Print side | Luk vindue

Hjælp til strøm

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126204
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 10:34

Emne: Hjælp til strøm
Skrevet af: anoz
Emne: Hjælp til strøm
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 10:36
Først og fremmest må jeg hellere indrømme, at jeg ikke aner ret meget om el - så er det på plads :o)

Jeg har lige skiftet en lampe i køkkenet - min første fejl var, at jeg ikke fik kigget ordentligt efter, hvordan den gamle lampe var sat til.

Jeg har tre ledninger ud af lampeudtaget og de er alle tjekket med en polsøger: (a) uden strøm, (b) med strøm når der er tændt på kontakten og (c) med strøm i hele tiden.

Lampen er nu sat til med (a) og (b) og (c) er der sat en muffe på fordi jeg ikke vidste, hvad jeg skulle gøre med den... det betyder så nu, at emhætten og 2 andre stikkontakter i køkkenet ikke virker...

Så HJÆLP - hvor skal (c) forbindes? På grund af min manglende viden har jeg helt ærligt ikke turdet at prøve mig frem :o)

-------------
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 17
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 10:50
Farverne på ledningerne fortæller mere om hvad der er hvad ;-)

Skrevet den: 21-September-2013 kl. 10:51
Ups - ja, det er selvfølgelig vigtig info. Der er én sort (a) og to blå (b og c)...

-------------
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |

Skrevet den: 21-September-2013 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af anoz anoz skrev:

Ups - ja, det er selvfølgelig vigtig info. Der er én sort (a) og to blå (b og c)...

Blå er NUL så de burde sidde sammen (b & c), så det er nok der problemet er :-D

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:04
Blå kan vel godt være leder i ældre installationer.
Og så tror jeg at sort er NUL.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Det er jo et lampested og der skal jo være en leder fra selve kontakten ((( som (idag) er rød. (Fejl) Embarrassed )))

Jeg tror på at det er den sorte og de 2 blå skal sættes sammen for at nul kan komme videre til de ting der ikke virker nu. Wink

Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Det er jo et lampested og der skal jo være en leder fra selve kontakten som (idag) er rød.

Jeg tror på at det er den sorte og de 2 blå skal sættes sammen for at nul kan komme videre til de ting der ikke virker nu. Wink

Ja, det lyder fornuftigt. Jeg troede ikke at man sløjfede nul omkring et lampested. Men det giver jo mening at forbinde de to blå i lampestedet.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:21

Det er jo et lampested og der skal jo være en leder fra selve kontakten som (idag) er rød.

Ja, det lyder fornuftigt. Jeg troede ikke at man sløjfede nul omkring et lampested. Men det giver jo mening at forbinde de to blå i lampestedet.

Det er rigtig nok at sort også kan være nul, men så vil fasen være hvid.

Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:24
Så det I siger er, at de to blå skal samles - det virker ulogisk for mig, da det er de to med strøm i? Som sagt så aner jeg intet om det, men pga erfaringer fra andre ting i huset, ved jeg man ikke nødvendigvis kan stole på farverne Confused

-------------

Skrevet af: skyking
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:25
Det der med Sort er Nul skal tages med varsomhed, hvad nu hvis der er 2 sorte, hvad er så den brune (eller Grå) ?
Blå er normalt altid nul (220V nul eller hvad det nu hedder) Gul-Grøn er derimod Jord.
Rød er plus/leder men dog fortrinsvis når der er tale om jævnspænding.

-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!

Skrevet af: skyking
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:26

Så det I siger er, at de to blå skal samles - det virker ulogisk for mig, da det er de to med strøm i? Som sagt så aner jeg intet om det, men pga erfaringer fra andre ting i huset, ved jeg man ikke nødvendigvis kan stole på farverne Confused

Det kunne jo være at "den anden blå" kobles i forbindelse med korrespondence-lys.

-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!

Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:27
Jeg tænkte også selv, at det måtte være noget korrespondence, men jeg kan bare ikke finde den anden kontakt...

-------------

Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Det der med Sort er Nul skal tages med varsomhed, hvad nu hvis der er 2 sorte, hvad er så den brune (eller Grå) ?
Blå er normalt altid nul (220V nul eller hvad det nu hedder) Gul-Grøn er derimod Jord.
Rød er plus/leder men dog fortrinsvis når der er tale om jævnspænding.

Jeg går udfra at der er 2 blå og EN sort når han skriver det.

Så gider jeg ikke gætte på hvad der ville være hvad hvis der var 2 sorte, 5 grå, 3 røde osv

http://www.axencrone.net/el-mappen/2/ledningerfarvevalg.htm - http://www.axencrone.net/el-mappen/2/ledningerfarvevalg.htm

Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:33

Jeg siget at det lyder rigtigt at forbinde de to blå, men jeg ville ikke selv gøre det når jeg var alene hjemme.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:44

Hvis en fase går gennem et apparat og nul´en er afbrudt, så kan du måle spænding på Nul på apparatet.

Forestil dig en lampe i en stikkontakt:

Helt oppe ved stikkontakten klipper du NUL over, så vil fasen rende fra stikkontakt ud i lampen og tilbage igen, man da nul er klippet af, kan du måle "fase" på den der skulle gå til NUL

Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:51
Men sluk da for strømmen på tavlen, sæt de 2 blå sammen, tænd igen så har du svaret.

Der kan jo højst smutte en sikring

Skrevet af: janse
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 11:52
1 smid polsøgeren væk den er ikke sikker nok
2 køb et billig måleinstrument og prøv om du ikke kan måle 230v mellem sort og blå.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 12:38
Se at få ringet efter en elektriker - OG DET SKAL VÆRE NU!!! Der er stor sandsynlighed for at du fjumser så meget at der går ild i lortet, og hermed er til fare for andre end dig selv.

Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 13:27
Tag lige et billede. Er elektriker.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Se at få ringet efter en elektriker - OG DET SKAL VÆRE NU!!! Der er stor sandsynlighed for at du fjumser så meget at der går ild i lortet, og hermed er til fare for andre end dig selv.

Hold da op det lyder farligt!

Det er det bare slet ikke........

Afbryd strømmen, forbind de to blå og tænd for strømmen igen.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Klaus

Jo det er, når folk med ti tommelfingre roder med 230 volt

Skrevet af: db89
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 20:13
Kampus hvornår har du sidst testet dit HFI/HPFI fejlstrømsrelæ?

Med den opgave som tråd starter har gang i har jeg dog svært ved at se hvordan han skulle kunne brænde huset ned.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 20:50

Det han er igang med er 100% ufarligt, det værste der kan ske er en sprunget sikring (Forudsat at han ikke står med pølserne oppe i ledningerne når han tænderLOL).

Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 21-September-2013 kl. 21:27
At sige det er ufarligt er for dumt. Der har før været brande, efter folk selv har roddet med el. Det kan godt være det går fint de 99 gange, men det er den ene gang hvor det går galt, at det er et problem og det lyder ikke til trådstarter har meget styr på det.

Skrevet den: 22-September-2013 kl. 16:10

Jeg siget at det lyder rigtigt at forbinde de to blå, men jeg ville ikke selv gøre det når jeg var alene hjemme.

He he - det lyder betryggende Smile

-------------

Skrevet den: 22-September-2013 kl. 16:10

Men sluk da for strømmen på tavlen, sæt de 2 blå sammen, tænd igen så har du svaret.

Der kan jo højst smutte en sikring

Ja, det er vel det værste, der kan ske...

-------------

Skrevet den: 22-September-2013 kl. 16:11

Tak for omsorgen Kampus, men rooolig nu - og lad være med at råbe.

-------------

Skrevet den: 22-September-2013 kl. 16:12

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Klaus

Jo det er, når folk med ti tommelfingre roder med 230 volt

Der er ingen, der har talt om 10 tommelfingre... jeg har bare fortalt, at jeg ikke ved ret meget om strøm.

-------------

Skrevet den: 22-September-2013 kl. 16:16
Jeg har fået læst alle jeres inputs - mange tak for dem. Jeg har ikke fået prøvet noget endnu, da vi tog i sommerhus i går og først lige er kommet hjem... jeg får først kigget på det i morgen for lige nu trænger jeg mest til at ligge på sofaen og "nyde" rødvinens eftervirkning Dead

-------------

Skrevet af: db89
Skrevet den: 22-September-2013 kl. 18:36
Som en anden sagde så prøv ellers evt at lægge et billede op af dit lampeudtag/nul.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet den: 24-September-2013 kl. 09:17
Hvordan går det med strømmen ?

Skrevet den: 24-September-2013 kl. 16:03
Jeg har ikke fået kigget på det endnu, men regner med, at det bliver i aften... jeg skal nok lige give en tilbagemelding :o)

-------------

Skrevet den: 25-September-2013 kl. 18:31
Så virker det - de to blå i den ene og den sorte i den anden... 1.000 tak for alle jeres inputs og en ekstra tak til Master_T som i en PM tilbød at komme forbi og hjælpe Clap

-------------

Skrevet den: 25-September-2013 kl. 22:01

Så virker det - de to blå i den ene og den sorte i den anden... 1.000 tak for alle jeres inputs og en ekstra tak til Master_T som i en PM tilbød at komme forbi og hjælpe Clap

GlimRERne Big smile

Print side | Luk vindue