For 5 års tid siden introducerede Otto mig til projektorens impomerende 1080P verden - en prægtig Benq W5000 blev erhvervet, og den har tjent mig vel siden, men...Da jeg tændte den her til aften, undrede jeg mig over et pudsigt lysskær; det så nærmest ud, som når solen bliver reflekteret igennem en glaskrystalvase e.l., men solen var gået ned! Et strejf af lys/skygge, der giver instinktivt lyst til at pudse brillerne/blinke med øjnene...
OK, jeg havde en ny pære liggende, så jeg byttede til den i håbet om, at det var i parabolen på den gamle pære, der var knækket e.l., men lysskæret er der fortsat :-( Det virker nærmest som om, at der er en sprække e.l., der lader lyset strejfe ukontrolleret...
Indsat billede, der illustrerer fænomenet ved sort skærm:
Billedet er uskarpt pga. skæret trods alt er svagt, men det ses som lysstrejf henover lærredet, og nok mest tydeligt i den hvide kasse, der normalt ikke vil være noget genskin i. Lyset er mao. ikke "styret" indenfor billedet, og i mørket virker det meget mere distraherende, end det kan fotograferes...
Her et billede, der bedre viser "indtrykket", når det er mørkt:
Har du et bud på, hvad det kan være?
Optikken og panelet synes OK, da såvel lyset og billedet i øvrigtsynes OK og skarpt.
Kan det betale sig at reparere det? Eller er det ud på projektormarkedet for at finde en ny? Den skal vel sendes til Sverige - og med en basispris på selv tilbud osv. er stor!?
..Anders PS: For et par måneder siden blev min ovn erklæret død af en montør - pris 900 kr; hvis jeg havde valgt at få den gamle ovn repareret, ville det have kostet knap 4.000 kr - det er nok det billede, jeg forestiller mig - blot med en X2 faktor e.l.?
|