Print side | Luk vindue

Optimal frekvenskurve

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126870
Udskrevet den: 26-Maj-2025 kl. 01:50


Emne: Optimal frekvenskurve
Skrevet af: Bruger udmeldt 17
Emne: Optimal frekvenskurve
Skrevet den: 17-Oktober-2013 kl. 03:49
Hvad er jeres bud på den optimale frekvenskurve i rummet ?

Kigger man på lyngdorf roomperfect, så ser det ca sådan ud:



Og forskellige steder frarådes en lineær kurve.

Bruel & Kjær anbefaler en let faldende kurve:



Men hvad er det mest rigtige ? Skal der ekstra niveau i bas/nedre mellemtone som på Roomperfect, eller hvad er optimalt ?



Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-Oktober-2013 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Men hvad er det mest rigtige ? Skal der ekstra niveau i bas/nedre mellemtone som på Roomperfect, eller hvad er optimalt ?

Der er næppe nogen tvivl om at en lineær kurve ikke er det optimale. Min opfattelse er at der ikke kan siges at være én targetkurve der er universelt "rigtig", hvad der vil opfattes som rigtigt vil være forskelligt afhængigt af faktorer som rummets størrelse og efterklang. Jeg vil sige det sådan at i teorien så er den rigtige frekvensgang den du får når du sætter en højttaler der er lineær (med perfekt power response) ind i et teoretisk perfekt rum. Problemet er at det perfekte rum ikke findes, og derfor findes den perfekte targetkurve heller ikke.

Jeg vil argumentere for at det rigtige at gøre er at sikre sig at højttalerne er lineære, sørge for at rummets efterklang er jævnt over hele frekvensområdet og T60 på 0.2-0.5 sekunder, i praksis må man acceptere lidt mere i bassen, og så om nødvendigt bruge EQ til at kompensere for egentlige rumresonanser, men ellers iøvrigt følge den kurve det giver. Firkantet sagt: Hvis dét ikke giver en acceptabel frekvenskurve, så er det en side-effekt af et problem der er meget større, nemlig for meget og for ujævn efterklang. Og så er det spild af tid at fluekneppe med hvilken targetkurve der er den "rigtige", så vil efterklangen ødelægge lyden uanset hvordan frekvensgangen ser ud.

Med andre ord, så har et GODT rumkorrektionssystem ikke en fast targetkurve.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 17-Oktober-2013 kl. 08:01
En fuldstændig liniær lyder hvertfald ikke godt, det giver for lidt bas, og for meget diskant.
Jeg foretrækker en der ligner den bruel og kjær evt med lidt mere boost fra 125hz og ned.
Der er en masse snak om forskellige kurver her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125414&KW=dirac&PN=1&title=digital-rumkorrektion-med-dirac-rcs

Med Dirac kan du lave lige den kurve du har lyst til, og dermed finde den der passer til lige netop din smag.


Skrevet af: armani-thomas
Skrevet den: 17-Oktober-2013 kl. 08:06
Og ja som Otto siger, så lyder en bestemt target curve anderledes når man tager den med sig til et andet setup og rum. Så nej den rigtige/perfekte kurve findes ikke. Den må man lytte sig frem til.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-Oktober-2013 kl. 08:13
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

En fuldstændig liniær lyder hvertfald ikke godt, det giver for lidt bas, og for meget diskant.
Jeg foretrækker en der ligner den bruel og kjær evt med lidt mere boost fra 125hz og ned.

Som jeg har sagt før - uden at jeg vil påstå at jeg sidder med de vises sten, så mener jeg at dét dybbas boost som du og mange andre subjektivt foretrækker, er en vane der er skabt igennem mange års lytning uden frekvenskorrektion, og derfor lyder det forkert at "nøjes" med at lave en almindelig room gain. Man savner simpelthen det niveau som man er vant til at rummets peaks giver. Det store (og meget individuelle) spørgsmål er så om man vil lave en kurve der fortsætter "fejlen", eller om man vil lave en mere "rigtig" frekvensgang som man så kan vænne sig til. Der er mange ting der kræver tilvænning, men som giver større brugsglæde når man har vænnet sig. Lidt ligesom at folk konstant mener jeg skal "lære" at drikke kaffe... Wink


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-Oktober-2013 kl. 08:32
Jeg har postet denne før som bruges af JBL Synthesis systemer:

Jeg har prøvet en masse forskelligt og vender altid tilbage til ovenstående. Den er balanceret og intet stikker ud. 

@Otto: Mener du også at ovenstående er et "forkert" boost af dybbas? Jeg ved ikke hvad der er det naturlige gain i mindre rum, men jeg ved at ovenstående er født ud fra lyttetests af både erfarne og uerfarne lyttere og kurven er blevet tilpasset ud fra data fra utallige installationer ift. hvad man kan forvente i mindre rum.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-Oktober-2013 kl. 09:06
Principielt ja, men jeg var upræcis - jeg foretrækker også det ekstra løft, og hvis flertallet af afspilningssystemerne og ikke mindst studierne i praksis spiller sådan, så er det jo en defacto standard, uanset hvad teorierne siger.

Det er vel ikke urimeligt at antage at msnge biografer følger JBL kurven, og eftersom biograflyd er din reference som du jagter, så er det vel naturligt at du subjektivt ender der.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-Oktober-2013 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Principielt ja, men jeg var upræcis - jeg foretrækker også det ekstra løft, og hvis flertallet af afspilningssystemerne og ikke mindst studierne i praksis spiller sådan, så er det jo en defacto standard, uanset hvad teorierne siger.

Det er vel ikke urimeligt at antage at msnge biografer følger JBL kurven, og eftersom biograflyd er din reference som du jagter, så er det vel naturligt at du subjektivt ender der.
Ud fra det litteratur jeg har kunne skrabe sammen i tidens løb, bruger biografer ikke dette boost. De følger x-curve som er flad helt op til 2khz hvor den så aftager. Men som jeg har forstået det er boostet en konsekvens af, at man går ned i et meget mindre rum og det er nødvendigt for at det lyder naturligt/balanceret. Jeg synes ARC har ret godt fat i det med deres room gain filosofi - man forsøger at følge det boost rummet giver hvor man dog stadig kontrollerer og styrer det så det er smooth.


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 17-Oktober-2013 kl. 20:46
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har postet denne før som bruges af JBL Synthesis systemer:



Det ligner min kurve i bunden.
Dog er min knap så stejl ved 100hz, og så forsætter den til under 20hz.




-------------
.....


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-Oktober-2013 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:


Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har postet denne før som bruges af JBL Synthesis systemer:




Det ligner min kurve i bunden.
Dog er min knap så stejl ved 100hz, og så forsætter den til under 20hz.



Nej roll-off ved 30hz har jeg heller ikke kopieret fra JBL :)


Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 17-Oktober-2013 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Nej roll-off ved 30hz har jeg heller ikke kopieret fra JBL :)
Ruller du ikke af ved 25 Hz? Ellers risikerer du vel at overstige x-maks på enhederne og derved potentielt ødelægge dem? Rummet er selvfølgeligt ret lille og du har 3 styk, så det er nok ikke et issue i praksis (når jeg tænker over hvor store rum de faktisk kan spille op).


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 18-Oktober-2013 kl. 08:43
Highpasser ved 20hz (12db/oct). Den 18" enhed kan tåle så mange tæsk, så er ikke nervøs :)



Print side | Luk vindue