Reference niveau??
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125632
Udskrevet den: 01-November-2024 kl. 01:37
Emne: Reference niveau??
Skrevet af: dpny
Emne: Reference niveau??
Skrevet den: 30-August-2013 kl. 18:40
Hej. I Hothers tråd har der været skrevet lidt om referenceniveau lydstyrke så jeg blev lidt nysgerrig. Jeg er jo i hovedtrækkene rimeligt klar over hvad konceptet indebærer: Noget i retning af mulighed for at spille 85db varende og op til 105db peak i hver af de 5 eller 7 kanaler og angiveligt op til 115db peak i LFE kanalen hvis denne summeres med de andre kanaler via bass management. Så langt så godt. Der synes dog at herske en del forvirring på området og det er vanskeligt, hvis ikke umuligt, at finde en ordentlig kilde til hvad det helt præcist er man skal måle, hvilke testsignaler der skal benyttes, hvor længe målingen skal løbe, hvordan man vurdere hvor højt man skal kunne spille med LFE kanalen alt efter hvor mange andre kanaler der er i brug OSV. Er der nogen der sidder med den "officielle" vejledning til hvordan man gør?, eller er "reference niveau" i virkeligheden et variabelt mål, der afhænger af hvem man spørger om hvad det er man skal måle og om hvordan man gør?
|
Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-August-2013 kl. 20:57
dpny skrev:
Hej. I Hothers tråd har der været skrevet lidt om referenceniveau lydstyrke så jeg blev lidt nysgerrig. Jeg er jo i hovedtrækkene rimeligt klar over hvad konceptet indebærer: Noget i retning af mulighed for at spille 85db varende og op til 105db peak i hver af de 5 eller 7 kanaler og angiveligt op til 115db peak i LFE kanalen hvis denne summeres med de andre kanaler via bass management. Så langt så godt. Der synes dog at herske en del forvirring på området og det er vanskeligt, hvis ikke umuligt, at finde en ordentlig kilde til hvad det helt præcist er man skal måle, hvilke testsignaler der skal benyttes, hvor længe målingen skal løbe, hvordan man vurdere hvor højt man skal kunne spille med LFE kanalen alt efter hvor mange andre kanaler der er i brug OSV. Er der nogen der sidder med den "officielle" vejledning til hvordan man gør?, eller er "reference niveau" i virkeligheden et variabelt mål, der afhænger af hvem man spørger om hvad det er man skal måle og om hvordan man gør?
|
Udover EBU, som har offentliggjort en masse guidelines men jeg ved ikke om de har noget tilgængeligt på det specifikke område, så er de fleste "officielle" standarder en del af de licenser som koster penge, og derfor ikke direkte tilgængelige. Derfor er det svært, hvis ikke umuligt, som almindelig bruger at nå ind til kernen. Det vil være noget information du finder som er videregivet i forskellige sammenhænge. Men når det er sagt, så mener jeg også at du gør det mere kompliceret end det er. Eller rettere, standarderne er simplere end du måske ønsker dig. Bortset fra THX, som er MEGET lukkede med de præcise specifikationer af deres standarder (hvilket i mine øjne devaluerer værdien rent marketingsmæssigt, men det er en anden snak), så er der netop ikke nogen egentlige standarder for hvad ydelsen skal være. Standarderne er kalibrerings-standarder, dvs. der er mål for hvordan udstyret skal kalibreres, men ikke nogen egentlige standarder for hvad udstyret skal kunne levere. Kalibrerings-standarderne indebærer så nogle rammer som udstyret nødvendigvis skal kunne opfylde, men det er ikke direkte noget der er opsat regler for. Eksempelvis, når der kalibreres til 85 dB ved -20 dB signal, så indebærer det at udstyret skal kunne levere 105 dB. Men det er ikke nærmere defineret over hvor lang tid, ved hvilken forvrængning, hvor meget komprimering osv der tillades, og dermed er der i standarderne ikke nogen rammer for hvor godt det skal lyde ved 105 dB, blot at det skal kunne leveres. Derfor kan man godt sige at det er noget løst, og et stykke ad vejen afhænger af hvem man spørger. Derfor er alle studier heller ikke ens, der findes gode og dårlige studier ligesom der findes gode og dårlige hjemmebiografer.
Det er (for mig) åbenlyst at hvis du har et system der liiige præcist med hiv og sving kan opfylde kravene til lydtryk, så vil lydkvaliteten næppe være lige så god som hvis du har et system der kan spille væsentligt højere og derfor har masser af headroom, og dermed ikke er lige så presset ("alt andet lige", naturligvis). Derfor synes jeg egentlig også at det er lidt overvurderet at fokusere så meget på at nå reference level - du bør reelt kunne levere så meget mere at det ikke er et issue, ellers vil lydkvaliteten ved reference level og formentligt et stykke under alligevel være ringe. Og ja det er et højt krav, men hvad er pointen i at stræbe efter et lavt krav? Det behøver jo ikke være ubrugeligt blot fordi vi ikke helt når målet.
En sidebemærkning: Jeg har indtryk af at mange har den opfattelse at en højttaler lyder nøjagtigt som den skal, uanset hvor højt man spiller så længe man er under "smertegrænsen", og når man rammer dén så lyder det pludseligt dårligt (forvrænger). Det bruger nogle til at argumentere for at så længe "max" er højere end dét niveau man har brug for at spille, så er alt godt. Sådan hænger verden altså ikke sammen. En hvilken som helst højttaler vil blive mere og mere presset jo mere man kræver af den, og lyde derefter. Der er forskel på hvordan forskellige typer af højttalere opfører sig efterhånden som de bliver presset, også afhængigt af hvordan du presser den (kombinationen af lydtryk og frekvensområdet af materialet). Der er vi ovre i noget mere subjektivt, men det gør det ikke mindre væsentligt end de objektive, målbare faktorer.
Hvis jeg skal illustrere det med et eksempel, så kan man forestille sig en 2-vejs højttaler med en overdrevent lav delefrekvens mellem bas og diskant. Det kan sagtens være at den kan spille højt, men diskant-enheden vil lyde presset ved ret lave niveauer. Hvis du så sætter delefrekvensen højt (med risiko for sprednings-problemer for basenheden), så vil enheden være mindre presset ved høje lydtryk - men det maksimalt opnåelige lydtryk er ikke nødvendigvis blevet højere. De to højttalere vil opføre sig ret forskelligt, efterhånden som du nærmer dig det maksimale lydtryk.
Min personlige holdning til dét med reference lydtryk i hjemmebio'en er at balladen ikke så meget er om niveauet kan nås eller ej, men at de fleste højttalere i praksis lyder presset længe før man når derop. Og det er ikke noget du kan måle dig fra, og derfor heller ikke noget du kan løse ved at kigge i standarder.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 30-August-2013 kl. 21:41
.. Hov! Var ikke lige klar til at trykke send :-)
|
Skrevet den: 30-August-2013 kl. 22:12
Ja det er jo det. Du beskriver meget godt nogle af de tanker jeg har gjort mig om emnet. "Reference niveau" er et emne der bliver debatteret op og ned af stolpe, men det er et underligt udefinet begreb netop fordi det er så vanskeligt af finde ud af præcist hvad der menes med det og fordi man skal være professionel eller have dyre abonnementer for at få adgang til dokumentationen. Når man endelig er heldig at grave noget info op fra Dolby eller andre er det som regel 10+ år gammelt og som regel endda ret utydelig skrevet i forhold til hvad der kræves af udstyret. Det jeg har kunnet finde er endda anvisninger for studiemonitorer og ikke for det udstyr der i sidste ende er beregnet til at gengive lyden for publikum. Ellers er jeg i hovedtrækkene enig i resten af dine kommentarer. Hvis man virkelig har tænkt sig at spille -så- højt, så er det IMO ikke nok kun lige præcis at kunne knibe sig derop. Min egen erfaring er at det normalt lyder a HT. længe inden man ramme grænsen for hvor højt man -kan- spille. I det perspektiv er reference niveau (uanset hvor løst det er defineret) en meget svær opgave med mindre man har højttalere (og rum) der specifikt er konstrueret til at kunne spille meget høj, eller med mindre man sidder meget tæt på. I praksis er det et mål der for langt de fleste er helt uden for rækkevidde. Ikke at der er noget galt med at stræbe efter at nå niveauet, men jeg forestiller mig trods alt at det for de fleste vil være bedre at fokusere på at få det man nu engang kan nå til at lyde ordentligt.
|
Skrevet den: 30-August-2013 kl. 22:47
dpny skrev:
Ellers er jeg i hovedtrækkene enig i resten af dine kommentarer. Hvis man virkelig har tænkt sig at spille -så- højt, så er det IMO ikke nok kun lige præcis at kunne knibe sig derop. Min egen erfaring er at det normalt lyder a HT. længe inden man ramme grænsen for hvor højt man -kan- spille. I det perspektiv er reference niveau (uanset hvor løst det er defineret) en meget svær opgave med mindre man har højttalere (og rum) der specifikt er konstrueret til at kunne spille meget høj, eller med mindre man sidder meget tæt på. I praksis er det et mål der for langt de fleste er helt uden for rækkevidde. Ikke at der er noget galt med at stræbe efter at nå niveauet, men jeg forestiller mig trods alt at det for de fleste vil være bedre at fokusere på at få det man nu engang kan nå til at lyde ordentligt.
|
Hønen eller ægget - hvis nu en af begrænsningerne i éns lydkvalitet ved lavere niveauer netop er at højttalerne er pressede (hvilket sagtens kan opstå ved LANGT mindre end ref. level), så ER det jo mere headroom der skal til for netop at få bedre lyd. Det er selve filosofien om at lydtryk og lydkvalitet er to forskellige ting, som jeg og visse andre opponerer imod. At levere dén dynamik som det givne lydtryk tillader, og forlanger, ER jo en væsentlig del af lydkvalitet. Jeg siger ikke at det nødvendigvis skal være reference-niveau, men bare at spille 10 dB under (hvad jeg vil mene er tæt på grænsen for hvor lavt man bør spille hvis man vil kunne sige at man får fuldt udbytte af filmen) _ubesværet_, det er ikke en opgave som man bare kan tage som en selvfølge at éns anlæg kan.
Dernæst, så er det som bl.a. p.las ofte har gjort opmærksom på jo netop sådan at jo mindre presset systemet er, jo mindre generende er det at spille højt (hvis vi glemmer naboer og familiemedlemmer et øjeblik).
Med andre ord, så mener jeg at din forestilling er forkert. Jeg mener at fuldt dynamik-område inden for de rammer man ønsker at bruge systemet er en væsentlig hjørnesten i god lyd. Og at hvis man ofrer dynamik-område for at få "flere detaljer" eller hvad ved jeg, så er man på den gale vej. Især hvad film-lyd angår.
Bare min mening naturligvis.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 30-August-2013 kl. 22:51
dpny skrev:
Noget i retning af mulighed for at spille 85db varende og op til 105db peak i hver af de 5 eller 7 kanaler og angiveligt op til 115db peak i LFE kanalen hvis denne summeres med de andre kanaler via bass management. |
Lige en rettelse - det er selve LFE sporet (0.1 kanalen) der er indspillet 10db højere end de øvrige signaler og derfor stiller 115db kravet til sub. Summerer man de øvrige højttaleres bas ned, vil subwooferen skulle spille en del højere end 115db i Peaks hvis alle kanaler indeholder bas.
Selve begrebet og hvordan man indstiller reference-niveau er i bund og grund, som Otto siger, når hver højttaler spiller 85db ved et -20db pink noise signal. (Receivere afspiller ofte -30db signalet så der måler man ofte 75db når man kalibrerer selv).
Men interessant hvis man kunne finde nogle kilder som viser hvordan en højttaler godkendes af THX til en given afstand. Tvivler dog på det er offentliggjort nogle steder. (Og når jeg siger THX mener jeg naturligvis deres pro-godkendlse og ikke consumer-delen).
|
Skrevet den: 30-August-2013 kl. 22:56
Jonas_h skrev:
Men interessant hvis man kunne finde nogle kilder som viser hvordan en højttaler godkendes af THX til en given afstand. Tvivler dog på det er offentliggjort nogle steder. (Og når jeg siger THX mener jeg naturligvis deres pro-godkendlse og ikke consumer-delen).
|
Det tror jeg ganske enkelt ikke du finder ud af uden at købe en licens - hvilket indebærer at underskrive en NDA som gør at du ikke kan fortælle det til nogen, så det skal man vist være temmeligt rig entusiast for at se det sjove i!
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 30-August-2013 kl. 23:03
Otto J skrev:
Jonas_h skrev:
|
Det tror jeg ganske enkelt ikke du finder ud af uden at købe en licens - hvilket indebærer at underskrive en NDA som gør at du ikke kan fortælle det til nogen, så det skal man vist være temmeligt rig entusiast for at se det sjove i! | I know :) Men hvis man prøver at tænke lidt over eventuelle krav, så er der vel ikke andre parametre ift. SPL krav, end at se kræve at forvrængningen er under en defineret threshold. Derudover tror jeg også der er nogle subjektive tests højttaleren skal gennemgå.
Af øvrige THX krav jeg kender til, stilles der også krav til horisontal og vertikal spredning. (THX Ultra stiller ingen krav om horisontal spredning, hvilket er en af grundene til at jeg synes den er ubrugelig).
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 00:00
Otto J skrev:
dpny skrev:
---
|
Hønen eller ægget - hvis nu en af begrænsningerne i éns lydkvalitet ved lavere niveauer netop er at højttalerne er pressede (hvilket sagtens kan opstå ved LANGT mindre end ref. level), så ER det jo mere headroom der skal til for netop at få bedre lyd. Det er selve filosofien om at lydtryk og lydkvalitet er to forskellige ting, som jeg og visse andre opponerer imod. At levere dén dynamik som det givne lydtryk tillader, og forlanger, ER jo en væsentlig del af lydkvalitet. Jeg siger ikke at det nødvendigvis skal være reference-niveau, men bare at spille 10 dB under (hvad jeg vil mene er tæt på grænsen for hvor lavt man bør spille hvis man vil kunne sige at man får fuldt udbytte af filmen) _ubesværet_, det er ikke en opgave som man bare kan tage som en selvfølge at éns anlæg kan.
Dernæst, så er det som bl.a. p.las ofte har gjort opmærksom på jo netop sådan at jo mindre presset systemet er, jo mindre generende er det at spille højt (hvis vi glemmer naboer og familiemedlemmer et øjeblik).
Med andre ord, så mener jeg at din forestilling er forkert. Jeg mener at fuldt dynamik-område inden for de rammer man ønsker at bruge systemet er en væsentlig hjørnesten i god lyd. Og at hvis man ofrer dynamik-område for at få "flere detaljer" eller hvad ved jeg, så er man på den gale vej. Især hvad film-lyd angår.
Bare min mening naturligvis. |
Jeg forstår ikke at du drager p.las frem som et argument for det modsatte af hvad jeg har skrevet. Jeg har jo lige skrevet næsten det samme, om end med andre ord: At hvis man spiller til grænsen af hvad systemet kan så lyder det af HT. Det er der da ikke noget nyt i og det har jeg allerede givet dig ret i? Med den måde du opstiller dit hønen eller ægget argument kan du ikke undgå at give dig selv ret: Hvis A er noget skidt så ret A... Det kan vi hurtigt blive enige om. Jeg tror dog også du misser pointen med det jeg skrev. Hvis man ikke kan få både lydtryk og lydkvalitet. Hvad skal man så ofre? Jeg stemmer på lydtryk da man ellers bare kan købe et par billige PA-højttalere eller et sæt cervin vega. Det jeg prøver at sige er at det er rigtigt at lydtryk er en delmængde af "lydkvalitet", men det er ikke = med lydkvalitet og at man godt kan have god lydkvalitet uden at det nødvendigvis også er tordnende højt. I bund og grund tror jeg da også vi er enige om at man skal have i pose og sæk for at det bliver rigtig godt.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 00:11
Jonas_h skrev:
Lige en rettelse - det er selve LFE sporet (0.1 kanalen) der er indspillet 10db højere end de øvrige signaler og derfor stiller 115db kravet til sub. Summerer man de øvrige højttaleres bas ned, vil subwooferen skulle spille en del højere end 115db i Peaks hvis alle kanaler indeholder bas.
|
Er du 100% sikker på at det er sådan det skal fortolkes? Jeg har et gammelt Dolby dokument der beskriver det lidt anderledes. Som jeg lige husker det (skal nok læse op på det) så står der at gain skal være 10db højere i LFE højttaler-kanalen (i studiet hvor lyden mikses) og at gain i afspilleudstyret også skal være 10db højere. Nettoeffekten af det synes at være at det indspillede LFE-spor bliver 10db lavere end de andre kanaler og at afspilleudstyret så har 10db mere gain for at bringe LFE sporet tilbage på niveau med de andre kanaler. Dertil skal så lægges de andre kanaler hvis der benyttes bass management. Det skal siges et jeg ikke er 100% sikker på fortolkningen, men praktisk set synes det at give mening da 115db+ er helt urimeligt højt.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 00:23
Indtil du gjorde mig i tvivl, var jeg 100% :)
Læs evt. her: http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_2/feature-article-misunderstood-lfe-channel-april-2000.html
Dvs. LFE sporet peaker ved 115db og i biografer stiller det derfor krav til 115db til subben ift. at gengive LFE sporet. Dvs. hvis der både i LCR-signalet og i sub-signalet er 40hz på fuld skrald, så er det samlede lydtryk ved 40hz jo højere end 115db i lyttepositionen. Det er i biografer - i mindre rum high-passer vi jo LCR og de 40hz fra de 3 fronter går til subwooferen som nu skal afspillede 40hz svarende til LCR+LFE.
EDIT: Og ja 115db+ er ekstremt højt - hvorfor tror du at stort set alle THX godkendte subs er 18" :) EDIT EDIT: Det var også forkert af mig at skrive, at LFE sporet er indstillet 10db højere... Det jeg mener er, at selve LFE sporet afspilles 10db højere end de øvrige kanaler.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 01:14
"EDIT EDIT: Det var også forkert af mig at skrive, at LFE sporet er
indstillet 10db højere... Det jeg mener er, at selve LFE sporet
afspilles 10db højere end de øvrige kanaler. "
Ja det må være sådan det er. Hvis LFE sporet er indspillet 10db lavere, så er der også 10db længere op til digitalt 0db, og hvis der er 10db mere gain i LFE kanalen i afspilleudstyret ender vi på 115db maks (ved digitalt 0db) plus omdirigeret bas fra de andre kanaler. Det er altså brutalt!
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 01:19
Men lfe sporet er da ikke indspillet lavere.. Det er indspillet som de øvrige kanaler men beregnet til at blive afspillet 10db højere end de øvrige. Det er fredag og kl er mange, så kan godt være jeg laver et par tanketorsk :D
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 01:56
Forestil dig at du selv sad og skulle mikse et soundtrack og du havde et 5.1 monitorsystem. Igennem det system føder du et testsignal og indstiller de 5 højttalere til 85db. 0.1 kanalen indstilles til at spille 10db højere end de andre. Du går så i gang med at mikse lyden så det lyder som du gerne vil have. Det vil IMO resultere i at 0.1 kanalen bliver indspillet 10db lavere end de andre kanaler og det vil resultere i at 0.1 kanalen bliver af-spillet ved det rigtige niveau når dit soundtrack bliver afspillet gennem et system der har 10db mere gain i 0.1 kanalen end i de andre kanaler. Nu er det så sådan at det er et digitalt system der ikke -kan- spille højere end 0db. Det betyder at 5.0 kanalerner ikke kan have mere end 20db dynamik hvis de er indspillet ved gennemsnitligt -20db. 0.1 kanalen ligger 10db længere nede men skal have 10 mere gain så i 0.1 kanalen er der mulighed for 30db dynamik i stedet for 20. Derfor kan man komme op på 115db SPL i 0.1 kanalen mod 105db i 5.0 kanalerne. Hvis man derimod tager et 0db signal og afspiller det i 0.1 kanalen så skal det af-spilles 10db højere end hvis man afspillede det samme signal i en af 5.0 kanalerne. Man skal dog holde tungen lige i munden når man sætter levels med et SPL-meter, for hvis man nu tager det samme 0db signal og afspiller det i et system med bass mangement hvor en del af signalet omdirigeres til subwooferkanalen FRA EN AF 5.0, så skal subwooferen og højttaleren spille lige højt. Igen jeg er ikke 100 på at det er sådan det er, men det er hvad jeg får ud af de få kilder jeg har at holde mig til.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 06:45
dpny skrev:
Det jeg prøver at sige er at det er rigtigt at lydtryk er en delmængde af "lydkvalitet", men det er ikke = med lydkvalitet og at man godt kan have god lydkvalitet uden at det nødvendigvis også er tordnende højt. I bund og grund tror jeg da også vi er enige om at man skal have i pose og sæk for at det bliver rigtig godt.
|
Jeg satte det lidt for meget på spidsen, vi er enige.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 06:52
dpny skrev:
Forestil dig at du selv sad og skulle mikse et soundtrack og du havde et 5.1 monitorsystem. Igennem det system føder du et testsignal og indstiller de 5 højttalere til 85db. 0.1 kanalen indstilles til at spille 10db højere end de andre. Du går så i gang med at mikse lyden så det lyder som du gerne vil have. Det vil IMO resultere i at 0.1 kanalen bliver indspillet 10db lavere end de andre kanaler og det vil resultere i at 0.1 kanalen bliver af-spillet ved det rigtige niveau når dit soundtrack bliver afspillet gennem et system der har 10db mere gain i 0.1 kanalen end i de andre kanaler. Nu er det så sådan at det er et digitalt system der ikke -kan- spille højere end 0db. Det betyder at 5.0 kanalerner ikke kan have mere end 20db dynamik hvis de er indspillet ved gennemsnitligt -20db. 0.1 kanalen ligger 10db længere nede men skal have 10 mere gain så i 0.1 kanalen er der mulighed for 30db dynamik i stedet for 20. Derfor kan man komme op på 115db SPL i 0.1 kanalen mod 105db i 5.0 kanalerne. Hvis man derimod tager et 0db signal og afspiller det i 0.1 kanalen så skal det af-spilles 10db højere end hvis man afspillede det samme signal i en af 5.0 kanalerne. Man skal dog holde tungen lige i munden når man sætter levels med et SPL-meter, for hvis man nu tager det samme 0db signal og afspiller det i et system med bass mangement hvor en del af signalet omdirigeres til subwooferkanalen FRA EN AF 5.0, så skal subwooferen og højttaleren spille lige højt. Igen jeg er ikke 100 på at det er sådan det er, men det er hvad jeg får ud af de få kilder jeg har at holde mig til.
|
Jeg er ikke sikker på jeg helt kan overskue hvordan du mener levels ligger i forhold til hinanden. Så dette er måske bare en gentagelse. Som det også er forklaret på Jonas' link, så er det vigtigt at forstå at dét at der er 10 dB mere headroom i LFE kanalen ikke betyder at den skal indstilles til at spille 10 dB højere. Den skal indstilles til same niveau (evt plus "house curve", men det er en anden snak), og så kan materialet indeholde 10 dB kraftigere signaler i LFE kanalen. Dette indebærer også at når du omdirigerer bas fra de øvrige kanaler, så bliver dén bas IKKE pludselig gengivet 10 dB højere. Headroom for den omdirigerede bas er stadig 105 dB per kanal. Derfor er det totale maks niveau for subwooferen heller ikke væsentligt højere end 115 dB. Jeg har ikke matematik-evnerne til lige at opstille regnestykket korrekt, men 115 + 7x105 dB er ikke væsentligt over 115 dB, måske 116-117 dB.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 10:27
Når en receiver er thx ultra 2 plus certificeret, så kan den som udgangspunkt spille referencelevel. For certificeringen gælder, at der kan spilles referencelevel ved 0 db, når rummet ikke overstiger 85 m2 og op til 3,6 meters afstand fra højttalerne.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 10:29
Edit til ovenstående : fra 3,6 meter eller mere.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 10:53
Angående det med SPL ved summerede signaler så er det diskuteret her med lidt matematik for interesserede: http://www.avsforum.com/t/1402484/subwoofer-spl-requirement-for-reference-117-34db-or-123-45db - http://www.avsforum.com/t/1402484/subwoofer-spl-requirement-for-reference-117-34db-or-123-45db Ellers er der en beregner her: http://www.doctorproaudio.com/doctor/calculadores_en.htm - http://www.doctorproaudio.com/doctor/calculadores_en.htm Om man får 125db eller 117db maks ved fuld udstyring i alle 7 + 1 kanaler afhænger af om man regner på signaler med samme fase eller ej. I teorien ser det ud til at man burde kunne gengive op til 125db selvom det nok -netop- er helt ude i det teoretiske overdrev.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 11:41
JeTex skrev:
Når en receiver er thx ultra 2 plus certificeret, så kan den som udgangspunkt spille referencelevel. For certificeringen gælder, at der kan spilles referencelevel ved 0 db, når rummet ikke overstiger 85 m2 og op til 3,6 meters afstand fra højttalerne.
|
Kilde?
De 85 m2 er stensikkert ikke et officielt tal, der regnes med kubikmål. Dernæst giver sådan en spec ikke mening uden at inddrage højttalernes følsomhed og belastbarhed. Der er med andre ord nogle forudsætninger for disse tal, som vi ikke kender fordi THX ikke oplyser dem offentligt.
THX certificeringer ændrer ikke på fakta. Og da THX som sagt ikke informerer om hvad basis for de enkelte certificeringer er, så er det værdiløst som argument. Hvis THX Ultra 2 garanterer reference niveau ved 3.6 meters afstand, hvorfor har man så nogle skrappere THX krav i professionel sammenhæng? Hvordan kan det være at det ikke er alle THX Ultra 2 højttalere der kan bruges når du laver en THX godkendt hjemmebiograf på 85 m2?
For mig at se er THX certificering af de enkelte produkter værdiløs marketing. Dér hvor THX har en værdi er når man certificerer en komplet biograf (herunder hjemmebio). Det kræver THX Approved udstyr, hvilket ikke har noget at gøre med consumer certificeringerne. Der er alt for mange der går rundt og tror de har "THX lyd", fordi de har proppet noget THX Ultra udstyr ind i en tilfældig stue.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 11:41
JeTex skrev:
Edit til ovenstående : fra 3,6 meter eller mere. |
Igen, kilde tak. "3,6 meter eller mere" er åbenlyst forkert.
EDIT: Forstået på den måde at det er muligt at THX Ultra 2 udstyr anbefales til brug hvis lytteafstanden er 3,6 meter eller mere, men det er ikke det samme som at referenceniveauet kan nås på "mere end 3,6 meters afstand". Hvad så hvis afstanden er 10 meter?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 11:52
dpny skrev:
Angående det med SPL ved summerede signaler så er det diskuteret her med lidt matematik for interesserede: http://www.avsforum.com/t/1402484/subwoofer-spl-requirement-for-reference-117-34db-or-123-45db - http://www.avsforum.com/t/1402484/subwoofer-spl-requirement-for-reference-117-34db-or-123-45db |
Scenario 2 er åbenlyst forkert. De omdirigerede signaler skal som sagt ikke hæves med 10 dB.
dpny skrev:
Ellers er der en beregner her: http://www.doctorproaudio.com/doctor/calculadores_en.htm - http://www.doctorproaudio.com/doctor/calculadores_en.htm Om man får 125db eller 117db maks ved fuld udstyring i alle 7 + 1 kanaler afhænger af om man regner på signaler med samme fase eller ej. I teorien ser det ud til at man burde kunne gengive op til 125db selvom det nok -netop- er helt ude i det teoretiske overdrev.
|
Jeg vil påstå at det vil være random phase beregningen der tæller, uden at jeg er stærk nok i teorien og matematikken til at jeg kan argumentere for det.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 12:33
Otto J skrev:
JeTex skrev:
|
Kilde?
De 85 m2 er stensikkert ikke et officielt tal, der regnes med kubikmål. Dernæst giver sådan en spec ikke mening uden at inddrage højttalernes følsomhed og belastbarhed. Der er med andre ord nogle forudsætninger for disse tal, som vi ikke kender fordi THX ikke oplyser dem offentligt.
THX certificeringer ændrer ikke på fakta. Og da THX som sagt ikke informerer om hvad basis for de enkelte certificeringer er, så er det værdiløst som argument. Hvis THX Ultra 2 garanterer reference niveau ved 3.6 meters afstand, hvorfor har man så nogle skrappere THX krav i professionel sammenhæng? Hvordan kan det være at det ikke er alle THX Ultra 2 højttalere der kan bruges når du laver en THX godkendt hjemmebiograf på 85 m2?
For mig at se er THX certificering af de enkelte produkter værdiløs marketing. Dér hvor THX har en værdi er når man certificerer en komplet biograf (herunder hjemmebio). Det kræver THX Approved udstyr, hvilket ikke har noget at gøre med consumer certificeringerne. Der er alt for mange der går rundt og tror de har "THX lyd", fordi de har proppet noget THX Ultra udstyr ind i en tilfældig stue. | Kilden er vel: http://www.thx.com/consumer/home-entertainment/home-theater/thx-certification-performance-categories/ - http://www.thx.com/consumer/home-entertainment/home-theater/thx-certification-performance-categories/
"To help match the best speakers and receivers for your listening needs,
THX has established certification categories to ensure your home theater
system can deliver crisp, clear THX Reference level sound in the room size you desire."
"THX Ultra2 Certified products bring the cinematic experience to larger
home theaters, 3,000 cubic feet in size, with a viewing distance of 12
feet or greater from the screen."
Rent marketing BS
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 12:34
Kan se jeg har skrevet 85 m2, men der skulle have stået 35 m2, hvis vi forudsætter, at der en loftshøjde på ca. 2,5 m. Kilden, thx home cinema certificering, her beskrives hvad de forskellige certificeringer til hjemmebrug "indeholder". Og vi snakker kun certificeringen til en hjemmebioreceiver. Så når Hother snakker referencelevel, kan receiveren levere dette, under de specifikationer/certificeringer der tildeles thx ultra2 plus. Om højttalerne kan levere "varen", dette er ikke taget med i ligningen.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 12:41
JeTex skrev:
Så når Hother snakker referencelevel, kan receiveren levere dette, under de specifikationer/certificeringer der tildeles thx ultra2 plus. Om højttalerne kan levere "varen", dette er ikke taget med i ligningen. | Jamen man kan da ikke snakke om referenceniveau uden at medtage højttaleren i ligningen. Man kan jo opnå referenceniveau med 1W hvis højttaleren er følsom nok!
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 12:47
JeTex skrev:
Kan se jeg har skrevet 85 m2, men der skulle have stået 35 m2, hvis vi forudsætter, at der en loftshøjde på ca. 2,5 m. Kilden, thx home cinema certificering, her beskrives hvad de forskellige certificeringer til hjemmebrug "indeholder". Og vi snakker kun certificeringen til en hjemmebioreceiver. Så når Hother snakker referencelevel, kan receiveren levere dette, under de specifikationer/certificeringer der tildeles thx ultra2 plus. Om højttalerne kan levere "varen", dette er ikke taget med i ligningen. |
Hvis vi skal prøve at lave et eksempel som følger hvad der står på THX's hjemmeside: Hvis du parrer Integraen med M&K150S højttalerne som begge er THX Ultra2 godkendte, så vil man ifølge det de/du skriver, burde kunne opnå referencelevel med minimal forvrængning i en afstand af 3.5m.
Hvis du går ind og læser specs på M&K 150S højttaleren, vil du se at de selv skriver at man ikke bør bruge dem over 2'ish meter.
Hvordan stemmer det overens med det materiale du henviser til fra THX? Der er derfor en modstrid og det gør i mine øjne THX's marketingmateriale værdiløst.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 13:10
Otto J skrev:
dpny skrev:
Ellers er der en beregner her: http://www.doctorproaudio.com/doctor/calculadores_en.htm - http://www.doctorproaudio.com/doctor/calculadores_en.htm Om man får 125db eller 117db maks ved fuld udstyring i alle 7 + 1 kanaler afhænger af om man regner på signaler med samme fase eller ej. I teorien ser det ud til at man burde kunne gengive op til 125db selvom det nok -netop- er helt ude i det teoretiske overdrev.
|
Jeg vil påstå at det vil være random phase beregningen der tæller, uden at jeg er stærk nok i teorien og matematikken til at jeg kan argumentere for det. |
De 125 dB er som nævnt ved fuld udstyring og alle kilder i fase. Det vil man aldrig opleve i praksis, men det er den teoretiske øvre grænse. Tilfældig fase giver 117 dB, men der antages at kilderne er uafhængige. Jeg vil tro at der er i praksis vil være en correlation mellem kilderne, så tallet bør derfor være lidt over 117 dB.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 13:10
Hvad thx skriver og markedsfører, kan jeg ikke tages til indtægt for. Kan blot konstatere, at receiveren er thx ultra2 plus certificeret, så kravet om referencelevel fra den del må være opfyldt. Om højttaleren leverer 105 db i peaks, ved 0db på receiveren, det kan en udregning/måling påvise.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 13:17
JeTex skrev:
Hvad thx skriver og markedsfører, kan jeg ikke tages til indtægt for. |
Selvfølgelig kan du ikke det, og det er der vist hellere ingen der siger.
JeTex skrev:
Kan blot konstatere, at receiveren er thx ultra2 plus certificeret, så kravet om referencelevel fra den del må være opfyldt. | Nej, det er jo det vi argumenterer imod. Man kan ikke snakke om referenceniveau uden at medtage højttalerne i beregningerne. Ref.niveau kan opnås med receiver på 1W og en højttaler med en følsomhed på 120 dB / W / m, men ikke med en receiver på 1000W og en højttaler med en følsomhed på 50 dB / W / m.
JeTex skrev:
Om højttaleren leverer 105 db i peaks, ved 0db på receiveren, det kan en udregning/måling påvise. | Nemlig
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 13:48
Stereolab skrev:
De 125 dB er som nævnt ved fuld udstyring og alle kilder i fase. Det vil man aldrig opleve i praksis, men det er den teoretiske øvre grænse. Tilfældig fase giver 117 dB, men der antages at kilderne er uafhængige. Jeg vil tro at der er i praksis vil være en correlation mellem kilderne, så tallet bør derfor være lidt over 117 dB.
|
Det tror jeg du har ret i.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 13:54
JeTex skrev:
Kan se jeg har skrevet 85 m2, men der skulle have stået 35 m2, hvis vi forudsætter, at der en loftshøjde på ca. 2,5 m. |
Hvis vi skal bruge det til noget i en diskussion om faktuelle forhold skal vi ikke forudsætte noget, men skrive dét som kilden siger: 3000 kubikfod.
JeTex skrev:
Kilden, thx home cinema certificering, her beskrives hvad de forskellige certificeringer til hjemmebrug "indeholder". |
Du beskriver kilden, du leverer den ikke... Jeg har en idé om hvilke oplysninger du taler om, men jeg kunne godt tænke mig et link, eller nærmere beskrivelse af hvor du læser det. Bare for at være sikker på at vi diskuterer de samme formuleringer. Det kan vel ikke være så svært. Og vi snakker kun certificeringen til en hjemmebioreceiver.
JeTex skrev:
Så når Hother snakker referencelevel, kan receiveren levere dette, under de specifikationer/certificeringer der tildeles thx ultra2 plus. Om højttalerne kan levere "varen", dette er ikke taget med i ligningen. |
Ingen har bestredet receiverens evne til at levere reference level. Der bestrides netop at den kan gøre det på den pågældende højttaler i det pågældende rum - ubesværet. Konceptet er at den kan gøre det HVIS højttalerne er THX Ultra 2 godkendt. Men du kan IKKE finde en højttaler med en følsomhed på 88 db/2.83V med et THX Ultra 2 logo på kassen! Og selv da besvarer det ikke hvorfor THX certificeringerne er selvmodsigende.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 14:07
JeTex skrev:
Om højttaleren leverer 105 db i peaks, ved 0db på receiveren, det kan en udregning/måling påvise. |
Dét jeg pointerede højere oppe, er at når du kalibrerer receiveren til at 0 dB er reference level, så gør du det med et signal der er 30 dB under reference level. Det vil med andre ord sige at du ikke tester om udstyret rent faktisk kan levere reference level uforvrænget, du indstiller det bare til at forsøge. Om det så forvrænger eller ej, det vil afhænge af materialet.
Nu nævner Hother at der har været benyttet koncert BD'er. De fleste af de koncert BD'er jeg har er selve koncerten relativt lavt indspillet, hvilket er en god ting da det efterlader en fin dynamik. Men der er på f.eks. nogle Sony udgivelser nogle "jingles" (det rette ord er væk fra min hjerne lige nu) inden du når hovedmenuen, som er RØVhøjt indspillet. Prøv at sætte receiveren til 0 dB først, og sæt så skiven i så de jingler bliver spillet ved ref. level. Fortæl mig så igen at det ikke forvrænger. Pointen er, at dét at du kan afspille nogle ting ved ref. level uden at der er hørbar forvrængning, er ikke det samme som at udstyret kan levere ref. level uden forvrængning. Det betyder bare at kildematerialet ikke er fuldt udstyret.
Hvis du vil levere 105 dB på 4 meters afstand med en højttaler med 85 dB følsomhed, så skal du selv medregnet cabin gain smide mindst 400 watt i den. Det er underordnet hvad subjektive oplevelser viser, det er et faktum. Hvis det ikke forvrænger når du spiller reference level på det pågældende udstyr, så er det fordi der netop ikke leveres 105 dB. Du spiller ved reference level, men uden at niveauet når op på det maksimale af hvad reference level kan levere. For prins knud: At afspille en film ved reference level er ikke det samme som at lydtrykket er max.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 14:07
Nu havde jeg ellers besluttet mig for ikke at deltage i skydningen men den med de 88 db/2.83V med et THX logo er lidt sjov. En Jamo D600 THX er specificeret til 89 db/2.80V hvilket jo lyder meget pænt. Altså lige indtil man opdager at den er 4Ohm. - Altså 89db/2watt (!) :-) http://www.jamo.com/speaker-lines/thx-speakers/D600/?sku=D600LCR - http://www.jamo.com/speaker-lines/thx-speakers/D600/?sku=D600LCR
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 14:17
dpny skrev:
Nu havde jeg ellers besluttet mig for ikke at deltage i skydningen men den med de 88 db/2.83V med et THX logo er lidt sjov. En Jamo D600 THX er specificeret til 89 db/2.80V hvilket jo lyder meget pænt. Altså lige indtil man opdager at den er 4Ohm. - Altså 89db/2watt (!) :-) http://www.jamo.com/speaker-lines/thx-speakers/D600/?sku=D600LCR - http://www.jamo.com/speaker-lines/thx-speakers/D600/?sku=D600LCR
|
Close call... Det kan godt undre hvordan de vil forsvare THX Ultra 2 certificeringen på dén.
OT: Skal vi ikke have en moderator til at klippe den sidste side over i Reference Niveau tråden, det er vist ikke helt rimeligt at vi bomber Hother's bio-tråd til mens han ikke er hjemme
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 14:20
Kunne egentligt være sjovt at høre hvor mange der egentligt lytter til reference niveau. Selvom mit system kan spille reference ubesværet i en biografsal, er det faktisk sjældent jeg ser højere end -10.
|
Skrevet af: jan203
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 14:29
Jeg gør det en gang imellem og hvis ikke det var fordi jeg boede i lejlighed så ville jeg gøre det noget oftere.
------------- Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 14:30
For the record, så mener jeg ikke det er så altafgørende at kunne levere reference level som det måske kan fremstå (muligvis selvforskyldt). Jeg mener bare at hvis man taler om at gøre det, så skal man gøre det korrekt og forstå hvad det indebærer.
En ting jeg iøvrigt synes bør medtages i diskussionen er at der er mange film der ganske enkelt er alt for højt mixet, og derfor lyder ulideligt ved reference niveau, selv på anlæg der kan levere det. Det mener jeg principielt ikke er hverken anlæggets eller konceptet i reference niveau's skyld, men filmproducentens. Det handler om at "loudness war" desværre også har gjort sit indtog i film-verdenen. Og det skyldes _netop_ især at biograferne ikke spiller højt nok, og derfor forsøger filmproducenterne at kompensere og skabe et mix hvor der er "knald på" selv om man ikke spiller højt. Jeg oplever bestemt at film som folk der spiller "for lavt" (og her taler jeg om mere end 5-7 dB for lavt, men -20 eller lavere) synes lyder ganske fortrinligt, lyder ganske rædsomt hvis man spiller ved reference level. Og omvendt, film der lyder fantastisk ved reference level lyder kedeligt ved -20 dB. Dette handler imidlertid ikke så meget om peaks, en om at middel-niveauet er for højt.
Af denne årsag mener jeg også at man kan være nødt til i praksis at spille nogle film lavere end andre, selv om det er i modstrid med tankegangen. Men det er en ond cirkel, som i hvert fald i biografen ikke burde have været startet. Og det kan også være årsagen til at nogle har haft dårlige oplevelser med Level 7 - jeg synes selv at Quantum of Solace på Level 7 var ulideligt, mens The Dark Knight på Level 7 lød fabelagtigt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 15:00
Otto J skrev:
For the record, så mener jeg ikke det er så altafgørende at kunne levere reference level som det måske kan fremstå (muligvis selvforskyldt). Jeg mener bare at hvis man taler om at gøre det, så skal man gøre det korrekt og forstå hvad det indebærer.
En ting jeg iøvrigt synes bør medtages i diskussionen er at der er mange film der ganske enkelt er alt for højt mixet, og derfor lyder ulideligt ved reference niveau, selv på anlæg der kan levere det. Det mener jeg principielt ikke er hverken anlæggets eller konceptet i reference niveau's skyld, men filmproducentens. Det handler om at "loudness war" desværre også har gjort sit indtog i film-verdenen. Og det skyldes _netop_ især at biograferne ikke spiller højt nok, og derfor forsøger filmproducenterne at kompensere og skabe et mix hvor der er "knald på" selv om man ikke spiller højt. Jeg oplever bestemt at film som folk der spiller "for lavt" (og her taler jeg om mere end 5-7 dB for lavt, men -20 eller lavere) synes lyder ganske fortrinligt, lyder ganske rædsomt hvis man spiller ved reference level. Og omvendt, film der lyder fantastisk ved reference level lyder kedeligt ved -20 dB. Dette handler imidlertid ikke så meget om peaks, en om at middel-niveauet er for højt.
Af denne årsag mener jeg også at man kan være nødt til i praksis at spille nogle film lavere end andre, selv om det er i modstrid med tankegangen. Men det er en ond cirkel, som i hvert fald i biografen ikke burde have været startet. Og det kan også være årsagen til at nogle har haft dårlige oplevelser med Level 7 - jeg synes selv at Quantum of Solace på Level 7 var ulideligt, mens The Dark Knight på Level 7 lød fabelagtigt. |
Vi er lidt tilbage til det jeg skrev til hother......bare med targetcurve. Det der fungere ved -30db , fungere sjældent ved referencelevel. Der gælder både mix og targetcurve
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 21:55
Hother, nu skriver jeg det her for ikke at mudre din bio-tråd yderligere: Din sortering af hvad du har flyttet herover er helt hen i vejret. Måske skulle du have overladt det til en anden moderator. Du har flyttet svarene til Jetex' argument om THX Ultra, men ikke Jetex' indlæg som igangsatte dén debat og som har lige så lidt at gøre i din tråd som de indlæg du har flyttet. Nu er det bare rod i to tråde.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 22:16
Enig. Jetex' indlæg skulle have været rykket med, ellers giver det ingen mening.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 22:24
Stereolab skrev:
Enig. Jetex' indlæg skulle have været rykket med, ellers giver det ingen mening. |
De ER flyttet med. Måske du skulle have checket forinden
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 22:36
Det var de ikke da jeg skrev beskeden. Ps. Du mangler stadig at flytte en besked af Jetex samt Ottos to svar, ellers giver det ikke mening
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 22:42
Stereolab skrev:
Det var de ikke da jeg skrev beskeden. Ps. Du mangler stadig at flytte en besked af Jetex samt Ottos to svar, ellers giver det ikke mening |
De var flyttet, og de var ved at blive flyttet da den altid venlige herre gjorde mig opmærksom på Jetex´indlæg, men jeg sad og vurderede i og med at Jetx´s indlæg relaterede sig til min receiver.
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 22:48
Nu har jeg lige været inde og kigge i din tråd igen. Jetex indlæg kl 10:29 og de to næste indlæg af Otto J står helt mærkeligt ude af kontekst i din tråd. De skal da flyttes herover?
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 23:04
Stereolab skrev:
Nu har jeg lige været inde og kigge i din tråd igen. Jetex indlæg kl 10:29 og de to næste indlæg af Otto J står helt mærkeligt ude af kontekst i din tråd. De skal da flyttes herover? |
Det relatere sig til at længere tilbage i tråde skriver at jeg aldrig lytter på reference level fordi det er for højt. Er du utilfreds så klag et eller andet sted. Jeg rydder ikke mere op efter jer.
|
Skrevet den: 31-August-2013 kl. 23:23
Vrøvl. Jetex' indlæg er nu flyttet, men 2 stk Otto J står ude af kontekst tilbage. De relaterer sig til Jetex indlæg. Det må du selv om; det er din egen tråd.
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 00:02
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 07:51
"Åbenbaringer"?
Måske skulle man lade være med at tillade moderatorer at moderere sine egne tråde, hvis de ikke kan finde ud af at gøre det uden at fornærme de andre skribenter, tilsigtet eller ej.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: JesA
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 09:33
Otto J skrev:
"Åbenbaringer"?
Måske skulle man lade være med at tillade moderatorer at moderere sine egne tråde, hvis de ikke kan finde ud af at gøre det uden at fornærme de andre skribenter, tilsigtet eller ej. |
+ 1
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 09:51
Ej, nu holder i op med alt det fnidder. Jeg lavede bevidst en separat
tråd for at slippe for det ovre i Hothers tråd, så prøv nu at holde jer
til emnet hvis i har noget at sige.
|
Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 09:58
Kære alle, prøv nu at holde jer til emnet.
Jeg kan sagtens se det problematiske i at en emnestarter kan moderere sin egen tråd. Men det er ikke en option man kan sætte i forum softwaren, så Lars og jeg må lige tale forum politik. Jeg kan nu ikke se at der er gjort noget i ond mening.
Problemet med vores forum software, er at den i sin grundopbygning er meget basal, og sorterer på dato/klokkeslet, så man kan ikke selv vælge hvornår og hvor de skal sættes ind i kontekst.
Back on track, og god søndag derude
------------- Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 09:58
Lige et ?. Hvis jeg har kørt rumkorretion og receiver har indstillet ref level til 0. Så skifter jeg højttalerne til nogle med andre specifikationer og kører rumkorrektion igen. Er lyd så samme niveau ved de forskellige levels jeg afspiller på?
------------- Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 10:21
Principielt ja. Afhængigt af om volumenskalaen er lineær, og subjektivt kan det opleves anderledes hvis højttalerne har forskellig karakteristik.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 10:32
Hvis en bruger herinde skriver at han ser en film ved level -14 vil det så være nogenlunde samme lydniveau som hvis jeg afspiller ved -14.
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 10:34
jan203 skrev:
Hvis en bruger herinde skriver at han ser en film ved level -14 vil det så være nogenlunde samme lydniveau som hvis jeg afspiller ved -14. | I bund og grund ja. Men det kan opleves på to helt forskellige måder afhængigt af rum og udstyr.
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 10:42
Jonas_h skrev:
jan203 skrev:
Hvis en bruger herinde skriver at han ser en film ved level -14 vil det så være nogenlunde samme lydniveau som hvis jeg afspiller ved -14. | I bund og grund ja. Men det kan oplevehttp://forum.recordere.dk/help.asps på to helt forskellige måder afhængigt af rum og udstyr. |
NEJ.
- i hvert fald ikke om man tager udgangspunkt i hvad der står på ens display på receiveren! I sagens natur vil en receiver som er opgivet til f.eks. 50 watt, og som spiller med -14 db output, spille langt lavere end hvis en receiver som er opgivet til 200 watt, spillede med -14 db output.
Antallet af db-angivelse på en given forstærker/receiver er ikke en sammenlignelig størrelse, det er en angivelse for den specifikke receivere og kan derfor ikke sammenlignes med andre receivers db-angivelse.
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 10:46
Har hørt den samme film ved -14 ude og hjemme syntes ikke det var behageligt ude. Det må så skyldes forvrængning da det skulle være lige højt selvom det føltes højere.
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 10:46
Otto J skrev:
Principielt ja. Afhængigt af om volumenskalaen er lineær, og subjektivt kan det opleves anderledes hvis højttalerne har forskellig karakteristik. |
Øhh.....nå!?!.....Om højtaleren har en anden følsomhed, sådan som jeg læser at der forudsættes i spørgsmålet, så er svaret vel Nej! - om følsomheden på højtaleren f. eks. er højere, vil outputtet/lydstyrken da alt andet lige også være højere?????
- trækker lige ovenstående tilbage; læste lige at forudsætningen var at man forinden havde kørt en NY kalibrering...og så passer det naturligvis hvad Otto siger
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 10:47
JesA skrev:
Jonas_h skrev:
jan203 skrev:
Hvis en bruger herinde skriver at han ser en film ved level -14 vil det så være nogenlunde samme lydniveau som hvis jeg afspiller ved -14. | I bund og grund ja. Men det kan oplevehttp://forum.recordere.dk/help.asps på to helt forskellige måder afhængigt af rum og udstyr. |
NEJ.
- i hvert fald ikke om man tager udgangspunkt i hvad der står på ens display på receiveren! I sagens natur vil en receiver som er opgivet til f.eks. 50 watt, og som spiller med -14 db output, spille langt lavere end hvis en receiver som er opgivet til 200 watt, spillede med -14 db output.
Antallet af db-angivelse på en given forstærker/receiver er ikke en sammenlignelig størrelse, det er en angivelse for den specifikke receivere og kan derfor ikke sammenlignes med andre receivers db-angivelse. | Jo, db angivelsen er netop en sammenlignelig størrelse, givet at man har kalibreret begge receivere identisk vha. den indbyggede testtone. At nogle receivere ikke har muskler nok til at spille ved -14db er så en anden sag.
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 10:50
Går ud fra at det bliver korrigert af rumkorrektionens volume sådan tolker jeg det
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 10:51
JesA skrev:
Otto J skrev:
Principielt ja. Afhængigt af om volumenskalaen er lineær, og subjektivt kan det opleves anderledes hvis højttalerne har forskellig karakteristik. |
Øhh.....nå!?!.....Om højtaleren har en anden følsomhed, sådan som jeg læser at der forudsættes i spørgsmålet, så er svaret vel Nej! - om følsomheden på højtaleren f. eks. er højere, vil outputtet/lydstyrken da alt andet lige også være højere????? | Prøv at læs tråden forfra... Hele pointen med snakken om reference-niveau er at have en fælles måde at indstille sit system - nemlig at når der afspilles en -30db pink noise tone, skal hver højttaler spille 75db. Så ja, højttalerens følsomhed afgør hvor meget man skal justere for at ramme 75db, men efter kalibrering har man jo indstillet til samme reference.
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 10:51
Jonas_h skrev:
JesA skrev:
Jonas_h skrev:
jan203 skrev:
NEJ.
Antallet af db-angivelse på en given forstærker/receiver er ikke en sammenlignelig størrelse, det er en angivelse for den specifikke receivere og kan derfor ikke sammenlignes med andre receivers db-angivelse. | Jo, db angivelsen er netop en sammenlignelig størrelse, givet at man har kalibreret begge receivere identisk vha. den indbyggede testtone. At nogle receivere ikke har muskler nok til at spille ved -14db er så en anden sag. |
Du har ret i det DU skriver - men det var ikke præmissen. Præmissen var om når én spiller med -14 db på sit anlæg, om det også svarer til -14 db på et andet, forskelligt anlæg, og så må svaret være nej (?)
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 10:53
Jonas_h skrev:
JesA skrev:
Otto J skrev:
Øhh.....nå!?!.....Om højtaleren har en anden følsomhed, sådan som jeg læser at der forudsættes i spørgsmålet, så er svaret vel Nej! - om følsomheden på højtaleren f. eks. er højere, vil outputtet/lydstyrken da alt andet lige også være højere????? | Prøv at læs tråden forfra... Hele pointen med snakken om reference-niveau er at have en fælles måde at indstille sit system - nemlig at når der afspilles en -30db pink noise tone, skal hver højttaler spille 75db. Så ja, højttalerens følsomhed afgør hvor meget man skal justere for at ramme 75db, men efter kalibrering har man jo indstillet til samme reference. |
Enig.....har jeg også "edit"et i mit eget indlæg....du var bare hurtig over tasterne ;)
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 12:04
jan203 skrev:
Har hørt den samme film ved -14 ude og hjemme syntes ikke det var behageligt ude.Det må så skyldes forvrængning da det skulle være lige højt selvom det føltes højere. |
Husk at det ikke er alle receivere der sætter 0 dB som reference level ved en auto-kalibrering. Og ikke alle bruger auto-kalibrering. Så du kan ikke nødvendigvis regne med at hvis du hører et setup et andet sted, at så kan du sammenligne volumen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 12:14
Det var samme mærke receiver som min.
|
Skrevet den: 01-September-2013 kl. 12:23
..... Indlæg spist af forumsoftware .....
|
|