Returret.
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126042
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 19:56
Emne: Returret.
Skrevet af: miaj
Emne: Returret.
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 15:24
Hvis man bestiller en vare på nettet,Og man så afhenter den og betaler i butik. Er der så 14 dages returret som normalt ved bestillinger over nettet? For har købt en vare som jeg har fortrudt,Og det ikke elgiganten.
-------------
|
Svar:
Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 15:27
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 15:30
Kan du uddybe det mere en nej,Feks hvorfor
-------------
|
Skrevet af: hbjensen
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 15:31
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/fortrydelsesretselvomvarenblevafhentetibutik?tc=E3C9CDB268024CF4A908BCD75E00C357 - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/fortrydelsesretselvomvarenblevafhentetibutik?tc=E3C9CDB268024CF4A908BCD75E00C357
|
Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 15:35
OK . Ser ud til at jeg må ændre min opfattelse.
------------- /Peter
|
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 15:44
Super Samme sag næsten,Drejer sig bare om en bærbar. Og Tak.
-------------
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 15:53
pfugl skrev:
OK . Ser ud til at jeg må ændre min opfattelse.
|
Og alligevel ikke helt. Hvis du går i en butik og køber en vare, så gælder der ingen returret, med mindre det er aftalt med forhandler. Lige i det tilfælde som der bliver linket til, havde forhandleren ikke opstillet sin hjemmeside korrekt. Havde forhandlere gjort klart og tydeligt opmærksom på, på selve siden ved "bestilling", at varen kun var reserveret/henlagt, så ville det ha svaret til man foretog et forretningskøb, tilsvarende som hvis man blot var gået i butikken. Nu kender vi ikke den konkrete handel trådstarter har foretaget, så inden der kan svares skal vi bruge informationer om det konkrete køb.
|
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 16:14
Har bestilt på nøjagtig samme måde som sagen,bestilt på hjemmeside til afhentning,
Betalte og afhentede dagen efter.
Jeg har ikke nogen sag endnu,Men frygter der måske kommer en?
De har ikke for gode karakter på trustpilot.
-------------
|
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 16:17
miaj skrev:
Har bestilt på nøjagtig samme måde som sagen,bestilt på hjemmeside til afhentning,
De har ikke for gode karakter på trustpilot. |
Hmm, må da ikke håbe det er samme firma![Confused Confused](smileys/smiley5.gif)
Så det vil sige, at der på siden ikke fremgik, at der kun er tale om en reservering, og du lagde varen i en kurv, osv. Ja, så lyder det som at du er i samme situation. Hvis det er sagen, så held og lykke herfra.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 16:28
fhansen skrev:
Og alligevel ikke helt. Hvis du går i en butik og køber en vare, så gælder der ingen returret, med mindre det er aftalt med forhandler. Lige i det tilfælde som der bliver linket til, havde forhandleren ikke opstillet sin hjemmeside korrekt. Havde forhandlere gjort klart og tydeligt opmærksom på, på selve siden ved "bestilling", at varen kun var reserveret/henlagt, så ville det ha svaret til man foretog et forretningskøb, tilsvarende som hvis man blot var gået i butikken.
|
Jeg er ikke jurist, men jeg tror ikke på at dén holder i byretten. Det er noget som nogle firmaer har indført i et forsøg på at omgå reglerne.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 16:31
fhansen skrev:
miaj skrev:
De har ikke for gode karakter på trustpilot. |
Hmm, må da ikke håbe det er samme firma![Confused Confused](smileys/smiley5.gif)
Så det vil sige, at der på siden ikke fremgik, at der kun er tale om en reservering, og du lagde varen i en kurv, osv. Ja, så lyder det som at du er i samme situation. Hvis det er sagen, så held og lykke herfra.
|
Der står da ikke hvad firma det var,Eller overså jeg det?
Og email står ikke osm reservering,Men bestilling?
Her er uddrag af mail.
Hej,
Din bestilling er nu klar til afhentning i vores butik på xxxxxxxxx i københavn.
Følgende vare er klar til afhentning:
-------------
|
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 16:52
Tænkte lige,Hvad for man ud af sådan en sag?Nu det så ikke sikkert.
Men hvis de ikke følger hvad forbrugerstyrelsen siger/gør? Så for man jo ikke andet ud af
det, At man har brugt en masse tid,Og ens pc er blevet et ½ til et helt år ældre, (Mindre værd!)
Mere om man gider eller om det letter at opgive på forhånd,Og selv sælge den evt med tab:-(
-------------
|
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 16:58
Nej, der var ikke angivet navn på firmaet. Jeg nævnte blot "bare ikke det er samme firma". Jeg ville ikke kunne udlede dette, da du heller ikke angiver butiksnavnet ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) Hvis du vælger at gå rettens vej, kan du ikke tillade dig (så vidt jeg ved), at benytte produktet i behandlingstiden. Dette betyder at du altså står helt uden produkt, med mindre du køber et andet. Behandlingstiden kan sagtens være 1-2 år. Hvis du mener at du er i fuldstændig samme situation som personen i linket, så står din sag jo meget godt, da der kan henvises til anden afgjort sag. Om du skal køre sagen eller ej, er op til dig og din økonomi. Du skal betale for sagen, end til denne er gennemført og der er faldet afgørelse. Hvis afgørelsen er til din fordel, får du godtgjort dine udlæg. Nu må andre rette mig, hvis det ikke er 100% korrekt.
|
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 17:06
fhansen skrev:
Nej, der var ikke angivet navn på firmaet. Jeg nævnte blot "bare ikke det er samme firma". Jeg ville ikke kunne udlede dette, da du heller ikke angiver butiksnavnet ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif) Hvis du vælger at gå rettens vej, kan du ikke tillade dig (så vidt jeg ved), at benytte produktet i behandlingstiden. Dette betyder at du altså står helt uden produkt, med mindre du køber et andet. Behandlingstiden kan sagtens være 1-2 år. Hvis du mener at du er i fuldstændig samme situation som personen i linket, så står din sag jo meget godt, da der kan henvises til anden afgjort sag. Om du skal køre sagen eller ej, er op til dig og din økonomi. Du skal betale for sagen, end til denne er gennemført og der er faldet afgørelse. Hvis afgørelsen er til din fordel, får du godtgjort dine udlæg. Nu må andre rette mig, hvis det ikke er 100% korrekt.
|
Jeg tænkte mere på hvis firma ikke retter sig efter dom,Så for man vel heller ikke
dækket udgiften af pcen? For det vel forhandler firma som skal betale en tilbage ikke?
Og udlæg er jo kun 160,- så det overlever jeg nok hvis det er.
Mere hvis pc ligger 1-2 år Og forhandler ikke retter sig efter det,Så har man jo mistet
hele købsprisen,Eller.
-------------
|
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 17:11
Forhandler skal rette sig efter afgørelsen. Alternativt mener jeg det ender med en politianmeldelse, I think. Er ikke helt sikker på hvad der vil ske egentlig. Men jeg vil gætte på, at hvis du til at starte med, kontakter forhandleren og nævner at du ønsker at returnere produktet, så er du et skridt længere, for det kan jo være at de siger OK med det samme. Hvis de stritter i mod, kan du jo så henvise til det tidligere link. Hvis forhandleren stadig stritter i mod, vil jeg anbefale dig, at bide i det sure æble, og acceptere tabet, selvom det er røver irriterende. Hvis det drejede sig om en PC, så ville det selvfølgelig være den fulde pris, som skulle dækkes af forhandleren.
|
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 17:25
fhansen skrev:
Forhandler skal rette sig efter afgørelsen. Alternativt mener jeg det ender med en politianmeldelse, I think. Er ikke helt sikker på hvad der vil ske egentlig. Men jeg vil gætte på, at hvis du til at starte med, kontakter forhandleren og nævner at du ønsker at returnere produktet, så er du et skridt længere, for det kan jo være at de siger OK med det samme. Hvis de stritter i mod, kan du jo så henvise til det tidligere link. Hvis forhandleren stadig stritter i mod, vil jeg anbefale dig, at bide i det sure æble, og acceptere tabet, selvom det er røver irriterende. Hvis det drejede sig om en PC, så ville det selvfølgelig være den fulde pris, som skulle dækkes af forhandleren.
|
Har sendt en email,Er blevet gjort før jeg spurgte her,Vi må se og tak for svar.
-------------
|
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 17:25
Your welcome. Held og lykke
|
Skrevet den: 14-September-2013 kl. 17:27
fhansen skrev:
Your welcome. Held og lykke
|
Tak![Big smile Big smile](smileys/smiley4.gif)
-------------
|
Skrevet af: Juleulven
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 09:31
udgangspunktet er, at laver man "fuld online" handel er der tvungen 14dg returret med mindre det er abonementer, spil, plomberede varer.
alt andet har IKKE returret/ombytningsret
eneste undtagelser fra ovenstående er hvis butikken selv reklamerer med det.
på forbrug.dk står: %20 - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/fortryd?tc=B70111EC12874018BD9746020C9E0700?SC_itemid=b70111ec-1287-4018-bd97-46020c9e0700
Fortrydelsesret ved e-handel og postordre
Når du handler på nettet, ved postordre, ved homeparties og andre steder, der ikke er en egentlig butik, og du ikke får udleveret varen med det samme, har du i langt de fleste tilfælde 14 dages fortrydelsesret. Reglen om 14 dages fortrydelsesret ved disse handler gælder alle varekøb med få undtagelser.
Med den formulering vil jeg sige, at du IKKE har returret/ombytningsret hvis du henter varen i butik.
men held og lykke til jer der har udfordringer.
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:38
Det vigtige i denne sammenhæng er, hvornår BETALINGEN foregår, jvf. en anden tråd her på recordere.dk
Hvis betalingen foregår med det samme ved "reservationen" på nettet, så er det fjernhandel med 14 dages returret. Hvis betalingen først foregår ved afhentning i butikken er det butikskøb.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:38
Hvis man som privat bestiller (ikke reserverer) en vare over nettet og efterfølgende henter den i en fysisk butik vha. et bestillingsnummer. Så har man stadig nettets 14 dages returret.
Det hænger sammen med at man ikke har haft mulighed for at afprøve varen før købet.
Det har ikke noget at sige om betalingen for købet falder ved afhentning, da aftalen om handlen er indgået via nettet.
Jeg har talt med forbrugerstyrelsen omkring dette og fået det bekræftet for mange år siden.
Det gælder som tidligere omtalt ikke varer som er specielfremstillet/tilpasset, samt abonementer, spil, plomberede varer osv.
|
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 23:12
@JuleUlven: Med den formulering vil jeg sige, at du IKKE har returret/ombytningsret hvis du henter varen i butik.
@HeartWare: Hvis betalingen foregår med det samme ved "reservationen" på nettet, så
er det fjernhandel med 14 dages returret. Hvis betalingen først foregår
ved afhentning i butikken er det butikskøb.
Da ikke jf. den afgørelse som der tidligere er linket til:
http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/fortrydelsesretselvomvarenblevafhentetibutik?tc=E3C9CDB268024CF4A908BCD75E00C357 - http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/moebler-og-boligudstyr/fortrydelsesretselvomvarenblevafhentetibutik?tc=E3C9CDB268024CF4A908BCD75E00C357
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 23:42
Det er HVOR selve handlen (læs - hvor aftalen indgås) der er afgørende for, om der er returret på eller ej. En handel der aftales på nettet, er fjern-handel. Det er væsentligt at bemærke, at aftalen ikke nødvendigvis indbefatter, at der også skal falde en betaling ved indgåelse af aftalen. Betalingen kan godt falde senere, eller ved afhentning af varen. Og derfor vil der være 14 dages returret på varen.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Among
Skrevet den: 23-September-2013 kl. 14:10
Som flere herinde er inde på, så er det stedet for aftalens indgåelse der er det afgørende. Og som det sås i sagen fra Forbrugerklagenævnet, så var der her ingen tvivl om at aftalen reelt var indgået, på det tidspunkt hvor varen var udpeget og handelsbetingelserne fastlagt. Jeg undres faktisk over hvordan et enkelt af medlemmerne overhovedet kunne nå et andet resultat, da resultatet umiddelbart forekommer at være helt i tråd med Forbrugeraftaleloven.
Der er flere herinde der åbner en dør på klem for at internetforhandlerne kan "omgå reglerne", ved tydeligt at bruge betegnelsen reservation. Dette forholder jeg mig noget tvivlende overfor. Således har jeg svært ved at se at en internethandel ikke skulle være omfattet af den 14-dages fortrydelsesret, blot fordi man har valgt at kalde noget for en reservation. Hvis en reservation i øvrigt opfylder de almindelige betingelser for aftaleindgåelse, har jeg svært ved at tro at den valgte terminologi skulle ændre synderligt ved dette.
|
Skrevet den: 23-September-2013 kl. 15:40
Brugte aldrig muligheden.Da varen gik i stykker istedet,Så lige nu ligger den ved acer tyskland. Også er de 14 dage gået,Fik svar fra forhandler,Men ved den ikke virkede ordenligt, Ville de sende den til rep,Så jeg opgav på forhånd.
-------------
|
Skrevet af: Chr300686
Skrevet den: 14-Februar-2014 kl. 14:17
Fandt svaret på:
https://www.facebook.com/forbrugerogkoebelov
------------- Med venlig hilsen / kind regards
Christian Sørensen
|
|