Print side | Luk vindue

Kombineret antenne/data-udtag

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Netværk
Forumbeskrivelse: Netværk i hjemmet og på farten
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126680
Udskrevet den: 21-November-2024 kl. 20:13

Emne: Kombineret antenne/data-udtag
Skrevet af: MadsO
Emne: Kombineret antenne/data-udtag
Skrevet den: 10-Oktober-2013 kl. 07:22
Hej 

Jeg er i gang med at planlægge kablingen i mit nyeerhvervede hus. Der er heldigvis trukket forholdsvis mange tomrør rundt, så det kommer til at gå ret smertefrit, selvom jeg har planer om at trække mindst to ethernetkabler (cat6a) + antenne til stort set alle rum. 

Dog er der, af uvisse årsager, sparet voldsomt på rørene på kontoret, hvilket giver lidt problemer, da der jo logisk nok er en del udstyr, der skal have forbindelse til både netværk og antenne i netop dette rum.

Der er kun trukket to rør ned til et enkelt 1½ moduls udtag. Jeg overvejer derfor at trække en enkelt ethernetkabel samt et antennekabel. Det er der jo i sig selv enkelt nok. Men problemet kommer, nu hvor jeg skal finde et udtag. 

LK laver godt nok et kombineret Antenne/RJ45-udtag, men såvidt jeg har kunnet se, kun i 2 moduls (http://www.wattoo.dk/fuga-slutdaase-2-modul-td301-tv-r-rj45-1087004714-1087004727-1087004730). 

Så kan det virkelig passe, at et sådant udtag ikke findes i 1½ modul?

På forhånd tak!

Svar:
Skrevet af: db89
Skrevet den: 10-Oktober-2013 kl. 13:34
Jeg kan ikke huske at have set det, men ellers må du jo overveje enten at få lavet dåsen om til en 2 modul eller lave en 1,5modul dåse ved siden af.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet den: 10-Oktober-2013 kl. 13:54
Tak for svaret, db89.

Jeg kom også umiddelbart frem til, at den første mulighed (lave dåsen om til en 2 modul) nok var det mest oplagte, da jeg jo sådan set har de to rør, som jeg til nød kan nøjes med, i hullet allerede. 
Og jeg går ud fra, at det er voldsomt meget nemmere at udvide et eksisterende hul, end at skulle i gang med at trække nye rør osv.?

Det skal lige siges, at mens jeg har fuldstændig styr på netværks- og antennekabler, krydsfelt, switch osv., så ejer jeg ikke skyggen af håndværksmæssige evner, så jeg skal betale mig fra alt der er mere avanceret end at trække kabler i rør og samle udtag.

Skrevet af: lks
Skrevet den: 10-Oktober-2013 kl. 14:04
Er det gips eller beton væge.

Hvis det er gips og forfra dåser, er det nemmere at lave et 1,5modul hul lige ved siden af og montere en dåse mere. Så kan du flytte det ene af de 2 rør over i den nye dåse.

Det kræver selvfølgelig at der er plads ved siden af, så den ikke kommer i kambulage med skelettet stål eller træ.

Er det beton havde jeg også gået efter 2modul løsningen.

Skrevet den: 10-Oktober-2013 kl. 14:10
Det er en murstensvæg (huset er fuldmuret). 

Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 10-Oktober-2013 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af MadsO MadsO skrev:

Det er en murstensvæg (huset er fuldmuret). 

Hej Mads

Som elektriker og glad ejer af IHC, har jeg et foreslag til dig.

Hvis du kun har brug for ét data udtag, og ét antenne udtag, ville jeg sætte en ganske almindeligt dobbelt data udtag(2xRJ45). Og så benytter du disse omforere, i hver ende, på den som skal bruges som antenne : http://www.el-grossisten.com/pi/IHC_Net_tilslutningskabel_TV_R_sort_2_M_12321_1482.aspx - http://www.el-grossisten.com/pi/IHC_Net_tilslutningskabel_TV_R_sort_2_M_12321_1482.aspx

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie

Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 08:31
Hej SilverLine

Jamen det lyder da lige præcis som det, jeg har brug for! :-)

Og det vil fungere, uden jeg er nødt til at købe andre ???IHC-ting???.
Når jeg læser første svar på følgende spørgsmål (http://www.hifigalleri.dk/forum/Generel-Diskussion/27357-rj45_til_coax_tv_antenne_stik), bliver jeg nemlig lidt i tvivl, selvom jeg jo logisk set ikke vil mene, at der er brug for andet end et af de omtalte kabler i hver ende af installationen (og den naturligvis ikke skal føres gennem en dataswitch i krydsfeltet).

Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 12:22
Nej, du er kørende, med denne adaptor i hver ende.

-------------
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie

Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 12:27
Jamen i så fald, så burde mit problem jo være løst!

Jeg takker for forslaget! :-)

Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 18:19
Hmm, ved nærmere eftertanke giver denne løsning vel i stedet nogle andre problemer. Jeg har jo, som tidligere skrevet, planer om at trække Cat6a-kabler. Men disse har jo kun en båndbredde på 500 MHz, hvilket vel ikke er nok til et TV-signal, eller hvad?

Og hvad med skærmning? Var egentlig sikker på, at det skulle være UTP-kabler, men er disse beskyttet nok mod indstråling fra f.eks. mobilnettet, som vi har en del problemer med?

Undskyld de mange spørgsmål :-)

Skrevet af: db89
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 22:27
Nu er jeg ikke helt sikker, men mener at der med IHC Net normalt anvendes skærmet Cat7 kabel.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net

Skrevet af: agrauballe
Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 20:18
Har selv stået med samme problem fornyligt i vores hus. Jeg fandt via et indlæg fra en anden tråd her på forummet på at benytte et normalt 1.5 modul med dobbelt rj 45. I dette modul har jeg kun brugt det ene rj45 det andet er blændet af. Herefter har jeg boret et hul til at sætte en f connector til antennen. 

Så til projektet brugte jeg:
Fuga dobbelt 1.5 rj45 modul
En Lexcom 250 connector (har kun monteret cat6 utp) 
En blændprop
En dobbelt f connector med hun i begge ender med omløber møtrik 
F han connector til kablet inde i dåsen. 

Løsningen er noget billigere end at benytte ihc konvertere, men også mere besværlig. 
Det er lidt underligt man ikke kan få det i 1.5 modul hos lk, men de mener nok det kniber med pladsen hvis man skal have et normalt atennestik sammen med rj45. 
Jeg synes det ser ok ud, kan lige sende et billede når jeg kommer til en pc. 

Skrevet den: 27-Oktober-2013 kl. 20:28
Og her er hvad jeg brugte fra
5703302149945 Dataudtag fuga 2 x rj45 hvid 1088010985 5703302149945 LK
5703302150071 Blændprop for dataudtag hvid 1088011078 5703302150071 LK
5703302108812 Konnektor Utp Kat.6 Lexcom 250
5702661535932 F-connector hun-hun m/møtrik 8287180606 5702661535932
5702661530531 F-connektor for 7 mm kabel

Og her er billedet

Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 20:47
Hej agrauballe! Mange mange tak for tippet og den detaljerede beskrivelse!! Fandt faktisk selv den samme tråd (går jeg ud fra) i sidste uge, og har siden gået og overvejet, om jeg skulle springe ud i det. Og det har du overbevist mig om, at jeg skal! :-)

Skrevet af: trikker
Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 21:30

Er det ikke muligt at montere F-connector hun-hun m/møtrik i Blændprop for dataudtag ?

Undskyld til trådstarter, det her går vidst OT.

Skrevet den: 28-Oktober-2013 kl. 21:37
Det behøver du skam ikke undskylde, det kunne jeg også sagtens bruge! Og umiddelbart burde det vel egentlig være muligt...

Skrevet den: 29-Oktober-2013 kl. 06:10
Jeg kan ikke helt huske hvorfor jeg ikke satte connectoren i blændproppen, men jeg mener ikke der var plads eller at det var svært at få kablet skruet på, men du kan da prøve.

Skrevet af: Tobster
Skrevet den: 09-Februar-2021 kl. 19:51
Gammelt indlæg, I know, men det er åbenbart stadig relevant for nogle :)

Jeg er over årene faldet over denne tråd flere gange hvor jeg har søgt efter en løsning på problematikken.

Det er en fin DIY løsning, men der er nu kommet en standard-løsning, så det er lidt nemmere at gå til.

Man kan få et Keystone SAT/antenne samleled modul med F-stik (Hun) til F-stik (Hun), som kan bruges til at sætte i Keystone porte i dataudtag og patchpaneler.

Måske andre kan bruge denne løsning...

https://www.avxperten.dk/keystone-modulstik/keystone-modul-f-stik-f-stik.asp" rel="nofollow - Keystone Modul (F-stik/F-stik) i hvid fra Goobay

Print side | Luk vindue