Print side | Luk vindue

HDMI problemer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125503
Udskrevet den: 30-April-2024 kl. 00:45


Emne: HDMI problemer
Skrevet af: KM
Emne: HDMI problemer
Skrevet den: 25-August-2013 kl. 11:10
Hej kære forum. 

Jeg mangler et rigtigt godt bud på, hvad der kan være galt med dit setup. 

Den korte version.... 
Min a/v receiver er koblet til både mit tv og min projektor. Til tv er der aldrig problemer, men til projektoren oplever jeg næsten hver gang jeg ser 
lange film at billedet falder ud. Et sted mellem 1.45 og 1.55 bliver der blå skærm i ca to sek, og så kommer billedet tilbage. Det sker igen ca to min 
senere, for derefter at virke fint igen. 

Jeg har prøvet at skifte produkter for at lokalisere fejlen, og nu bliver det mærkeligt, fordi... 

Jeg har prøvet med tre forskellige a/v receivere, fire forskellige mediebokse/blu-Ray afspillere, to forskellige projektorere og tre forskellige HDMI 
kabler. Ikke i alle kombinationer, men alle enheder i kæden er prøvet skiftet, uden udfaldet har ændret sig. 
Der er et ti meter HDMI til projektoren, og det er selvfølgeligt langt, men det burde jo ikke være umuligt. 
Jeg har også købt en HDMI repeater, for at booste signalet. (Selvom min a/v reciever også har en indbygget). Men uanset om den er på, eller om den 
er i afsender eller modtager enden, ændre det ikke på problemt... 

Hvad har jeg overset? Jeg synes jeg har været det hele igennem, og jeg er ved at blive sindsyg... 

Håber der er nogle der har et godt bud...


-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-August-2013 kl. 11:15
Nå det setup? Prøv at skrive hvilke ting du har...


Skrevet af: KM
Skrevet den: 25-August-2013 kl. 11:25
Lige nu består setuppet af:
Afspillere: Apple tv3, PS3, Popcorn Hour. -Samme problem fra alle tre.
A/V receiver: Denon AVR 4520
Projektor: BenQ w1000
HDMI: Argon 10m

Jeg har tidligere brugt en NAD T775HD, og har også haft lånt en Denon AVR 2310. -Samme problem.
Jeg har prøvet med en dyrere version af Argon HDMI og et QED. -Samme problem.
Lige nu sidder min CYP HDMI repeater i projektorenden. Det gør ingen forskel om den er på, eller om den er i den ene eller den anden ende... 


-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-August-2013 kl. 11:29
Har du prøvet en anden projektor? Tyder på det er den der er problemet

Ok, ja det har du. Så har jeg ikke umiddelbart et bud...


Skrevet af: Keyvan
Skrevet den: 26-August-2013 kl. 18:06
Det lyder mystisk, har du mod på at låne en anden receiver og prøve at se om det hjælper? f.eks. en Yamaha, Onkyo osv.


Skrevet af: KM
Skrevet den: 26-August-2013 kl. 18:19
Ja, jeg har prøvet med en Optoma HD-et-eller-andet...

Jo, jeg har da mod på at prøve en anden receiver, men på den anden side har jeg allerede prøvet både NAD og Denon..

Jeg er selv løbet tør for gode idéer, da jeg synes jeg har prøvet alt hvad jeg kunne komme i tanke om... 


-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 26-August-2013 kl. 19:15
Det kabel på 10m.. Hvad er det for et? Oplever du lilla glimt? Oplever du støj? Når billedet ryger, så ryger alt - både lyd og billede - ik?

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: KM
Skrevet den: 26-August-2013 kl. 19:44
Kablet er et Argon. Men har som sagt prøvet med to andre også.
Der er ingen støj i billedet, og heller ikke "bloked by purple".
Når billedet forsvinder går projektoren i, "søger input"-mode.
Den fanger billedet igen efter ca tre sek. Lyden falder ikke ud...

-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 26-August-2013 kl. 20:01
Hmm.. Handshake og lignende er stort set udelukket så... Sgu mystisk.. Ville også byde på projekteren, men det har du prøvet.. Det efterlader receiveren.. Oplevede noget af det samme med en anthem mrx 700, dog havde jeg alle tegnene som lilla glimt osv. og lyden røg sammen med billedet.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Keyvan
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 18:10
Har du løst problemet?


Skrevet af: KM
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 19:24
Nej, jeg er løbet tør for gode ideer.
Synes jeg har været alle produkter og kabler igennem, og håber nu at der er nogle der har et godt bud på noget jeg har overset.

-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 19:57
Lad os se bort fra hdmi kablernes pris, og sælgerens lovprisninger. Dine hdmi kablers certificering er forskellig alt efter længde. Dine kabler overholder uden tvivl certificeringen ved fem meter, men gør det måske ikke ved ti meter. Der kan måske være tale om et båndbredde problem, du har jo stort set afprøvet alle muligheder. Du skal sikre dig, at kablets certificering (1.3 / 1.4 ) er i kablets fulde længde.


-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: KM
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 20:02
Kablet er i ti meter "kun" et standard HDMI.
Det er svært at finde et hi-speed 10 meter kabel.
I hvert fald et der er det i virkeligheden. Men standard burde også være nok, i om med det jo kun indeholder billede og ingen lyd.
Måske jeg skal have fat på et aktivt HDMI. Udvalget er bare ikke så stort....

-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 20:20
Og handshake/hdcp problem kan vel udelukkes, med alle de forskellige komboer der er foretaget. Sidder kablet ordentligt fast hele tiden? Prøv et kabel der spændes fast, det bør eliminere løse forbindelser. Dette forudsætter, at projektor har skruefæste, samt et kabel med denne mulighed.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 20:22
Jeg har et 10 meter langt Harald Nyborg kabel mellem mit TV og reciever. Har haft et fint og dyrt kabel før, men det gik i stykker.
Billidet er, til min overraskelse, bedst på det billige!

Mvh. Michael


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 20:37
Jeg har haft 3 sæt hdmi kabler igennem mit grej, fra billige Argon til dyrt Chord - jeg bruger Supra til daglig. Jeg oplever en forskel i samlekvalitet, og jeg oplevede at Chord kablet skilte sig mht. stabilitet - til det negative.. Men bedere billede, du fik et flottere billede, er det sådan jeg skal forstå det?

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af KM KM skrev:

Kablet er i ti meter "kun" et standard HDMI.
Det er svært at finde et hi-speed 10 meter kabel.
I hvert fald et der er det i virkeligheden. Men standard burde også være nok, i om med det jo kun indeholder billede og ingen lyd.
Måske jeg skal have fat på et aktivt HDMI. Udvalget er bare ikke så stort....


Er fejlen periodisk eller kan du stille uret efter den? Måske er det noget du har slået til der konflikter? CEC eller lignende..

Firmware updated?

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: KM
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Oprindeligt skrevet af KM KM skrev:

Kablet er i ti meter "kun" et standard HDMI.
Det er svært at finde et hi-speed 10 meter kabel.
I hvert fald et der er det i virkeligheden. Men standard burde også være nok, i om med det jo kun indeholder billede og ingen lyd.
Måske jeg skal have fat på et aktivt HDMI. Udvalget er bare ikke så stort....


Er fejlen periodisk eller kan du stille uret efter den? Måske er det noget du har slået til der konflikter? CEC eller lignende..

Firmware updated?
 
Det er semi-periodisk, hvis der er noget der hedder det.
Udfaldet sker typisk mellem 1.40-1.55 inde i en film. Derfor er der heller ikke på alle film jeg oplever udfald. (Hvis ikke filmen er lang nok).
Tidligere skete det efter kortere tid, men efter jeg skiftede fra NAD til Denon blev problemet "udast" 10-20 min. Jeg kan ikke helt vurdere om det har gjort nogen forskel efter jeg har købt en repeater.
Når udfaldet kommer, er det til gengæld helt sikkert at der kommer et udfald mere efter ca to min.
 
Det mærkelige er, at hvis jeg ser tre afsnit af en serie, hvor hvert afsnit tager 45-50 min, så er der i reglen ikke udfald. Det sker dog, men det er meget mere sjældent.


-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: KM
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 20:53
Firmware...
Er updated på afspillere og amp.
Ved sgu ikke lige hvordan jeg skulle gøre det på projektoren, men det må jeg heller undersøge.


-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: Dichael
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 20:58
De dyre kabler er klart mere lækre og bedre samlet. Enig!

Jeg blev bare nærrig, da stikket på det dyre kabel gik i stykker og købte hos Harald.
Stikkene på Harald kabler er stive og trælse.....

Mvh. M.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 20:59
Reset hele skidtet til default. Får tjekket firmware på projector.. Hvor lang tid har du haft den?

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: KM
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 21:04
Den er nok ved at være 3-4 år. Måske det er der hunden ligger begravet. Men havde samme oplevelse med en Optoma jeg havde lånt.
Jeg tjekker op på firmwaren på den...
 


-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 21:04
Oprindeligt skrevet af Dichael Dichael skrev:

De dyre kabler er klart mere lækre og bedre samlet. Enig!

Jeg blev bare nærrig, da stikket på det dyre kabel gik i stykker og købte hos Harald.
Stikkene på Harald kabler er stive og trælse.....

Mvh. M.


Kan sgu godt forstå du blev nærrig. Jeg havde som nævnt en del vrøvl med handshake tidligere på året, og det endte i en fin kabel test. Min konklusion er: så længe vi er under 5m (mit længste træk er 5m) er den eneste forskel finnish på kablet..

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 21:06
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Reset hele skidtet til default. Får tjekket firmware på projector.. Hvor lang tid har du haft den?


Det er da forsøget værd.. Ellers må du vist "bite The bullit" og prøve en anden receiver

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: KM
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 21:08
Hehe.
Denonen er helt ny. Den skiftede jeg fordi jeg mente det måtte være i min gamle NAD fejlen lå...


-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 27-August-2013 kl. 21:22
Talt med hifi klubben? Al din elektronik stammer fra dem. Receiveren er stort set så ny den kan være.

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Mutzer
Skrevet den: 28-August-2013 kl. 13:11
Virkelig belastende problem du har dig der. Hvad med selve filmen? Synes ikke jeg har set om du skrev hvor den kom fra, men du nævnte popcorn hour som en afspiller, så tænker der er noget rippet/reencoded materiale? Måske er det selv medie filen/filerne der driller. Du har været ret så grundig med at teste ALT hardware igennem synes jeg.

-------------
Mutzer


Skrevet af: KM
Skrevet den: 28-August-2013 kl. 14:10
Problemet er det samme uanset om kilden er originale blu-ray film, lejet stream fra iTunes/Apple tv eller et pirat rip fra min nas via popcorn hour.
Hvilket burde udlukke afspilleren, idet det er tre forskellige.

-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: Mutzer
Skrevet den: 28-August-2013 kl. 15:17
hmm det er sku for mærkeligt. Jeg er ved at sige, at den eneste fælles nævner efterhånden er strøm kabler, og selve strømmen de får. Måske noget der varmer op over tid, og så bliver ustabilt. Som et kabel fx Men at det kun skulle påvirke billedet, og ikke lyden, virker bare usandsynligt.
 
Ud over det, så tror jeg også jeg ville prøve at slå CEC, diverse strømspare funktioner, screen savers osv osv fra alle steder jeg kunne finde dem.


-------------
Mutzer


Skrevet af: KM
Skrevet den: 28-August-2013 kl. 15:59
Produkter der bliver for varme er en mulighed, selvom det ikke virker så sandsynligt. Men lige nu vil jeg ikke afskrive noget :)
Tror jeg har slået alt det der skrammel fra, men må lige alle menuer igennem og se om jeg har overset noget.
Takker for alle buddene. Keep en comming....


-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-August-2013 kl. 16:18
Som test tager du projektor ned og forbinder den med et 5 meter kabel og sætter en film på. Sker det stadigt?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Mutzer
Skrevet den: 28-August-2013 kl. 18:06
Det kommer til at tage en krig at teste..du skal sidde og glo små to timer film hver gang :-) Går ikke ud fra det kommer hvis du bare hopper frem til 1:45 og ser derfra? :-)

-------------
Mutzer


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 28-August-2013 kl. 18:20
Jeg ved det....... Men det er der vi er nået til!

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: KM
Skrevet den: 29-August-2013 kl. 08:16
Jeg har prøvet med et 8 meter. Det kan nemli lige nå, hvis det trækkes grimt hen over stuen.
Med et 5 meter skal jeg pille projekteren ned :(

-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: larsvj
Skrevet den: 29-August-2013 kl. 09:55
Et skud i blinde... men hvad med at lægge en lille PC-blæser op ved Projektoren, så du er helt sikker på det ikke er et temperaturfænomen efter en 2 timers drift ?

-------------
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *


Skrevet af: Keyvan
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 21:52
Har du fundet en løsning?  


Skrevet af: KM
Skrevet den: 02-September-2013 kl. 08:14
Nej, jeg er desværre ikke kommet en løsning nærmere....

-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: Timeguardian
Skrevet den: 02-September-2013 kl. 08:51
Hej

Når man beskriver et problem som dit,er det pænt vigtigt at skrive hvordan, dit setup er opstillet.

Hvor står din forstærker/reciever henne i  ??

Er der de min. 15-30 cm. fri luft over forstærker/reciever og det samme i siderne ??

Folk har en tendens til at bare, at plante deres enhed i en stereo bænk.





Skrevet af: KM
Skrevet den: 02-September-2013 kl. 09:13
Forstærkeren står i et åbent møbel.
Der er ca 5 cm opad og nedad til. masser af luft til siderne. Åbent både for og bag. Forstærkeren bliver ikke varm.
Jeg hælder selv mest til enten HDMI kablet, eller projektoren. 
Forstærkeren har to HDMI ud, og der er aldrig problemer når jeg bruger tvét. Jeg har prøvet at bytte om på de to HDMI ud.

Det der bare undre mig, er at jeg jo har prøvet at skifte både HDMI og projektor, samt at sætte en eksta HDMI repeater på, uden at noget af det har løst problemet.
Jeg har overvejet at få fat på et aktivt HDMI, men jeg vil mene at det burde gøre det samme som min repeater...



-------------
www.headgear.dk
Et helt rent høretelefonsite.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 02-September-2013 kl. 09:35
Det første jeg ville gøre var at låne et 10 meter Supra HDMI-kabel! På længder på 8+ meter ér Supra bare nr. 1 (skærmning). Jeg har været med til flere installationer på 10-12 meter, hvor det eneste HDMI som fungerede var Supra's...

M.v.h.


Skrevet af: Timeguardian
Skrevet den: 03-September-2013 kl. 10:05
Hej

Du skriver der er 5 cm op ad ...Smile

Er det fra forstærkeren`s øverste kant, til en evt. hylde/kant ??

Et supra-kabel ( HDMI )er altid en god investering,slår de billige med lethed.


Skrevet af: Ole N 84
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 17:41
hej

Fandt du en løsning på problemet 

Hilsen Ole n 84



Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-December-2021 kl. 19:58
Efter 8 år…….


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk



Print side | Luk vindue