Print side | Luk vindue

PAS PÅ ved køb af Samsung TV!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126790
Udskrevet den: 24-Maj-2025 kl. 22:43


Emne: PAS PÅ ved køb af Samsung TV!
Skrevet af: Strange
Emne: PAS PÅ ved køb af Samsung TV!
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 13:56
Jeg har haft en meget træls oplevelse med Samsung der har lavet om i deres regler vedr. pixelgaranti. I kan læse hvad jeg har skrevet til dem her og læse historien på samme tid. Det er rystende synes jeg! Tag jer tid til at læse det, fordi det er vigtigt at vide!

I juni 2012 blev der indkøbt et Samsung TV. Vi har så lige konstateret at der er en pixel-fejl på denne… Ingen problemer. Vi ringer da bare til købsstedet og får det ordnet på reklamationsretten. Her får vi at vide at vi skal kontakte Samsung direkte. Det gør vi. Først bliver vi mødt af en meget nedladende person der bruger ord som ”jamen kære x” mv. Altså en dybt arrogant person der ingen idé har om hvad god kundeservice er.
Herefter prøver vi at ringe igen og kommer til at snakke med en anden mere serviceminded medarbejder.
Denne medarbejder fortæller at i, i september 2012 har lavet om i jeres pixelgaranti så det nu kun er hvide pixels der er gældende inden for garantien… Fint, vores er jo købt i juni 2012, så er der jo ingen ko på isen, eller? Jo, fordi lige herefter ændrer medarbejderen mening og siger det er i maj 2012 I har ændret politikken for det.
Jeg siger jeg synes det lyder mærkeligt og spørger hvor denne information er at finde henne, fordi den er ikke at finde på jeres hjemmeside, hvor der når man klikker på ”Har Samsung pixelgaranti?” bare kommer en meddelelse frem med at ”siden ikke er tilgængelig”…. Det har så været tilfældet i de sidste 10 måneder… Så det er nok mest af alt en bevidst fejl – Før HAVDE I nemlig pixelgaranti.
Det er desuden tankevækkende, at I siger at det kun er hvide pixels der omfatter garantien og ingen andre farver. Alle ved, at det som oftest er alle andre farver end hvide pixels der er problemet i et TV, men I kunne ikke svare på hvorfor de netop skulle være hvide… Men det har jeg så lige svaret på for jer.

Jeg spurgte så om der heller ikke ville kunne gøres noget hvis det drejede sig om 50 sorte/blå etc. pixels. Til dette var svaret nej….. Men det kan godt lade sig gøre hvis der er bare EN hvid… Ja var svaret til dette.

Er det virkelig hvad Samsung er blevet til?

En mastodont der ganske enkelt ikke vil yde kundeservice, en mastodont der ikke vil sælge produkter der virker og derfor fra starten i realiteten fraskriver sig ansvaret ved at ændre på en garanti uden at fortælle nogen om det… selv ikke til de butikker som de sælger deres varer igennem?

En mastodont der har medarbejdere der slet ingen empati kan udvise for ens problem?

Det er dybt tragisk og jeg vil i den grad overveje kraftigt om mit næste TV skal være et Samsung… Der er heldigvis mærker der er meget mere pålidelige og hvor servicen stadig er i højsædet når uheldet er ude.

Jeg er rystet over jer – og jeg vil forsikre jer at min historie skal komme ud rigtig rigtig mange steder til skræk og advarsel for alle andre der skal investere i en så stor ting som et nyt TV!




Svar:
Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 14:20
Rystende... EKSTREM dårlig service... Aldrig samsung her...

-------------
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758


Skrevet af: Radiomand
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 14:33
Der er ikke noget der hedder en hvid pixel.
1 pixel består af 3 sub pixel rød,grøn og blå.
Det hvide lys fremkommer ved at alle 3 sub pixel er tændt lige meget.


-------------
Jess Poulsen

P&P radio

Din Panasonic specialist i Aarhus C


Skrevet af: antilles
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Radiomand Radiomand skrev:

Der er ikke noget der hedder en hvid pixel.
1 pixel består af 3 sub pixel rød,grøn og blå.
Det hvide lys fremkommer ved at alle 3 sub pixel er tændt lige meget.
Og derved fraskriver Samsung sig så at have reel pixel garanti.


Skrevet af: bomndk
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 14:44
Har du fået nogen tilbagemelding fra Samsung på din mail?

Og husk så også lige at skrive på Trustpilot.dk og trustpilot.com


-------------
Mvh
Bo



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 15:18
Er det samme TV du har både burn-in og pixelfejl?


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 15:28
Jeg lurer på hvad denne garanti gik på før den blev ændret. mig bekendt har ingen producenter en 100% pixelfejl der også gælder subpixels.

Hvis en hel pixel fejler er den enten helt hvid eller helt sort. Alle andre farver, så er det ikke en hel pixel, men en subpixel..


Skrevet af: db89
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Er det samme TV du har både burn-in og pixelfejl?

Så vidt jeg ved producerer Samsung ikke "Pana G20".....


-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 15:39
Nej, det er ikke på det her jeg har fået hvad jeg tror er burn in. Her er det en sort død pixel... Jeg ved bare ikke helt hvad jeg kan gøre... Synes det er tragisk de behandler deres kunder sådan. Jeg har ikke hørt noget endnu... Har kontaktet købsstedet også der endelig ville tage fat i Samsung og snakke med dem... Men det er vel ikke ok at der hverken er en subpixel eller en hel pixel der fejler?

 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Er det samme TV du har både burn-in og pixelfejl?


Så vidt jeg ved producerer Samsung ikke "Pana G20".....

Nå ok, han har bare gang i tre tråde, så det er let at blande sammen


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 15:45
Det må være alderen der trykker Kampus :-)

 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:



Det må være alderen der trykker Kampus :-)

 

Ja det hele trykker :-O


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 16:39
Her er svaret fra dem:

Samsungs pixelgaranti lægger sig op af den europæiske standard ISO 13406-2, som netop er taget frem for at sætte en standard for, hvad der er okay for både forbruger og producent i forhold til pixelfejl. Flatpanels.dk har skrevet en udmærket artikel, der forklarer hvad det betyder. http://spr.ly/6182bXjm - . Scroll ned til afsnittet Pixelfejl eller CTRL+F og søg efter ISO 13406-2 – så kommer du direkte til det (for det er en lang artikel).

Udover den europæiske standard for pixelgaranti, så har vi en ekstra garanti, der hedder Zero White Pixel Warranty. Det betyder, at vi dækker alle pixelfejl, hvor pixlen er helt død – dvs. at den lyser hvidt.

Vi er kede af at høre, at du har haft en dårlig oplevelse med vores Support, og vi tager sagen videre internt.

På samme måde sender vi også det døde link for pixelfejl videre til vores webmasters.
 
 
 
Er det bare mig eller er det her ikke ude i hampen?


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 16:41
det er overhovedet ikke ude i hampen, det er helt normalt. Og sådan har det været siden fladskærmene begyndte at komme på markedet. Det er faktisk blevet markant bedre end det var i starten.

Det er ærgeligt at teknikken ikke er perfekt, men det er altså ikke noget nyt.




Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:


Jeg er rystet over jer – og jeg vil forsikre jer at min historie skal komme ud rigtig rigtig mange steder til skræk og advarsel for alle andre der skal investere i en så stor ting som et nyt TV!



Jeg er ked af at måtte sige det, men med sådan en svada du fyrer af i din mail, er din chancer for hjælp ikke store.

Jeg kan godt forstå at du er træt af at have fejl på dit tv, det vil jeg da også være. Jeg er bare også af den overbevisning at der skal langt grovere fejl til, end en enkelt død pixel før de skifter panel - og det gælder samtlige producenter.

Du skriver at du vil vælge et andet mærk, hvor service og ålidelighed er i højsædet. Jeg bliver nødt til at spørge hvilket mærke du mener. Vi har her på forum set lignende sager fra Panasonic, Sony, Philips og flere andre. Hvilket mærke (ud over B&O) mener du du vil kunne gøre det bedre?

Jeg er også ked af at måtte sige det, men den lave pris der er på tv nu om stunder, så er det køb og smid væk, uden den store service - det andet er der simpelthen ikke råd til.


Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 16:49
lige hvad dette angår så kan du mig bekendt ikke finden nogen producenter, uanset pris, der giver 0 subpixelfejl garanti.

Alle som en følger de standarden, herudover har nogle(Fx samsung) så en zero white dot politik.

Som sagt er det ikke nyt, tilbage i 2003 da jeg arbejdede hos en forhandler hvor vi solgte Eizo skærme, havde selv de af og til en fejl. Officielt forholdte de sig til iso standarden, men det skete de byttede skærmen alligevel. Men det var altså også nogle særdeles high-end produkter.


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 16:50
http://www.av-partner.se/nyheter/ny_pixelgaranti_foer_samsung_tv

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 17:01
Jetex, det er da fint at det står på en eller anden svensk side, men hvor står det på deres hovedside?
Og der står jo kun noget om rød, blå, grøn og hvid... Hvad med sort?
I skal desuden huske at den "svada" jeg skriver til dem er en svada der kommer efter at have snakket med diverse folk uden NOGEN som helst forståelse for situationen og de ved endnu ikke engang hvilket tv der er tale om så hvordan ved de hvilken en af de tabeller de henviser til der er den der skal bruges?

Jeg har desuden ikke forstået den ISO ting 100 %, kan nogen forklare den?


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 17:07
Jeg kom også til en Samsung faq side (dansk), ved at Google Samsung pixelgaranti. Her oplyses der det samme, som du beskriver.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 17:08
http://www.samsung.com/dk/function/search/espsearchResult?input_keyword=pixelgaranti&keywords=pixelgaranti

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 17:34
Nu går vi ud fra det er et LCD tv, ikke. Er det det, så er det jo bagbelyst og hvis en pixel om den er rød. blå eller grøn, så vil den lyse konstant, når tv'et er tændt, da det "flydende" krystal jo ikke virker. Enten er denne pixel, eller flere, piv åben eller også er den/de lukket og dermed sort. Jeg sidder og skriver dette på en bærbar med 3 pixel, der ikke virker og derfor lyser, når der ikke er billede på. Det er to røde og en blå forskellige steder. Havde det været mit tv, havde jeg dog været skuffet. Det er dog et plasma jeg har. Men der skal vist være over et vist antal, der ikke virker, før det udløser et bytte.

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 17:43
Jetex.
 
Prøv her, hvor jeg antager de fleste ville kigge.
http://www.samsung.com/dk/support/warranty/warrantyInformation.do - http://www.samsung.com/dk/support/warranty/warrantyInformation.do  
 
Klik på TV ude i siden og find "Har Samsung pixelgaranti".... Hvorefter en side kommer fram hvor der står site is not available. Flot!




Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 17:47
Men den her er helt sort konstant. Jeg må også indrømme at det er en noget omfangsrig ceritficering flatpanels har lavet.... næsten for omfangsrig og (for mig) ikke 100 % forståelig... Har også plasma, her kan vel også opstå pixelfejl?

 


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 17:50
Ja, der kan også være pixel fejl her. Men det er så mest, at en plasma celle ikke virker. Det er sjældent de lyser konstant.

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Nu går vi ud fra det er et LCD tv, ikke. Er det det, så er det jo bagbelyst og hvis en pixel om den er rød. blå eller grøn, så vil den lyse konstant, når tv'et er tændt, da det "flydende" krystal jo ikke virker. Enten er denne pixel, eller flere, piv åben eller også er den/de lukket og dermed sort. Jeg sidder og skriver dette på en bærbar med 3 pixel, der ikke virker og derfor lyser, når der ikke er billede på. Det er to røde og en blå forskellige steder. Havde det været mit tv, havde jeg dog været skuffet. Det er dog et plasma jeg har. Men der skal vist være over et vist antal, der ikke virker, før det udløser et bytte.

Nej, sådan hænger det ikke sammen. Der findes forskellige typer flydende krystaller og den type der bruges i Samsungs paneler lukker for lyset når der ikke er strøm på transistoren. Derfor er det også en temmelig hul garanti at have, for det er ikke den måde en pixel oftest dør på.

På billige paneler - som dem der sidder i mange bærbare - er de flydende krystaller en anden type og de skal have tilført spænding for at lukke for lyset. Derfor bliver de netop hvide når en transistor dør.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 19:46
Samsung er jo på det punkt lige som de andre. Ingen giver pixel garanti. Hvilken i sig efter min mening, er skandaløst. Uanset fabrikant og paneltype. Utroligt alverdens forbruger organisationer ikke har skreget op om det!


Skrevet af: MortenMJ
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 20:00
Den holdning og det serviceniveau (eller mangel på samme), der her beskrives fra Samsungs side, er nærmest identisk med mine oplevelser i forbindelse med en RMA-sag jeg havde kørende hos dem i 2009-2010, hvor det tog næsten syv måneder for dem at ombytte tre defekte harddiske. Det krævede ca. 10 telefonopkald og 20 mails før det omsider lykkedes. Jeg har ikke købt et Samsung-produkt siden og agter heller ikke at gøre det i fremtiden.


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

Den holdning og det serviceniveau (eller mangel på samme), der her beskrives fra Samsungs side, er nærmest identisk med mine oplevelser i forbindelse med en RMA-sag jeg havde kørende hos dem i 2009-2010, hvor det tog næsten syv måneder for dem at ombytte tre defekte harddiske. Det krævede ca. 10 telefonopkald og 20 mails før det omsider lykkedes. Jeg har ikke købt et Samsung-produkt siden og agter heller ikke at gøre det i fremtiden.

Tror altså ikke de er så meget anderledes end "de andre"...
Ved fra en ven i branchen at Panasonic er meget værre en Samsung.
Faktisk roser han Samsung generelt på det punkt...


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 20:09
Nu skal vi måske lige få lidt ro på?

JA gu er det ærgeligt at få en skærm med pixel fejl.
men..

1. Der er ikke her tale om en ny skærm(iso standarden gælder også helt fabriksnye skærme)
2. Der er tale om en enkelt(som jeg forstår det) død pixel - altså sort. Langt fra det værste der kan ske.
3. De har overholdt deres reklamationsforhold ud fra det du beskriver.

Derfor syntes jeg ikke det er iorden med sådan en ensidet bredside, hvor du - undskyld mig - ikke engang har sat dig ind i teknikken og betydningen inden du brokker dig.

Hvis man regner på det er det en fejlprocent på under 1/1000000 hvis der blot er en pixelfejl på et panel. Jeg gad nok se den produktion der kan bryste sig af mindre fejlprocent og iøvrigt være konkurencedygtig på et marked hvor den generelle befolkning ikke vil betale for kvalitet.

Undskylder det en nedladende og bedrevidende support? Nej, men sådan noget er særdeles subjekt. Mit gæt er at supporteren er ganske træt af at folk holder på en ret de mener at have. Som ikke har hold i virkeligheden fordi folk ikke sætter sig ind i produkterne de køber.

Jeg vil gerne understrege at jeg ikke selv har nogle samssung tv, jeg har 2x pana plasma - men tviler på at de er bedre. Sikkert tværtimod.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 20:12
Her drejer det sig om at Samsung har ændret reglerne til ugunst for forbrugerne, og så vidt jeg kan se, med tilbagevirkende kraft.




-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 20:14
nej, det kan de ganske enkelt ikke. Linket der er posted tidligere siger maj, og OP siger han har købt hans produkt i Juni.

Desuden, deres garanti omhandlede lysende hvide pixels(zero white dot) og fejlen OP beskriver vil altså heller ikke være dækket før ændringen.


Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

nej, det kan de ganske enkelt ikke. Linket der er posted tidligere siger maj, og OP siger han har købt hans produkt i Juni.

Desuden, deres garanti omhandlede lysende hvide pixels(zero white dot) og fejlen OP beskriver vil altså heller ikke være dækket før ændringen.

Efter det svenske link postet tidligere, blev der ændret i maj 2012. Jeg ved så ikke om hjemmesiden var rettet inden Strange købte sit tv, og det bliver vel ikke opklaret.

2012-05-10 Samsung ändrar garantivillkoren för hanteringen av konstant lysande pixlar på tv.

Samsung ansluter sig till branschens nuvarande standard för hantering av returer av tv med felaktigt lysande pixlar.

Förändringen innebär generellt att Samsung godkänner tv-returer med konstant lysande vita pixlar. 
Däremot inte om det är ett fåtal röda, gröna eller blå som lyser konstant (se figur).
Förändringen träder i kraft omgående.
Efter en dialog med kunder och konsumenter tar Samsung bort den fördyrande hanteringen av returer av röda, gröna eller blå pixlar.



-------------
Venlig hilsen
KB


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 20:23
Tror godt du kan være 100% sikker på at sådan en ændring ikke er foretaget uden der er sendt bulletin ud til forhandlere ect. Så medmindre OP har købt direkte hos samsung og kan bevise de ikke har ændret deres hjemmesiden inden han købt er jeg bange for vi ikke rigtigt kommer videre :)


Skrevet af: MortenMJ
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

Den holdning og det serviceniveau (eller mangel på samme), der her beskrives fra Samsungs side, er nærmest identisk med mine oplevelser i forbindelse med en RMA-sag jeg havde kørende hos dem i 2009-2010, hvor det tog næsten syv måneder for dem at ombytte tre defekte harddiske. Det krævede ca. 10 telefonopkald og 20 mails før det omsider lykkedes. Jeg har ikke købt et Samsung-produkt siden og agter heller ikke at gøre det i fremtiden.

Tror altså ikke de er så meget anderledes end "de andre"...
Ved fra en ven i branchen at Panasonic er meget værre en Samsung.
Faktisk roser han Samsung generelt på det punkt...


Er glad for at du bruger ordet "tror", for jeg har bl.a. også været igennem en RAM-sag med ombytning af en Western Digital harddisk og hold da op for en forskel! Blev afhentet på min adresse af UPS uden at jeg skulle have udlæg eller noget og den nye harddisk kom med samme UPS-mand fem hverdage senere. Det kalder jeg god service. Noget der lader meget tilbage at ønske andre steder.


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 21:06
Ikke sat mig ind i det? Hør lige her. En sælger fortæller inden købet at der er pixelgaranti. Ja der er en iso standard men den fremgår ligesom ikke af den side Samsung har. Nu refererer de så til den? Wtf?

Desuden så er guiden på flatpanels også misvisende. Den mørke pixel jeg har er jo ikke bare en, men nok nærmere tre eller fire i forlængelse af hinanden. Opløsningen er 1920x1080.... Men det fremgår ikke hvordan man skal forholde sug med en sådan en? Hvordan skal jeg forholde mig til det?


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 21:46
Det er forresten et ue40eh5005 Samsung tv.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 21:56
Hvilken guide er det du synes er misvisende? Vi skriver ret præcist hvad en fejl består af og hvor mange du må have pr. 1 million pixels på skærmen. Med en opløsning på 1920x1080 har du 2,07 millioner pixels. Så kan du bare gange op.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: nemligja
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Ikke sat mig ind i det? Hør lige her. En sælger fortæller inden købet at der er pixelgaranti. Ja der er en iso standard men den fremgår ligesom ikke af den side Samsung har. Nu refererer de så til den? Wtf?

Desuden så er guiden på flatpanels også misvisende. Den mørke pixel jeg har er jo ikke bare en, men nok nærmere tre eller fire i forlængelse af hinanden. Opløsningen er 1920x1080.... Men det fremgår ikke hvordan man skal forholde sug med en sådan en? Hvordan skal jeg forholde mig til det?

Hvis sælgeren i Føtex hvor du har købt det har sagt til dig at du har pixel garanti, så er det HAM du skal have fat i, og IKKE Samsung. Længere er den ikke. 


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:


Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

Den holdning og det serviceniveau (eller mangel på samme), der her beskrives fra Samsungs side, er nærmest identisk med mine oplevelser i forbindelse med en RMA-sag jeg havde kørende hos dem i 2009-2010, hvor det tog næsten syv måneder for dem at ombytte tre defekte harddiske. Det krævede ca. 10 telefonopkald og 20 mails før det omsider lykkedes. Jeg har ikke købt et Samsung-produkt siden og agter heller ikke at gøre det i fremtiden.

Tror altså ikke de er så meget anderledes end "de andre"...
Ved fra en ven i branchen at Panasonic er meget værre en Samsung.
Faktisk roser han Samsung generelt på det punkt...


Er glad for at du bruger ordet "tror", for jeg har bl.a. også været igennem en RAM-sag med ombytning af en Western Digital harddisk og hold da op for en forskel! Blev afhentet på min adresse af UPS uden at jeg skulle have udlæg eller noget og den nye harddisk kom med samme UPS-mand fem hverdage senere. Det kalder jeg god service. Noget der lader meget tilbage at ønske andre steder.

Jeg hentydede til tv verdenen. Kender ikke meget til PC/HDD verdenen...


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 22:18
Torben. Misvisende var et forkert ord. Forvirrende er bedre. Har du set det på flatpanels? Der står ikke 1920*1080 nogen steder.... Og hvordan skal jeg forholde mig til når det drejer sig om tre til fire pixelgaranti i lodret position? Det er da ekstremt uigennemskueligt... Jeg kan i al fald udfra guiden ik se om jeg har en sag eller ej. Kan du?


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 22:32
JEG har skrevet det på flatpanels, så ja - jeg har set det... Se min signatur. Mit navn står også øverst i forfatterfeltet på den artikel du hentyder til. For de uindviede, så er det denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showfull&id=1142458588 - http://www.flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showfull&id=1142458588

Som sagt, så står der hvor mange hele fejl du må have (dvs. hvor både rød, grøn og blå er død), samt hvor mange subpixels der må være døde pr. 1 million pixels - det står lige over alle tabellerne. Du har 2 millioner pixels, så du må have 2 gange det tal jeg skriver over hver tabel. Det er ret enkelt.

Da jeg skrev artiklen i 2006 var der ikke rigtigt noget der hed fuld HD og der var ikke noget der hed pixelgaranti på tV - kun på monitors. Derfor var artiklen rettet mod den type skærme der var på markedet og tabellerne ligeså. Men hvis du nu blot forholder dig til de tal, der står først, så kan du nok gange med 2

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 22:34
Må vi se et billede af fejlen?

Hvor mange døde pixels har du og hvordan opfører de sig?

Klaus




-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: azrael
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 22:39
Alt andet lige synes jeg, at OP kan være glad for, at der er tale om en slukket/sort pixel. Det ville efter min mening være helt anderledes irriterende, hvis pixelen lyste hele tiden.

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 22:41
Jeg ser lige om jeg kan lægge et billede ind. Ja men de er i en række dem her Torben. Har det intet at sige? De opfører sig bare ved at være mørke og går man helt tæt på er det som om de skifter farve alt afhængig af hvad vises.... Men som grundregel er de mørke og kan selvsagt spottes på lyse baggrunde


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 22:42
Klaus. Jeg vil gætte på tre til fire i forlængelse af hinanden


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 22:45
Jo, det har noget at sige. Der er også en standard for hvor mange der må være indenfor 5x5 pixels, som det fremgår af ISO-standarden. Hvor mange har du af dem? Du må ikke have mere end 4 fejl i alt på hele skærmen (helt sorte) og der må ikke være mere end 4 defekte subpixels på et 5x5 pixels areal på skærmen. 4 helt sorte fejl i forlængelse af hinanden er jo i teorien 12 subpixels, men jeg tror ikke den holder i retten, da de vil tælle som én sort pr. stk.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Jeg ser lige om jeg kan lægge et billede ind. Ja men de er i en række dem her Torben. Har det intet at sige?


Du fatter dit kamera, sætter det i macro mode og tager et par billeder. Et med hvid baggrund, et med sort baggrund og et med rød baggrund.

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 23:02
Du kan nøjes med den sorte og hvide. Døde subpixels vil blot give en forkert farve, så det kan du godt se på hvid eller sort.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: MadsChristensen
Skrevet den: 14-Oktober-2013 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Jo, det har noget at sige. Der er også en standard for hvor mange der må være indenfor 5x5 pixels, som det fremgår af ISO-standarden. Hvor mange har du af dem? Du må ikke have mere end 4 fejl i alt på hele skærmen (helt sorte) og der må ikke være mere end 4 defekte subpixels på et 5x5 pixels areal på skærmen. 4 helt sorte fejl i forlængelse af hinanden er jo i teorien 12 subpixels, men jeg tror ikke den holder i retten, da de vil tælle som én sort pr. stk.



Har det ikke været sådan i mange år.. også pc. Da jeg købte et Samsung lcd skærm for mange (8-9) år siden til pc, var der en del ballade om hvor mange fejl der kunne accepteres. Der var generelt rigtig mange der havde fejl på skærme dengang.

-------------
Pioneer krp500a
Pioneer sc-lx90 susano
Pioneer lx-bdp91
B&W 802D
B&W 802N



Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 07:01
Standarden har ikke ændrer sig siden dengang. Min artikel er jo også fra 2006. Dengang havde de forskellige producenter dog også nogle ekstra garantier, som var bedre end ISO forskrifterne. For Samsungs vedkommende car de kun gældende for deres dyrere monitors, men de fleste havde også kun zero bright dot garanti, som dog var fin nok til den type skærme, som man solgte flest af dengang - nemlig skærme med TN baserede paneler.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 08:39
jeg forstår egentligt godt tolerancen for pixel fejl, jeg mener dog man minimum skal holde sig op af den gældende standart.
 
ved et 1920x1080 tv er der ca 2 millioner pixels = 6 millioner "dioder"
 
en diode fejl er lig med en fejlrate på 0,167 PPM (parts pr million) den normale (HØJE) standart man arbejder efter er 6 sigma afvigelse = 3,4 PPM (upper limit) = 6x3,4ppm
 
= 20,4 relle diodefejl, som reelt kan være 20 forskellige pixels.... (min matematik sucks måske lige nu)
 
deres fejlsortering skal være fuldsstændig SINDSSYG for at undgå pixelfejl på en stor del af TV´ene. så fra mit synspunkt, så for at vi skal kunne have den type tv, så må man acceptere en pixelfejl fra tid til anden.
 
Jeg tror prisen vil stige til et absurd niveau, hvis vi skal 100% undgå pixelfejl. Da yield af gode paneler, vil falde drastisk, men også fordi at jeg tror det vil være umuligt at have en 100% kontrol, der sikre intet kommer ud, derudover også at pixelfejl ikke opstår på vej ud ti kunden. (dog er min oplevelse, at de ikke opstår, de er der fra produktionen.. har ikke haft pixel fejl der pludselig er opstået)
 
Jeg personligt går efter "højtopløste" skærme, af selv samme grund, jeg er personligt overfølsom over for pixelfejl, men oplevede at visse opløsninger, gør dem umulig at se.. f.eks. 1920x1080 på et 40" så ser jeg dem ikke fra sofaen, mens jeg havde et 37" 1366x768 hvor den var TYDELIG..
 
så jeg håber på 46-50" 4K tv.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 09:33


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 09:35


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 09:37
Torben og andre. Jeg har, efter bedste formåen, taget et par close-ups af problemet.... Hvad siger I? Har jeg noget her eller ej? Jeg kan simpelthen ikke forstå det med clusters mv. så jeg håber at I kan se ud af det her om jeg har en sag eller ej?
På forhånd tak for jeres tid!


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 10:46
Er du sikker på, at det er døde pixels? De ser ud til at lyse i min optik. For mig ligner det et insekt eller noget "andet" der blokkerer lidt for lyset. Det er lidt svært at se, når det ikke er helt skarpt fokuseret på hver enkelt pixel, da man har behov for at se om der er en skarp afgrænsning eller ej (dvs. om det reelt ER selve pixel'en den er gal med).

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 10:53
Det er ikke et insekt... ikke hvad jeg kan se når jeg stikker hovedet helt derhen i al fald. :-)

Altså de er helt mørke når man kigger på det... Men når man ser tv er det som om at de lyser ganske svagt hvis man har hovedet helt derhenne... men det kommer an på hvad man ser synes jeg... i det store hele er de bare døde ligner det....Nu ser det så også ekstra voldsomt ud da man er så tæt på som billedet er taget.
 
Spørgsmålet er bare om der er noget at komme efter i henhold til din ISO guide?


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 11:14
... Har lige tjekket... Og du har ret i at når man eksempelvis ser tv, kan man svagt se at der er farver i området... Men når det er på en eksempelvis blå eller hvid stillestående baggrund, så er det bare helt mørkt...?


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 11:22
ISO-standarden har regler for 5x5 pixels klumper, som dine jo kan puttes ind i, men der må være 4 døde subpixels og det er svært at se om du har 3 eller 4. Hvis der er helt sort på en hvid baggrund, så er alle tre subpixels døde, dvs. så har du hele pixels, som reelt ville tælle x3 i den udregning. Jeg har ikke prøvet at sende noget retur med døde pixels i 5x5 klynger, så jeg ved ikke helt hvordan man vil forsøge at argumentere sig ud af den fra producentens side.

Vær OBS på, at der jo også kan sidde noget BAG de flydende krystaller, dvs. mellem lys og krystaller. Det er ikke så sandsynligt, men det kan jo være dét der er tilfældet.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 11:23
Nu er skærmen godt nok hel sort, når tv'et er slukket, men har du prøvet at sætte en skarp lygte hen på det lille område og se om du kan få øje på en fysisk skade eller andet, der hvor "pletten" er i tændt stand.

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 11:31
God idé.... Men det er allerede afprøvet og det er ikke det... Hvilket også ville undre mig sådan som jeg altid har passet på mine ting. :)


Skrevet af: javilha
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 11:36
Ok. Men det kunne jo være sket under montage på fabrikken eller pakning i emballage.

-------------
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:





For mig at se (billedet er noget uskarpt) er det ikke døde pixels, men noget der er i vejen for lyset (et insekt eller lignende). Kan du ikke få dit kamera til at fokusere bedre?

Bor du evt i nærheden af mig, kan jeg kigge forbi med mit game canon kamera, der kan tage super macro billeder.

Havde du dit kamera på macro da du tog billedet?


Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 13:46
Klaus jeg er fra Odense :) tog billedet med min iphone er der Macro i en sådan. Torben. Det er godt nok svært. Ved ikke helt hvad jeg skal gøre :(


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 14:05
Hvis det er en 4S, så nej. Du skal bruge et pocketcamera


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis det er en 4S, så nej. Du skal bruge et pocketcamera


Ahhhh...det behøver vist ikke være et "pocket" kamera...    

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis det er en 4S, så nej. Du skal bruge et pocketcamera


Ahhhh...det behøver vist ikke være et "pocket" kamera...    

M.v.h.

Nej


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Klaus jeg er fra Odense :) tog billedet med min iphone er der Macro i en sådan.


Odense er ikke der jeg kommer forbi de første par dage, men jeg har måske en "kamera-ekspert" i Odense, der har tid - skal jeg spørge?

Nej, macro og iPhone er ikke standard....



Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Klaus jeg er fra Odense :) tog billedet med min iphone er der Macro i en sådan. Torben. Det er godt nok svært. Ved ikke helt hvad jeg skal gøre :(

Problemet er, at vi jo gerne vil hjælpe, men pt. går øvelsen ud på at finde ud af om det overhovedet ER døde pixels eller om det er "noget andet". Det kræver lidt visualisering i form af nogle billeder af problemet i ordenlig skarphed.

Min umiddelbare vurdering er, at der er lys i dine pixels. Det ligner noget der sidder og blokkerer frem for at der er noget der er i stykker. Samsung har behændigt fraskrevet sig alt ansvar for insekter i skærmen - også selvom man måske kan argumentere for, at insekterne er eksotiske og slet ikke findes i landet.

Det mest optimale ville være at få knipset et billede med et ordenligt kamera, så vi kan få hver enkelt pixel helt fint defineret på billedet. Så kan vi også se om det mørke er begrænset lige præcis til hver enkelt pixel - hvilket vil tale for, at det er pixelfejl - eller om det skyldes noget udefra kommende.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Steen F.
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 16:49
Jeg havde engang en LCD skærm med en konstant lysende rød pixel. Jeg gik stik mod alle anbefalinger, da jeg også var desperat. Jeg kørte forsigtigt knoen fra pegefingeren hen over skærmen der hvor pixelfejlen var. Sådan lidt á la massere pixelen med knoen. Efter 10 sekunder lyste den normalt igen og har virket fint lige siden. Det er som sådan ikke noget jeg vil anbefale, blot videregive min historie.

-------------
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, NAD C320, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 17:16
Tak for alle jeres svar.
Butikken har indvilliget i at hente TV'et og kigge på det, så må vi se hvad der sker... En ting har jeg lært af dette... Kontakt ALDRIG producenten direkte.... Det skaber større kilde til forvirring end noget andet og det er forretningen man har handlet med, ikke producenten, så man har krav på at de gør det - ligesom at man har krav på at få det undersøgt såfremt der er noget uanset hvad det er.
Desuden skal man ikke som jeg (selvom det var for at hjælpe) gå ind i en længere snak om hvad problemet kan være, fordi man kan jo ikke vide hvad det er og det skaber i realiteten større forvirring end gavn.

Jeg skal nok skrive hvad udfaldet af det hele bliver.
 
PS. Nedenunder kan I se det svar jeg har fået fra Samsung inden jeg fik besked fra butikken om at de ville hente det og se på det. Det er (som ventet) en sludder for en sladder - og sjovt nok er der INTET om ISO certificering i dette... Selvom de selv henviste til den.... Mærkeligt nok sagde deres egne medarbejdere desuden at man kunne have 50 mørke pixelfejl og så ville de ikke blive dækket, men havde man bare EN hvid ville det blive dækket... Det hænger vist heller ikke helt sammen med ISO stadarden... (Som jeg må indrømme at jeg stadig ikke helt forstår, så hvis nogen kan skære den ud i pap til fremtidig brug mht. forskellige opløsninge af skærme ville jeg blive glad).
 

Tak for jeres henvendelse til Samsung.

Vores mål er at alle vores kunder skal føle sig tilfreds med deres Samsung-produkt og at det vil opfylde de forventninger i som kunder har, når i køber et Samsung-produkt.

Det er derfor trist at høre, at i oplever problemer med jeres Samsung-produkt og dette beklager jeg mange gange.

Her kan i læse om vores Pixel policy.

http://www.samsung.com/dk/support/search/totalsearch?keywords=pixel&input_keyword=pixel -

Jeg har sendt de billeder i har sendt til mig videre til min produktspecialist og modtaget dette svar, ude fra de billeder vi har modtaget synes han at det er flere mørke tilstødende subpixels der er defekte. Måske har det fundet sted gennem at TV modtaget et slag på dette område, men hvordan dette har opstået kan kun et værksted afgøre.

Dette betyder at jeg desværre ikke kan hjælpe jer videre i denne sag.

I er selvfølgelig velkommen at kontakte vores autoriserede service værksted hvis i vil have at de skal undersøge jeres produkt



Skrevet af: bruger udmeldt 24
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 17:42
Min datter havde for et eller to år siden et lille Amitech lcd tv på sit værelse, som viste ret meget det samme som din viser og som jeg også troede var én eller flere døde pixel. Ved også at tage et billede helt tæt på viste det samme fænomen som det du har.
Vi fik efter nogen korrespondance og tlf.opkald Amitech til at kigge på det. Det viste sig at være en slags lillebitte tordenflue som var kravlet ind og havde valgt at stille træskoene. De fjernede insektet og vi fik heldigvis skærmen tilbage uden beregning. Selv om de var i deres gode ret til at kræve betaling for det.
Hendes tv hang tæt på et vindue.
 
Vær ikke overrasket hvis det er det samme her..


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 18:12
Jeg har en skærm med en tordenflue i det er svært at sige ud fra det billede der, men størrelsen passer nogenlunde.


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 15-Oktober-2013 kl. 22:46
Godt nok en Godzilla Tordenflue hvis det er tilfældet.


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 16-Oktober-2013 kl. 09:27
Som skrevet tidligere, så har der været tilfælde i udlandet, hvor folk har fundet dyr, som slet ikke levede i det land de boede i. Man kunne dermed gisne om hvorvidt dyret var kommet ind i skærmen i Korea...

En tordenflue kan nu altså godt dække over flere pixels - især hvis skærmen er på eks. 40", hvor pixels jo er mindre end på eks. en 46". På mine forældres 46" Samsung model sidder der en 3-4 tordenfluer (de sidder dog forrest) og de dækker over et par pixels hver. Det er dog ret let at se, at de sidder foran en pixel med det blotte øje.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 16-Oktober-2013 kl. 15:41
Det bliver spændende at se hvad de skriver.... Nu da de ikke har pixelgaranti mere kan det være de bør indføre tordenfluegaranti.
 
Btw... Torben.. Har du nogen idé angående fejlrater på tv... Er der nogle tv der bare er mere sikre at købe end andre.... Var i en forretning i dag og så et Sharp 60" som jeg faktisk dynes præsterede pænt... under to sekund efter opdager jeg at der er en rød pixel i det... Det skræmte mig med det samme... Findes der en oversigt nogle steder?


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 16-Oktober-2013 kl. 16:31
Sharp har en serie konsumer tv, der klassificeres som semiprofessionelle, her ydes der 100% garanti mod pixelfejl.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 16-Oktober-2013 kl. 18:56
Vi kører nok en undersøgelse senere angående fejlrater på TV og typiske fejlkilder, men vi har ikke en officiel statistik over hvilke mærker, der har høje fejlrater og hvilke der har lave.

Mht. pixelfejl, så tror jeg ikke du kan være mere eller mindre sikker uanset hvem du vælger. Jeg har eks. returneret et Pioneer-TV med ikke mindre end 10 pixelfejl for nogle år siden.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 16-Oktober-2013 kl. 23:07
Av ja, så er det et lotteri. Att: klausDM. Tak for tilbuddet om at sende fotograf men nu ser vi lige hvad de siger. Men rart at vide til fremtiden hvis det er.


Skrevet af: Strange
Skrevet den: 04-November-2013 kl. 10:55
Update: TV er kommet retur og panelet er skiftet. Er glad for de kunne se det men også meget skuffet over den kamp man skulle igennem inden. Der er nok mange mennesker der ikke orker det og derfor må leve med det. Men man skal altså gøre det når retten er på ens side synes jeg.


Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 04-November-2013 kl. 12:01
Som alternativ til en anden gang, kan du overveje at købe i Bilka som giver 100% pixelgaranti.


Skrevet af: Gooferen
Skrevet den: 04-November-2013 kl. 12:43
Når du køber et produkt af en forhandler, så har han ansvaret for at produktet lever op til dine forventerninger, derfor kan du aldrig blive pålagt at skulle kontakte forhandlerens øvrige samarbejdspartnere.

Så du skal blot henvende dig til forhandleren igen og gøre det klart at du har købt produktet af ham og hvis han mener samsung skal kontaktes, er han jo velkommen til at kontakte dem.

Hvis du køber en stige i jem og fix og denne går i stykker, skal du jo heller ikke kontakte den fabrik der har produceret stien.




Skrevet af: Stougaard
Skrevet den: 04-November-2013 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Som alternativ til en anden gang, kan du overveje at købe i Bilka som giver 100% pixelgaranti.

Har du nogen dokumentation for dette ?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 11:03
Oprindeligt skrevet af Gooferen Gooferen skrev:

Når du køber et produkt af en forhandler, så har han ansvaret for at produktet lever op til dine forventerninger, derfor kan du aldrig blive pålagt at skulle kontakte forhandlerens øvrige samarbejdspartnere.

Så du skal blot henvende dig til forhandleren igen og gøre det klart at du har købt produktet af ham og hvis han mener samsung skal kontaktes, er han jo velkommen til at kontakte dem.

Hvis du køber en stige i jem og fix og denne går i stykker, skal du jo heller ikke kontakte den fabrik der har produceret stien.



Det er altså ikke rigtigt. 
Og dernæst er det ikke specielt samarbejdsvilligt. Ikke fordi der nogen steder i loven står, at du som forbruger SKAL samarbejde. Men der kan være god mening i at gøre det.

Producenten kan GODT vælge at overtage reklamationsretten fra forhandlerne. Faktisk giver det rigtig god mening, at såfremt du har problemer med et produkt, at du går direkte til producenten, fremfor et mellemled, som i realiteten skal gøre præcis det samme, når producenten altså stiller denne mulighed til rådighed. Forskellen er, at mellemledet ikke nødvendigvis vil have den sammen indstilling til produktet som du, som forbruger, har. 

Jeg havde selv en oplevelse med mit Samsung TV i sommers. Pludselig fejlede det og ville ikke tænde. Jeg kontaktede forhandleren, som oplyste mig at det var Samsung der tog sig af disse ting, fordi der var service på det, en service som Samsung selv står for. Forhandleren kunne endda stille mig direkte om til Samsung og den rette afd. med det samme.
Det betød, at for mit vedkommende kom jeg bare til at tale med en anden person, som vidste helt konkret hvad der skulle ske. Der blev aftalt et tidspunkt hvor der ville komme en servicemontør ud, og han ville tage sig af problemet der.
5 dage efter, på den aftalte dag, kom montøren, skiftede et kort i TVét, og kørte ca. ½ time efter. Og mit TV fungerede igen som det skulle.

Den eneste forskel for mig, som forbruger var, at jeg var kommet til at snakke med en anden person. Om denne person så i virkeligheden var samsung mand eller forhandler-mand eller en Mars mand, det er ragende ligegyldigt for mig. Hovedsagen var, at jeg fik løst mit problem. Og oplevelsen kunne ikke have været mere optimal end den blev gjort. 

Lad os nu antage, at jeg havde holdt på min "ret" og krævede, at forhandleren skulle sørge for dette. Så er det stensikkert, at forhandleren nok ikke lige havde haft tid (eller gidet) at ringe til Samsung, når det passede mig. Der er også stor sandsynlighed for, at hans historie til Samsung, måske ikke havde været den måde, som jeg ville have sagt det på. Rent faktisk er der intet fornuft der taler for, at lade forhandleren overtage situationen. Ikke dermed sagt, at forhandlerne ikke KAN gøre det. Men der er forskel på, hvad man KAN gøre, og så hvad man SKAL gøre, når man måske samtidig føler sig presset til det.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Gooferen Gooferen skrev:

Når du køber et produkt af en forhandler, så har han ansvaret for at produktet lever op til dine forventerninger, derfor kan du aldrig blive pålagt at skulle kontakte forhandlerens øvrige samarbejdspartnere.

Så du skal blot henvende dig til forhandleren igen og gøre det klart at du har købt produktet af ham og hvis han mener samsung skal kontaktes, er han jo velkommen til at kontakte dem.

Hvis du køber en stige i jem og fix og denne går i stykker, skal du jo heller ikke kontakte den fabrik der har produceret stien.



Det er altså ikke rigtigt. 
Og dernæst er det ikke specielt samarbejdsvilligt. Ikke fordi der nogen steder i loven står, at du som forbruger SKAL samarbejde. Men der kan være god mening i at gøre det.

Producenten kan GODT vælge at overtage reklamationsretten fra forhandlerne. 

Det er jeg rimelig sikker på ikke kommer forbrugeren ved.

Forbrugeren har altid ret til at reklamere til butikken/forhandleren - de kan ikke frasige sig ansvaret.

At der så kan være producenter der er til at tale med osv. er en anden sag, men købeloven er vist rimelig klar på det punkt.


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Gooferen Gooferen skrev:

Når du køber et produkt af en forhandler, så har han ansvaret for at produktet lever op til dine forventerninger, derfor kan du aldrig blive pålagt at skulle kontakte forhandlerens øvrige samarbejdspartnere.

Så du skal blot henvende dig til forhandleren igen og gøre det klart at du har købt produktet af ham og hvis han mener samsung skal kontaktes, er han jo velkommen til at kontakte dem.

Hvis du køber en stige i jem og fix og denne går i stykker, skal du jo heller ikke kontakte den fabrik der har produceret stien.



Det er altså ikke rigtigt. 
Og dernæst er det ikke specielt samarbejdsvilligt. Ikke fordi der nogen steder i loven står, at du som forbruger SKAL samarbejde. Men der kan være god mening i at gøre det.

Producenten kan GODT vælge at overtage reklamationsretten fra forhandlerne. Faktisk giver det rigtig god mening, at såfremt du har problemer med et produkt, at du går direkte til producenten, fremfor et mellemled, som i realiteten skal gøre præcis det samme, når producenten altså stiller denne mulighed til rådighed. Forskellen er, at mellemledet ikke nødvendigvis vil have den sammen indstilling til produktet som du, som forbruger, har. 

Jeg havde selv en oplevelse med mit Samsung TV i sommers. Pludselig fejlede det og ville ikke tænde. Jeg kontaktede forhandleren, som oplyste mig at det var Samsung der tog sig af disse ting, fordi der var service på det, en service som Samsung selv står for. Forhandleren kunne endda stille mig direkte om til Samsung og den rette afd. med det samme.
Det betød, at for mit vedkommende kom jeg bare til at tale med en anden person, som vidste helt konkret hvad der skulle ske. Der blev aftalt et tidspunkt hvor der ville komme en servicemontør ud, og han ville tage sig af problemet der.
5 dage efter, på den aftalte dag, kom montøren, skiftede et kort i TVét, og kørte ca. ½ time efter. Og mit TV fungerede igen som det skulle.

Den eneste forskel for mig, som forbruger var, at jeg var kommet til at snakke med en anden person. Om denne person så i virkeligheden var samsung mand eller forhandler-mand eller en Mars mand, det er ragende ligegyldigt for mig. Hovedsagen var, at jeg fik løst mit problem. Og oplevelsen kunne ikke have været mere optimal end den blev gjort. 

Lad os nu antage, at jeg havde holdt på min "ret" og krævede, at forhandleren skulle sørge for dette. Så er det stensikkert, at forhandleren nok ikke lige havde haft tid (eller gidet) at ringe til Samsung, når det passede mig. Der er også stor sandsynlighed for, at hans historie til Samsung, måske ikke havde været den måde, som jeg ville have sagt det på. Rent faktisk er der intet fornuft der taler for, at lade forhandleren overtage situationen. Ikke dermed sagt, at forhandlerne ikke KAN gøre det. Men der er forskel på, hvad man KAN gøre, og så hvad man SKAL gøre, når man måske samtidig føler sig presset til det.


Jo, det er korrekt hvad der skrives: Man køber af en forhandler og forhandler FORPLIGTER sig til at overholde reklamationsret/garanti forpligtelser. 
Om det så er bedre, med direkte kontakt til leverandør, det afhænger nok af leverandøren, men forhandler/leverandør kan TILBYDE den direkte kontakt, men det er gelt op til en, om man vil "bøvle" med det.
Hvis jeg køber et produkt hos f.eks. Fona, så er det der jeg vil gå hen hvis der opstår problemer med det købte. Sylter de sagen, ja så er det ikke der der bliver købt næste gang. NB: Fona er bare nævnt som eksempel, så jeg brokker mig ikke over Fona's service.

Edit: Nå ja, Zulfo kom først jeg blev afledt af andet.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

 
At der så kan være producenter der er til at tale med osv. er en anden sag, men købeloven er vist rimelig klar på det punkt.

Købeloven er så klar, som det er hensigten med den. I tilfælde af tvivl skal nogen eller noget stilles til ansvar. Det er primært det love/regler/vejledninger osv. er til.
I sidste ende er det forhandleren. Deri er jeg ikke uenig.
 
Men det er jo netop det der er hele pointen, når en producent overtager ansvaret, så er tvivl om ansvaret ikke længere til stede, ikke engang som et spørgsmål. Så kan det for forbrugeren være ret underordnet, om produktet er handlet det ene eller det andet sted. Forbrugeren skal selvfølgelig vide, at de altid kan henvende sig til forhandleren. Men derfra, og så til at sige, at det er forhandlerens ansvar, når/hvis der findes et alternativ, det mener jeg bestemt ikke er hensigten med købeloven. Og jeg ville gerne se dem, der evt. kunne få medhold i en sådan sag. 

Jeg tror ikke en sådan sag findes, og håber så sandelig heller ikke den nogensinde kommer. Nok er lovgivning ikke altid baseret på fornuft og retfærdighed, men i helt oplagte tilfælde, der er jeg ret sikker på, at man når ikke langt.




-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 12:56
med hensyn til rettigheder..
 
jeg mener da helt klart at kan huske fra Jura delen af mit studie, at du KUN skal gå ET led tilbage i kæden.
 
= du går til den biks du har købt produktet hos, så må han sørge for at styre resten.
 
Det er altid kundes eget valg om han vil gå til en leverandør, tit fordi det fungere bedre.
 
men butikkerne kan ikke kræve det.
 
Det er jo også meget logisk, da du står i en butik / virtuel butik, og du ikke som kunde har en mulighed, for at forstå hvad der ligger bag ved de individuelle produkter, af aftaler om udbedring.
 
jeg ved godt mange Internet butikker vælger at "henvise" til at man ringer til leverandøren, men så kan du hurtigt ende som kunde, med at købe et produkt i DK, som du reelt skal sende til Holland eller længere væk, for at få kørt garanti sag på.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 12:58
Købte en kaffemaskine, en Senseo Cafe Latte hos Netbutikken Skousen. Den fejlede efter 1 1/2 år, så jeg ringede til Skousen og de bad mig sende kaffemaskinen direkte til Infocare Service. Da jeg ikke hører noget i 4 uger, ringer jeg til Infocare, som ikke kan finde min kaffemaskine uden et ref nr. Ringer så til Skousen, og de kan da oplyse at kaffemaskinen står hos dem i Risskov, og de vil sende den til mig med det samme.

En kringlet historie, som godt kunne ha været taklet lidt bedre synes jeg...


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

 
At der så kan være producenter der er til at tale med osv. er en anden sag, men købeloven er vist rimelig klar på det punkt.

Købeloven er så klar, som det er hensigten med den. I tilfælde af tvivl skal nogen eller noget stilles til ansvar. Det er primært det love/regler/vejledninger osv. er til.
I sidste ende er det forhandleren. Deri er jeg ikke uenig.
 
Men det er jo netop det der er hele pointen, når en producent overtager ansvaret, så er tvivl om ansvaret ikke længere til stede, ikke engang som et spørgsmål. Så kan det for forbrugeren være ret underordnet, om produktet er handlet det ene eller det andet sted. Forbrugeren skal selvfølgelig vide, at de altid kan henvende sig til forhandleren. Men derfra, og så til at sige, at det er forhandlerens ansvar, når/hvis der findes et alternativ, det mener jeg bestemt ikke er hensigten med købeloven. Og jeg ville gerne se dem, der evt. kunne få medhold i en sådan sag. 

Du tager altså fejl - forhandleren kan ALDRIG frasige sig ansvaret.

http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven - http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven

Se punkt 4.

"4. Du skal selv kontakte producenten eller servicepartneren ved en reklamation

Nej, det skal jeg bestemt ikke! Forhandleren har ansvaret for reklamationssagen, og kan ikke pålægge mig yderligere besvær.

Hvis det er nemmere for mig, kan vi godt aftale, at jeg selv tager mig af den direkte kontakt med reparatøren. Men forhandleren har pligt til at holde hånd i hanke med at mine rettigheder hele tiden bliver overholdt, eksempelvis ved hele tiden at følge sagen hos reparatøren fra sidelinjen.

Tilsidesætter reparatøren mine rettigheder, vil forhandleren i sidste ende være forpligtet til at betale mig pengene tilbage for min vare, hvis det er forhandleren, der har henvist mig til reparatøren.

"


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

 

Du tager altså fejl - forhandleren kan ALDRIG frasige sig ansvaret.

http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven - http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven

Se punkt 4.

Det er fordi du misforstår det jeg skriver, og sætter det i relation til noget, der ikke er på tale her.

Jeg har ikke sagt, at en forhandler kan frasige sig ansvaret. 
Men forhandleren kan godt vælge en anden løsning for at afhjælpe problemet, end løsningen at du som forbruger SKAL, (fordi du synes det), henvende dig til forhandleren. 

Det her er en akavet måde at debattere tingene, fordi du/i tager udgangspunkt i et helt andet scenarie end det jeg snakker om. 
Selvfølgelig er du som udgangspunkt nødt til at kontakte forhandleren i første omgang. Før det kan du ikke vide, om der findes andre og evt. bedre måder at få løst problemet på. Den del må jeg erkende, at den tog jeg for givet.
Men at du ved din første henvendelse til forhandleren får at vide, at der findes en service aftale på produktet og du skal henvende dig til producenten, det mener jeg bestemt er helt i overensstemmelse med købeloven. Ihvertfald så længe, at denne producent så også tager sig af problemet, på samme eller bedre måde som forhandleren ER forpligtiget til at gøre.
Så længe det er tilfældet, så mener jeg ikke at nogen som helst forbruger kan frasige sig noget med henvisning til købeloven. 

Det punkt 4 du henviser til, tager jo netop som udgangspunkt, at du som forbruger, skulle blive pålagt yderligere besvær.  
Det er præcis det modsatte jeg snakker om. At så længe du IKKE er pålagt yderligere besvær, så bør du, som forbruger, være ligeglad med, hvor eller hvordan du skal henvende dig. Det ER, efter min bedste overbevisning, hensigten med købeloven.

At der så sandsynligvis vil være folk derude, som synes det er forbundet med såkaldt "mere besvær" at skulle kontakte en anden end forhandleren, blot fordi der i købeloven står, at man skal kontakte forhandleren. Den del mener jeg seriøst ikke der under nogen omstændigheder skal tages hensyn til. Det er i det hele taget grotesk, at nogle kan finde på at holde på den form for "ret". Og det er efter min mening en klar mistolkning af hensigten med købeloven.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

 

Du tager altså fejl - forhandleren kan ALDRIG frasige sig ansvaret.

http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven - http://taenk.dk/gode-raad/25-forkerte-paastande-om-koebeloven

Se punkt 4.

Det er fordi du misforstår det jeg skriver, og sætter det i relation til noget, der ikke er på tale her.

Jeg har ikke sagt, at en forhandler kan frasige sig ansvaret. 
Men forhandleren kan godt vælge en anden løsning for at afhjælpe problemet, end løsningen at du som forbruger SKAL, (fordi du synes det), henvende dig til forhandleren. 

Det her er en akavet måde at debattere tingene, fordi du/i tager udgangspunkt i et helt andet scenarie end det jeg snakker om. 
Selvfølgelig er du som udgangspunkt nødt til at kontakte forhandleren i første omgang. Før det kan du ikke vide, om der findes andre og evt. bedre måder at få løst problemet på. Den del må jeg erkende, at den tog jeg for givet.
Men at du ved din første henvendelse til forhandleren får at vide, at der findes en service aftale på produktet og du skal henvende dig til producenten, det mener jeg bestemt er helt i overensstemmelse med købeloven. 

Og det er der du tager fejl - Jo, du kan godt fortælle mig at det er nemmere for mig at gå til producenten, men du har stadig ansvaret for min reklamation, og jeg kan også fortælle dig at jeg ikke ønsker at kontakte producenten, og så må du som forhandler gøre det for mig.

At der sikkert sjældent (forhåbentlig) er kunder der vil stille sig på bagbenene, men de kunne gøre det.


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


...Men at du ved din første henvendelse til forhandleren får at vide, at der findes en service aftale på produktet og du skal henvende dig til producenten, det mener jeg bestemt er helt i overensstemmelse med købeloven. Ihvertfald så længe, at denne producent så også tager sig af problemet, på samme eller bedre måde som forhandleren ER forpligtiget til at gøre.
Så længe det er tilfældet, så mener jeg ikke at nogen som helst forbruger kan frasige sig noget med henvisning til købeloven.


Og dér tager du helt fejl!

M.v.h.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 14:42
Et godt eksempel er en bekendt, som indsender sin bærbare computer med en tydelig hardwarefejl. Den kommer retur med lim på tastaturet, dårlig samling m.v. Hvis den var indleveret i butikken, hvor den er købt, er dette forhandlerens problem. Nu bliver de nye skader pludselig et problem mellem kunde og producent, da butikken vil vælge at vaske hænder, og holde sig helt ude af den nye reklamationssag.

Nej! Gå direkte til salgsleddet, med reklamationer!

M.v.h.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

med hensyn til rettigheder..
 
jeg mener da helt klart at kan huske fra Jura delen af mit studie, at du KUN skal gå ET led tilbage i kæden.
 
= du går til den biks du har købt produktet hos, så må han sørge for at styre resten.

At "styre resten" kan godt være, at fortælle forbrugeren, hvad der så skal ske. Eksempelvis ved at henvise til producenten, som så tager sagen derfra på lige vilkår som forhandleren skulle have gjort.
Det er klart, at hvis denne process så ikke håndteres korrekt, så falder ansvaret tilbage til forhandleren. Men det kan bestemt ikke være et krav fra forbrugeren, at direkte bestemme, hvem eller hvordan sagen skal håndteres, så længe den opfylder kravene i købeloven. Det har mig bekendt aldrig været hensigten med købeloven.

Er du uenig i dette, så henvis mig direkte til noget der kan understøtte din påstand. evt. et eksempel, der skulle have skabt præcedens.

Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

 jeg ved godt mange Internet butikker vælger at "henvise" til at man ringer til leverandøren, men så kan du hurtigt ende som kunde, med at købe et produkt i DK, som du reelt skal sende til Holland eller længere væk, for at få kørt garanti sag på.

Og hvis din forhandler flytter til Holland, hvor skal du som forbruger, så transportere det hen? (såfremt købeloven/reklamationsretten stadigvæk ville være gældende). 
Det var et retorisk spørgsmål, der burde fortælle lidt om, at det ikke nødvendigvis er de fysiske afstande, der vil have betydning for, hvordan en sag kan/skal behandles.

Det er og må være forhandlerens opgave, at lave denne vurdering ud fra, hvad der er bedst for forbrugeren. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Et godt eksempel er en bekendt, som indsender sin bærbare computer med en tydelig hardwarefejl. Den kommer retur med lim på tastaturet, dårlig samling m.v. Hvis den var indleveret i butikken, hvor den er købt, er dette forhandlerens problem. Nu bliver de nye skader pludselig et problem mellem kunde og producent, da butikken vil vælge at vaske hænder, og holde sig helt ude af den nye reklamationssag.

Et godt eksempel på en klar sag, som forhandleren ikke kan undgå at stå tilbage med ansvaret i.
Jeg formoder ikke at denne sag er afgjort til forhandlerens fordel ved forbrugerklagenævnet?


Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nej! Gå direkte til salgsleddet, med reklamationer!

M.v.h.

Var det et godt råd?



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 

At "styre resten" kan godt være, at fortælle forbrugeren, hvad der så skal ske. Eksempelvis ved at henvise til producenten, som så tager sagen derfra på lige vilkår som forhandleren skulle have gjort.
Det er klart, at hvis denne process så ikke håndteres korrekt, så falder ansvaret tilbage til forhandleren. Men det kan bestemt ikke være et krav fra forbrugeren, at direkte bestemme, hvem eller hvordan sagen skal håndteres, så længe den opfylder kravene i købeloven. Det har mig bekendt aldrig været hensigten med købeloven.

Er du uenig i dette, så henvis mig direkte til noget der kan understøtte din påstand. evt. et eksempel, der skulle have skabt præcedens.

Og hvis din forhandler flytter til Holland, hvor skal du som forbruger, så transportere det hen? (såfremt købeloven/reklamationsretten stadigvæk ville være gældende). 
Det var et retorisk spørgsmål, der burde fortælle lidt om, at det ikke nødvendigvis er de fysiske afstande, der vil have betydning for, hvordan en sag kan/skal behandles.

Det er og må være forhandlerens opgave, at lave denne vurdering ud fra, hvad der er bedst for forbrugeren. 

Det er forhandleren du har handlet med ikke leverandøren, så jo forbrugeren kan/skal stille forhandler til ansvar. Hvor dælen får du den opfattelse fra, at det er andre end forhandleren.

Flytter forhandler til Holland, ja så påhviler det forhandleren at betale de udgifter der er forbundet med forsendelse til og fra forhandler.

Det er også derfor, når du køber indenfor EU, så er det forhandler som skal dække forsendelse, selv om mange prøver at undgå dette.
Og nej det er ikke synd for forhandler, han har selv valgt at sælge og ved han kan komme til at få omkostninger i forbindelse med reklamation.

For at sætte det lidt på spidsen: Så mener du at forhandler kan indgå en aftale med et andet firma, hvilket indebære jeg skal ringe til Delhi Online RMA, og prøve at forklare en uforståelig Inder hvad der er galt, han/hun siger så du skal sende den til Holland fordi der er deres centralværksted, så du må lige hen til en fragtmand med dit 60" TV da det jo ikke kan sendes med pakkepost?




Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

med hensyn til rettigheder..
 
jeg mener da helt klart at kan huske fra Jura delen af mit studie, at du KUN skal gå ET led tilbage i kæden.
 
= du går til den biks du har købt produktet hos, så må han sørge for at styre resten.

Men det kan bestemt ikke være et krav fra forbrugeren, at direkte bestemme, hvem eller hvordan sagen skal håndteres, så længe den opfylder kravene i købeloven. Det har mig bekendt aldrig været hensigten med købeloven.

Er du uenig i dette, så henvis mig direkte til noget der kan understøtte din påstand. evt. et eksempel, der skulle have skabt præcedens.


Lidt underligt at du vil have bevis for, at købelovens bestemmelser om reklamation ikke er som det står beskrevet i det der er linket til - det burde da være dig der skal henvise til en afgørelse hvor forhandleren har kunnet fralægge sig ansvaret Smile




-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

 
Og det er der du tager fejl - Jo, du kan godt fortælle mig at det er nemmere for mig at gå til producenten, men du har stadig ansvaret for min reklamation,

Jeg mener ikke jeg har givet udtryk for, at forhandleren derved har frasagt sig eller overgivet ansvaret?

Det er en process i afhjælpningen, på samme måde som en forhandler kan bede dig om at fragte varen retur, (såfremt det er forholdsvis nemt for dig), men at du skal holdes økonomisk skadefri, så længe varen er omhandlet af reklamationsretten. 
Hvis du nægter dette, som forbruger, så mener jeg du som forbruger nægter afhjælpning, og så ser situationen helt anderledes ud.

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

 og jeg kan også fortælle dig at jeg ikke ønsker at kontakte producenten, og så må du som forhandler gøre det for mig.

Hvis det er fordi du mener det står i købeloven, så er det min overbevisning, at det er en klar fejlfortolkning af købeloven. Hvor står det henne?

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

At der sikkert sjældent (forhåbentlig) er kunder der vil stille sig på bagbenene, men de kunne gøre det.

Tja, det virker nu lidt som om, at der er nogen her der mener, at de har den ret. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

 
Og det er der du tager fejl - Jo, du kan godt fortælle mig at det er nemmere for mig at gå til producenten, men du har stadig ansvaret for min reklamation,

Jeg mener ikke jeg har givet udtryk for, at forhandleren derved har frasagt sig eller overgivet ansvaret?

Det er en process i afhjælpningen, på samme måde som en forhandler kan bede dig om at fragte varen retur, (såfremt det er forholdsvis nemt for dig), men at du skal holdes økonomisk skadefri, så længe varen er omhandlet af reklamationsretten. 
Hvis du nægter dette, som forbruger, så mener jeg du som forbruger nægter afhjælpning, og så ser situationen helt anderledes ud.

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

 og jeg kan også fortælle dig at jeg ikke ønsker at kontakte producenten, og så må du som forhandler gøre det for mig.

Hvis det er fordi du mener det står i købeloven, så er det min overbevisning, at det er en klar fejlfortolkning af købeloven. Hvor står det henne?

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

At der sikkert sjældent (forhåbentlig) er kunder der vil stille sig på bagbenene, men de kunne gøre det.

Tja, det virker nu lidt som om, at der er nogen her der mener, at de har den ret. 

Det har de også!


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-November-2013 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

 
Det er forhandleren du har handlet med ikke leverandøren, så jo forbrugeren kan/skal stille forhandler til ansvar. Hvor dælen får du den opfattelse fra, at det er andre end forhandleren.

Den opfattelse får jeg ingen steder fra, og har aldrig haft den. For jeg snakker ikke om ansvar, men om, hvad forhandleren kan bede dig om at foretage dig, for at få afhjulpet problemet. Eksempelvis at bede dig kontakte producenten. 
Ikke fordi det er producentens ansvar.
Ikke fordi forhandleren dermed frasiger sig ansvaret.
Men fordi producenten har en service aftale i tilfælde af fejl, og derfor overtager sagens gang.

At overtage sagens gang er IKKE ensbetydende med forhandleren frasiger sig ansvaret. 
(DENNE ER RET VÆSENTLIG FOR FORSTÅELSEN)

Det er den del vi snakker om.

Og så længe det er tilfældet, så er der intet til hindre for, at en forhandler henviser til en producent. Er du uenig i dette, så vil jeg meget gerne læse den/de dele af købeloven, du mener du er nået frem til denne tolkning ud fra.

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

 Flytter forhandler til Holland, ja så påhviler det forhandleren at betale de udgifter der er forbundet med forsendelse til og fra forhandler.

Men HVEM skal sørge for, at varen kommer til Holland? Hvem skulle sørge for det oprindeligt, hvis/da forhandleren var i DK? 
Selvfølgelig ud fra, at det er en vare der er til at håndter på en rimelig måde. eksempelvis er et 50" TV ikke til at håndtere for forbrugeren, så der skal forhandleren sørge for det.

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

 For at sætte det lidt på spidsen: Så mener du at forhandler kan indgå en aftale med et andet firma, hvilket indebære jeg skal ringe til Delhi Online RMA, og prøve at forklare en uforståelig Inder hvad der er galt, han/hun siger så du skal sende den til Holland fordi der er deres centralværksted, så du må lige hen til en fragtmand med dit 60" TV da det jo ikke kan sendes med pakkepost? 

Dit konkrete eksempel faldt til jorden, da du nævnte 60" TV, for det skal du som forbruger ikke selv rode med at få sendt afsted. Der er nogle bestemte regler for, hvor store ting du som forbruger selv skal sørge for at få transporteret til forhandleren i tilfælde af reklamation.

Men havde det været et håndterbart produkt, så skulle du selv sørge for det kom afsted. Ja, du kan bede forhandleren om at dække dine økonomiske udgifter til dette, og dette har forhandleren pligt til. Men det er din opgave at få fragtet produktet til forhandleren.

Hvis din forhandler i mellemtiden er flyttet til Indien, så nævner købeloven intet om, at du derved er FRITAGET for denne del af din reklamationsret, eller at det så er op til forhandleren at sørge for det. Hvis du mener andet, så må du meget gerne vise mig det.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12



Print side | Luk vindue