hvilken projektor
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126431
Udskrevet den: 25-December-2024 kl. 05:59
Emne: hvilken projektor
Skrevet af: Thomasl
Emne: hvilken projektor
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 22:46
Hej,
skal have lavet en god hjemmebiograf, men spørgsmålet er hvad jeg skal købe af lærred og projektor. budget maks. 50000.
Vi har en lys stue på 5x6 meter og stort køkken alrum, i alt 50 m2 (2,5m til loft). med lys mener jeg ask parket, hvidt loft, og modehvide/chremefarvede vægge. Der er 12 store 2x1 meter vindues partier med hvide/lyse lamelgardiner. Til TV/film/sport kiggeri om dagen vil vi se på en 50 eller 55" plasma, så tænk udelukkende aften film visning.
Selvom det er mørkt om aftenen, næsten svært at orientere sig når lyset er slukket (intet gadelys eller andet), vil lys fra projektor/lærred selvfølgelig reflektere rundt omkring, på nær måske lige lamel gardinerne, idet de nærmere "suger" lyset og sluser det ud - svært at forklare. Så ingen mørklægning, og en del lys reflektion må påregnes.
Vi får en siddestand til lærred på ca. 3,5 meter, og linse til lærred afstand på ca. 4,5 meter. Havde forestillet mig 100", måske 110"... tror jeg vi vil prøve os frem til, ved dels at gå i biografen og evt. købe projektor først og se på væggen. Konen er lidt nervøs for at blive irriteret hvis billedet er for stort (for stor vinkel) og vi skal bevæge øjnene eller ligefrem hovedet for at se filmen.
Projektoren skal sidde under loftet, ca. 0,8 meter bag sofa, og 1,5 meter over hovederne på os i sofaen, så den skal ikke støje alt for meget.
Hvad anbefales og hvorfor?
------------- mvh.
Thomas
|
Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 23:08
JVC X35, Lissau TrueColor lærred og så en Lumagen Radiance Mini, så der er helt styr på farvegengivelsen, skaleringen og de-interlacingen.
Det vil koste ca. 50 stærke
|
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 23:14
Naiera skrev:
JVC X35, Lissau TrueColor lærred og så en Lumagen Radiance Mini, så der er helt styr på farvegengivelsen, skaleringen og de-interlacingen.
Det vil koste ca. 50 stærke |
tak for svar. spændende om der kommer andre bud :-)
Skal vist ikke skalere eller de-interlace, havde planlagt at vise bluray materiale eller lign., så jeg ved ikke om Lumagen Radiance Mini stadig giver mening, men nu ved jeg heller ikke hvor dyr sådan en er. indtil i dag havde jeg end ikke hørt om den.
nævnte ikke 3d bevist, det er ikke top-prio. på sigt måske noget jeg vil bruge, men tænkte en projekter i den prisklasse jeg nok ender med, kan en eller anden form/kvalitet 3d, og så jeg "leve med det", fokus er derfor på 1080p gengivelse i det kompromis opsæt en lys stue nu engang er.
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 30-September-2013 kl. 23:41
I dit tilfælde, ville jeg uden tvivl vælge én Sony VLP-HW50-ES (eller den kommende VLP-HW55-ES). Den har de samme gode kvaliteter som JVC´en, men er bare noget mere lysstærk, som du ville kunne få brug for i én lys stue. Jeg vil også vælge et Lissau TrueColor eller WhiteFlex lærred med LS ramme.
Samlet pris 32 kilo
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 01:08
Lumagen'en skal bruges til at få farvegengivelsen helt korrekt i setuppet. Og du kommer på et eller andet tidspunkt til at skalere et eller andet.
Min løsning kan give meget, meget, meget tæt på 100% korrekt farvegengivelse. Det kan man ikke med Sony.
|
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 01:09
En meget stor styrke ved JVC er også at støjnivauet er MEGET lavt.
|
Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 01:33
Naiera skrev:
Lumagen'en skal bruges til at få farvegengivelsen helt korrekt i setuppet. Og du kommer på et eller andet tidspunkt til at skalere et eller andet.
Min løsning kan give meget, meget, meget tæt på 100% korrekt farvegengivelse. Det kan man ikke med Sony. |
Du har måske prøvet at kalibrere Sony´en sammen med Lumagen´en ?
Selvom man kunne få 2% bedre farvegengivelse med JVC´en, tror jeg, at trådstarter vil blive mere glad for Sony´ens meget større lysoutput i én lys stue.
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 07:09
BowieCool skrev:
I dit tilfælde, ville jeg uden tvivl vælge én Sony VLP-HW50-ES (eller den kommende VLP-HW55-ES). Den har de samme gode kvaliteter som JVC´en, men er bare noget mere lysstærk, som du ville kunne få brug for i én lys stue. Jeg vil også vælge et Lissau TrueColor eller WhiteFlex lærred med LS ramme.
Samlet pris 32 kilo |
nu spørger jeg måske dumt, men ideen er jo at blive klogere.... men vil en endnu mere lysstærk projektor ikke bare give endnu mere lys som vil blive reflekteret? jeg tænker at mit problem vil blive kontrasten...?? Der er jo mørkt nok som sådan, men vægge er desværre ikke beklædt med sort velour ;-)
PS: kommer i tanke om at projektoren helst skal kunne fås i hvid
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 07:15
mht. til farvegengivelse og krav hertil kan jeg oplyse at jeg håber på samme (eller bedre) farvegengivelse som f.eks. TX-P50GT60Y som er det Tv vi overvejer at købe. Ligeledes så jeg for nogle år siden JVC HD-100 tror jeg det var, og var imponeret. jeg er ikke fanatisk, men det skal være en god oplevelse.
Noget jeg frygter er det med kontrasten, idet jeg hader at man i film med mørke scener ikke kan skelne/se hvad der sker.
Der bliver nævnt Lissau lærred, er der andre alternativer med tanke på kontrast, eller er jeg galt afsporet hvis jeg tror dette er mit primære problem?
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 09:35
Jeg vil smide en Runco LS-1 med ind i debatten, da jeg mener DLP giver det bedste billede i prisklassen. Den giver et merkant skarpere billede end både Sony'en og JVC'en, og så er den temmelig lysstærk. Dog er kontrasten ikke ligeså god som på JVC'en, så det kommer an på, hvad man prioriterer. Hvis kontrast virkelig er vigtigt for dig, så skal du nok gå efter en grå dug med noget gain i, og dermed lig med et Stawart lærred (Grayhawk eller Firehawk). Men disse er dyrere end et Lissau lærred. Og en Lissau dug er et godt valg, hvis det er farver og et helt rent billede man er efter.
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 09:36
Naiera skrev:
En meget stor styrke ved JVC er også at støjnivauet er MEGET lavt. |
Sony'en er også meget støjsvag
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 09:46
Leviathan.jk skrev:
Jeg vil smide en Runco LS-1 med ind i debatten, da jeg mener DLP giver det bedste billede i prisklassen. Den giver et merkant skarpere billede end både Sony'en og JVC'en, og så er den temmelig lysstærk. Dog er kontrasten ikke ligeså god som på JVC'en, så det kommer an på, hvad man prioriterer.
Hvis kontrast virkelig er vigtigt for dig, så skal du nok gå efter en grå dug med noget gain i, og dermed lig med et Stawart lærred (Grayhawk eller Firehawk). Men disse er dyrere end et Lissau lærred. Og en Lissau dug er et godt valg, hvis det er farver og et helt rent billede man er efter.
|
antager Runco LS-1 er i et prisleje så der stadig er råd til passende lærred.
Det jeg forsøger at finde balancen mellem er selvfølgelig også om jeg skal fordele 40K/10K eller mere i retning af 25K/25K på hhv. Projektor / lærred.
Men ja, korrekte farver, og kontrast er vigtigt. Sig frem hvis det urealistiske krav med den lys reflektion jeg må forvente, og det budget jeg har.
Grå dug er en mulighed hvis det vil hjælpe. Har en masse antagelser selv, men vil ikke forplumre jeres gode råd med hvad jeg selv indledningsvist tror :-)
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 10:28
Runco LS-1
langt mere smooth og skarpt billede
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 10:57
Lidt indspark, uden at jeg vil levere et konkret bud her: Hvor lysstærk projektoren er, ændrer hverken positivt eller negativt på dét at hvide vægge reflekterer lys tilbage på lærredet. Det handler sådan set bare om hvilken lysstyrke det sker ved - kontrasten vil blive udvasket af reflektionerne uanset hvad. Men hvis man har lys nok til at kunne vælge en mørkere dug og stadig have lys nok i billedet, så vil det mindske reflektionerne. Det problematiske er så at finde en grå dug der er farveægte og uden synlig struktur.
Det klart mest effektive våben mod reflektioner fra lyse vægge, er at have et lærred med direktivitet, dvs. et lærred der reflekterer lyset tilbage mod projektoren. Jo mere direktivitet, jo mindre reflekteres lyset fra væggene imod seeren, men jo større er ulemperne også (hotspotting, grynet overflade osv). Går man den vej bliver kvaliteten og typen af dugen MEGET afgørende.
Men som du selv lufter lidt, så vil jeg argumentere for at kontrast er overvurderet. Høj kontrast er dét der fænger ved første øjekast, men på sigt er det for de fleste nemmere at vænne sig til at kontrasten er lidt udvasket, end at der er hotspotting eller grynet struktur i billedet.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 11:13
p.las skrev:
Runco LS-1
langt mere smooth og skarpt billede |
og der er stadig råd til godt lærred?
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 11:14
Thomasl skrev:
Hej,
skal have lavet en god hjemmebiograf, men spørgsmålet er hvad jeg skal købe af lærred og projektor. budget maks. 50000.
Vi har en lys stue på 5x6 meter og stort køkken alrum, i alt 50 m2 (2,5m til loft). med lys mener jeg ask parket, hvidt loft, og modehvide/chremefarvede vægge. Der er 12 store 2x1 meter vindues partier med hvide/lyse lamelgardiner. Til TV/film/sport kiggeri om dagen vil vi se på en 50 eller 55" plasma, så tænk udelukkende aften film visning.
Selvom det er mørkt om aftenen, næsten svært at orientere sig når lyset er slukket (intet gadelys eller andet), vil lys fra projektor/lærred selvfølgelig reflektere rundt omkring, på nær måske lige lamel gardinerne, idet de nærmere "suger" lyset og sluser det ud - svært at forklare. Så ingen mørklægning, og en del lys reflektion må påregnes.
Vi får en siddestand til lærred på ca. 3,5 meter, og linse til lærred afstand på ca. 4,5 meter. Havde forestillet mig 100", måske 110"... tror jeg vi vil prøve os frem til, ved dels at gå i biografen og evt. købe projektor først og se på væggen. Konen er lidt nervøs for at blive irriteret hvis billedet er for stort (for stor vinkel) og vi skal bevæge øjnene eller ligefrem hovedet for at se filmen.
Projektoren skal sidde under loftet, ca. 0,8 meter bag sofa, og 1,5 meter over hovederne på os i sofaen, så den skal ikke støje alt for meget.
Hvad anbefales og hvorfor?
|
Har du mulighed for at besøge nogen med projektor opsæt? Jeg tænker her, at det er vigtigt, at du får klarlagt, hvad du ligger vægt på i oplevelsen. Fx er det ikke sikkert at hvide vægge distraherer dig, men måske gør de? Det har stor indflydelse på lærredsvalg, om du evt. skal have et med direktivitet for at styre reflektionerne. Dernæst, om hvorvidt et meget bright billede tiltaler dig, eller om sort niveau er meget vigtigt? skarphed? farvegengivelse? Med 50k budget kan du grunden opnå et meget godt resultat. Det som er forhindringen er dit rum. Der er allerede mange gode forslag på bordet, alle med hver deres styrker, men måske kan du formulere lidt mere omkring hvad du forventer af oplevelsen/billedet? Sådan lige umiddelbart ville jeg også pege på Sony 50ES eller den nye 55ES og så måske et gråt lærred. JVC kommer med nye projektorere her i nov. og de skulle være endnu mere støjsvage, lidt mere lys og dynamisk iris nu. Før jeg brugte 50k, ville jeg nok afvente reviews her hen over efteråret af alle de nye modeller. Uanset, forsøg at få nogle demoer og lad dine øjne fortælle dig, hvad du synes er et godt billede.
|
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 11:17
Otto J skrev:
Lidt indspark, uden at jeg vil levere et konkret bud her: Hvor lysstærk projektoren er, ændrer hverken positivt eller negativt på dét at hvide vægge reflekterer lys tilbage på lærredet. Det handler sådan set bare om hvilken lysstyrke det sker ved - kontrasten vil blive udvasket af reflektionerne uanset hvad. Men hvis man har lys nok til at kunne vælge en mørkere dug og stadig have lys nok i billedet, så vil det mindske reflektionerne. Det problematiske er så at finde en grå dug der er farveægte og uden synlig struktur.
Det klart mest effektive våben mod reflektioner fra lyse vægge, er at have et lærred med direktivitet, dvs. et lærred der reflekterer lyset tilbage mod projektoren. Jo mere direktivitet, jo mindre reflekteres lyset fra væggene imod seeren, men jo større er ulemperne også (hotspotting, grynet overflade osv). Går man den vej bliver kvaliteten og typen af dugen MEGET afgørende.
Men som du selv lufter lidt, så vil jeg argumentere for at kontrast er overvurderet. Høj kontrast er dét der fænger ved første øjekast, men på sigt er det for de fleste nemmere at vænne sig til at kontrasten er lidt udvasket, end at der er hotspotting eller grynet struktur i billedet. |
Når vi ser film, vil alle sidde forholdsvist lige for lærredet, så høj betragtningsvinkel ikke nødvendigt.
Men nej tak til hotspotting eller "grynet struktur".
Jeg bruger måske en forkerte termer, men høj kontrast mener jeg i virkeligheden at jeg for enhver pris vil kunne skelne gråt fra lysegråt fra sort fra mørkegråt... Som sagt, hader mørke scener hvor jeg intet kan skelne på billedet.
Du kom ikke med et bud, men findes der en dug som opfylder kriterier, d.v.s. danner godt billede, god kontrast (skelne mørke scener), uden hotspotting eller gryn?
Hvilken, og i givet fald hvilken projektor vil passe bedst til?
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 17:58
submaniac skrev:
Har du mulighed for at besøge nogen med projektor opsæt? Jeg tænker her, at det er vigtigt, at du får klarlagt, hvad du ligger vægt på i oplevelsen. Fx er det ikke sikkert at hvide vægge distraherer dig, men måske gør de? Det har stor indflydelse på lærredsvalg, om du evt. skal have et med direktivitet for at styre reflektionerne. Dernæst, om hvorvidt et meget bright billede tiltaler dig, eller om sort niveau er meget vigtigt? skarphed? farvegengivelse? Med 50k budget kan du grunden opnå et meget godt resultat. Det som er forhindringen er dit rum. Der er allerede mange gode forslag på bordet, alle med hver deres styrker, men måske kan du formulere lidt mere omkring hvad du forventer af oplevelsen/billedet? Sådan lige umiddelbart ville jeg også pege på Sony 50ES eller den nye 55ES og så måske et gråt lærred. JVC kommer med nye projektorere her i nov. og de skulle være endnu mere støjsvage, lidt mere lys og dynamisk iris nu. Før jeg brugte 50k, ville jeg nok afvente reviews her hen over efteråret af alle de nye modeller. Uanset, forsøg at få nogle demoer og lad dine øjne fortælle dig, hvad du synes er et godt billede. |
Tjo der er vel hifiklubben og et par andre steder jeg kan se noget in aktion. Er dog rimelig sikker på at jeg ikke vil affinde mig med den rådgivning jeg kan få dér, jeg har ikke gode erfaringer.
Jeg har som sagt set HD100 som allerede dengang (antager at kvaliteten ikke er faldet i nyere modeller) leverede et for mig tilfredsstillende billede, men det var/er jo altid i sådanne butikker under kontrollerede lysforhold og ikke sammenligneligt nødvendigvis med hvad jeg kan få når jeg nu ikke propper sort velour på alle vægge som i demo rum.
HD350 så jeg vist også engang, hvis der engang var noget som hed det? .... Også en panasonic PT ae 3000 eller 4000? Alle leverede gode billeder, dog synes jeg at huske farverne var bedre gengivet på JVC's, men det kan være noget indstilling/kalibrering?
Du spørger til Bright eller mørkt billede. Jeg var lige ved at sige bare jeg får samme oplevelse som i biografen (imperial), og ikke skal slås med at skelne hvad der sker i mørke scener :-)
Lysstyrke og farver skal være gode. Jeg vil helst ikke opleve, at når jeg skifter fra at se en film på et kommende 50" panasonic plasma tv, så er lys/farvegengivelse på projektoren væsentligt dårligere.
Kunne godt forestille mig scenariet en sommeraften, at vi starter en helaftensfilm 22:00 på TV'et indtil solen går helt ned, og så ser slutningen på lærred, så skal overgangen jo ikke være således at jeg hellere ville se filmen på TV'et..... Så jo, jeg forventer nok en rimelig kvalitet, men I må jo sige til hvis det ikke er foreneligt med mit budget og min stue opsætning.
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet af: Jonas Bojer
Skrevet den: 01-Oktober-2013 kl. 21:41
p.las skrev:
Runco LS-1
Er den ikke 2-3 år gammel den projektor eller er den opgraderet? Har hørt den køre med DC4 chip men kan ikke finde det nogle steder ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 00:41
Jonas Bojer skrev:
p.las skrev:
Runco LS-1
Er den ikke 2-3 år gammel den projektor eller er den opgraderet? Har hørt den køre med DC4 chip men kan ikke finde det nogle steder ;O)
Hilsen Jonas Bojer |
Jo, den er flere år gammel, men det gør den ikke til en dårlig projektor. Som sagt har den billedegenskaber, hvor Sony og JVC ikke kan være med (og selvfølgelig også omvendt). Så det kommer an på, hvad man prioriterer.
Du har hørt forkert så :) LS-1 bruger DC2, det samme gør LS-3, mens LS-5 bruger DC3.
|
Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 08:13
Thomasl skrev:
Du spørger til Bright eller mørkt billede. Jeg var lige ved at sige bare jeg får samme oplevelse som i biografen (imperial), og ikke skal slås med at skelne hvad der sker i mørke scener :-) |
Du har for små forventninger Ingen af projektorerne i den klasse du kigger i har problemer med shadow detail når de er kalibreret ordentligt. Nogle er selvfølgelig bedre end andre, men jeg synes ikke længere det handler om at "undgå problemer" på dén måde. Men der er naturligvis forskel på hvor sort det sorte er, og dermed hvor overbevisende billedet ser ud.
Thomasl skrev:
Lysstyrke og farver skal være gode. Jeg vil helst ikke opleve, at når jeg skifter fra at se en film på et kommende 50" panasonic plasma tv, så er lys/farvegengivelse på projektoren væsentligt dårligere. |
Jeg synes godt nok der er langt imellem folk der hellere vil se film på TV'et i stedet for at tænde projektoren, det bliver nærmere omvendt at du får svært ved at vænne dig til tv'et. Jeg har haft MANGE kunder der har TV+projektor, som ender med at bruge projektoren det meste af tiden, også til almindeligt TV, så snart der er mørkt nok. Så længe du er klar på at det kun er rigtigt godt når der er mørkt udenfor, så er det ikke noget problem at lave et 100" billede som er bedre end din oplevelse af TV'et. Den målbare lysstyrke vil være lavere end TV'et, til gengæld dækker billedet en større del af dit synsfelt så det opleves ikke nødvendigvis sådan (forudsat at dit TV også er kalibreret ordentligt forstås).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 08:16
Thomasl skrev:
Du kom ikke med et bud, men findes der en dug som opfylder kriterier, d.v.s. danner godt billede, god kontrast (skelne mørke scener), uden hotspotting eller gryn?
Hvilken, og i givet fald hvilken projektor vil passe bedst til?
|
Det vil jeg helst ikke svare så konkret på i åbent forum.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 13:08
Så Runco, JVC eller Sony...
Runco har jeg ikke rigtig hørt om, og JVC har jeg set (HD100, måske også 350?).
Hælder nok til JVC X35 eller tilsvarende, med mindre jeg lige finder et sted med Sony på demo.
Jeg fik ikke helt svar på hvordan jeg skal fordele pengene, altså om jeg skal bruge ligeligt på projektor/lærred.
Med såvel Sony som JVC'en foreslået kunne jeg jo købe et rigtig godt lærred.
Skal jeg købe en dyrere projektor og så "nøjes" med 10.000 til lærred?
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 13:24
10.000 køber dig et rigtig godt lærred, med mindre du vil have rullelærred. Det er ikke "nøjes".
|
Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 17:10
Naiera skrev:
10.000 køber dig et rigtig godt lærred, med mindre du vil have rullelærred. Det er ikke "nøjes". |
skal have rullelærred, at og dømme fra svarene, skal jeg nok have et forholdsvist godt lærred der er gråt men samtidig ikke lider under "gryn", hotspot eller andet sjov.
Lyder som om jeg skal have Sony VLP-HW50-ES eller jvc.JVC X35. Runco'en nok for dyr hvis jeg skal have godt rullelærred med tabtension.
Nogen der ved hvor i Kbh. jeg kan se sony'en?
Mange nævner Lissau True-color lærred, og en enkelt Stewart som efter sigende er dyrere. Hvad enten det bliver sony'en eller JVC, er der vel råd til et Stewart, men er det merprisen værd? Er der synlig forskel eller er det blot "lir" ?
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 18:09
Nå, jamen hvis du skal have rullelærred, så koster det nærmere 20 end 10k.
|
Skrevet af: eag1
Skrevet den: 02-Oktober-2013 kl. 20:16
Vil gætte på du kan se dem i kt radio på vesterbrogade. De sælger dem ifølge hjemmesiden.
|
Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 11:34
Ej
Første lærred jeg havde var bagsiden af et mørklægnings rulle gardin i en god kvalitet 500-800kr og ærligt det virkede mega godt. Helt flat flet og hvid farve ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 12:16
Jonas Bojer skrev:
Ej
Første lærred jeg havde var bagsiden af et mørklægnings rulle gardin i en god kvalitet 500-800kr og ærligt det virkede mega godt. Helt flat flet og hvid farve ;O)
Hilsen Jonas Bojer |
nu har du heldigvis en smiley på din kommentar, men jeg tror nu også jeg vil se bort fra dit råd, for det kan du ikke mene seriøst ;-)
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 12:31
Jo sku det er seriøst kvaliteten af de gode mørklægningsgardiner er gode og de bliver lavet i samme type maskiner som dem der laver lærred.
Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 12:33
Prøv og tage ud og kik på kvaliteten og føl også på dem så kan du selv undersøge om du vil spare 20.000kr og bruge dem på film ;O) ellers er jeg selv med til fastramme lærred ;O)
Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 12:56
Jonas Bojer skrev:
Prøv og tage ud og kik på kvaliteten og føl også på dem så kan du selv undersøge om du vil spare 20.000kr og bruge dem på film ;O) ellers er jeg selv med til fastramme lærred ;O)
Hilsen Jonas Bojer |
Ok Jonas, takker så, men drop smileyen med blink i øjet når du mener det seriøst.
Det er klart at når jeg vil bruge ca 40-50K og foreslagene er på projektorer i prislejet 20-40K, så virker det ikke oplagt at nøjes med at bruge 800 kroner på lærred.
Selv hvis billedet får samme kvalitet, så er mit problem nok bare, at jeg ikke har plads til at fastrammelærred, da TV'et skal sidde på væggen, og lærredet til filmaftenen skal køre ned fra loftet og være foran tvet.
Jeg kunne selvfølgelig tage fastramme lærredet op og ned de dage jeg ser film (3-4 gange om ugen), men så skulle jeg have et sted i lejligheden med plads til et 100" eller 110" fastrammelærred, og det har jeg jo ikke.
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 14:24
Jonas Bojer skrev:
Ej
Første lærred jeg havde var bagsiden af et mørklægnings rulle gardin i en god kvalitet 500-800kr og ærligt det virkede mega godt. Helt flat flet og hvid farve ;O) |
Jeg var også rigtigt glad for mine Jamo 307 da jeg havde dem
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 14:37
Otto J skrev:
Jonas Bojer skrev:
Ej
Første lærred jeg havde var bagsiden af et mørklægnings rulle gardin i en god kvalitet 500-800kr og ærligt det virkede mega godt. Helt flat flet og hvid farve ;O) |
Jeg var også rigtigt glad for mine Jamo 307 da jeg havde dem |
Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 14:38
Prøv at se, om du ikke kan finde plads til et evt. mindre tv på en sidevæg, og så købe et fastramme lærred. Den løsning bruger jeg, efter 1 1/2 år med udelukkende at køre med projektor, og jeg synes, det er mega rart ikke at behøve mørkelægge hver gang man bare lige skal se lidt tv. Specielt når man har gæster, og bare ser lidt hygge-tv i baggrunden...
|
Skrevet den: 03-Oktober-2013 kl. 19:30
Supergris skrev:
Prøv at se, om du ikke kan finde plads til et evt. mindre tv på en sidevæg, og så købe et fastramme lærred. Den løsning bruger jeg, efter 1 1/2 år med udelukkende at køre med projektor, og jeg synes, det er mega rart ikke at behøve mørkelægge hver gang man bare lige skal se lidt tv. Specielt når man har gæster, og bare ser lidt hygge-tv i baggrunden...
|
stuen har reelt kun 1 væg, resten er store vinduespartier, så TV og lærred skal dele væg. TV'et til dagskiggeri og lærred til film/tv om aftenen.
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 04-Oktober-2013 kl. 11:07
Thomas Jeg vil foreslå at du ringer til Otto J og spørger ham. Har fået god hjælp der. Og jeg er ikke den eneste :)
------------- Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
Skrevet den: 04-Oktober-2013 kl. 11:10
FNørd skrev:
Thomas Jeg vil foreslå at du ringer til Otto J og spørger ham. Har fået god hjælp der. Og jeg er ikke den eneste :) |
jeps, er også lidt i kontakt med Otto og skal have en snak med ham, men ville lige høre fra almindelige brugere hvad de anbefaler. Det er jo kun fint hvis der er en rød tråd imellem hvad jeg selv ved gennem research, hvad folk generelt anbefaler og hvad Otto (+ andre elverandører) anbefaler.
Skal nok lave en post med ny biograf når den er købt/installeret :-)
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet af: bruger udmeldt 24
Skrevet den: 04-Oktober-2013 kl. 11:15
Thomasl skrev:
BowieCool skrev:
Samlet pris 32 kilo |
nu spørger jeg måske dumt, men ideen er jo at blive klogere.... men vil en endnu mere lysstærk projektor ikke bare give endnu mere lys som vil blive reflekteret? jeg tænker at mit problem vil blive kontrasten...?? Der er jo mørkt nok som sådan, men vægge er desværre ikke beklædt med sort velour ;-)
PS: kommer i tanke om at projektoren helst skal kunne fås i hvid |
Jeg har ca. samme betingelser i min stue, som du har i din. Og vil også fortrinsvis bruge projektoren nok udelukkende når det er mørkt til kun at se film på. Jeg har bestilt en Sony VPL-HW55ES i hvid. Den skulle kunne leveres sidst på måneden. Venter dog med at bestille tab-tension motoriseret rullelærred til jeg får monteret projektoren og får bedømt hvilken størrelse som vil passe os bedst.
|
Skrevet den: 04-Oktober-2013 kl. 11:19
supermule skrev:
Thomasl skrev:
BowieCool skrev:
Samlet pris 32 kilo |
nu spørger jeg måske dumt, men ideen er jo at blive klogere.... men vil en endnu mere lysstærk projektor ikke bare give endnu mere lys som vil blive reflekteret?
jeg tænker at mit problem vil blive kontrasten...??
Der er jo mørkt nok som sådan, men vægge er desværre ikke beklædt med sort velour ;-)
PS: kommer i tanke om at projektoren helst skal kunne fås i hvid |
Jeg har ca. samme betingelser i min stue, som du har i din. Og vil også fortrinsvis bruge projektoren nok udelukkende når det er mørkt til kun at se film på. Jeg har bestilt en Sony VPL-HW55ES i hvid. Den skulle kunne leveres sidst på måneden. Venter dog med at bestille tab-tension motoriseret rullelærred til jeg får monteret projektoren og får bedømt hvilken størrelse som vil passe os bedst.
|
lige p.t. kunne det godt blive Sony'en eller JVC'en, men mangler lige at se Sony'en in action, så jeg må forbi KT radio eller hifiklubben eller hvor jeg nu kan finde den demonsteret.
------------- mvh.
Thomas
|
Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 04-Oktober-2013 kl. 13:54
Du vil ikke blive skuffet af hverken sony'en eller jvc'en. Såfremt det skal være JVC, så kommer 500eren i november. USA pris er 5000 dollars, så vil antage, at den ender på 40k i dk? Det er indenfor dit budget. Hvis du kan vente, så vil reviews på alle de nye modeller strømme ind her i løbet af okt/nov/dec.
|
Skrevet af: db89
Skrevet den: 04-Oktober-2013 kl. 14:19
Så vidt jeg husker så har Jonas_h vist ellers Sonyen, ved ikke om du kan lokke ham til en give en lille demo. Tror nok det var kt-radio han så den ved inden han købte den.
------------- Hold jer fra simplyelectronics.net
|
Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 04-Oktober-2013 kl. 18:48
[/QUOTE]
Jeg har ca. samme betingelser i min stue, som du har i din. Og vil også fortrinsvis bruge projektoren nok udelukkende når det er mørkt til kun at se film på. Jeg har bestilt en Sony VPL-HW55ES i hvid. Den skulle kunne leveres sidst på måneden. Venter dog med at bestille tab-tension motoriseret rullelærred til jeg får monteret projektoren og får bedømt hvilken størrelse som vil passe os bedst. [/QUOTE]
Fornuftig disposition mht. valg af lærred og sikkert også projektoren, som jeg også tror, bliver min næste opgradering, men venter lige til den er landet, så der er lidt mere information at hente. Hvor har du bestilt, og til hvilken pris?
|
Skrevet den: 04-Oktober-2013 kl. 19:27
submaniac skrev:
Du vil ikke blive skuffet af hverken sony'en eller jvc'en. Såfremt det skal være JVC, så kommer 500eren i november. USA pris er 5000 dollars, så vil antage, at den ender på 40k i dk? Det er indenfor dit budget. Hvis du kan vente, så vil reviews på alle de nye modeller strømme ind her i løbet af okt/nov/dec. |
40K er i overkanten, så er der kun 10K til lærred, og jeg skal bruge rullelærred i god kvalitet.
------------- mvh.
Thomas
|
|