Mac Mini m. bootcamp - HD audio bitstream?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126660
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 23:45
Emne: Mac Mini m. bootcamp - HD audio bitstream?
Skrevet af: Jonas_h
Emne: Mac Mini m. bootcamp - HD audio bitstream?
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 09:35
Der har været et lignende emne herinde før, men det er blevet låst. Så opretter en ny tråd.
Jeg er meget interesseret i at høre om nogle herinde har en Mac Mini hvor de kører Windows/XBMC og hvor der outputtes DTS-Master/TrueHD vha. bitstream uden problemer.
Hardwaremæssigt ved jeg godt at det er muligt, men jeg søger praktiske erfaringer om at det fungerer/ikke fungerer. Apple kan jo sagtens have lavet begrænsninger i deres BootCamp drivere som gør at det ikke er muligt.
|
Svar:
Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 09:37
Fornuftigt spørgsmål, da jeg selv står og overvejer sådan en løsning.
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 09:56
Beklager den smule "offtopic", men hvorfor mac mini når du alligevel vil køre andet OS? Kunne en Intel NUC (bare et eksempel) ikke gøre det samme for mindre?
Er selv Apple fanboy (som vi jo bliver kaldt), men man skal vel også være realistisk?
Glæder mig til at høre hvilke erfaringer folk har gjort sig, da jeg også gerne vil bygge mediecenter :)
------------- Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 09:59
Rasmus8D skrev:
Beklager den smule "offtopic", men hvorfor mac mini når du alligevel vil køre andet OS? Kunne en Intel NUC (bare et eksempel) ikke gøre det samme for mindre?
Er selv Apple fanboy (som vi jo bliver kaldt), men man skal vel også være realistisk?
Glæder mig til at høre hvilke erfaringer folk har gjort sig, da jeg også gerne vil bygge mediecenter :) |
Er bestemt åben overfor andre løsninger. Men Mac Mini er 99% lydløs, bygget godt/solidt, lille etc. Synes generelt Apples produkter er så lækre, men jeg hader alt deres software.
EDIT: Intel NUC ser nu også ret interessante ud. Skal jeg have kigget lidt mere på!
|
Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 10:25
Ja, jamen helt Sikkert, og jeg havde også selv kun holdt mig til minien, indtil vi for en måneds tid siden fik ny storformatprinter, her brugte man sammen med den en Intel nuc som server til printeren, komplet lydløs, næsten samme størrelse som Mac mini og virker rigtig solid!
Og blev kun endnu mere overrasket da jeg så, at den snildt kan blive billigere end Mac mini ;) men jeg må så indrømme at det tiltaler mig jeg kan køre Mac software videre, derfor overvejer jeg stadig Mac mini dog sikkert med en plex installation eller lign... Hvis den så bare kan bitstreame og med de rigtige hd lydspor?
------------- Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 10:37
Rasmus8D skrev:
Ja, jamen helt Sikkert, og jeg havde også selv kun holdt mig til minien, indtil vi for en måneds tid siden fik ny storformatprinter, her brugte man sammen med den en Intel nuc som server til printeren, komplet lydløs, næsten samme størrelse som Mac mini og virker rigtig solid!
Og blev kun endnu mere overrasket da jeg så, at den snildt kan blive billigere end Mac mini ;) men jeg må så indrømme at det tiltaler mig jeg kan køre Mac software videre, derfor overvejer jeg stadig Mac mini dog sikkert med en plex installation eller lign... Hvis den så bare kan bitstreame og med de rigtige hd lydspor? |
Du får ikke bitstream af HD lyd med Mac software da OSX begrænser det. Så det kan du desværre alledede nu godt skyde en hvid pil efter :) Det er derfor jeg undersøger boot camp muligheden da hardwaren på Mac Mini sagtens kan bitstreame og Windows har ikke de samme begrænsninger som OSX.
|
Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 11:46
Hvorfor ikke bare køre LPCM? Det får jeg bedre lyd ved via PowerDVD, end hvis jeg bitstreamer fra bluray afspiller. Dog kommer det også lige en tur igennem Dirac Live fra PC, hvilket det ikke gør fra bluray afspilleren.
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 11:49
armani-thomas skrev:
Hvorfor ikke bare køre LPCM? Det får jeg bedre lyd ved via PowerDVD, end hvis jeg bitstreamer fra bluray afspiller. Dog kommer det også lige en tur igennem Dirac Live fra PC, hvilket det ikke gør fra bluray afspilleren. |
Dvs. sammenligningsgrundlaget er fuldstændig værdiløst? :)
Jeg vil ikke køre LPCM da jeg ikke vil have computeren gør noget ved signalet. Med bitstream er man sikker på at signalet kommer urørt igennem til processoren.
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 12:35
Ja ret værdiløst i den grad, må man sige det er :-D
Uden Dirac kan jeg dog på ingen måder høre der går noget tabt ved LPCM. Processoren i ens PC er også, noget der ligner, 10 gange så kraftig som den i receiveren. Så har svært ved og forestille mig den klarer opgaven dårligere.
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 12:37
Syntes faktisk der er mere skrald/bedre seperation i surround kanalerne ved LPCM end ved bitstreaming. Men måske det bare er indbildning.
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 13:21
Der en klog mand her i post #587, som forklarer "forskellen" på LPCM og bitstream til bunds.
http://www.avsforum.com/t/842477/bitstream-vs-linear-pcm/570
"One last point: contrary to what you might hear elsewhere, there's absolutely no sound-quality difference whether the decoding takes place in the receiver or the Blu-ray player. The common analogy is to "zipping" a file on your computer; it's the exact same file if you unzip it on another computer. The only real difference is that if you use onboard decoding on your Blu-ray player, you won't see the "Dolby TrueHD" or "DTS-HD Master Audio" lights on your receiver. That's because the receiver only knows it's receiving a linear PCM signal; it doesn't know how that linear PCM signal was previously compressed."
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 13:26
armani-thomas skrev:
Der en klog mand her i post #587, som forklarer "forskellen" på LPCM og bitstream til bunds.
http://www.avsforum.com/t/842477/bitstream-vs-linear-pcm/570
"One last point: contrary to what you might hear elsewhere, there's absolutely no sound-quality difference whether the decoding takes place in the receiver or the Blu-ray player. The common analogy is to "zipping" a file on your computer; it's the exact same file if you unzip it on another computer. The only real difference is that if you use onboard decoding on your Blu-ray player, you won't see the "Dolby TrueHD" or "DTS-HD Master Audio" lights on your receiver. That's because the receiver only knows it's receiving a linear PCM signal; it doesn't know how that linear PCM signal was previously compressed." |
Jeg ved godt hvad forskellen er på bitstream og LPCM. Kan dog ikke se hvilken relevans det har til tråden når spørgsmålet er om man kan køre bitstream ud af en Mac Mini?
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 14:17
Det kunne jo gå hen og blive irrelevant om den kan bitstreame, hvis man blev klar over LPCM gav samme resultat.
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 14:24
armani-thomas skrev:
Det kunne jo gå hen og blive irrelevant om den kan bitstreame, hvis man blev klar over LPCM gav samme resultat. |
Hvis man var klar over de forskellige parametre der rent faktisk kan gøre at resultatet bliver forskelligt, vil man måske også forstå hvorfor bitstream er den "sikre" løsning. Ved LPCM har man ikke kontrol over om computeren ændrer gain eller hvad den rent faktisk gør ved signalet. En bitstream kan ikke ændres af computeren medmindre den dekoder og derefter encoder signalet igen hvilket er meget usandsynligt.
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 14:51
Det kommer jo så an på hvem man tror mest på. Nu har jeg allerede linket til et forum hvor der siges der ingen forskel er, og det jo ikke svært og finde flere nørder/eksperter som siger det samme. Hvorfor skulle den iøvrigt ændre noget som helst ved den originale data?!? Hvis du pakker en ZIP fil ud på din computer, ændrer den heller ikke på indholdet.
Prøv evt og lyt dig frem, ligesom jeg har gjort. Og derefter lev lykkeligt med LPCM.
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 15:00
armani-thomas skrev:
Det kommer jo så an på hvem man tror mest på. Nu har jeg allerede linket til et forum hvor der siges der ingen forskel er, og det jo ikke svært og finde flere nørder/eksperter som siger det samme. Hvorfor skulle den iøvrigt ændre noget som helst ved den originale data?!? Hvis du pakker en ZIP fil ud på din computer, ændrer den heller ikke på indholdet.
Prøv evt og lyt dig frem, ligesom jeg har gjort. Og derefter lev lykkeligt med LPCM. |
Prøv nu at forstå hvad jeg skriver i stedet for at køre videre i samme spor... Ja, det er rigtigt at der ingen forskel er. Bitstream er en pakket LPCM strøm så den udpakkede strøm vil give det samme resultat. Det er ingen nyhed og det er det nørderne/eksperterne du henviser til siger.
Men hvad sker der når du f.eks skruer op og ned på din blurayafspiller/HTPC når den outputter LPCM? Så vil lyden også blive skruet op og ned når du hører det. Hvad sker der så når du outputter bitstream og skruer op/ned på din bluray/HTPC? Absolut intet, for det er ikke muligt at manipulere dataen før den bliver pakket ud. Man har ikke på samme måde kontrol over hvad der sker - specielt ikke en HTPC hvor driverne er blevet kodet af nogle hygge-kodere en lørdag nat med 8 liter red bull i blodet. (Siger ikke at de ikke gør det korrekt - siger bare at der er nogle parametre man ikke på samme måde har kontrol over).
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 15:46
Forstår alt hvad du skriver.
"Ja, det er rigtigt at der ingen forskel er"
Super så er vi enige.
"Men hvad sker der når du f.eks skruer op og ned på din blurayafspiller/HTPC når den outputter LPCM? Så vil lyden også blive skruet op og ned når du hører det."
Så lad den stå på 100% og skru op og ned på forstærkeren.
Men tilbage til bitstreaming på Mac mini. Det lader til jeg har fundet et eksempel på en person der har fået det til og virke. En bruger der kalder sig runnernorth, et stykke nede her: https://discussions.apple.com/thread/5057308?start=0&tstart=0
Han skriver: "I've used a Mac mini with boot camped windows 7 as a xbmc mediacenter for a while now. The only reason for choosing windows instead of OSX, was/is because its the only way to bitstream hd audio in xbmc....."
|
Skrevet den: 09-Oktober-2013 kl. 15:54
Du har tydeligvis ikke forstået hvad jeg mente ud fra det du skriver... Men tak for link omkring Mac Mini.
|
|