Print side | Luk vindue

ISO - forståelse?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126048
Udskrevet den: 20-April-2024 kl. 00:00


Emne: ISO - forståelse?
Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Emne: ISO - forståelse?
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 09:14
Software dannet via ISO, synes jeg er en besværlig måde at have med at gøre. - Men vi ser desværre tendenser til at ISO er det bærende element.
- Der findes programmer som skulle være nemt at omdanne og åbne ISO-filer med. Som f.eks. Virtual CloneDrive - men selv med det program, kan jeg ikke være sikker på, at det fungerer.

Spørgsmålet er, hvorfor ISO ofte vælges som løsning, når det tilsyneladende ikke er nemt at have med at gøre?   



Svar:
Skrevet af: csell
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 09:39
Hej Tonice25.

Fordi det er nemt at brænde til en CD / DVD.
Og de bliver ens hver gang.

Jeg ved ikke hvad det er du prøver.  Men navnet 'Virtual CloneDrive' får mig til
at tænke på om du prøver at bruge en ISO fil i stedet for en CD / DVD skive?

Det er sikkert ikke det udvikleren havde tænkt sig.

Hilsen Carsten.





Skrevet af: Flmr77
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 09:39
Er bla. fordi dvd skiver har deres eget fil system (ISO + UDF 1,02) og giver udviklerne mulighed for at samle eks. 5000 små filer i en "pakke" som de så kan opdatere efter behov ( og fungerer på tværs af operativ systemer, således at de ikke behøver lave specielle pakker om folk kører IOS / Linux/ WIN eller noget andet)

Alternativt skulle de bruge et pakkeprogram, men tager tid for dem og er ikke heller ikke nemmere for forbrugerne eks. at ligge på en dvd skive og kan ikke gøres bootable hvis der snakkes om styresystemer.

link til lidt andre fora tråde om emnet.
http://www.digitalfaq.com/forum/dvd-copy/1849-iso-copy-dvd.html - http://www.digitalfaq.com/forum/dvd-copy/1849-iso-copy-dvd.html
http://www.velocityreviews.com/forums/t521581-why-create-an-iso-image-rather-than-copy-data-files.html - http://www.velocityreviews.com/forums/t521581-why-create-an-iso-image-rather-than-copy-data-files.html




Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:09
De links er skrevet på engelsk - og de er meget teknisk.

Kortfattet, så har jeres forklaringer givet mig lidt indsigt.

- Men problemet er, at ISO er besværlig at have med at gøre - konsekvensen er, at jeg må undlade at bruge visse programmer.
Det er trist.

ISO er ikke logisk at arbejde med - men alligevel er det blevet et almindeligt arbejdsredskab.

- Tag f.eks. et program som FreeNAS det skal hentes ned på en skive, som ISO-filer - det er bare et eksempel på, at ISO forhindrer nogle i at få noget forståelse ud det.


Skrevet af: niepe
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:23
Hvorfor ikke bruge 7zip til at pakke iso filen ud med ?


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Hvorfor ikke bruge 7zip til at pakke iso filen ud med ?


Det har jeg prøvet uden held - alle udpakningsløsninger virker ikke.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:44
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Software dannet via ISO, synes jeg er en besværlig måde at have med at gøre. - Men vi ser desværre tendenser til at ISO er det bærende element.
- Der findes programmer som skulle være nemt at omdanne og åbne ISO-filer med. Som f.eks. Virtual CloneDrive - men selv med det program, kan jeg ikke være sikker på, at det fungerer.

Spørgsmålet er, hvorfor ISO ofte vælges som løsning, når det tilsyneladende ikke er nemt at have med at gøre?   

Højreklik på filen og vælg Mount.
(det er engelsk Windows 8 jeg sidder med)

Men da Mount er standard, kan man også dobbeltklikke på filen.

Det samme på Mac OS X.


-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: db89
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:50
Før jeg hoppede på Windows8-vognen plejede jeg at bruge daemon-tools og det virkede normalt fint.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

De links er skrevet på engelsk - og de er meget teknisk.

Kortfattet, så har jeres forklaringer givet mig lidt indsigt.

- Men problemet er, at ISO er besværlig at have med at gøre - konsekvensen er, at jeg må undlade at bruge visse programmer.
Det er trist.

ISO er ikke logisk at arbejde med - men alligevel er det blevet et almindeligt arbejdsredskab.

- Tag f.eks. et program som FreeNAS det skal hentes ned på en skive, som ISO-filer - det er bare et eksempel på, at ISO forhindrer nogle i at få noget forståelse ud det.

Men de fleste propper jo en skive en deres FreeNAS maskine, booter og installerer det fra denne.

Dem som ikke installerer fra en skive vil sikke benytte et værktøj YUMI, til at starte på en USB stick:
http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/ - http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Problemet er tværtimod løst med valg af ISO som format! Thumbs Up

Se det som nutidens svar på datidens disketter, som var meget mere bøvlet.


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Software dannet via ISO, synes jeg er en besværlig måde at have med at gøre. - Men vi ser desværre tendenser til at ISO er det bærende element.
- Der findes programmer som skulle være nemt at omdanne og åbne ISO-filer med. Som f.eks. Virtual CloneDrive - men selv med det program, kan jeg ikke være sikker på, at det fungerer.

Spørgsmålet er, hvorfor ISO ofte vælges som løsning, når det tilsyneladende ikke er nemt at have med at gøre?   


Højreklik på filen og vælg Mount.
(det er engelsk Windows 8 jeg sidder med)

Men da Mount er standard, kan man også dobbeltklikke på filen.

Det samme på Mac OS X.


Nu har jeg ikke mere Virtual CloneDrive mere, hvis det er den der hentydes til?


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Før jeg hoppede på Windows8-vognen plejede jeg at bruge daemon-tools og det virkede normalt fint.


Daemons-tools?

Jeg skal nok vide lidt mere om det - man kan let komme galt afsted med at installere noget, man ikke er sikker på.


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

De links er skrevet på engelsk - og de er meget teknisk.

Kortfattet, så har jeres forklaringer givet mig lidt indsigt.

- Men problemet er, at ISO er besværlig at have med at gøre - konsekvensen er, at jeg må undlade at bruge visse programmer.
Det er trist.

ISO er ikke logisk at arbejde med - men alligevel er det blevet et almindeligt arbejdsredskab.

- Tag f.eks. et program som FreeNAS det skal hentes ned på en skive, som ISO-filer - det er bare et eksempel på, at ISO forhindrer nogle i at få noget forståelse ud det.


Men de fleste propper jo en skive en deres FreeNAS maskine, booter og installerer det fra denne.

Dem som ikke installerer fra en skive vil sikke benytte et værktøj YUMI, til at starte på en USB stick:
http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/ - http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Problemet er tværtimod løst med valg af ISO som format! Thumbs Up

Se det som nutidens svar på datidens disketter, som var meget mere bøvlet.


Det lyder enkelt, for dem der forstår det


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:56
Min tråd er nu også mere generelt, idet ISO er lidt uforståelig


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Software dannet via ISO, synes jeg er en besværlig måde at have med at gøre. - Men vi ser desværre tendenser til at ISO er det bærende element.
- Der findes programmer som skulle være nemt at omdanne og åbne ISO-filer med. Som f.eks. Virtual CloneDrive - men selv med det program, kan jeg ikke være sikker på, at det fungerer.

Spørgsmålet er, hvorfor ISO ofte vælges som løsning, når det tilsyneladende ikke er nemt at have med at gøre?   


Højreklik på filen og vælg Mount.
(det er engelsk Windows 8 jeg sidder med)

Men da Mount er standard, kan man også dobbeltklikke på filen.

Det samme på Mac OS X.


Nu har jeg ikke mere Virtual CloneDrive mere, hvis det er den der hentydes til?

Nej det er ikke ekstra programmer. Jeg testede lige på en jomfruelig installation af Windows 8.1 Pro. Der er ikke installeret noget på den endnu, da jeg bare har den til at teste med.






-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 11:08
Den CD med den ISO-fil FreeNAS, må jeg lige sætte på standby - mere generelt så er det godt at jeg ikke p.t. har mere gang andre programmer med ISO-filer - for så går det da ikke helt galt.   


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Min tråd er nu også mere generelt, idet ISO er lidt uforståelig

Apple oversætter jo alt til letforståelig dansk, så her er deres forklaring på hvad en .iso fil er:


Et diskbillede er et arkiv, der indeholder andre arkiver og mapper. Det kan f.eks. indeholde en sikkerhedskopi af en disk eller en samling arkiver, som nogen ønsker at dele med dig. Du får adgang til indholdet på et diskbillede ved at dobbeltklikke på det. Finder aktiverer en disk på skrivebordet med billedets indhold, som du kan åbne ligesom en hvilken som helst anden disk.

Du kan også kopiere eller “gendanne” indholdet af et diskbillede til en disk. Du kan slette data på en disk og erstatte dem med billedets indhold, eller du kan lade dataene være på disken og føje diskbilledets indhold til den.


Det virker på samme måde i Windows 8 - jeg ved ikke med Windows 7.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

De links er skrevet på engelsk - og de er meget teknisk.

Kortfattet, så har jeres forklaringer givet mig lidt indsigt.

- Men problemet er, at ISO er besværlig at have med at gøre - konsekvensen er, at jeg må undlade at bruge visse programmer.
Det er trist.

ISO er ikke logisk at arbejde med - men alligevel er det blevet et almindeligt arbejdsredskab.

- Tag f.eks. et program som FreeNAS det skal hentes ned på en skive, som ISO-filer - det er bare et eksempel på, at ISO forhindrer nogle i at få noget forståelse ud det.


Men de fleste propper jo en skive en deres FreeNAS maskine, booter og installerer det fra denne.

Dem som ikke installerer fra en skive vil sikke benytte et værktøj YUMI, til at starte på en USB stick:
http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/ - http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Problemet er tværtimod løst med valg af ISO som format! Thumbs Up

Se det som nutidens svar på datidens disketter, som var meget mere bøvlet.


Det lyder enkelt, for dem der forstår det

Nu skal det her ikke tages på den forkerte måde...

Men hvis man skal til at lave lidt mere end at printe fra Word eller installere et spil, så kræver det at man sætter sig ind i tingene.

Derfor er der til mange farlige ting oprettet krav om uddannelse for at måtte udføre det. Du må ikke køre bil uden kørekort, du må ikke lave VVS og El-arbejde uden udannelsesbevis osv. osv.

Sådan er det med flere ting i verden - det svare til at du begynder at udskifte dine vandhaner uden at have undersøgt tingene før. Det kan også gå rigtigt galt.

Min søster havde en veninde som gik igang med at skrue sit blandingsbatteri af fordi hun ville afkalke det. Heldigvis var det koldtvandsrøret hun fik af først og kunne få det på igen uden at skulle have fat i vicevært. LOL


Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Før jeg hoppede på Windows8-vognen plejede jeg at bruge daemon-tools og det virkede normalt fint.


Daemons-tools?

Jeg skal nok vide lidt mere om det - man kan let komme galt afsted med at installere noget, man ikke er sikker på.


Okay...

Det er vist efterhånden blevet forklaret, men prøver lige igen:

ISO kan ses som et billede af en disk. Du skal blot tænke det som at det er en virtuel DVD der ligger på din computer.

Daemon-tool er et program der opsætter virtuelle CD/DVD-drev. Det vil sige den snyder din computer til at tro at der sidder et fysisk DVD drev i din computer. Med Daemon-tool kan du så "mounte", eller indsætte, en ISO fil, og det vil for din computer så se ud som om at du har indsat en disk i din computer, og softwaren vil køre som hvis det var tilfældet.

Det er ikke specielt indviklet, men man kan selvfølgelig gøre det mere kompliceret for sig selv end det behøver være :)


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:



Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

De links er skrevet på engelsk - og de er meget teknisk.

Kortfattet, så har jeres forklaringer givet mig lidt indsigt.

- Men problemet er, at ISO er besværlig at have med at gøre - konsekvensen er, at jeg må undlade at bruge visse programmer.
Det er trist.

ISO er ikke logisk at arbejde med - men alligevel er det blevet et almindeligt arbejdsredskab.

- Tag f.eks. et program som FreeNAS det skal hentes ned på en skive, som ISO-filer - det er bare et eksempel på, at ISO forhindrer nogle i at få noget forståelse ud det.


Men de fleste propper jo en skive en deres FreeNAS maskine, booter og installerer det fra denne.

Dem som ikke installerer fra en skive vil sikke benytte et værktøj YUMI, til at starte på en USB stick:
http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/ - http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Problemet er tværtimod løst med valg af ISO som format! Thumbs Up

Se det som nutidens svar på datidens disketter, som var meget mere bøvlet.


Det lyder enkelt, for dem der forstår det


Nu skal det her ikke tages på den forkerte måde...

Men hvis man skal til at lave lidt mere end at printe fra Word eller installere et spil, så kræver det at man sætter sig ind i tingene.

Derfor er der til mange farlige ting oprettet krav om uddannelse for at måtte udføre det. Du må ikke køre bil uden kørekort, du må ikke lave VVS og El-arbejde uden udannelsesbevis osv. osv.

Sådan er det med flere ting i verden - det svare til at du begynder at udskifte dine vandhaner uden at have undersøgt tingene før. Det kan også gå rigtigt galt.

Min søster havde en veninde som gik igang med at skrue sit blandingsbatteri af fordi hun ville afkalke det. Heldigvis var det koldtvandsrøret hun fik af først og kunne få det på igen uden at skulle have fat i vicevært. LOL



Der er ingen grund til at tale ned til mig!

Det er vel et brugerhjælpende forum?!


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Før jeg hoppede på Windows8-vognen plejede jeg at bruge daemon-tools og det virkede normalt fint.


Daemons-tools?

Jeg skal nok vide lidt mere om det - man kan let komme galt afsted med at installere noget, man ikke er sikker på.



Okay...

Det er vist efterhånden blevet forklaret, men prøver lige igen:

ISO kan ses som et billede af en disk. Du skal blot tænke det som at det er en virtuel DVD der ligger på din computer.

Daemon-tool er et program der opsætter virtuelle CD/DVD-drev. Det vil sige den snyder din computer til at tro at der sidder et fysisk DVD drev i din computer. Med Daemon-tool kan du så "mounte", eller indsætte, en ISO fil, og det vil for din computer så se ud som om at du har indsat en disk i din computer, og softwaren vil køre som hvis det var tilfældet.

Det er ikke specielt indviklet, men man kan selvfølgelig gøre det mere kompliceret for sig selv end det behøver være :)


Ok så - så må jeg prøve den sidste mulighed med det Daemon-tool.
- Det er vel gratis?


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 12:19
Jeg har så selv fundet svaret - Daemon-tools er IKKE gratis!


Skrevet af: MATRIX
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 12:33
Jeg bruger selv winrar som er gratis. Har aldrig oplevet at det fejler. Højre klikker på iso filen og vælger open with winrar. Så pakker jeg iso filen ud til min harddisk, bruger filerne derfra, og sletter dem efterfølgende.
På en windows 8 behøves der som sagt ikke et "ekstra" program, da windows 8 kan "mounte" et iso image, så det opfattes som op det var en skive der blev smidt i cd/dvd drevet. Efterfølgende vælges "dismount"


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 12:38
Nu har jeg en Windows 7 computer og der er Winrar også forsøgt uden held - på min Windows 8 computer har jeg prøvet at finde det med "mounte" uden held.


Skrevet af: azrael
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 12:41
Daemon Tools er et godt værktøj, men man skal passe rigtigt meget på, at man ikke får installeret noget AdWare ("snavs" de smider med i installationsfilen for at tjene penge på deres program). Sådan er/var det i al fald med den gratis version. Bl.a. af disse årsager foretrækker jeg VirtualCloneDrive (som du jo kender). Daemon Tools' officielle hjemmeside er  http://www.daemon-tools.cc - http://www.daemon-tools.cc og du vil nok have fat i den version, der hedder Daemon Tools 4 Lite.

ISO filer (eller ISO images) er for øvrigt en rigtig god ting og er efter min mening altid at foretrække frem for "løse" filer. Som der tidligere blev skrevet, så er en ISO fil en direkte afbildning af et CD eller DVD medie. Som du måske ved, så ligner både harddiske og optiske medier i deres logiske opbygning meget en grammofonplade (det er ikke helt sandt, men det hjælper på forståelsen). Særligt optiske medier er ligesom grammofonplader ét langt spor (som for øvrigt læses indefra og udad) og det er opdelt i stumper af data kaldet sektorer. Se evt. dette http://www.certiguide.com/aplush/diagrams/figure73.png - billede . Når man laver et "image" (afbildning på engelsk), så gemmer netop denne struktur i én stor fil. Derfor kan man brænde en eksakt kopi af dette image ud på et medie igen ...eller mounte det som en virtuel disk med førnævnte tools. En stor fordel ved ISO filer er, at de er stort set komplet immune over for virus angreb. Medmindre man nemlig anvender specielle værktøjer, så kan man ikke ændre i dataene i en ISO fil.

Og nu har jeg brugt begrebet ISO fil (eller ISO image) en del gange, men det er egentlig et lidt forkert begreb. ISO står egentlig for "International Organization for Standardization" og er lige præcis det som navnet antyder; en organisation, der standardiserer ting. Årsagen til, at man ofte kalder images for ISO filer er fordi den måde at gemme data på hedder ISO 9660 standarden. Lidt ligesom med MP3 er man bare begyndt at bruge den respektive forkortelse i daglig tale. I virkeligheden er der som sagt tale om disk images (diskafbildninger), hvorfor man ofte også finder forkortelsen ".img" i filnavnet i stedet for ".iso". Sommetider kan man endda også finde andre og til dels proprietære formater såsom ".ccd" (CloneCD), ".nrg" (Nero) mf.


-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 12:48
Jeg bliver mere og mere forvirret, af de input der kommer her

Hjælp og afsluttende handling, er nok svært.



Skrevet af: svbg1979
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 13:10
Men så bliver jeg nødt til at spørge: Kunne man ikke pakke alle disse småfiler i et zip- eller rar arkiv? Er det fordi iso komprimerer bedre end f.eks. zip?


Skrevet af: Roland
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 13:14
Som det er blevet nævnt, så er det en forudsætning, når man skal bruge en pc mere, end de daglige rutiner, at man sætter sig ordentligt ind i tingene.
Bl.a.ved at indhente facts og viden på internetsider, som vedrører de problemstillinger man står over for. Disse findes f.eks. vha. Google e.lign. søgemaskiner.
 
Dette har intet med nedgøring e.lign at gøre. Men er et ganske almindeligt godt råd til noobs, der forsøger sig ud i pc'ens mangfoldige univers.
Skriv - https://www.google.com/search?q=Howto+use+a+iso-file+&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:da-DK:IE-ContextMenu&ie=&oe= - Howto use a iso-file - i søgefeltet i f.eks. google. Og så er det ellers bare i gang med, at indhente den viden du skal bruge - i de utallige henvisninger der dukker op.
Allerede på side 1 i denne googlesøgning - er der brugbare henvisniger/link ift. din problemstilling.
Bl.a. den allerførste fra http://blogs.technet.com/b/odsupport/archive/2011/04/19/how-to-extract-the-contents-from-an-iso-file-without-burning-the-iso-to-disc.aspx - Microsoft Technet
Og ja, mange er på engelsk - men sån't er livet. Man ska' lide - for at kunne vide.


-------------
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 13:19
Winrar fungerer ALTID med at pakke ISO-filer ud! Problemet er nok nærmere, at din Win7 ikke er sat op til at vise alle type filer. Du får derfor ikke alle filer med over på din NAS. Alternativt, smid ISO-filen til mig, så skal jeg sgu pakke den ud!

M.v.h.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af svbg1979 svbg1979 skrev:

Men så bliver jeg nødt til at spørge: Kunne man ikke pakke alle disse småfiler i et zip- eller rar arkiv? Er det fordi iso komprimerer bedre end f.eks. zip?

Når det er et helt styresystem er det bedre med en .iso fil.

Så kan den brændes til en bootbar dvd eller en usb-pind kan laves bootbar.
Det giver ingen mening at pakke filerne ud. 

Fx kan VMware lave en virtuel maskine direkte ud af en .iso fil med et styresystem.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: TobiasKM
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Jeg har så selv fundet svaret - Daemon-tools er IKKE gratis!

Jo det er. Du skal bare bruge Lite udgaven, og hvis du havde læst beskrivelsen på deres hjemmeside, så er det kun hvis det er til brug for kommercielle formål at du skal betale - skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige om er tilfældet, men som udgangspunkt er Daemon Tools fint gratis.


Skrevet af: Mig69
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Software dannet via ISO, synes jeg er en besværlig måde at have med at gøre. - Men vi ser desværre tendenser til at ISO er det bærende element.
- Der findes programmer som skulle være nemt at omdanne og åbne ISO-filer med. Som f.eks. Virtual CloneDrive - men selv med det program, kan jeg ikke være sikker på, at det fungerer.

Spørgsmålet er, hvorfor ISO ofte vælges som løsning, når det tilsyneladende ikke er nemt at have med at gøre?   


Jeg må lige kommentere dette;
Er dette ikke et Forum, hvor man kan finde Hjælp & svar på div. problemer af teknisk karakter???
Er det så på sin plads at der er nogle, der kører hetz på folk, når de søger hjælp fordi de endnu ikke ved hvad disse "Mobbere" åbenbart mener -er viden man er født med.
Vi er alle forskellige & det burde der være plads til i dette Forum (Og Alle steder). Hvad skal udtalen; -når man får sig en computer, skal man også sætte sig ind i alt vedr. dén (Teknisk kunnen). D.v.s at man også skal vide det samme som en Mekaniker, når man køber én Bil.....?????   
Uden større forklaring; Det er jo komplet stupidt.
Så den der er Uskyldig, -kaster dén 1´ste sten. Eller måske opføre sig med mere omtanke & sympati.

UVIDENHED ER IKKE LIG DUMHED.Wink





Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Jeg har så selv fundet svaret - Daemon-tools er IKKE gratis!


Jo det er. Du skal bare bruge Lite udgaven, og hvis du havde læst beskrivelsen på deres hjemmeside, så er det kun hvis det er til brug for kommercielle formål at du skal betale - skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige om er tilfældet, men som udgangspunkt er Daemon Tools fint gratis.


Jeg tror, det har ændret sig, siden du måske sidst har været inde på sider Daemon-tools?
For uanset, hvilken version jeg klikker på, får jeg at vide, at det nu er en betalingsversion, jeg klikker på - så der program springer p.t. over.


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 15:00
Der er vist nogle, som ikke har læst alt, jeg har skrevet?

Jeg har rigtig nok, en Windows 7 computer, hvor alt er afprøvet - men den jeg skriver fra p.t. er en Windows 8 computer - den kan IKKE samkøres med det I siger.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 15:04
Winrar fungerer!

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 15:06
Nu er det jo ikke en EU-propaganda, så engelsk skal løftes til gyldne højder - vi er nogle som sætter den danske forklaring højest - også når det gælder teknisk hjælp på danske internetsider!


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 15:07
Winrar hjælper ikke - det har jeg jo skrevet!


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Mig69 Mig69 skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Software dannet via ISO, synes jeg er en besværlig måde at have med at gøre. - Men vi ser desværre tendenser til at ISO er det bærende element.
- Der findes programmer som skulle være nemt at omdanne og åbne ISO-filer med. Som f.eks. Virtual CloneDrive - men selv med det program, kan jeg ikke være sikker på, at det fungerer.

Spørgsmålet er, hvorfor ISO ofte vælges som løsning, når det tilsyneladende ikke er nemt at have med at gøre?   



Jeg må lige kommentere dette;
Er dette ikke et Forum, hvor man kan finde Hjælp & svar på div. problemer af teknisk karakter???
Er det så på sin plads at der er nogle, der kører hetz på folk, når de søger hjælp fordi de endnu ikke ved hvad disse "Mobbere" åbenbart mener -er viden man er født med.
Vi er alle forskellige & det burde der være plads til i dette Forum (Og Alle steder). Hvad skal udtalen; -når man får sig en computer, skal man også sætte sig ind i alt vedr. dén (Teknisk kunnen). D.v.s at man også skal vide det samme som en Mekaniker, når man køber én Bil.....?????   
Uden større forklaring; Det er jo komplet stupidt.
Så den der er Uskyldig, -kaster dén 1´ste sten. Eller måske opføre sig med mere omtanke & sympati.

UVIDENHED ER IKKE LIG DUMHED.Wink





Så sandt det er!

Indlægget læses sikkert nok også af nævnte brugere - og de har måske forstået det?   


Skrevet af: Flmr77
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 15:25
Daemon tools lite er gratis, (  http://www.daemon-tools.cc/support/faq#free_or_not - http://www.daemon-tools.cc/support/faq#free_or_not  )
(synes selv Daemon Tools fungerer fint, dog er jeg personligt ikke tilhænger af skrivebords app`en men kan til/fravælges under installationen)
(som med meget andet Freeware skal du være opmærksom under installationen, at der ikke indstalleres ekstra programmer )


Kan desværre ikke indsætte linket, men en google søgning på "hvordan bruges en iso fil guide win 8" giver en del gode resultater imo


God læselyst




Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Winrar hjælper ikke - det har jeg jo skrevet!


At du måske ikke kan få Winrar til at gøre det, er jo ikke det samme som at Winrar ikke fungerer!   

Men som skrevet, send mig ISO-filen, så skal jeg pakke den ud...

M.v.h.


Skrevet af: Flmr77
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 15:47
Lidt sjovt, men vidste faktisk ikke at Winrar understøtter iso filer.

Vil da lige prøve at kigge på det, altid rart når programmer dækker flere ting :-)




Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af Mig69 Mig69 skrev:

Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Software dannet via ISO, synes jeg er en besværlig måde at have med at gøre. - Men vi ser desværre tendenser til at ISO er det bærende element.
- Der findes programmer som skulle være nemt at omdanne og åbne ISO-filer med. Som f.eks. Virtual CloneDrive - men selv med det program, kan jeg ikke være sikker på, at det fungerer.

Spørgsmålet er, hvorfor ISO ofte vælges som løsning, når det tilsyneladende ikke er nemt at have med at gøre?   


Jeg må lige kommentere dette;
Er dette ikke et Forum, hvor man kan finde Hjælp & svar på div. problemer af teknisk karakter???
Er det så på sin plads at der er nogle, der kører hetz på folk, når de søger hjælp fordi de endnu ikke ved hvad disse "Mobbere" åbenbart mener -er viden man er født med.
Vi er alle forskellige & det burde der være plads til i dette Forum (Og Alle steder). Hvad skal udtalen; -når man får sig en computer, skal man også sætte sig ind i alt vedr. dén (Teknisk kunnen). D.v.s at man også skal vide det samme som en Mekaniker, når man køber én Bil.....?????   
Uden større forklaring; Det er jo komplet stupidt.
Så den der er Uskyldig, -kaster dén 1´ste sten. Eller måske opføre sig med mere omtanke & sympati.

UVIDENHED ER IKKE LIG DUMHED.Wink

Hold nu op med at agere offer, der er ingen som mobber.

Trådstarter spurte omkring iso filer og det er så blevet forsøgt forklaret mere eller mindre pædagogisk.
Der er folk herinde med viden i flere niveauer og de har givet deres besyv med omkring iso.
Måske kræver det at man sætter sig mere ind i tingene, før man kan se det smarte ved iso formatet. 
Men det er svært at forklare hvilke problemer som eksempelvis er blevet løst med iso formatet, hvis personen man prøver at forklare det til ikke er stødt på, eller kan forstå problemet.

Det har intet med dumhed eller tale ned at gøre, men det har noget med interesse for faget eller et behov som har gjort at man blev nødt til at tilegne sig den viden.

Der eksisterer ikke noget bedre alternativt til iso-formatet og derfor er det blevet så populært.

Til kommentaren om at sætte sig ind i ting. Så er man nok nødt til at have en mekaniker viden hvis man ønsker at skifte motoren i sin bil, men ikke for at køre i den.
Det samme kan siges omkring en computer - hvis man ønsker at benytte den som FreeNAS server. Så bliver man nok nødt til at sætte sig ind i tingene, da det er det samme som at kunne betjene kontor programmer, surfe eller sende en mail.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Winrar hjælper ikke - det har jeg jo skrevet!


At du måske ikke kan få Winrar til at gøre det, er jo ikke det samme som at Winrar ikke fungerer!   

Men som skrevet, send mig ISO-filen, så skal jeg pakke den ud...

M.v.h.

Nu er WinRAR måske heller ikke det bedste eksempel, eftersom at programmet ikke findes i nogen gratis version.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 16:24
Winrar er shareware, som kan benyttes gratis af private! Derudover er det helt gratis de første 30 dage...

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 16:29
Hent programmet http://www.imgburn.com - ImgBurn (Gratis) og brænd ISO filen til en DVD.

Nemmere kan det ikke gøres, hvis man ikke har styr på at bruge en ISO fil uden at brænde den.

Winrar er også nævnt flere gange  og det virker perfekt til at udpakke ISO-filer. Men igen, hvis man ikke har helt styr på det, er det nemmeste at brænde ned på en CD/DVD.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 16:38
Når der er win7 på PC'en er der absolut ingen grund til at installere ImgBurn - eller anden software - da man blot skal dobbeltklikke på ISO-filen, så åbner Win7 det indbyggede brænderprogram, og er klar til at der isættes en CD/DVD.

M.h.t. Winrar er der jo intet at skulle holde styr på! Højreklik på ISO-filen og vælg enten "Udpak hér.." eller "Udpak til xxxxx", hvor xxxxx vil være en mappe som får samme navn som ISO-filen, så filerne udpakkes samlet i én mappe.

M.v.h.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Winrar er shareware, som kan benyttes gratis af private! Derudover er det helt gratis de første 30 dage...

M.v.h.

Er du sikker på at det må bruges gratis af private?
http://www.win-rar.dk/produkt_info.html - http://www.win-rar.dk/produkt_info.html




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Flmr77
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 16:57
Man kan som alternativ til Winrar, bruge eks. 7-Zip som er freeware ( og også understøtter iso)


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 17:02
Den diskussion kører simpelthen i ring - folk logger af og på, uden af hæfte sig ved, hvad jeg har sagt.



Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Den diskussion kører simpelthen i ring - folk logger af og på, uden af hæfte sig ved, hvad jeg har sagt.



Og du vil simpelthen ikke acceptere, at Winrar kan udpakke enhver ISO-fil!

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 17:09
Og så har jeg lige prøvet at hente FreeNAS software'n som du nævner. WinRAR havde intet problem med at udpakke filerne til en mappe. Om du så kan bruge filerne til noget som helst er en helt anden sag!

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Den diskussion kører simpelthen i ring - folk logger af og på, uden af hæfte sig ved, hvad jeg har sagt.



Og du vil simpelthen ikke acceptere, at Winrar kan udpakke enhver ISO-fil!

M.v.h.



Og du vil simpelthen ikke acceptere, at winrar KUN har prøveversion, og at jeg har prøvet winrar.

Og jeg har gentaget op til flere gange, hvad der er afprøvet på både Windows 7 computer - og senest Windows 8 computer.

Gud hjælpe mig!


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 17:13
Du har flere gange nævnt, at WinRAR ikke virker! Dette er IKKE korrekt!

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 30
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 18:06
Anklager på det modsatte!

Gud fri mig vel!


Skrevet af: jan348
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 18:14
Før det her kammer helt over.

ISO kan under normale omstændigheder åbnes med WINRAR hvis din ISO fil er valid.

Så lige for en ordens skyld.

Har du prøvet at hente ISO'en igen?

Den kunne jo være defekt og så er der nok ikke noget der kan åbne den.

Og kunne du komme med et link til den ISO du ikke kan åbne?


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 18:32
Lige en tilføjelse til jan348 - 

Hvis det er den omtalte FreeNAS iso fil, så er der også en SHA256 checksum, så man kan tjekke om filen er ødelagt.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: svbg1979
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af svbg1979 svbg1979 skrev:

Men så bliver jeg nødt til at spørge: Kunne man ikke pakke alle disse småfiler i et zip- eller rar arkiv? Er det fordi iso komprimerer bedre end f.eks. zip?

Når det er et helt styresystem er det bedre med en .iso fil.

Så kan den brændes til en bootbar dvd eller en usb-pind kan laves bootbar.
Det giver ingen mening at pakke filerne ud. 

Fx kan VMware lave en virtuel maskine direkte ud af en .iso fil med et styresystem.




Okay. Så siger jeg tak for svar.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Anklager på det modsatte!

Gud fri mig vel!


Som jeg allerede har skrevet tidligere, så har jeg ingen problemer med at åbne omtalte FreeNAS ISO-filer, med WinRAR! Så enten gør du noget forkert, eller du har korrupte filer!

Uanset, så vil dine dum-stædige udmeldinger i denne tråd gøre, at jeg fremadrettet nok skal fraholde fra at svare/hjælpe i dine tråde!!!   

M.v.h.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 15-September-2013 kl. 19:27
Hej Alle

Dette emne er lukket efter ønske fra trådstarter.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Print side | Luk vindue