1: Vi har ikke noget lærred. Billedet projekteres på en grå væg med en del struktur.
2: Vi har ikke mærklægning. Der står aldrig direkte sollys på vinduerne, men om eftermiddagen kommer der pænt med lys ind alligevel. Vi skærmer af med persienner.
3: Grundet dumme fejl da jeg installerede den så hænger den for højt og ikke midt for billedet, hvorfor der bruges keystone til at korrigere billedet.

På trods af alt ovenstående er vi stadig tilfredse med projektoren og skifter ikke tilbage til tv. Jeg kan godt se strukturen i væggen når jeg kigger efter det, eller ved næsten helt hvide scener, men når jeg holder op og bare nyder indholdet, så bemærker jeg det ikke.
Med hensyn til lys, så vil jeg vove at påstå at projektorbilledet er mindre generet af lysindfald end mit plasmatv med blank skærm. Så snart der var lidt lys i rummet, så kunne man se sit eget spejlbillede i skærmen. Projektorbilledet bliver blot mat i det, hvis der tændes lys i stuen, hvilket jeg finder mindre generende. I mørke scener i film eller serier er det generende hvis der er lysindfald fra vinduet, men disse ting ses normalt også om aftenen. Ser jeg en "ligegyldig" sitcom, nyhederne eller en fodboldkamp om eftermiddagen, så behøver jeg absolut ikke at mørklægge.

Det sidste punkt med keystone korrigering kan dog ikke anbefales, fordi det er noget som man kan planlægge sig ud af ved at installere projektoren rigtigt. Jeg gjorde den fejl at regne forkert ved køb af beslag (så projektoren hænger for højt) og efter vi havde haft den i en måneds tid, så zoomede jeg billedet lidt større (bigger is better) hvilket gjorde at midten rykkede sig i forhold til projektoren.
Dette betyder keystone, og da jeg ikke har kunnet korrigere det fuldstændigt, så betyder det også lidt skæve kanter på billedet. Det er dumt, men jeg har ikke i sinde at flytte projektoren eller at købe nyt beslag af den grund.


Ovenstående er ikke for at prædike for at minimalistisk hjemmebio med projektor på en skodvæg er den bedste løsning, fordi den er billig og "god nok". Det er bare for at give en anden vinkel på det som jeg nogen gange opfatter lidt "snobbet", når vi snakker billedekvalitet og nogen gange glemmer at det ikke er alle folk som har de samme forudsætninger som en selv.
Når man er vant til at sidde på bassinkanten og glide i vandet, så er næste skridt jo heller ikke nødvendigvis dobbelt-salto fra 10 meter vippen. Hovedspring fra skammel, eller måske bare 1 m vippen kan stadig være en kæmpe forbedring af oplevelsen...

Jeg er udemærket klar over at mit setup er skod og at jeg slet ikke giver min fremragende projektor de gode betingelser som den har fortjent.
Men jeg er selv på et stadie hvor at mit setup er "godt nok" til mig. Projektoren var lidt et projekt (haha) i forhold til at se om vi kunne klare os uden almindeligt tv eller om det ville blive bøvlet. Dette har vi fundet ud af at vi kan, hvilket gør at når vi om ca. 1,5-2 år flytter i hus, så skal vi ikke have et tv. Men så bliver opsætningen med et andet ambitionsniveu og der kommer ordentligt lærred op, som forventeligt også er lyd-transparant så højtalerne kan komme bag lærredet.
Det bliver lavet ordentligt fordi vi til den tid har mulighederne og pengene til det og fordi jeg gerne vil have bedre kvalitet. Ikke fordi jeg er utilfreds med hvordan det ser ud nu, men fordi jeg ved at der findes noget meget bedre og det vil jeg gerne opsøge når muligheden er der.
Rigtig godt indlæg. Jeg tror det i virkeligheden er sådanne erfaringer, som trådstarter efterlyser. Og ja, man skal starte et sted!


Skrevet af: Munkieftw
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 10:43
Den primære grund til jeg har en projektor er udelukkedende til biograf oplevelse. Så jeg vil ikke leve med en "halv" løsning.. med irriterende og dårlige lysindfald.

Helt cool folk brugers deres projektor til casual tv, men min skal bruges til en god film, med god lyd. Og derfor et must for mig med minimalt indfaldslys. Så når der er meget lys bruger jeg tv'et. :-)

Der er selvfølgelig forskellige meninger og holdninger. Og det skal vi jo alle respektere :)
Så giver sd2100 ret.. Godt indlæg :)


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Med frygt for at træde nogen over tæerne, så synes jeg man lige bør være opmærksom på om man er ved at anbefale manden at skyde gråspurve med kanoner.
Der er jo meget stor forskel på hvad forskellige folk forbinder med "godt", "acceptabelt", "elendigt" mm. når vi snakker billedekvalitet. Og vi er på et forum hvor en overvejende del af de meget aktive brugere jo er entusiaster i hvis grad.

For 1,5 år siden skiftede vi vores 42" plasma (blank skærm) ud med en Epson TW6000 og har ikke set os tilbage. Dette på trods af at vi har foretage alle de "don't do's" som man skal være opmærksom på:
1: Vi har ikke noget lærred. Billedet projekteres på en grå væg med en del struktur.
2: Vi har ikke mærklægning. Der står aldrig direkte sollys på vinduerne, men om eftermiddagen kommer der pænt med lys ind alligevel. Vi skærmer af med persienner.
3: Grundet dumme fejl da jeg installerede den så hænger den for højt og ikke midt for billedet, hvorfor der bruges keystone til at korrigere billedet.

På trods af alt ovenstående er vi stadig tilfredse med projektoren og skifter ikke tilbage til tv. Jeg kan godt se strukturen i væggen når jeg kigger efter det, eller ved næsten helt hvide scener, men når jeg holder op og bare nyder indholdet, så bemærker jeg det ikke.
Med hensyn til lys, så vil jeg vove at påstå at projektorbilledet er mindre generet af lysindfald end mit plasmatv med blank skærm. Så snart der var lidt lys i rummet, så kunne man se sit eget spejlbillede i skærmen. Projektorbilledet bliver blot mat i det, hvis der tændes lys i stuen, hvilket jeg finder mindre generende. I mørke scener i film eller serier er det generende hvis der er lysindfald fra vinduet, men disse ting ses normalt også om aftenen. Ser jeg en "ligegyldig" sitcom, nyhederne eller en fodboldkamp om eftermiddagen, så behøver jeg absolut ikke at mørklægge.

Det sidste punkt med keystone korrigering kan dog ikke anbefales, fordi det er noget som man kan planlægge sig ud af ved at installere projektoren rigtigt. Jeg gjorde den fejl at regne forkert ved køb af beslag (så projektoren hænger for højt) og efter vi havde haft den i en måneds tid, så zoomede jeg billedet lidt større (bigger is better) hvilket gjorde at midten rykkede sig i forhold til projektoren.
Dette betyder keystone, og da jeg ikke har kunnet korrigere det fuldstændigt, så betyder det også lidt skæve kanter på billedet. Det er dumt, men jeg har ikke i sinde at flytte projektoren eller at købe nyt beslag af den grund.


Ovenstående er ikke for at prædike for at minimalistisk hjemmebio med projektor på en skodvæg er den bedste løsning, fordi den er billig og "god nok". Det er bare for at give en anden vinkel på det som jeg nogen gange opfatter lidt "snobbet", når vi snakker billedekvalitet og nogen gange glemmer at det ikke er alle folk som har de samme forudsætninger som en selv.
Når man er vant til at sidde på bassinkanten og glide i vandet, så er næste skridt jo heller ikke nødvendigvis dobbelt-salto fra 10 meter vippen. Hovedspring fra skammel, eller måske bare 1 m vippen kan stadig være en kæmpe forbedring af oplevelsen...

Jeg er udemærket klar over at mit setup er skod og at jeg slet ikke giver min fremragende projektor de gode betingelser som den har fortjent.
Men jeg er selv på et stadie hvor at mit setup er "godt nok" til mig. Projektoren var lidt et projekt (haha) i forhold til at se om vi kunne klare os uden almindeligt tv eller om det ville blive bøvlet. Dette har vi fundet ud af at vi kan, hvilket gør at når vi om ca. 1,5-2 år flytter i hus, så skal vi ikke have et tv. Men så bliver opsætningen med et andet ambitionsniveu og der kommer ordentligt lærred op, som forventeligt også er lyd-transparant så højtalerne kan komme bag lærredet.
Det bliver lavet ordentligt fordi vi til den tid har mulighederne og pengene til det og fordi jeg gerne vil have bedre kvalitet. Ikke fordi jeg er utilfreds med hvordan det ser ud nu, men fordi jeg ved at der findes noget meget bedre og det vil jeg gerne opsøge når muligheden er der.
Perfekt indlæg! Tusinde tak for det. Det er virkelig dejligt med nogle erfaringer omkring skiftet fra fjernsyn til projektor. Kanon! Smile

-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 12:08
Okay, jeg kan regne ud, at jeg skal tage en LCD-projektor for at undgå regnbueeffekt. Det efterlader mig med en række muligheder fra Epson
 
TW5910 - 8k
TW3200 - 8.2k
TW6100 - 10.6 k
 
Budgettet er MAX 10 (helst under), men mon ikke jeg kan "nøjes" med en 5910 eller Tw3200? Kan se at de har et lavt støjniveau ifh til Benq eller Optima (DLP). Så det er klart et plus!
 
Benq 1070 har en rigtig fin pris, men den har et støjniveau på 33db, og det er sgu en del ifh til Epsons 24.


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Precious
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 12:11
TW6000 kan du ligeså godt fjerne fra din liste. 
Den er dyrere end TW6100, og TW6100 er efterfølgeren til TW6000.

a) Kan du leve uden lense shift?
b) Hvor vigtig er 3D for dig?

Beklager, kan ikke lige gennemskue om du har omtalt dette allerede.




-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 12:20
Den er strøget fra listen :)
 
a) lens shift ville nu være meget rart. Det handler vel egentlig blot om en korrekt installation før det bliver overflødigt, men mon ikke det er meget rart at have
b) Ikke på nuværende tidspunkt. Det eneste der taler for 3D er, hvis jeg i fremtiden anskaffer nogle apperater der kan vise 3D. Så som en fremtidssikring kunne det være lækkert, men det er nok ikke et must.


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Precious
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 12:37
Woula, så blev dit valg meget lettere:

TW3200 - Har lense shift men ikke 3D
TW5910 - Har ikke lense shift, men har 3D
TW6100 - Har ikke lense shift, men har 3D


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 13:09

Haha, "lettere"?

Hmm.. Er lens shift vigtig så? Wink

-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Precious
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 13:50
Hvis du ikke har lense shift, skal din projektor stå nøjagtig midt for lærredet, og i en nøjagtig højde.

Hvis du kan placere den korrekt, så kan du undvære lense shift. Kan du undvære lense shift, får du en bedre projektor med en TW5910/TW6000.

Det afhænger af hvordan du vil sætte den op i stuen :)


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 13:52
Uha - det var en svær en. Den skal jo "bare" hænge i loftet, men ved ikke om jeg stoler nok på mine handyman-færdigheder til at undvære det. Men vil nødig skulle vælge mellem lens shift og 3D. Det er sgu lidt øv..

-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Med frygt for at træde nogen over tæerne, så synes jeg man lige bør være opmærksom på om man er ved at anbefale manden at skyde gråspurve med kanoner.

Der er jo meget stor forskel på hvad forskellige folk forbinder med "godt", "acceptabelt", "elendigt" mm. når vi snakker billedekvalitet. Og vi er på et forum hvor en overvejende del af de meget aktive brugere jo er entusiaster i hvis grad.


Det er fint nok at du kan tåle at se på en grå væg med masser af struktur, men som du selv nævner, så er der jo netop forskel på folks smertetærskler. Det går også den anden vej. Nogle er mere kræsne end de egentlig er klar over.

Det er ikke to uger siden, at en (som jeg husker det) relativt ny bruger brokkede sig over sig strukturen på sit lærred. Han slog mig ikke som en vanvittig entusiast; han havde bare nogle forventninger der ikke stod mål med det man får med en relativt billig projektor og et billigt Kina-lærred.

Jeg tror faktisk, at der var to lignende tråde indenfor kort tid. Så det går, som sagt, også den anden vej.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:

Perfekt indlæg! Tusinde tak for det. Det er virkelig dejligt med nogle erfaringer omkring skiftet fra fjernsyn til projektor. Kanon! Smile


Det er da rart at du kan få nogle indlæg, der stryger dine lave ambitioner med hårene.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:

Okay, jeg kan regne ud, at jeg skal tage en LCD-projektor for at undgå regnbueeffekt.


Det gælder da kun hvis du selv kan se regnbuerne. Der laves og sælges masser af DLP-projektorer, så NOGLE må jo være immune.


Skrevet af: ozimek
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 14:08
Jeg kan ikke huske tallet, men det er et fåtal, der ser regnbueeffekt. Måske 15%? Har nok læst det i en guide på projectorcentral.com


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 14:10
Jeg er også overbevist om, at regnbue-mafiaen har haft held med at blæse problemet ud af proportioner


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:

Perfekt indlæg! Tusinde tak for det. Det er virkelig dejligt med nogle erfaringer omkring skiftet fra fjernsyn til projektor. Kanon! Smile


Det er da rart at du kan få nogle indlæg, der stryger dine lave ambitioner med hårene.
 
Du misforstår pointen. Her er et feedback fra et medlem, der ikke er den største entusiast. Det er rart at høre. Jeg har ikke lave ambitioner, men vil gerne høre fra folk der blot er som mig selv.


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 14:13
Så Optima er ikke helt ude af spillet?

-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:

Perfekt indlæg! Tusinde tak for det. Det er virkelig dejligt med nogle erfaringer omkring skiftet fra fjernsyn til projektor. Kanon! Smile


Det er da rart at du kan få nogle indlæg, der stryger dine lave ambitioner med hårene.


Det var da nok, det mest snobbede indlæg, jeg har læst herinde i lang tid.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg er også overbevist om, at regnbue-mafiaen har haft held med at blæse problemet ud af proportioner


Kender ikke til nogen regnbue mafia, men det er da helt klart noget folk skal være obs på.

Jeg kan se det og det er hamrende irriterende, så derfor skriver jeg, at folk skal lige tjekke om de og deres nærmeste(dem som skal bruge projektoren) "lider" af samme skavank.

Så vidt jeg har læst, så er det typisk på de billigere DLP' ere fænomenet er tydligst, noget med farvehjulshastighed blandt andet.


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 14:38

Hans j: Jeg må tage i HFK og se om jeg kan se nogle regnbuer, men må hellere tage det med i overvejelserne. Dog er Epson rimelig hæmmet (eller også er min økonomi) af, at jeg skal vælge mellem lens shift eller 3D. Derfor var Optima et fint alternativ, hvis ikke den laver regnbue-tricket



-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:

Hans j: Jeg må tage i HFK og se om jeg kan se nogle regnbuer, men må hellere tage det med i overvejelserne. Dog er Epson rimelig hæmmet (eller også er min økonomi) af, at jeg skal vælge mellem lens shift eller 3D. Derfor var Optima et fint alternativ, hvis ikke den laver regnbue-tricket



Er du sikker på den har lensshift?

Som sagt, de som primært skal se på projektoren skal med, da det er møg irriterende at se på.

Du kan typisk se det ved hurtige scener med stor skift i kontrast og/eller du fokuserer forskellige steder på  billedet.
Men kan du/I ikke se det, så er udvalget af projektore noget større Wink.

Jeg har selv en 5900 og er meget tilfreds, selvfølgelig er der masser af projektore som kan gøre det bedre, men de koster så også derefter.

Som lærred bruger jeg bagsiden af en voksdug, den del er så ikke optimal. Kunne jeg få et IKEA Tuplur rullegardin som var stort nok, så ville jeg være glad. Sådan et rullegardin, kan i mine øjne hamle op med lærreder op til 2-3K eller mere.
De som har været og se film på mit setup, synes det er rigtig godt og det er som at være i en lille biograf. Men de ser også film lige som mig, afslappet Wink.
Ja og så er LA LIGA sgu lækker at følge på storskærmen, selvom græsset er mere korrekt grønt hos andre LOL.



Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 14:56

Hmm.. Nej, det er jeg faktisk ikke sikker på?

Det lyder fint. Som skrevet tidligere dropper jeg nok et lærred i første omgang. Må se hvordan det spiller uden Smile


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:


Men de ser også film lige som mig, afslappet Wink.



Jeg ser også film fuldstændig afslappet. Blandt andet fordi jeg ved, at mit setup er gennemkalibreret og yder sit allerbedste.


Skrevet af: jake51
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 15:37
Naiera: Vi to er skisme da nørder, hvor alt er tjekket og kalibreret

-------------
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 16:16
Man skal jo starte et sted, det har vi vel alle på en eller anden vis. Jeg startede med mit 32 tommer Sony Trinitron og syntes det var et dejligt stort billede. Surroundlyden blev varetaget af en Prosonic DVD til 150kr, en Pioneer SR til 1900 kr, og hjemmelavede baghøjttalere og center. Synes jeg havde en fed oplevelse med at se film på det setup ;-))


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 17:28
Jeg var lige forbi HFK i dag for at kigge på BenQ 1070 og Optoma HD25E.

De leverede begge et rigtigt godt billede, men da jeg lukkede døren viste det sig, at Optima'en var noget mere støjsvag, hvilket betyder en del for mig.

Jeg så desuden efter regnbue-effekter, men kunne ikke se nogle (måske vidste jeg ikke hvad jeg kiggede efter). Men de kørte "Avengers", hvor der var en del hurtige cuts.

Desværre har Optoma'en ikke lens shift.

Så jeg står egentlig samme sted som sidst. Jeg har besluttet at jeg ikke kan få det hele, og mener derfor jeg bare skal undvære lens shift. Men om Epsons så er bedre end Optoma skal jeg ikke kunne sige.


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: bruger udmeldt 24
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 17:49
Jeg var meget tæt på at købe Optoma´en, den nye e-model er mere lysstærk, indtil jeg fik testet hele familien for regnbueeff.. Havde sidst min yngste datter med og se BenQ W1070(de havde desværre ikke Optoma´en som demo, men de skulle efter sælgers mening være ret ens). Hun er nærsynet, bruger kontaktlinser og DLP duede ikke til hende desværre. Hun beskrev det som at se en 3D film uden 3D briller! Om det er regnbueeffekt ved jeg ikke.. Men sørg for at teste dem som umiddelbart skal kigge på den.
BenQ´en har så vidt jeg fik at vide ret kort kasteafstand og den blev frarådet af sælger til min siddeafstand på 4 m, hvor jeg ønskede en skærmstr. på ca. 106".
 
Er selv meget tæt på at vælge Epson EH-TW5910.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 22-August-2013 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Med frygt for at træde nogen over tæerne, så synes jeg man lige bør være opmærksom på om man er ved at anbefale manden at skyde gråspurve med kanoner.

Der er jo meget stor forskel på hvad forskellige folk forbinder med "godt", "acceptabelt", "elendigt" mm. når vi snakker billedekvalitet. Og vi er på et forum hvor en overvejende del af de meget aktive brugere jo er entusiaster i hvis grad.


Det er fint nok at du kan tåle at se på en grå væg med masser af struktur, men som du selv nævner, så er der jo netop forskel på folks smertetærskler. Det går også den anden vej. Nogle er mere kræsne end de egentlig er klar over.

Det er ikke to uger siden, at en (som jeg husker det) relativt ny bruger brokkede sig over sig strukturen på sit lærred. Han slog mig ikke som en vanvittig entusiast; han havde bare nogle forventninger der ikke stod mål med det man får med en relativt billig projektor og et billigt Kina-lærred.

Jeg tror faktisk, at der var to lignende tråde indenfor kort tid. Så det går, som sagt, også den anden vej.
Min pointe er jo netop at der er forskel på ambitioner og krav. Hvis det ikke gik klart nok igennem at det selvfølgeligt går begge veje, så er det en fejl i min formulering.
 
Hvis man ikke kan leve med en væg som lærred, så skal man selvfølgeligt ikke det, men min oplevelse er at ud fra mit nuværende ambitionsniveau, muligheder og oplevelse så er det acceptabelt for mig.
Det er det i øvrigt også for dem fra familien som har været og se en film samt vennerne som har været og se fodbold og spille xbox.
 
Det vigtigste er jo netop at have et meget klart billede af hvad man har af forventninger til sit kommende udstyr.
Eksemplet du nævner er jo noget møg, men det er da også ærgeligt hvis OP opgiver drømmen om projektor og stort billede fordi der er nogen entusiaster der fortæller ham at det kan ikke lade sig gøre med hans forudsætninger - hvis han ligesom mig vil være udemærket tilfreds med den løsning.
 
 
Som jeg også nævner er jeg godt klar over at mit setup er ret elendigt og jeg prøver ikke at påstå andet.
Jeg påstår kun at det elendige setup er godt nok til mig, under mine nuværende forudsætninger.


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 08:07
Eftersom jeg skal bruge min projektor til en del spil, har jeg desuden læst at DLP er bedre til at håndtere inpug lag end LCD? Fx har Optoma HD25E en respondstid på 17ms - det er ret godt!

-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Precious
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 08:16
17 ms er ret flot.

Jeg har læst mig frem til at Epson halter bagefter på det område:

"About epson projectors lag, it's a little improved in the newer PJs (ie 8100 and 6100 compared to 8000 and 6000). Its now 50-60 ms instead (as long as you turn off a couple of image processing features)."

Jeg havde enormt problemer med min TW6000W (wireless udgaven). Det var praktisk talt umuligt at spille fx guitar heroes som kræver ret præcise tryk for at ramme noderne. Jeg ved faktisk ikke hvordan dette vil være med 50-60 ms latency.

De 17 ms mod de 50-60 ms er næsten argument nok til ikke at vælge en Epson. Det kunne være rart at få nogle erfaringer på bordet her :)


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118334&PN=1&title=precious-hjemmebiograf - Min Bio


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 10:38
Det skriver projectorcentral hvertald om HD25 (uden E), og går ikke ud fra at den er blevet langsommere i E-modellen: "At 17ms of input lag, the HD25 is half a frame faster than the W1070 at 24ms" (kilde:  http://www.projectorcentral.com/optoma_hd25_home_theater_projector_review.htm?page=Shootout-vs-BenQ-W1070 - http://www.projectorcentral.com/optoma_hd25_home_theater_projector_review.htm?page=Shootout-vs-BenQ-W1070 )

-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Smed89 Smed89 skrev:

Jeg havde lidt forestillet mig at køre uden lærred sådan pt. Jeg har en helt hvid væg som formentlig vil fungere ok indtil jeg får købt et lærred, men økonomien er ikke til begge dele. Tror stadig det er bedre end mit nuværende. Kan man evt male med noget "ikke-reflekterende maling", det sted hvor billedet vil blive gengivet?


Jeg kører stadig med hvid væg på 4. år. Til at starte med var det bare for at prøve det (og tjekke størrelsen til et evt lærred), men er super tilfreds med det. Det er fuldstændig jævnt, og billedkvaliteten fejler ikke noget efter min mening. Jeg har eksperimenteret lidt med at male vægge med en anden maling, hvorefter resultatet blev lidt bedre. Desværre kan jeg ikke huske hvilken glans det endte med Embarrassed

Synes du skal prøve med væggen først Smile


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 10:40
Tak for forslaget! Det vil jeg også helt sikkert gøre. Hvilken projektor endte du med at købe?

-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 10:54
Dengang skulle jeg "bare prøve det", så det var en Optoma HD65 i den blå incl vogels ophæng og kabler. En billig startpakke, så jeg ikke risikerede for meget. Den kan ikke fås længere og har formentlig kun brugsværdien tilbage da den "kun" er 720p. 

Efterfølgende har jeg set på mange andre projektorer, og min personlige konklusion er at selv med en billig entry-level projekter (en projektor der er lavet til film vel at mærke) bringer oplevelsen op på måske 85% af det opnåelige, og det giver masser af "bang for the buck". 

Mht mørklægning så synes jeg det betyder rigtig meget og pga designet af mine vinduer fungerer normale mørklægningsgardiner ikke særlig godt. Der skal ikke meget lys til at ødelægge kontrasten drastisk. Derfor har jeg planlagt på sigt at installere et gardin der fylder hele væggen, og er lavet af kraftigt molton (bruges normalt til scenetæpper). 

En anden ting der spiller ind er reflektion fra fladerne i rummet. Min stue er hvid, og det vil det blive ved med at være, så det vil formentlig ikke være muligt for mig at udnytte kvaliteten i en dyr projekter (læs > 20k) alligevel. 

Hvis du stadig er usikker på om projektor er det rigtige (det er det Wink ) vil jeg starte med en af de billigere. 


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 10:57
Yes, jeg skal nok have købt nogle mørklægningsgardiner i rulle-form

Men er næsten også overbevist om en projektor - og også at det skal være en Optoma HD25E.

Nu skal situationen mht. installation og kabelføring (hvilket bliver trælst i min gamle lejlighed, hvor jeg ikke må bore eller noget), så skal trække kablerne på en pæn måde.


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 10:58
 Dengang skulle jeg "bare prøve det", så det var en Optoma HD65 i den blå incl vogels ophæng og kabler. En billig startpakke, så jeg ikke risikerede for meget. Den kan ikke fås længere og har formentlig kun brugsværdien tilbage da den "kun" er 720p. 

Efterfølgende har jeg set på mange andre projektorer, og min personlige konklusion er at selv med en billig entry-level projekter (en projektor der er lavet til film vel at mærke) bringer oplevelsen op på måske 85% af det opnåelige, og det giver masser af "bang for the buck". 

Mht mørklægning så synes jeg det betyder rigtig meget og pga designet af mine vinduer fungerer normale mørklægningsgardiner ikke særlig godt. Der skal ikke meget lys til at ødelægge kontrasten drastisk. Derfor har jeg planlagt på sigt at installere et gardin der fylder hele væggen, og er lavet af kraftigt molton (bruges normalt til scenetæpper). 

En anden ting der spiller ind er reflektion fra fladerne i rummet. Min stue er hvid, og det vil det blive ved med at være, så det vil formentlig ikke være muligt for mig at udnytte kvaliteten i en dyr projekter (læs > 20k) alligevel. 

Hvis du stadig er usikker på om projektor er det rigtige (det er det Wink ) vil jeg starte med en af de billigere. 

Forresten så skylder jeg lige at sige, at min væg er fuldspartlet og helt jævn. Har set film på savsmuldstapet i en anden farve end hvid, og det fungerede knap så godt. 




Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 11:00
Min væg er ikke helt 100 % jævn, men er hvid og med glasvæv. Så det er tæt på Smile

-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 11:03
Glasvæv er også ujævn. Glasfilt må være en option til "væglærred"


Skrevet af: Schulz
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 11:28
Jeg er gået fra tv til projektor og er i test fasen om man så må sige. Jeg købte en brugt Mitsubishi
lcd projektor (meget støjsvag). Den var ikke voldsomt dyr og den bruges på en hvid væg med savsmuldstapet. Jeg har meget lys ind ad vinduerne i rummet så jeg har lavet gardiner af scenemolton til at lukke af for lyset. Der er hvide vægge og rummet er som en alm. stue. Mine erfaringer pt. er at man skal have en ordenlig tv-tuner. De billige dvb-c modtagere giver ikke særligt godt billede og det bliver bare værre jo større billedet er, så jeg kigger pt på panasonic's harddisk optagere med DVB-C modtager i (Der er både Blu-ray m. 3D, 2 tunere og mulighed for at optage og brænde ud i Blu-ray kvalitet), den koster, men er for mig et must til tv kigning på længere sigt. Jeg kigger også på lærred. Der er 2 ting der er væsentligt her. 1) en sort ramme om billedet, gerne med veltex for at lave en ordenlig afgrænsning, det giver en HELT anden oplevelse af billedet. 2) Det betyder en del at baggrunden er så plan som muligt. Det er ikke fedt med billedet på ujævn flade. Jeg kigger på en speciel lærredstype til brug i rum med "ambient light", da der ofte er lidt lys i lokalet samt hvide vægge når der kigges film og tv. Prismæssigt omkring 10k. (det er væsentligt mere end min projektor har kostet, men vil helt sikkert hæve kvaliteten på billedet MEGET). Jeg har overvejet længe, men er efterhånden blevet enig med mig selv om at gå linen ud, så på et tidspunkt skal projektoren også opgraderes. Men for at det virker og bliver tilfredsstillende, så er det tv-tuneren og lærredet der er det vigtigste, så er målet nået....ny projektor er derfor noget ude i fremtiden. Men jeg mener umiddelbart at man skal være opmærksom på at en projektor løsning er noget følsom over for lys og selve projektoren giver noget lyd fra sig (dog ikke alle, men i prisklassen omkring 10k kan det ikke undgåes). Jeg kom selv fra en 50" plasma skærm (i øvrigt også en panasonic ;-) ) Men en 100+ skærm er bare federe uanset om det er tv eller film!


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 11:33
Hvis du holder fast i det med væggen, så skulle følgende i glans 5 være godt:
 
Flügger
IN-180
STROMBOLI GREY
blanding:
UM 14
YI 1
OE 2
 
 


Skrevet af: Smed89
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 13:22
Okay, det skal jeg nok få på plads når projektoren er anskaffet Smile

Kan se at man skal have en RF-sender til Optoma'en for at få 3D indhold. Er det normalt? Troede at når der står "Full 3D HD", så skulle man ikke købe ekstraudstyr (udover briller)? Har ikke hørt at Benq's kræver det


-------------
- Pana PX80 - Scandyna Minipods - NAD C315BEE - PS3 Slim - AppleTV 2 + 3 - PSN: Lukewarmwinner


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 13:34
For øvrigt, jeg har spiller XBOX 360 og PS3 på min 5900, det virker ganske fint.


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Hvis du holder fast i det med væggen, så skulle følgende i glans 5 være godt:
 
Flügger
IN-180
STROMBOLI GREY
blanding:
UM 14
YI 1
OE 2
 
 

 
Hej.
 
Hvordan er du kommet op med netop den blanding. Hvis ikke det er dig selv der har fundet på det hvor har du det så fra? Har du et link?


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Hvis du holder fast i det med væggen, så skulle følgende i glans 5 være godt:
 
Flügger
IN-180
STROMBOLI GREY
blanding:
UM 14
YI 1
OE 2
 
 

 
Hej.
 
Hvordan er du kommet op med netop den blanding. Hvis ikke det er dig selv der har fundet på det hvor har du det så fra? Har du et link?
Det er en blanding jeg fandt på nettet, tror dælme det var denne her tråd:
http://www.dahf.dk/viewtopic.php?t=11408&postdays=0&postorder=asc&start=30 - http://www.dahf.dk/viewtopic.php?t=11408&postdays=0&postorder=asc&start=30
Jeg har netop smurt ca. halvdelen af min dug ind i dette, så må jeg se hvor godt det er Wink
Er det noget skrammel, ja så skal der ny dug på, ellers skal jeg hente en bøtte mere Tongue


Skrevet af: dpny
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 13:50
OK. Det er mange DIY blandinger at finde rundt om, men langt de fleste er med maling man ikke kan få i DK. Det var derfor jeg reagerede på det. Jeg har undret mig over at mange af de blandinger man kan finde anbefaler toner. Hvorfor ikke bare benytte en helt hvid/matt eller lysegrå/matt. Det virker da mere logisk? Enkelte fabrikanter, bl.a. Jotun, viser nogle af deres farver med standard farvekoder, så hos dem kan man rent faktisk købe helt hvid eller ægte grå maling efter et farvekort. Det kan man ofte ikke hos de andre. Heller ikke Flygger så vidt jeg husker. Er det for at komme "tilbage" til neutral grå at malingen skal tones?

Du skal i øvrigt passe på med ikke at male det hele på een gang når du maler med tonet maling. Anden portion kan nemt have an lidt anden tone end den første. Det er bedre at blande to portioner inden man går i gang, hvis een ikke er nok.
 
EDIT: Jeg kan se der kom et link på. Tak for det :-)


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:


Min stue er hvid, og det vil det blive ved med at være, så det vil formentlig ikke være muligt for mig at udnytte kvaliteten i en dyr projekter (læs > 20k) alligevel.


Min stue er, i princippet, også hvid, og min projektor kostede over 20k.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 19:25
Det det gav det største forbedring i billedet hos mig var da der blev malet en matgrå på væggen ved lærred og 1.5 meter ud i rummet.
Det gav et kæmpe kontrast boost og klart flere detaljer og dybde i billedet.

Jeg syns det er spild af penge at smide 20.000,- efter et lærred og samtidig have helt hvidt rum.
De hvide vægge kaster så meget lys og smadrer kontrasten i billedet.

Hellere bruge en billigere dug eller direkte væg og så male noget af, eller hele rummet en mørk, mat farve.


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Det det gav det største forbedring i billedet hos mig var da der blev malet en matgrå på væggen ved lærred og 1.5 meter ud i rummet.
Det gav et kæmpe kontrast boost og klart flere detaljer og dybde i billedet.

Jeg syns det er spild af penge at smide 20.000,- efter et lærred og samtidig have helt hvidt rum.
De hvide vægge kaster så meget lys og smadrer kontrasten i billedet.

Hellere bruge en billigere dug eller direkte væg og så male noget af, eller hele rummet en mørk, mat farve.


Jeg har også fået malet mit færdigt nu, det gav, som du skriver, et fint løft i kontrasten, så nu er jeg endnu mere glad for mit setup.

Hvis det er muligt, skulle du prøve at få en sort ramme op.


Skrevet af: Bruger udmeldt 35
Skrevet den: 23-August-2013 kl. 19:57
Hans.
Ja det er utroligt så meget det gør ved billedet, når runmet bliver mere " hule agtigt ".

Jeg har en sort træramme rundt om "lærred".
Rammen er 65mm bred og beklædt med Veltex.


Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 24-August-2013 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:


Min stue er hvid, og det vil det blive ved med at være, så det vil formentlig ikke være muligt for mig at udnytte kvaliteten i en dyr projekter (læs > 20k) alligevel.


Min stue er, i princippet, også hvid, og min projektor kostede over 20k.

Og det må så være op til dig at vurdere om det er det værd Wink

Som ingeniør tænker jeg bare i signalstøjforhold, og tænker at signalet fra projektoren skal præsenteres så klart som muligt, så hvis det bliver blandet med sig selv må der opstår en slags kamfiltereffekt, og det vil være ødelæggende for kvaliteten. Hvor grænsen gør skal jeg ikke gøre mig ekspert på. Måske der er nogle optik/fysik-ingeniører på linien der kan komme med en vurdering af det. Jeg ved mest om akustik, men det er jo bølger det hele Smile



Print side | Luk vindue