De smarte TV-funktioner efterspørges
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126297
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 02:43
Emne: De smarte TV-funktioner efterspørges
Skrevet af: Kandersen
Emne: De smarte TV-funktioner efterspørges
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 11:35
På forsiden kan lige nu læses en nyhed der omhandler en undersøgelse, hvor 4000 mennesker er blevet adspurgt omkring hvad de ønsker i deres TV.
Et af punkterne undre mig til stadighed, og har efterhånden gjort det i mange år. Mit spørgsmål er generelt - Hvad er det præcis som går galt?
Det er undersøgelsen af betjeningen af TV som jeg hæfter mig ved. 94% ønsker at kunne betjene deres TV med fjernbetjening. Lad mig lige slå fast, at jeg tager det som en forudsætning, at dem der har svaret dette, de ER klar over, at der er andre alternativer, for de kommer nemlig som efterfølgende resultater. Så disse 94% må altså have svaret en standard fjernbetjening, og formodentlig en IR (Infra Rød), teknologi.
Men helt ærligt, 94% svare at de gerne vil bibeholde noget så oldnordisk, samtidig med at de fleste gerne vil have flere funktioner i deres TV (Smart funktioner). Og samtidig med, at vi efterhånden er gået bort fra at bruge gamle traditionel tryk-knap telefoner, hvad enten det drejer sig om stationære eller mobile telefoner, hvor de selv samme mennesker, sandsynligvis bruger enormt meget tid i forhold til tiden de bruger på TV. Selv børn i dag er nærmest født med en smartphone i "bagen".
Enten er der noget der siger mig, at disse 94% ikke helt har forstået alternativerne. Eller så må der være noget andet galt et sted.
SmartTV er også ens betydende med netværk. De to ting hænger helt konkret og banalt sammen. Om det så er trådløst eller kabel, det er ligegyldigt. Hovedsagen er, at vi har med en netværksbaseret forbindelse at gøre i hjemmet.
Hvorfor hulen kan folk så ikke se, at den der gamle skod fjernbetjening, som pine død kræver at man peger hen imod det man sidder og ser på, at den bare ikke er så skide ideel mere, og faktisk ikke har været det i rigtig mange år. Det tror da pokker at producenterne IKKE kan se lyset, og evt. udnytte noget så simpelt som bluetooth eller WiFi, når så mange tilsyneladende holder fast i det gamle.
Ja, jeg ved det godt. Nogle producenter gør det alligevel. Specielt dem der allerede har SmartTV i sig. Men seriøst - løsningerne er sgu langt fra optimale. Se bare Samsung, der end ikke kan få noget så simpelt som en smartphone/tablet fjernbetjening til at virke, uden at det skal skifte navn, og findes i 23 forskellige apps eksemplarer, (23 er overdrevet, men overdrevet skaber forståelsen).
Men måske er det derfor, at forbrugerne fastholder den traditionelle fjernbetjening alligevel. For en sikkerheds skyld, og fordi alternativerne ikke virker stabilt nok. Men det burde være et vink med en vognstang til producenterne så.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Svar:
Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 13:05
Sålænge en fjernbetjening ikke skal tændes eller aktiveres før den kan betjene tv'et vil det også være mit valg. Ingen ventetid, bare tryk på en knap. Har aldrig været så tilfreds med betjeningen af tv, atv, settop boks og receiver som efter jeg skiftede til Harmony Smart controle (som iøvrigt er RF baseret) Denne kan også betjenes fra en smartphone, men det skal så kun være for at vise hvor "smart" tingene kan være, fordi skal der skiftes kanal er det MEGET hurtigere at tage fjernbetjeningen, også selvom den ligger på sofabordet.
|
Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 13:09
wifi/netværk er da fint, men som remote til TV er det bare ikke optimalt. En ting er at du oplader din smartphone dagligt, men at skulle gøre det samme med en remote til TV'et er bare NO-GO. Når jeg trykker på en knap så skal TV'et reagere med det samme. Af samme grund anvender jeg ikke en remote App på min telefon. Jeg gider ikke skulle låse telefonen op først, evt vente på at den kobler på wifi igen, og så evt. skifte til App'en. Men IR er som sagt nu engang ikke optimal (selvom B&O laver nogen som bare virker). Men så er RF jo evt. et alternativ som ikke bruger så meget strøm. Men det undrer mig så også at producenterne så ikke bare giver køberne mulighed for at købe en bedre remote i løsvægt i stedet for den kr.10,- som typisk følger med.
Som der er en der foreslår under nyheden: Producenterne skal til at tænke anderledes. Giv brugerne der har en tablet mulighed for helt at få flyttet brugergrænsefladen ud. Giv dem mulighed for at kikke på EPG samtidig med at TV'et stadig viser programmet. Giv mulighed for at programmere uden at vise det på skærmen, find en optagelse frem direkte på tablet'en. Men nej alle de App's man kan få er "bare" en kopi af standard remoten på skærmen.
I opgørelsen synes jeg der mangler 1 punkt : Hastighed. Hvem gider bruge disse smartTV funktioner når rospencetiden er LAAAAANG
-------------
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 14:33
ridderdk skrev:
Sålænge en fjernbetjening ikke skal tændes eller aktiveres før den kan betjene tv'et vil det også være mit valg. Ingen ventetid, bare tryk på en knap. |
Det er lidt det jeg er inde på, med sikkerheden i, at det bare virker. Altså forudsat at batterierne ikke er gået døde, eller knapperne stadigvæk er intakt, rækkeviden er tilpas og vinklen korrekt
Din holdning til at en fjernbetjening ikke skal tændes, den vil jeg dog godt forkaste med det samme. Der er absolut ingen forskel på din traditionelle fjernbetjening og en smartphone/tablet/whatever alternativ, forudsat at disse enheder allerede er tændt, ligesom den traditionelle fjernbetjening også er, og altid har været. Men det er nok selve det, at den traditionelle fjernbetjening netop altid er tændt, som kan være svært at forholde sig til. Den har jo stort set alle dage været sådan.
Min holdning er omvendt (i dag). At vores hjem er efterhånden fyldt op med andre alternativer, som OGSÅ er tændt hele tiden, (eller kan tændes lyn hurtigt), og som vi oftest har i hænderne mange gange mere, end den traditionelle fjernbetjening i løbet af en dag. En typisk dag/aften i et dansk hjem foran TVet er min påstand, at hjemmets beboer, (såfremt de er til stede), sidder i sofa/stol, og på bordet ligger en multi-fjernbetjeningen, samme med mobiltelefoner (de ligger måske i lommen), bærbare/tablets/whatever andet mobilt udstyr, som i bund og grund alt sammen kan det samme. Hvis ikke de ligger på bordet, så er de som oftest rimelig tæt på.
I et andet hjem, der ligger det samme udstyr, men dette bord ligger der ikke en multi fjernbetjening, men derimod indtil flere forskellige traditionelle fjernbetjeninger.
Mit hjem er det første eksempel. Men det er dælme ikke med min gode vilje, at der også ligger en Logitec multi fjernbetjening. Det er i bund og grund pga. de tåbelige producenter ikke helt forstår, at vi er i år 2013, og teknikker som Bluetooth og WiFi (eller en standard RF) er opfundet og afprøvet igennem voldsomt mange år efterhånden. Producenterne leverer stadigvæk en fjollet IR baseret fjernbetjening med praktisk talt alt udstyr, som kan fjern betjenes. Også udstyr som har Bluetooth og/eller WiFi. Mit hjem er måske relativt unikt, hvad angår udstyr i forhold til beboere. Men det ændre jo ikke ved det grundliggende, at vi har alle produkter, som kan det samme, hvis blot producenterne gad integrere det ordentligt. Det ville måske også fjerne usikkerheden for dem der føler sig utrygge ved at bruge en smartphone/tablet til at styre sit TV/enheder med.
ridderdk skrev:
Har aldrig været så tilfreds med betjeningen af tv, atv, settop boks og receiver som efter jeg skiftede til Harmony Smart controle (som iøvrigt er RF baseret) Denne kan også betjenes fra en smartphone, men det skal så kun være for at vise hvor "smart" tingene kan være, fordi skal der skiftes kanal er det MEGET hurtigere at tage fjernbetjeningen, også selvom den ligger på sofabordet.
|
Min holdning til Smart Controle produktet er, at det er et produkt som lukker et hul i en producent skabt idiotisk verden, men på en ikke så smart måde. Det er et bedre, men langt fra godt nok alternativ. Ikke fordi Smart Controle ikke er godt. Men fordi de produkter, som den skal hjælpe med at gøre nemmere, lider af nogle mangler. Det havde været et smart produkt, hvis enhederne der skal styres, alle kunne styres via bluetooth eller WiFi, (eller en standard RF frekvens). Så kunne smart controle stadigvæk bruges, som alternativ til smartphone/tablet. Spørgsmålet er blot, om man så gad købe det. Man har jo smartphone i forvejen.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 14:51
kim.t skrev:
wifi/netværk er da fint, men som remote til TV er det bare ikke optimalt. En ting er at du oplader din smartphone dagligt, men at skulle gøre det samme med en remote til TV'et er bare NO-GO. |
Hmm, kan godt se hvad du mener. Men omvendt så har jeg en Logitec multi fjernbetjening, som bliver lagt i laderen, når den ikke bruges. Hvori er forskellen så? Og som netop skrevet, så har jeg tablets og smartphones liggende nærmest over alt, som alle er ladt op i hvert fald til de næste mange timers brug, hvis de kun bruges som fjernbetjening.
Er det fordi man "glemmer" at oplade sin fjern betjening, (skal man jo ikke med en traditionel) men husker sin tablet/smartphone? I så fald er det min påstand, at det blot er en vane, man lige skal ind i.
kim.t skrev:
Når jeg trykker på en knap så skal TV'et reagere med det samme. Af samme grund anvender jeg ikke en remote App på min telefon. Jeg gider ikke skulle låse telefonen op først, evt vente på at den kobler på wifi igen, og så evt. skifte til App'en. |
Det behøver du da heller ikke. Det er muligt du skal låse alt muligt op og skifte app osv.. Men det er i så fald løsninger du selv som bruger har valgt. Ikke noget du er pine død nød til. Der findes tablets i dag, som nærmest er billigere end hvis man skulle købe en standard (original) fjernbetjening. Ja, tabletten skal lades op, ligesom alt andet bortset fra traditionel fjernbetjening. Men udover det, så kan den da konfigureres og på den måde erstatte en traditionel fjernbetjening fuldt ud. Altså hvis lige enhederne den skal styre understøttede det.
kim.t skrev:
Men IR er som sagt nu engang ikke optimal (selvom B&O laver nogen som bare virker). Men så er RF jo evt. et alternativ som ikke bruger så meget strøm. Men det undrer mig så også at producenterne så ikke bare giver køberne mulighed for at købe en bedre remote i løsvægt i stedet for den kr.10,- som typisk følger med. |
RF havde været en løsning, hvis det ikke var fordi at producenterne ikke kunne blive enige om en standard. WiFi og Bluetooth har derimod det som RF mangler, en standard.
kim.t skrev:
Men nej alle de App's man kan få er "bare" en kopi af standard remoten på skærmen. |
Og som virker af rø**** til.
kim.t skrev:
I opgørelsen synes jeg der mangler 1 punkt : Hastighed. Hvem gider bruge disse smartTV funktioner når rospencetiden er LAAAAANG |
Den er bestemt ikke hurtigere af at bruge IR, skal jeg lige hilse at sige. Men ellers har du ret. Det er derimod produktet (ikke smart tv), som ikke helt er skruet sammen til formålet. Jeg har et Samsung 2012 Smart TV derhjemme med deres SmartTV ver. 1 Det er gabende langsomt. Jeg har også et 2013 med SmartTV ver. 2. Det er noget hurtigere. Til gengæld får man spat i hovedet af, at bruge fjernbetjening til at skrive med, specielt i Youtube app. Og browser bruger jeg slet ikke. Jeg må erkende, jeg har endnu ikke nået at fået testet det med en smartphone/tablet. Men erfaringerne fra 2012 TVét, der vil jeg tro at tastatur ikke helt funger så godt, præcis som det plejer. I hvert fald går der rygter om, at tastaturet ikke virker i apps som Netflix, Youtube osv.
Det er ting som disse, der virkelig undre mig. Dels at folk til stadighed fastholder den traditionelle fjernbetjening. Men også at producenterne laver de alternativer så dårligt. Det virker helt seriøst som om, at de end ikke selv gider tester det, for at se om det er noget der kan bruges i hverdagen. Måske fordi DE også griber til den traditionelle løsning, og så forøvrigt undlader at bruge SmartTV, fordi det er gabende langsomt. Det ville forklare en hel del
------------- Mvh Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 15:10
Fordelen ved en fysisk fjernbetjening er jo det taktile feedback. Du behøver ikke glo på den for at se hvad du laver (hvis den altså er udført ordenligt, hvilket Samsungs så ikke er...).
Jeg testede for nyligt Logitechs Smart Control, hvor man har valget mellem at bruge en app og bruge den fysiske RF-betjening og sidstnævnte vinder med flere længder i brugervenlighed.
Én ting er, at du måske kan få en app til at styre dit TV. Så skal du så have endnu en app til at styre din Blu-Ray, og en til din receiver (hvis vi lige glemmer Logitech eller iRules alternativer). Helt ærligt - det er ikke en skid smart. Realistisk set, så kan vi måske godt få flyttet en del af de fede features over i en app, men den vil i så fald være produktspecifik, så eks. en EPG på mobilapp'en kun vil virke i Samsungs egen app, så du dermed ikke kan bruge den til ret meget andet end dit TV.
En smartphone-baseret løsning, der kan bruges på kryds af enheder og styre alt hvad du har derhjemme - MED smarte features ala EPG - kommer ikke til at stamme fra en TV-producent.
Pt. er der ikke noget touch-baseret system jeg ville foretrække frem for brugen af min Beo4 til at styre hele molevitten herhjemme for der findes ganske enkelt ikke noget der kan navigere i de menuer mv. jeg har brug for med den lethed en fysisk fjernbetjening giver. Hvis mit Sonos kunne sættes til IR, så ville jeg også betjene det med min Beo4...
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 15:26
Kandersen skrev:
kim.t skrev:
I opgørelsen synes jeg der mangler 1 punkt : Hastighed. Hvem gider bruge disse smartTV funktioner når rospencetiden er LAAAAANG |
Den er bestemt ikke hurtigere af at bruge IR, skal jeg lige hilse at sige. Men ellers har du ret. Det er derimod produktet (ikke smart tv), som ikke helt er skru..... |
Det var hastigheden på TV'et/SmartTV delen jeg mente. Jeg så engang en anmeldelse i So ein ding hvor de bl.a viste Facebook. Det tog over 30sek at satrte op (det samme tog 5sek på en telefon- som var låst). Og Picasa var helt håbløst. Så før de får gjort noget ved den generelle hastighed så har SmartTV ingen berettigelse !
-------------
|
Skrevet af: noxity
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 15:33
Kandersen skrev:
Det er lidt det jeg er inde på, med sikkerheden i, at det bare virker. Altså forudsat at batterierne ikke er gået døde, eller knapperne stadigvæk er intakt, rækkeviden er tilpas og vinklen korrekt |
Som der også bliver skrevet tidligere, så har du ikke disse problemer med en fjernbetjening fra B&O. Her er rækkevidden enorm, viklen er ligegyldig, knapperne er solide og batterilevetiden er lang.
Kandersen skrev:
Din holdning til at en fjernbetjening ikke skal tændes, den vil jeg dog godt forkaste med det samme. Der er absolut ingen forskel på din traditionelle fjernbetjening og en smartphone/tablet/whatever alternativ, forudsat at disse enheder allerede er tændt, ligesom den traditionelle fjernbetjening også er, og altid har været. Men det er nok selve det, at den traditionelle fjernbetjening netop altid er tændt, som kan være svært at forholde sig til. Den har jo stort set alle dage været sådan. |
Så snart du er over i et touch-interface vil din fjernbetjening altid være slukket når du skal bruge den. Det er ganske enkelt for strømkrævende at have skærmen tændt hele tiden. Derudover vil du skulle oplade din fjernbetjening ofte. Dette er noget som er meget svært at vende folk til, med mindre at fordelene ved en touchfjernbetjening er meget store. Er der blot tale om en EPG på fjernbetjening, så ville jeg på ingen måde skifte min nuværende FB ud. Det giver simpelthen ingen mening at flytte EPGen over på fjernbetjeningen.
Selvfølgelig er der situationer hvor en fjernbetjening med skærm vil være en kæmpe fordel, men for mit vedkommende (og helt sikkert mange andre) så er langt hovedparten af mit TVs funktioner lettere betjent med en alm. fjernbetjening. Du skal bestemt ikke undervurdere at du altid kan mærke hvor knapperne er placeret når du skal zappe mellem kanaler eller ind i EPGen.
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 16:16
Kandersen skrev:
Der er absolut ingen forskel på din traditionelle fjernbetjening og en smartphone/tablet/whatever alternativ, forudsat at disse enheder allerede er tændt, ligesom den traditionelle fjernbetjening også er, og altid har været.
|
Det mener du ikke seriøst vel?
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 16:33
Kim, kald mig bare gammeldags, hvis du vil.
Jeg har været forbi mange forskellig løsninger med hensyn til fjernbetjeninger og fandt først ro da jeg fik en ordentlig trykknap baseret (gammeldags?) fjernbetjening, som kan det hele.
Der er ikke meget der fungerer bedre til at zappe på fjernsynet en en knap man ikke er i tvivl om, hvor er og om man har trykket på den eller ej.
Bevares, jag har da flere ange overvejet at supplere nuværende løsning op med noget tablet/mobil baseret, men det vil altid være sekundært i forhold til min Beo4 og kun bruges, når man i forvejen sidder med sin tablet i hånden.
Smart tv i selve fjernsynet vil altid være sekundært i mine øjne. For 700 kroner kan man få en "smart-tv-dims" (Apple tv). Og med en sådan er det op til "smart-tv-dims-producenten" at få smart tv til at virke og få softwaren vedligeholdt. Det er ikke op til en tilfældig elektronikproducent, som skal vedligeholde 50 platforme med hver sin hardware, som skal være så billig som mulig. Smart tv delen i et såkaldt smart tv koster langt fra det samme at udvikle og bygge som porsen på en Apple tv, til gengæld er det ikke sikkert at den kan opgraderes, blive vedligeholdt og den kan da slet ikke bruges, når fjernsynet skiftes ud.
Kald mig bare gammeldags (igen) et fjernsyn skal være godt til at vise levende billeder, alt det andet skal jeg nok tilslutte....
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 16:36
noxity skrev:
Som der også bliver skrevet tidligere, så har du ikke disse problemer med en fjernbetjening fra B&O. Her er rækkevidden enorm, viklen er ligegyldig, knapperne er solide og batterilevetiden er lang.
|
Nu må du holde, rækkevidde og vinkel er indsnævret på min Beo4, måske jeg skal tage mig sammen og få skifte batterierne, det er så anden gang på næsten 3 år det sker......og den har endda et display der er tændt hele tiden!
klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 22:03
Torben Rasmussen skrev:
Fordelen ved en fysisk fjernbetjening er jo det taktile feedback. Du behøver ikke glo på den for at se hvad du laver (hvis den altså er udført ordenligt, hvilket Samsungs så ikke er...). |
Ja, det er dels pga. den måde apps laves på, men også fordi du er vant til det. Fordelen ved WiFi og/eller Bluetooth er, at du kan få tilbagemelding fra den enhed du styre. (Kan man også med IR, men det er noget mere problematisk). Der er bare ikke rigtig nogen der bruger denne mulighed, mig bekendt.
Torben Rasmussen skrev:
Jeg testede for nyligt Logitechs Smart Control, hvor man har valget mellem at bruge en app og bruge den fysiske RF-betjening og sidstnævnte vinder med flere længder i brugervenlighed. |
Vanen gør, at du er vant til at trykke på din fjerbetjening, samtidig med at du sidder og kigger på TV. Det er jo ikke fordi du ligefrem er nødt til det, hvis du havde lige så meget vanen for at bruge din tablet/smartphone. Det er samme problem som da vi gik fra mobiltelefoner med rigtige taster og så til smartphones. Rigtig mange mente også, at det var umuligt at skrive, når man ikke kunne mærke tasterne. Jeg ved ikke hvordan du mener det ser ud i dag, men jeg tror salget af mobiltelefoner med rigtige taster, at det vist er nogenlunde forsvundet helt.
Torben Rasmussen skrev:
Én ting er, at du måske kan få en app til at styre dit TV. Så skal du så have endnu en app til at styre din Blu-Ray, og en til din receiver (hvis vi lige glemmer Logitech eller iRules alternativer). Helt ærligt - det er ikke en skid smart. Realistisk set, så kan vi måske godt få flyttet en del af de fede features over i en app, men den vil i så fald være produktspecifik, så eks. en EPG på mobilapp'en kun vil virke i Samsungs egen app, så du dermed ikke kan bruge den til ret meget andet end dit TV.
En smartphone-baseret løsning, der kan bruges på kryds af enheder og styre alt hvad du har derhjemme - MED smarte features ala EPG - kommer ikke til at stamme fra en TV-producent. |
Jeg har svært ved at se hvorfor. I rigtig mange traditionelle fjernbetjeninger, der kan du jo kode ekstra knapper til andet udstyr, netop for at slippe for at have flere fjernbetjeninger. Hvorfor skulle man ikke også kunne det, bare fordi det er en app i en smartphone/tablet?
Torben Rasmussen skrev:
Pt. er der ikke noget touch-baseret system jeg ville foretrække frem for brugen af min Beo4 til at styre hele molevitten herhjemme for der findes ganske enkelt ikke noget der kan navigere i de menuer mv. jeg har brug for med den lethed en fysisk fjernbetjening giver. Hvis mit Sonos kunne sættes til IR, så ville jeg også betjene det med min Beo4... |
Fordi der ikke er nogen der har lavet det, og det der findes, det er ærligt talt et usselt halvhjertet forsøg. Det er ihvertfald min erfaring.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 22:24
noxity skrev:
Som der også bliver skrevet tidligere, så har du ikke disse problemer med en fjernbetjening fra B&O. Her er rækkevidden enorm, viklen er ligegyldig, knapperne er solide og batterilevetiden er lang. |
Men det er jo ikke B&O enheder og fjernbetjeninger der leveres med til stortset alt andet. Så hvad er pointen? Jeg kender ikke BEO4, men medmindre den køre RF, så er ovenstående en en sandhed med modifikationer. IR har en begrænsning i forhold til RF, WiFi og Bluetooth. Det er et faktum.
noxity skrev:
Så snart du er over i et touch-interface vil din fjernbetjening altid være slukket når du skal bruge den. Det er ganske enkelt for strømkrævende at have skærmen tændt hele tiden. Derudover vil du skulle oplade din fjernbetjening ofte. Dette er noget som er meget svært at vende folk til, med mindre at fordelene ved en touchfjernbetjening er meget store. Er der blot tale om en EPG på fjernbetjening, så ville jeg på ingen måde skifte min nuværende FB ud. Det giver simpelthen ingen mening at flytte EPGen over på fjernbetjeningen. |
Nu har jeg en Logitec Harmony One. Den har også et touch display. Det tænder/er aktiv, så snart jeg tager fat i fjernbetjeningen. Skulle en tablet/smartphone ikke kunne gøre det samme? Men det er korrekt, det giver ikke meget mening at lade den ligge med skærmen tændt. Det er spild af batteri. At flytte EPGén til fjernbetjeningen er efter min mening den eneste rigtige måde at gøre det på, (forudsat det er en fjernbetjening der kan det, hvilket nok indskrænker det til en smartphone/tablet). Der er absolut intet teknisk til hindre for dette. Og det ville give mening at se i EPGén før man skifter eller i det hele taget tænder TVét. Ligesom det giver mening at se i EPGén, før evt. optagelser. Hvorfor dog tænde TV, for at se hvad der kommer, og evt. for at programmere en optagelse. Det giver meget lidt mening, synes jeg. Ofte skal du også tænde for et TV, der i mange tilfælde står på den kanal som man sidst så. Og så skal man skifte kanal. Hvorfor dog ikke lave begge dele i samme hug, så er der da færre tastetryk. Du skal bare lige have proppet alle kanalerne ind i en traditionel fjernbetjening
noxity skrev:
Selvfølgelig er der situationer hvor en fjernbetjening med skærm vil være en kæmpe fordel, men for mit vedkommende (og helt sikkert mange andre) så er langt hovedparten af mit TVs funktioner lettere betjent med en alm. fjernbetjening. Du skal bestemt ikke undervurdere at du altid kan mærke hvor knapperne er placeret når du skal zappe mellem kanaler eller ind i EPGen.
|
Jeg undervurdere det ikke. Jeg vil gerne erkende, at der er flere ting, som vanemæssigt gør, at det er hulens svært at slippe den traditionelle fjernbetjening. Men uanset om vi snakker smartphone/tablet eller traditionelle fjernbetjeninger, så kommer vi ikke uden om, at IR er en old gammel teknik, som har visse begrænsninger, samtidig at fordelene ved WiFi/Bluetooth eller alternativt RF bliver voldsomt ignoreret. Og i relation til undersøgelsen, så finder jeg det bemærkelsesværdigt, at 94% vil bibeholde dette.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 22:25
ridderdk skrev:
Kandersen skrev:
Der er absolut ingen forskel på din traditionelle fjernbetjening og en smartphone/tablet/whatever alternativ, forudsat at disse enheder allerede er tændt, ligesom den traditionelle fjernbetjening også er, og altid har været.
|
Det mener du ikke seriøst vel? |
I aller højeste grad.. Hvorfor skulle jeg ikke?
------------- Mvh
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 22:36
KlausDM skrev:
Kim, kald mig bare gammeldags, hvis du vil. |
Naah, på andre områder er du jo helt fint med
KlausDM skrev:
Jeg har været forbi mange forskellig løsninger med hensyn til fjernbetjeninger og fandt først ro da jeg fik en ordentlig trykknap baseret (gammeldags?) fjernbetjening, som kan det hele. |
"Kan det hele" begynder at blive svært at forholde sig til. Selvfølgelig kan du fjerne ting fra TV i dag, som du mener du ikke har brug for, og derfor er din BEO4 helt fantastisk. Men det er ikke helt den retning udviklingen går i, tværtimod.
KlausDM skrev:
Der er ikke meget der fungerer bedre til at zappe på fjernsynet en en knap man ikke er i tvivl om, hvor er og om man har trykket på den eller ej. |
Nej sig du det til Logitec, der ikke formår at lave ordentlige knapper Spøg til side.. Jeg kan godt forstå hvad du mener, og jeg er også rimelig enig i det. Problemet er bare, som jeg ser det, at det er mest af alt en vane end det er en nødvendighed. Det betyder, at vi sagtens kan omstille os til anden måde, og måske endda få det samme ud af det alligevel. Men når det er en hæmsko for udviklingen, eller for at bruge en langt bedre kommunikationsmæssig teknik, så synes jeg tingene begynder at få svært ved at udvikle sig.
KlausDM skrev:
Bevares, jag har da flere ange overvejet at supplere nuværende løsning op med noget tablet/mobil baseret, men det vil altid være sekundært i forhold til min Beo4 og kun bruges, når man i forvejen sidder med sin tablet i hånden. |
Det var jo netop et af mine argumenter for det. Tablet/smartphonen ligger jo alligevel ved siden af, (og nogle har dem sågar i hånden, surfer rundt på alskens sider, facebook, recordere osv. samtidig med de sidder og ser TV). Det er lidt i det lys man skal se det i.
KlausDM skrev:
Smart tv i selve fjernsynet vil altid være sekundært i mine øjne. For 700 kroner kan man få en "smart-tv-dims" (Apple tv). Og med en sådan er det op til "smart-tv-dims-producenten" at få smart tv til at virke og få softwaren vedligeholdt. Det er ikke op til en tilfældig elektronikproducent, som skal vedligeholde 50 platforme med hver sin hardware, som skal være så billig som mulig. Smart tv delen i et såkaldt smart tv koster langt fra det samme at udvikle og bygge som porsen på en Apple tv, til gengæld er det ikke sikkert at den kan opgraderes, blive vedligeholdt og den kan da slet ikke bruges, når fjernsynet skiftes ud. |
SmartTV, uanset om du har det i TV eller i en ekstern boks, det kræver jo også en fjernbetjening af en art. Og enten har du dermed flere traditionelle fjernbetjeninger, jo flere eksterne bokse du kobler på, eller så har du en multi fjernbetjening, som kan betjene flere enheder. Jeg har svært ved at se argumentet, og slet ikke når vi snakker SmartTv eller apps i det hele taget, hvor der skal foretages ufattelig mange tastetryk, specielt hvis du skal til at skrive ord eller måske endda sætninger. Der er en tradition fjernbetjening bare ikke sagen mere.
KlausDM skrev:
Kald mig bare gammeldags (igen) et fjernsyn skal være godt til at vise levende billeder, alt det andet skal jeg nok tilslutte.... |
Men undgår du fjernbetjeningen ved det?
------------- Mvh
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 23:05
Kandersen skrev:
Men det er jo ikke B&O enheder og fjernbetjeninger der leveres med til stort set alt andet. Så hvad er pointen? Jeg kender ikke BEO4, men medmindre den køre RF, så er ovenstående en en sandhed med modifikationer. IR har en begrænsning i forhold til RF, WiFi og Bluetooth. Det er et faktum.
|
Beo4 er skam en IR fjernbetjening, og jeg kan uden problemer betjene mine B&O produkter på tværs af rummene. Hele pointen er at IR fjernbetjeningen sagtens kan laves så de fungerer uden de problemer som du selv nævnte tidligere :)
Kandersen skrev:
Nu har jeg en Logitec Harmony One. Den har også et touch display. Det
tænder/er aktiv, så snart jeg tager fat i fjernbetjeningen. Skulle en
tablet/smartphone ikke kunne gøre det samme? |
Du siger det selv, man skal nok over i en smartphone tablet. Disse har et langt større batteribehov, med mindre at du finder en meget svag processor. Det giver dog ingen mening at amputere enheden, da en sløv brugerflade vil være øjeblikkelig død for sådan et produkt. Jeg har ingen personlig erfaring med Logitec fjernbetjeningerne, men synes at kunne huske at de er en smule sløve i deres touch-brugerflade. Dette er noget jeg absolut ikke kan leve med.
Kandersen skrev:
At flytte EPGén til fjernbetjeningen er efter min mening den eneste
rigtige måde at gøre det på, (forudsat det er en fjernbetjening der kan
det, hvilket nok indskrænker det til en smartphone/tablet). Der
er absolut intet teknisk til hindre for dette. Og det ville give mening
at se i EPGén før man skifter eller i det hele taget tænder TVét.
Ligesom det giver mening at se i EPGén, før evt. optagelser. Hvorfor dog
tænde TV, for at se hvad der kommer, og evt. for at programmere en
optagelse. Det giver meget lidt mening, synes jeg. |
Vi er enige om at der ikke er nogle tekniske forhindringer, udover at du lige pludselig står med en fjernbetjening som du skal lade op forholdsvist ofte. Derudover kommer selvfølgelig også prisen på sådan et produkt hvis det skal være gennemført. Grunden til at jeg ikke ser nogen grund til at flytte EPGen over på fjernbetjeningen, er den simple årsag at du alligevel ikke følger med på TVet når du sidder og kigger ned på din fjernbetjening. Så hvorfor holde TV-skærmen fri, når du alligevel ikke kigger på den? Det er bestemt ikke en løsning som kan lokke mig væk fra min Beo4 fjernbetjening. Det er gennemført kvalitet, knapperne er klart defineret og derved lette at finde i mørke, rækkevidden er aldrig et irritationsmoment. Der hvor jeg kunne se et behov for en tablet-fjernbetjening er ved diverse indstillinger af TVet, samt til brug i Smart-TV platformen. Begge dele er dog allerede implementeret af nogle producenter via en App, og det er længe rigeligt til mit behov.
|
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 23:26
Kandersen skrev:
Torben Rasmussen skrev:
Fordelen ved en fysisk fjernbetjening er jo det taktile feedback. Du behøver ikke glo på den for at se hvad du laver (hvis den altså er udført ordenligt, hvilket Samsungs så ikke er...). |
Ja, det er dels pga. den måde apps laves på, men også fordi du er vant til det. Fordelen ved WiFi og/eller Bluetooth er, at du kan få tilbagemelding fra den enhed du styre. (Kan man også med IR, men det er noget mere problematisk). Der er bare ikke rigtig nogen der bruger denne mulighed, mig bekendt. |
Uenig, fordelen er stadig at det ikke er nødvendigt at se hvad man laver. I modsætning til dit eksempel med at f.eks. skrive en SMS på en touchtelefon, er min opmærksom på TV'et og ikke fjernbetjeningen. Det vil godt nok blive noget besværligt, hvis kanalskift bliver: 1) Lås op 2) Find App (kan tænkes den allerede er aktiv) 3) Skift kanal
Under hele processen skal opmærksomheden være på den lille skærm. Med en normal fjernbetjening springes pkt. 1 og 2 over, mens pkt. 3 kan foretages uden at se på den.
------------- mvh Jesper \
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 23:47
noxity skrev:
Beo4 er skam en IR fjernbetjening, og jeg kan uden problemer betjene mine B&O produkter på tværs af rummene. Hele pointen er at IR fjernbetjeningen sagtens kan laves så de fungerer uden de problemer som du selv nævnte tidligere :) |
Ehh, det må være en unik IR fjernbetjening, eller så forstår jeg ikke hvad du mener. IR kræver, at der er synligt imellem sender og modtager. Så hvad du præcis mener med på tværs af rummene, det er altså lidt en gåde for mig. Ja altså medmindre det er glasvægge
noxity skrev:
Vi er enige om at der ikke er nogle tekniske forhindringer, udover at du lige pludselig står med en fjernbetjening som du skal lade op forholdsvist ofte. Derudover kommer selvfølgelig også prisen på sådan et produkt hvis det skal være gennemført. |
Hvis du bruger smartphone eller tablet, så går jeg ud fra at de skal lades op alligevel. Det springende punkt er, om de skal lades mere op, hvis man bruger dem som fjernbetjening. Ja, i forbindelse med SmartTV skal de nok, men til almindelig brug, der tror jeg ikke det rykker så meget på tiden/behovet for opladning.
noxity skrev:
Grunden til at jeg ikke ser nogen grund til at flytte EPGen over på fjernbetjeningen, er den simple årsag at du alligevel ikke følger med på TVet når du sidder og kigger ned på din fjernbetjening. Så hvorfor holde TV-skærmen fri, når du alligevel ikke kigger på den? |
Den forstår jeg slet ikke. Der er da ingen grund til at starte TV, for at se på en EPG (Elektronisk Program Guide). Og det burde heller ikke være nogen grund til at starte TV, for at programmer en optagelse.
noxity skrev:
Der hvor jeg kunne se et behov for en tablet-fjernbetjening er ved diverse indstillinger af TVet, samt til brug i Smart-TV platformen. Begge dele er dog allerede implementeret af nogle producenter via en App, og det er længe rigeligt til mit behov. |
Men de funger ikke specielt godt, i hvertfald ikke Samsungs.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 25-September-2013 kl. 23:55
quarkir skrev:
Uenig, fordelen er stadig at det ikke er nødvendigt at se hvad man laver. |
Enig - Men er det nødvendigt at se hvad du laver, på et TV, hvis altså, som du selv siger, at du kender knapperne og kan betjene dem i mørke? Hvad ser du så reelt efter på TVét, altså i selve funktions øjeblikket? (f.eks et kanalskifte). Mit bud er, at du ser, at TV skifter kanal.. Big surprise, ikk?
quarkir skrev:
I modsætning til dit eksempel med at f.eks. skrive en SMS på en touchtelefon, er min opmærksom på TV'et og ikke fjernbetjeningen.Det vil godt nok blive noget besværligt, hvis kanalskift bliver: 1) Lås op 2) Find App (kan tænkes den allerede er aktiv) 3) Skift kanal
Under hele processen skal opmærksomheden være på den lille skærm. Med en normal fjernbetjening springes pkt. 1 og 2 over, mens pkt. 3 kan foretages uden at se på den. |
Forestil dig, at det du ser på skærmen, det ser du også på din smartphone/tablet. Det er præcis det samme billede, om du er i TVét menu eller andet sted. Det hele foregår på din smartphone/tablet. Så når du rykker den sædvanlige cursor/funktion på TVét, så rykkes den ligeledes på smartphone/tablet. Du behøver dermed kun TV, til det som det reelt set er beregnet til. Nemlig at se TV. I realiteten kunne du også se det på din smartphone/tablet. Det er det Samsung kalder Smartview. Det virker desværre så bare kun på top modellerne, når det altså virker.
------------- Mvh
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 03:36
En smartphone og/eller tablet vil altid være noget sekundært i forhold til en rigtig fjernbetjening. Vi kan godt blive enige om at et skifte til RF eller Bluetooth ikke kunne skade, men at gøre det hele touch baseret, det bliver et stort NEJ TAK herfra af.
Kandersen skrev:
Din holdning til at en fjernbetjening ikke skal tændes, den vil jeg dog godt forkaste med det samme. Der er absolut ingen forskel på din traditionelle fjernbetjening og en smartphone/tablet/whatever alternativ, forudsat at disse enheder allerede er tændt, ligesom den traditionelle fjernbetjening også er, og altid har været. Men det er nok selve det, at den traditionelle fjernbetjening netop altid er tændt, som kan være svært at forholde sig til. Den har jo stort set alle dage været sådan.
Min holdning er omvendt (i dag). At vores hjem er efterhånden fyldt op med andre alternativer, som OGSÅ er tændt hele tiden, (eller kan tændes lyn hurtigt), og som vi oftest har i hænderne mange gange mere, end den traditionelle fjernbetjening i løbet af en dag. |
Hvis jeg vil skue ned for lyden eller vil skifte kanal så skal jeg ikke til at låse noget op og jeg skal ikke have en telefon eller tablet som automatisk låser op når jeg tager den op. Så skal det jo slås fra hvis jeg skal have den med nogen steder hen ellers så er jo tændt hele tiden og sluger alt strømmen. Hvad så hvis man bruger en smartphone som fjernbetjening og man sidder sammen med en ven/kone/kæreste og ser en film ved høj volumen. Så ringer telefonen. FUCK. Jeg er hjælpeløs fordi nu er smartphonen selv om den kan mange andre ting nu ved at opfylde dens vigtigste funktion; Nemlig at være en telefon. Jeg kan ikke skrue ned eller pause og går jeg så har ingen andre mulighed for at kunne betjene noget fordi jeg er gået med fjernbetjeningen.
Kandersen skrev:
Vanen gør, at du er vant til at trykke på din fjerbetjening, samtidig med at du sidder og kigger på TV. Det er jo ikke fordi du ligefrem er nødt til det, hvis du havde lige så meget vanen for at bruge din tablet/smartphone. Det er samme problem som da vi gik fra mobiltelefoner med rigtige taster og så til smartphones. Rigtig mange mente også, at det var umuligt at skrive, når man ikke kunne mærke tasterne.Jeg ved ikke hvordan du mener det ser ud i dag, men jeg tror salget af mobiltelefoner med rigtige taster, at det vist er nogenlunde forsvundet helt. |
Ved mig er det en blanding af vane og så kunne mærke hvor tasterne er henne. Har i øvrigt ikke set folk der kan sms'e lige så stærkt på en telefon med touch som folk kunne på et fysisk tastutur, specielt ikke hvis de ikke måtte kigge på telefonen. Der kommer det igen ind at hvis du får en opringning, så bliver alle andre funktioner, også på en smartphone sekundære og du kan få lov til at tage dit opkald. Altså en telefon der har fået andre sekundære funktioner, men stadigvæk primært en telefon.
Kandersen skrev:
Forestil dig, at det du ser på skærmen, det ser du også på din smartphone/tablet. Det er præcis det samme billede, om du er i TVét menu eller andet sted. Det hele foregår på din smartphone/tablet. Så når du rykker den sædvanlige cursor/funktion på TVét, så rykkes den ligeledes på smartphone/tablet. |
Men du skal stadig flytte fokus fra tv til smartphone/tablet og så tilbage igen, mens du med en normalt fjernbetjening ville have dit fokus mod tv'et hele tiden.
Jeg er godt tilfreds med min Harmony One og bruger sådan set kun touch skærmen til at skifte mellem aktiviteter og det er kun fordi der ikke er fysiske knapper til det. Netop fordi fjernbetjeningen helst skal være noget sekundært i forhold til min oplevelse, er jeg meget glad for knapperne og modstanden i dem, da det gør jeg ikke skal fjerne min fokus væk fra det primære; nemlig skærmen. Producenterne kunne så vedlægge en ekstra tablet som kunne være primært en fjernbetjening for dem med samme ønske som dig, men så ville du have den på bordet sammen med din normale telefon og tablet. Plus hvis den skulle have super hurtig respons ville det nok forøge prisen på skærmen med 1500+ kr og ville du betale dette? 94 % mener jo at den nuværende løsning virker godt, og hvorfor prøve at opfinde den dybe tallerken igen?
|
Skrevet af: londahl
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 03:54
Kandersen skrev:
PMen helt ærligt, 94% svare at de gerne vil bibeholde noget så oldnordisk, samtidig med at de fleste gerne vil have flere funktioner i deres TV (Smart funktioner). Og samtidig med, at vi efterhånden er gået bort fra at bruge gamle traditionel tryk-knap telefoner, hvad enten det drejer sig om stationære eller mobile telefoner, hvor de selv samme mennesker, sandsynligvis bruger enormt meget tid i forhold til tiden de bruger på TV. Selv børn i dag er nærmest født med en smartphone i "bagen".
|
Både mit TV, min receiver og min STB kan styres med apps. Jeg foretrækker stadig fjernbetjening (IR). Jeg sætter pris på at kunne styre det hele uden at kigge på en skærm. Når jeg ligger og ser en film, skal jeg kunne mærke med fingerene hvor jeg kan skrue op, ikke ligge og kigge på en skærm.
Tag ikke fejl, jeg kan sagens se det smarte i både min iphone og tablets, men lige ved tv brug, synes jeg de er mere irriterende end "smarte"
------------- LG 47LM620T, Pioneer VSX-922K, 4x Cerwin-Vega! V-5M, 1x Cerwin-Vega! V-5C, 1x Cerwin-Vega! LW-12X
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 07:12
Kandersen skrev:
IR kræver, at der er synligt imellem sender og modtager. |
Jeg tror bare at du skal prøve en beo4, inden du udtaler dig om, hvor godt/ringe ir er. Jeg har også været forbi Logitech fjernbetjeninger, de er smarte nok funtionsmæssigt, men fysikken, batterilevetiden og rækkevidden er ikke noget at skrive hjem om.
Nå jeg står i køkkenet, peger jeg min beo4 mod døråbningen ind til stuen, her reflekterer ir signalet på bagvæggen af stuen og når frem til ir modtageren i den anden ende af stuen.
Klaus
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 08:47
Kandersen skrev:
Ehh, det må være en unik IR fjernbetjening, eller så forstår jeg ikke hvad du mener. IR kræver, at der er synligt imellem sender og modtager. Så hvad du præcis mener med på tværs af rummene, det er altså lidt en gåde for mig. Ja altså medmindre det er glasvægge |
IR-senderen i Beo4 er så kraftig at den uden problemer reflekterer sig vej hen til modtageren. Der er endda mulighed for at justere IR sendestyrke. Beo4 er en "intelligent" fjernbetjening som indeholder et hav af funktioner og genveje som kan tilføjes som man lyster. Jeg er endnu ikke stødt ind i en funktion, som ikke kunne tilgås via Beo4. Selve indstilling foregår selvfølgelig via en menu på skærmen, men det ser jeg stadig intet problem i, da din fokus alligevel ikke er på den udsendelse der kører i TV.
Kandersen skrev:
Hvis du bruger smartphone eller tablet, så går jeg ud fra at de skal lades op alligevel. Det springende punkt er, om de skal lades mere op, hvis man bruger dem som fjernbetjening. Ja, i forbindelse med SmartTV skal de nok, men til almindelig brug, der tror jeg ikke det rykker så meget på tiden/behovet for opladning. |
Ja, min telefon skal lades op hver dag inden jeg går i seng. Men ønsker på ingen måde at have en fjernbetjening som skal det samme. Så er jeg godt klar over at en fjernbetjening bliver brugt relativt få timer hver dag, og derfor typisk vil kunne holde i 3-5 dage. Men hvor en Tablet fjernbetjening har en batteritid der måles i dage, så måles min nuværende i år.
Ja, det kunne være smart at starte en optagelse uden at tænde TVet. Men det er også tæt på den eneste funktion som den alm. forbruger vil få brug for i dagligdagen. Det er bestemt ikke nok til at retfærdiggøre et skifte, da du samtidig siger farvel til lang batteritid og fysiske knapper.
Den eneste rigtige måde at gøre det på, er at udvikle ordentlige Apps og et TV som kan tændes via LAN/WLAN (findes vidst allerede). Så kan du bruge din smartphone/tablet, som du allerede har på dig og skal oplade alligevel. Så er det bare et spørgsmål at udvikle de funktioner du efterspørger.
En tablet fjernbetjening kan udelukkende blive en sekundær fjernbetjening. Og her kommer problemet.. Prisen. Hvis den skal give dig en flydende oplevelse, så kræver det noget potent hardware. Skal det også være i nogle lækre materialer, så ender vi som minimum på et par tusinde for sådan en. Det er et dødfødt projekt.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 09:41
Kandersen skrev:
quarkir skrev:
Uenig, fordelen er stadig at det ikke er nødvendigt at se hvad man laver. |
Enig - Men er det nødvendigt at se hvad du laver, på et TV, hvis altså, som du selv siger, at du kender knapperne og kan betjene dem i mørke? Hvad ser du så reelt efter på TVét, altså i selve funktions øjeblikket? (f.eks et kanalskifte). Mit bud er, at du ser, at TV skifter kanal.. Big surprise, ikk? |
Nej, ingen surprise, men lige det jeg har brug for. Hvis jeg ser noget på kanal 1 og ønsker at se noget på kanal 12, ser jeg ingen grund til at skulle kigge på min smart-"dims" for at gøre det, når jeg kan trykke 1 2 uden at se på min rigtige fjernbetjening.
Kandersen skrev:
quarkir skrev:
I modsætning til dit eksempel med at f.eks. skrive en SMS på en touchtelefon, er min opmærksom på TV'et og ikke fjernbetjeningen.Det vil godt nok blive noget besværligt, hvis kanalskift bliver: 1) Lås op 2) Find App (kan tænkes den allerede er aktiv) 3) Skift kanal
Under hele processen skal opmærksomheden være på den lille skærm. Med en normal fjernbetjening springes pkt. 1 og 2 over, mens pkt. 3 kan foretages uden at se på den. |
Forestil dig, at det du ser på skærmen, det ser du også på din smartphone/tablet. Det er præcis det samme billede, om du er i TVét menu eller andet sted. Det hele foregår på din smartphone/tablet. Så når du rykker den sædvanlige cursor/funktion på TVét, så rykkes den ligeledes på smartphone/tablet. Du behøver dermed kun TV, til det som det reelt set er beregnet til. Nemlig at se TV. I realiteten kunne du også se det på din smartphone/tablet. Det er det Samsung kalder Smartview. Det virker desværre så bare kun på top modellerne, når det altså virker.
|
Jamen hvorfor er det lige at det hele skal flyttet til smart-"dimsen" ? Jeg kan ikke rigtig få øje på fordelen.
At jeg så hverken har mobil eller tablet liggende på sofabordet til hverdag, er så en helt anden sag....
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 10:39
donfrankie skrev:
En smartphone og/eller tablet vil altid være noget sekundært i forhold til en rigtig fjernbetjening.Vi kan godt blive enige om at et skifte til RF eller Bluetooth ikke kunne skade, men at gøre det hele touch baseret, det bliver et stort NEJ TAK herfra af. |
Nu er min holdning ikke nødvendigvis, at det SKAL være touch baseret. Det er primært ud fra tidens nuværende generelle holdning i stort set alle andre henseender, at jeg tænker, man også kunne gøre fjernbetjeningen touch baseret.
Det er korrekt, at der ER et forhold omkring det med at kunne mærke/føle knapperne, og derved kunne bibeholde fokus på det man nu engang ser på, (eller fjerne det. Der er folk der kan smsé ordret, uden overhovedet at se på displayet, hvis de har en knaptelefon). Den del kan nok ikke lade sig gøre med en touch. Den forskel erkender jeg. Men som jeg ser det, så handler det primært om en vane, og ikke en nødvendighed.
Men jeg prøver omvendt at behandle dette aspekt, ved at netop bruge en anden kommunikationsteknik, som giver mulighed for at se det samme du normalt ser på, samtidig med at du betjener det, men fra en anden enhed. Den del ER fysisk muligt ved brug af en anden teknik, som allerede ER gennemtestet.
donfrankie skrev:
Hvis jeg vil skue ned for lyden eller vil skifte kanal så skal jeg ikke til at låse noget op og jeg skal ikke have en telefon eller tablet som automatisk låser op når jeg tager den op. Så skal det jo slås fra hvis jeg skal have den med nogen steder hen ellers så er jo tændt hele tiden og sluger alt strømmen.Hvad så hvis man bruger en smartphone som fjernbetjening og man sidder sammen med en ven/kone/kæreste og ser en film ved høj volumen. Så ringer telefonen. FUCK. Jeg er hjælpeløs fordi nu er smartphonen selv om den kan mange andre ting nu ved at opfylde dens vigtigste funktion; Nemlig at være en telefon. Jeg kan ikke skrue ned eller pause og går jeg så har ingen andre mulighed for at kunne betjene noget fordi jeg er gået med fjernbetjeningen. |
Det er fordi du lige nu er fokuseret på en lille del af det jeg skriver, nemlig at du KUN skal bruge din Smartphone. Prøv at kig lidt ud over det, og skift din fjernbetjening ud med en anden enhed. Du har jo i dag din fjernbetjening OG din telefon. I min fremtid har du din nye fjerbetjening OG din telefon. Men du har også muligheden for KUN at bruge din telefon, hvis du ønsker dette. Forudsat at man benytter allerede eksisterende teknikker som findes i smartphone OS.
Det betyder, at det ikke nødvendigvis er ANTALLET af fjernbetjeninger jeg har fokus på. Men derimod dem der er, at de skal kunne bruges, som man selv ønsker det. For nogle vil det betyde, at de får færre fjernbetjeninger, for andre vil antallet nok stadigvæk være det samme. Men det er deres eget valg. Idag har de slet ikke valgmuligheden, udover i nogle virkelige ringe forsøg fra få producenter.
donfrankie skrev:
Jeg er godt tilfreds med min Harmony One og bruger sådan set kun touch skærmen til at skifte mellem aktiviteter og det er kun fordi der ikke er fysiske knapper til det. |
Enten bruger du den ikke specielt meget, eller har så har jeg været uiheldige med mine 3 Logitech fjernbetjeninger. Alle lider af samme problemer, at knapperne bliver dårlige med tiden, de knirker/knaser, og oftest skal man nærmest mase dem helt i bund, førend der ske noget. Det er selvfølgelig ikke noget der er specielt relevant for debatten, men blot en orientering.
donfrankie skrev:
Producenterne kunne så vedlægge en ekstra tablet som kunne være primært en fjernbetjening for dem med samme ønske som dig, men så ville du have den på bordet sammen med din normale telefon og tablet. Plus hvis den skulle have super hurtig respons ville det nok forøge prisen på skærmen med 1500+ kr og ville du betale dette? 94 % mener jo at den nuværende løsning virker godt, og hvorfor prøve at opfinde den dybe tallerken igen? |
Samsung har forsøgt dette. De har leveret tablets med til deres top modeller de seneste år, undtagen her i 2013. De gør det desværre ikke mere. Og samtidig med det, så mener jeg heller ikke den korrekte form for integration er korrekt eller set mest forbrugermæssig korrekt. De kan jo ikke engang lave en standard app der blot skulle erstatte en traditionel fjernbetjening, uden at lortet er ekstremt ustabilt eller smæk fyldt med fejl.
Men hvis man nu tænker sig, at alle producenter blev enige om en standard, uanset om det var bluetooth, WiFi eller RF. (Bluetooth og WiFi er væsentlig bedre, fordi du kan få respons retur fra enheden du kommunikere med, betydelig nemmere end med RF). Så ville det være væsentlig nemmere for dem, at få lave apps eller fysiske traditionelle fjernbetjeninger, som kunne bruges og måske endda udvides til at dække langt mere end det vi ser i dag. Jeg fastholder mit faktum - Teknikken er til det, og har efterhånden været eksisterende i voldsomt mange år. Der er bare ingen der gør noget ved det. Og se fra producenternes vinkel, så kan jeg godt forstå det, når 94% af personerne i en sådan en undersøgelse svare, at de er godt tilfreds med den old nordiske løsning. Det er DEN del jeg har meget svært ved at forstå, medmindre det skyldes, at det er fordi den old nordiske virker og er stabil, mens nyere løsninger er som vi bla. ser, ufattelige svære for producenterne at dels finde et standpunkt for, og dernæst integrerer i deres produkter. Det sidste bør dog ikke være en hindre for, at man som forbruger godt kunne ønske sig noget andet, og derigennem lægge pres på producenterne. Det er bare det stik modsatte der sker, når man ser resultatet af den undersøgelse.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 10:49
londahl skrev:
Kandersen skrev:
PMen helt ærligt, 94% svare at de gerne vil bibeholde noget så oldnordisk, samtidig med at de fleste gerne vil have flere funktioner i deres TV (Smart funktioner). Og samtidig med, at vi efterhånden er gået bort fra at bruge gamle traditionel tryk-knap telefoner, hvad enten det drejer sig om stationære eller mobile telefoner, hvor de selv samme mennesker, sandsynligvis bruger enormt meget tid i forhold til tiden de bruger på TV. Selv børn i dag er nærmest født med en smartphone i "bagen".
|
Når jeg ligger og ser en film, skal jeg kunne mærke med fingerene hvor jeg kan skrue op, ikke ligge og kigge på en skærm.
|
Du kigger jo allerede på en skærm Så jeg formoder at du mente, at du ikke vil ligge og kigge på en anden skærm.
Jeg kan godt forstå hvad du mener, og erkender også, at det kan være et problem. Men fastholder, det er en vane mere end det er en nødvendighed. Nyere teknik forhindre ihvertfald ikke, at du kan bibeholde dig vane, og samtidig få fordele. Læs mere senere. Det er tidskrævende at give det samme svar til hver jeres argumenter, som egentlig er de samme.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 11:28
KlausDM skrev:
Kandersen skrev:
IR kræver, at der er synligt imellem sender og modtager. |
Jeg tror bare at du skal prøve en beo4, inden du udtaler dig om, hvor godt/ringe ir er. Jeg har også været forbi Logitech fjernbetjeninger, de er smarte nok funtionsmæssigt, men fysikken, batterilevetiden og rækkevidden er ikke noget at skrive hjem om.
Nå jeg står i køkkenet, peger jeg min beo4 mod døråbningen ind til stuen, her reflekterer ir signalet på bagvæggen af stuen og når frem til ir modtageren i den anden ende af stuen.
Klaus
|
Ok, så lad os tage udgangspunkt i den fantastiske BEO4, (No offence, jeg kender den ikke, men kender IR teknikken. Der ER begrænsninger i forhold til WiFi, RF eller Bluetooth, som end ikke B&O kan løse, medmindre de afviger fra teknikken. Det er faktum).
Men lad os bare lege lidt med jeres argumenter og bruge en BEO4.
BEO4 fordele. Fantastisk IR styrke. Fysiske knapper, så man har føling med, hvad man gør. Kan styre flere enheder. (Muligvis begrænset til B&O produkter).
Andet?
Ulemper (igen set med en BEO4 eller tilsvarende). Kan ikke modtage informationer fra enheder, f.eks EPG fra TV. Kan ikke vise en kanal oversigt. Kan ikke bede TV/Tv-Boks om at starte en optagelse, (det kan den måske godt, men så skal det programmeres og sendes til enheden via IR, ligesom i gamle Sony dage med deres VHS maskiner).
(*** EDIT *** Ovenstående punkt er ment som en planlægning af en optagelse. Ikke det samme som at trykke på REC knappen i en specifik situation. ***) Kan ikke betjene enhed inden for en vis grænse (fysisk).
Kan muligvis godt bruges til et betjene SmartTV med, men teknikken (IR) vil resultere i, at visse former for betjening vil tage ufattelig lang tid og være forbundet med visse usikkerheder. Eksempelvis tekst behandling, at skulle skrive en tekst og sende til TVét/Enhed.
Andet ?
Man kan så begynde at pille alle disse ulemper ud og sige, at vi bruger dem ikke alligevel, eller påstå man ikke har brug for dem. Det er jo individuelt. Faktum er dog, i hvert fald som den undersøgelse også påviste, at flere af tingene er der bedt om yderligere af. PVR mulighed er vel nærmest kommet som et krav fra forbrugerne. Og i nyere tid er TV med dobbelt tunere langt mere relevant for PVR end hidtil.
Lad os nu vende hele bøtten om, og tage fordelene, og forholde os til ulemperne.
Ulemperne skyldes primært, at teknikken i IR ikke er gearet til den slags. Men det forklare ikke, hvorfor man ikke skifter teknik, når nu der allerede eksistere indtil flere mulige af slagsen.
Hvad skulle forhindre producenterne (og måske endda B&O, som man ikke ligefrem kan sige har fokus på prisen) i at lave en BEO4 med indbygget WiFi eller bluetooth, så den netop kan klare ulemperne? Ja, det kræver nok et display eller skærm, men er det en ulempe.
Jeg ser ikke eet eneste godt argument udover evt. batteritid, og dermed en form for opladning. Jeg mener dog, at den der med batteritid og opladning, det er en holdning som strider imod den generelle holdning på andre produkter. Det lyder ikke som et smart argument, at man ikke VIL have en fjernbetjening, som skal lades op/sættes i opladeren engang imellem. Men man vil gerne have en smartphone/tablet osv, som pinedød SKAL i opladeren hver dag, fordi den bruges langt mere. Man kan godt have den holdning, at det bør ikke være nødvendigt at sætte en fjernbetjening i opladeren engang imellem. Men så er man også gået på kompromis med funktionerne. Ikke med teknikken og mulighederne.
Hvorfor ser man ikke forbrugerne kræve noget så simpelt som opdateret fjernbetjening der udnytter mulighederne og teknikkerne. Og måske endda skabe grobund for en ny standard på tværs af producenterne. Logitech har som 3. part forsøgt at imødekomme dette problem i adskillige år nu. Og på sin vis også haft de korrekte intentioner og løsninger. Men producenterne har lukket øjnene for det, for forbrugerne har ikke krævet det, eller de har levet med 3. parts løsninger.
Det er sådan jeg ser det. Og jeg forstår det simpelthen ikke.
------------- Mvh
|
Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 11:31
Jeg arbejder som så mange andre med IT til daglig og min generelle holdning er hvis IT/teknologi kan forbedre/smidiggøre eller optimere en proces/funktion så skal man bruge den. Derimod hvis den skaber mere arbejde, gør tingene mere besværligt og derved tager længere tid så skal man for alt i verden undgå at bruge det. Og i dette tilfælde så er brugen af smartphones, tables whatever bare ikke hurtigere og nemmere end en god gammeldags fjernbetjening. Ligegyldig hvad gadget du har så vil du altid skulle trykke på tændknappen for at tænde skærmen, mange har endda kode på deres telefoner, åbne en app hvis den da ikke allerede er åben osv. Også har du skiftet kanal 25 gange på din gode gammeldags Beo4 remote. Også dur sådan en løsning ikke. Jeg kan huske allerede tilbage i Palm tiderne der legede jeg da med det og jeg syntes det var mægtigt skægt at man kunne bruge en Palm til at skifte men det virkede bare ikke godt i praksis og samtlige touchscreen/smart løsninger der findes i dag gør kun tingene mere besværligt. Der hvor jeg kan se en fordel er hvis man siger man f.eks. har en Smartphone/Tablet og man kigger på EPG og man vælger at jeg vil se det også det kommer frem på skærmen. Og eller hvis det er en udsendelse i fremtiden indstilliger så den påminder på skærmen. Dette vil dog stadig i praksis kun være en sekundær løsning da man jo langt fra kigger på en EPG hver gang du skal se en udsendelse. Du ved jo at masterchef er på tv3 kl 19 så det behøver man jo ikke besværliggøre med en EPG. Men til dagligdags skift kanal + skru op og ned for lyden kan bare ikke gøres nemmere end med en remote. pånær tankens kraft måske, men så bliver man jo nød til at slå konen omkuld ellers skifter hun jo bare til kanal4. Så hvis noget ikke bliver nemmere med IT/ny teknologi så skal man slet ik bruge den.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 11:37
fiskerendk skrev:
Så hvis noget ikke bliver nemmere med IT/ny teknologi så skal man slet ik bruge den. |
Men som netop skrevet i forrige indlæg (du nok ikke nåede at læse), så er der intet der hindre fordelene i at blive kombineret med andre fordele, blot ved at skifte kommunkations teknikken.
Om du så vælger en ren touch baseret løsning eller en kombination eller en ren knap-baseret løsning, det er som sådan irrelevant. Hovedsagen er at få fjernbetjening til at virke som det en fjernbetjening skal/burde kunne i år 2013 (eller mange år tidligere, i mit perspektiv).
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 11:51
Kandersen skrev:
Hvorfor ser man ikke forbrugerne kræve noget så simpelt som opdateret fjernbetjening der udnytter mulighederne og teknikkerne. Og måske endda skabe grobund for en ny standard på tværs af producenterne. Logitech har som 3. part forsøgt at imødekomme dette problem i adskillige år nu. Og på sin vis også haft de korrekte intentioner og løsninger. Men producenterne har lukket øjnene for det, for forbrugerne har ikke krævet det, eller de har levet med 3. parts løsninger.
Det er sådan jeg ser det. Og jeg forstår det simpelthen ikke.
| Og forstår ikke, at du ikke forstår at dagligdags betjening ganske simpelt fungerer bedst med de nuværende løsninger ?
Jeg kan godt se fordele mht. EPG oversigter, planlægning af optagelser osv, da det præsenteres bedre på en tablet (smartphones er for små, også SG4). Men lydstyrke og kanalzapning bliver virkeligt besværligt.
Opladning ser jeg heller ikke som et problem, vores Logitech parkeres alligevel i opladeren, når der slukkes ved sengetid.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 12:04
Kandersen skrev:
fiskerendk skrev:
Så hvis noget ikke bliver nemmere med IT/ny teknologi så skal man slet ik bruge den. |
Men som netop skrevet i forrige indlæg (du nok ikke nåede at læse), så er der intet der hindre fordelene i at blive kombineret med andre fordele, blot ved at skifte kommunkations teknikken. Om du så vælger en ren touch baseret løsning eller en kombination eller en ren knap-baseret løsning, det er som sådan irrelevant. Hovedsagen er at få fjernbetjening til at virke som det en fjernbetjening skal/burde kunne i år 2013 (eller mange år tidligere, i mit perspektiv).
|
Jeg har lige læst det nu :) Men det ændre stadig ikke min grundlæggende opfattelse. Lad os antage at folket så blot vil have en knap baseret løsning som du skriver. Og ændre din kommunikation til Wifi. Så har du bøvlet med at du er afhængige af dit trådløse net og de ulemper det har sammenlignet med IR. F.eks. vil en remote på Wifi være markant langsommere logisk fordi vi har mange flere lag som du skal igennem. Din enhed skal lave TCP pakker sendt over trådløst til en Router som skal videresende måske på trådløst til TV som skal lave det om til en kommando. Sammen pakke skal sendes 2 gange på samme trådløse netværk. Og dette skal konkurrere mod det hurtigste vi har i verden lys?? (jeg har hørt at der findes ting der eftersigne skulle være hurtigere) Så kan du lave Bluetooth eller RF eller hvad fanden men altsammen er jo langsommere end IR (lys) og med de få fordele du kan få ud af det er det nok bare ikke særlig rentabelt. Også bruger de mere strøm :) For når jeg sidder ved kassen og skruer over på en kanal. Så vil jeg helst undgå at kigge på den enhed som jeg trykker på. Der er jo ingen grund til jeg for informationen om hvilket program det kan jeg jo se på det store tv når jeg er skruet derhen. F.eks. jeg kører med YouBio boksen som DVB-C tuner og jeg har så en Beo4 til. Men når jeg zapper så kører jeg f.eks. op så kan jeg jo se den kanal liste du snakkede om, hvilket program der er nu og de næste hvis jeg blot trykker til siden. på en tast mere kan jeg se hvad programmet handler om osv. Dette kan jo ikke gøres nemmere bare fordi du tager en smartphone, og desuden skal du fjerne blikket fra der hvor du reelt skal kigge hvilket ikke hos mig giver mening. Som skrevet tidligere så ville jeg også ønske at man havde en EPG funktion på sin tablet, hvor man kan trykke optag til et program samt skifte til eller sætte som notits også når tiden oprinder fortæller mig om det på skærmen. Men stadigvæk kun som en sekundær løsning. Da du i praksis ikke ville sidde og skifte kanaler på din lokum gadget da det tager for lang tid. Og vil det iøvrigt være hurtigere at tage sin tablet frem og åbne EPG og vælge en udsendelse end at trykke på den røde knap i mit tilfælde se EPGen og trykke optag til den udsendelse?
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 12:29
fiskerendk skrev:
Så kan du lave Bluetooth eller RF eller hvad fanden men altsammen er jo langsommere end IR (lys) og med de få fordele du kan få ud af det er det nok bare ikke særlig rentabelt. Også bruger de mere strøm :) |
Det handler ikke om, hvorvidt det skal være hurtigere eller langsommere. Det handler om at udnytte teknikkerne til det som det handler om. At betjene den/de enheder, der er behov for at fjern betjene. Så hvis du mener IR er hurtigere end noget andet, jamen så fint med mig. Så bruger vi IR til at sende fra betjeneren til enhederne. Men hvad med at modtage?
fiskerendk skrev:
For når jeg sidder ved kassen og skruer over på en kanal. Så vil jeg helst undgå at kigge på den enhed som jeg trykker på. Der er jo ingen grund til jeg for informationen om hvilket program det kan jeg jo se på det store tv når jeg er skruet derhen. |
Der smed du lige det meste af argumentet for EPG på jorden. Det ved du godt, ikk? EPG eller program information ses jo ikke ved at trykke sig hen på kanalen, for fysisk at se hvad programmet er og handler om. EPG og programinformation er også, og måske endda primært, til brug for alle andre kanaler/udsendelser, end den du har skruet dig hen på/allerede er på. Selvfølgelig er det da rart at slå over på en udsendelse, og lige se i informationen, hvad det egentlig er man kigger på. Nogle TV viser dette i sig selv, når du skifter kanal. Andre skal man selv trykke en info knap for at se.
fiskerendk skrev:
F.eks. jeg kører med YouBio boksen som DVB-C tuner og jeg har så en Beo4 til. Men når jeg zapper så kører jeg f.eks. op så kan jeg jo se den kanal liste du snakkede om, hvilket program der er nu og de næste hvis jeg blot trykker til siden. på en tast mere kan jeg se hvad programmet handler om osv. Dette kan jo ikke gøres nemmere bare fordi du tager en smartphone, og desuden skal du fjerne blikket fra der hvor du reelt skal kigge hvilket ikke hos mig giver mening. |
Du siger du skal fjerne blikket fra det sted du reelt skal kigge på. Det er delvist korrekt. Du fjerner jo alligevel blikket/fokus fra den udsendelse der allerede er i gang, for at se på EPG informationerne (Nu og Næste). Du har måske fysisk ikke fjernet dit fokus fra den ENHED du kigger på, men du er long gone fra udsendelsen du så på, og som nu er sekundær, når du kigger på EPG informationer. At du kigger ned i bunden af TVét, fordi EPG informationerne er præsenteret der, det er da ikke anderledes (ikke væsentligt) end at du f.eks kigger på din fjernbetjening, og får de præcis samme informationer. Problemet i dag er, at du FÅR ikke disse informationer på din fjernbetjening. Og hvorfor mon?
fiskerendk skrev:
Som skrevet tidligere så ville jeg også ønske at man havde en EPG funktion på sin tablet, hvor man kan trykke optag til et program samt skifte til eller sætte som notits også når tiden oprinder fortæller mig om det på skærmen. Men stadigvæk kun som en sekundær løsning. Da du i praksis ikke ville sidde og skifte kanaler på din lokum gadget da det tager for lang tid. Og vil det iøvrigt være hurtigere at tage sin tablet frem og åbne EPG og vælge en udsendelse end at trykke på den røde knap i mit tilfælde se EPGen og trykke optag til den udsendelse? |
Du argumentere for, hvorfor en EPG løsning ville være fint, hvorefter du skriver at det vil være sekundært, for du ikke sidder og skifter kanal på lokum. Det er jo to vidt forskellige funktioner du holder op mod hinanden. Det forstår jeg ikke. Og stadigvæk så mangler du at se kombinationen af det.
Det næste er din beskrivelse af den måde du gør det på. Du mangler jo at tænde i dit tilfælde. Du kan ikke bare trykke den røde knap på din fjernbetjening, og så se EPG og trykke optag. Du skal i det fleste tilfælde: 1. Tænde TV - Dette kan godt tage nogle sekunder 2. Skifte til EPG - tager yderligere nogle sekunder 3. Vælge kanal/bladre gennem EPG 4. Vælge udsendelse og trykke OPTAG/REC
5. Slukke det hele igen, (medmindre du skal se TV/andet TV)
Med en smartere løsning, kan dette gøres direkte fra den enhed, der har dine EPG informationer, uden du overhovedet behøver at tænde for noget. Du behøver ikke engang sidde i nærheden af dit TV og pege i bestemt retning. Der er INTET til hindre for dette i dag, udover producenterne (og forbrugerne, åbenbart).
------------- Mvh
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 12:53
en PS3 bruger da bluetooth til controller og det er da super hurtigt. Ellers kunne man jo ikke bruge det til spil.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 13:12
fiskerendk, Jeg er 100% enig i dine betragtninger. Jeg bruger nu en Harmony Smart control, før det brugte jeg Irule. Irule er genial men skal bruges med en app på en smartphone/tablet. Efter de første 2-3 måneder blev jeg simpelthen så træt af at skulle vente på skærm skal tændes, eventuelt starte app og alt efter omstændighederne finde frem til den enhed der skal betjenes og alt dette blot for eksempelvis at skifte kanal.....
Harmony Smart control har alle fordele efter min mening, en meget simpel RF baseret fjernbetjening med knapper der let kan bruges med lukkede øjne, en ir hub der absolut ikke behøver at stå 90 grader udfor udstyret samt en App til smartphone/tablet. Jeg bruger stort set aldrig min Harmony app, fordi hvorfor bruge mere tid end nødvendigt????
Jeg har så også en Galaxy S4 med indbygget IR blaster og app'en Watch'on. Det virker faktisk ok, og en indbygget epg guide er med og ja, man kan browse på kanal listen og tænde og starte et program man falder over.
Men igen, hvis jeg har behov for at bladre gennem kanallisten/epg så er det fordi det aktuelle program der vises ikke længere er interessant, og dermed er fjernsynet allerede tændt og fjernsynets epg er MEGET hurtigere at starte med min simple fjernbetjening. Hvis andre bruger epg på anden måde, måske at planlægge optagelser så er en app da en meget fin måde ingen tvivl om det, tvivler bare på at det er mere end et par % der er relevante her.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 13:42
Har også selv skiftet til en Harmony smart control. Virker bare super godt, og lige som ridderdk bruger jeg den medfølgende remote 95% af gangene. Det er da OK at bruge iphonen men Harmony'en ligger jo lige klar på bordet.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 13:47
ridderdk skrev:
Jeg har så også en Galaxy S4 med indbygget IR blaster og app'en Watch'on. Det virker faktisk ok, og en indbygget epg guide er med og ja, man kan browse på kanal listen og tænde og starte et program man falder over. |
Jeg var ikke klar over, at S4 har indbygget IR blaster. Hvilken program guide bruger den? Det som jeg fisker efter, det er at få informationerne fra enheden/TVét, ikke en tilfældig 3. parts program guide, som skal hentes ude på det store internet.
ridderdk skrev:
Men igen, hvis jeg har behov for at bladre gennem kanallisten/epg så er det fordi det aktuelle program der vises ikke længere er interessant, og dermed er fjernsynet allerede tændt og fjernsynets epg er MEGET hurtigere at starte med min simple fjernbetjening. |
Det er fordi du dermed kun bruger EPGén, når du allerede sidder ved TVét. Har du tænkt over, at det kan skyldes, at du netop ikke har den mulighed, når du ikke sidder ved TVét? Det handler jo også om, at kunne/ville se det den anden vej rundt.
Jeg vil tro du gør som mig og rigtig mange andre (jeg opfatter ikke mig selv specielt unik). Du tænder TVét af 2 årsager: 1. Fordi du ved eller kan huske, der er noget specifikt du skal se. 2. Ved et tilfælde, for at se, om der er noget interessant at se. (Nogle benytter andre program guider fra 3. parts steder i begge tilfælde).
Den sidste mulighed er den der virkelig kan rykke noget. For der er reelt ingen mening i at tænde, for at se, om der overhovedet var noget at tænde for, når det kan gøres uden at tænde.
Den første mulighed kan faktisk udvides nemt, så det hele sker automatisk for dig. Du behøver ikke engang selv gribe fjernbetjeningen, heller ikke selvom den ligger i skuffen/andet sted, hvor den ikke lige peger mod dit TV. Altså medmindre den kun kan køre IR Men du skal muligvis selv bevæge dig hen foran TVét. Den del kan ingen af teknikkerne klare for dig, endnu. Ikke uden andre former for hjælpemidler
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 13:54
hansie skrev:
Har også selv skiftet til en Harmony smart control. Virker bare super godt, og lige som ridderdk bruger jeg den medfølgende remote 95% af gangene. Det er da OK at bruge iphonen men Harmony'en ligger jo lige klar på bordet. |
Nu overvejer jeg selv Smart control. Men uanset hvor smart det er, så giver det mig ikke mulighed for en tovejs kommunikation med de enheder, hvor jeg har brug for informationer, eksempelvis EPG fra TVét. EPG fra Yousee PVR boks osv. Jeg SKAL pinedød tænde udstyret og planlægge optagelser den sædvanlige vej. Og det er uanset om det sker med traditionel fjernbetjening eller touchbaseret.
Og snakker vi SmartTV, så ser det helt håbløst ud. Dels kan en traditionel fjernbetjening slet ikke opveje de funktioner som SmartTV giver, på en smart måde. SmartTv er langsomt i sig selv, IR er ganske simpelt for langsomt til at kommunikere med.
Bluetooth med tastatur og touchplade er langt langt bedre at foretrække til det formål. Smid lige det ind i en traditionel fjernbetjening. Alternativ er WiFi eller RF.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 14:01
Kandersen skrev:
Jeg var ikke klar over, at S4 har indbygget IR blaster. Hvilken program guide bruger den? Det som jeg fisker efter, det er at få informationerne fra enheden/TVét, ikke en tilfældig 3. parts program guide, som skal hentes ude på det store internet | Peel har udviklet programmet for Samsung og man vælger udbydere der kan tilbydes i det område man angiver (ja 4600 virker) og man får så en række muligheder. Heldigvis Er Telenor (Canal digital) med på listen og epg ser faktisk ud til at være korrekt, men som sagt jeg gider ikke bruge det. Ja, jeg tænder fjernsyn både når jeg ved der kommer noget der skal ses, men også nogle gange når jeg bare skal have en lur på sofaen :-) Men stadig ville jeg ikke gide at starte en app på en smartphone/tablet for at se om der er noget, her er det hyggeligere bare at trykke next, next på min min Harmony, eller måske aktivere epg på fjernsynet.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 14:13
Kandersen skrev:
Jeg vil tro du gør som mig og rigtig mange andre (jeg opfatter ikke mig selv specielt unik). Du tænder TVét af 2 årsager: 1. Fordi du ved eller kan huske, der er noget specifikt du skal se. 2. Ved et tilfælde, for at se, om der er noget interessant at se. (Nogle benytter andre program guider fra 3. parts steder i begge tilfælde).
Den sidste mulighed er den der virkelig kan rykke noget. For der er reelt ingen mening i at tænde, for at se, om der overhovedet var noget at tænde for, når det kan gøres uden at tænde. |
2 løses nemt med en app i stil med TVtid eller hhv. Yousee/Stofas egen app. Hvorfor skal det hentes fra TVet og hænge sammen med betjeningen af det?
Jeg tænder ikke mit TV bare for at se "om der er noget".
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 14:16
Måske for at starte en optagelse/lave en timer optagelse
-------------
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 14:17
kim.t skrev:
Måske for at starte en optagelse/lave en timer optagelse | Og det er et svar på.... ???
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 14:38
ridderdk skrev:
Peel har udviklet programmet for Samsung og man vælger udbydere der kan tilbydes i det område man angiver (ja 4600 virker) og man får så en række muligheder. Heldigvis Er Telenor (Canal digital) med på listen og epg ser faktisk ud til at være korrekt, men som sagt jeg gider ikke bruge det. |
Interessant.
ridderdk skrev:
Ja, jeg tænder fjernsyn både når jeg ved der kommer noget der skal ses, men også nogle gange når jeg bare skal have en lur på sofaen :-) Men stadig ville jeg ikke gide at starte en app på en smartphone/tablet for at se om der er noget, her er det hyggeligere bare at trykke next, next på min min Harmony, eller måske aktivere epg på fjernsynet.
|
Aha.. så er vi også ovre i noget hyggeligt (vi begynder at nærme os magelighed og vanens magt).
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 14:40
quarkir skrev:
2 løses nemt med en app i stil med TVtid eller hhv. Yousee/Stofas egen app. Hvorfor skal det hentes fra TVet og hænge sammen med betjeningen af det? |
For at være sikker på, at det er i overensstemmelse med det som du skal se det på. Ikke dermed sagt, at der ikke kan være fejl i EPG informationerne på TVét. Men hvis der er fejl der, så er der også fejl i det, når du tænder det, for at se EPG informationer. Hentes de derimod hos en 3. part, så er mulighederne for fejl endnu større end nødvendigt.
Derfor!
quarkir skrev:
Jeg tænder ikke mit TV bare for at se "om der er noget".
|
Så er du en 1. er
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 14:43
Hvis vi lige antager, at der helt frit kunne designes en tablet-baseret løsning, som for alvor kunne erstatte en fysisk universal-remote, så skulle den desværre nok kunne noget ala følgende før den overhovedet kan komme på tale: - Integrere alle dine enheders interface direkte i app'en. Dvs. menuer skal kunne indstilles fra tablet udenom dit TV/anlæg/DVD/... - Alle tjenester fra dine enheder skal være tilgængelige i denne ene app, dvs. Sonos MED integration af Spotify mv., EPG'en fra dit TV/recorder/... mv.
Hvis du virkelig kan få ALT serveret på ét fad, og dermed aldrig nogensinde ville have brug for at skulle skifte app, eller for at skulle bruge latterlige piletaster på en touch-skærm, for at bladre i menuer/EPG/... så er vi ovre i noget af det rigtige. Det ændrer desværre ikke helt på, at noget så enkelt som at skrue ned for lyden vil tage væsentlig længere tid end vi er vandt til i dag, for ingen tablet er på dit WIFI-net 100% af tiden og dermed er volumenknapperne altid et par sekunder væk.
Som jeg skrev tidligere, så ser jeg det som 99.9999% usandsynligt at dette vil komme fra nogen enkeltstående producent af de enheder vi bruger. Det skal komme fra en 3. part, som ikke selv har nogen interesse i at sælge andet end lige præcis denne løsning. Dernæst så ser jeg det også som værende 99% usandsynligt, at dette kommer til at ske inden for de næste 20-30 år. Der mangler ganske enkelt en fælles standard, som du kan snakke med enheder igennem og der er ikke nogen der umiddelbart presser på for at du kan få lov at lave universal 2-vejs kommunikation med apparater på dette niveau.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 14:44
hansie skrev:
en PS3 bruger da bluetooth til controller og det er da super hurtigt. Ellers kunne man jo ikke bruge det til spil. |
Jeg siger ikke at bluetooth ikke er hurtigt nok eller super hurtigt eller lign. Sandsynligvis vil det også være hurtigere end Wifi da det er point til point tilslutning og ikke skal over routere osv først. Men det kan vel ikke diskuteres at en IR (lys) vil være hurtigere end tilsvarende RF (Lyd). (wifi,bluetooth,rf).
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 15:00
Torben Rasmussen skrev:
Hvis vi lige antager, at der helt frit kunne designes en tablet-baseret løsning, som for alvor kunne erstatte en fysisk universal-remote, så skulle den desværre nok kunne noget ala følgende før den overhovedet kan komme på tale: - Integrere alle dine enheders interface direkte i app'en. Dvs. menuer skal kunne indstilles fra tablet udenom dit TV/anlæg/DVD/... - Alle tjenester fra dine enheder skal være tilgængelige i denne ene app, dvs. Sonos MED integration af Spotify mv., EPG'en fra dit TV/recorder/... mv. |
Lad os nu lige holde os til een ting ad gangen. Tråden tager udgangspunkt i en undersøgelse omkring TV og SmartTV. Jeg har valgt at udvide det i forbindelse med optagelser, da mange nyere (ikke bare de nyeste) kan optage på en ekstern tilsluttet disk.
Vi kan godt snakke alle andre enheder. Jeg synes bare ikke det er specielt konstruktivt, når man ikke engang kan blive enige om noget så simpelt som et TV. Så er hele grundlaget for at køre flere enheder sammen bestemt dømt til at gå galt.
Torben Rasmussen skrev:
Hvis du virkelig kan få ALT serveret på ét fad, og dermed aldrig nogensinde ville have brug for at skulle skifte app, eller for at skulle bruge latterlige piletaster på en touch-skærm, for at bladre i menuer/EPG/... så er vi ovre i noget af det rigtige. Det ændrer desværre ikke helt på, at noget så enkelt som at skrue ned for lyden vil tage væsentlig længere tid end vi er vandt til i dag, for ingen tablet er på dit WIFI-net 100% af tiden og dermed er volumenknapperne altid et par sekunder væk. |
Jeg er delvis enig. Men igen mener jeg, at det som du i det her tilfælde kalder for lattlige piletaster på en touchskærm, ikke er meget anderledes, end hvad du bruger en toucskærm til i dag i mange andre henseender. Forskellen ligger i, hvornår du acceptere at bruge dem, og hvornår du bestemt ikke vil bruge dem. Årsagen skal du finde i dig selv. Men jeg vil tro, det ender i præcis samme debat, som dengang vi gik fra telefoner med fysiske knapper til touchbaseret. Det gav også nogle gevaldige debatter. Se hvordan det er gået. Folk skriver generelt meget mere på deres touchskærme end de nogensinde har gjort på de "gammeldags" telefoner med fysiske knapper. Selvfølgelig hænger det også sammen med den almen udvikling, at vi har mere at skrive for, (facebook er et meget godt eksempel. Enhver smartphone producent med respekt for sig selv, sælger ikke en smartphone uden een eller anden form for understøttelse af Facebook). Forskellen er som vi tidligere har været inde på, at vi bruger traditionel fjernbetjening samtidig med vi sidder og følger med på TVét. Den del erkender jeg er et problem. Men det er det eneste. Og det er et problem som jeg mener kan løses, enten efter tid eller så ved at flytte det som du ser på, på TVét, over på den fjernbetjening som du betjener TVét med. Men som en anden er inde på, så kan denne løsning ikke bruge mod argumenter som hyggeligt. Jeg har ikke fantasi til at se, hvordan man kan gøre det lige så hyggeligt, ikke endnu ihvertfald.
Torben Rasmussen skrev:
Der mangler ganske enkelt en fælles standard, som du kan snakke med enheder igennem og der er ikke nogen der umiddelbart presser på for at du kan få lov at lave universal 2-vejs kommunikation med apparater på dette niveau. |
Næ, åbenbart ikke. Og da slet ikke, når folk ikke beder om det, men fortsat fint lever i en anden tidslader, hvor teknikker som IR høre til. Det er egentlig det der overraskede mig mest ved den undersøgelse.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 15:01
Virker altså som om du vil genopfinde den dybe tallerken. Du er dog ved at gøre den så kompliceret at den bliver meget besværlig til dagligdags brug. KISS. Kan på ingen måde forstille mig at noget touch baseret ville erstatte min normale fjernbetjening. For at kunne lave en ordenlig EPG så skal vi vel op i 7" og så bliver det sgu noget af en fjernbetjening hvis man også skal have fysiske knapper til at skifte kanal +/- og lyd +/-/mute. Så tablet størrelse. Hvilket gør den til et supplement til en rigtig fjernbetjening i min verden.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 15:03
fiskerendk skrev:
hansie skrev:
en PS3 bruger da bluetooth til controller og det er da super hurtigt. Ellers kunne man jo ikke bruge det til spil. |
Jeg siger ikke at bluetooth ikke er hurtigt nok eller super hurtigt eller lign. Sandsynligvis vil det også være hurtigere end Wifi da det er point til point tilslutning og ikke skal over routere osv først. Men det kan vel ikke diskuteres at en IR (lys) vil være hurtigere end tilsvarende RF (Lyd). (wifi,bluetooth,rf). |
At lyset (signalet) mellem sender og modtager bevæger sig med lyset hast, det er ikke ens betydende med, at funktionen dermed også er udført med lyset hast fra det øjeblik du trykker, til det skal komme til udførelse. Så ville det have været det, som vi normalvis betegner som en optisk forbindelse
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 15:04
Kandersen > Du er umådelig svær at modargumentere imod og meget af det du skriver ville jo være lækre ting. hvis det fungerede i praksis og ville blive brugt. Og jo det handler i min verden i stor grad om hvor hurtigt det går. For folk inkl. mig selv vil jo ikke bruge 4sekunder på at tænde sin "lokum" gadget, for at trykke på pil op til næste kanal vel? Og det tror jeg absolut heller ik du gør. Og ordet lokums gadget er bare noget vi i min omgangskreds kalder en tablet. Fordi hvad mere er det? skæg, ballade, ligegyldige spil og sociale-medier. Hvorfor er det du er så vil med at modtage jeg kan simpelthen ik få det ind på lystavlen måske er jeg for dum. men jeg har svært ved at forstå hvorfor du er så vild med at få din feedback. Jeg er godt klar over man ikke bruger EPG for at se hvad der er på min nuværende kanal. Men på min fjernbetjening er EPG kun én rød knap væk. Kan du vise mig noget hvor kun et klik/tryk kan vise mig EPG på en tablet eller smartphone fra du tager den op fra bordet? Nej. Og hvis min YouBio boks kunne optage er jeg helt sikker på at man havde muligheden for at trykke Rød knap (EPG) -> pil til siden 3 gange til du når kanal 4 og så trykke optag til den unge mødre. Og uanset hvor smart dine apps er så er det bare ikke hurtigere :) Derudover har man jo stadig muligheden for at zappe mellem kanalerne og se hvad der er nu og næste uden at skifte til kanalen. Hvorfor skulle jeg kigge væk fra TV over på en tablet for at se den information når jeg har den på widescreen? Ja hvis man havde en App løsning kunne man uden at tænde tv'et sætte den til at optage. Og det er jo netop derfor jeg argumentere for at den er rigtig fin som suplement til din nuværende remote løsning. Fordi det er rigtig smart når du ikke alligevel skal se tv, eller når du ikke er hjemme og vil sætte noget til at optage. Men det meste af tiden hvor du bruger EPG eller andre af disse funktioner (ihvertfald i mit tilfælde) så er det når tv'et er tændt og man skal se hvad der kommer i aften. Jeg tjekker sq ik EPG ud når jeg sidder på job om hvad der kommer i aften. Så at tænde TV'et vil du skulle ligemeget hvad jo :) undtagen ved optagelser udefra :) Vi behøver jo ikke være enige om hvordan man bruger et TV :) og nogen gør det sikkert anderledes end os.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 15:07
donfrankie skrev:
Virker altså som om du vil genopfinde den dybe tallerken. Du er dog ved at gøre den så kompliceret at den bliver meget besværlig til dagligdags brug. KISS. |
Den tekniske kommunikationsløsning eksistere. Så den del er ikke en ny opfindelse. Den skal blot integreres på en måde, der kan få folk til at bruge den, uanset om det er med fysiske knapper eller touch baseret.
donfrankie skrev:
Kan på ingen måde forstille mig at noget touch baseret ville erstatte min normale fjernbetjening.For at kunne lave en ordenlig EPG så skal vi vel op i 7" og så bliver det sgu noget af en fjernbetjening hvis man også skal have fysiske knapper til at skifte kanal +/- og lyd +/-/mute. Så tablet størrelse. Hvilket gør den til et supplement til en rigtig fjernbetjening i min verden.
|
Det var også en mulighed, altså supplement.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 15:12
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 15:14
Kandersen skrev:
fiskerendk skrev:
hansie skrev:
Jeg siger ikke at bluetooth ikke er hurtigt nok eller super hurtigt eller lign. Sandsynligvis vil det også være hurtigere end Wifi da det er point til point tilslutning og ikke skal over routere osv først. Men det kan vel ikke diskuteres at en IR (lys) vil være hurtigere end tilsvarende RF (Lyd). (wifi,bluetooth,rf). |
At lyset (signalet) mellem sender og modtager bevæger sig med lyset hast, det er ikke ens betydende med, at funktionen dermed også er udført med lyset hast fra det øjeblik du trykker, til det skal komme til udførelse. Så ville det have været det, som vi normalvis betegner som en optisk forbindelse |
Jaja og hvis og hvis min røv er spids :) Og hvis månen står rigtigt og alt det. Men fra et signal forlader din Wifi enhed til den når routeren rejser den med 343m/sec og fra routeren til tv'et igen 343m/sec Dertil er routeren noget tid om at route signalet. IR ville i princippet fra sender til modtager have rejse med noget der ligner 300000km/sec minus lidt fordi det ikke er i vakuum og alt det. Og lad os så bare antage at netværkskortet/drivere osv er samme hastighed om at levere og modtage et signal som en IR modtager/sender er. Hvilket jo nok ikke er tilfældet :) så ender vi ud med at det stadig er meget hurtigere med en IR wave end et tilsvarende RF signal. Måske betyder det ikke meget når vi kun har 3 meter til TV'et om end har vi jo ligepludselig måske 15-20 meter med den anden løsning Remote -> AP -> TV. Men lad os ikke snakke om så små millisekunder det giver nok ik så meget i praksis alligevel.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 15:40
Kandersen skrev:
Den tekniske kommunikationsløsning eksistere. Så den del er ikke en ny opfindelse.Den skal blot integreres på en måde, der kan få folk til at bruge den, uanset om det er med fysiske knapper eller touch baseret. |
Den nuværende metode virker jo og folk er glade for den hvilket undersøgelsen viser. Ville da være fint med et skifte til bluetooth da WIFI ikke virker praktisk.
Kandersen skrev:
Det var også en mulighed, altså supplement. |
Men så er det jo bare de nuværende apps der skal laves ordenligt. Ikke at skulle lave helt om på vores nuværende måde at bruge fjernbetjeningen på. Når du jo godt kan se det er et supplement ville det ikke være dumt at gøre som samsung gjorde at vedligge en tablet og gøre prisen unødvendig høj. Tablets er jo ved at være hverdagseje nu, så det er jo bare med at få lavet en ordenlig app. Så kan man sidde på lokum og bestemme hvilke programmer der skal optages eller tjekke hvad der kommer i aften, mens man stadig bruger den mere praktiske løsning og bruger en rigtig fjernbetjening når man sidder foran tvet.
Ingen af de forslag du har kommet med har gjort andet end gøre det mere besværligt at skulle betjene TVet og held og lykke med at overbevise folk om at nu skal I gøre noget der er meget mere besværligt end det I hidtil har gjort. Du sammenligner det med da vi gik fra fysiske taster til touch på telefonen. Der var så lige den forskel at dit fokus allerede var rettet mod telefonen, det er ikke tilfældet med et tv, deri ligger den store forskel i min verden. Man mistede måske lidt fart i at kunne skrive en sms, men telefonen fik mange andre funktion i stedet for. Kender dog stadig flere ældre personer, flest kvinder, der stadig ikke er tryk ved touch og stadig har fysiske knapper. Hvilke ekstra funktioner kan en fjernbetjening få der ikke kræver at man fjerner fokus fra TVet og ned på fjernbetjeningen?
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 16:03
Kandersen skrev:
Torben Rasmussen skrev:
Hvis vi lige antager, at der helt frit kunne designes en tablet-baseret løsning, som for alvor kunne erstatte en fysisk universal-remote, så skulle den desværre nok kunne noget ala følgende før den overhovedet kan komme på tale: - Integrere alle dine enheders interface direkte i app'en. Dvs. menuer skal kunne indstilles fra tablet udenom dit TV/anlæg/DVD/... - Alle tjenester fra dine enheder skal være tilgængelige i denne ene app, dvs. Sonos MED integration af Spotify mv., EPG'en fra dit TV/recorder/... mv. |
Lad os nu lige holde os til een ting ad gangen. Tråden tager udgangspunkt i en undersøgelse omkring TV og SmartTV. Jeg har valgt at udvide det i forbindelse med optagelser, da mange nyere (ikke bare de nyeste) kan optage på en ekstern tilsluttet disk.
Vi kan godt snakke alle andre enheder. Jeg synes bare ikke det er specielt konstruktivt, når man ikke engang kan blive enige om noget så simpelt som et TV. Så er hele grundlaget for at køre flere enheder sammen bestemt dømt til at gå galt. | Pointen er jo, at det ikke giver mening at tale om betjening af TV alene. Styring via smartphone dør på, at du skal have en app til hver enkelt enhed - og selvfølgelig også af, at udførslen pt. er så bundelendig, at der ikke er nogen grund til at bruge app'en.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 17:22
Kandersen skrev:
BEO4 fordele.Fantastisk IR styrke. Fysiske knapper, så man har føling med, hvad man gør. Kan styre flere enheder. (Muligvis begrænset til B&O produkter).
|
Beo4 med en Lintronic boks kan styre nærmest hvad som helst - inklusive dine gardiner og lyset på badeværelset!
Beo5 kan sende "normale" fjernbetjeningskoder og man undgår dermed Lintronic boksen, til gengæld er den ikke helt så fleksibel som Beo4.
Kandersen skrev:
Andet?
|
Batterilevetid, god ergonomi, simpel og forståelig (min knægt har kunnet inde ud af den, fra han var 4 år gammel)
Kandersen skrev:
Kan ikke modtage informationer fra enheder, f.eks EPG fra TV. Kan ikke vise en kanal oversigt. Kan ikke bede TV/Tv-Boks om at starte en optagelse, (det kan den måske godt, men så skal det programmeres og sendes til enheden via IR, ligesom i gamle Sony dage med deres VHS maskiner).
|
Hvorfor skulle den også kunne vise, hvad der er i programoversigten? Det kan jeg gøre via min pad, hvis jeg ikka vil se det på fjernsynet.
Kandersen skrev:
Kan ikke betjene enhed inden for en vis grænse (fysisk). |
Sagtens, men det kræver igen 3. parts udstyr (såsom Lintronic boksen)
Kandersen skrev:
Kan muligvis godt bruges til et betjene SmartTV med, men teknikken (IR) vil resultere i, at visse former for betjening vil tage ufattelig lang tid og være forbundet med visse usikkerheder. Eksempelvis tekst behandling, at skulle skrive en tekst og sende til TVét/Enhed. |
Hvilket igen klares med en pad/telefon
Kandersen skrev:
Ulemperne skyldes primært, at teknikken i IR ikke er gearet til den slags. Men det forklare ikke, hvorfor man ikke skifter teknik, når nu der allerede eksistere indtil flere mulige af slagsen.
Hvad skulle forhindre producenterne (og måske endda B&O, som man ikke ligefrem kan sige har fokus på prisen) i at lave en BEO4 med indbygget WiFi eller bluetooth, så den netop kan klare ulemperne? Ja, det kræver nok et display eller skærm, men er det en ulempe. |
Fordi både WiFi og BT er strømslugende teknologi, som ikke nødvendigvis er let at sætte op. Dernæst, skal der så være 4 WiFi fjernbetjeninger (en til hvert udstyr), så bliver det noget af en ladedock der skal til hver aften.
Der er - ud over det her med mange fjernbetjeninger og manglende samarbejde - en helt afgørende faktor, hvorfor det aldrig bliver bedre end det er nu (ringe fjernbetjeninger og latterligt dårligt implementeret Smart TV): Prisen Langt størstedelen af købere er så fucking prisfikseret at det er til at brække sig over. "Se her, mit nye 75" tv med multiLEDSmartTV med superhyper buet skærm til kun 4999 kroner". Der er altså bare ikke penge i sådan noget til en ordentlig udvikling og det smitter af over hele linjen.
Jeg har selv fyret 4000 kroner af på en IR baseret løsning, hvor jeg selv må gøre en masse af arbejdet, der er cirka halvdelen af hvad "Hr Normalforbruger" lænser fra kontoen, når han/hun virkeligt har spenderbukserne på og køber et "flottenhenmer-tv". Så er der bare ikke råd til gode trykknapper og ordentlig software.
Nu vil jeg så også sige at du selv har valgt nogle af de løsninger der oftest skriger på forbedring: Samsung software og Logitech hardware.
Klaus
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 19:28
Ja wifi er en uhyre strømsluger. fordi der er så mange lag hardware og software.
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 23:21
donfrankie skrev:
Ingen af de forslag du har kommet med har gjort andet end gøre det mere besværligt at skulle betjene TVet og held og lykke med at overbevise folk om at nu skal I gøre noget der er meget mere besværligt end det I hidtil har gjort. |
Det er så din mening, unægtelig fordi du ikke helt er med på konceptet.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 23:47
Kandersen skrev:
donfrankie skrev:
Ingen af de forslag du har kommet med har gjort andet end gøre det mere besværligt at skulle betjene TVet og held og lykke med at overbevise folk om at nu skal I gøre noget der er meget mere besværligt end det I hidtil har gjort. |
Det er så din mening, unægtelig fordi du ikke helt er med på konceptet. | Arh, skal vi ikke lige holde niveauet i diskussionen ?
Jeg har stadig svært ved at få øje på noget smart i dine argumenter og beskrivelser, så opgaven ligger mere på din side, med at få os andre "med på konceptet"....
Hvorfor er det du vil blande daglig betjening af TV og EPG/programmering af optagelser, når den samlede løsning ikke tilfører den daglige betjening noget brugbart ? Så vil det da være smartere at lave en brugbar app eller andet, som giver overskuelig EPG + programmering af de optagelser man måtte ønske ?
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 23:50
Torben Rasmussen skrev:
Pointen er jo, at det ikke giver mening at tale om betjening af TV alene. Styring via smartphone dør på, at du skal have en app til hver enkelt enhed - og selvfølgelig også af, at udførslen pt. er så bundelendig, at der ikke er nogen grund til at bruge app'en. |
Når vi snakker betjening af TV, så giver det mening at snakke betjening af TV, og ikke betjening af 117 andre enheder. Beklager jeg måske lyder lidt spids, men jeg har enormt svært ved at forholde mig til en undersøgelse der handler om folks måde at se TV og betjene disse, at vi så skal blande andre enheder ind i det på nuværende tidspunkt. Men tag ikke fejl - Mit ønske er skam, at alt kan betjenes fra samme fjernbetjening. Og vel at mærke betjenes korrekt. Samtidig med at visse processer skal automatiseres langt mere optimalt.
Problemet er, at den måde TV fjernbetjenes i dag, den er mangelfuld på ufattelig mange områder, specielt set i lyset af det som TVét i sig selv kan. Du kan ikke bruge et TV i dag på en effektiv måde, ud at du skal hakke dig igennem adskillige tastetryk. Og til nogle formål er det direkte uegnet med den medfølgende fjernbetjening, (eksempelvis SmartTV).
Noget så simpelt som at starte dit TV på en bestemt kanal til en bestemt tid, kan en typisk medfølgende fjernbetjening ikke. Du SKAL pine død, starte TV og så hakke dig frem til kanalen, medmindre du er heldig, at den står på kanalen fra sidst du så TV.
Noget så simpelt som at start en optagelse du på forhånd har optaget kan heller ikke lade sig gøre uden endnu flere tastetryk.
Disse punkter kræver, at det du bruger til at betjene med, har har eller anden form for 2 vejs kommunikation mellem TV og fjernbetjening, før det overhovedet giver mening.
SmartTV og streaming tjenester er i følge undersøgelsen et stort hit. Og man kunne måske endda gå endnu videre til at undersøge, hvad det er for apps der bliver brugt mest. Mit umiddelbare bud er, at det er apps som Youtube, Netflix olign, evt. med facebook eller andre former for sociale medier. Men betjeningen af disse er ikke engang lagt ud som en hotkey på fjernbetjening. Igen skal du tænde, starte smartTV og/eller navigere til apps, for så at starte appen. Og når du endelig er der, så er det oftest en app, hvor du samtidig skal sidde og hakke dig igennem tekst i søge felter, eller det der er værre endnu. Du kan oftest ikke engang programmere en app til en speciel tast på fjernbetjeningen. Samsung har ændret deres SmartTV 2, så man nu kan starte op i SmartTV dele. Det kan de gamle ikke (fra 2012 og nedefter, bortset fra 2012 top modeller, som skal opdateres med en ekstra boks før de får SmartTV 2).
Der er så mange ting der skriger til himlen, at fjernbetjeningen ikke er egnet til formålet, eller i bedste fald ikke er optimal. Hvis det var tilfældet, så havde Logitech aldrig haft så stor success med deres Harmony serie. Men Logitech kan ikke gøre det hele, da den del der kræver en 2vejs kommunikation med TVét, den helt mangler.
Så er det da fint nok, at du/i mener, at det er voldsomt besværligt at fjerne fokus fra fjernbetjeningen. Eller i kan spare meget tid, fordi i kan se TVét ændre sig, når i trykker på knapperne, samtidig med at i kan mærke/føle at i trykke. Men alt dette ændre jo ikke ved manglerne ved betjeningen af TVét.
Det er muligt at touch baseret løsninger ikke er optimale i forhold til de fysiske knapper. Men kombinationen findes jo heller ikke, hvor der netop tages hensyn til manglerne. Sagt med andre ord, man implementere funktioner, som ikke blive brugt, fordi betjeningen er mere besværlig eller formålet er helt uegnet.
Og så har jeg i det her indlæg, slet ikke nævnt IR
------------- Mvh
|
Skrevet den: 26-September-2013 kl. 23:57
Kandersen skrev:
Så er det da fint nok, at du/i mener, at det er voldsomt besværligt at fjerne fokus fra fjernbetjeningen. Eller i kan spare meget tid, fordi i kan se TVét ændre sig, når i trykker på knapperne, samtidig med at i kan mærke/føle at i trykke. Men alt dette ændre jo ikke ved manglerne ved betjeningen af TVét.
Det er muligt at touch baseret løsninger ikke er optimale i forhold til de fysiske knapper. Men kombinationen findes jo heller ikke, hvor der netop tages hensyn til manglerne. Sagt med andre ord, man implementere funktioner, som ikke blive brugt, fordi betjeningen er mere besværlig eller formålet er helt uegnet.
Og så har jeg i det her indlæg, slet ikke nævnt IR | Du er godt nok svær at diskutere med, når nu konstant ændre fokus for hvad diskussionen drejer sig om.
Kan du ikke komme med en (forholdsvis) kort og præcis beskrivelse af hvad din drøm går ud på, samlet set, i stedet for at komme med fragmenter og skifte retning hele tiden ??
For lige at kommentere på een af de ting, du skriver: Jeg kan ikke se hvad Facebook skal på mit TV, der hører det simpelthen ikke hjemme !? Hvorfor skal de ting absolut over på TV'et, betjent fra en tablet, når tabletten løser opgaven langt bedre, uden at genere evt. andre personer der ser noget på TVet ??
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 00:10
KlausDM skrev:
Hvorfor skulle den også kunne vise, hvad der er i programoversigten? Det kan jeg gøre via min pad, hvis jeg ikka vil se det på fjernsynet. |
Kan din ipad vise programoversigten fra dit TV ? Formålet ville være at bruge informationen til noget brugbart, f.eks at se hvad der er, for at du dernæst kan vælge at skifte til det, eller tænde tv for at skifte til en specifik udsendelse. JEg synes egentlig jeg har forsøgt at argumentere for dette. Kan din Beo4 det? Hvis ikke, hvorfor kan den ikke det?
Når du har program oversigten i en samlet enhed, der også samtidig kan styre dit TV, så har du også mulighed for at programmere den. Det kunne evt. være en udsendelse der først kommer senere, som du gerne vil se. Ved at have programoversigten, kan du fortælle din fjernbetjening, at den udsendelse på den kanal til den tid, den vil du gerne se. Og vupti, din fjernbetjening klare resten for dig. Kan din beo4 det?, Hvis ikke, hvorfor kan den ikke det?
Hvis dit Tv så også samtidig kan optage. Så kan du via din fjernbetjening programmere dit TV til at foretage den pågældende optagelse, helt uden at du overhovedet behøver at tænde for dit TV. Kan din Beo4 det, Hvis ikke, hvorfor ikke?
Når du så har optaget, og din fjernbetjening kender dine optagelser. Så kan du igen ved hjælp af din fjernbetjening programmere den til at vise din optagelse når det passer dig. Igen helt uden at du først behøver at starte TVét. Her kunne man godt argumentere imod behovet for dette, da man såfremt man ønsker at se en optagelse, netop har til hensigt at tænde. Men pointen er, at du sådan set slet ikke behøver at tænde og navigere dig frem til din optagelse, for så at starte den. Din fjernbetjening klare det for dig. Skal jeg sammenligne med noget populært, så er det som at gå i biografen. Du "bestiller" en film til et bestemt tidspunkt. Inden filmen starter, så har du sørget for at handle popkorn, slik og drikkevare. Det eneste du sådan set behøver at gøre, det er at være tilstede og klar, når filmen starter. Du skal ikke engang selv starte den.
Kan din Beo4 det. Hvis ikke, hvorfor kan den ikke det?
I alle spørgsmålene så falder du tilbage på, at din Beo4 mangler helt konkrete oplysninger fra dit TV og dets kunnen, som skal gøre disse ting muligt.
Der vil sikkert være en hel der der argumentere med, at de da bare vil se TV og zappe rundt som de plejer. De meste brugte knapper på deres betjening, det er tænd/sluk, vol op/ned og kanal op/ned. Det er bestemt ikke disse mennesker, som løsninger jeg efterlyser henvender sig til. Men løsningerne er i min verden rimelig basale funktioner, der mest af alt handler om, at gøre tingene nemmere for alle. Og det er sådan set uanset om du bruger touch eller fysiske knapper.
KlausDM skrev:
Fordi både WiFi og BT er strømslugende teknologi, som ikke nødvendigvis er let at sætte op. Dernæst, skal der så være 4 WiFi fjernbetjeninger (en til hvert udstyr), så bliver det noget af en ladedock der skal til hver aften. |
Hvad angår WiFi har du muligvis ret. Men forskellen er, at der jo altså ikke er tale om en 24/7 forbindelse. Der er tale om styring/betjening af funktioner, som tager godt og vel den samme tid, som din IR baseret fjernbetjening tager. Jo der skal flyttes en mængde data fra TV til fjernbetjeningen. Men det er stadigvæk ikke noget der fylder voldsomt, og slet ikke noget der skal/behøver at være der hele tiden. Til det formål er WiFi faktisk velegnet. Bluetooth bruger slet ikke i nærheden af den strømmængde til betjeningsmæssig formål, som du giver udtryk for. Jeg har tastatur og mus som kan køre med almindelig brug i ca. et år før batterier skal udskiftes. Og det er da væsentlig flere mængder data der flyttes, end ved betjening af TV.
KlausDM skrev:
Langt størstedelen af købere er så fucking prisfikseret at det er til at brække sig over. "Se her, mit nye 75" tv med multiLEDSmartTV med superhyper buet skærm til kun 4999 kroner". Der er altså bare ikke penge i sådan noget til en ordentlig udvikling og det smitter af over hele linjen. |
Enig, prisen kan være afgørende.
KlausDM skrev:
Nu vil jeg så også sige at du selv har valgt nogle af de løsninger der oftest skriger på forbedring: Samsung software og Logitech hardware.
Klaus
|
Jeg er nok ikke så anderledes end så mange andre. Havde jeg været unik på det her punkt, så kunne jeg forstå det. Men mit bud er, at vi er temmelig mange, som sidder med disse løsninger.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 00:12
quarkir skrev:
Kandersen skrev:
donfrankie skrev:
Det er så din mening, unægtelig fordi du ikke helt er med på konceptet. | Arh, skal vi ikke lige holde niveauet i diskussionen ? |
Det var ikke for at generer dig eller på anden vis virke utilfreds. Det var en ren og skær konstatering af, at du ikke forstå meningen. Intet andet.
quarkir skrev:
Jeg har stadig svært ved at få øje på noget smart i dine argumenter og beskrivelser, så opgaven ligger mere på din side, med at få os andre "med på konceptet".... |
Jeg synes jeg forsøger
quarkir skrev:
Hvorfor er det du vil blande daglig betjening af TV og EPG/programmering af optagelser, når den samlede løsning ikke tilfører den daglige betjening noget brugbart ?Så vil det da være smartere at lave en brugbar app eller andet, som giver overskuelig EPG + programmering af de optagelser man måtte ønske ? |
Det ville da være et skrid langt hen ad vejen. Og det er ikke fordi jeg absolut vil blande det sammen. Men derimod mulighederne, og måske endda forsøge at ændre den måde som vi gør det på, og har gjort det i mange år. Husk jeg har nævnt ordet vanen mange gange efterhånden.
------------- Mvh Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 00:17
quarkir skrev:
Du er godt nok svær at diskutere med, når nu konstant ændre fokus for hvad diskussionen drejer sig om. |
Jeg synes ikke jeg ændre fokus. Jeg forklarer derimod (eller forsøger) hvorfor det er nødvendigt med en anden form for kommunikation mellem fjernbetjening og TV, for at opnå en helt anden, og for mig at se, væsentlig nemmere og mere praktisk måde at betjene TVét på.
Det betyder at jeg udover at skal argumenter imod den eksisterende kommunikation (IR), forsøger jeg også at pege på områder, hvor anden form for kommunikation er en nødvendighed. Det er muligvis derfor du opfatter det som, at jeg springer rundt. Men i er dælme heller ikke til at hugge og stikke i, og da slet ikke når man er oppe imod argumenter som, at det er hyggeligt at ligge på sofaen og zappe løs på en traditionel fjernbetjening
quarkir skrev:
Kan du ikke komme med en (forholdsvis) kort og præcis beskrivelse af hvad din drøm går ud på, samlet set, i stedet for at komme med fragmenter og skifte retning hele tiden ?? |
Det er egentlig det jeg synes jeg gør.
quarkir skrev:
For lige at kommentere på een af de ting, du skriver: Jeg kan ikke se hvad Facebook skal på mit TV, der hører det simpelthen ikke hjemme !?Hvorfor skal de ting absolut over på TV'et, betjent fra en tablet, når tabletten løser opgaven langt bedre, uden at genere evt. andre personer der ser noget på TVet ?? |
Jeg ville ønske alle havde samme syn som dig, (og mig) lige præcis hvad det angår. Det er desværre ikke tilfældet, må vi nok konstatere, for så var det aldrig kommet ind i TVét.
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 00:24
Kandersen skrev:
quarkir skrev:
Kandersen skrev:
donfrankie skrev:
Det er så din mening, unægtelig fordi du ikke helt er med på konceptet. | Arh, skal vi ikke lige holde niveauet i diskussionen ? |
Det var ikke for at generer dig eller på anden vis virke utilfreds. Det var en ren og skær konstatering af, at du ikke forstå meningen. Intet andet. |
Nu er der jo to ender i en besked, en afsender og en modtager. Der kan være udfordringer i begge ender og afsenderen kan ikke bare erklære at modtageren ikke forstår meningen. Så må meningen forklares bedre eller anderledes. (Og nu var det ikke mig du skrev den oprindelige besked til)
Kandersen skrev:
quarkir skrev:
Jeg har stadig svært ved at få øje på noget smart i dine argumenter og beskrivelser, så opgaven ligger mere på din side, med at få os andre "med på konceptet".... |
Jeg synes jeg forsøger
quarkir skrev:
Hvorfor er det du vil blande daglig betjening af TV og EPG/programmering af optagelser, når den samlede løsning ikke tilfører den daglige betjening noget brugbart ?Så vil det da være smartere at lave en brugbar app eller andet, som giver overskuelig EPG + programmering af de optagelser man måtte ønske ? |
Det ville da være et skrid langt hen ad vejen. Og det er ikke fordi jeg absolut vil blande det sammen. Men derimod mulighederne, og måske endda forsøge at ændre den måde som vi gør det på, og har gjort det i mange år. Husk jeg har nævnt ordet vanen mange gange efterhånden.
|
At noget er en vane, er ikke nødvendigvis det samme som at det er forkert :-)
Kandersen skrev:
quarkir skrev:
For lige at kommentere på een af de ting, du skriver: Jeg kan ikke se hvad Facebook skal på mit TV, der hører det simpelthen ikke hjemme !?Hvorfor skal de ting absolut over på TV'et, betjent fra en tablet, når tabletten løser opgaven langt bedre, uden at genere evt. andre personer der ser noget på TVet ?? |
Jeg ville ønske alle havde samme syn som dig, (og mig) lige præcis hvad det angår. Det er desværre ikke tilfældet, må vi nok konstatere, for så var det aldrig kommet ind i TVét. |
Her tror jeg desværre du undervurderer salgsafdelingens magt - unødvendige features findes mange steder, Office pakker er en af de steder der springer i øjnene....
Jeg tvivler voldsomt på at der er ret mange features i et moderne TV, som er kommet der pga. brugerundersøgelser ------------- mvh Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 02:37
Du har på ingen måde overbevist mig om at man kunne erstatte den nuværende fjernbetjening. Hvordan vil du tænde dit drømmefjernbetjening på den korrekte kanal med et tryk? 300 ikon (70 tv kanaler, 130 optagelser og 100 apps). Vil så kræve den udelukkende skal bruges til fjernbetjening, altså endnu en dims på bordet sammen med smartphone og tablet. Jeg kan ikke se noget af det du forspørger, som ikke kunne laves med en ordenlig app som kunne supplere den rigtige fjernbetjening, specielt ved smart tv features og EPG. Men kan ikke se hvordan den skulle erstatte den nuværende fjernbetjening.
|
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 04:10
Jeg var overrasket over at 94% ønskede at betjene deres tv med fjernbetjening. Men det var en positiv overraskelse. Det er nu en gang det letteste, hurtigste og det alle kender. Hvis man taler om styring af smart funktioner kan jeg se en grund til at bruge en tablet eller telefon.
En alm. fjernbetjening kender alle, og selv om de ser forskellige ud kan de fleste gennemskue de basale funktioner uden brug for hjælp. Det samme gør sig ikke gældende for brug af styring via tablet/tlf.
Jeg kunne aldrig finde på at bruge en telefon til styring af tv. For det første har jeg ikke en "smart phone" (og skal nok heller ikke have en) og min mobiltelefon ligger som regel i mit arbejdstøj hele tiden. Selv hvis den lå ved siden af mig i sofaen ville den nok ligge der i fred, når fjernbetjeningen ligger samme sted. En tablet bliver for voldsom og kluntet at styre de basale funktioner med. Hvad er der galt med knapper på en fjernbetjening? Det har fungeret fint i årtier, så det fungerer vel stadigt?!
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 06:17
Hvad er problemet med at tænde TV ? Hos os er det jo næsten tændt fra 17-23 hver dag. Vi ser ikke på det hele tiden, Men så er det på en musik eller nyheds kanal som baggrunds støj.
Og hvis nye/kommende TV kunne starte op på 2 sekunder med billede er det for mig bedst at bruge skærmen og remoten behøver ikke meget anden end et par få taster til at navigere med. Skulle jeg skrive på skærmen web, fb. Eller lign. Så er er det jo bare med et fikst trådløst keyboard man lige hiver frem.
Og med de store TV vi har og er på vej er der jo plads til flere ting på skærmen på samme tid. De kommende 4k tv kan jo snildt vise 4 kilder på samme tid i rimelig opløsning. Så kan FB køre sammen med TV3 på samme tid ;-)
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 08:51
Kandersen skrev:
Kan din ipad vise programoversigten fra dit TV ? |
Nej, ikke direkte fra TV, men fra tvtid eller lignende
Kandersen skrev:
Formålet ville være at bruge informationen til noget brugbart, f.eks at se hvad der er, for at du dernæst kan vælge at skifte til det, eller tænde tv for at skifte til en specifik udsendelse. JEg synes egentlig jeg har forsøgt at argumentere for dette. Kan din Beo4 det? Hvis ikke, hvorfor kan den ikke det? |
Har du nogensinde set en Beo4? Nej, en Beo4 kan ikke vise EPG, det kan mit tv. Er mit fjernsyn tændt, så kan jeg se EPG på det, er det ikke tændt kan jeg se hvad tv kanalerne viser på min pad - også når jeg sidder i bilen og ikke har forbindelse til mit tv/trådløse netværk.
Kandersen skrev:
Ved at have programoversigten, kan du fortælle din fjernbetjening, at den udsendelse på den kanal til den tid, den vil du gerne se. Og vupti, din fjernbetjening klare resten for dig.Kan din beo4 det?, Hvis ikke, hvorfor kan den ikke det? |
Ja det kan den, via softwaren på mit tv.
Kandersen skrev:
Hvis dit Tv så også samtidig kan optage. Så kan du via din fjernbetjening programmere dit TV til at foretage den pågældende optagelse, helt uden at du overhovedet behøver at tænde for dit TV. Kan din Beo4 det, Hvis ikke, hvorfor ikke? |
Jeg smed min VHS maskine ud for 8-9 år siden, har efterfølgende haft mulighed for at optage på USB stick. Jeg fik optaget en F for får, blot for sjov og har siden ikke brugt det. Jeg er ikke den rette til at tale optagelser med....
Kandersen skrev:
Skal jeg sammenligne med noget populært, så er det som at gå i biografen. Du "bestiller" en film til et bestemt tidspunkt. Inden filmen starter, så har du sørget for at handle popkorn, slik og drikkevare. Det eneste du sådan set behøver at gøre, det er at være tilstede og klar, når filmen starter. Du skal ikke engang selv starte den.
Kan din Beo4 det. Hvis ikke, hvorfor kan den ikke det? |
Lad mig se: Er det en feature jeg overhovedet kan bruge til noget? Nej, skal jeg starte en film, foretrækker jeg at jeg bestemmer tidspunktet. Det skal være sådan at brænder popcornene på i microbølegovnen, så skal jeg ikke misse de første 5 minutter af filmen.
Kandersen skrev:
Det er bestemt ikke disse mennesker, som løsninger jeg efterlyser henvender sig til. Men løsningerne er i min verden rimelig basale funktioner, der mest af alt handler om, at gøre tingene nemmere for alle. Og det er sådan set uanset om du bruger touch eller fysiske knapper. |
Og du har nu opdaget at du står forholdsvis alene med disse ønsker. 94% af de adspurgte ønsker sig bare en god og solid fjernbetjening. De samme 94% vil slet ikke have noget at bruge to-vejs kommunikation mellem tv og fjernbetjening til, fordi de tænder og slukker og zapper. Hvis du læser de kommentarer du har fået her, vil du se at også her er du ret alene
Kandersen skrev:
Hvad angår WiFi har du muligvis ret. Men forskellen er, at der jo altså ikke er tale om en 24/7 forbindelse.
|
Det er det da, ellers er EPG fra fjernsynet jo ikke opdateret hele tiden. For øvrigt vil det så også øge standbyforbruget på fjernsynet, idet tunerne skal være tændte, for at EPG kan læses, samtidig med at wifi delen også skal køre. Klaus ------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 10:11
quarkir skrev:
At noget er en vane, er ikke nødvendigvis det samme som at det er forkert :-) |
Enig. Men erfaring siger, at når noget er en vane, så skal der så meget desto mere til at bryde den.
Seriøst så synes jeg, at det mest af argumenterne jeg læser her, det skyldes vanens magt. En vane og tillid til, at en traditionel fjernbetjening gør det nemmere, selvom det betyder, at dels interface/kommunikationen der benyttes, har visse begrænsninger. Samt, at man skal trykke sig igennem alskens ting og sager, for at bruge den enhed, man nu engang har valgt at investere i.
Ja jeg ved godt, at bare fordi man har købt et SmartTV, så er det ikke nødvendigvis af den årsag, at det var for at bruge det. Det kunne lige så vel være, bare for at ligge og hygge på sofaen med sin traditionelle fjernbetjening og zappe rundt. Den del kan jeg godt forstå, og acceptere. Men undersøgelsen viser jo netop, at folk gerne vil have mere. Og det er sådan set hele mit udgangspunkt for at skrive som jeg gør, at jeg synes det strider imod hinanden at bede om mere, men at fastholde de betjenes på.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 10:15
donfrankie skrev:
Du har på ingen måde overbevist mig om at man kunne erstatte den nuværende fjernbetjening. |
Det ved jeg. Jeg håber det er fordi jeg bare er en klovn til at forklare mig, evt. fordi det her er sindsygt logisk for mig. Men jeg vender lige tilbage til del i mit svar til KlausDM om et øjeblik.
donfrankie skrev:
Jeg kan ikke se noget af det du forspørger, som ikke kunne laves med en ordenlig app som kunne supplere den rigtige fjernbetjening, specielt ved smart tv features og EPG. Men kan ikke se hvordan den skulle erstatte den nuværende fjernbetjening.
|
Ahh, nu begynder du alligevel at nærme dig en forståelse. Nu taler du mit sprog når du siger, supplere den rigtige fjernbetjening. Jeg er bare gået skridte videre og siger, hvorfor nøjes med at supplere, når den godt kan overtage også. Bevars, jeg kan godt leve med supplere, da det i det mindste giver mig mulighed for at bruge enhederne (TV) som jeg synes, og du får den mulighed du synes.
Et eller andet sted, er jeg åbenbart trængt igennem alligevel ------------- Mvh Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 10:32
Kandersen skrev:
quarkir skrev:
At noget er en vane, er ikke nødvendigvis det samme som at det er forkert :-) |
Enig. Men erfaring siger, at når noget er en vane, så skal der så meget desto mere til at bryde den.
Seriøst så synes jeg, at det mest af argumenterne jeg læser her, det skyldes vanens magt. En vane og tillid til, at en traditionel fjernbetjening gør det nemmere, selvom det betyder, at dels interface/kommunikationen der benyttes, har visse begrænsninger. Samt, at man skal trykke sig igennem alskens ting og sager, for at bruge den enhed, man nu engang har valgt at investere i. |
Vaner ER svære at bryde, uanset om alternativet er bedre eller ej, ingen tvivl om det.
Men lige netop det du skriver her, med at trykke sig igennem alt muligt forskelligt, for at gøre det man ønsker, er et spørgsmål om prioriteter. Du ønsker lettere/bedre adgang til de avancerede funktioner, på bekostning af den daglige betjening (efter min mening). Jeg ønsker det modsatte, at det daglige betjening er hurtig og let, mens de avancerede funktioner gerne må ligge lidt "længere væk".
Kandersen skrev:
Ja jeg ved godt, at bare fordi man har købt et SmartTV, så er det ikke nødvendigvis af den årsag, at det var for at bruge det. Det kunne lige så vel være, bare for at ligge og hygge på sofaen med sin traditionelle fjernbetjening og zappe rundt. Den del kan jeg godt forstå, og acceptere. Men undersøgelsen viser jo netop, at folk gerne vil have mere. Og det er sådan set hele mit udgangspunkt for at skrive som jeg gør, at jeg synes det strider imod hinanden at bede om mere, men at fastholde de betjenes på.
|
Personligt vil jeg helst købe en skærm uden nogen form for intelligens eller funktion, blot med 1 HDMI indgang og fremragende billede. Billedet leveres af eksterne kasser. Den løsning har jeg i dag og den fungerer fantastisk (jeg har skiftet en del ud i kasserne, uden at skifte skærmen). Efter min mening kan de proppe SmartTV op hvor solen aldrig skinner og lade det blive der !! ------------- mvh Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 10:46
Kandersen skrev:
Ahh, nu begynder du alligevel at nærme dig en forståelse. Nu taler du mit sprog når du siger, supplere den rigtige fjernbetjening. Jeg er bare gået skridte videre og siger, hvorfor nøjes med at supplere, når den godt kan overtage også. Bevars, jeg kan godt leve med supplere, da det i det mindste giver mig mulighed for at bruge enhederne (TV) som jeg synes, og du får den mulighed du synes.
Et eller andet sted, er jeg åbenbart trængt igennem alligevel |
Nej, der hvor det handler om at erstatte er vi lodret uenige. Hvor stor en skærm vil du sige man skal bruge for en ordenlig EPG? 7" tommer med mindre man skal sidde og scrolle helt vildt? Det bliver sgu en ordenlig skærm, og dermed også to håndsbetjent. Det er bare så skide upraktisk. Du taler om at vi bare fanger af vaner og de er dårlige vaner. Men bliver det ikke en vanesag at kunne bruge din drømmefjernbetjening? Men så er det måske en god vane, fordi du er kommet på det? Hvis den skal være en primær fjernbetjening vil jeg mene at det skal kræve at den ikke kan andet, men så ender man bare med endnu en tablet på bordet. For folk vil jo stadig have deres telefoner og tablets. Hvorfor ikke udnytte dette og lad smartphones og tablets være et supplement?
Vi mangler også svaret på hvordan du vil kunne tænde for en bestemt kanal eller optaget video med et tryk? Det du har jo sagt at de to tryk som de tv der ikke kan tænde på andet end den sidst sete kanal og man bliver nødt til at bruge 2 tryk er 1 for meget.
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 11:40
KlausDM skrev:
Og du har nu opdaget at du står forholdsvis alene med disse ønsker. 94% af de adspurgte ønsker sig bare en god og solid fjernbetjening. De samme 94% vil slet ikke have noget at bruge to-vejs kommunikation mellem tv og fjernbetjening til, fordi de tænder og slukker og zapper. Hvis du læser de kommentarer du har fået her, vil du se at også her er du ret alene. |
Klaus, jeg har kortet din indlæg ret meget ned, der jeg nok er nødt til at være enig med dig her. Jeg ved godt jeg skrev i tidligere indlæg, at jeg ikke betegner mig selv som værende speciel unik. Den del er jeg nok også nødt til at ændre opfattelse af.
En lang historie, som jeg forsøger gøre kort: (Folk der ikke interessere sig for min baggrund og årsag til jeg skriver som jeg gør, bør undlade at læse).
Jeg har ikke det præcise årstal, men vi skal nok 15-20 år tilbage. Der gik jeg op i saltvandsakvarie. Og i den forbindelse købte en decideret akvarie computer. http://www.iks-aqua.com/html/deutsch/aquastar.php - http://www.iks-aqua.com/html/deutsch/aquastar.php
Computeren er, som det ses, uhyre simpel. Minder mest af alt om et typisk alarm system. Og i bund og grund var det også meningen med det. Det kunne vha. forskellige prober og følere måle forskellige ting og programeres til at reagere ud fra disse målinger.
Som det ses på computeren, så bestod displayet af et 2 liniers led display, rullende tekst baseret, vel at mærke. Det var ikke specielt praktisk til formålet for manuel aflæsning. Og i forbindelse med saltvandsakvarie, hvor udstyr, filter og computer oftest er forsøgt gemt væk fra det primære, (akvariet), så var displayet på selve computeren slet ikke brugbart. IKS havde derfor udviklet et eksternt display med 3 meter seriel kabel, som kunne dublere displayet på computeren. På den måde kunne man nøjes med at have displayet siddende ved siden af sit akvarium og stadigvæk følge med.
IKS havde også en 3. mulighed for at aflæse data vha. et SMS modul. Det gik i alt sin enkelthed ud på, at man kunne tilkoble en mobiltelefon (begrænset support på modellerne), og via den vej sende en SMS besked til denne mobiltelefon med ønske om en status melding. Og man fik så en SMS tilbage med stærkt begrænset/afkortet indhold.
Fra jeg fik denne computer, til jeg indså, at det kunne gøres langt mere praktisk, ihvertfald i forhold til, hvor jeg havde brug for informationer, (der hvor jeg nu engang sad mest), og ud fra den teknik, som jeg på daværende tidspunkt var i besiddelse af, gik der ikke mange timer.
Jeg flåede det eksterne display af, satte et seriel kabel på, førte det over til min webserver (som alligevel stod og knagede 24/7), aftastede informationerne i en terminalservice, gemte det i en fil (der hele tiden blev opdateret), og brugte det vha. lidt PHP kode, som en kammerat hjalp med, da mine PHP enver ikke var helt på højde, på min på min hjemmeside, som selvfølgelig var tilgængelig over alt, også udefra.
Nu kunne jeg, uanset hvor jeg var, aflæse data fra mit akvarium. Jeg var ikke længere begrænset af eksternt display med 3 meter kabel, eller at jeg fysisk skulle bevæge mig hen til selve computeren, som jo var gemt væk. Eller at skulle investere i et fjollet og stærkt begrænset SMS modul, som dels kostede en bondegård i indkøb, men også i forbrug. Jeg kunne med min egen løsning, sidde i over alt i verden og følge med. Og uanset om jeg brugte det eller ej, så var det ihvertfald ikke en producentskabt begrænsning.
Jeg udnyttede ganske enkelt blot det potentiale, der var mest logisk for mig. Det fungerede og var ekstremt nemt og simpelt at lave. IKS havde blot ikke haft disse tanker, ihvertfald ikke før jeg fortalte dem det.
Men det holdt ikke ved, at blot kunne se data med 10 sekunders forsinkelse. I og med jeg havde dataerne og kunne bruge dem, så havde jeg også mulighed for at bruge dataerne som en slags værktøj. Desværre var jeg begrænset af, at det var en envejskommunikation, men det skulle ikke afholde mig fra at bruge dataerne til andet end blot her og nu. Så jeg skabte grafer for dataerne, så jeg hele tiden kunne gå baglæns og se, hvordan målingerne havde set ud. Det resulterede i grafer på time, dag, uge, måned og års basis, for alle målinger. Dvs. noget som i det her tilfælde var uhyre interessant, det var saltindholdet, hvordan den ændre sig, hvornår den ændre sig, for på den måde at finde ud af, hvorfor og deraf kunne reagere imod en uventet ændring.
Fordi jeg havde lagt det ud på internettet, på min hjemmeside, så betød det også, at andre kunne følge med og sammenligne med deres egen erfaringer.
IKS computeren havde som nævnt ekstreme begrænsninger i og med det var ensvejskommunikation. IKS var ikke til at hugge og stikke i, i forbindelse med at åbne op for muligheder for bedre kommunikation. De ville end ikke skifte interfacet fra seriel til et mere tidssvarende, og da slet ikke et ethernet.
Men faktum er, at pga. jeg viste andre, hvad jeg kunne gøre ved denne simple boks, så fik de også øjnene op for mulighederne. Og jeg modtog tilbagemeldinger fra stort set hele verden på dette.
Nogle år efter kom en anden producent så på banen, Aquatronica, som efter min mening netop havde set lyset. http://www.aquatronica.com/index.php/en/products-en/control-units - http://www.aquatronica.com/index.php/en/products-en/control-units
En nyere, hurtigere og langt mere betjenings venlig computer, der dels havde USB interface, men også kunne tilkobles et ethernet modul, (desværre ikke trådløst, men det blev løst med en bridge). Det mest interessante ved denne computer, som jeg selvfølgelig også måtte eje, det var deres indbygget Webinterface, hvorfor man dels kunne opsætte computeren, men man kunne også styre den, fuldstændigt manuelt om man ville. Udover det ikke gav meget mening, så kunne jeg sidde på den anden side af jordkloden og tænde/slukke lyset over mit akvarium, tilføje mere vand, kalk eller co2. Denne computer var lidt mere tidssvarende på alle leder og kanter, og jeg var som forbruger ikke begrænset. Igen uanset om jeg brugte det eller ej, så var der ikke lukket af for mulighederne fra producentens side.
Jeg har det ikke fra officielle kilder, men det siges at Aquatronica var inspireret af bla. mit arbejde med IKS, som jeg forøvrigt hjalp med at teste deres udstyr samt skrev dansk manual og vejledning til.
For at vende tilbage til det oprindelige.. Så ja, så har du nok ret i, at jeg står meget alene, og på den led er unik. Men det betyder ikke nødvendigvis, at jeg ikke kan have ret, eller at andre ikke dermed også kan se den dybere mening med det. Een ting er dog helt sikkert - Hvis ingen siger eller gør noget, så sker der slet ikke noget, (en livsfilosofi jeg forsøger at efterleve).
Hele min pointe består i, at hvis man begrænses i adgangen til informationer, så bliver man derigennem også begrænset i funktioner. Den del har jeg det voldsomt svært ved, fordi jeg finder det unødigt og ødelæggende for udviklingen. I relation til TV, så kunne man, hvis man ellers havde adgang til det, netop bruge EPG og optagelser (eller blot en simpel log), til præcis det selvsamme, som jeg gjorde herover. Jeg bruger andet udstyr (kald det for fjernbetjening) til at reagere ud fra nogle data, som jeg henter fra enheden. Jeg har givet flere eksempler på, hvordan det i forbindelse med TV kunne bruges. Men jeg kan intet foretage mig, når jeg ikke har den fornødne kommunikation eller adgang til dataerne. Og producenterne som selv skaber dette, de enten ser det ikke eller mener ikke der er behov for det. (Det viser denne debat så også, at der er flere forbrugere der heller ikke har. Jeg må erkende, jeg tvivler)..
KlausDM skrev:
Det er det da, ellers er EPG fra fjernsynet jo ikke opdateret hele tiden. For øvrigt vil det så også øge standbyforbruget på fjernsynet, idet tunerne skal være tændte, for at EPG kan læses, samtidig med at wifi delen også skal køre.
|
EPGén i dit TV er heller ikke opdateret hele tiden Men ja, strømforbruget bliver øget i standby, men det er altså i et stærkt begænset omfang.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 12:22
donfrankie skrev:
Nej, der hvor det handler om at erstatte er vi lodret uenige. Hvor stor en skærm vil du sige man skal bruge for en ordenlig EPG? 7" tommer med mindre man skal sidde og scrolle helt vildt? Det bliver sgu en ordenlig skærm, og dermed også to håndsbetjent. Det er bare så skide upraktisk. Du taler om at vi bare fanger af vaner og de er dårlige vaner. Men bliver det ikke en vanesag at kunne bruge din drømmefjernbetjening? Men så er det måske en god vane, fordi du er kommet på det? |
Lad mig lige slå fast med det samme. Jeg har bestemt ikke snakket om, at det er dårlige vaner. Den del må du helt og aldeles selv stå for. Jeg ser potentiale ved andre måder at gøre tingene nemmere på, men er hæmmet af den primære nuværende betjeningsform. Og når jeg ser en undersøgelse der peger i retningen af, at folk åbenbart er glade og tilfredse med måden det foregår på, så råber jeg op, fordi jeg ser et helt andet potentiale.
Mht. størrelse af betjeningsenhed, der handler det i bund og grund om at se tingene korrekt (min måde kan du godt kalde det for) og konkret. Læs længere nede, hvor jeg også vil endnu engang besvare spørgsmålet du efterlyser.
donfrankie skrev:
Hvis den skal være en primær fjernbetjening vil jeg mene at det skal kræve at den ikke kan andet, men så ender man bare med endnu en tablet på bordet. For folk vil jo stadig have deres telefoner og tablets. Hvorfor ikke udnytte dette og lad smartphones og tablets være et supplement? |
Det er risikoen, ihvertfald i en tidsperiode. Mit gæt og bud, baseret på erfaring er, at der kun er tale om en tidsperiode, så er vane og mængden af betjeningsenheder omlagt. Men det kræver som sagt, at der kommer velfungernede ANDRE alternative måder, at gøre de samme ting på.
Dette ER hele min pointe med det her!!
donfrankie skrev:
Vi mangler også svaret på hvordan du vil kunne tænde for en bestemt kanal eller optaget video med et tryk? Det du har jo sagt at de to tryk som de tv der ikke kan tænde på andet end den sidst sete kanal og man bliver nødt til at bruge 2 tryk er 1 for meget.
|
Lad os nu tage det helt konkret, i min verden (mit ønske, min fremtid). Jeg har en betjeningsenhed, som hvis det ikke var fordi jeg var hæmmet af manglende data FRA mit TV, så har jeg adgang til, EPG data, optagelser, SmartTV og alskens andre funktioner som mit TV er i stand til, og som jeg ellers pinedød skal bruge min traditionelle fjernbetjening til at betjene TVét med.
EPG og Optagelser Lad os nu antage, at jeg kunne: 1 Hive information om alle kanalerne ud af TVét. 2. Hive EPG data ud for alle kanalerne ud af TVét. 3. Hive informationer ud om optagelser, jeg har liggende på TVét.
Så kunne jeg vha. evt. min smartphone, eller tablet (og computeren hvor der er en 24" skærm tilsluttet.. Bemærk dette hint, det forklare dig lidt om størrelsen af skærmen, kontra formål, holdt op imod andre muligheder jeg allerede har):
Vælge kanal og udsendelse, sende disse informationer tilbage til TV om, at denne udsendelse vil jeg gerne se. Er det en her og nu udsendelse, så kan TVét selv klare resten. Dvs. tænde selv og skiftet kanal, hvis det er nødvendigt.
Eller
Vælge en kanal og udsendelse, som jeg gerne vil optage. Sende disse informationer til TV, og lade TVét klare resten.
Eller
Vælge en optagelse som jeg tidligere har foretaget, sende disse informationer til TV om, at det vil jeg gerne se, evt. et tidspunkt hvornår jeg gerne vil se den. TVét klare resten. Jeg skal bare sørge for at være tilstede, eller have stoppet/pauset nedtællingen forinden, såfremt jeg bliver forhindret.
Ovenstående kan også udvides til SmartTV funktioner, hvor man f.eks kan programmere en hurtig tast til Netflix eller anden/flere valgfri apps.
Dette er for mig simple og ligetil funktioner, der benyttes på en anden måde end hidtil, og efter min mening langt mere overskuelig. De faktum der er i det, kan der ikke stilles tvivl ved. Jeg behøver ikke at sidde foran TVét, og hakke mig frem til de muligheder herover via en IR baseret fjernbetjening. Jeg kan planlægge og strukturere mit behov præcis som jeg ønsker. Jeg KAN OGSÅ smide mig på sofaen og tage den traditionelle fjernbetjening i brug til selvsamme formål. Men som det ser ud i dag, så har jeg ikke valgmulighederne, ihvertfald ikke direkte fra producenterne. Jeg skal pinedød ud og finde noget der måske/måske ikke virker sammen med mit produkt.
Du snakker om, at man skal have en monster fjernbetjening. Det er fordi du ikke ser det konkret og i relation til den måde det foregår på. Bemærkede jeg skrev, der også kunne bruges en computer. Så er vi pludselig oppe i en noget større skærm og oversigt end med en smartphone. Men selv med en smartphone må vi erkende, at det som sådan ikke er overblikket der hæmmer folk i dag fra at benytte den til andre formål.
Det handler samtidig også om at tilpasse tingene til dine personlige behov. Jeg ved ikke hvordan du har det i dit hjem, men hos mig der er ca. 230 kanaler. Ca. 90% ser jeg sten sikkert aldrig, (undlad at spørg, hvorfor jeg så har så mange). Dvs. jeg er nede på 23 kanaler. Af de 23 inkl EPG informationerne, der kan man lave et forholdsvis simpelt UI, selv på en meget lille skærm, der samtidig kan være brugbart. Det er klart, at overblikket kan blive hæmmet af det, men det er da ikke ret meget anderledes end EPG UI på rigtige mange TV i dag. Samtidig kan man kategorisere indholdet også. Yousee har faktisk lavet en app, der egentlig er rimelig okay, som information.
Forudsætningen for dette, det kræver at man har adgang til dataerne. Samt at kommunikations metoden ikke er IR.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 12:25
Kandersen skrev:
Men ja, strømforbruget bliver øget i standby, men det er altså i et stærkt begænset omfang. |
Standbyforbrug er en salgsparameter, en tuner i drift og med wifi slået til der opdaterer 2-4 "fjernbetjeninger" løbende, så er de første 10W smuttet.
Du skal så lige huske at dine fjernbetjeninger også hele tiden skal opdatere.Det er vel ikke sådan at når du tager fat i fjernbetjeningen, skal den først til at opdatere via fjernsynet?
Jeg forstår fint, hvilken retning du vil i, det ville da være smart for de få forbrugere som kan/vil bruge det, men størstedelen af forbrugerne er bedøvende ligeglade og de sidste 6% er ikke købestærke nok til at drive en udvikling af "hu-ha-jeg-kan-det-hele-fjernbetjeninger".
Jeg har selv et nicheprodukt, der på 10 år har solgt lidt over 11.000 enheder i hele verden. Et produkt som ikke er verdens nemmeste at ahve med at gøre fra en producent der har det som sin fritidsbeskæftigelse at drive virksomhed. Det er så vidt jeg ved ikke noget han bliver rig af.....
Klaus
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 12:45
Kandersen skrev:
EPG og Optagelser Lad os nu antage, at jeg kunne: 1 Hive information om alle kanalerne ud af TVét. 2. Hive EPG data ud for alle kanalerne ud af TVét. 3. Hive informationer ud om optagelser, jeg har liggende på TVét.
Så kunne jeg vha. evt. min smartphone, eller tablet (og computeren hvor der er en 24" skærm tilsluttet.. Bemærk dette hint, det forklare dig lidt om størrelsen af skærmen, kontra formål, holdt op imod andre muligheder jeg allerede har):
Vælge kanal og udsendelse, sende disse informationer tilbage til TV om, at denne udsendelse vil jeg gerne se. Er det en her og nu udsendelse, så kan TVét selv klare resten. Dvs. tænde selv og skiftet kanal, hvis det er nødvendigt. |
Og hvorfor mener du at det er nemmere at tænde computer/device og lede disse gennem i stedet for at gøre det på tv?
Kandersen skrev:
Vælge en kanal og udsendelse, som jeg gerne vil optage. Sende disse informationer til TV, og lade TVét klare resten. |
Denne her kan jeg tilnærmelsesvis give dig ret i, hvis det betød at jeg kunne gøre det fra andre steder end derhjemme, men dette problem løses nok ved at flere og flere tjenester bliver on demand streaming.
Kandersen skrev:
Vælge en optagelse som jeg tidligere har foretaget, sende disse informationer til TV om, at det vil jeg gerne se, evt. et tidspunkt hvornår jeg gerne vil se den. TVét klare resten. Jeg skal bare sørge for at være tilstede, eller have stoppet/pauset nedtællingen forinden, såfremt jeg bliver forhindret. |
Det lyder som en ren gimmick ingen vil bruge. En stor del af idéen med at optage noget og se det, er at man kan starte udsendelsen, når man vil, og så skal vi da ikke tilbage til at lige sørge for at tisse af, lave popcorn, samle familien m.m., fordi du på forhånd har valgt at den optagede udsendelse skal starte 20:07.
I bund og grund lyder det som om du har en løsning der leder efter et problem.
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 12:48
KlausDM skrev:
Kandersen skrev:
Men ja, strømforbruget bliver øget i standby, men det er altså i et stærkt begænset omfang. |
Standbyforbrug er en salgsparameter, en tuner i drift og med wifi slået til der opdaterer 2-4 "fjernbetjeninger" løbende, så er de første 10W smuttet. Du skal så lige huske at dine fjernbetjeninger også hele tiden skal opdatere.Det er vel ikke sådan at når du tager fat i fjernbetjeningen, skal den først til at opdatere via fjernsynet?
|
Ja i den periode det står på. Det kunne indskrænkes til få gange i døgnet, ligesom dit TV allerede er.. Og ellers kan man lave det til en valgfri mulighed. Så er der muligheder for både økologiske og ikke-økologiske forbrugere
KlausDM skrev:
Jeg forstår fint, hvilken retning du vil i, det ville da være smart for de få forbrugere som kan/vil bruge det, men størstedelen af forbrugerne er bedøvende ligeglade og de sidste 6% er ikke købestærke nok til at drive en udvikling af "hu-ha-jeg-kan-det-hele-fjernbetjeninger".
|
Du har sandsynligvis ret. Jeg synes bare det strider imod undersøgelsen på visse områder.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 13:21
lunddal skrev:
Og hvorfor mener du at det er nemmere at tænde computer/device og lede disse gennem i stedet for at gøre det på tv?
|
Som jeg vist skrev for et par dage siden. Vend den om - Hvorfor skal jeg tænde for TVét, for at finde ud af, om der overhovedet er noget jeg gerne vil se, når jeg i løbet af dagen sidder med alskens andre enheder, der allerede er tændt i andre henseender, som kan gøre præcis det samme. Det er jo netop det at udnytte noget man allerede har, og som rent teknisk kan gøre det, og som er tændt. Det var formålet med at nævne smartphone/tablet, da disse oftest allerede er tændt eller i værste fald på standby.
Selvfølgelig er meget af det også baseret på min egen personlige måde at gøre tingene på. Jeg sidder tit om aftenen foran min computer. Tvét er tændt, fordi tøsen ikke har gidet slukke det efter sig, eller så er det måske en sjældent gang slukket. Men hvis jeg gerne vil "se" eller nærmere høre TV2 News, som en slags baggrund, så skal jeg pine død rejse mig for at tage fat i fjernbetjeningen, pege mod TV, tænde og skifte kanal. Skal jeg skifte direkte, så skal jeg huske kanal nummeret. Ellers skal jeg bladre i kanalerne eller bruge EPGén. Nu sad jeg jo allerede ved en enhed, som principielt KAN gøre det for mig. Og hvis det ellers var skruet korrekt/optimalt sammen, så kunne jeg blot ved et dobbeltklik på desktoppen, hvor jeg har et ikon af TV2news liggende, få TVét til at gøre det for mig. Smart og ekstremt simpelt, i det pågældende tilfælde. Det kunne også være jeg sad med min tablet eller min smartphone. Deri er der ingen som helst forskel. Disse kan, rent teknisk, gøre det samme.
lunddal skrev:
Kandersen skrev:
Vælge en kanal og udsendelse, som jeg gerne vil optage. Sende disse informationer til TV, og lade TVét klare resten. |
Denne her kan jeg tilnærmelsesvis give dig ret i, hvis det betød at jeg kunne gøre det fra andre steder end derhjemme, men dette problem løses nok ved at flere og flere tjenester bliver on demand streaming. |
Om det er hjemme eller udefra er blot et spørgsmål om at udvide muligheden. Men hele forudsætningen er, dels at du kan få TV/EPG dataerne ud, og dernæst at du har noget at styre det med, for så at kunne sende det tilbage igen.
lunddal skrev:
Kandersen skrev:
Vælge en optagelse som jeg tidligere har foretaget, sende disse informationer til TV om, at det vil jeg gerne se, evt. et tidspunkt hvornår jeg gerne vil se den. TVét klare resten. Jeg skal bare sørge for at være tilstede, eller have stoppet/pauset nedtællingen forinden, såfremt jeg bliver forhindret. |
Det lyder som en ren gimmick ingen vil bruge. En stor del af idéen med at optage noget og se det, er at man kan starte udsendelsen, når man vil, og så skal vi da ikke tilbage til at lige sørge for at tisse af, lave popcorn, samle familien m.m., fordi du på forhånd har valgt at den optagede udsendelse skal starte 20:07. |
Du skriver det jo jo selv: "En stor del af idéen med at optage noget og se det, er at man kan starte udsendelsen, når man vil" Det får du da opfyldt, uanset om du selv skal tænde og hakke dig frem til optagelsen og starte den, eller om du lader en enhed klare disse ting for dig. I biografen lader du en anden person om det. Den del KAN vil vel blive enige om.
Resultatet bliver derfor det samme. Måden det gøres på er anderledes. Hvis du mener det er nemmere med en traditionel fjernbetjening, så er det fint nok med mig. Jeg er bare ikke enig.
lunddal skrev:
I bund og grund lyder det som om du har en løsning der leder efter et problem. |
Det bliver da kun et problem, hvis skidtet ikke virker efter hensigten. Ellers så forstår jeg ikke, hvordan du kommer frem til den konklusion.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 13:51
Der er intet i det du siger som gør det mere praktisk når man først er placeret foran tvet. Alt det du skriver om er når man ikke er ved tvet. Der er det skam også praktisk nok, men når man først er placeret foran tvet og skal rode rundt i kanalerne er nuværende fjernbetjening bare mere praktisk. Ikke noget med at fjerne fokus fra TV'et til smartphone/tablet/PC. Du har stadig ikke forklaret det med 1 tryk, for med mindre det er et stykke dedikeret hardware, så skal det være app/program, f.eks. en iPad eller PC. Hvordan kan du så åbne programmet og vælge tv kanalen med et tryk?? Så virker det jo lidt nemmere at tage fjernbetjeningen og enten bare trykke 2 hvis eller tænd og så 2 hvis man vil se kanal 2.
Forskellen på din historie og så et tv er den retning som information flyder. I din historie var computeren der sendte noget til dig. Her er det dig(fjernbetjeningen) der sender noget til TVet. Altså være passiv kontra aktiv. Og TVet giver jo også i dag feedback i langt de fleste tilfælde. Trykker på vol + bliver lyden skruet op. Feedback, måske endda også med en bjælke eller tal på skærmen, så der er jo feedback.
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 14:12
Kandersen skrev:
Hvorfor skal jeg tænde for TVét, for at finde ud af, om der overhovedet er noget jeg gerne vil se, når jeg i løbet af dagen sidder med alskens andre enheder, der allerede er tændt i andre henseender, som kan gøre præcis det samme. |
På disse enheder kan du sagtens finde ud af, hvad der kommer i fjernsynet, uden at have forbindelse til fjernsynet.
Kandersen skrev:
Jeg sidder tit om aftenen foran min computer. Tvét er tændt, fordi tøsen ikke har gidet slukke det efter sig, eller så er det måske en sjældent gang slukket. |
Okay, vi er meget forskellige. Her i huset er tv'et ikke tændt, med mindre nogen ser på det. OG er knægten en sjælden gang gået uden at slukke fjernsynet efter sig, så sørger jeg eller min kone for at det er knægten selv der slukker fjernsynet - på den måde lærer han det.
Kandersen skrev:
Men hvis jeg gerne vil "se" eller nærmere høre TV2 News, som en slags baggrund, så skal jeg pine død rejse mig for at tage fat i fjernbetjeningen, pege mod TV, tænde og skifte kanal. Skal jeg skifte direkte, så skal jeg huske kanal nummeret. Ellers skal jeg bladre i kanalerne eller bruge EPGén. |
Du kunne vel også bare se det direkte på din PC?
Kandersen skrev:
Om det er hjemme eller udefra er blot et spørgsmål om at udvide muligheden. Men hele forudsætningen er, dels at du kan få TV/EPG dataerne ud, og dernæst at du har noget at styre det med, for så at kunne sende det tilbage igen. |
Hvorfor skal det været et program på din "tingenot" der skal gøre det (og for øvrigt, nu skal du til at åbne for din firewall). Er det du savner basalt set ikke bare et webinterface/webserver i dit tv, der kan give dig informationerne? Vi er efterhånden nede på at du kunne tænke dig EPG, vælge kanal og vælge optagelser og så et par basale funktioner (tænd/sluk, kanal op ned volumen op ned). Fordelen ved webserver er at der ikke skal udvikles apps/programmer til "25 forskellige enheder" (iOS Andriod, Windows Phone, Windows 8, MacOS, Linux osv osv), men blot en "hjemmeside".
Kandersen skrev:
Det får du da opfyldt, uanset om du selv skal tænde og hakke dig frem til optagelsen og starte den, eller om du lader en enhed klare disse ting for dig. I biografen lader du en anden person om det. |
Hvorfor er det at man skal "hakke" på sin fjernbetjening? På min fjernbetjening er der et lille joystick.
Det med at styre tidspunktet for at vise en optaget film, er du ret alene om at mene at det er smart. I misser du de første 5 minutter af filmen, hvis du glemmer at købe popcorn. Derhjemme venter du bare med at starte filmen.
Klaus
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 14:47
Vi for jo alt den feedback vi har brug for på vores primære skærm (TV) volume bar, plot på filmen, EPG osv så længe vi sidder foran flimmer kassen. Dette kan bare ikke gøres meget nemmere. Så det eneste du i bund og grund ønsker er en web/app-baseret tilgang til en EPG hvor du kan klikke og vælge "Notify Me" eller Optag også har du en enhed der optager/informere om dette. Funktionen med "Notify Me" har man ihvertfald på min YouBio boks når man går enten i kanal listen og vælger de næste programmer eller fra EPG kan vælge programmer. Og optagelser ligeså hvis jeg havde en boks der kunne optage. Jeg har prøvet at optage en ting på min LG Optager i de 3 år jeg har haft den. og de var bare for at prøve det. Så du vil have denne funktion når du ikke sidder foran flimmeren. Også syntes jeg faktisk slet ikke det er en funktion der skal ligge i TV'et, men i en central optager boks. Hvor man via App kan gå ind og vælge hvad man vil optage osv. Også optager den på NAS/sever også kan man via alle tv i husstanden se optagelsen. Så man ikke er bundet til kun det ene TV. det ville være en bedre løsning. Og hvis jeg ikke tager meget fejl så eksistere dette da allerede. F.eks. BeoSystem 4 og sikkert andre computer løsninger ligeså.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 14:50
Kandersen skrev:
Du skriver det jo jo selv: "En stor del af idéen med at optage noget og se det, er at man kan starte udsendelsen, når man vil" Det får du da opfyldt, uanset om du selv skal tænde og hakke dig frem til optagelsen og starte den, eller om du lader en enhed klare disse ting for dig. |
Man lader jo ikke en anden enhed klare det. Du skal da stadigvæk selv gøre det, men med den ændring at man nu også skal tage stilling til starttidspunkt.
Kandersen skrev:
I biografen lader du en anden person om det. |
Men der er jeg også nodt til at have placeret mig i stolen på et bestemt tidspunkt, hvis jeg vil have det hele med. Den "stressfaktor" er det nok de færreste der vil have ind i hverdagen hjemme i stuen.
Kandersen skrev:
lunddal skrev:
I bund og grund lyder det som om du har en løsning der leder efter et problem. |
Det bliver da kun et problem, hvis skidtet ikke virker efter hensigten. Ellers så forstår jeg ikke, hvordan du kommer frem til den konklusion. |
Det jeg mener er, at dine løsningsforslag er til et ikke-eksisterende problem, så din løsning leder altså efter et problem at løse.
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 14:51
donfrankie skrev:
Der er intet i det du siger som gør det mere praktisk når man først er placeret foran tvet. Alt det du skriver om er når man ikke er ved tvet. Der er det skam også praktisk nok, men når man først er placeret foran tvet og skal rode rundt i kanalerne er nuværende fjernbetjening bare mere praktisk. Ikke noget med at fjerne fokus fra TV'et til smartphone/tablet/PC. |
Delvist korrekt. Det som jeg skriver om har betydning for, om det jeg skal bruge TVét til eller det som jeg skal foretage mig, inden TVét er nået dertil, hvor jeg gerne vil have det. Det kan jeg gøre, uden at jeg pinedød skal sidde foran TVét. I den her henseende skal det bemærkes, at årsagen til at jeg primært skal sidde foran TVét, det skyldes dels kommunikationen (IR), og dernæst, at jeg ikke har en respons fra TV, uden at jeg også kigge på TVét.
Du ser det modsat og siger, at du alligevel skal/vil se TV, så kan du lige så godt sætte dig til rette og foretage de handlinger der skal til, for at TVét når dertil, hvor du gerne vil have det. Begge dele er fair nok, synes jeg. Men betjeningen, uanset om vi sidder foran eller fra afstand er forskellig. Fordi den er nødt til at være det. Min måde er bare ikke mulig, fordi producenterne ikke tillader muligheden, da det kræver jeg får informationer fra TVét, og forøvrigt skal kunne betjene det ad "bagvejen" om du vil.
donfrankie skrev:
Du har stadig ikke forklaret det med 1 tryk, for med mindre det er et stykke dedikeret hardware, så skal det være app/program, f.eks. en iPad eller PC. Hvordan kan du så åbne programmet og vælge tv kanalen med et tryk?? Så virker det jo lidt nemmere at tage fjernbetjeningen og enten bare trykke 2 hvis eller tænd og så 2 hvis man vil se kanal 2. |
Jeg synes netop jeg har beskrevet det. Såfremt det hele var skruet sammen korrekt (eller optimalt). Så kunne jeg ved et klik på et ikon, få TVét til at udføre whatever jeg synes det skal udføres, eksempelvis tænde, skifte kanal til en specifik udsendelse. Om jeg så klikker på en tablet, smartphone, computer eller trykke på en knap på en traditionel fjernbetjening, det er som sådan ret ligegyldigt. Forskellen ligger i, at de førstnævnte er/kan gøres langt mere fleksible end sidstnævnt.
donfrankie skrev:
Forskellen på din historie og så et tv er den retning som information flyder.I din historie var computeren der sendte noget til dig. Her er det dig(fjernbetjeningen) der sender noget til TVet. Altså være passiv kontra aktiv. Og TVet giver jo også i dag feedback i langt de fleste tilfælde. Trykker på vol + bliver lyden skruet op. Feedback, måske endda også med en bjælke eller tal på skærmen, så der er jo feedback. |
Enig, det er også en feedback. Men det er en lyd og visuel feedback, som man ikke kan arbejde videre med. I så fald skal du jo optage volumen og korrigere ud fra det du optager. Det er næppe hensigtsmæssigt, men det er en mulighed. Du får desværre byttet rundt på pointerne og deraf misforståelserne. Jeg siger, at fordi jeg ikke KAN modtage informationer fra mit TV (udover lyd og visuelt), så kan jeg ikke betjene det, hvis jeg skal gøre andet. ------------- Mvh Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 14:52
lunddal skrev:
Kandersen skrev:
lunddal skrev:
Det bliver da kun et problem, hvis skidtet ikke virker efter hensigten. Ellers så forstår jeg ikke, hvordan du kommer frem til den konklusion. |
Det jeg mener er, at dine løsningsforslag er til et ikke-eksisterende problem, så din løsning leder altså efter et problem at løse. |
Ahh, den køber jeg.. Men om det er et ikke-eksisterende problem, eller ej, det er vel en smagssag, håber jeg
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 14:58
KlausDM skrev:
På disse enheder kan du sagtens finde ud af, hvad der kommer i fjernsynet, uden at have forbindelse til fjernsynet. |
Enig, men jeg har ikke en rimelig sikkerhed magen til informationerne fra mit TV. Jeg kan heller ikke via disse informationer fortælle mit TV, at jeg gerne vil se en udsendelse. Det ville i såfald have løst en temmelig stor del.
KlausDM skrev:
Kandersen skrev:
Men hvis jeg gerne vil "se" eller nærmere høre TV2 News, som en slags baggrund, så skal jeg pine død rejse mig for at tage fat i fjernbetjeningen, pege mod TV, tænde og skifte kanal. Skal jeg skifte direkte, så skal jeg huske kanal nummeret. Ellers skal jeg bladre i kanalerne eller bruge EPGén. |
Du kunne vel også bare se det direkte på din PC? |
I såfald snakker vi ikke længere TV og betjening af disse
KlausDM skrev:
Hvorfor skal det været et program på din "tingenot" der skal gøre det (og for øvrigt, nu skal du til at åbne for din firewall). Er det du savner basalt set ikke bare et webinterface/webserver i dit tv, der kan give dig informationerne? |
Hvis jeg via et webinterface kan betjene mit TV med dets funktioner, så ja.
KlausDM skrev:
Vi er efterhånden nede på at du kunne tænke dig EPG, vælge kanal og vælge optagelser og så et par basale funktioner (tænd/sluk, kanal op ned volumen op ned). |
Vi er "nede på", at jeg vil gerne kunne betjene mit TV og dets funktioner, uden at jeg pinedød skal stå foran det og pege mod det med en IR baseret enhed. Uanset om sidstnævnt funger eller ej.
KlausDM skrev:
Fordelen ved webserver er at der ikke skal udvikles apps/programmer til "25 forskellige enheder" (iOS Andriod, Windows Phone, Windows 8, MacOS, Linux osv osv), men blot en "hjemmeside". |
Enig - Derfor er mine forslag også blot enheder, som allerede er i spil og kan anvendes. De kunne også anvendes til at betjene TVét via et webinterface.
KlausDM skrev:
Hvorfor er det at man skal "hakke" på sin fjernbetjening? På min fjernbetjening er der et lille joystick. |
Er det generelt for traditionelle fjernbetjeninger, eller er det et fåtal?
KlausDM skrev:
Det med at styre tidspunktet for at vise en optaget film, er du ret alene om at mene at det er smart. I misser du de første 5 minutter af filmen, hvis du glemmer at købe popcorn. Derhjemme venter du bare med at starte filmen.
|
Kan forstå jeg er alene om det, ihvertfald indtil man måske få det prøvet
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 14:59
Hvis jeg nu siger, at det jeg efterlyser, det er "nice to have features", er det så nemmere at forstå?
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 15:15
Altså jeg kan da styre alle mine enheder via et webinterface og lavede jeg et app til android/ios/win8/wp8 kunne jeg også det. Jeg har min Lintronic sat til min server via RS232 og på min server har jeg lavet et .NET interface som kommunikere med min Lintronic boks. Bevares jeg er ikke noget så langt og har ikke rigtig kigget på hele sommeren. Men her: http://download.phisk.net/webinterface.png - http://download.phisk.net/webinterface.png Dette betyder at jeg har min lintronic til at udfører kommandoerne og min Beo4 eller Webinterface til at styre dem med. Som du kan se er jeg langt fra færdig ikke engang med ikonerne, siden er iøvrigt lavet til en smartphone som du kan se. Og der er pt. Mute, Vol up/ned og Power Off og CD og TV som jeg har markeret med skift fordi billedet ikke er lavet :) Men i sin enkelhed gør den det at når jeg trykker på TV så tænder min Forstærker, skifter til HDMI 1 (TV), og ændre til Memory 1 (en preset af lydinstillinger), Tænder mit TV (som kun er en skærm og intet andet), tænder YouBio boksen. via IR og RS232. Så udover det mangler man jo kun en integration mellem YouBio boksen, EPG og mit webinterface. Dette er så nok ikke en løsning der er mulig. Men det er det eneste i dit udlæg som mangler. Men jeg kan stadig starte mit tv fra toilettet eller når jeg går ind af døren. Hvis jeg brugte lidt mere tid kunne jeg sikkert i min .NEt kode integrere en Web EPG og lave Afspil nu hvorefter jeg så kunne få Lintronic til at tænde for TV og skifte til den kanal som jeg har trykket på.
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 15:17
Hele ideen med Home Cinema er vel at man selv kan bestemme hvornår filmen starter ? og kan pause når du skal tisse? Så man ønsker vel ikke at filmen starter før jeg bestemmer det.
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 16:09
Kandersen skrev:
Jeg synes netop jeg har beskrevet det. Såfremt det hele var skruet sammen korrekt (eller optimalt). Så kunne jeg ved et klik på et ikon, få TVét til at udføre whatever jeg synes det skal udføres, eksempelvis tænde, skifte kanal til en specifik udsendelse. Om jeg så klikker på en tablet, smartphone, computer eller trykke på en knap på en traditionel fjernbetjening, det er som sådan ret ligegyldigt. Forskellen ligger i, at de førstnævnte er/kan gøres langt mere fleksible end sidstnævnt. |
Så din smartphone og tablet vil altid starte op i den app når du tager den op? Og din PC er altid i det programvindue? Altså du bruger dem ikke til andet? Du brokkede dig jo over det var for langtsomt med en normal fjernbetjening med to tryk (og nogle kan gøre det på et), men dit løsningsforslag forudsætter at man er inde i den rigtige app eller det rigtige webinterface/program på PC. Det vil sjældent være tilfældet. 1. fordi din smartphone/tablet nok er låst og så har man allerede brugt minimum et tryk/swipe og man har intet sparet. Ved en PC skal jo også åbne/skifte over til webinterfacet/programmet. Igen, har man ikke sparet noget.
Du vil jo erstatte den nuværende fjernbetjening som har en primær funktion nemlig at være fjernbetjening, med noget hardware som hvor det vil være en sekundær funktion. Altså med mindre du vil have en ekstra telefon/tablet/PC udelukkende til formålet, men det er jo omsonst. At bruge det som et supplement ser jeg meget positivt på, de fleste af dine ønske features kan man allerede i dag med XBMC.
Hvis det er nice to have features, så virker det dumt at gøre need to have features mere besværligt. If it aint broken, don't fix it og KISS går meget imod dine ideforslag efter min mening.
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 16:48
fiskerendk skrev:
Så udover det mangler man jo kun en integration mellem YouBio boksen, EPG og mit webinterface. Dette er så nok ikke en løsning der er mulig. Men det er det eneste i dit udlæg som mangler. Men jeg kan stadig starte mit tv fra toilettet eller når jeg går ind af døren. Hvis jeg brugte lidt mere tid kunne jeg sikkert i min .NEt kode integrere en Web EPG og lave Afspil nu hvorefter jeg så kunne få Lintronic til at tænde for TV og skifte til den kanal som jeg har trykket på. |
Udgangspunktet er ikke, hvad du selv kan gøre med andre produkter end dem du får leveret med, når du køber et produkt. Ikke i henhold til undersøgelsen ihvertfald.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 16:49
fiskerendk skrev:
Hele ideen med Home Cinema er vel at man selv kan bestemme hvornår filmen starter ? og kan pause når du skal tisse? Så man ønsker vel ikke at filmen starter før jeg bestemmer det. |
Fint, så fjern den sidste funktion, hvor "min" enhed tænder det hele for dig og nu står og venter på, at du trykker afspil. Det ændre jo ikke rigtig så meget ved det.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 17:34
Kandersen skrev:
fiskerendk skrev:
Så udover det mangler man jo kun en integration mellem YouBio boksen, EPG og mit webinterface. Dette er så nok ikke en løsning der er mulig. Men det er det eneste i dit udlæg som mangler. Men jeg kan stadig starte mit tv fra toilettet eller når jeg går ind af døren. Hvis jeg brugte lidt mere tid kunne jeg sikkert i min .NEt kode integrere en Web EPG og lave Afspil nu hvorefter jeg så kunne få Lintronic til at tænde for TV og skifte til den kanal som jeg har trykket på. |
Udgangspunktet er ikke, hvad du selv kan gøre med andre produkter end dem du får leveret med, når du køber et produkt. Ikke i henhold til undersøgelsen ihvertfald. |
Nej men jeg er jo også på nørde siden og syntes da mange af de ting er sjove ting som man kan bruge. Men igen som suplement ikke som en erstatning. Jeg kunne aldrig finde på at bruge mit webinterface som normal fjernbetjening for dertil går det bare for langsomt med at tage telefon op åbne app/web og trykke på tv. så er det jo nemmere at trykke på TV på Beo4'en og se det hele tænder. Men det er da sjovt at jeg kan skifte kanal når musvitten sidder og ser De Unge mødre mens jeg er på arbejde det har jeg da haft sjov med, men mere bliver det desværre ikke rigtig brugt. I mit tilfælde handler det om at jeg skal ha lavet interface/server/client som jeg kan lave home automation med sådan at jeg laver bridge mellem Hifi/TV setup styret af Lintronic og IHC Controller for lys, rullegardiner osv. At web'en så kan tænde osv på anlæget, tv'et osv er bare for sjov og at det kan lade sig gøre.
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 19:20
donfrankie skrev:
Så din smartphone og tablet vil altid starte op i den app når du tager den op? Og din PC er altid i det programvindue? Altså du bruger dem ikke til andet? |
Det er som sådan ikke relevant. Skulle det endelig være tilfældet, så ville jeg da personligt være parat til at købe en mindre billig tablet, der er mere end rigeligt til det vi snakker om. Lille vil være op til max. 10.1"
donfrankie skrev:
Du brokkede dig jo over det var for langtsomt med en normal fjernbetjening med to tryk (og nogle kan gøre det på et), men dit løsningsforslag forudsætter at man er inde i den rigtige app eller det rigtige webinterface/program på PC. |
Jeg brokker mig ikke. Jeg konstatere, at det er unødigt at benytte den form, da andre kan simplificere det en hel del. Det er ikke spørgsmålet om du skal trykke een eller to gange. Det er spørgsmålet om det du vil, om dette kan klares andre steder, andre tidspunkter på andre enheder, (må nu gerne være samme enhed, hvis ellers de kunne magte det, men jeg har endnu til gode at se en traditionel fjerbetjening, der kan få dit TV til at gøre mange af disse ting, eksempelvis programmere/vælge en optagelse, uden at du behøver at se på TVét).
donfrankie skrev:
Det vil sjældent være tilfældet. 1. fordi din smartphone/tablet nok er låst og så har man allerede brugt minimum et tryk/swipe og man har intet sparet. |
Måske, men i så fald er det jo et valg jeg selv har taget, hvis den er låst, og skal låses op.
donfrankie skrev:
Ved en PC skal jo også åbne/skifte over til webinterfacet/programmet. Igen, har man ikke sparet noget. |
Delvist. Som skrevet, så er noget af forudsætningen jo, at du allerede har enheden i nærheden, og du ikke er begrænset til et bestemt område.
donfrankie skrev:
Du vil jo erstatte den nuværende fjernbetjening som har en primær funktion nemlig at være fjernbetjening, med noget hardware som hvor det vil være en sekundær funktion. Altså med mindre du vil have en ekstra telefon/tablet/PC udelukkende til formålet, men det er jo omsonst. |
Det er bestemt ikke omsonst, hvis denne enhed kan erstatte. Det ville være delvist omsonst, hvis den kun skulle supplere.
donfrankie skrev:
At bruge det som et supplement ser jeg meget positivt på, de fleste af dine ønske features kan man allerede i dag med XBMC. |
Men nu er det ikke XBMC vi snakker, men derimod TV og betjening af disse
donfrankie skrev:
Hvis det er nice to have features, så virker det dumt at gøre need to have features mere besværligt.If it aint broken, don't fix it og KISS går meget imod dine ideforslag efter min mening.
|
I min verden er det blevet need to have (eller must have) features. Men jeg er måske også skridte foran. Jeg har været igennem mange af de der selvgjorte løsninger med 3. parts produkter.
Til alle: Lad os lige få det her på det rene, for jeg tror der er nogle der misforstår eller ikke helt forstår. Udgangspunktet er en undersøgelse, hvor 4000 personer i norden er adspurgt i forbindelse med TV brug. 1 . En stor del vil gerne have flere funktioner i deres TV. - Her formoder jeg der er tale om SmartTV funktioner, da det nok er det nemmeste og mest aktuelle sted at tilbyde flere funktioner.
2. En temmelig stor del (94%) svare samtidig, at de er glade og tilfredse med den betjeningsløsning de har i dag. Her formoder jeg, at når det er en TV producent der spørger, så er udgangspunktet, at det er den betjeningsenhed som følger med til TVét, som er udgangspunktet for spørgsmålet. Dvs. den traditionelle IR baseret fjernbetjening.
Disse to ting mener jeg ikke hænger sammen. Fordi den traditionelle fjernbetjening, i min verden, er dybt forældet, og har været det meget længe før man overhovedet kunne stave til SmartTV. (ja, praktisk talt siden Bluetooth kom frem). Og producenterne burde for længst have gennemskuet dette, samt lavet en tilpas understøttelse til funktionerne i de fjernbetjente enheder de sælger. (Detter er MIT sure opstød til producenterne).
Mht. forbrugerne, så finder jeg det bemærkelsesværdigt, at så mange kan svare således.
Der må være end del "sofa-hygge-brugere" derude, som svare på baggrund af, at de aldrig nogenside bruger TVét til andet end at ligge i sofa/stol og zappe rundt på kanaler og udsendelser, i nærmest lige linie med TVét. Dette kan IKKE være de samme, som er faste brugere af eksempelvis SmartTV.
Eller -
Disse forbrugere må mangle en hel del indlysende logik et sted, der gør at de ikke aner, at tingene kunne være anderledes, end den måde de er vant til.
Jeg kender ikke svaret på hvad der er rigtigt og forkert i spørgsmål og svar, men jeg kender muligheder og jeg kender teknologien, hvad der er teknisk muligt. Holder jeg disse ting op mod spørgsmål og svar, så er der noget galt et sted, enten med dem eller med mig
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 19:36
fiskerendk skrev:
At web'en så kan tænde osv på anlæget, tv'et osv er bare for sjov og at det kan lade sig gøre.
|
At tænde noget er jo blot en lille del af det som jeg taler om. Nej det giver ikke mening at bruge et webinterface til at ligge og flyde på sofaen og zappe rundt. Deri er jeg enig. Men jeg er ikke enig i, at den traditionelle fjernbetjening med IR er den bedste løsning. Dertil er f.eks Bluetooth langt bedre, alene af den grund, at man ikke pinedød skal pege imod det man vil betjene.
Og på den måde handler det her om at se tingene i deres perspektiv.
At der findes en vidunder fjernbetjening fra B&O, det ændre jo ikke ved, at producenterne ikke ligefrem levere den slags med til deres produkter. Men det er det sidste som undersøgelsens personer har besvaret ud fra, (formoder jeg). Det giver ingen mening at være tilfreds med den måde man betjener sit produkt på, hvis det viser sig, at man er tilfreds, fordi man har fundet en 3.parts løsning, eller selv har opfundet en anden løsning. Det giver under ingen omstændigheder mening over for producenten, der er spørgeren i undersøgelsen.
Hvis jeg kunne, så gad jeg godt gå disse 94% mere på klingen, og spørge dem ud til deres egentlig brug af TVét. Og samtidig høre den anden store del på 45%, som ønskede flere funktioner, hvilke og på hvad måde de betjener nuværende funktioner på, (jeg formoder de er med i de 94% der er tilfredse med fjernbetjeningen). Jeg er ret sikker på, at når man går det lidt tættere på, så dukker der nogle ting op, som viser et helt andet billede.
------------- Mvh
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 19:55
Kandersen skrev:
At der findes en vidunder fjernbetjening fra B&O, det ændre jo ikke ved, at producenterne ikke ligefrem levere den slags med til deres produkter. |
Hvorfor mon?
Kunne det tænkes at have noget med slutprisen på produktet at gøre?
Klaus
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 19:59
Kandersen skrev:
Disse to ting mener jeg ikke hænger sammen. Fordi den traditionelle fjernbetjening, i min verden, er dybt forældet, og har været det meget længe før man overhovedet kunne stave til SmartTV. (ja, praktisk talt siden Bluetooth kom frem). |
Din verden er bare ret alene..........
98% af fjernsynskøberne skal bare have et billigt tv. De sidste 2 procent er os nørder (dig, mig og en del andre herinde) der ønsker det ypperligste, men må nøjes med den løsning vi bedst kan tåle de dårlige sider af.
Klaus
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 20:03
Kandersen skrev:
Hvis jeg via et webinterface kan betjene mit TV med dets funktioner, så ja. |
Det kan det. Jeg kommer i virksomheder, hvor alle maskiner styres via webinterface. Operatørerne render så rundt med iPads i solide hylstre med magneter på bagsiden. Så kan man hænge sit betjeningspanel, hvor man lyster.
Kandersen skrev:
Er det generelt for traditionelle fjernbetjeninger, eller er det et fåtal? |
Det er generelt for gode fjernbetjeninger.
At de fleste så vælger at købe udstyr (i dette tilfælde tv) med "skodfjernbetjeninger", fordi de vægter prisen højere end betjeningskomforten er noget helt andet.
Klaus
|
Skrevet den: 27-September-2013 kl. 20:44
Vi kan godt blive enige om at skifte IR ud med bluetooth. Nu begynder du at gætte på hvad folk mener ud fra hvad du selv synes. Forhold dig til de tal der er kommet frem og lad være med at gætte. Det kan ingen bruge til noget som helst. Det er det med at have en løsning og så opfinde problemet. Men lad mig spørge dig. Tror du folk vil købe et tv uden en fjernbetjening, så de skal ud og have en tablet/smartphone/pc til at betjene den hvis de ikke har det i forvejen? At slå to produkter sammen giver ikke alt et bedre slut produkt.
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 28-September-2013 kl. 07:34
Kandersen skrev:
Vanen gør, at du er vant til at trykke på din fjerbetjening, samtidig med at du sidder og kigger på TV. Det er jo ikke fordi du ligefrem er nødt til det, hvis du havde lige så meget vanen for at bruge din tablet/smartphone. |
Uanset hvor vant du er til at bruge din smartphone, så tør jeg vædde på at du ikke kan udføre en simpel funktion som fx. at tage et billede med kameraet uden at kigge på telefonen.
Jeg kan godt tænde min smartphone med lukkede øjne. Jeg kan føle mig frem til on/off knappen på kanten af telefonen, swipe nedefra og op kan jeg også godt ramme. Menuknappen til mine forskellige apps kan jeg måske ramme, den ligger nede i hjørnet over min homeknap, så hvis nu jeg sætter fingeren en smule højere end helt nede i hjørnet, så undgår jeg nok homeknappen og rammer den til mine apps.. måske... I min apps menu er jeg så fucked for jeg kan ikke huske hvilken side jeg scrollede ned til sidst og da ikonerne er sorteret alfabetsik var der vist også noget om at kameraikonet flyttede en plads til venstre fordi jeg afinstallerede den der anden app jeg ikke havde brug for - jeg har NUL chance for at finde den uden at kigge.
Ny taktik, jeg rykker en genvej til kameraet ud på min startside. Lukkede øjne. Power on og swipe kan jeg godt i blinde og nu ved jeg at kameraet ligger om tredie ikon i anden række, det må være ca. DER.. Knappen til udløseren i kameraet ligger nede for neden, det må være ca. DER.. Lyden der fortæller mig jeg har taget et billede udebliver.. Jeg flytter fingeren en smule og trykker igen.. Stadig ingen lyd.. Igen.. Nej.. Igen.. Nej.. Jeg åbner øjnene og ser at jeg er endt i min kalender..
Til sammenligning er jeg ret sikker på du godt kan skrue ned for lyden på dit tv's fjernbetjening uden at kigge. Du kan også skifte til kanal 5 uden at kigge. Generelt vil jeg vædde på, at de fleste af de funktioner du bruger jævnligt kan du lave uden at kigge på fjernbetjeningen.
Pointen er, med en klassisk fjernbetjening kan du lave det du ønsker samtidigt med at du holder øjnene på filmen. Med en app på en smartphone/tablet er du pinedød tvunget til at tage øjnene af filmen for at finde det du skal finde på app'en - uanset hvor meget du øver dig.
|
Skrevet den: 28-September-2013 kl. 11:24
Strandvasker > og ligepræcis derfor vil folk ikke bruge sådan en løsning. Hvis man gør en så simpel ting så besværlig.
|
|