Print side | Luk vindue

Valg af projektor, Epson vs. Optoma

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125800
Udskrevet den: 25-December-2024 kl. 05:27

Emne: Valg af projektor, Epson vs. Optoma
Skrevet af: MattiTh
Emne: Valg af projektor, Epson vs. Optoma
Skrevet den: 05-September-2013 kl. 12:36
Hej

Jeg står og vil lave en hjemme biograf, men er lidt i tvivl mht. valg af projektor. Har kikkede lidt på henholdsvis Epson EH-TW5910 og en Optoma HD25e som jeg ser det er der nogen forskel i Lumen og lydtryk i drift begge til Optoma's fordel.
Hvad ville være bedste valg evt. en helt anden i samme pris leje og hvorfor?
Min stue hvor det skal opsættes har 3 store vinduer fra gulv til loft 140 x 210 cm og der kommer stadig en del lys igennem når gardinerne er trukket for. Det vil dog sikkert nok være efter mørkets frembrug de fleste film bliver set, men mulighed for filmvisning i dagslys ville være ønskeligt.

Håber i har nogle gode inputWink

-------------
Med venlig hilsen

Matti Thomsen, Svendborg

Svar:
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 05-September-2013 kl. 12:52

Du skal se dem i drift.

Især DLP er vigitg at prøve inden køb, er der andre som ofte skal se med, så tag dem med også.
Nogle folk(her iblandt jeg) "lider" af at kunne se regnbuer på DLP. Er du/I ikke ramt af dette, så plejer DLP at have bedre sort niveau når man sammenligner projektore i samme prisklasse (generalisering).
Jeg selv valgte en TW-5900 pga. regnbue problematikken. Det blev ikke en TW-5910 da jeg mente (mener) den bruger andre 3D briller. TW-5900 kan bruge samme briller som mit Panasonic TV (VT20).
Jeg er vældig tilfreds med hvad den kan præstere, synes den er et kup til prisen.

Skrevet af: RangerJoe
Skrevet den: 05-September-2013 kl. 13:12
Husk også at kigge på den nye fra Optoma: HD131Xe
Desuden kommer BenQ meget snart med deres W1400

Jeg står også overfor indkøb af min første projektor ;)

/HAT

Skrevet den: 05-September-2013 kl. 22:56
Tak for jeres svar. Mht.  DLP projekterer er det så generalt, hvis man ser regnbuer på den ene vil man også gøre det på en anden? Jeg tror det bliver Epson'en. 

-------------
Med venlig hilsen

Matti Thomsen, Svendborg

Skrevet af: Emilos88
Skrevet den: 06-September-2013 kl. 04:52
Jeg ville måske se på Epsons nye model EH-TW5200 det bliver nok den jeg køber når den tid kommer :)

En lille test på den amerikanske model
http://www.projectorcentral.com/epson_home_cinema_2030_projector_review.htm

-------------
Get HIFI or die trying c",

Skrevet den: 06-September-2013 kl. 07:25
Har lagt mærke til den detalje, at den er blevet testet som en "Home VIDEO" projektor, og ikke som en "Home Cinema"?

Efter deres mening er det altså ikke en projektor som er skabt til at vise film på. Så vidt jeg husker skriver de flere gange at den odg tangerer en cinema projektor, men...

Ang DLP's regnbue effekt; Nyere Benq projektorer benytter et 6x speed farve hjul som mindsker problemet. Prøv at lure om det faktisk er et problem for dig.

Skrevet af: bruger udmeldt 24
Skrevet den: 06-September-2013 kl. 11:00
Epson EH-TW5200 skulle primært henvende sig til gamere!  Hvis du skal købe en af de nye modeller er det nok Epson EH-TW7200 som skulle komme sidst i oktober til ca. 1999,- Euro.

Skrevet den: 06-September-2013 kl. 12:10
Hvor læser I det om TW5200 (som i øvrigt er røvgrim).

Skrevet den: 06-September-2013 kl. 13:10
Hej igen Smile
Tak for alle jeres input. Jeg tror budgettet ligger på de 7-8000,- så 1.999€ er nok i overkanten.
Jeg må en tur forbi HiFi klubben og se om vi ser regnbuer og få en snak ellers må jeg satse på at testen af Epson EH-TW5910 holder. 

-------------
Med venlig hilsen

Matti Thomsen, Svendborg

Skrevet den: 06-September-2013 kl. 13:22
Personligt tænder jeg mere og mere på Optoma HD131Xe (bla. fordi den er så billig). 
Men, hvor vigtigt er det at den ikke har lens-shift?
Min kælder er et 4x7m rum, så det er som sådan ikke fordi jeg har nogle restriktioner mht placering. Men bliver det et problem at få fin justereret protektoren ifht. lærredet uden lens-shift? Eller er det noget man normalt bare fin-justerer i ophænget?

/HAT

Skrevet den: 06-September-2013 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Bl.a. her under specs.
http://www.hd-motion.com/2013/08/16/nouveaux-videoprojecteurs-epson-eh-tw5200-eh-tw7200-eh-tw8200-et-eh-tw9200/

"orienté gamer"

Skrevet den: 06-September-2013 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af supermule supermule skrev:

Bl.a. her under specs.
http://www.hd-motion.com/2013/08/16/nouveaux-videoprojecteurs-epson-eh-tw5200-eh-tw7200-eh-tw8200-et-eh-tw9200/

"orienté gamer"

Jeg har bare ikke set den omtalt som en gamer projektor, og jeg kan heller ikke se der er noget som går i den retning.

Den har tilsyneladende hurtige paneler som gør den velegnet til spil (synes nu ikke jeg har problemer på min TW5900).

Fandt lige et citat fra en hjemmeside som man kan forstå:

"Input lag. The Epson Home Cinema 2030 has two options for image processing: Fine and Fast. Fine processing is the default, and for film and video it is the best option. However, gamers looking for the lowest possible input lag can make use of Fast processing to cut lag times significantly.

Cinema mode measured 100 milliseconds, or 6 frames, of lag using Fine processing. For gamers, this is unacceptable. Even something as simple as moving and clicking a mouse can make this level of lag readily apparent to even the casual user. However, switching to Fast processing results in 34ms (2 frames) of lag, which is faster than most home theater projectors. Many gamers will find 34ms acceptable, though there are projectors that are a bit faster still, getting down to 1 or 1.5 frames of lag."

Skrevet af: Emilos88
Skrevet den: 06-September-2013 kl. 15:36
Jeg ved ikke hvad du mener, for på projectorcentral er den sat som home theater

http://www.projectorcentral.com/home-theater-multimedia-projectors.htm

Den er jo en direkte afløser for TW5910, bare i en billigere kasse, men med virkelig godt billede ligesom 5910, læs evt. den test jeg har linket til ;)

-------------
Get HIFI or die trying c",

Skrevet den: 06-September-2013 kl. 16:34
Contrast. Home video projectors do not produce the deep, dark black levels of home theater projectors because they are intended to be used in ambient light. However, some home video projectors have potential for crossover home theater use, and the Home Cinema 2030 is one of them.

Skrevet den: 08-September-2013 kl. 11:27

Og her..

http://www.homecinemachoice.com/news/article/epson-announces-quintet-of-home-cinema-projectors/16483

Print side | Luk vindue