Print side | Luk vindue

Sort skærm under startup

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=126957
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 17:40

Emne: Sort skærm under startup
Skrevet af: Eblermeister
Emne: Sort skærm under startup
Skrevet den: 20-Oktober-2013 kl. 19:29
Hej :)
For godt et halvt år siden købte jeg en specialbygget spilcomputer til 15.000kr fra følgende side  http://xnb.dk/ - http://xnb.dk/
Den genstartes eller slukkes sjældent, da den normalt bare sættes på dvale. Forleden dag, da den blev slukket skete der noget underligt da jeg tændte den - den tændte for skærmlyset, men der var intet billede. Jeg kan på HDD lyset se at den arbejder som når den normalt starter op, samt at den stopper med at blinke ca. efter det stykke tid hvor jeg normalt ville være nået til log-on skærmen. Klapper jeg skærmen i, går den på dvale og åbner jeg den, fortsætter skærmen med at være sort, selvom at HDD knappen og de andre knapper lyser igen. Dette tyder vel på at den booter bagved skærmen?
Slukker jeg den og tænder den igen starter den normalt igen. Jeg har lavet nogle forsøg og skærmen går i sort ca. 1 ud af 10 boots.
Hvad kan dette skyldes? Jeg kører windows 8.1 men problemet var der også med win 8.
Jeg ved godt at der stadig er garanti på, men ved ikke hvordan at jeg skal beskrive fejlen, da risikoen er at de ikke støder på problemet inde til reparationen, da der jo kan gå mere end 10 boots før at det sker.
På forhånd tak :)

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-Oktober-2013 kl. 20:10

Hvor ofte laves der vedligehold på den.?

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 20-Oktober-2013 kl. 20:43
Tak for dit svar :)
Altså hvor tit at jeg renser den eller?

Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 20-Oktober-2013 kl. 20:50
Har haft lignende fejl på andre maskiner, der virkede dette:

Sluk pc og tag strømstikket ud i ca. en halv time og prøv derefter igen.

-------------
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+

Skrevet den: 20-Oktober-2013 kl. 20:54
Okay, mange tak.. det vil jeg prøve :)
det skal dog nævnes at det er en bærbar - skal batteriet tages ud også?

Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 20-Oktober-2013 kl. 20:57

Med bærbar kan det være anderledes

Ud med batteri, væk med strømstik og hold derefter powerknappen aktiveret i min. 30 sekunder.

-------------
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+

Skrevet den: 20-Oktober-2013 kl. 21:05
Super, det tester jeg lige :)

Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 21-Oktober-2013 kl. 06:52
Oprindeligt skrevet af Eblermeister Eblermeister skrev:

Der menes diskoprydning, enten med Windows' eget program i Computer, eller Denne Computer. Du ved, højreklik på C-drevet, klik på Egenskaber, klik på Diskoprydning, vent indtil den har undersøgt, hvor meget digitalt "skrammel", der er, sæt flueben i alt, dog undlad at sætte flueben i Papirkurv, hvis du selv vil styre den. Og klik OK, og OK igen. Så ja - man kunne godt kalde det en form for rensning.

Derefter fanen Funktioner, Defragmenter nu...

Du kan også benytte programmet "C-Cleaner" til rensning.
Piriform, som laver programmet C-Cleaner, har også et program for defragmentering: "Defraggler", hedder det.

Derudover skal der også en gang imellem køres diskundersøgelse.

Det er efter at have højreklikket på C-drevet, fanen Funktioner, og undersøg nu... Flueben i begge felter, og genstart. Denne undersøgelse kan tage laaaang tid!

Du kan også, i en kommandoprompt, skrive chkdsk, så kører den en hurtig undersøgelse.

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 21-Oktober-2013 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Der menes diskoprydning, enten med Windows' eget program i Computer, eller Denne Computer. Du ved, højreklik på C-drevet, klik på Egenskaber, klik på Diskoprydning, vent indtil den har undersøgt, hvor meget digitalt "skrammel", der er, sæt flueben i alt, dog undlad at sætte flueben i Papirkurv, hvis du selv vil styre den. Og klik OK, og OK igen. Så ja - man kunne godt kalde det en form for rensning.

Derefter fanen Funktioner, Defragmenter nu...

Du kan også benytte programmet "C-Cleaner" til rensning.
Piriform, som laver programmet C-Cleaner, har også et program for defragmentering: "Defraggler", hedder det.

Derudover skal der også en gang imellem køres diskundersøgelse.

Det er efter at have højreklikket på C-drevet, fanen Funktioner, og undersøg nu... Flueben i begge felter, og genstart. Denne undersøgelse kan tage laaaang tid!

Du kan også, i en kommandoprompt, skrive chkdsk, så kører den en hurtig undersøgelse.

De ting kan vel ikke hjælpe på sort skærm.

CCleaner kan lave mere skade end gavn, hvis man ikke passer på, og ved hvad man gør. 

Mon ikke computeren i stedet skal retur til forhandleren, da der er reklamationsret på den.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet af: nhj4
Skrevet den: 21-Oktober-2013 kl. 13:09
hej der!

vis det går helt galt så søg hjælp her http://www.spywarefri.dk/ - http://www.spywarefri.dk/

det er klart at man skal holde sin maskine i orden selv, den laver ikke det hele for en, det er også en god ting at slukke helt for den i ny og næ så alle opdateringer kan komme på plads, og en anen ting det er og opdatere grafik driver, noget skal man selv lave.

-------------
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Sølv er godt, sølv er sundt, derfor lytter jeg til det døgnet rundt ;-)

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 21-Oktober-2013 kl. 16:44
Hvis det er en bærbar, så vil jeg mene at man skal henvende sig under garantien.

Hvis det er en stationær, så sidder der i mange nye maskiner to grafikkort.

Der sidder et onboard Intel kort og et PCI-E Nvidia eller AMD kort

Det kan være at den viser output til skærmen på ét af de andre stik.
Kontroller at din skærm sidder i stik 1 på sit skærmkort.

Man kan også opsætte i BIOS at din skærm skal starte på PCI-E, fremfor intern.

Sidste mulighed er at din skærm har svært ved at fange den opløsning som dit grafikkort smider ud til den. Er den tilkoblet med DVI eller med VGA?

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 21-Oktober-2013 kl. 22:09
Hvad med noget så simpelt som tålmodighed?
Du siger du kan se HDDén køre, og at den stopper.. Kan det tænkes, at der er tale om store massive opdateringer, efter at maskinen endelig har været slukket? (.NET opdateringer kan virkelig tage lang tid at opdater på en windows 7 maskine).

Blot et foreslag.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 12:18
Jeg har prøvet det med at fjerne strømmen og holde knappen nede i 30 sekunder - dette virkede dog ikke.
CC-cleaner er også benyttet men uden effekt.
Jeg har farmateret min computer og installeret alle opdateringer - der er dog stadig intet billede nogen gange.
Jeg tvivler på at det kan være mangel på tålmodighed, da den har fået lov til at stå med sort skærm i en time(det skal nævnes at den har ssd og kraftig processer).
Forstår ikke hvad der kan være galt, andet end at det er et hardware problem :/

Skrevet af: Benny From
Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 12:22
Aner ikke om det er dit problem, men MS har tilbagekaldt en opdatering, læs her:

http://beep.tv2.dk/nyheder/microsoft-opdatering-skader-computere - http://beep.tv2.dk/nyheder/microsoft-opdatering-skader-computere

eller her:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windowsrt8_1-windows_install/has-the-windows-rt-81-update-been-removed-from-the/7cf0d789-b70d-4328-81bb-0712c32afed7 - http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windowsrt8_1-windows_install/has-the-windows-rt-81-update-been-removed-from-the/7cf0d789-b70d-4328-81bb-0712c32afed7

Benny

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 12:54
@Benny From:

Problemet er kun på tabletter med Windows RT.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 13:02

For godt et halvt år siden købte jeg en specialbygget spilcomputer til 15.000kr fra følgende side  http://xnb.dk/ - http://xnb.dk/

Når computeren er specialbygget kan der være brugt komponenter, der ikke passer sammen. Det er ikke sikkert at xnb har resourser til at teste alle de ting de sætter sammen.

Jeg har selv oplevet at et grafikkort med et handelsnavn ikke virker, men et andet med samme grafikchip og en andet handelsnavn virker. Sådan nogle ting tester større firmaer, men alligevel kan det også gå galt for dem.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 13:06
Det var også den konklusion som jeg nærmede mig - jeg har taget kontakt til XNB endnu engang i håb om at vi kunne udarbejde en erstatning eller noget.. men tvivler på at de vil hjælpe :)

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 13:11

Det var også den konklusion som jeg nærmede mig - jeg har taget kontakt til XNB endnu engang i håb om at vi kunne udarbejde en erstatning eller noget.. men tvivler på at de vil hjælpe :)

Hvis det passer hvad de skriver nederst på denne side, så er der da god service.
http://www.xnb.dk/customer-service/ - http://www.xnb.dk/customer-service/

Hvad er XNBcare?

XNBcare er en service alle vores kunder får gratis i 2 år når de køber en XNB Computer. Vi sørger for at computeren altid er i topform. Vi renser den, pudser den, fjerner snavs fra keyboardet, fjerner støv fra køler og blæser elementer og tester hardwaren for at sikre os at alt virker som det skal.

Andre computerfirmaer tager ofte omkring 1200,-kr. for det, men vores kunder er meget vigtige for os, så det er en gratis service vi tilbyder i reklamationsperioden.

Man skal bestille tid til XNBcare. Det kan du gøre på e-mail: support@xnb.dk eller telefon: 61 70 90 03.

Kunden skal selv batale hvis computeren skal sendes og bringes, men det er naturligvis gratis at komme ind med den.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 13:14
Tilføjelse:

Du skal da have computeren repareret. Det er da ikke til at holde ud at den ikke vil starte hver gang, den bliver tændt. 

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 13:29
Du har ret, de tilbyder skam en god service. Jeg har haft den inde til deres XNB care en gang(1 1/2 månede siden). De svarede med det samme og tog den ind. :)
Jeg har dog haft et problem med netværkskortet lige siden jeg fik den, og der har de ikke været ret gode til at hjælpe. Mit net blev ved med ikke at virke, og når jeg sendte den så sendte de den tilbage og sagde at der ingen fejl var fundet. Efter nogle måneder hvor de stadig bare sagde at den intet fejlede, kontaktede jeg dem som havde lavet netkortet(det var et bigfoot netkort). De skrev at de i den periode hvor at jeg havde købt min computer havde sendt kort ud med fejl i, og at XNB skulle erstatte det. Dette ville de ikke, heller ikke da de blev kontaktet af bigfoot. Efter lang tid sendte de mig en nyt kort og sagde at jeg selv skulle sætte det i da de ikke ville. Dette gjorde jeg - og det virkede stadig ikke. Til dette sagde de at det kunne ikke passe at det ikke virkede. Det er endt med at jeg nu går rundt med en 15.000 kr ny computer med et ustabilt net(jeg kunne slet ikke fatte det). Jeg ignorede det, lige indtil nu, hvor den ikke kan starte, og nu kan jeg ikke leve med det mere. Jeg er en student som står og har meget brug for min computer (studere 3d) - dette har jeg forklaret XNB i en lang mail hvor jeg også opsummerede alle vores tidligere samtaler + det nye problem med computeren. Jeg spurgte om de ikke godt ville tage den ind og erstatte den, da jeg ikke kan klare at bøvle med det mere.
Til det svarede de kort (du skal installere driverne til dit netkort før at det virker).. really?? efter en sag på et halv år hvor jeg har installeret 3 nye kort i den, har jeg nok også allerede prøvet alle drivere som der er.. det ville de også vide, hvis de læste mailen ordenligt. Til det med at den ikke kan tænde, svarede de (prøv at tage rammene ud og sætte dem i igen). Dette har jeg også gjort, men uden held. Den er så ustabil at jeg slet ikke kan forstå at de ikke snart bare giver mig en ny, eller får den lavet ordenligt, så jeg kan slippe for alt det her bøvl.. 
Jeg har skrevet til dem idag i håb om at de snart vil tage det seriøst, og går og venter på svar..

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 19:25
Jeg har nu prøvet at sætte en skærm til med hdmi når den går i sort - så kommer der billede på den skærm jeg har sat til.. hvad fortæller dette mig??

Skrevet af: Guyver
Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 19:43

Jeg har nu prøvet at sætte en skærm til med hdmi når den går i sort - så kommer der billede på den skærm jeg har sat til.. hvad fortæller dette mig??
At du skal gå ind grafik kortets kontrolpanel og skifte monitor output. Sørg for at du henter grafik kort driver fra grafik kort producentens hjemmeside og IKKE via windows update, giver adgang til kontrol panel software (har ikke nærlæst tråden, så det har du muligvis allerede gjort).

Hvis du har problemer med (gætter på det er intel produkt) netværk, så prøv intels update værktøj.

http://www.intel.com/p/en_US/support/detect - http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Det auto detekter din hardware og finder drivere til alle de ting man ikke lige tænker over at opdatere, ud over grafik driver. Hvis det altså er intel baserede produkter.

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 19:45

Det fortæller dig at den prioriterer HDMI over det som du normalt tilslutter skærm til.

Benytter du normalt DVI?

Hvad er det for HDMI stik, er det på det eksterne grafikkort eller det interne (hvis der er et internt)

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 20:10
Hmm, det er jo en bærbar og har sjældent en ekstern skærm slået til, og når jeg har, så er det hdmi.
Alle drivere er opdateret og under indstillingerne fra intel ser der ikke ud til at være noget som kan hjælpe. Det skifter jo fra gang til gang om der er billede eller ej, så kan det have noget med indstillingerne at gøre?

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 20:18
Du siger bærbar, hvor skærmen til tider er sort/aldrig tænder. For dælen da, hvad med en dårlig/løs forbindelse, fra skærm til resten af systemet.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 20:51
jup - som jeg skrev i mit indlæg - så er det nok efter alt at dømme kablet der sidder løst - og det kunne meget vel have været sket da den var inde ved rep sidste gang, afhængig af hvor meget de har rodet rundt derinde, og ikke mindst hvor meget du selv har rodet inde i maskinen. De "kabler" (som er meget tynde og skrøbelige og ikke mindst sat fast via en meget lille "klemme") kan meget let rystes løse hvis der bliver pillet lidt i computeren og så får man en usædvanlig ustabil skærmforbindelse.

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 21:20
Er kablet noget som jeg selv kan finde og lave? der er givet tilladelse fra XNB til at åbne den uden at ødelægge garanti :)

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 21:29
Jøses, det er en bærbar og de beder dig selv om at skifte netkort og pille rammen ud?

Jeg tror bare du skal se at få fat i butikken og få dem til at kigge på den. Sålænge det er indenfor deres garanti skal du ikke selv rode med noget som helst.

Men det ender nok med at du skal en tur forbi forbrugerrådet, da det nok ikke er villige til at give dig pengene igen. Jeg vil mene at så mange problemer og flere med samme ting, vil give en god sag.

High performance laptops er sjældent bygget uden problemer, da de skal have så mange varme og strømkrævende dele ned i en mikroskopisk kasse. Selv Asus gamer laptops har nogle børnesygdomme.

Jeg vil anbefale dig en stationær, når du studerer 3D, da ingen laptop har kraft nok og koster kassen hvis man sammenligner.

Skrevet den: 22-Oktober-2013 kl. 21:46
Haha, ja, jeg syntes også at det er sindssygt at de beder mig om at gøre det!
Hvad er forbrugerområdet? For ja, jeg tvivler også på pengene tilbage :)
Det tror jeg også du har ret i.. fortryder også mit køb.

Skrevet den: 23-Oktober-2013 kl. 09:42
Hvis din computer har været 2 gange til service med samme problem og det endnu ikke er blevet løst, så har du god basis for en klagesag.

Tal med butikken, hvor du har købt varen og forsøg at være positiv uden at nævne forbrugerklagenævnet eller dine rettigheder. Giv butikken en chance for at rette fejlene i dit produkt.

Hvis butikken er usamarbejdsvillig, så er det tid til at nævne dine rettigheder. Ingen kunde kan være tjent med en vare som ikke virker indenfor garantien/reklamationen.

Hvis butikken stadig ikke imødekommer dine krav, så henvend dig til dem skriftligt. Hvori du forklarer dem at hvis ikke problemet løses går du til forbrugerklagenævnet med sagen.

Er problemet ikke løst, så kontakt forbrugerklagenævnet:

https://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-klagemuligheder/saadanklagerdu/klagtilforbrugerklagenaevnet/typiskklage?tc=16F5FC6253B742199D45CFE928DC82CC - https://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-klagemuligheder/saadanklagerdu/klagtilforbrugerklagenaevnet/typiskklage?tc=16F5FC6253B742199D45CFE928DC82CC

Skrevet den: 23-Oktober-2013 kl. 10:27
Tak for dit svar. Jeg kontaktede dem igen igår og de har svaret tilbage at de vi prøve at oprette en servicesag og at jeg hører fra dem snarest. Jeg håber at de gør noget denne gang da det er 3 gang den skal ind til dem på 9 måneder :)

Skrevet den: 26-Oktober-2013 kl. 09:30
Dumt spørgsmål, som du måske allerede har prøvet?

Men når din skærm går i sort, har du så prøvet at skifte output på dit tastatur?
På alle de bærbare jeg har set sidder der en "FN + skærm" tast som gør at man kan vælge kun at sende skærm output til ekstern eller lave klon/delt desktop. Det kunne måske være så simpelt at du bare skal trykke på den funktion, for at få billedet tilbage på skærmen?

Skrevet den: 29-Oktober-2013 kl. 20:52
Dette har jeg også prøvet ja, men uden held :(
XNB har nu svaret mig og sagt at de gerne vil tage min sag op, men at de vil tage 900 kr for det, hvis de ingen fejl finder..
Mit dilemma er at fejlen er periodisk(der kan gå dage i mellem at det sker), samt at der kommer billede på igennem HDMI når dette sættes til. Jeg syntes også at det er underligt at LED lyset tænder, men at der intet billede kommer på.
Jeg kan ikke vurdere om det er en hardware fejl som de kan finde, eller om det kan have noget med software at gøre.. jeg har formateret den igen og taget rammene ud og ind igen men uden held.. samt at jeg har prøvet alle de boot indstillinger som jeg har kunne komme i nærheden af.
Syntes bare at de burde lave den lige meget hvad, da jeg ikke føler at en forholdsvis ny bærbar til 15.000 bør have startop problemer her og der.
Ville i sende den ind? Tror i at de finder noget(der er jo tydeligvis noget galt)

Skrevet den: 31-Oktober-2013 kl. 18:14
Lad dem tage din sag op og nægt at betale de 900 kr som de nok sender dig et krav på.

Så kan jeg forstå at de ihvertfald har haft 3 gange til at løse samme problem?

Gå efterfølgende til forbrugerklagenævnet og opret en sag og lad dem fælde dom i sagen.

Skrevet den: 01-November-2013 kl. 11:02
Det er 3-4 gang at den skal ind, men dette er et nyt problem. Mit wifi har dog stadig problemer, og det har været inde 3 gange :)

Print side | Luk vindue