Print side | Luk vindue

Pro eller Air?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126407
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 23:46

Emne: Pro eller Air?
Skrevet af: ladiesman217
Emne: Pro eller Air?
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 10:27
Jeg er godt nok kommet i tvivl om jeg skal købe mig en 13" Pro eller Air.

Vigtige fordelen ved Pro for mig
+ større harddisk
+ mulighed for HDMI igennem MiniDisplay
+ cd/brænder drev

Vigtige fordele ved Air for mig
+ vejer ikke noget, fed sofasurfer
+ hurtig ssd disk ved fødsel, dog ikke meget plads
+ holder længe på en opladning

Jeg synes det er så fedt at Air ikke vejer noget, og så tæller design også lidt, men Pro'en har bare de funktionelle ting.

Nogle her med samme "dilemma"? Hvad valgte i?

-------------
          

Svar:
Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 10:50
Jeg ville vælge en 13" pro med en SSD. Der er bare mere ydelse og lidt flere muligheder med denne. Air er fed, men syntes at der måske gås lidt for meget på kompromis for at få vægt ned og batteritid op.

/ask

EDIT: Men det er der ingen der kan vælge for dig. Hvad skal du bruge den til? Vil "Air" komme til kort HW mæssig i længden for dig, eller vil "pro" være overkill til dit brug?

Skrevet af: Callie
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 10:50
Du får sjældent brug for cd-drev i det daglige, så det er tilstrækkeligt med et eksternt til 200,-.
Der er også mulighed for HDMI gennem thunderbolt-porten på Air.

Jeg valgte en Air.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jeg er godt nok kommet i tvivl om jeg skal købe mig en 13" Pro eller Air.

Vigtige fordelen ved Pro for mig
+ større harddisk
+ mulighed for HDMI igennem MiniDisplay
+ cd/brænder drev

Vigtige fordele ved Air for mig
+ vejer ikke noget, fed sofasurfer
+ hurtig ssd disk ved fødsel, dog ikke meget plads
+ holder længe på en opladning

Jeg synes det er så fedt at Air ikke vejer noget, og så tæller design også lidt, men Pro'en har bare de funktionelle ting.

Nogle her med samme "dilemma"? Hvad valgte i?

HDMI gennem MiniDisplayport kan du også på en Air. CD-drevet kan løses med et eksternt, overvej hvor tit du i praksis bruger det.

Jeg har selv haft en Air, og skiftet til en Pro men har fortrudt. Skærmen er godt nok bedre på Pro'en, men jeg kan mærke at jeg tager den mindre med rundt, og derfor får brugt den mindre. Vægtforskellen ser måske ikke overvældende ud på papiret, men for mig er det nok til at gøre forskellen på om den er generende at bære på eller ej. Jeg vil sige at hvis du ikke har et helt specifikt behov hvor du er nødt til at købe en Pro, men bare vil have den "fedeste", så er en Air det bedste valg. Og hvis du havde dét, så ville beslutningen vel allerede være taget Wink

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Lightyear
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 12:18
Jeg valgte en 13" Air i sommers, og har ikke fortrudt! Den er hurtig og lydløs, og kører langt på literen.

Skrevet af: ThomasP
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 12:18
Hvis du ikke SKAL have en Pro, fordi du ikke kan undvære computerkraften til redigering o.l., er det da oplagt at vælge en Air, som du synes er lækker. Hvis du sætter SSD i en Pro, får du alligevel problemet med en lille harddisk (med mindre du har rigtig mange penge). Og DVD-drevet kommer du aldrig til at savne.

PS. Jeg har selv en Pro 15", som jeg bruger til videoredigering.

Skrevet af: mjohansen
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 12:36
Hvis du ikke har alt for travlt med at købe den, så er det måske værd at vente lidt. Der kommer med stor sandsynlighed nye Pro modeller i næste månede.

-------------
LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 14:11
Tak for svar alle.

Når I spørger om jeg har brug for computerkraften fra Pro'en, er det så fordi Pro'en har 2.5 GHz hvor at Air kun har 1.3 GHz?

Men som Otto J er inde på, og i andre for den sags skyld også, så er Air den der tiltaler mig mest pga. den vejer mindre. Som sagt så er 0.5 kg. (cirka) måske ikke meget på papiret, men det kan altså mærkes synes jeg.

Men...

Nu skriver i godt nok at jeg ikke vil komme til at savne det DVD/CD-rom/brænder drev, men jeg kan godt li at brænde en gammeldags MP3 disk engang i mellem til bilen, eller til anlægget i vores lokale træningscenter. Desuden ser jeg også mange gamle film på DVD osv. men kan sådan et eksternt brænder/dvd-drev købes for små penge, eller hvad siger i? Til jer med Air, i blev ikke træt af at skal slæbe rundt på det eksterne drev hele tiden?

Ellers skal computeren ikke bruges til noget vildt. Jeg bruger den kun til at se film med når jeg er på farten (jeg rejser meget) ellers bruges den til billeder, musik og surf på nettet, og der kan jeg godt li den er let at sidde med og transportere.

-------------
          

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 14:28

Men...

Nu skriver i godt nok at jeg ikke vil komme til at savne det DVD/CD-rom/brænder drev, men jeg kan godt li at brænde en gammeldags MP3 disk engang i mellem til bilen, eller til anlægget i vores lokale træningscenter. Desuden ser jeg også mange gamle film på DVD osv. men kan sådan et eksternt brænder/dvd-drev købes for små penge, eller hvad siger i? 

Jeg købte Apple's USB Superdrive, den koster 600,-. Hvis du ofte ser DVD på farten på den bærbare, så er det naturligvis et emne du skal overveje, men når der lige skal brændes en DVD til et eller andet formål, så er det ikke det store problem at hive drevet frem fra skuffen. Jeg har brugt mit drev relativt tit, men jeg vil stadig hellere undvære at slæbe på den ekstra vægt, og så hive det frem når jeg skal bruge det.

Til jer med Air, i blev ikke træt af at skal slæbe rundt på det eksterne drev hele tiden?

Det gjorde jeg netop ikke. Hvis du føler du hænger så meget fast i brugen af skiver at du ville tage drevet med dig konstant, så er det nok ikke det rigtige valg. Alt efter hvor meget planlægning du har i din hverdag, så kan du jo overveje at rippe de film du gerne vil se hjemmefra.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 15:05
Jeg kan godt se hvad du mener, og SÅ mange DVD film ser jeg nu heller ikke, men det sker da engang i mellem.

Den vil PRIMÆRT blive brugt til iTunes, familiebilleder via iPhoto og surfing på nettet (bruge penge på forskellige sider), samt administrere dem via netbank. så jeg tror at Air vil være det helt optimale valg.

Men jeg falder bare over at så mange har spurgt ind til om jeg ønsker kraften fra Pro'en, og tænker om Pro'en virkelig er så meget kraftigere?

-------------
          

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 15:23
Det kan mærkes hvis man renderer eller omkoder film. Men så skal du op i en 15" med quad core i7.
Både 13" Pro og Air har dual core, så jeg tror ikke der er så stor forskel.

EDIT: Air er også helt nye med Hasswell cpu. Pro er ikke opdateret endnu.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 15:50
Hvis du vil se DVD'er på farten, hvorfor så ikke ligge dem ind på din PC? Fysiske medier er klart på vej ud og jeg må sige jeg ikke bruger mit drev til ret meget - alt jeg køber gøres digitalt.. Ergo, jeg har alt liggende på PC'en.

Ang. HDD, kan du så ikke bare skifte disken ud med en større? Det er vel bare et luksusproblem.

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 16:06
Tak til Otto og Brixen, alt snakker jo mere og mere for en Air med eksternt drev/brænder.

Steve: jo jeg kunne da sagtens bare skifte HDD'en ud i den Air, men de er jo ikke de billigste i verden, så det må vente til senere

-------------
          

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 16:10
Jeg har gennem de sidste mange år rådet over mindst en bærbar computer med CD/DVD drev. JEg kan simpelthen ikke huske hvornår jeg sidst har brugt drevet på nogle af de bærbare.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 16:35

Men jeg falder bare over at så mange har spurgt ind til om jeg ønsker kraften fra Pro'en, og tænker om Pro'en virkelig er så meget kraftigere?

Det afhænger igen kraftigt af hvad du bruger den til. Jeg skiftede som sagt fra en Air til en Pro, og gik til en CPU der bogstaveligt talt er tre gange så hurtig, og dobbelt så meget RAM (2>4). Men lige da jeg skiftede gik jeg så også fra SSD til HDD, og det samlede resultat var markant langsommere, til al almindelig dagligdags brug. Nu har jeg sat SSD i Pro'en, så er den naturligvis samlet set hurtigere, men det føles faktisk ikke ret mærkbart, så længe jeg ikke sætter den til et eller andet konkret CPU-intenst (eller spiller). Derfor vil jeg også underkende argumentet om mindre harddiskplads, hvadenten du vælger en Air eller en Pro, så bør du sigte efter SSD.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 17:36
Lige en kort bemærkning, SSD er ikke bare lige til At skifte i air!

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 17:40
Tak Klaus, det tror jeg gælder mange, så jeg må nok hellere til at skille mig af med skiverne

Otto:
Kan endda se der nu også er 4GB ram i den nye Air, så jeg tror du har fået mig overbevist om at det er Air jeg vælger.
Jeg skal som sagt ikke lave noget "vildt" på den. Det har jeg en anden computer til. Den her skal udelukkende kun bruges til

- iTunes musik
- billeder fra iPhoto, måske med AirPlay til tv
- sofa surf på nettet (recordere, facebook osv.)
- en film i ny og næ når jeg rejser med fly eller på hotelværelset

Og der lyder det til en Air klarer fint

Hvis så de 128GB ssd bliver for lidt, så har jeg heldigvis mulighed for en ekstern harddisk eller en Time Capsule og Time Machine. Det kører jo fortræffeligt

-------------
          

Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 17:56
Jo - at skifte HDDen i en air kræver kun at man løsner de 10 skruer i bunden (så kan bagpladen tages af) og 1 skrue som holder ssd modulet. Så det er ikke svært

-------------

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 18:04
Tak for Info kim.t - så er det ligesom da jeg gjorde det på min Pro for noget tid siden

-------------
          

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 18:17
og så lige finder en disk der passer eftersom apple bruger deres eget proprietære mPcie format, så man ikke bare lige skifter en disk i hverken en MBPret eller MBA

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 18:33
Hmm havde ellers hørt det var mere kompliceret, men efter en Google kan jeg godt se det ikke er så svært på de nye air som folk først antog...

Beklager ;)

-------------

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 18:38
Er det bare mig eller er det rimelig svært at finde de SSD der passer dertil?

-------------

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Er det bare mig eller er det rimelig svært at finde de SSD der passer dertil?

iFixit.com har kun 128 GB SSD til de nye Macbook Air, så 256 GB er svære at finde. 
De har også facon som RAM-blokke, ikke som normale SSD.

http://www.ifixit.com/Guide/Replacing+MacBook+Air+13-Inch+Mid+2013+Solid-State+Drive/15181/1 - http://www.ifixit.com/Guide/Replacing+MacBook+Air+13-Inch+Mid+2013+Solid-State+Drive/15181/1

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 19:06
Man skal huske på de nye macs bruget et nyt interface - det havde jeg glemt. 

Man kan være vis om at det bliver standard for branchen fremover pga. båndbredden.. men i vanlig apple stil betaler de gerne producenten for at have markedet for sig selv til at starte med.

Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 20:04
Jeg gik fra en Air til en 13" MBP (samme årgang).. stort set udelukkende pga. mangel på lagerplads.. Husk at der går ca. 15gb til OS X. Jeg arbejder en del med Adobe Creative Suite, Aperture osv. og da dét først var installeret og jeg havde fået lagt mine billeder, lidt ferievideo og noget musik sad jeg med under 10gb tilbage og havde stadig ikke plads til det jeg gerne ville umiddelbar adgang til direkte på min Mac. For mig er det i hvert fald ikke interessant at skulle være bundet til en NAS eller et eksternt drev.

Trods den markant bedre CPU performance ift. Air'en, så er - som Otto også er inde på - MBP'en reelt langsommere ved dagligdagsbrug og mindre opgaver som f.eks. surf, pga. HDD'en. Jeg regner med at smide en 500gb SSD i min MBP - den kan fås til et par tusinde og så har man det bedste fra både Air og MBP Smile

-------------
Tape Connection MKII

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 21:47
ved godt jeg er lidt tosset, men jeg ville så afgjort gå efter en 13" MBP retina. :-) alle de bedste ting fra begge verdener. MBA'erne bruger ultra low voltage CPU'er som ikke performer nær så godt som de I5'ere der sidder i retina modellen. og så er der jo hele skærm delen. :-) men hvis man virkelig går på den her og skal bruge det som det primære udstyr. så er det pengene givet godt ud.

Skrevet den: 30-September-2013 kl. 22:18
Ak ja. Havde budgettet kunne dække en 13" retina, så havde jeg også hoppet på den mod en Air. Den vejer jo næsten det samme som en 13" Air, men den koster lige en slat mere end jeg kan klare lige pt.

-------------
          

Skrevet af: Briskus
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 23:28

Kan endda se der nu også er 4GB ram i den nye Air

Eller 8 GB, det har jeg da i min Air.

Den fås i flere forskellige konfigurationer, i5 1.3GHz eller i7 1.7GHz, 128, 256 eller 512 GB SSD.

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 08:03
Ja nemlig

Jeg har 16 GB i min Pro, er det lige så nemt at skifte ram i en Air som i en Pro?

-------------
          

Skrevet af: Briskus
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 09:31

Ja nemlig

Jeg har 16 GB i min Pro, er det lige så nemt at skifte ram i en Air som i en Pro?

Man kan desværre ikke skifte ram i en Air, så man skal beslutte sig når man bestiller den.

Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 09:32

Ja nemlig

Nej

Faktisk kan du intet skifte i en Air - hverken RAM eller HDD.

Derfor er det vigtigt at købe den med 8GB RAM med det samme. 16 kan man vist kun få i den store Retina.

Jeg har selv en Air (2 år gl) og vil klart anbefale den, da vægten og SSD betyder så meget for, hvordan man bruger den i det daglige. Det eksterne DVD-drev fungerer fint, men i praksis bruges det meget sjældent. I mit tilfælde kun til at lægge musik-cder ind i iTunes.

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 09:57
Nu er jeg forvirret. I går blev der skrevet at det var nemt nok at skifte SSD i en Air, men det svære var at finde en der passer? der samme må vel gælde for ram? Eller er jeg helt forkert på den?

Men tak for dit svar ang. vægt og diskdrev. Jeg ved bare jeg bliver træt af endnu en tung computer i sofaen, så jeg er virkelig ude efter en "let løsning".

-------------
          

Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 10:21
HDD kan skiftes ( http://www.youtube.com/watch?v=mDftNlxqnhw - http://www.youtube.com/watch?v=mDftNlxqnhw ) - RAM kan ikke.

-------------

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

HDD kan skiftes ( http://www.youtube.com/watch?v=mDftNlxqnhw - http://www.youtube.com/watch?v=mDftNlxqnhw ) - RAM kan ikke.

I stand corrected

Men det er ikke ligefrem let at skifte HDD

RAM kan ikke skiftes, da det er loddet

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 11:21
Okay tak.

Men er 8GB RAM virkelig nødvendigt kontra de 4GB den er født med, til mit forbrug, beskrevet lidt længere oppe?

-------------
          

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 11:29

Okay tak.

Men er 8GB RAM virkelig nødvendigt kontra de 4GB den er født med, til mit forbrug, beskrevet lidt længere oppe?

Det er ikke strengt nødvendigt, men det gør klart maskinen mere langtidsholdbar, at den er i stand til at køre flere tunge programmer uden at sløve ned. Set i det lys synes jeg ikke merprisen for 8 GB ram er slem.

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 12:41
Her er sammenligning af de tre 13" der kan købes nu. Det er kun Macbook Air, der er opdateret ned de nye Haswell processorer. Det kan ses på hastigheden. Air er stort set lige så hurtig som de nuværende Pro.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 17:23
Jeg har en ca 3-4 år gammel Air og en 1 år gammel Pro.

Pro-en er 15,4 retina - umiddelbart ser forskellen på retina og ikke retina ikke ud af meget; MEN
da jeg hægtede den på min projektor og så desktoppen i 1080P på 100" skærm, så var den lidt grumset.

KONKLUSION: Apples retina er ikke bare fis - den lidt bedre opløsning betyder at øjnene slapper mere af - for mig er der ikke tvivl. Skærmens opløsning er det vigtigste - de fleste laptops i dag præsterer fremragende.

Kig på en 13,3 retina og helst i lidt længere tid.

Jeg vil ikke gå ned i opløsning igen - måske i størrelse; men ikke i opløsning pr tomme, cm or whatever.
Øjet kan opløse omkring 1 bue-minut og det er det Apple kalder retina - det holder :)

Mvh FNørd

Efter at have fået læst hele tråden igennem, ser jeg at du skriver at du ikke pt. har råd til en 13,3 retina
- SÅ VENT TIL DU HAR! :)

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 21:28
Tak for dit svar FNørd. Interessant og må lige overvejes :)

Nogen ide om der er nye Retina Macs på vej i nærmeste fremtid? Lige pt. mangler jeg 3.000 for at have rød til den 13" med 128GB Retina.

-------------
          

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 21:29
Aner det ikke; men hvis øvrige MBP opdateres, så gør retina vel også - måske! ;)

Hvis ikke, så har du bare lidt mere tid ;)

Og så en lille Google: "MBP update"

http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 21:35

Tak for dit svar FNørd. Interessant og må lige overvejes :)

Nogen ide om der er nye Retina Macs på vej i nærmeste fremtid? Lige pt. mangler jeg 3.000 for at have rød til den 13" med 128GB Retina.

Der er helt sikkert nye Retina Macbook Pro på vej, men hvornår? Måske samtidig med Mavericks.
Macbook Air og iMac er allerede opdateret til Haswell, så jeg går ud fra at resten følger efter. (jeg lurer selv på en Retina Macbook, men først når den fås med Haswell processor).

Og med Haswell opdateres grafik processoren også til HD 5000.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 21:37
Ifølge denne side er opdateringerne lige på trapperne:

http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

Men til tider kan de godt være længe på trapperne.

Jeg er enig i, at Retina-skærmen er den primære grund til at købe en Pro.

Når jeg anbefalede en Air, var de fordi den oprindelige sammenligning gik på en Air vs en ikke-retina Pro.

Hvor meget glæde man har af den bedre skærm kan være individuelt, men bedre det er den.

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Når jeg anbefalede en Air, var de fordi den oprindelige sammenligning gik på en Air vs en ikke-retina Pro.

Og i dag er en Air også det bedste køb. Men om 2-3 måneder kan de andre være opdateret. Jeg venter i hvert fald.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 22:11
Jamen så venter jeg sgu også. Så meget haster det heller ikke og vægten på en Retina 13" er også lav(ere) end alm. Pro så det er jo lækkert.

Om skærmen så er mer-prisen værd kontra Air det må det jo så vise sig. Men kan se at med en Retina så får jeg også 8GB RAM og en kraftigere CPU. Der bliver lige slået koldt vand i blodet :)

-------------
          

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Pro-en er 15,4 retina - umiddelbart ser forskellen på retina og ikke retina ikke ud af meget; MEN
da jeg hægtede den på min projektor og så desktoppen i 1080P på 100" skærm, så var den lidt grumset.

Fair sammenligning.. 100" er 41 gange større end 15.4".. selvfølgelig kan du se en mere grumset skærm..

Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Fair sammenligning.. 100" er 41 gange større end 15.4".. selvfølgelig kan du se en mere grumset skærm..

Det afhænger jo af afstander; jeg ser de 100" fra ca 3,5 meter og mbp fra ca 40-50 cm. Har tidligere regnet på det og det giver ca 1,3 gange bedre opløsning på mbp ifht. afstanden og det kan godt ses.

Så ja absolut fair sammenligning!

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 10:54
Jeg var selv i tvivl om MBP Retina vs. Air for et par måneder siden. Begge computere opfyldte mine behov specs-mæssigt (surf, programmering og ikke nogle meget tunge programmer).

Efter meget kort tid i butikken hvor jeg stod med Air i hånden og derefter MBP i hånden, så havde jeg besluttet mig for en Air. (Opgraderede dog alt hvad der kunne opgraderes på den for at være fremtidssikret)

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 11:18

Det afhænger jo af afstander; jeg ser de 100" fra ca 3,5 meter og mbp fra ca 40-50 cm. Har tidligere regnet på det og det giver ca 1,3 gange bedre opløsning på mbp ifht. afstanden og det kan godt ses.

Øh, hvordan er du kommet frem til dette? Fakta er du smider FÆRRE pixels op på en væg som gør billedet 41 gange større.  Jeg synes absolut ikke det er en fair sammenligning!

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 11:23
slettet

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 11:36

Øh, hvordan er du kommet frem til dette? Fakta er du smider FÆRRE pixels op på en væg som gør billedet 41 gange større.  Jeg synes absolut ikke det er en fair sammenligning!

Det er egentligt ikke størrelsen og opløsninger der gør om billedet ser skarpt ud!

Hvis du går tæt nok på en lille pixel ser den større ud.

Og langt fra ser hvad som helst skarpt ud.

Det afgørende er den vinkel øjet ser en pixel over.

Øjet kan opløse ca 1 bue-minut - og 100" på 3,5 m giver såvidt jeg husker ca 1,3 bue-minut, hvorimod en retina på normal afstand giver ca 1 bue-minut!

Derfor ser retina-skærmen skarpere ud.

Men stik hovedet helt ind i den, så kan du også se pixels der!

Det jeg siger er kun at retina opleves skarpere end full-hd på 100" på 3,5 meter.

Hvad kører du på og hvad har du set?

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 14:18
Jeg har selv en 1080P projektor, og jeg kan selvfølgelig også se pixels når jeg går tæt på.. pixeldensiteten er meget lavere på en projektor som laver 100" end en monitor på 2k@ 15,4".

Jeg forstår bare ikke sammenligningen. 

Nok off-topic fra mig af.

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg var selv i tvivl om MBP Retina vs. Air for et par måneder siden. Begge computere opfyldte mine behov specs-mæssigt (surf, programmering og ikke nogle meget tunge programmer).

Efter meget kort tid i butikken hvor jeg stod med Air i hånden og derefter MBP i hånden, så havde jeg besluttet mig for en Air. (Opgraderede dog alt hvad der kunne opgraderes på den for at være fremtidssikret)

Hvad fik dig til at vælge Air så hurtigt? Jeg mener at en 13" Air på 1,35 kg. kontra en 13" Retina-Pro på 1,62 kg. er så lille en vægtforskel, at de begge ikke vejer noget specielt, og så må skærmen på Retina da være mere lækker at sidde med?

-------------
          

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 17:29
Kan godt være vægtforskellen er lille, men det var forskellen i tykkelsen er rigtig stor. Det vægtede jeg højere end en retina-skærm. Synes "standardskærmen" er helt fin.

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 17:41

Kan godt være vægtforskellen er lille, men det var forskellen i tykkelsen er rigtig stor. Det vægtede jeg højere end en retina-skærm. Synes "standardskærmen" er helt fin.

Ja okay, jeg kan godt følge dig her. Synes virkelig den er så lækker og nem at sidde med, sådan en 13" Air. Det er helt vildt Smile

Men hvad smed du så for den Air med alt opgraderet?

Sikke et dilemma jeg har rodet mig ud i her Big smileDeadBig smileDeadBig smileDeadClapClapClapClap typisk!

-------------
          

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 17:42
Det er da bare at tage ned i butikken og stå med de to. Så kan du vurdere hvad der betyder mest for dig.

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 17:49
Tro mig jeg har stået der mange gange, så det er næsten pinligt nu, men jeg kan ikke bestemme mig, men nu giver jeg det lige en chance, og ser om den med Retina kommer med en ny CPU som Brixen snakkede om, så må jeg overveje igen. Jeg står ikke og mangler den lige nu.

Men hvad smed du for den Air med alt opgraderet? Og kan man få den opgraderet igennem Elgiganten f.eks.?

-------------
          

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 17:52
Hehe kender godt det med at være i tvivl :) Jeg gav 12'ish tror jeg. Valgte kun 256gb disken da jeg har alt hvad der fylder på en NAS og ikke på den bærbare. 

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 17:52

Det er da bare at tage ned i butikken og stå med de to. Så kan du vurdere hvad der betyder mest for dig.

Synes jeg IKKE helt det er.

Umiddelbart ser forskellen ikke ud af så meget; men over tid er det uhyre vanskeligt at gå tilbage i opløsning.

Man bliver afhængig. Og det kan selvfølgeligt undgås ved ikke at vælge retina; men så går du altså glip af noget :)

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 17:57

Synes jeg IKKE helt det er.

Umiddelbart ser forskellen ikke ud af så meget; men over tid er det uhyre vanskeligt at gå tilbage i opløsning.

Man bliver afhængig. Og det kan selvfølgeligt undgås ved ikke at vælge retina; men så går du altså glip af noget :)
Dit indlæg bærer præg af, at du foretrækker Retina fremfor bedre form-factor. Man kan skrive præcis det omvendte hvis man er i den anden lejr:

Når man først har prøvet en Air er det uhyre vanskeligt at gå tilbage til en større størrelse. Man bliver afhængig. Og det kan selvfølgelig undgås ved ikke at vælge Air, men så går du altså glip af noget :)

Når Air kommer med en Retina... Så kan man få det bedste fra begge verdener :)

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 17:59

Hehe kender godt det med at være i tvivl :) Jeg gav 12'ish tror jeg. Valgte kun 256gb disken da jeg har alt hvad der fylder på en NAS og ikke på den bærbare. 

he he - så opgraderede du ikke med skærm. Jeg prøvede lige at flytte prikker her:

http://store.apple.com/dk/configure/MD761DK/A? - http://store.apple.com/dk/configure/MD761DK/A?

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 19:01

Okay, så din Air er altså med 1.7GHz CPU, 8GB RAM og 256GB SSD. Av for den, 12k det er også en slat penge må jeg sige Tongue

Men en lækker maskine!!!

Nu så jeg bare at den Air med 128GB SSD er 800 kr. billigere i Elgiganten. Kan man der få den opgraderet med 4GB RAM ekstra, så bestille den hjem med 8GB RAM i alt, men stadig bevare den 800 kr. besparelse. Eller er det tilbud KUN for den maskine, som den er lige der med 4GB RAM, nogle der ved det?

Jeg ved jeg bare kan tage over og spørge dem, men hvis nu nogle af jer ved det Smile

-------------
          

Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 20:11
nej en AIR har ram påloddet på bundkortet - der er INGEN mulighed for at få opgraderet efterfølgende. (selvom jeg ved at der er nogle butikker der gør det udenom garantien for at kunne levere til nogle større kunder i DK, men vil ikke komme ind på hvem det er her, da det er meget uautoriseret.)
Alle "opgraderinger" er ikke noget du får i elgiganten. De skal lave en specialkonfig gennem apple og den bliver dermed specialbygget til dig, hvis de overhovedet tilbyder den slags tjenester-  der tror jeg faktisk du skal enten i eblehuset eller humac eller bare tage den direkte på applestore)

Skrevet af: htpcdude
Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 11:15
@ladiesman217: Hvorfor vil du egentlig have en pro eller air?
De ønsker du beskriver passer på det som jeg bruger min ipad til.
Surf, facebook, itunes, film og billeder, det er det den er god til og så fylder den ikke meget og har den laveste vægt...

:-)

Selvfølgelig skrevet på min ipad og på et hotel i Skagen?... ;-)

Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af htpcdude htpcdude skrev:

@ladiesman217: Hvorfor vil du egentlig have en pro eller air?
De ønsker du beskriver passer på det som jeg bruger min ipad til.
Surf, facebook, itunes, film og billeder, det er det den er god til og så fylder den ikke meget og har den laveste vægt...

:-)

Selvfølgelig skrevet på min ipad og på et hotel i Skagen?... ;-)

Det var da et underligt indlæg, men tak for det alligevel Smile

Hvorfor overhovedet sammenligne en iPad med en computer?

Men her er bare lige et par få spørgsmål...

Kan en iPad:

- køre netbank med NemID? = Nej!
- køre flash? = Nej!
- brænde CD'er? = Nej!
- styre iPhoto og iTunes lige så nemt som en computer? = Nej! = Jeg kan godt lide den måde jeg kan styre mine iPad(s), iPhone(s) og iPod(s) med fra iTunes.

Det er bl.a. derfor...

Edit.

Men nyd dit ophold på Skagen. Jeg har næsten lige været oppe i vores feriehus, og der er dejligt efterårsvejr pt. Smile

-------------
          

Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 17:36
Jeg opfattede at du mest skulle bruge den 'på farten' og du skrev at du havde en anden computer til de 'vilde' ting.

Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 17:39
Det er også korrekt. Men kan jeg sætte min iPhone eller iPad til en iPad for at smide de nye film eller musik ind på den igennem iTunes? Det bliver lidt svært :)

Så nej, jeg kan ikke nøjes med en iPad for så havde jeg brugt dem jeg allerede har :)

Men tak for dit forslag.

-------------
          

Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 17:49
Med hensyn til musik...
Den køber jeg ofte på ipad, og den ender ovre i itunes på min imac næste gang der synkroniseres.

Print side | Luk vindue